Bloemenkrant

11 december 2018

Bloemenkrant 11 december 2018


Plant in de Klas Westland

Blij met het eerste handboek.

Handboek n Marco van Leeuwen van Air So Pure, één van de plantleveranciers in dit project, overhandigde tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van WNTWEB het eerste exemplaar van het handboek 'Plant in de Klas Westland' aan Shirley van de Velde, van de Montessorischool Naaldwijk.

Samen met vier andere Westlandse scholen deden zij mee aan de proef om klaslokalen te 'vergroenen'. In het handboek dat ook digitaal opvraagbaar is via de site van WNTWEB link staat beschreven wat de effecten zijn van planten in de klas, welke plantsystemen beschikbaar zijn en de kosten en baten ervan. Scholen en kinder-opvangorganisaties kunnen zo gemakkelijk zien wat voor hun situatie de beste keuze is. Voor dit officiële overhandigingsmoment waren de deelnemende scholen, kinder-opvangorganisaties en plantleveranciers uitgenodigd. Naast de overhandiging van het handboek kregen zij een presentatie over de positieve effecten van meer groen in de klas en de resultaten van deze geslaagde proef. Vervolgens zijn de ervaringen van de scholen besproken en ideeën uitgewisseld om dit project breder uit te zetten naar andere scholen. info@wntweb.nl

Broekhof fors uitgebreid

Johan Ottenvanger,  Rob Damen,  Erik van Winden, Lex van Dijk, Carin Spaans.

Team n Het Broekhof verkoopteam is per 1 december uitgebreid met vijf zeer ervaren medewerkers.

Met deze enthousiaste en ervaren verkopers wil Broekhof zich meer richten op het kwekerssegment. De focus ligt hierbij op de verkoop van potten, transporttrays en bloemen- en plantenhoezen. Maar ook op het overige ruime assortiment van Broekhof met maar liefst 4.000 voorraadartikelen. Kwekers kunnen profiteren van de jarenlange kennis van Broekhof in het ontwikkelen van klantspecifieke verpakkingen. Arjan Broekhof: ''Wij zijn enorm blij met deze uitbreiding van het verkoopteam. We verwachten met hun inzet het kwekerssegment nog uitgebreider van dienst te kunnen zijn met onze persoonlijke service en missie: 'op innovatieve en betrouwbare wijze waarde toevoegen.

B

Foto-bijschrift: Het Broekhof verkoopteam is uitgebreid met (v.l.n.r.) Johan Ottenvanger, Rob Damen, Erik van Winden, Lex van Dijk en Carin Spaans.

Congres

Opeens was daar déja vu-gevoel, bij die ´Blooming Arena´ van Blooming Breeders. Wéér over innovatie en duurzaamheid. Afgekloven onderwerpen, eigenlijk. Net als op al die andere congressen, conferenties, seminars en hoe zij ook met andere namen worden aangekondigd. Je komt ze in veel sectoren tegen, dus ook in de sierteelt. De ene na de andere belangenorganisatie, vereniging of stichting houdt er een evenement over. Voor een zichzelf respecterende club lijkt dat een heilig moeten. Jaarlijks of vaker staat nu eenmaal een congres op de agenda en met het thema daarvan moet je actueel zijn. Dus bekende sprekers opgetrommeld en als men goed in de slappe was zit een schnabbelde dagvoorzitter van de tv. Niet omdat die er verstand van heeft, maar omdat hij of zij nu eenmaal tot de BN'ers behoort. Een zich trendwatcher noemend orakel verhoogt ook de amusementswaarde. Middel is doel geworden. Talloze instanties roepen wéér de circulerende deelnemers (ik zie doorgaans dezelfde koppen) bij elkaar om het over duurzaamheid, marketing, logistiek, innovatie en misschien een ander vast thema te hebben. Misschien zie ik het fout, maar ik kwam nooit iemand tegen voor wie zo'n bijeenkomst dé revolutie in zijn bedrijf betekende, waardoor hij het totaal anders ging doen dan voor die tijd. Nou ja, aan het einde is er altijd een borrel, nu netwerk geheten. Kan zijn dat men dáár iemand ontmoet, die men nooit eerder zag. Was zo'n happening buiten de stamkroeg toch ergens goed voor….

OK Plant finalist voor International Grower

Rob en Désirée Olsthoorn gaan op voor de IGOTY Award 2019. Fotostudio G.J. Vlekke / Fotovak B.V. The Netherlands 0031174241537 www.gerardjanvlekke.nl Foto: Gerard-Jan Vlekke

Awards n OK Plant uit Naaldwijk is finalist in de categorie potplanten voor International Grower of The Year Awards 2019.

