Bloemenkrant

18 februari 2020

Bloemenkrant 18 februari 2020


Ravensbergen verrast Rens Buchwaldt

Foto: W.H.Zandbergen

Verrassing n Het interview tussen Rens Buchwaldt, voormalig financieel directeur Royal FloraHolland, en Pascal Koelewijn was nog volop bezig, toen oud-RFH bestuursvoorzitter Gerrit Ravensbergen restaurant Dutch in Noordwijk binnenliep.


Gewapend met een bos lelies en een brede grijns op zijn gezicht wist hij Buchwaldt aangenaam te verrassen. Voor een ontmoeting met deze goede bestuurder, zoals Ravensbergen Buchwaldt ziet, maakte hij graag tijd. Buchwaldt pareerde diens verrassingsbezoek met een anekdote van kort na zijn start in 2006 bij de bloemenveiling. "Ik weet nog dat Bernard Oosterom bij een van onze eerste overleggen zei 'ik ga dit morgen even met Gerrit bespreken'. En ik maar denken, wie is Gerrit? Daar kwam ik snel achter, want FloraHolland en de VBA stonden toen aan de vooravond van de fusie, die overigens tot een goed einde is gebracht."
Over en weer werden vervolgens door deze twee zwaargewichten veilingherinneringen opgehaald waaronder de keuze voor één type veilingkar, welke beiden de beste investering ooit typeerden. Of dat het uit niets opzetten van een nieuwe veiling tegenwoordig niet meer zal slagen, terwijl zij vanuit bestaande situaties wel kansen zien. Het spraakmakende interview met Rens Buchwaldt staat elders in deze Bloemenkrant. Pagina 10.

Vragen stellen aan Steven van Schilfgaarde en David van Mechelen

David van Mechelen en Steven van Schilfgaarde.

Interview n Deze week vindt er een interview plaats tussen de directie van Royal Flora Holland, Steven van Schilfgaarde, CEO, David van Mechelen, CFO en de Bloemenkrant.

Gezien de ontwikkelingen rond Royal Flora Holland, bewegingen rond de ´veilingklok´, veranderingen en invulling van taken en werkzaamheden en nog veel meer, wil de Bloemenkrant geïnteresseerden de gelegenheid geven aan beide heren vragen te stellen.

Deze vragen worden overgebracht door de journalisten en verwerkt in het interview. Dus praat mee en de stel die vraag die u bezighoudt. Wie vragen wil stellen kan dat doen door deze vraag door te mailen naar redactie@bloemenkrant.nl met in het onderwerp: Vragen aan de directie RFH. Over enkele weken leest u het resultaat.

Barendse Freesia in Growers Pride

Eerste Groen Direkt beurs bizar druk

Dutch n Aan tafel met Rens Buchwaldt

Art Vogel betrokken bij hangende tuin

Stagnerende omzet bloemen- en plantenwinkels, online groeit

Toch is de rol van de fysieke winkels volgens ABN AMRO niet uitgespeeld. Foto: vvbvanbree

Onderzoek n De bloemenverkoop in Nederland blijft in de komende twee jaar stabiel, maar het aandeel online verkopen zal volgens ABN AMRO wel groeien. Uit onderzoek dat in opdracht van ABN AMRO, Chrysal en E-Flora door Q&A is verricht, blijkt dat consumenten dit jaar van plan zijn vaker hun bloemen online te kopen.

In het online segment verwacht ABN AMRO een groei van 7 procent dit jaar en 7 procent volgend jaar. Hoewel de online omzet nog relatief klein is, is deze sterker gestegen dan de totale omzet. Zo groeide het aandeel online van 4,3 procent in 2016 naar 5 procent in 2019.

Jongere generatie

De online verkoop van bloemen is een cadeaumarkt en bloemen blijven als gift populair. Dat geldt vooral voor de jongere generatie die steeds vaker bloemen online bestelt. Zo vindt 80 procent van de consumenten tussen 18 en 29 jaar het leuk om bloemen cadeau te geven. Een kwart van de groep die vorig jaar bloemen kocht, heeft dit online via een desktop of laptop gedaan en 26 procent met behulp van een smartphone. Niet alleen wordt een boeket bloemen cadeau gegeven, maar ook bloemenabonnementen winnen aan populariteit.

Tegenover de groei van online bestedingen aan bloemen stagneert de omzet van bloemen- en plantenwinkels en is het aantal winkels dat alleen bloemen en planten verkoopt gedaald.

De totale uitgaven aan bloemen en planten bedragen volgens ABN AMRO naar schatting 1,6 miljard euro. Een deel hiervan komt niet terecht bij bloemenwinkels, omdat consumenten ook bloemen kopen op andere verkooppunten, zoals benzinestations of supermarkten.

Fysieke winkels

Gemak, service, het ruime assortiment en de mogelijkheid om prijzen te vergelijken, zijn de belangrijkste redenen om bloemen vaker online te bestellen. Toch is de rol van de fysieke winkels volgens ABN AMRO niet uitgespeeld. "Veel consumenten zijn van mening dat de kwaliteit van bloemen en planten hoger is in een bloemenwinkel en dat zij hiervan in een fysieke winkel een beter beeld krijgen dan online. Ook is het verzenden van bloemen relatief duur. Deze optelsom zorgt ervoor dat de fysieke winkel voorlopig nog dominant blijft in de bloemenverkoop", zegt Nadia Menkveld, Sector Econoom Agrarisch van ABN AMRO.

