Bloemenkrant

2 april 2019

Bloemenkrant 2 april 2019


Pieter Elbers opent 70e Keukenhofeditie

Trots n Nog maar nauwelijks uit de crisis met Air France heeft KLM (blauwe vogel en trots) CEO Pieter Elbers vlak voor het begin van de lente de 70ste editie van Keukenhof officieel geopend. De opening en de start van de lente werd uitbundig gevierd waarbij de Flower Power er letterlijk vanaf spatte. Patricia van Haastrecht (The Voice of Holand) en Hans van Heiningen zongen Aquarius en Karin Bloemen verraste met een medley als voorproefje op het Keukenhof lenteconcert.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Keukenhofdirecteur Bart Siemerink zegt altijd dat hij alles voor een tiptop lentepark kan regelen, alleen het weer niet. Blijkbaar toch wel, want zelfs een vroege lente had hij deze keer voor elkaar.

Flower Power

Zo kwam het dat de gasten voor de opening in een zonovergoten en bloeiend park werden ontvangen dat het Keukenhofthema 'Flower Power, de kracht van bloemen!' eer aan deed. Een mooiere start kan Keukenhof zich niet wensen. Toch zijn een lentepark vol Flower Power en een dikke 9 bezoekerswaardering op zak voor Siemerink geen reden om achterover te leunen.

Vervolg op P13

Bloemencorso rijdt ook in China

Corso n Al eerder reden er bloemencorso's in China, maar nog niet eerder kwam er een bloemencorso tot stand in samenwerking met het Bloemencorso van de Bollenstreek.

Zo kwam het dat voor het ondersteunen van de opbouw en het bijwonen van de opening corsovoorzitter Willem Heemskerk en corsobestuurslid Pieter van Waardenburg afgelopen week te gast waren in het fraaie Dafeng Holland Flower Park, zo'n 300 kilometer ten noorden van Shanghai.

In amper zes weken na het eerste contact is het eerste bloemencorso in het Dafeng Holland Flower Park gerealiseerd. Vier grote praalwagen naar ontwerp van het Bloemencorso van de Bollenstreek, alsmede een zestal fraai met bloementoeven gedecoreerde luxe wagens stalen de show. De kleurrijke optocht voerde langs een groot publiek in China's bekendste bloemenpark.

Terugblikkend zegt corsovoorzitter Heemskerk eind februari te zijn benaderd door Ibo Gülsen, een Nederlands ontwikkelaar van bloementhemaparken en shows die al sinds 2015 voor het Dafeng Holland Flower Park werkt. "Of we geïnteresseerd waren in het aanbieden van onze kennis en ervaring op corsogebied. We hebben praalwagenmodellen beschikbaar gesteld en vervolgens heeft Ibo's medewerkster Zao Ye een dagje met onze corsotechneuten meegelopen om het productieproces in de vingers te krijgen. Nauwelijks een week later werden in China de eerste stellages al in elkaar gelast. Overigens wordt voor het Chinese corso hetzelfde duurzame type praalwagenonderstel gebruikt zoals bij ons corso. "

Bioloog Freek Vonk helpt de bijen

Tijd voor Bloemen in Beweging

Intratuin meer contact met kwekers

Dutch n Aan tafel met Stichting Bollenstreekcorso

Hogere opbrengst en minder energie met LED

n LED- groeibelichting geeft betere uitkomst

Uitkomst n LED-groeibelichting in de tuinbouw is drie keer zo duur als de traditionele HPS lampen. ,,Toch kan LED er bij jarenlange afschrijving beter uitkomen'', zei accountmanager Kurt Zwenstra van Hortilux Schréder. ,,LED geeft een energiebesparing van meer dan 40 procent en kan ook de productie verhogen''.

DOOR FRANK DE KLERK

Zwemstra sprak samen met Wessel van Paassen op 18 maart tijdens een bijeenkomst van de Tuinbouwjongeren Westland. Van Paassen (27) is de oprichter van Green Simplicity. Hij werd 27 jaar geleden geboren in het Westland en verhuisde als jongen van zeven met zijn ouders naar het Noord-Hollandse Andijk waar zij een chrysantenkwekerij begonnen. Na de HAS richting plantenteelt begon Van Paassen een eigen bedrijf, dat onderzoek verricht naar de optimale resultaten met LED belichting.

Uitdaging

In de praktijk functioneert Green Simplicity als de onderzoekpoot van Hortilux Schréder. Van Paassen ziet het als uitdaging van de Nederlandse tuinbouw om de toppositie te behouden. ,,Nederland staat aan de top wat betreft efficiënt produceren'', zei Van Paassen. ,,In het verleden was de productie per vierkante meter lager maar deze blijft stijgen. De teelt-technische kennis neemt af maar het is de uitdaging om met minder oppervlakte en energie meer te maken.''

