Bloemenkrant

31 mei 2016

Bloemenkrant 31 mei 2016


Aalsmeer Flower Festival

Belle Epoque, deelnemer aan het Aalsmeer Flower Festival. Foto: Leni Paul

trekker n Bloemrijke presentaties, een reeks van fleurige evenementen, een korenmolen met kunstzinnig versierde wieken en Royal FloraHolland die in het weekend zijn deuren opent. Aalsmeer wordt op 18 en 19 juni de bloemrijke toeristentrekker van de regio en ver daarbuiten. Voor het derde achtereenvolgende jaar wordt het Aalsmeer Flower Festival gehouden.

Door Leni Paul

Het Aalsmeerse corso moest in 2007 na zestig bloemrijke jaren het veld ruimen. Een traditie waaraan door diverse oorzaken een eind kwam. Aalsmeer zou Aalsmeer niet zijn als er niet een ander fleurig evenement zou komen.
Constantijn Hoffscholte is één van de initiatiefnemers van Aalsmeer Flower Festival. Door de vestiging van de VVV in zijn boekwinkel was hij nauw betrokken bij recreatie en toerisme.
'Wij hebben in Aalsmeer bloemen, water, een historische watertoren, maar consumenten van elders hadden we nauwelijks meer iets te bieden. Een corso ontbreekt, een vaktentoonstelling met consumentendagen is er ook niet meer.
Met enkele enthousiaste ondernemers besloten we na te denken over consumentgerichte festiviteiten. Er zijn hier in onze gemeente voldoende mogelijkheden, genoeg om Aalsmeer in een nieuwe opzet weer aantrekkelijk maken voor een breed publiek."

Veelzijdig programma

Drie jaar geleden werd in 2½ maand het eerste Flower Festival uit de grond gestampt. Doel: de positie van Aalsmeer als sierteelt/handelscentrum te verstevigen en het dorp Aalsmeer op de toeristenkaart te zetten. Het eerste Festival was zo succesvol dat op 18 en 19 juni voor de derde keer het Aalsmeerse Flower Festival wordt gehouden.

'Het enthousiasme was er, bezoekers kwamen er en vorig jaar is er een Stichting Aalsmeer Flower Festival gerealiseerd. We hebben een actief en enthousiast team en onder leiding van voorzitter Mariska Foppen, directeur van Waterdrinker, hebben we weer een fleurig en veelzijdig programma samengesteld."
Op zes locaties kunnen bezoekers op 18 en 19 juni een keus maken uit diverse activiteiten. Van boeketten maken tot het proeven van eetbare bloemen. Er is een uitgebreid sortiment oude en nieuwe rozen te zien bij Belle Epoque, de bekende kwekerij van oude en ook nieuwe rozen en op het Molenplein staat het tuinieren centraal.
Hetzelfde weekend vindt ook de jaarlijkse tuinenroute plaats.
Hoffscholte:'Voor het eerst is dat weekend ook de veiling open. Royal FloraHolland laat de binnenkant van het bedrijf zien. Voor de vakmensen is er die week de presentatie in de Historische Tuin van ROOOZ. De rozenveredelaars Zuurbier,VP Group en Rosa Plaza laten in samenwerking met een aantal veredelaars hun nieuwe cultivars zien, diverse zelfs nog naamloos. Ook de consumenten daar nog een kijkje nemen.

Bloemenland

Het 3e Flower Festivalfestival wordt vrijdag voor genodigden geopend door Jaap Bond, lid van Gedeputeerde Staten.
Het enthousiasme voor het festival is ook buiten de sector groot. Onder de naam "Het belang van Nederland als bloemenland" zullen onder meer Ina Tillema van FloraHolland en Jos Vranken, directeur van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen hun zegje doen.

Provincie Noord-Holland, de gemeente Aalsmeer, Rabobank, Stimuflora, Waterdrinker en Greenport participeren in het evenement. Hoffscholte: "Het wordt weer een prachtig weekend."

Meer informatie op:
www.aalsmeerflowerfestival.nl

Collectieve promotie

investeren n Kwekers en handelaren gaan vanaf 2016 weer gezamenlijk investeren in collectieve en generieke promotie voor bloemen en planten.

Zij krijgen gelijkwaardig zeggenschap in het nieuwe bestuur van Bloemenbureau Holland.
Het nieuwe bestuur bestaat uit zeven leden. Namens de kwekers zijn dit: Ron Fransen (Levoplant), Peter van de Pol (Kwekerij De Pol) en Servaas van der Ven (Royal FloraHolland). Namens de handelsbedrijven: Robert Roodenburg (VGB), Mariska Foppen (Waterdrinker) en Marcel Zandvliet (Dutch Flower Group). Onafhankelijk voorzitter is Boy van Droffelaar.


Budget

Met een bedrag van 14,5 miljoen euro kan Bloemenbureau Holland meer consumenten bereiken en activeren en zo de afzet van bloemen en planten in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland een positieve impuls geven. Dit budget is samengesteld uit de handelsbijdrage van 6 miljoen euro en de 8,5 miljoen euro kwekersbijdrage, die via Royal FloraHolland voor de gezamenlijke generieke promotie van bloemen en planten in 2016 bij elkaar gebracht wordt.

Serie: Een gewaarschuwd mens...

Foto: Manon Velthuis

zakendoen n China is hip. En China is een groeiende markt met een van de grootste economieën in de wereld. Het verandert snel van een goedkoop productieland naar een consumentenmarkt met een consument die steeds meer kan besteden aan luxegoederen.

Foto: rgb stock
Foto: Walter Landesbergen

Om zaken te kunnen doen met China is een lange adem gewenst en het aantal goed Engels sprekende Chinezen neemt toe waardoor het steeds eenvoudiger wordt.