Dit maakte de AIPH ( International Association of Horticultural Producers) bekend. De uitreiking van deze prestigieuze prijzen vindt plaats op 22 januari tijdens de IPM in Essen. "We zijn blij en verrast dat we Nederland mogen vertegenwoordigen in deze internationale competitie", reageren Rob en Désirée Olsthoorn van OK Plant. Afgelopen jaar waren zij genomineerd voor de Tuinbouw Ondernemersprijs. Deze erkenning was aanleiding om de ondernemers voor te dragen voor IGOTY 2019. "Dat zij nu de finale hebben bereikt, betekent een mooi internationaal podium voor deze ondernemers", zegt Michiel van Ginkel, voorzitter van de Tuinbouw Ondernemersprijs.

Familiebedrijf OK plant is gespecialiseerd in de teelt van een breed assortiment potplanten. Dit assortiment komt uit onder de merknaam Little Kolibri Orchids. Daarnaast telen Rob en Désirée seizoensproducten als potasters, campanula, cyclamen en Primula obconica. Vorig jaar namen zij de nieuwbouw op de hoofdlocatie in Naaldwijk in gebruik. Het bedrijf heeft een verrassend goede marketingstrategie, met storytelling als wezenlijk onderdeel. Bovendien valt het goede personeelsbeleid op, waarbij de ondernemers het vermogen hebben om mensen aan hun bedrijf te binden. Dat maakt OK Plant tot een waardige vertegenwoordiger voor de Nederlandse sierteeltsector.

Negen finalisten

IGOTY 2019 vindt plaats op 22 januari tijdens de internationale sierteeltvakbeurs IPM in Essen. Dit jaar zijn er negen finalisten, afkomstig uit België, China, Denemarken, België, Kenya, Nederland en Polen. Vorig jaar won Ter Laak Orchids uit Wateringen de International Grower Awards plus de daaraan hangende Duurzaamheidsprijs.

Veel mogelijkheden voor tuinbouwtechnologie

Future Trends en Innovations Harm Maters. Foto: ROLFVANKOPPEN

n Artificial Intelligence en servitization oplossing

Legio n "Innovatie is nodig als de tuinbouw zijn leidende positie in de wereld wil behouden!", benadrukte keynote speaker Prof. Jan van den Ende tijdens het Future Trends & Innovations Event, the next step in Horticulture Technology. Van den Ende inspireerde de ruim 150 genodigden door de diverse kansen voor de tuinbouwtechnologie te schetsen: industrie 4.0, servitization, duurzaam innoveren en disruptieve innovatie.

Professor Jan van den Ende. Foto: ROLFVANKOPPEN


Het "Future Trends & Innovations, the next step in Horticulture Technology" event werd georganiseerd door AVAG, Stichting Hortivation en TNO, in samenwerking met Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen, GreenTech en Wageningen Universiteit & Research en vond plaats op 4 december in het World Horti Center in Naaldwijk.

Legio

Artificial intelligence en servitization bieden legio mogelijkheden voor de tuinbouwtechnologie. Het belang van data delen met anderen om te komen tot zelflerende en zelfsturende systemen is daarbij wel een aandachtspunt, volgens Van den Ende.
"Er ontstaan nieuwe businessmodellen door technische innovaties in te zetten als dienstverlening, ook wel servitization genoemd. Het bezit ten opzichte van het gebruik van techniek zal een belangrijke innovatiepush teweegbrengen".


Hoe vervolgens binnen het bedrijf innoveren gemanaged zou moet worden, is afhankelijk van de mate van vernieuwing qua productattributen en afzetmarkten.
"Hoe meer de innovatie van de bestaande business af staat, hoe losser van de bestaande structuren de innovatie ondersteund zou moeten worden. Dus verder van de bestaande business af, bijvoorbeeld door het opstarten van een start up", besloot Van den Ende.

Groeicurve

De ontwikkelingen in het Greenhouse Technology domein laten een sterke groeicurve zien. "Gedreven door de mogelijkheden van artificial intelligence zal de gemiddelde groei van bijna 10% op wereldschaal over de afgelopen jaren in de totale greenhouse technologie zich zeker doorzetten" aldus Harm Maters, voorzitter van de AVAG en een van de gastheren van het event. "Amerika en China domineren het AI-landschap en Europa raakt achterop! Dit vraagt om actie, zeker als je weet dat AI-adopters veel hogere winstmarges laten zien dan bedrijven die zich hier niet mee bezig houden." De boodschap van Maters was helder: "Initieer R&D coalities, start innovatieprojecten op en ontwerp nieuwe businessmodellen die verbinden. Hierbij vormen Artificial Intelligence, robotica, cloud, data driven, Internet of Things en Advanced Analytics de weg naar een sterker en toekomstgericht tuinbouwtechnologiecluster."