TuinZaken Retail Awards 2019

TREx n Tijdens het TREx Retail Gala ter gelegenheid van The Garden Retail Experience 2020 zijn op dinsdag 11 februari de TuinZaken Retail Awards 2019 uitgereikt in acht categorieën.

De TuinZaken Retail Awards gelden binnen de tuincentrumbranche als de belangrijkste onderscheidingen. De zes TuinZaken Product Awards zijn toegekend aan: Sempergreen (Groen buiten), VDE Plant (Groen binnen), Coen Bakker Deco (Inrichting en sfeer indoor), Elho (Inrichting en sfeer outdoor), Pokon Naturado (Tuinonderhoud en -gereedschap), en Edgard & Cooper (Dierenartikelen).

Bert Griffioen excellence tuinpersoonlijkheid

Tevens is Bert Griffioen excellence tuinpersoonlijkheid van het jaar 2019 en ontving hij de Karel Verdonschot Award. Griffioen is voormalig directeur van vasteplantenkwekerij Griffioen Wassenaar. Zijn bedrijf is erg vernieuwend. Daarbij heeft Griffioen de tuinbranche altijd op een positieve manier ondersteund en naar buiten gebracht met als doel meer groen in de tuin en de openbare ruimte.

Hendrik Vreeman, ondernemer van Intratuin Almelo, Apeldoorn, Deventer en Lochem, is Retailer van het jaar 2019.

n Het belangrijkste beursnieuws op een rij

Groen-Direkt Voorjaars beurs 2020 bizar druk

Beurs n Begin februari vond de GROEN-Direkt Voorjaarsbeurs plaats. Deze internationale handelsbeurs in tuinplanten is nog nooit zo druk bezocht. Op de eerste beursdag waren 's ochtends vroeg al duizenden handelaren en inkopers aanwezig. Dit komt mede door het unieke assortiment, dat gekenmerkt wordt door haar grootte, diversiteit, breedte en seizoengerichte producten. Naast populaire tuinplanten biedt GROEN-Direkt namelijk ook de nieuwste soorten en bijzondere, exclusieve partijen.

Het warme winterweer zorgde bij bezoekers voor veel vertrouwen in een goed tuinseizoen. Ze waren ronduit positief en kochten gretig in. Het uitblijven van de winter heeft ervoor gezorgd dat meer orders direct op datum zijn gezet en verhoudingsgewijs minder orders op afroep. Qua aantal karren zijn er 6% meer planten verkocht. In gerealiseerde omzet ligt dit percentage nog wat hoger omdat er over het algemeen meer dure producten zijn verkocht.

Ruimer aanbod

Het assortiment was op de Voorjaarsbeurs nog ruimer dan de vorige editie. Dit kwam doordat solitairen hun come back maakten en GROEN-Direkt weer nieuwe kwekers mocht verwelkomen die hun tuinplanten via hen aanboden. De Voorjaarsbeurs kon door haar ruimere aanbod inkopers nog beter voorzien in hun vraag. Het is dé internationale groenvakbeurs van het jaar en vaste ontmoetingsplaats voor (inter)nationale tuincentra, exporteurs en groothandels. Op één plek kunnen zij terecht voor tuinplanten en een ruime presentatie van Mediterrane en Solitaire aanbod. Op de beurs is bovendien aandacht voor de noviteiten van het seizoen.


Nieuwigheden

Elke Voor- en Najaarsbeurs toont GROEN-Direkt marktintroducties op het speciale nieuwighedenplein. Zij worden vooraf geselecteerd op hun belangrijke meerwaarde ten opzichte van het bestaande assortiment en op beschikbaarheid van voldoende aantallen.

De vakbezoekers verkozen deze editie van de Voorjaarsbeurs Lomandra longifolia White Sands van Hoogeveen Plants BV (Hazerswoude) als beste nieuwigheid. De 'unkillable' plant is volgens de kweker een klimaatbestendige oplossing voor de hedendaagse consument. Hij kan tegen hoge en lage temperaturen en doorstaat droge en natte periodes.

Groei verkoop

GROEN-Direkt signaleert een groei in de verkoop van bol op pot alsmede in de verkoop van laanbomen via de monsterbeurs. Vanwege deze ontwikkeling in de vraag, is het assortiment verder verruimd. Bij de laanbomen ligt hierbij de nadruk op bomen tot 2½ meter, die op een Deense kar vervoerd kunnen worden.


Unieke formule

Door de combinatie van 30 monsterbeurzen per jaar en een webshop biedt GROEN-Direkt het hele jaar een zeer divers en breed assortiment tuinplanten onder één dak. Het gehele aanbod is ook in de webshop op overzichtelijke wijze te bekijken en te bestellen. Klanten profiteren bij GROEN-Direkt van het gemak van 1 bestelling, 1 levering en 1 factuur. Een levende catalogus die goed gevat is in een digitaal bestelsysteem.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie over GROEN-Direkt, de monsterbeurzen en de webshop op www.groen-direkt.nl, @groendirekt (Twitter) of bel met +31 (0)172 21 15 76.

BTW (2)

En waar is nu de aftocht van honderden bloemisten, die bijvoorbeeld directeur Marco Maasse van de Vereniging Bloemist Winkeliers (VBW) voorzag? Ik moest er aan denken toen ik sprak met een van hen, wekelijkse leverancier van een restaurant, waar men op alle tafels een vers bloemetje wil. Hij was deze keer een dag eerder. Wegens de drukte aan de vooravond van Valentijn, zei hij. Alle bloemisten zijn er nog steeds in mijn woonplaats, ondanks dat stijgen van het BTW-tarief van 6 naar 9 procent, waarover ik anderhalf jaar geleden schreef. En daarover gaat het ook nu. Natuurlijk hoefde ook van mij die verhoging met de helft van dat tarief niet. Voordat ik propagandist van de Belastingdienst wordt geacht, wil ik nadrukkelijk verklaren ook de pest te hebben aan allerlei heffingen en de verhoging van het BTW-tarief. Maar in Duitsland, nog altijd ons grootste exportland, is het 7%.