Zaken doen in China lijkt populair ondanks dat het niet echt om de hoek ligt. Royal FloraHolland heeft het ook ontdekt.

Door 'learning by doing' wil de veiling de Chinese markt voor Nederlandse bloemen openbreken. De kansen zijn volgens de veiling legio en in supermarkten en op e-commerce platforms worden trials gedaan.

Zaken doen in China is echter volgens het ministerie van Economische Zaken niet zonder risico, ook niet in de bloemenhandel.


Identiteitsfraude

In China wordt veel gekopieerd, ook identiteiten van Nederlandse bedrijven. Volgens een steekproef van de Fraudehelpdesk onder 'Nederlandse' aanbieders op de website Alibaba.com blijkt dat 30% bestaat uit een gestolen identiteit, vaak inclusief BTW-nummer, Kvk-nummer, bedrijfsnaam en adres.

De meeste van die Nederlandse bedrijven hebben geen idee van het bestaan van hun illegale naamgenoot.
Om een betrouwbaar imago te creëren worden gegevens van bestaande Nederlandse bedrijven overgenomen. Het bedrijfstype is niet van belang.

Zo zouden gegevens van een bloemenleverancier gebruikt kunnen worden om uiteindelijk melkpoeder te verkopen. Wie een bestelling plaatst bij een van deze leveranciers moet een flinke aanbetaling doen maar krijgt de goederen nooit geleverd.


Nieuwe klant

Nederlandse handelaren worden ook steeds vaker door Chinese ondernemers benaderd. De meesten zijn te goeder trouw maar de grote buitenlandse belangstelling voor de Chinese markt trekt ook fraudeurs aan.

Een interessante deal wordt vaak per e-mail of fax aangeboden.

Vervolgens krijgt u een uitnodiging om naar China af te reizen, of uw zakenpartners laten zich uitnodigen voor een bezoek aan uw bedrijf. In beide gevallen moet u alle kosten voor uw rekening nemen en uiteindelijk hoort u niets meer van uw nieuwe zakenpartners.


Te mooi om waar te zijn

China is interessant voor het Nederlandse bedrijfsleven, maar een goede voorbereiding is het halve werk. Kijk altijd uit met contracten die te mooi zijn om waar te zijn. Wees gewaarschuwd voor gratis e-mailaccounts (yahoo, 163, hotmail of sohu.com). Kijk uit voor bedrijven die net zijn opgericht of handelen onder de naam 'Trade Co.', 'Import Co.' en 'Export Co.'

Argwaan is op zijn plaats bij orders die heel snel worden geaccepteerd, een 'klant' die nauwelijks is geïnteresseerd in de prijs, ophalen van goederen in een auto zonder reclame-uitingen, een debiteur uit een andere branche of een geregistreerd kantooradres bestaande uit een postbus of service kantoor. Nog veel meer tips staan op www.rvo.nl.


Om zeker te weten dat uw Chinese zakenpartner betrouwbaar is kunt u terecht bij de Nederlandse ambassade in Peking en het Nederlands consulaat-generaal in Guangzhou en Shanghai, zij beschikken over een adressenbestand van advocatenkantoren die kunnen helpen.

En mocht u dan toch een betrouwbare klant treffen oefen dan vooral een paar woordjes Chinees want met een beetje interesse in uw nieuwe zakenpartner kweekt u een hoop goodwill en ligt een interessante markt voor u open.

Manon Velthuis / VGB


Binnen de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten (VGB) verantwoordelijk voor activiteiten in het kader van handelssamenwerking in de keten, duurzaamheid en consumenteninformatie. mvelthuis@vgb.nl of telefoon 0297-380203

De VGB is zowel nationaal als internationaal dé collectieve belangenbehartiger van de Nederlandse groothandel in bloemen en planten.

Foto onder: columnisten van de serie: Een gewaarschuwd mens. V.l.n.r.: Piet den Engelse, Bart Weitjens, Manon Velthuis, Mark Weitjens, Nikita Moed en Andries Stekelenburg.

'Thai Traditions' wint stekersprijs

prijsuitreiking corso

corso n De prijzen van de 69-ste editie van het Bloemencorso van de Bollenstreek die het thema Flowers & Fashion droeg zijn vorige week uitgereikt. Dit gebeurde tijdens de jaarlijkse corsovrijwilligersmiddag in Radisson Blu Palace Hotel in Noordwijk.

Nadat corsovoorzitter Leo van der Zon de corsovrijwilligers had verwelkomd, vond de prijsuitreiking plaats. De corsoprijzen betroffen fraai in brons gegoten hyacinten die vervaardigd waren door het kunstenaarsechtpaar Frans en Truus van der Veld.
Van der Zon gaf aan dat de winnaars van de luxe wagens en mooiste praalwagen al bij de officiële openingshandeling van het corso bekend waren gemaakt, maar dat hiervoor de prijzen nog niet waren uitgereikt. "De bekendmaking van de winnaars van de stekersprijzen hadden jullie nog te goed."

1-ste prijs voor 'Thai Tradition' Foto: Walter Landesbergen

Stekersprijs

Aan de hand van een PowerPoint-presentatie werden de winnaars in beeld gebracht. Bij alle kleurrijke beelden gaf Van der Zon een samenvatting van de juryrapporten.