Invloed

Diverse concrete innovatieprojecten stonden ook op de agenda van het event, zoals E-growing, SIOM en diverse robotsystemen. De discussies tussen spreker, panelleden en bezoekers brachten interessante aandachtspunten naar voren die invloed zullen hebben op de verdere uitrol van de projecten. De bezoekers van het Future Trends & Innovations, the next step in Horticulture Technology werden ook geprikkeld met innovatieprojecten waarbij de tijdslijn tot implementatie tussen de 5 en 10 jaar zal zijn, zoals artificial intelligence, vision technology en low cost flexibele zonnecellen.

Broekhof versterkt positie kwekerssegment

Het Broekhof verkoopteam met (v.l.n.r.) Johan Ottenvanger,  Rob Damen,  Erik van Winden, Lex van Dijk en Carin Spaans.

Kwekers n Het Broekhof verkoopteam wordt uitgebreid met vijf zeer ervaren medewerkers. Carin Spaans, Rob Damen, Lex van Dijk, Johan Ottevanger en Erik van Winden zijn per 1 december gestart.

Met deze zeer enthousiaste en ervaren verkopers wil Broekhof zich meer richten op het kwekerssegment. De focus ligt hierbij op de verkoop van potten, transporttrays en bloemen- en plantenhoezen. Maar ook op het overige ruime assortiment van Broekhof met 4.000 voorraadartikelen. Daarnaast kunnen de kwekers profiteren van de jarenlange kennis van Broekhof in het ontwikkelen van klantspecifieke verpakkingen. Arjan Broekhof: ''Wij zijn enorm blij met deze uitbreiding van het verkoopteam en heten hen van harte welkom binnen ons bedrijf. We verwachten met hun inzet het kwekerssegment nog uitgebreider van dienst te zijn met onze persoonlijke service en missie: 'op innovatieve en betrouwbare wijze waarde toevoegen in verpakkings- en decoratiematerialen voor de sierteelt'.'' Al sinds 1974 is Broekhof uit Noordwijkerhout een toonaangevende leverancier van verpakkingen en decoratiematerialen voor de bloemen- en plantenbranche.

Het Broekhof verkoopteam is uitgebreid met (v.l.n.r.) Johan Ottenvanger, Rob Damen, Erik van Winden, Lex van Dijk en Carin Spaans.

Lisianthus groeit in hoog tempo

Margot den Dulk, productmanager Royal Flora Holland.

Toename n Dat Lisianthus in een hoog tempo groeit is realiteit. Tegen het eind van het jaar wordt een toename in aanvoer verwacht van 19% ten opzichte van 2017. Dat Lisianthus in vijf jaar tijd in de Top 10 snijbloemen steeg van plek 9 in 2013 naar plek 6 in 2018 is dan ook geen verrassing.

Hoewel Lisianthus regelrecht afstevent naar de vijfde plaats verwacht Royal FloraHolland productmanager Lisianthus Margot den Dulk dat deze sprong komend jaar nog niet wordt bereikt. "Hiervoor is het gat in omzet nog te groot. Inmiddels is Lisianthus wel getransformeerd van een seizoenproduct naar een volwaardig jaarrond product, al zijn er nog altijd kwekers die alleen seizoensgebonden Lisianthus telen."

Bloemisten

De lisianthus is een prachtige bloem.

Met de blik op 2019 verwacht Margot weer uitbreidingen in het areaal. "De vraag naar dit populaire product is hoog en neemt wellicht nog verder toe. De markt heeft de aanvoer daardoor goed opgevangen, maar de vraag is hoe de prijs zich volgend jaar houdt met de extra aanvoer en aanstaande Brexit. Bijna 80% van de Lisianthus bereikt de consument via de groothandel en bloemisten. Het percentage Retail groeit licht, maar komt nog steeds niet boven de 17%. Mogelijk is het product te duur voor de supermarkt. Er zijn een aantal telers die zich specifiek op de Retail richten met een iets snellere teelt."