Net als toen bloemen van het lage naar het hoge tarief zouden verhuizen, brak een oorverdovend gekrakeel uit. Tal van organisaties voorspelden zo ongeveer het einde van de branche, omdat marges nog meer onder druk zouden komen. Als ik nu in de sector werkzame winkeliers spreek, blijkt dat zowel zij als de consumenten er aan zijn gewend geraakt. Eigenlijk hoor ik niemand er meer over. Voorspellen is moeilijk, vooral als het over de toekomst gaat, leerde ik. Misschien is het wel juist dat die clubs moord en brand schreeuwden, maar wist de overheid dat daarna gewoon de nuchterheid die bij de sector past weer zou zegevieren.

Voorbereidingen gerberacampagne Get the Feeling in volle gang

De kleurrijke campagneposter.

Feeling n In april 2019 was de aftrap van de 'Get the Feeling' campagne. Een campagne waarbij teler, exporteur, groothandel en bloemist de gerbera gezamenlijk in de spotlight zetten.

In april 2020 wordt de gerberacampagne wegens succes herhaald en de voorbereidingen zijn al in volle gang. Doel van de campagne is om de diversiteit van gerbera onder de aandacht te brengen van groothandel en bloemist in West-Europa.

Telers benaderen handelsrelaties Belangrijk aspect bij deze gerberacampagne is de samenwerking binnen de gehele keten.

De komende weken zullen de telers van Coloured by Gerbera hun handelsrelaties benaderen om hun interesse in deelname te peilen. Er zijn verschillende instapniveaus mogelijk, waarbij deelnemers worden gefaciliteerd in winkelmateriaal, give aways voor de bloemist, online awareness en offline advertising.

Meer informatie over de campagne: www.feelinggerbera.com

Goos directeur Van Zanten Breeding

Maarten Goos, nieuwe directeur Van Zanten Breeding.

Directeur n Met ingang van 1 februari 2020 is Maarten Goos aangesteld als Algemeen Directeur van Van Zanten Breeding.

Hij volgt daarmee het interim directieteam van Nimbus op, die de functie tijdelijk waarnam. Nimbus is de investeerder achter Royal Van Zanten. Voor Royal Van Zanten is Maarten Goos niet onbekend. Hij startte zijn loopbaan bij het voormalige bedrijfsonderdeel Van Zanten Plants. Vervolgens was hij, in verschillende management en directiefuncties voor meer dan 10 jaar werkzaam bij een grote internationale onderneming. De afgelopen periode was hij als Managing Director eindverantwoordelijk voor een werkmaatschappij binnen de Royal Agrifirm Group. Marc Renne, Managing Partner van investeerder Nimbus is verheugd over de benoeming: "Met Maarten hebben wij een zeer gedreven professional aan boord die, het MT van Van Zanten Breeding succesvol inhoud en vorm zal geven."

Garden in the Sky

Met Garden in the Sky krijgt de fameuze Thaise Nongnooch Tropical Botanical Garden in Pattaya een spectaculaire aanvulling. Een primeur, want met Tillandsia, Bromelia's, varens en andere prachtige planten wordt een totaal nieuwe beleving gecreëerd.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Nongnooch mag zich met een oppervlak van ruim 500 hectare een van de grootste en mooiste parken van de wereld noemen. De meest complete collecties tropische bloemen en planten zijn er te vinden. "Met Garden in the Sky krijgt het park er in april een unieke belevingswereld bij", vertelt de Nederlandse hortulanis Art Vogel, sinds 2008 een van de 'scientific advisors' van parkeigenaar Kampon Tansacha. "Een botanische belevingswereld zoals deze is nooit eerder gepresenteerd. De nieuwe Garden in the Sky heeft verschillende niveaus op 3 en 7 meter hoogte waar vanaf tijdens een wandeling prachtige presentaties te zien zijn van Tillandsia, Bromelia's, varens en andere bloeiende en groene planten. In grote bollen hangen deze in de lucht, afgewisseld met plantenzuilen en decoratieve plantenmuren. Garden in the Sky is een nieuwe botanische wereld die uitnodigt om te ontdekken."

Eerbetoon

Nongnooch Tropical Botanical Garden dankt zijn oorsprong aan een perceel grond dat Pisit en Nongnooch Tansacha in de jaren vijftig kochten. "Aanvankelijk wilden zij dit ontwikkelen als fruitplantage met een restaurant. In Europa bezocht Nongnooch Tansacha, de moeder van Kampon Tansacha, beroemde tuinen waaronder Het Loo in Apeldoorn, Versailles en Stonehenge. Dit bracht haar op het idee geen fruitplantage te ontwikkelen, maar een tuin waar bezoekers zouden kunnen kennismaken met verschillende vormen van biodiversiteit. Zij vroeg haar zoon Kampon dit uit te voeren. Kampon Tansacha verdiepte zich in landscaping en ging aan de slag. In 1980 werd de tuin geopend als eerbetoon aan zijn moeder."