Eerst waren de luxe wagens aan de beurt, waarvan de bloemversieringen waren beoordeeld. Vervolgens werden de stekersprijzen bekendgemaakt, waarbij Van der Zon vertelde dat de jury hiervoor onder andere de verrichtingen van de stekersgroepen tijdens de opbouwdagen had gevolgd.
De derde stekersprijs was voor KAVB afd. Noordwijkerhout die als zelfbouwer de eigen praalwagen 'Shining Shoes' tot in de kleinste details, zoals maten en merklabels, voortreffelijk had gestoken en intussen nog even de nieuwe Noorwijkerhouters (statushouders) bij het steken heeft begeleid.
Tweede werd corsogroep KAVB Hillegom-Haarlem en omstreken geworden, die met hun praalwagen 'Schaapje schaapje heb je mooie wol' knap werk leverde.
De eerste stekersprijs ging naar de Lissesche IJsclub, de stekersvereniging die voor een van de allergrootste uitdagingen van het corso heeft gestaan met het steken van een van de kleurrijkste praalwagens met een ongelofelijk hoge moeilijkheidsfactor: 'Thai Traditions'.

Mooiste praalwagen

Vervolgens werden de prijzen voor de mooiste praalwagen uitgereikt, waarvoor Annemarie Gerards, PR manager van Keukenhof, aanwezig was om de eerste prijs en wisselbokaal in ontvangst te komen nemen. Immers, de praalwagen van Keukenhof met de titel Delfts Blauw was de mooiste praalwagen.


Succesvol corso

Voorafgaand aan de prijsuitreiking werd door corsovoorzitter Leo van der Zon nog even kort teruggeblikt op het Bloemencorso van de Bollenstreek 2016.
Van der Zon: "We kijken terug op een succesvol corso. Van de start van de opbouwdagen in de Klinkenberghallen in Sassenheim, waarbij door Jacoba van Beieren de eerste steek op de praalwagen van de gemeente Teylingen werd gezet, tot en met het corsoweekend in Bloemenstad Haarlem is alles prima verlopen.
Natuurlijk zijn er altijd verbeterpuntjes, maar het feit dat er geen calamiteiten waren telt. De corsotribune aan de Rijksstraatweg in Sassenheim is voor herhaling vatbaar, maar zorgde wel voor extra druk bij het corsomanagement. Dit gold ook voor de evenementenorganisatie tijdens het corsoweekend in Bloemenstad Haarlem.
Hier viel overigens de figuratie op zondag rond de praalwagens zeer in de smaak bij het publiek."


Dutch Design

Volgend jaar rijdt het corso op zaterdag 22 april 2017 van Noordwijk naar Haarlem en de avond ervoor weer feestelijk verlicht door Noordwijkerhout.

Het thema van 2017 is Dutch Design."

Verschraling assortiment en markt bij verdwijnen fysieke klok

Modernisering van de klok is geen probleem aldus de taskgroep, maar het verdwijnen van de fysieke klok wel. Foto: VBW

klok n De VBW-taskgroep Bloemistenklokkopers denkt dat als de fysieke veilingklok in Nederland verdwijnt, er een enorme verschraling van het assortiment en de totale markt zal plaatsvinden. Als er alleen virtuele platforms overblijven is het gedaan met de huidige brede assortiments-, kwaliteits- en laagste prijskeuze voor alle partijen die op de klok kopen.

Door Dick van Doorn

Foto: plantion

Daardoor zou volgens de VBW-taskgroep eveneens de positie van de bloemist op losse schroeven komen te staan. Binnen de bloemisterijsector woedt momenteel dezelfde discussie als binnen veel bedrijven enige jaren geleden; moeten we nog winkels openhouden of ons volledig concentreren op vermarkten via digitale webshops. Inmiddels is een flink aantal bedrijven dat zich volledig concentreerden op hun webshop failliet gegaan. Het blijkt niet te werken.
"Vandaar ook dat wij als taskgroep Bloemistenklokkopers de stellige visie hebben dat het verdwijnen van de fysieke klok met bijbehorende fysieke kwaliteitscontrole tot een enorme verschraling in de sector leidt ', zegt Marco Maasse, algemeen directeur van de Vereniging Bloemist Winkeliers (VBW). En niet alleen dat. "De fysieke veilingklok is voor bloemisten een prima instrument om op kwaliteit in te kopen. De klok draagt bij aan een verantwoord margemodel én is het instrument om via productinspiratie en collegiale contacten te komen tot marktverruiming en extra omzet.'

Belangrijk segment

Mochten er fysieke veilingklokken verdwijnen dan worden zowel bloemisten, grossiers als commissionairs daar flink de dupe van. In totaal zijn er in Nederland volgens VBW zo'n 2.000 bloemisten die direct of indirect hun planten en bloemen aankopen via een veilingklok.
De bloemisten hebben een marktaandeel in bloemen van zo'n 52% en in planten zo'n 28%. De totale inkoopwaarde van bloemisten via de klok wordt geschat op jaarlijks maar liefst een kwart miljard euro. Al heeft de VBW-taskgroep geen harde cijfers, ze ziet duidelijk de trend dat een groeiend aantal bloemisten direct of indirect via de klok koopt.
Op 2 juni vindt in Aalsmeer de eerste presentatie plaats van het 'Nieuwe veilen' onderdeel van Royal FloraHolland 2020. Volgens de VBW-taskgroep is optimaliseren en moderniseren van de veilingklok een goed idee. Het verdwijnen ervan echter niet. Maasse: "Wij zijn zeker voorstander van een modernisering inclusief informatie-uitbreiding zoals de snijdatum, een realtime foto, uitgebreide kwaliteitsbeschrijving en milieu- en duurzaamheidsinformatie. Wij zitten echter niet te wachten op alleen virtuele platforms, waarbij je de partij fysiek niet meer te zien krijgt en er ook geen schouw vooraf meer kan plaatsvinden."