Speciaal

Het assortiment is enorm divers met voor elke boeketwens wel een Lisianthus. Er zijn enkel- en gevuldbloemige Lisianthus in steeds meer kleuren, rassen en variëteiten. "Lisianthus is typisch zo'n product dat de consument aanspreekt. De fantastische kwaliteit en romantisch, luxe uitstraling maken Lisianthus speciaal. Dit maakt het product enorm veelzijdig, geschikt voor zowel veldboeketten als monobossen. In groter bloemwerk of met losse bloemen voor corsages of in kleine tafelvaasjes is Lisianthus een echte topper. De lange houdbaarheid met een vaasleven van makkelijk twee weken doet daar nog een schepje bovenop. Qua trends en ontwikkeling is het de gevuldbloemige Lisianthus die zich momenteel sneller ontwikkelt dan de enkelbloemige variant. Gefranjerde rassen zoals de Alissa zijn eveneens geliefd. De veredeling gaat snel en innovaties dienen zich regelmatig aan."

Marktpositie

De grootste speerpunten voor Lisianthus zijn volgens Margot de groei in aanvoer en afzetverbreding. "Op het gebied van nog niet bereikte markten en segmenten zijn er nog kansen. Door deze te benutten kan de marktpositie van Lisianthus wellicht nog verder worden verstevigd. Op dit moment worden de mogelijkheden voor afzetverbreding en het vinden van aansluiting bij de consument geïnventariseerd."

Breed gedragen

Het nieuwe promotieplan Lisianthus 2019-2021, afgelopen 17 oktober in stemming is gebracht, werd ondersteund door 100% van de aanwezige kwekers. "Dit geeft wel aan dat de promotie breed gedragen wordt. In het nieuwe plan zullen met name de online activiteiten extra aandacht krijgen. In 2019 worden de website www.lisianthus.nl en huisstijl vernieuwd en krijgt de social media meer aandacht. Tevens wordt gewerkt aan een nieuwe promotieactie. Die uitvoering ligt bij 2Dezign." Voor de toekomst verwacht Margot dat nog meer mensen Lisianthus omarmen. "Wat mijzelf betreft heeft dit mooie en veelzijdige product mijn hart gestolen. En de Brexit? Deze zal zeker enige impact hebben, maar pas na 29 maart worden de daadwerkelijke gevolgen duidelijk. Uiteraard volgen we alle ontwikkelingen op de voet."

Lisianthus is een geweldige bloem

n Lieflijke schoonheid met 'roots' in het Wilde Westen

Schoon n Een mooie bloem met een mooie naam, dat is de lisianthus. Deze schone is een perfect cadeau door haar sympathieke symboliek.

Kleuren en vormen

De lisianthus is er in het wit, rood, blauw, geel, roze, paars, oranje en sommige bloemen hebben bloemblaadjes met meerdere kleuren. Deze bloemenblaadjes zijn naast kleurrijk ook nog eens heel zacht en delicaat en sommige zijn zoals dat heet: gefranjerd.

Symboliek

De lisianthus is een krachtig symbool van waardering, dankbaarheid en charisma. Dat maakt de bloem een perfecte kandidaat voor een cadeauboeket! Voor een landelijk effect combineer je paarse lisianthus met andere paarse bloemen zoals astrantia, ereprijs en lamsoren. Het is ook mooi om de lisianthus samen te brengen met hypericum, roos en de anthurium voor een boeket met een zachte uitstraling.

Herkomst

De lisianthus komt oorspronkelijk uit Noord-Amerika. Daar groeit ze in rivierbeddingen van de woestijn en in prairiegebieden. In de staten Texas, Nebraska, Nevada en Colorado noemen ze deze plant ook wel prairiegentiaan. Een Amerikaanse schone dus, maar de zegetocht van de lisianthus begon pas echt in Japan. Het waren namelijk Japanse kwekers die in de jaren 1930 de prairiegentiaan kruisten, waaruit de Lisianthus van nu ontstond.

Verzorging

Snij de stelen iets schuin af, gebruik een scherp mesje. Verwijder het overtollige blad, zodat er geen blad in het water hangt. Geef de lisianthus een schone vaas met schoon water. De lisianthus heeft veel water nodig. Door het dunne blad verdampt het water in de bloemen snel. Plaats de lisianthus niet in de zon, op de tocht of naast de fruitschaal.

Geen plant maar gezondheid brengen

De toespraak tegen een groene achtergrond.

n Bijeenkomst Greenport Aalsmeer


Gezondheid n Bloementelers en -handelaren zitten nog teveel vast aan planten en bloemen aan de consument verkopen. "Wij moeten niet zeggen dat wij plantjes komen brengen, maar gezondheid", zei programmamanager Dewi Hartkamp van Stichting Innovatie Glastuinbouw Nederland (SIGN). Haar optie belichtten ook anderen van de vele sprekers op het donderdag 6 december gehouden Greenport Aalsmeer Event '18.