Cycaden

Kampon Tansacha ontwikkelde meerdere thematuinen met fraaie collecties planten, bomen en bloemen, waaronder een Franse tuin, Europese tuin, Stonehenge tuin, Cactus en Succulenten tuin, Orchideeën en Bromelia tuin, bloemenvallei en vlindertuin. "De door Kampon Tansacha bedachte tuinen zijn heel bijzonder", zegt Art Vogel. "Voor de inrichting ervan laat hij zich graag informeren door experts, waaronder Anders Lindstrom, een wereldberoemd expert in Cycaden. Uniek is de vrijwel complete verzameling Cycaden of palmvarens, waarvoor ook wetenschappers belangstelling tonen. Omdat Cycaden vaak worden geassocieerd met dinosaurussen is drie jaar geleden gestart met het toevoegen van bijna levensechte dinobeelden. De doelstelling van parkeigenaar Tansacha is dat het park boeiend is voor elke leeftijdsgroep."

Koninklijk

Indrukwekkend zijn volgens Art Vogel ook de prachtige bloemen- en plantenmuren waarmee materiaalopslag en opkweekkassen worden afgeschermd. "Alles is tot in de puntjes verzorgd en schoon. Tempeltjes en Boeddha's zijn er te vinden en een leuke ervaring is het wassen van de olifanten. Olifanten zijn diep in de Thaise cultuur verweven en worden gezien als huisdier. De olifantenkolonie in het park maakt een tevreden en gezonde indruk." De officiële opening van Garden in the Sky staat 15 april te gebeuren met een koninklijk tintje. Zoals nu bekend wordt deze verricht door prinses Maha Chakri Sirindhorn, de in Thailand geliefde dochter van de in 2016 overleden koning Bhumibol. Nongnooch Tropical Botanical Garden maakt een bezoek aan Thailand compleet.

Foto: Picasa

Nederlander hortulanis Art Vogel wordt volop betrokken bij de bouw van het park.

Foto: Picasa

Een prachtig gezicht met al die varens.

Foto: Picasa

De spectaculaire invulling van de tuin.

Foto: Picasa

Veel hangende planten en mogelijkheden overal te lopen.

Foto: Picasa

Op deze foto is de diepte goed te zien.

Nong Nooch heeft ook diverse kleurrijke horizontale tuinen.

Foto: Picasa

De verticale kas heeft een gigantische hoogte.

De Freesia is volop in beweging

Paul Borsboom, productmanager

Positief n Ook het product Freesia is volop in beweging. Een reden temeer om eens nader te kijken naar de ontwikkelingen in het product Freesia bij de marktplaats Royal FloraHolland. Hoe staat dit mooie product er thans voor?

DOOR WILMA VAN VELZEN

Product manager Paul Borsboom stelt dat het aantal aangevoerde stelen Freesia bij Royal FloraHolland in 2019 met 5,6% is gedaald. "Daarentegen was de omzetontwikkeling vanwege een prijsstijging van 9,4% positief. Kijken we naar de omzet dan staat Freesia op de elfde plaats in de top 15 van via Royal FloraHolland verhandelde snijbloemen. Deze positie is gelijk aan die in 2018."

Een fraaie paarse freesia. Foto: JK

Groei kleur roze

Wat de kleurverdeling in de productgroep Freesia betreft geeft Borsboom aan dat deze stabiel is. "In 2019 is de aanvoer van de kleur roze gegroeid, terwijl andere kleuren in aantal aangevoerde stelen zijn gedaald. Unaniem worden alle kleuren, ten opzichte van 2018, beter betaald."

Belangrijkste afzetaandeel

"De belangrijkste afzetlanden voor het product Freesia zijn Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Frankrijk. De afzet richting Duitsland en Frankrijk nam in 2019 toe. Het belangrijkste afzetsegment voor Freesia blijft de groothandel en bloemist. Ongeveer dertig procent van het omzetaandeel wordt middels afzet in het supermarktkanaal gerealiseerd."

Toename klokvoorverkoop

"Het aandeel Freesia dat via de veilingklokken van Royal FloraHolland wordt verkocht neemt toe. De prijsvorming aan de verschillende klokken van Royal FloraHolland is voor de totale aanvoer van het product Freesia op alle locaties vergelijkbaar. Dit kan uiteraard afwijken op cultivar, kleur of specificatie. Met name de verkopen via 'klokvoorverkoop' nemen toe. Ruim 5% van alle Freesia's verhandeld via Royal FloraHolland wordt via dit verkoopkanaal vermarkt. Dat is een groei van 15,5%, hetgeen gelijk staat aan 1,2 miljoen stelen meer."

Activeren en Inspireren

"Voor het komende jaar zullen wat betreft de Freesia de pijlen worden gericht op digitalisering en duurzaamheid. Daarnaast zit ook de Promotie commissie Freesia niet stil. Samen met de Flower Factor gaan we de komende jaren inzetten op het activeren en inspireren van de bloemist en groothandel. Geur en kleur zijn hierin belangrijke thema's. Vanuit dit perspectief wil de Promotie commissie Freesia samen met de bloemist op de winkelvloer activeren en inspireren zodat ook de consument verleid wordt om Freesia's te kopen."

Ruik de Lente

"Dit voorjaar zal bovendien opnieuw een 'Ruik de Lente' campagne worden uitgerold. Dit gebeurt in samenwerking met Bloemenbureau Holland, de VBW en wederom met 365 dagen bloemen. Rondom de thema's 'Lente is bloemen' en 'Ruik de Lente' gaan we de consument activeren om naar de winkel te gaan. Tegelijkertijd willen we de bloemist activeren om het thema geur zichtbaar te maken op de winkelvloer. Freesia krijgt hierin met zijn geur een podium naast andere geurende bloemen die vallen binnen de campagne 365 dagen bloemen. Speciaal voor de bloemist wordt hiervoor POS materiaal ontwikkeld.