Groene vingers

,,Wij moeten los van de kostprijs kijken wat wij maximaal uit een plant kunnen halen. Wat zijn de effecten van licht en hogere temperatuur. Software kan de groene vingers vervangen en overal in de wereld toepasbaar zijn. Ik doe testen in cellen waarin karren met planten worden geplaatst en de effecten van het licht kunnen worden gemeten. Waar krijgen wij de meeste groei met het minste licht. Op korte termijn zijn er grote kansen onder andere bij de opkweek en vermeerdering van planten met een kortere teeltduur en een betere opbrengst. Wij zoeken uit hoe de kweker het best aan de knoppen kan draaien.''

LED-lichtenergie

Hortilux Schréder is de opvolger van Poot Lichtenenergie, dat in 1976 werd opgericht. In 2007 hadden de eerste testen met LED-lichtenergie plaats. Inmiddels is het bedrijf actief in 50 landen en haalt een jaaromzet van 86 miljoen euro. ,,Vroeger waren wij een leverancier van armaturen maar nu leveren wij complete groeilicht-oplossingen'', zei Zwemstra. ,,Wij gaan in gesprek met de klant en vragen naar zijn specifieke wensen waaronder toepassing van HPS of LED- verlichting. 90 procent van de markt gebruikt nog steeds HPS maar dat was twee jaar geleden nog 99 procent.'' LED kan overigens ook een bijdrage leveren aan het voorkomen van lichtoverlast. Doordat de lampen minder warmte afgeven hoeft het schermdoek minder geopend te worden.

Doublures

Soms vraagt zo'n dagvoorzitter, die als de organisatoren er genoeg geld voor hebben een weinig van de sierteelt wetend bekend tv-gezicht is, van een door mij bezocht congres (of symposium of conferentie of een andere naam dragend) er wel eens om. Informeert naar het aantal kwekers, handelaren of andere ondernemers, bedoel ik. Er gaan dan meestal maar enkele handen omhoog. Want ja, ondernemers hebben doorgaans niet zoveel tijd voor die praatsessies. De bezoekers van zo'n bijeenkomst, met steevast een aangeklede borrel tot besluit, zijn vooral vertegenwoordigers van de talloze organisaties die de sierteelt inmiddels rijk is. Daar komen er steeds meer van, waardoor de versplintering toeneemt. Terwijl ik op de ene na de andere bijeenkomst het evangelie der samenwerking hoor verkondigen, scheiden in feite steeds meer clubjes zich in wezen af. Nou ja, ze vertellen dat zij het ei van Columbus hebben gevonden om dat doel nu eens echt te bereiken. Of wel: Samenwerking is noodzaak, maar dan wel via de door de nieuwe instantie gewezen weg. En ze hebben allemaal een (vaak groeiende) staf van full-timers, die met op vrijwillige basis verkregen gelden moet worden betaald. Want de tijd van de schappen is voorbij, toen iedereen in de sector verplicht bijdroeg. Ik geef toe dat bureaucratie daar dreigde, maar vermoed dat men nu aan de totale versnippering – doordat iedereen in het ontstane gat sprong - meer kwijt is, terwijl de efficiëntie afnam. Misschien moeten we eens af van doublures, denk ik soms. Maar wie ben ik…?

Bom Group partner van Horti Center

Bom Group. Foto Rolf van Koppen. Foto: ROLFVANKOPPEN

Partner n Bom Group sluit zich als nieuwste partner van World Horti Center aan bij het participantennetwerk van toonaangevende bedrijven binnen de glastuinbouw.

Daarmee wil zij bezoekers van het centrum laten zien wat de Nederlandse glastuinbouw aan innovaties in huis heeft en in contact komen met toekomstige medewerkers.

John Meijer, commercieel manager bij Bom Group: "Ons bedrijf staat bekend als een innovatieve onderneming binnen de sector en we verbinden ons daarom graag aan het participantennetwerk van World Horti Center. De zichtbaarheid in het centrum biedt een unieke kans om onze innovaties te presenteren, waaronder de All-climate kas die we samen met andere partners ontwikkelden en aan het bouwen zijn in het onderzoekscentrum van World Horti Center.

Deze innovatieve kas wordt met de nieuwste technieken ontwikkeld en daarmee kan het klimaat van waar ook ter wereld nagebootst worden. Daarnaast biedt het centrum ons de kans om met studenten 'collega's van de toekomst' in contact te komen en hen te verleiden voor een carrière binnen de glastuinbouw.

Carline Refuge Nederlands Kampioen

Carline Refuge Nederlands kampioen Bloembinden. Foto Paul Tolenaar. Foto: Paul Tolenaar

Finale n Carline Refuge (19) student Zone.college won vrijdag goud op het NK Bloembinden tijdens Skills The Finales, de nationale vakwedstrijden voor mbo'ers.