Veilen zonder zien en ruiken: keuze waar sector spijt van krijgt

Eerlijke prijszetting

Als de fysieke methode van op de klok kopen verdwijnt, verdwijnt dé manier om een eerlijke prijszetting te realiseren in de sector. Ook vindt een enorme verschraling van de markt plaats. Maasse: "Dat komt omdat grossiers en commissionairs, maar vooral de bloemisten zelf echt kopen wat de markt wil. Zij werken geen lijstje af met standaardproducten. Klokkopers zijn bij uitstek mensen die nieuwe producten willen uitproberen."
Volgens Hans Scholten, bloemist en ondernemer in de regio Amersfoort en lid van de taskgroep, is het noodzakelijk dat kwekers en bloemisten direct met elkaar in contact blijven en kansen in de markt maken. "Juist daardoor wordt de diversiteit in het klokassortiment zo veel mogelijk gestimuleerd. De fysieke veilingklok blijft dé basis voor een goede en eerlijke prijsbepaling in de markt en een goede en noodzakelijke basis voor een margemodel waarbij zowel de bloemist als de kweker voldoende rendement overhoudt."

Drempelloze veilingklok

Een ander punt dat tijdens de bijeenkomst in Ede werd aangestipt is het zorgen voor een drempelloze veilingklok. "En dat geldt dan niet alleen voor de bloemisten, maar ook voor de kwekers. De 'karheffing' leidde er toe dat sommige producten niet op de klok kwamen. Ook dat leidt tot verschraling van het assortiment."

Verder ziet de taskgroep een taak weggelegd voor de veilingen wat betreft het werven van kwekers en zorgen voor een zo breed mogelijk assortiment. "Waarbij het onze voorkeur heeft om ook duurzaamheidsinformatie te hebben. Hoeveel gewasbeschermingsmiddelen, mest en water is gebruikt om het product in de staat te krijgen zoals het aangeboden wordt?," aldus Maasse. Naast de fysieke veilingklok ziet de taskgroep zeker ruimte voor digitale systemen zoals KOA, maar dan alleen voor sierteeltcommodities.

Vos: 'Handel niet goed in waardevermeerdering'

jaarcijfers n Als de Britten uit de EU stappen, kan dat slecht zijn voor de Nederlandse bloemenafzet. "Door een dreigende Brexit is dit een spannend moment voor onze sector", zei algemeen directeur Lucas Vos van Royal FloraHolland (RFH) bij de presentatie van de jaarcijfers over 2015, waaruit een resultaat van € 12 miljoen blijkt. Hij zei ook dat de handel niet goed is in consument gerichte vermeerdering in waarde van het product.

Het financiële resultaat van de veiling is beter dan € 9,6 miljoen in 2014 en zeker dan de begroting. De helft gaat, als de ledenvergadering ermee instemt, naar de algemene reserves, de rest komt (onder meer door storting van 8 ton in de participartiereserve) indirect bij de leden terecht.
Hoewel de veilingcoöperatie zegt niet in het vaarwater van de klanten te willen zitten en daarom ook participaties in op handel gerichte ondernemingen opgaf, neemt zij het voortouw in export naar verre markten als China, India en Turkije. Maar volgens Vos moeten partijen in de keten daar samen de klus aanpakken. "Wij moeten het echt samen doen. Het gaat er om de consumenten te bereiken. Kwekers alleen kunnen dat niet, de veiling niet, maar de handel is ook niet goed in waardevermeerdering. Dat de handel weer deelneemt in Bloemenbureau Holland zie ik als een symbool voor de herstelde relatie met onze klanten. Die is beter dan ooit. In China zijn wij in nauw overleg met onze klanten bezig."

Kosten gedaald

De opbrengst van de marktplaatsen bleef in 2015 met € 392 miljoen (in 2014: € 393 miljoen) ongeveer gelijk, maar de kosten daalden met 1,8% van € 384 naar € 377 miljoen forser dan verwacht. Het aantal personeelsleden liep, na de ingrijpende reorganisatie van enkele jaren geleden, nu voornamelijk door natuurlijk verloop terug met 110 fte's naar 2437. Verder kwamen baten uit lagere afschrijvingskosten, als gevolg van minder investeringen, en de verkoop van vastgoed. Die investeringen, nu € 48 miljoen, een stijging van € 7 miljoen (bij een target van € 60 miljoen), betreffen onder meer brandveilingheid van oude gebouwen die in feite niet meer aan de normen voldoen.

In totaal zette Royal FloraHolland voor ruim € 4,6 miljard aan bloemen en planten af, 1,4% meer is dan in 2014. Volgens Vos staan veiling en sector er, in vergelijking met andere agrarische sectoren, goed voor. "Maar er is geen tijd om op onze lauweren te rusten." Onzekerheid bestaat er over de gevolgen van een eventueel uit de EU treden van het UK, nu de tweede exportmarkt. Niet alleen kan een ongunstige valutakoers ontstaan, maar ook dalende economie, die slecht is voor de verkoop van bloemen.
Afzet op de klokken daalde in 2015 met 1%, minder dan verwacht, maar maakte toch nog maar 47,7% van de omzet uit. In 2020 zal dan nog 35% zijn. Door die terugloop worden klokken steeds duurder. Net als de logistieke kosten per transactie, gekenmerkt door verkleining. Was in 2011 nog 53% van de transacties lager dan € 100, nu is dat al 64%. Daarom komt de veiling dit jaar met een nieuw logistiek plan.

Plannen

De directe verkoop steeg met 3,8%. Gemiddeld kregen de kwekers vorig jaar 0.9% meer voor hun bloemen en planten, maar er zijn grote verschillen tussen de productgroepen. Tulpen deden bijvoorbeeld goed, maar dit jaar minder, zei Vos. Ook voor Roos (ondanks minder afzet in Rusland) en Chrysant werden door de bank genomen goede prijzen betaald.
De solvabiliteit van de coöperatie verbeterde in 2015 van 23,4 procent naar 24,8 procent en het risicodragend vermogen steeg van 49,4 procent naar 54,4 procent.
Vos zette bij de presentatie van de jaarcijfers nog eens de zes plannen op een rijtje die de veiling heeft in het kader van de strategie 'Royal FloraHolland 2020', waarbij hij 2016 ziet als kantelpunt en jaar van versnelling in de uitvoering." We willen dat meer mensen meer bloemen en planten kopen en betere marges voor onze leden en hun klanten," zegt hij.
Daarbij is het zogenoemde Nieuwe Veilen essentieel, dat neerkomt op 24/7 beschikbaar zijn van de marktplaats, onder meer dankzij digitale technologie. Al zal er volgens hem wel altijd een veilmoment als piek blijven, zoals nu in de ochtend. Maar tribunes bij klokken verdwijnen, is zijn overtuiging.