De campagne zal rond 21 maart gaan lopen. Tevens zal er een geurfilmpje worden gemaakt voor de bloemist. Dit filmpje is bedoeld om de bloemist te inspireren om ook iets met geur te doen in zijn of haar winkel."

Soms moet je uit je comfortzone stappen

Een prachtige volle freesia.

Zone n Om vooruitgang te boeken is het soms nodig uit je comfortzone te stappen. Een advies dat Thomas Akerboom, voorzitter van de Royal FloraHolland Product Commissie (FPC) Freesia, graag meegeeft aan zijn achterban.

"De Landelijke Freesiadag van afgelopen november bij kwekerij Ter Laak Orchis in Wateringen is een goed voorbeeld", zegt een gedreven Akerboom. "De Freesia kwekers gingen op bezoek bij de Orchideeënkweker om van elkaar te leren. Niet in je eigen cocon blijven zitten. Gespreksitems waren marketing en het benaderen van de markt. Duurzaamheid ook, want daar doet de productgroep Orchidee heel veel mee. En wat voor de een herkenbaar was, was nieuw voor de ander. Bijvoorbeeld wat zij doen om het tij te keren. Die ervaring heb ik ook met PYNG waarvan ik lid ben. De Producers Young Network Group is een groep jonge kwekers met een nieuwe kijk op de markt met kennis uit de sector. Je loopt allemaal tegen dezelfde problemen aan, maar door uit je comfortzone in een andere productgroep te stappen, zie je hoe die andere partij het regelt. Dit leidt tot nieuwe inzichten."

Thomas Akerboom, voorzitter Product Commissie Freesia.

Communiceren

Akerboom vindt dat kwekers ervoor moeten zorgen dat de productgroep Freesia betrouwbaar blijft. "De marges staan onder druk en we weten heel goed dat het beheersbaar houden van de kosten niet altijd samengaat met een hogere kwaliteit. Dat stelt de productbetrouwbaarheid in een spagaat. Wij weten dat ook mindere kwaliteit een baasje vindt. Op zich geen probleem, mits het kwaliteitsniveau goed wordt gecommuniceerd. De afspraken in de veilingvoorschriften dienen op een eerlijke manier te worden nagekomen. Iedereen weet dat te rauw aanvoeren funest is voor het product. Als kweker kun je hiervoor kiezen, maar wees er dan wel bewust van dat dit een negatief effect heeft op de totale productgroep. Het leveren van kwaliteit is extra belangrijk."

Vernieuwing

"Freesia is een schitterend product met unieke kwaliteiten zoals kleur en geur. Alleen is er meer voor nodig om blijvend succes te boeken. Tijdens de Landelijke Freesiadag is het nieuw gepresenteerde Promotieplan Freesia met overgrote meerderheid aangenomen. De uitvoering ligt bij Flower Factor en Gerard Gardien van Royal FloraHolland. De productgroep Freesia heeft grote behoefte aan echte vernieuwing. Op dit moment wordt die helaas nog te weinig aangetroffen onder nieuwe introducties. Snellere ontwikkelingen zijn wenselijk, met de focus meer op de uitbloei. Hier ligt vooral een taak bij de veredelaars."

Achterban

"Belangrijk vind ik het dat de FPC goed kijkt naar de achterban, maar deze ook goed informeert. Ik ben er voorvechter van situaties die fout gaan niet te schuwen en actie te ondernemen. Je kunt altijd een signaal afgeven en het met elkaar bespreken. Er speelt veel, waaronder duurzaamheid, beeldveilen, logistiek, 100% digitaal, Floriday en de landelijke klok. Deze punten staan regelmatig op de agenda. Kijken we naar de oranje hesjes, dan lijkt het of Royal FloraHolland de weg een beetje kwijt is en het product niet langer centraal stelt. De ledenbijdrage mag dan wel lager zijn, met alle kosten voor de extra's ben je uiteindelijk duurder uit. Je kunt je afvragen of dit nog mijn Royal FloraHolland is, of een melkkoe als dienstverlener."

Freesia tijdloos mooi op elk gewenst moment

Volle koppen voor de freesia.

n Variëteiten met een heerlijke geur en kleur

Geur n Kenmerkend voor de Freesia is haar fragiele vorm en het subtiele parfum dat ze verspreidt. De geur neemt je mee terug in de tijd en roept herinneringen op aan vervlogen tijden. Ouderwets? Dat zeker niet. Deze nostalgische bloem heeft een spectaculaire comeback gemaakt.

Een fraaie grote kam.
Freesia in alle soorten en maten.

Kleuren en vormen

De knol van de Freesia vormt onder de grond kleine knolletjes, die kralen genoemd worden. Zo'n kraaltje groeit uit tot een volwaardige knol en uiteindelijk tot een kam met bloemen, die ieder huis extra stijl geeft. En zelfs in een vaas groeit ze nog door! De Freesia is er in de kleuren wit, geel, oranje, rood, blauw, roze en paars. Maar kan ook tweekleurig of meerkleurig zijn. Veel variëteiten hebben een heerlijke zoete geur, die je huis nog aantrekkelijker maakt.