Groen in de klas is een goede opzet.

DOOR JOHAN BOS

Die toekomst moet duurzaam zijn. Minder energie gebruiken en topleverancier zijn in een groenere wereld. Hartkamp wees op toenemende luchtvervuiling door o.a. fijnstof, wart men nauwelijks beseft.

Jeugd

Ter vergroting van het bewustzijn begon SIGN met de 'green rugzak' voor 5 tot 9 jarigen. De jeugd is de toekomst en een plant (ook in de rugzak) zuivert de lucht. Ook werd de laatste jaren meer bekend dat de plant tegen het steeds groter wordende probleem van stress werkt. Daarom vormen onder meer HRM-managers een doelgroep. Bij alle therapieën staat wandelen in de natuur op de onderste plaats, zei Hartkamp.

Resistent

Voorzitter Jaap Bond van Greenport Aalsmeer constateerde dat steeds meer consumenten zich afvragen hoe duurzaam bloemen en planten worden geproduceerd. "Ondernemers zijn er ook steeds meer van doordrongen dat het noodzakelijk is met minder energie te werken en vaker biologische gewasbescherming in te zetten. Ook de ontwikkeling van sterkere, resistente planten helpt daarbij", zei hij, verwijzend naar de Amsterdam Green Campus, waar aan het programma Next Level Sierteelt wordt gewerkt.

Provincie

Inkoop van energie is nu verantwoordelijk voor 30% van de kosten van een tuinder in de regio Aalsmeer-Haarlemmermeer. De provincie steunt het project het Nieuwe Telen van LTO Glaskracht. Wat duurzame energie betreft hebben Greenport Aalsmeer en haar partners doorbraken geforceerd, waardoor glastuinbouwgebied Prima4A (Rijsenhout) en De Kwakel-Kudelstaart dankzij publiek private samenwerking aansluiting krijgen op het CO2-net, zei Bond. Kansen voor de sector liggen volgens hem en tal van andere sprekers buiten gebaande paden. Bij nieuwe markten moet men niet alleen aan geografie, maar ook aan klimaat en gezondheid denken. Sierteelt kan een rol spreken in farmacie, gezondheids- en mode-industrie en zelfs voedingsmiddelen industrie.

Zorg

Onderzoeker Jolanda Maas aan de VU en projectmanager Natuur & Gezondheid Rutger de Graaf bij IVN natuureducatie spraken over groen in de zorg. De Graaf was daar – zelf uit de zorg komend - ooit kritisch over geweest, maar sloeg naar zijn zeggen 'stijl achterover' van de wetenschappelijke onderbouwing, onder meer door Maas. De zorgsector weet niet genoeg van de effecten van groen, vonden beiden. De Graaf: "Maar uit de sierteelt blijft het opvallend stil." Volgens Maas levert betere benutting op gezondheidsterrein van de plant op den duur geld op. De zorg is volgens haar een groeimarkt.

Veredeling

De aan het Wellant College, partner in het Groen Onderwijs Centrum, verbonden Gonneke Leereveld benadrukte dat tuinbouw in de toekomst niet kan zonder samenwerking tussen kennisinstellingen en bedrijfsleven, omdat innovaties daarvoor te snel gaan.

"Het onderwijs kan die niet bijhouden", zei ze. "Het gaat er om dat de waarden van onderwijs en bedrijfsleven samen tot meerwaarde worden gebracht."

Samenwerking

Directeur Research & Veredeling Stefan van der Heijden van Royal van Zanten constateerde in de veredeling omtrent samenwerking een zekere koud-water-vrees bij bedrijven. Maar er is zowel competitieve als non-competitieve coöperatie, zei hij.

Geen van de veredelaars kan volgens hem financieel ophoesten wat nu nodig is voor research, maar door zelfoverschatting blijft men daar vaak in geloven.

De problemen, onder meer met ziektebestrijding, zijn niet op te lossen zonder samenwerking. "Het gereedschap maak je samen, daarna ga je er zelf mee aan de slag", zei hij.

Missen Universe openen gigantische cactustuin

Thailand n Maar liefst 40 Missen Universe van over de hele wereld, die in Bangkok voor de Miss Universe verkiezing, waren naar Nong Nooch Pattaya afgereisd om gezamenlijk met de algemeen directeur en eigenaar Mr. Kampon van de gelijknamige Tropische tuin en Cultuurpark , de nieuwste gigantsiche cactustuin te openen.