Zij mag zichzelf Nederlands kampioen Bloembinder noemen. Carline liet 9 andere finalisten achter zich. Carline is student aan de opleiding Bloem & styling van Zone.college in Zwolle (voorheen Groene Welle), zij zit in haar laatste jaar. Bij de wedstrijd Bloembinden ging Carline 3 dagen lang aan de slag met verschillende opdrachten. Van bloemarrangementen met vrije materialen en techniek keuze en specifieke opdrachten als tafel- en hangende arrangementen. Voor Zone.college is het de tweede keer dat de gouden medaille voor Bloembinden mee naar huis gaat. Carline maakt kans om geselecteerd te worden voor een plek in Team Nederland tijdens internationale beroepenwedstrijden zoals EuroSkills en WorldSkills.

Gerbera maakt grote stappen in kwaliteit

Dick Kooij is trots op de kwalitatieve Gerberarteelt.

Kwaliteit n De extra inspanningen die kwekers leveren gedurende het teeltproces van het product Gerbera werpen geleidelijk hun vruchten af. De kwaliteit van Gerbera wordt daardoor steeds beter.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Kwaliteit is typisch zo'n onderwerp dat Dick Kooij (Gerbera United), vanuit zijn functie als nieuwe voorzitter van de Royal FloraHolland Product Commissie Gerbera, graag op de FPC-agenda ziet staan. Recent nam hij de voorzittershamer over van Dirk-Jan Oudijk, die sinds 2012 voorzitter was.

Gerbera's in de meest mooie kleuren.

Verantwoording

"Het is goed om een stukje verantwoording te nemen. Ik heb jarenlang deel uitgemaakt van de FPC, eerst bij Veiling Flora in Rijnsburg zoals deze toen nog heette en later na de fusie in Naaldwijk. Na een onderbreking ben ik anderhalf jaar geleden weer toegetreden en nu dus voorzitter."

Betere voorbehandeling

Achteromkijken doet Kooij niet, tenzij er wat van kan worden geleerd. Als no-nonsens man kijkt hij liever naar de nieuwe wereld waarin we leven en past hij zich zo goed mogelijk aan. "Van de toekomst moeten we het hebben. En als ik dan hoor dat Gerbera het in boeketten verrassend goed doet dan maakt mij dat blij. Dat is immers een bevestiging dat we als kwekers goed bezig zijn. Door de belichting in de winterperiode te intensiveren en de bloemen een betere voorbehandeling te geven brengt dit ons product naar een hoger niveau. Ook andere teeltzaken zijn verbeterd en al deze extra inspanningen betalen zich nu terug, want de kwaliteitsverbetering wordt zeer gewaardeerd."

Minder extreem

Het intensiveren van de belichting in de winterperiode heeft volgens Kooij als bijkomend voordeel dat dit eveneens de productie in deze periode verhoogd. "Dit zorgt er niet alleen voor dat Gerbera jaarrond te verkrijgen is, maar ook dat de traditionele voorjaarspiek in de maanden maart, april en mei er minder extreem uit springt. Verder reguleren zal moeilijk zijn, want zodra de zon schijnt en de temperatuur stijgt geven de planten volop bloemen.

Concurrentie

Ondanks alle inspanningen kampt Gerbera echter nog wel met een verdringingsmarkt, want de concurrentie is groot. De afgelopen jaren waren niet altijd even gemakkelijk en erg wrang was het te moeten toezien dat enkele collega's de stekker eruit moesten trekken. Dan zou je denken dat een kleiner areaal een betere prijs zou opleveren, maar daarvoor is wellicht nog wat meer tijd nodig."

Een ander speerpunt is de breedte van het assortiment dat almaar groeit. Dit is enorm en wat voor de één een zegen is, is voor de ander een ramp. "Zelf ben ik wel enthousiast over een breed assortiment, maar anderen zien door de bomen het bos niet meer. Het is daarom belangrijk het brede assortiment duidelijker te maken en goed te communiceren richting klant. Promotie is hiervoor de oplossing. En wat de teelt betreft mogen we niet verslappen. Dit vraagt continue focussen."

Gerberashow

Het duurzaamheidsverhaal vraagt weer een heel andere aanpak zegt Kooij. "De hakken in het zand zetten is volstrekt onnodig, want we moeten allemaal mee. Die energie kunnen we beter in andere zaken steken.

Maar voor nu verheugen we ons eerst op de Keukenhof Gerberashow waar een prachtig assortiment in de hele breedte is te zien van 4 tot en met 9 april!"