Symboliek

De Freesia staat symbool voor onvoorwaardelijke liefde. Traditioneel geef je je echtgenoot witte Freesia's na zeven jaar huwelijk, die herinneren aan pure, echte liefde. De heerlijke geur van de bloemenkam geeft hier nog een extra dimensie aan. Ze symboliseert daarnaast onschuld.

Herkomst

Het knolgewas Freesia werd 'ontdekt' in Zuid-Afrika, waar ze 'Kaaps lelietje-van-dalen' werd genoemd. De bloem kreeg de naam 'Freesia' rond 1830 van de Zuid-Afrikaanse botanicus Ecklon, die hem naar zijn vriend, de Duitse arts F. Freese noemde.

Verzorgingstips voor de bloemist

-Zet Freesia's in schoon water, ze zijn zeer gevoelig voor uitdroging.

-Voeg snijbloemenvoedsel toe aan het water als ze langer dan één dag blijven staan; daardoor komen ook de kleinere knoppen open.

-Freesia's bloeien snel uit bij warm weer, in zo'n geval dus niet te veel in één keer uit de koeling halen.

-Houd de ethyleengevoelige Freesia's verre van rijpend fruit, groente en uitlaatgassen.

-De laatste knoppen op de kam zijn soms leeg; die worden na een paar dagen bruin.

-Deze knopjes verwijderen verhoogt de sierwaarde en is goed voor de doorbloei van de andere knoppen.

Imago

De Freesia heeft onterecht een tijdje een wat oubollig imago gehad. De heerlijk geurende bloem past prima in een modern en trendy interieur.

Er worden per jaar bijna 100 miljoen stelen geteeld. Niet alleen in de traditionele kleuren wit, geel en blauw, maar ook in nieuwe, moderne kleuren.

Gerrit-Jan van Staalduinen van Logiqs

Het pand van Logics.

WUR n Eind 2014 introduceerde Business Unit Glastuinbouw van Wageningen University & Research (WUR) de 'Club van 100' . Een groep bedrijven rondom de tuinbouw die zich samen sterk maken voor toegepast fundamenteel en strategisch onderzoek bij Wageningen UR Glastuinbouw. De Bloemenkrant portretteert regelmatig één van de deelnemers. Wie zijn ze en wat hopen zij te bereiken? In deze editie: Logiqs

DOOR ESDOR VAN ELTEN

In 2019 trad Logiqs uit Maasdijk toe tot de Club van 100. Het bedrijf verhuisde twee maanden geleden naar een spiksplinternieuw pand op Honderdland 841 en is gespecialiseerd in het ontwerpen en maken van, vaak complexe, mobiele teelt en opslag systemen.

Gert- Jan van Staalduinen van Logics.

Vertical farming

"De sierteelt is onze bakermat", aldus Gert-Jan van Staalduinen, directeur en mede-eigenaar van Logiqs. "De afgelopen jaren zijn we ons echter ook gaan toeleggen op andere markten. Zo hebben we een innovatief systeem voor magazijnautomatisering ontwikkeld en hebben we ook systemen geleverd aan cannabiskwekers in Amerika en Canada. De komende jaren zien wij voor ons bedrijf grote mogelijkheden op het gebied van vertical farming. De ervaring die wij in de afgelopen 40 jaar hebben opgedaan in onze verschillende werkterreinen komen hier eigenlijk in samen. Verticale landbouw is een vorm van landbouw waarbij gebruik wordt gemaakt van gestapelde kweeklagen boven elkaar. Naast de grote ruimtewinst zijn andere belangrijke voordelen van deze vorm van kweken het feit dat het bijna overal kan: in een hal, flat, midden in de stad of op het platteland, en dat je, als je het goed doet, er minder water en geen gewasbescherming nodig is. "De sleutel zit 'm in het optimaal beheersen van het klimaat", aldus Van Staalduinen. "En dan met name temperatuur, luchtvochtigheid, luchtbeweging en uiteraard licht." Van Staalduinen denkt dat VF wel eens heel belangrijk kunnen gaan worden: Met VF kun je hele andere planten gaan ontwikkelen, sneller groeiend, met meer weerstand. Daarom denk ik dat vooral veredelaars en jonge plantenkwekers baat hebben bij investeren in VF."

Kennis opdoen

Om VF als werkterrein toe te voegen vroeg voor Logiqs wel om een nieuwe strategie. "Tot dusver zijn we vooral reactief geweest", legt Van Staalduinen uit. "We doen best veel aan Research and Development, maar dat deden we toch vooral in de lopende projecten zelf. Zo worden nieuwe zaken ontwikkeld. We verkopen vaak dat wat er eerst nog niet was. Daar zijn we ook goed in. Maar bij VF moet je echt veel verder vooruit denken. En dat betekent dat we meer kennis nodig hebben, en dan met name plantkennis. We moeten weten wat er in de kern van zo'n plant gebeurt, want planten groeien pas optimaal, als alles klopt. Dat is de belangrijkste reden voor ons geweest om toe te treden tot de Club van 100. We willen meer weten, en we willen graag meebeslissen welke onderzoeken er gedaan gaan worden. Logiqs is in twee verschillende werkgroepen vertegenwoordigd. Het deel van de 'contributie' die het bedrijf aan eigen onderzoek mag besteden steekt Logiqs nu in onderzoek naar betere voeding voor slaplanten.

Logistics Quality Systems over vertical farming

"Eerder al hebben we onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van VF voor chrysanten. "Twee heel verschillende planten inderdaad. Iedere plant heeft natuurlijk aparte eisen en optimale groeiparameters, maar toch zijn er ook gemene delers. Daar zijn we nu vooral naar op zoek. Ons doel is om, met de kennis van onszelf en de WUR, de allerbeste plantteelt omgeving te creëren."