Deze cactustuin, die onderdeel is van Nong Nooch is een van de vier grootste tuinen van de wereld. Mr. Kampon staat in Nederland en vooral in de Bollenstreek bekend als een grote liefhebber en deelnemer van het Corso voor de Bollenstreek. Hij is al enkele jaren deelnemer en rijdt mee met prachtig versierde praalwagens. Hij laat de inwoners van Thailand via diverse nationale televisiezenders zien, wat Thailand er aan doet al het moois dat zij voortbrengen in het buitenland te laten zien. Daarnaast wil Mr. Kampon de inwoners van de landen in het westen graag laten kennismaken met de schoonheid van Thailand. Een bezoek aan het park Nong Nooch is een belevenis.

Universe

Tijdens de 67-jarige geschiedenis van Bangkok, heeft deze Thaise hoofdstad opnieuw de MISS UNIVERSE® gehost en vinden deze verkiezingen daar half december plaats. Thailand staat bekend om de tropische stranden en ongerepte eilanden, uitgestrekte metropolen en weelderige koninklijke paleizen, oude ruïnes en prachtige tempels. Bangkok en het land van Thailand, die alle Missen Universe vertegenwoordigers ontvangen, hebben de mogelijkheid om door het land te reizen en verschillende "Go Local" -belangen te ervaren. De happening in het park Nong Nooch was voor de Missen een onvergetelijke ervaring. Zij maakten een gigantische happening mee en werden met alle egards ontvangen. Ook Miss Universe Nederland was hierbij aanwezig.

Jaap Bond twijfelt over het fenomeen Floriade

Foto: Isabel Groot

Almere n Voorzitter Jaap Bond van Greenport Aalsmeer, gedeputeerde van Noord-Holland, twijfelt over het fenomeen 'Floriade', dat in 2022 in Almere wordt gehouden. "Ik weet niet of het model van de Floriade nog wel aansluit bij de snelle ontwikkelingen in de sector", zei hij op het Greenport Aalsmeer event '18, donderdag 6 december in Hoofddorp gehouden.

Hij zag meer in Floriworld, het experience center, van de sierteeltector. Dat is volgens hem een 'permanente Floriade' en laat steeds nieuwe vormen van wat er in de sector gebeurt zien. Het komt vlak bij het pand van Waterdrinker en Royal FloraHolland.

De veiling is de belangrijkste aandeelhouder in de BV Floriworld, naast Dutch Experience Group en Bloemenbuereau Holland. De 'pre'-opening' valt samen met de Trade Fair van volgend jaar. "Ik ben blij dat private partijen hun schouders onder dit initiatief hebben gezet. Het wordt de plek waar de sierteelt het publiek kan laten zien wat de wereld van de sierteelt allemaal inhoudt", zei hij. Volgens hem is Floriworld, waarvoor Kondor Wessels bouwt, belangrijk voor een positief imago van de sector.

19 / 24

20 / 24

21 / 24

All you need Aleia Roses

Aleia Roses tijdens All you need in de La Mar. Foto: Pauline

Show n Rode rozen en liefde bleek wederom de perfecte combinatie tijdens de première van de film "All You Need Is Love", die eind november in het DeLaMar theater in Amsterdam plaatsvond. Buiten liep 'tout bekend Nederland' over de Gouden Loper. Bij binnenkomst stalen echter ook de Aleia rozen de show.

In de entrée stonden levensgrote letters gestoken met rode rozen, samen vormden ze de letters #LOVE. Na de in ontvangst-name van een glas champagne, vereeuwigden de sterrencast members zich voor de welbekende selfie-rozenmuur in de lobby.

Film

All You Need Is Love is sinds 1992 op televisie te zien en ieder jaar wordt een kerstspecial uitgezonden. Dit jaar is het de eerste keer dat een bioscoopfilm is geproduceerd. Dr. Love wordt vertolkt door Fedja van Huet en omringt zich met namen als Bracha van Doesburg, Frank Lammers, Anniek Pheifer, Lies Visschedijk, Annet Malherbe, Waldemar Torenstra, Peter Paul Muller en vele anderen. De échte Dr. Love, Robert ten Brink, was in de zaal. De roosAleia Roses is kweker van de Red Naomi!® rozen, gevestigd in het noorden van Spanje. De rozen kenmerken zich door de mooie intens rode kleur, de subtiel zoete geur, de 80 bloemblaadjes die de knop telt en een knop-grootte van rond 5cm. De roos is in vier lengtes verkrijgbaar en bij het naleven van de verzorgingstips houdbaar tot wel 15 dagen. Het duurzame productieproces draagt bij aan de hoge kwaliteit van deze roos.