Waakzaamheid overaanbod specialties

Ferry Haring van Royal FloraHolland. Foto: Erik van der Burgt / Verbeeld

Overaanbod n Het Gerbera assortiment is mooi en breed, maar kent ook een razendsnelle vernieuwing in allerlei kleuren en vormen. Waakzaamheid is hier echter geboden, want overaanbod is een gevaar dat op de loer ligt.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Genieten van de diepvolle kleuren van de gerbera.

"Een gereguleerd aanbod is het meest ideaal, maar in de praktijk werkt dat nu eenmaal anders" zegt Ferry Haring, productmanager Gerbera bij Royal FloraHolland.

"Toch doet Gerbera het dit jaar door de bank genomen iets beter ten opzichte van vorig jaar. Er is minder doordraai en de prijzen liggen op een redelijk niveau.

Kijken we iets verder dan zien we dat bij kleinbloemig de prijzen inclusief doordraai op de klok beter zijn en dat bij grootbloemig de prijsvorming nagenoeg gelijk is."

Specialties

Via Direct staan de prijzen iets onder druk, maar de verwachting is volgens Haring wel dat de prijs na de Moederdag in het Verenigd Koninkrijk uitkomt op hetzelfde niveau.

Als oorzaak hiervan noemt hij de feestdagen die gunstig vallen voor de handel, een aantal kwekers dat is afgevallen en dat er minder wordt geklokt.

"Daarnaast zullen de specialties iets moeten inleveren, maar voor de rest van het jaar zie ik het toch wel positief. Met minder aanvoer en meer Direct verwacht ik in ieder geval een beter jaar dan 2018."

Brexit

"Overigens groeit het aandeel Direct nog steeds. In omzet was dat van 66,8% naar 70,2% en in stuks van 60,3% naar 64,4%. Het aandeel supermarkt verliest terrein aan de groothandel/bloemist, maar ook aan de online kanalen. Daarmee is de groothandel met een aandeel van ongeveer 58% de grootste markt. De exportlanden voor Gerbera waar nog groei zit zijn op dit moment Frankrijk, Rusland, Polen en andere landen in het voormalige Oostblok. De export naar het Verenigd Koninkrijk neem geleidelijk af en dat heeft ongetwijfeld te maken met de langdurige Brexit onderhandelingen. De drie belangrijkste exportlanden zijn nog steeds Duitsland, Uk en Frankrijk."

Assortiment

Verbreding van het Gerbera assortiment met nieuwe fraaie vormen ziet Haring zeker positief, alleen alles met mate. "De internationale concurrentie is groot en dit is een markt die de kans moet krijgen om te groeien. Overaanbod is een gevaar dat continue op de loer ligt en de prijzen drukt. Kijken we naar het kleurenaanbod dan zijn rood, roze, geel, oranje en wit nog steeds de belangrijkste tinten. Overigens worden er in het aanbod geen kleuren gemist, want Gerbera's zijn verkrijgbaar in alle kleuren en vormen. Qua verhoudingen staat er 64% kleinbloemig tegenover 32% grootbloemig met daarnaast de overige productgroepen."

In kwaliteit worden goede stappen gemaakt en hoewel Gerbera jaarrond verkrijgbaar is, blijft het aanbod en de vraag wel sterk afhankelijk van het weer. Activiteiten zijn er regelmatig, maar deze worden bepaald naar aanleiding van promotie of agendapunten vanuit de Royal FloraHolland Product Commissie (FPC). De toekomst van Gerbera ziet Haring dan ook zeker niet somber in.

Lijnrijder is premium

Foto: Walter Landsebergen

"Als de klok 100% voldoet, kun je er alles vinden wat je zoekt."

Lex Ebus, bestuurslid van de VGB, betitelde de lijnrijders eens als het visitekaartje van de sierteeltsector. Naar alle uithoeken in Europa brengen zij een exclusief en breed assortiment bloemen en planten. Authenticiteit, vakmanschap en ultieme service zijn de labels die je op de lijnrijder kan plakken. En als er een segment is in de sector dat kennis heeft van zijn klant, dan is het wel de lijnrijder.

Foto: walter landesbergen
Foto: Michel Heerkens
Frank Timmermans bestuurslid SLB en voorzitter Flora Futura Fotografie Wilfried Overwater
Foto: BBH

Door Walter Landesbergen

Elke geschoolde marketeer zou zeggen: het ideale plaatje. Maar in een wereld die sterk digitaliseert zijn er hobbels op de weg voor de lijnrijder.

De Bloemenkrant sprak met Frank Timmermans over deze veranderende tijd. Als lijnrijder en als voorzitter van de vakvereniging Flora Futura geeft Timmermans hier zijn visie over het fenomeen kwaliteit. Kwaliteit van het product, van het koopproces en van de sector.