Werken aan de toekomst

Wie kennis haalt moet ook iets brengen. Logiqs werkt en denkt actief mee in de werkgroep Klimaat en stelt ook haar eigen expertise èn waar nodig materialen ter beschikking: "We weten natuurlijk heel veel over logistiek, en delen die kennis ook. Daarnaast stellen we geregeld materialen ter beschikking aan de WUR. Met elkaar kunnen we werken aan de toekomst van vertical farming. En vertical farming kan ook weer leiden tot beter onderzoek, want je kunt onderzoeken onder beheersbare omstandigheden."

Over Logiqs

Logiqs, de naam staat voor Logistics Quality Systems, werd in de tuinbouw groot door de ontwikkeling van kasautomatisering zoals roltafelsystemen (en toebehoren) voor potplantenkwekers, maar ook geautomatiseerde klimaatcellen en automatische irrigatie. Ook raakt hun werk soms aan klimaatbeheersing: zo ontwikkelden zij een roltafelbodem, die zorgt voor optimale luchtcirculatie bij het gebruik van roltafels. De laatste jaren heeft het bedrijf echter zijn werkterrein ook verlegd naar magazijnautomatisering en vertical farming (VF). Voor magazijnen ontwikkelde Logiqs de iCube, een volledig automatisch systeem voor met name pallets, die met behulp van Logiqs 3D-carriers en liften op iedere gewenste plek binnen de stelling kunnen worden gemanoeuvreerd. Voor vertical farming ontwikkelde het bedrijf het Greencube geautomatiseerde verticale kweeksysteem, waarbij gebruik gemaakt wordt van de ervaringen die in andere branches zijn opgedaan. Zo werkt het Greencube systeem met gestandaardiseerde componenten die je ook terugvindt in de magazijnsystemen. Behalve de 'hardware' ontwikkelt Logiqs ook alle benodigde software zelf en biedt het bedrijf ook service en onderhoud. Meer weten: www.logiqs.nl.

10 / 12

Aandacht voor sector op Myplant & Garden beurs

Een overzicht van de kleurrijke beurs. Foto: CLAUDIO BUGATTI

Kleur n In Milaan wordt van 26 t/m 28 februari de vakbeurs Myplant & Garden gehouden Het is de belangrijkste, complete vakbeurs voor tuinbouw, inclusief de bloemisterij, landschap en tuin in Italië. Het evenement vindt elk jaar plaats in het grootste expositiecentrum van Europa, Fiera Milano.

De beurs groeit nog steeds, zowel in aantal deelnemers als bezoekers. Vorig jaar werd deelgenomen door 733 bedrijven en werden ruim 20.000 vakbezoekers begroet, een stijging van en kleine 30% ten opzichte van 2018. De beurs biedt een breed scala aan deelnemers uit de sectoren boomkwekerijen, bloemen, decoratie, bouw, machines, diensten, tuinverzorging, potten en container.

Delegaties

Bij degenen die de beurs bezoeken zijn ook tweehonderd officiële delegaties van internationale kopers uit Europa, Azië, Noord-Amerika, het Midden-Oosten, Afrika en Australië en openbare lichamen en instellingen uit Italië en Europa. Myplant & Garden wijdt 6000m2 aan de schoonheid, creativiteit en charme van bloemdecoratie. Een betoverend venster waarin gerenommeerde bloemsierkunstenaars, ontwerpers, trendsetters en creatieve ateliers elkaar ontmoeten en uitdagen met hun techniek, vindingrijkheid en verbeeldingskracht.

Italiaanse en wereldtuinbouw groeit

Italiaanse tuinbouwproducten worden op grotere schaal geëxporteerd: "Export kende een groei van 7,6% in een jaar. Het heeft een recordbedrag van 884 miljoen euro bereikt, waarvan 706 alleen voor Italiaanse producten, die op hun beurt een positieve groei van 9,3% noteren in vergelijking met het voorgaande jaar "- zeggen de organisatoren van Myplant. De positieve trend vertaalt zich in een actief saldo van 306 miljoen euro op de handelsbalans.

Greenport en Economic Board sluiten economische deal

Wethouder Kees van der Zwet (Lisse) en Lars Flinkerbusch (EBDB) met Agrarische jongeren.(foto: Marcel Verheggen) Foto: Marcel Verheggen

n Agrarische jongeren Duin- en Bollenstreek kunnen door

Deal n Te midden van een delegatie Agrarische Jongeren Duin- en Bollenstreek (AJDB) werd afgelopen maandagavond een exploitatieovereenkomst gesloten tussen de Greenport Duin- en Bollenstreek en de Economic Board Duin- en Bollenstreek (EBDB). Deze deal houdt in dat de Businesscase 'Flower Science Knowledge, Tourism & Brand Strategy' officieel is gestart en dat de agrarische jongeren hiermee op constructieve ondersteuning kunnen rekenen.

Foto: Michel Heerkens

Wethouder Kees van der Zwet (Gemeente Lisse) is voorzitter van de Stichting Greenport Duin- en Bollenstreek: "Ik ben zeer verheugd met dit moment en met de samenwerking die wij met de Economic Board hebben gevonden. Deze deal draagt bij aan het versterken van de economische prestaties van de regio Duin- en Bollenstreek. Onze regio kenmerkt zich door een hoog woon- en leefklimaat met een hoog percentage gezonde en gelukkige inwoners. Belangrijke factor hierin is de openheid van het buitengebied. De aanwezigheid van de agrarische sector waarborgt die openheid. Daarom staat in deze deal de ondersteuning van deze sector, het behouden, versterken en toekomstbestendig maken hiervan, centraal. Met deze middelen stimuleren wij de innovatiekracht en creativiteit van de nieuwe generatie. De jongeren bepalen de toekomst. Samen met hen wordt stevig ingezet op onderwerpen als duurzaamheid, onderwijs en toerisme."