Aleia Rozen kweekt op 14 hectare de variëteit Red Naomi!®. Dit gebeurt nagenoeg 100% biologisch. Er wordt gebruik gemaakt van "Integrated Pest Management' (IPM) en overige duurzame methoden. Ook is de kweker in het bezit van de certificaten MPS-A en MPS GAP wat de duurzaamheid en traceerbaarheid aantoont. De roos wordt aangevoerd via Royal FloraHolland op de veilingen in Naaldwijk, Rijnsburg, Eelde en Aalsmeer, zowel directe verkoop als via de klok. ww.aleiaroses.com.

Keukenhof shows in teken van Flower Power

n Het voorjaar is in aantocht

Power n De Keukenhof bloemenshows zijn altijd al een en al Flower Power, maar met een gelijkluidend Keukenhofthema wordt er nog een schepje bovenop gedaan. Dit wordt Flower Power maximaal.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Henk de Mooij, manager parkbeheer Keukenhof, is helemaal in zijn nopjes met het toepasselijk Keukenhofthema Flower Power. Immers, dit is Keukenhof ten voeten uit. "Op het moment dat in het park gestart werd met het planten van de 7 miljoen bloembollen hadden we de eerste gesprekken al achter de rug met de planten- en bloemen productgroepen die de paviljoenen gaan vullen met hun kleurrijke producten. Inmiddels is de indeling van de bloemenshows gereed en kan ik nu al zeggen dat het Keukenhofpubliek een adembenemende reeks te wachten staat."

Flower Power decor

De bloemenshows zullen volledig tot hun recht komen in een Flower Power decor dat al net zo kleurrijk zal zijn als de producten zelf. Het Beatrix Paviljoen wordt als vanouds tot de nok gevuld met Orchideeën en Anthuriums voor een seizoenlange bloemenshow onder creatieve leiding van Dries Lecke. Hoofdarrangeur Heleen Valstar staat weer garant voor kleurrijke presentaties in het Oranje Nassau Paviljoen (ONP) en het Willem-Alexander Paviljoen (WAP). "De Lelieshow uitgezonderd, want evenals de afgelopen twee seizoenen zal Zuidkoop Natural Projects uit De Lier hier invulling aan geven. In alle shows komt beleving tot uiting en zullen leuke fotomomenten worden ingericht waar Keukenhofbezoekers zich naar hartelust met het product kunnen fotograferen."

Soloshow voor Lisianthus

Gelijk al de eerste week van het Keukenhofseizoen 2019 wordt in het ONP gestart met een geurende hyacintenshow die de bezoekers in extase zal brengen. "Vanuit het WAP is de hyacintenshow naar het ONP verhuisd en zal hier tegelijk met de snijtulp de show gaan stelen. Het ONP is gekoeld dus we denken dat de hyacint hier veel meer tot zijn recht zal komen. Dit unieke bloembollenproduct is gedurende het hele seizoen in de bloemenshows te zien. Voor het eerst heeft de Lisianthus een eigen show. Het volledige assortiment Lisianthus soorten wordt getoond. Nergens zie je zoveel soorten bij elkaar. Dit wordt echt iets bijzonders."

Onverminderd enthousiast

Benieuwd zegt De Mooij ook te zijn naar de Rozenshow. Een overweldigende rozenshow, waar het hele rozenvak bij betrokken is. Als je in het rozenvak zit, is dit iets wat je echt niet mag missen. Menige Keukenhofbezoeker was verrukt van deze prachtige presentatie. "De aanvoerders van Alstroemeria, Chrysant en Freesia zijn onverminderd enthousiast en Calla krijgt een boost. In het WAP zijn een nieuwe bol-op-pot show, amaryllisshow, begoniashow, kalanchoëshow lelieshow en een collectie duurzame planten voor de werkomgeving te zien.

Flower Power

De vaste plantenshow zal terugkeren in een grotere vorm. Immers, de Keukenhof binnenshows zijn de grootste consumentenshows voor planten en bloemen. Daar spelen de kwekers steeds beter op in. Voor een overzicht van alle bloemenshows is altijd een complete showkalender op de website van Keukenhof te vinden. Zo kan men nooit een product vergeten. Onder het thema Flower Power zijn de Keukenhof bloemenshows van 21 maart tot en met 19 mei te bewonderen."