Premium

Timmermans: "Dat heeft Ebus mooi gezegd. En ja, de lijnrijder is premium. Dat is onze rol in de keten. Wij leveren aan de gespecialiseerde vakhandel. Voor onze klanten zijn wij altijd op zoek naar bijzondere producten, de zwaarste kwaliteit, de langste rozen, aparte kleuren et cetera.
Ik vind dat de lijnrijder ook voorop moet lopen als het gaat om het aanbieden van innovatieve producten en duurzaamheid, zoals bijvoorbeeld kartonnen trays en kokos potten. Natuurlijk doet de prijs ertoe. Maar daarop worden wij niet doorslaggevend beoordeeld."

De lijnrijder moet vooroplopen

"Het bij elkaar zoeken van de handel is wel complexer geworden. Mooiste podium blijft de klok. Als die 100% voldoet, kun je er alles vinden wat je zoekt. Op geen andere manier kan je zo snel kopen en wordt er zo snel geleverd. Als Stuurgroep Lijnrijders Bedrijven zijn wij dan ook voor een sterke klok. Wat niet wil zeggen dat we geen gebruik maken van nieuwe inkoopmogelijkheden.
Er zijn inmiddels 10 tot 15 digitale inkooppodia die een verrijking zijn om een mooi assortiment bij elkaar te krijgen. Bovendien maakt de techniek het mogelijk om je klanten mee te laten kopen. In dat opzicht moet ik RFH een groot compliment maken, de coöperatie faciliteert dit uitstekend."

Diversiteit

Timmermans: "Aan de andere kant ben ik er geen voorstander van dat RFH vraag en aanbod wil monopoliseren, zoals de aanzet daartoe door de fusie Floriday en Blueroots.
Een florerende sector is gebaat bij diversiteit, en, wat nog belangrijker is, het lijkt me niet goed als alle marktkennis in een en dezelfde hand komt."

Betrouwbaarheid

"Natuurlijk weten wij lijnrijders veel van onze klanten. Bij sommigen kom je al tientallen jaren wekelijks over de vloer. Je weet precies wat je klant wil en waar zijn klanten behoefte aan hebben. Toch word je nog wel eens verrast.

Bij een tevredenheidsonderzoek onder mijn klanten werd onze betrouwbaarheid als best beoordeeld. Nog boven kwaliteit en prijs. Die betrouwbaarheid had vooral betrekking op de service. Daar keek ik van op. Ik vond dat een geweldig groot compliment.
Toch zijn er juist op het punt van kwaliteit zorgen binnen het vak. Met name bij de bloemenklok. Die wordt niet altijd gebruikt waarvoor die is bedoeld. Maar ook in het koopproces zelf valt er nog het een en ander te verbeteren."

lees verder op pagina 11

11 / 18

De toekomst is groen

Foto: BK

het contact met de kwekers kan beter, ook van onze kant

Als formule-bouwer verwierf hij naam bij Ranzijn. Hij maakte van de dierenafdeling een interactieve attractie, compleet met dierenartsenpraktijk. Een schot in de roos. De bezoekersaantallen stegen. Daarvoor, bij Life & Garden, introduceerde hij een onderscheidend lifestyle concept, waarmee het toch wel zakelijke tuincentrum werd vervrouwelijkt.

Een smaakvolle entree. Zowel buiten als binnen. Foto: Hans Eichbaum
Peter Paul Kleinbussink directeur Intratuin Foto: Hans Eichbaum
Het restaurant is een belangrijk onderdeel van gastheerschap. Foto: Hans Eichbaum
Intratuin heeft Deventer een Bijenkorf-achtige entourage. Foto: Hans Eichbaum


Door Walter Landesbergen

Nu is Peter Paul Kleinbussink alweer vier jaar de hoogste man bij Intratuin. Niet alleen bracht hij rust en stabiliteit terug in de organisatie, hij doet daar ook weer waar hij zo goed in is: samen met zijn team winkels aantrekkelijker maken. Dat is te zien in Deventer, waar in de Intratuin-vestiging alle nieuwe formule-onderdelen te zien zijn. Intratuin 3.0. is zintuiglijk en gastvrij.

Lifestyle

Kleinbussink: "Onze winkels veranderen steeds meer van een verzameling van functionele afdelingen naar een symbiose van belevingswerelden. Het nieuwe Intratuin wil inspireren, vertellen, verrassen en verwennen. Dat doen we voor binnen, buiten en met eten en drinken.

In onze kamerplantenafdeling bijvoorbeeld, die we binnenleven noemen, combineren wij groen en accessoires tot een sfeervol geheel gepresenteerd in stijlgroepen en lifestyle. Precies zoals het bij de mensen thuis zou kunnen staan.