Overeenkomst

"Wij zijn blij met deze overeenkomst. Het draagt bij aan het behoud en de ontwikkeling van bollenteelt in de Bollenstreek", zegt Mark Hulsebosch (Firma J.G.J. Hulsebosch), voorzitter van de AJDB. "Twee jaar geleden hebben wij met een aantal jongeren de AJDB opgericht. Nu tellen we 80 leden. We bespreken samenwerkingen, kansen en uiteraard ook de bedreigingen die op ons afkomen. De bollensector staat op een aantal punten onder druk. Er is veel onwetendheid over hoe wij ons als sector ontwikkelen. Binnen de AJDB is er een werkgroep die zich bezighoudt met de positionering van bollenteelt en onderwerpen als imago, onderwijs en ruimte. Wij willen aan inwoners van de streek laten zien hoe innovatief, duurzaam en belangrijk onze sector is. Doel is een betere uitgangspositie, zodat het in de toekomst haalbaar blijft om in deze regio bollen te telen." Lars Flinkerbusch, directeur van EBDB: "Het is geweldig om te zien hoe de nieuwe generatie de handschoen oppakt. Met hen gaat de Greenport Duin- en Bollenstreek de samenwerking tussen het onderwijs, onderzoeksinstellingen en het bedrijfsleven verder verbeteren. Concreet gaat deze exploitatieovereenkomst leiden naar een beter functionerend netwerk van jongeren binnen de greenport, tenminste twee nieuwe aansprekende onderzoeksprojecten, (inter)nationale uitstraling van onze greenport en een goede verbinding met toerisme."

Gematigd positieve Valentijnsverkoop

VGB n De Nederlandse bloemen- en plantengroothandel trapt het nieuwe jaar af met een flinke groei, meldt de VGB op basis van de exportstatistieken van Floridata.

De exportwaarde steeg in januari met 6% naar 471 miljoen euro. De effecten van het coronavirus op de exportwaarde naar China zijn duidelijk merkbaar. Ondanks deze zorgen is de aanloop naar Valentijnsdag over het algemeen goed verlopen. Handelaren zijn gematigd positief, concludeert directeur Matthijs Mesken van de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten.
Nederlandse bloemen- en plantenhandelaren hebben goede zaken gedaan in januari. Planten deden het met een groei van 8% naar 169 miljoen euro beter dan bloemen met 5% naar 302 miljoen euro. Enkel Frankrijk leek het minder goed te doen en incasseerde een krimp van bijna 2%. Januari kent evenveel handelsdagen als vorig jaar en het milde weer was gunstig voor de verkoop. Vooral Oost-Europese landen plusten goed, met Polen als grootste groeier in de top 10 exportlanden lijst.


'Het is gunstig dat Valentijn op de vrijdag valt', meldt de VGB. 'Afgelopen maandag voor de Valentijn hebben we het drie keer zo druk gehad als op een normale maandag', vertelt Marius Dekker. 'Ook hebben we weinig last ondervonden van de storm Ciara die gelukkig vijf dagen vóór Valentijnsdag langs raasde', voegt hij toe. Cees Bakker verwacht dat de Valentijn omzet ongeveer gelijk zal zijn aan die van vorig jaar.

Terra Bleiswijk is verhuisd

Na een grondige verbouwing opende Terra Bleiswijk (Berkel Flowers en Hogervorst Verpakkingen) op 1 februari 2020 officieel de deuren van hun nieuwe accommodatie bij Royal Brinkman aan de Hoefweg 191 in Bleiswijk.

Meetingpoint tuinbouw

Royal Brinkman, Berkel Flowers en Hogervorst Verpakkingen toasten gezamenlijk op een vernieuwende toekomst. Met het samenbrengen van de drie groothandelsbedrijven in de tuinbouw onder één dak, ontstaat een bijzonder meetingpoint voor kwekers en bloemisten in het Groene Hart. Dit meetingpoint wordt een plaats waar partijen met elkaar ideeën uitwisselen en innovaties ontstaan.

Overzichtelijk winkelconcept

De drie bedrijven hebben een overzichtelijk en toegankelijk winkelconcept gecreëerd waarbij gemak en onze stop shopping op de voorgrond staat.
"Ook al gaat de helft van onze verkopen tegenwoordig via de webshop", aldus Menno Krabben van Royal Brinkman, "toch vinden wij het belangrijk om een fysiek verkooppunt te hebben waar het plezierig winkelen is."

Samenwerking in de keten

De ondernemers binnen Terra gaan zich nog meer richten op de nieuwe mogelijkheden van digitale communicatie met toeleveranciers waardoor de toeleveringsprocessen verder verbeterd worden. Hierdoor zorgen zij voor een up to date assortiment bloemen, planten en bloemisterij benodigdheden. Eenvoudig gezegd, vandaag besteld de volgende dag vers in de winkel van de klant.

Bloeiende toekomst

"Samen met onze klanten gaan wij een bloeiende toekomst tegemoet aan de Hoefweg in Bleiswijk" aldus Mark Mostert van Berkel Flowers en Jan Hogervorst van Hogervorst Verpakkingen.

12 / 12