9 / 20

Gewascoöperatie Lelie prima op dreef

Foto: Teuntje van Delft

Het heeft even geduurd, maar ook Lelie heeft zijn eigen gewascoöperatie. Op 21 januari vond de eerste Algemene Leden Vergadering plaats en zijn de eerste stappen gezet.

"Aanvankelijk lag er de wens om een zo groot mogelijk aantal leliebroeiers lid te laten zijn van de Gewascoöperatie Lelie" zegt Jan Barendse, netwerkcoördinator snijbloemen van LTO Glaskracht Nederland van waaruit de gewascoöperatie wordt ondersteund. "Van de ongeveer 150-160 ha van het jaarrond areaal is zo'n 70 procent lid. Dat komt neer op 26 broeierijen. Voor de betrokken leliebedrijven bood dit voldoende draagkracht om de gewascoöperatie van de grond te tillen. Daarbij werd de hoop uitgesproken dat de kwekers die nog niet zijn aangesloten het belang inzien van de gewascoöperatie en zich alsnog zullen aanmelden."

Praktijkonderzoek

Het bestuur van de gewascoöperatie komt voort uit de Landelijke Gewascommissie Lelie. John van Ruijven (Qualily, Poeldijk) is de voorzitter en Paul Sonneveld (Kwekerij Passion for Lilies, 's Gravenzande) heeft de rol van secretaris/penningmeester op zich genomen. Zij hebben de handtekeningen reeds onder de oprichtingsacte gezet. Donderdag 21 januari vond de eerste Algemene ledenvergadering plaats. Diverse speerpunten voor praktijkonderzoek werden hierin naar voren gebracht. Daaruit voortvloeiend zal volgens Jan Barendse de focus vooral worden gelegd op onderzoek naar het vergroten van de plantweerbaarheid en het verhogen van de energie efficiëntie.

Kas als Energiebron

Het onderzoek naar CO2 dosering en energiebesparing met belichting dat de afgelopen twee winterperioden heeft plaatsgevonden kreeg afgelopen winter een vervolg. "Hiervoor lag er een onderzoeksplan op tafel om de lichtbehoefte per week te onderzoeken van vier verschillende soorten, Brindisi, White Heaven, Sander en Robina. Met de onderzoeksresultaten is getracht helder te krijgen in welk stadium deze lelies een bepaald lichtniveau nodig hebben. Dit onderzoek werd overigens voor 90% gefinancierd uit de Kas als Energiebron. Voor wat betreft de overige 10% is een bijdrage uit het vak gevraagd wat neerkomt op circa 3.000 euro. Alle leden van de gewascoöperatie hebben het onderzoeksrapport inmiddels toegestuurd gekregen.

Plantgezondheid

Deze dagen wordt een ander onderzoek gestart. Op een praktijkbedrijf worden 9 plantversterkers gedurende meerdere teelten achter elkaar gemonitord. Doel is een betere kwaliteit van het gewas en mogelijk minder frequent stomen. Het mes snijdt dan aan twee kanten!

Assortiment Lelie steeds beter

Innovatie n Het productteam Lelie van Royal FloraHolland is ervan overtuigd, het assortiment Lelie wordt steeds beter. Dat komt vooral omdat de innovatie steeds maar doorgaat wat ten goede komt aan een hoge kwaliteit en sierwaarde.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Foto: Teuntje van Delft

"Lelie is een prachtig gevarieerd product voor een hele brede markt. Er gebeurt veel op alle fronten, wat het tot een prachtig product maakt om mee te werken" stelt John van Velzen die als accountmanager een steentje bijdraagt aan de producttafel.

Meer kwekersvragen

De contacten met de kwekers zijn goed en een positieve ontwikkeling is het dat zij vaker met vragen komen over hoe zij bijvoorbeeld het beste kunnen aanvoeren of als zij iets nieuws te melden hebben. De huidige producttafelstructuur speelt hier een belangrijke rol, want hierin zijn vrijwel alle disciplines vertegenwoordigd. "Kwekers zoeken ook veel meer het productteam Lelie op om te overleggen over kansen in de markt. Ook gaan ze meer in overleg met hun klanten. Het contact met de bollentelers zou nog beter kunnen. Hier zien we zeker nog een uitdaging liggen om productie beter af te stemmen op de afzetmogelijkheden in de markt."

Prijsvorming

In 2016 is de aanvoer van Lelies gestegen met 14%. Dit had een daling tot gevolg van de gemiddelde prijs met € 0,06. Toch is men over het algemeen redelijk te spreken over de prijsvorming, gezien de groei in de markt. Een groot deel van de periode dat lelies worden geveild is de prijs op een redelijk niveau, alleen als de temperatuur de pan uitvliegt heeft dat direct consequenties. Daarentegen doet de retail in het Verenigd Koninkrijk het weer beter, maar is Rusland prijsgevoeliger geworden vanwege de valutakoers. De USA doet daarentegen weer leuk mee. De dollarkoers is gunstig en de economie doet het daar weer wat beter.