Onze kennis krijgen we uit onderzoek en van trendwatchers, maar nog het meest van de winkelvloer zelf, waar de ondernemer exact weet voor welk publiek hij het doet.

Het huidige winkelen is meer een kwestie van free flow. Het denken voor de klant met daarbij de gedwongen routing is achterhaald. Niet de winkel is leidend, maar de klant. Die bepaalt waar, wanneer en hoe hij winkelt. Het is onze taak om dit zo goed mogelijk te faciliteren.

Daar hoort digitaal bij. Vandaar dat Intratuin stap voor stap omni-channel wordt. Wij willen ook de thuis winkelende klant bedienen. Al blijft de winkel onze prioriteit. Een digitaal kopende klant laten we het liefst producten afhalen in de winkel, dat blijft toch ons visitekaartje."

Onderscheid

Kleinbussink: "Door de digitale wereld wordt het trouwens wel steeds lastiger om je te onderscheiden. Alles is overal te koop. Vergelijken en prijswinkelen is de standaard geworden.
Daarom besteden wij steeds meer aandacht aan sourcen en designen. Onze inkopers en designers zijn druk met het ontwikkelen van eigen producten en lijnen. Voor ons de manier om iets aan te bieden, wat je nergens kan krijgen."

Groen

"Groen is zeker de komende 10 jaar booming. Daar willen wij van profiteren, door onze autoriteit van groenspecialist te onderstrepen met bijzondere producten en concepten. Voorbeelden hiervan zijn de concepten die wij ontwikkelden met partners zoals Van der Starre, Addena, Air so Pure en Smit. Maar we willen meer, want in het groen valt nog een wereld te winnen. In dat opzicht kan het contact met kwekers beter, ook van onze kant. Zeker ook omdat we de komende jaren levend groen verder willen verduurzamen.

De voorwaarden die wij aan producten stellen zijn steeds dezelfde. Ze moeten het gemak dienen, leuk zijn en bijdragen aan het resultaat. Daarbij letten we sterk op het milieu-aspect. Is het verantwoord gemaakt?
En we willen de biodiversiteit bevorderen. Vandaar de actie Tegel eruit, Plant erin die we samen met Groei & Bloei voeren."

Intratuin heeft 52 vestigingen in Nederland, 3 in België en 10 in Duitsland. Op het hoofdkantoor werken circa 120 mensen. Het management bestaat uit 9 personen: 6 vrouwen en 3 mannen.

De kracht van Bloemen

Een grote bloemenpracht in Keukenhof.

n Pieter Elbers opent 'Flower Power' Keukenhof

Vervolg van VP

Pieter Elbers(re) in gesprek met Tom Schreuder.
De kracht van Bloemen!

Negen n Toch zijn een lentepark vol Flower Power en een dikke 9 bezoekerswaardering op zak voor Siemerink geen reden om achterover te leunen, vertelde hij bij de opening in een kleurrijk met bloemen gedecoreerd Oranje Nassau Paviljoen.

DOOR WILMA VAN VELZEN

"Integendeel, we zijn ons ervan bewust dat het bollenerfgoed niet vanzelfsprekend is. We hebben de zorg voor Keukenhof als etalage van de sector en het uit 1641 daterende landgoed dat open blijft voor publiek. We hebben een bollenperceel en bollenschuur erbij gekocht. Voor een gezond Keukenhof is het belangrijk dat de bollencultuur in de bollenstreek blijft. Onze sterke band met overheden en de provincie helpt daarbij. Het convenant dat we met de gemeente Lisse zijn overeengekomen is een mooie leidraad voor anders samenwerken en invulling aan thema's te geven."

Gasten

Uiteraard gaf Siemerink ook aan trots te zijn op de 70ste verjaardag van Keukenhof, maar hierbij slechts met een knipoog stil zal staan omdat hij liever vooruit kijkt. "Keukenhof heeft zin in een nieuwe lente en we zijn er klaar voor 1,4 miljoen gasten te ontvangen. Wereldwijd neemt het toerisme toe en daar zijn we graag op voorbereid. We hebben al bewezen grote bezoekersaantallen prima aan te kunnen. Met vernieuwingen zoals een nieuw kassagebouw bij het parkeerterrein aan de achterzijde, een lockerruimte, rolstoelopslag, extra toiletgroepen en vernieuwd restaurant in het Willem Alexander Paviljoen pakken we door. Ook op logistiek gebied is er veel gebeurd om zowel de regio als de Keukenhofbezoekers maximaal te ontlasten zoals combideals met vervoerders en Arriva die zijn Keukenhofbuslijnen heeft uitgebreid. Afspraken met touroperators zorgen voor meer spreiding."