Veel belangstelling voor platform Westland Event

Frank de Klerk bezocht en fotografeerde het event.

Westland n FloraHolland is bezig met een digitale inhaalslag. Dat zei Gerhard van der Bijl, Chief digital and information officer bij FloraHolland vrijdag 7 december tijdens de Westland Event in Naaldwijk.

Binnen het digitale handelsplatform Floriday worden alle bestaande diensten geïntegreerd. Door middel van wiskundige algorithmen worden bijvoorbeeld productfoto's voortaan automatisch getest op hun geschiktheid voor de website. Floriday wil eveneens voorzien in de grote behoefte aan data. ,,Wij gaan samenwerken om de sector met digitale data naar de toekomst te brengen'', zei Van der Bijl. ,,Wij gaan onze fysieke infrastructuur digitaliseren''.

Diverse sprekers tijdens het Westland Event boden de bijna 700 aanwezige ondernemers, beleidsmakers en belangenvertegenwoordigers uit het glastuinbouwcluster een kijkje in hun bedrijfsstrategie en hun visie op de ontwikkelingen in datagedreven tuinbouw.

Onder leiding van dagvoorzitter Merijn Doggen mocht wethouder Karin Zwinkels (Economische Zaken en Kennis&Innovatie Gemeente Westland) de aftrap geven.

Reserveren corsotribune

Corso n Met publiekstribunes aan de Rijksstraatweg 52 in Sassenheim en aan de Heereweg 345 bij 'De Loft' in Lisse voorziet het Bloemencorso van de Bollenstreek sinds enkele jaren in een uniek concept waarvan de corsoliefhebber blij wordt.

Dus corsoliefhebbers opgelet, het online reserveren van tribuneplaatsen via de website www.bloemencorso.store is geopend. Vanaf het begin zijn de publiekstribunes van het Bloemencorso van de Bollenstreek een geweldig succes. Om ervoor te zorgen dat het corsobestuur zich volledig op het corso zelf kan richten, verzorgen Kees Noort en Bart Sosef, de exploitatie van de publiekstribunes. Kees Noort: "Het is geweldig leuk om te doen. De overdekte tribunes zijn voorzien van een flinke hoeveelheid zitplaatsen en bieden een fantastisch uitzicht op het voorbijtrekkende corso. Een parkeer- en toiletvoorziening en catering zijn aanwezig. Het Bloemencorso van de Bollenstreek zorgt voor een speaker die tijdens de doorkomst van het corso een toelichting geeft aan de deelnemers. "Voor corsoliefhebbers die er een feest van willen maken, bestaat de mogelijkheid een tribuneplaats uit te breiden met een educatieve corsolunch en een rondleiding door de bollen of bij een bollenkweker onder begeleiding van een gids. Reserveer wel tijdig, want het aantal beschikbare plaatsen is beperkt. De 72ste editie van het Bloemencorso heeft als thema Changing World. Het verlichte corso rijdt op vrijdagavond 12 april in Noordwijkerhout. Zaterdag 13 april van Noordwijk naar Haarlem.

Wellant College maakt Kasteel Keukenhof op

Decoreren n Ook dit jaar is het Wellant College actief op Landgoed Keukenhof. Studenten Bloem, Groen & Styling krijgen de mogelijkheid om samen met Keukenhof het kasteel te decoreren.

Kasteel Keukenhof is deze dag speciaal geopend. Een sfeervolle dag met rijk gedecoreerde kerstbomen, planten en prachtige bloemarrangementen in samenwerking met het Wellant College. Kom binnen een kijkje nemen en geniet van deze gedecoreerde kerstbomen, planten en bloemarrangementen.

Op zaterdag 15 december is de versierde begane grond van Kasteel Keukenhof bezichtigen. Het kasteel is geopend van 11.00-17.00 uur. Het is een bezichtiging zonder rondleiding. In de verschillende ruimtes kunnen gidsen worden aangesproken. Entree is gratis.

Buiten is het genieten van een huifkartocht en live kerstmuziek onder het genot van chocolademelk. Er zijn zangoptredens van koren en gezelschappen. Om 13.00 en 14.00 uur zingen de Amstel River Singers uit Amstelveen en om 14.00 en 15.00 uur zingt het Charles Dickenskoor – Caritas uit Aalsmeer.

Een tocht met deze huifkar over het landgoed mag natuurlijk niet ontbreken en in de Hofboerderij wordt warme chocolademelk bereidt met marshmallows.