Oranjekleurig

Het resultaat van alle innovaties is dat er momenteel veel nieuwe cultivars op de veilingklokken voorbij komen. "Bij de LA-hybriden, Aziaten en Oriental-hybriden gaat het vaak om proefvakjes bij kwekers. De handel reageert hier goed op met goede prijzen. Het afgelopen jaar hebben de oranjekleurige soorten het bij de LA-hybriden en Aziaten goed gedaan. Bij de Orientals blijft zwaar wit zeer gewild, maar blijven eveneens de donkere roze tinten zeer in trek."

Nieuwkomers

Het afgelopen jaar is de nieuwkomer Oriëntal Table Dance flink gegroeid. Zodanig, dat hierdoor aanvoerpieken ontstonden met wat prijsdruk als gevolg. Overigens zijn er diverse nieuwe witte, roze en rode Oriëntal-hybriden op de klok aangevoerd. Bij de LA-hybriden werd een geheel nieuwe kleur bij de veilingklok gespot. Prosecco, wellicht te danken aan zijn fraaie champagnekleur. Bloemen met een diameter van zeker 25 cm toonde Corallo en bij de meerkleurige soorten waren het Latino White, Orange en Salmon en Purple Eye die opvielen. Bij de dubbelbloemige lelies waren dat Double Gold, Orange Blossom en Pink Blossom. Latino soorten met een donker hart zien we steeds vaker en speciaal blijft toch wel Apricot Fudge. De OT-hybriden rukken op, maar vooral de dubbelbloemige Oriëntal-hybriden zijn een aanwinst voor de productgroep Lelie."

FloraMondo

Er is een goed marktbeeld ontwikkeld waarmee Royal FloraHolland zowel kwekers als klanten kan laten zien wat de ontwikkelingen zijn. "Kort gezegd draait het om het gezamenlijk signaleren van kansen die de verkoop en het gebruik van lelies verbeteren. Een belangrijk item op dit moment is bijvoorbeeld de ontwikkeling van klok-voorverkoop in FloraMondo. Dit stelt kwekers en klanten in staat door de dag heen veel kleine transacties te doen zonder meerkosten. Dit soort systemen (gekoppeld aan webshops) geeft klanten verderop in de keten de gelegenheid precies dát in te kopen wat nodig is voor hun business. Zeker bij Lelie geeft dit een stimulans om exclusieve soorten en nieuwigheden te proberen."

Lelie: Imposante wereldreiziger vol symboliek

Foto: PR

Een eigentijds, natuurlijk beeld, dat creëer je heel gemakkelijk met de lelie. Kleuren en vormen zijn er in overvloed. En wat de lelie extra leuk maakt: ze barst van de symbolische betekenissen...

Kleuren en vormen

Met de lelie kun je alle kanten op. Ze biedt je volop keus qua kleur, vorm en grootte. Zo vind je de lelie in sereen wit en rustig roze, maar ook in opvallend rood, geel, paars en oranje. Ze is er bovendien ook met strepen, randjes of stippen. De bloemen kunnen een doorsnee hebben van 7 tot wel 25 centimeter. Wist je trouwens dat dubbele lelies geen meeldraden hebben?

Symboliek

De lelie zit echt boordevol symboliek. De belangrijkste symbolische betekenissen zijn:
- Vrouwelijkheid. In de tijd van de Grieken en Romeinen kregen bruiden een kroon van lelies in de hoop op een puur en vruchtbaar leven.
- Liefde. In de victoriaanse tijd wist men bij het ontvangen van een zoetgeurende lelie zeker: dit is mijn minnaar.
- Zuiverheid. Witte lelies worden vaak op bruiloften gebruikt als teken van maagdelijkheid en zuiverheid.
- Vergankelijkheid. De serene en pure uitstraling van de lelie geeft uitdrukking aan emoties in tijden van verlies en rouw.

Herkomst

Lelies zijn niet alleen veelzijdig qua kleur, vorm en grootte, maar ook wat betreft hun herkomst. In het wild vind je ze in Korea, Japan en delen van Siberië, maar ook dicht bij de evenaar, in India. In Europa is de lelie inheems in de Kaukasus, de Balkanlanden, Griekenland, Polen, de Alpen en de Pyreneeën. Ook in de meeste Amerikaanse staten komt ze in het wild voor, met uitzondering van het zuidwestelijke deel van de Verenigde Staten. Je kunt de lelie dus gerust een wereldreiziger noemen!

Boeketinspiratie met lelies

De stijlvolle lelie maakt een boeket uitbundig. Combineer haar met Delphinium, helleborusblad, een blauwe aster en Angelica gigas (engelwortel). De donkere magische kleuren steken mooi af bij het zachte roze. De lelie komt zo nog mooier uit. Het contrast van het groen en de vrolijke sprieten maken het geheel losser. Zet het boeket in een flinke gekleurde vaas op tafel en je hebt een prachtig centrepiece, waar niemand omheen kan. Hoeft gelukkig ook niet. Vind je het mooi? Je kunt dit stijlvolle boeket zelf maken, maar je kunt ook aan je bloemist vragen om het voor je samen te stellen.

Verzorging van de lelie

- Snij de stelen schuin af met een scherp mes.
- Haal de bladeren die onder water komen te staan weg.
- Voeg snijbloemenvoeding aan het water toe voor een langere houdbaarheid.
- Plaats de vaas niet in de volle zon, op de tocht of naast de fruitschaal.
- Vul de vaas regelmatig bij met kraanwater.
- Stuifmeelvlek? Verwijder deze voorzichtig met een stukje plakband.

Boordevol inspiratie

Foto: PR

Voor Jan Aartsen zijn lelies bloemen boordevol inspiratie. Als toparrangeur heeft hij er vele duizenden verwerkt in prachtige arrangementen en showstukken.