Bloemenshows

Tulp blijft het parkicoon met daarnaast een volle agenda spectaculaire bloemenshows die elk jaar nog mooier en groter zijn. Uiteraard dankzij het enthousiasme waarmee de kwekers hun teeltproducten inzenden. Roos, Lelie en Orchidee zijn daar enkele voorbeelden van. Behalve de talrijke consumenten komen elk seizoen ook zo'n 1500 journalisten op bezoek. Het Flower Power thema wordt kleurrijk toegepast in de paviljoenen en de inspiratietuinen.


Keukenhofconcert

Er zijn themaweekenden programma en dit jaar voor het eerst wordt op het landgoed in de nieuwe plantage samen met partners 24 april een Keukenhofconcert georganiseerd. Muziek en bloemen laten zich volgens Siemerink goed combineren. Het artiestengehalte is hoog en met een swingende medley van 'Can you feel it' tot 'Celebration' gaf Karin Bloemen alvast een sneak preview. Op een podium met vliegtuigstoelen interviewde commercieel manager Tom Schreuder KLM CEO Pieter Elbers. Het toenemende toerisme en de groei in de sierteelt stonden centraal, waarbij KLM als vervoerder een belangrijke plaats inneemt. Als partner van de Holland Flower Alliance draagt KLM bij aan samenwerking in de keten. Betere koeling tijdens transport is hier bijvoorbeeld uit voortgekomen. Vervolgens werd door Elbers in het bijzijn van Siemerink de officiële openingshandeling van de 70ste Keukenhof verricht. Een druk op de knop liet een regen van gekleurde confetti neerdalen waarbij tegelijkertijd de dansgroep Total Move afgesloten met de titelsong van de musical Hair.
Tot en met 19 mei is het genieten van Keukenhof.

Flower Power feest!

Flower n Het Internationale Park Keukenhof staat weer in vol ornaat gereed om de gasten te ontvangen. Met een bloemen(kr)prachtige opening en een kleurenpracht in het park is Keukenhof weer een visitekaartje van onze belangrijke economische poot, de sierteelt.

15 / 18

16 / 18

Freek Vonk helpt de bijen

Freek Vonk onthult samen met kinderen van O.B.S. De Stevenshof het bijenhotel. Foto: monique landesbergen

n Eerste bijenhotel van Albert Heijn en Naturalis

bijen n Leerlingen van groep 7 van basisschool O.B.S De Stevenshof uit Leiden hebben op de eerste officiële lentedag samen met bioloog en tv-presentator Freek Vonk het eerste bijenhotel van Albert Heijn en Naturalis onthuld. De onthulling vond plaats in het Stevenspark in Leiden.

Foto: monique landesbergen

DOOR WALTER LANDESBERGEN

Deze week startte Albert Heijn de nieuwe spaaractie TOP INSECTEN. Wie bij Albert Heijn winkelt, ontvangt voor elke 10 euro aan boodschappen een setje van twee insectenplaatjes en een insectenplaktattoo.

Spaaractie Albert Heijn

De plaatjes van 40 verschillende insecten kunnen worden geplakt in een mooi opgemaakt educatief verzamelalbum. Hierin is op een prettige manier alles over insecten te lezen. Naturalis is inhoudelijk verantwoordelijk.
Met de spaaractie willen Albert Heijn en Naturalis aandacht vragen voor insecten en de biodiversiteit.
"Met insecten gaat het niet zo goed, maar we kunnen niet zonder. Want zonder insecten", zei Anita Scholte op Reimer, directeur duurzaamheid van Albert Heijn, "ligt er geen fruit en groente in onze winkels en bestaat er geen tomaten ketchup."

Naturalis

Vincent Kalkman insectenkundige bij Naturalis verzorgde een korte gastles over insecten. Zo vertelde hij onder andere dat je alleen al in het Stevenspark wel 100 verschillende insecten kan aantreffen: in de lucht, in bomen en struiken, in het gras en in de bodem.

Insectenkwis

Helemaal vanuit Nepal waar hij 3 tijgers had gezien, en onderweg naar de Bahama's waar hij gaat zwemmen met haaien, nam Freek Vonk graag nog even de gelegenheid om samen met de kinderen een korte insectenkwis te doen en het bijenhotel te onthullen. In de kwis natuurlijk ook bijenvragen.

Vraag: Hoeveel bijen telt een honingbijenvolk op zijn top in de zomer? Antwoord: 60.000 bijen.
Vraag: Hoeveel bloemen moeten bijen bezoeken om 1 kilo honing te maken? Antwoord: 4 miljoen bloemen.