Door Wilma van Velzen

Van jongs af werkt Jan Aartsen al met bloemen en nog steeds beleeft hij er enorm veel plezier aan om met levende materialen te werken. Van 1971 tot 1996 had hij ook zijn eigen bloemenspeciaalzaak, Bloembinderij Jan Aartsen in Zutphen. Dit combineerde hij met freelance bloemenarrangeur. "Dat balletje is gaan rollen nadat ik in 1977 en 1979 het Nederlands Kampioenschap bloemschikken won. Van het een rol je dan vaak in het ander. Inmiddels heb ik wereldwijd in 38 verschillende landen gewerkt. Dit varieerde van het verzorgen van workshops en demonstraties tot het opbouwen van bloemenshows. Bloemen namen we hiervoor zoveel mogelijk uit Nederland mee, want die wil je natuurlijk promoten. Lelies zaten er altijd wel bij."

Facebook

Sinds de komst van de digitale media heeft Aartsen interessante feiten en foto's van zijn activiteiten op zijn Facebook gezet. "Het is onvoorstelbaar hoe dit leeft. Zeker negentig procent van mijn Facebookvrienden zijn exporteurs, importeurs, kwekers en bloemisten uit de hele wereld. Zo kwam ik ook aan mijn laatste opdracht, het verzorgen van workshops bloemschikken in China. Inmiddels ben ik er drie keer geweest en in juli ga ik weer. Ik vertel dan over de verzorging van bloemen en hoe je deze kunt verwerken. Als ik bijvoorbeeld met lelies werk die droog zijn aangeleverd, laat ik ze eerst een dag in water staan zodat ze zich goed vol kunnen zuigen. Dit verlengt de houdbaarheid en laat de lelies stralen. Dit soort tips probeer ik altijd over te brengen aan cursisten."

Dozen met trekbanden

"Tijdens deze reizen bemerkte ik de grote voorsprong die Nederland heeft met bloemen. Kijk alleen maar naar het transport. Als ik in Beijing werk worden de bloemen helemaal vanuit Zuid-China aangeleverd. Lelies transporteren ze in enorme dozen met trekbanden er omheen die elk 1.280 lelietakken bevatten. Wat daarvan overbleef toen ik ze de andere ochtend in de emmers water aantrof viel mij reuze mee, maar Chinese kwekers en bloemenhandelaren zullen hier zeker nog een grote slag moeten maken. In Rusland maakte ik mee dat voor € 12.000,- aan bloemen werd aangeleverd waarvan de dozen huizenhoog werden opgestapeld. De onderste dozen overleefden dit niet. Of ze lieten ze met -10°C buiten staan en ook werden bloemen in natte kranten gewikkeld tijdens transport, wat Botrytis natuurlijk in de hand werkt. In veel landen heeft men geen weet van het verzorgen en zorgvuldig transporteren van bloemen en planten."

Huzarenstukjes

Zijn grootste huzarenstukjes leverde Aartsen tijdens de IFTF in 2014 waar hij samen met collega's Frank Timmerman en Peter Boeykens een levensgrote boog voor Qualily uit Poeldijk maakte waarin meer dan 1.500 takken lelies waren verwerkt en als hoofdarrangeur van de lelieshow Lemerveld b(l)oeit. Vijf jaar achtereen (2009-2014) deed hij hiervan het ontwerp en de opbouw samen met collega Willy Haas. "Deze vak- en consumentenshow was een initiatief van Heutink Lelies en Schrieken Lelies BV om het lelieassortiment te tonen. Hiervoor kregen we de beschikking over zo'n 7.000 takken lelies van gerenommeerde leliekwekers. Lelies van de koude grond hebben altijd een fantastische kwaliteit wat een feest was om mee te mogen werken. Behalve enorme toeven en bogen hadden we in de show met kisten eveneens een etalage opgebouwd om te laten zien dat je met drie of vijf lelietakken ook heel mooie dingen kunt doen." Voor Jan Aartsen is lelie verreweg een van zijn meest favoriete bloemen. Bloemisten raad hij dan ook graag aan altijd standaard vijf of zes soorten lelies in het winkelassortiment te hebben.

15 / 20

16 / 20

17 / 20

Ontwerpwedstrijd voor snijbloemenconcept

Bloemen houden van mensen, mensen houden van bloemen.

wedstrijd n In samenwerking met het Ministerie van Economische Zaken heeft SIGN (Stichting Innovatie Glastuinbouw Nederland) een ontwerpwedstrijd uitgeschreven voor ontwerpers en bloemisten.

De uitdaging is een aantrekkelijk en ruimtebesparend bloemenconcept te ontwikkelen, zodat consumenten meer en vaker bloemen in huis halen.

Motivatie

Bloemen houden van mensen, zo luidt een oude reclameslogan. Het omgekeerde is ook waar: mensen houden van bloemen.
Bloemen maken mensen rustiger en vrolijker. Bloemen en planten brengen geluk en helpen bij depressie. Patiënten herstellen sneller met veel bloemen om zich heen, kinderen met ADHD kunnen zich beter concentreren en we worden er creatiever van.
Uit onderzoek blijkt dat veel (jonge) mensen vaker bloemen zouden willen kopen om hun huis op te vrolijken, maar dat ze toch veel belemmeringen zien. Vaak speelt ruimtegebrek een rol. Vooral als je wat kleiner woont kan een vaas met bloemen op tafel behoorlijk in de weg staan. Het belemmert je zicht, je hebt minder ruimte om aan tafel te werken en om je eten op tafel te zetten.
Bovendien vinden veel mensen een vaas vaak een ontzettend onhandig voorwerp. Een vaas kan omvallen als je er per ongeluk even tegenaan stoot. Zeker met kinderen of huisdieren is dit een bekend probleem. Ook neemt een vaas veel kastruimte in beslag als je hem weer opbergt.