Gemeente Leiden

Namens de gemeente Leiden sprak Nanda van Beest, senior adviseur Duurzaamheidseducatie.? "Leiden", vertelde ze, "is door Nederland Zoemt uitgeroepen tot een van de eerste vijf bijvriendelijke gemeenten in Nederland in 2018. Met allerlei instanties in de stad, zoals Hortus botanicus en Naturalis, maar ook met tuinmannen en planologen wordt samengewerkt aan een gezonde biodiversiteit."
Alle kennis van de samenwerkende partijen is inmiddels onder andere terug te vinden in het verwonderpaspoort. Een online wereld die wordt gebruikt in het primair onderwijs om kinderen extra kennis bij te brengen over natuur, wetenschap en duurzaamheid.

Goodie Bag

Daarna was het aan de kinderen, die samen met Freek Vonk het bijenhotel onthulden en vervolgens in groepjes plantjes gingen planten, waarvan bijen later weer kunnen snoepen.
Ten slotte ontvingen de aanwezigen een goodie bag met allerlei bijendingen die bij de actie horen. Zoals setjes insectenplaatjes en het verzamelalbum, maar ook bloemenzaad en een echt bijenhotelletje. Want thuis, in onze tuinen, kunnen we de bijen natuurlijk ook helpen om te leven, hun eitjes te leggen en hun voedsel te vinden.

Organisatie is klaar voor Bollenstreekcorso

Burgemeesters en wethouders uit de Bollenstreek zijn trots op het corso.

Bollenstreek n Stichting Bloemencorso Bollenstreek organiseerse afgelopen week haar persconferentie met de welkome boodschap, dat er maar liefst 18 praalwagens meedoen. Daarmee verwelkomde ze Specsavers als nieuwe praalwagendeelnemer.

Op zijn beurt beschouwt Specsavers deelname aan het corso als een kleurrijke manier om het brede corsopubliek bewust te maken van het belang van regelmatig oogonderzoek. Namens Specsavers laat woordvoerder Wieteke van Hunnik weten het een mooie uitdaging te vinden om met zo'n prachtige praalwagen aan het Bloemencorso van de Bollenstreek deel te nemen. "Steeds meer Nederlanders krijgen te maken met slechtziendheid, terwijl dit deels kan worden voorkomen als dit een vroeg stadium wordt gedetecteerd en behandeld. Dit is een gelegenheid bij uitstek om mensen te vragen om zorgvuldig om te gaan met hun ogen en deze regelmatig te laten onderzoeken. Want al dat moois wil je toch niet missen? Daarnaast sluit het corsothema Changing World naadloos aan bij de ontwikkelingen in onze branche. Er is dan ook geen kleurrijkere manier om onze boodschap 'Zorg voor uw ogen' onder de aandacht te brengen!"

Ook corsovoorzitter Willem Heemskerk is enthousiast over de deelname van Specsavers. "Zij hebben haarfijn aangevoeld hoe we elkaar kunnen versterken. Het corso heeft baat bij een mooi aantal praalwagens en Specsavers creëert met zijn kleurrijke deelname een unieke kans om hun boodschap bekend te maken bij een miljoenenpubliek."

Het Bloemencorso van de Bollenstreek voorziet in een voorjaarsbloemenfeest van maar liefst vijf dagen: 10, 11, 12,13 en 14 april. Alle bollengemeenten en bloemenstad Haarlem zijn hier met tal van corso activiteiten bij betrokken. Het hoogtepunt is op zaterdag 12 april wanneer het corso van Noordwijk naar Haarlem zal rijden. Het thema is Changing World.

Kom in de Kas

Open n Bijna 200 kwekers, verspreid over 23 regio's in Nederland, zetten op 6 en/of 7 april 2019 de deuren van de kas open. Tijdens het jaarlijkse evenement Kom in de Kas kan iedereen kennis komen maken met de wereldse wonderen van de glastuinbouw.

In 2019 wordt het grootste publieksevenement van de Nederlandse glastuinbouw voor de 42e keer georganiseerd. Voor de komende drie jaar heeft de glastuinbouwsector zich gecommitteerd om Kom in de Kas, hét promotie-evenement van de eigen sector voort te zetten. De glasgroentesector, middels de telersverenigingen die zijn aangesloten bij Dutch Produce Association (DPA), enkele losstaande glasgroentetelers en de sierteeltsector, middels Royal FloraHolland dragen financieel bij. Ook de hoofdsponsors Rabobank en Interpolis hebben hun ondersteuning met een jaar verlengd.

Kom in de Kas 2019 vindt plaats op 6 en 7 april 2019 en heeft als thema "Werelds": Kom in de Kas vol wereldse wonderen. Van oorsprong tot afzet, van import tot export, en van wereldse tradities. Nederlandse kinderen groeien op met Hollandse kropsla uit de kas en Italiaanse kinderen met heerlijke, sappige tomaten in de pasta. Russische kinderen geven hun meester en juf op de eerste schooldag een bloem en in Japan staat een gele chrysant symbool voor de zon en het licht.