Met de trend van strakke inrichting en steeds meer kleine woonruimtes worden ontwerpers en bloemisten uitgedaagd een aantrekkelijk en ruimtebesparend concept te bedenken, zodat ook mensen met een kleiner huis kunnen genieten van bloemen. Aan de wedstrijd is een prijzengeld verbonden van € 4.000. Deadline: 15 juni 2016.

Europese Commissie wil octrooieerbaarheid planten inperken

Aan staatssecretaris Van Dam om vinger aan de Europese pols houden.

symposium n "Niets doen is geen optie" dat werd luid en duidelijk aangegeven door Eurocommissaris Bienkowska (Interne Markt) op het door Nederland georganiseerde symposium over de balans tussen octrooi- en kwekersrecht. Hiermee heeft de Europese Commissie zich gecommitteerd om de problematiek van het octrooi- en kwekersrecht op te lossen.

Octrooiering belemmert de vrije toegang tot materiaal en daarmee innovatie in plantenveredeling.

Het symposium dat 18 mei jongstleden plaatsvond onder leiding van het Nederlands voorzitterschap mag dan ook een belangrijke mijlpaal genoemd worden.
De EC gaf aan reeds in het aankomend jaar met een juridische interpretatie te willen komen. Een snelle oplossing is belangrijk, omdat er honderden octrooiaanvragen op natuurlijke planteigenschappen liggen te wachten op beoordeling bij het Europees Octrooibureau.

Uitwerking

De juridische interpretatie moet de verlening van deze patenten aan banden leggen.
Na jarenlange inzet kijkt de branchevereniging van veredelingsbedrijven Plantum tevreden terug op dit symposium. "Alleen zijn we er nog niet ", zo geeft Judith de Roos (jurist Plantum) aan. Het is nu zaak dat de staatssecretaris Van Dam vinger aan de Europese pols houdt om tot een juiste uitwerking van de oplossingen te komen.

Tijdens het symposium spraken veredelaars, boeren en NGO's eensgezind hun zorgen uit over de octrooiering van natuurlijke eigenschappen in planten.
De octrooiering belemmert de vrije toegang van dit materiaal en daarmee de innovatie in de plantenveredeling.
Zoals één van de sprekers treffend zei "Het leidt tot meer juristen en minder veredelaars en minder rassen". Wat vergaande gevolgen heeft voor de verdere keten en de consument.
De problematiek wordt nu ook breed erkend door de Europese politiek.

Resolutie

Eind vorig jaar sprak het Europees Parlement zich al stevig uit middels een resolutie waarin werd opgeroepen tot een juridische interpretatie tegen de octrooiering van natuurlijke planteigenschappen.

"octrooiering leidt tot meer juristen, minder veredelaars en minder rassen"

De Europese Commissie heeft nu toegezegd dit op korte termijn te gaan doen.
Een dergelijke interpretatie zal duidelijk moeten maken dat de Biotechrichtijn is bedoeld voor het patenteren van biotechnologische uitvindingen en niet voor reeds in de natuur voorkomende planteigenschappen.
Op middellange termijn zullen er nog aanvullende maatregelen volgen die gericht zijn op het verbeteren van de kwaliteit en omgang met de echte biotechnologische uitvindingen.

Zienswijze overnemen

De toekenning van octrooien gebeurt door het Europees Octrooibureau dat autonoom wordt aangestuurd door 38 landen (28 EU + 10). Nadat de Europese Commissie haar interpretatie van de Richtlijn heeft gegeven, zullen deze landen de zienswijze van de EU over moeten nemen in de regels van het Europees Octrooibureau. Die steun lijkt er wel te zijn, maar dit moet nog formeel worden vastgesteld.

Geslaagde handelsmissie naar Turkije

sector n Negen bedrijven vanuit de bloembol- en boomkwekerijsector hebben half mei deelgenomen aan de handelsmissie Turkije die was georganiseerd door VanderLouw Communicatie uit Boskoop in samenwerking met handelsbond Anthos.

Doel van de handelsmissie was om de bedrijven kennis te laten maken met de sierteeltsector in Turkije en de functie die Turkije kan bieden voor export naar achterliggende landen.

Tijdens handelsmissie werd onder andere de Expo 2016 in Antalya bezocht met daaraan verbonden een seminar en een netwerkreceptie, aangeboden door Ministerie van Economische Zaken en Nederlandse Ambassade in Turkije.

Voor de deelnemers aan de handelsmissie was dit de gelegenheid om contacten te leggen met het Turkse bedrijfsleven en overheidsinstanties.

Ook werden diverse bedrijven bezocht in de omgeving van Antalya. In dit gebied vindt vooral de teelt van snijbloemen, perkgoed en boomkwekerijproducten plaats.
De deelnemers ervoeren de missie als interessant en boeiend en naast het delen van kennis tussen de Nederlandse en Turkse bedrijven was ook het delen van kennis onderling in de groep waardevol.

Weblectures 'Kas als energiebron'

Telen n Als aanvulling op de bijeenkomsten over Het Nieuwe Telen, de verschillende cursussen en het handboek 'De basisprincipes van HNT' heeft Kas als Energiebron weblectures ontwikkeld.

Hierin worden diverse aspecten van HNT in korte filmpjes behandeld. De weblectures dienen als ondersteuning bij het volgen van een cursus over HNT, bij het lezen van het handboek of als snelle kennismaking met HNT.

De weblectures worden gegeven door Jan Voogt (Hoogendoorn Growth Management) en Peter Geelen (Plantmonitoring.NL). Per filmpje wordt een ander onderdeel behandeld. De eerste weblectures zijn nu online. De laatste serie volgt eind juni.

De weblectures zijn gefinancierd vanuit het programma Kas als Energiebron, het innovatie- en actieprogramma van LTO Glaskracht Nederland en het ministerie van EZ.