Bloemenkrant

2 oktober 2018

Bloemenkrant 2 oktober 2018


Bijzondere beurzen volop bloemrijk

Christmas n Afgelopen week vond in Amsterdam de gloedvolle presentatie plaats van de aankomende beurzen 'Christmasworld' en 'Floradecora'. Deze worden gehouden van 25- 29 januari 2019 in de Messe Frankfurt. Dat het spectaculair wordt, is zeker. Directeur van beide beurzen Eva Olbrich ontvouwde de verrassende plannen.

Christmasworld wordt mooier dan ooit. De Christmas Trends 2019/2020 zijn verdeeld in het zachte, natuurlijke, gelukkig of glamoureuze delen met als thema's "tender festivities", "essential ceremonies", "Sweet traditions" en "lumonous celebration". Deze tonen wat er morgen hot is! 'Net als in de mode inspireren nieuwe kleuren en materialen klanten om te kopen', vertelt Pascal Koeleman van 2Dezgin. Samen met Rudi Tuinman is hij verantwoordelijk voor het team van 90 mensen dat straks de beurs weer opbouwt en arrangeert. 'De show wordt een beetje vintage-achtig. Met als bijzondere kleuren geel en goud. Acht jaar geleden heeft 2Dezign de natuur bij de beurs binnen gebracht. Er is nu meer balans met bloemen en planten en daaruit is weer Floradecora voort gekomen. Wij kijken er naar uit de meer dan 5000 m2 beurs weer te laten stralen.'

Nieuwbouw CNB Koelen en prepareren

CNB n De laatste jaren is een aanzienlijke groei gerealiseerd door de dienst Koelen en prepareren van CNB in Bovenkarspel.

"De focus ligt op continuïteit en kwaliteit van onze dienstverlening", aldus Jos Duin, manager Koelen en prepareren. Afgelopen jaren is CNB al bezig geweest met de revitalisering van het complex door asbestdaken te vervangen en oude synthetische koelmiddelen te vervangen door natuurlijke milieuvriendelijkere koudemiddelen. In vervolg hierop gaat CNB een nieuwe hal bouwen om haar ULO faciliteiten te vernieuwen en uit te breiden.

Recent is hiervoor de bouwaanvraag gedaan. CNB hoopt in januari 2019 te kunnen starten met de bouw, zodat eind 2019 de nieuwe faciliteit in gebruik genomen kan worden. CNB gaat toekomstbestendig bouwen en kiest voor energieopwekking door middel van zonnepanelen en energiezuinigere en milieuvriendelijke koelinstallaties. De dienstverlening van CNB Koelen en prepareren blijft gefocust op het koelen, prepareren en bewaren van lelies en tulpen.

Foto: W.H.Zandbergen

Kwaliteit productfoto verbeteren

Veel water tijdens Go Café

Dutch n Aan tafel met de Bloemenkrant

Stormloop op het World Horti Center

Kikkers

Wat houdt het woord sector eigenlijk in? Alsof die één geheel is. Wie langer in deze piste loopt, weet dat belangen vaak met elkaar in strijd zijn. Nu doel ik niet op de complete tuinbouw, waarvan het voedingsdeel bijvoorbeeld problemen heeft met eetbare gewassen die tot de bloemencultuur doordringen, zonder aan de eisen daarvoor te voldoen. Ik heb het gewoon over de bloemenbranche. Vanouds is daarin handel een andere sport dan productie. Ze kunnen anderzijds niet buiten elkaar, maar Lucas Vos, vorige baas van Royal FloraHolland, zei nooit een bedrijf te zijn tegengekomen dat constant vecht met eigen klanten. Toch ontkwam ook hij er niet aan, want RFH leek de koepel van heel de fleurige sector te willen worden. Met de boodschap dat meer naar China moet worden geëxporteerd. Ik denk, hoewel anders wordt gecommuniceerd, dat veel van zijn strategie 2020 door opvolger Steven van Schilfgaarde is stopgezet. Als boekhouder zag die wat het allemaal kostte, waarmee de veiling niet te koop loopt. Tot heden bleef bijvoorbeeld geheim hoeveel miljoenen in het avontuur 'Let it Grow' gingen zitten. En terwijl een actiegroep (kwekers en handelaren) de fysieke klokken wil houden en RFH zegt die te gaan versterken, kunnen zij volgens grootste klanten – zoals Dutch Flower Group – niet snel genoeg verdwijnen. Zij zien meer in digitale platforms. Maar ook bij de handel lopen de belangen zozeer uiteen, dat de VGB die niet allemaal kan verdedigen. Wijlen Henk Rijken (Bedrijfschap) zei het al: De handel bestaat uit lastige kikkers in een kruiwagen…

Duurzaamheid als het centrale thema

Winnaars Dutch Flower Group, Dutch Flower Awards 2017, Trade Fair. Foto: Melinda-lou v/d Linden Foto: Melinda-lou v/d Linden

n Genomineerden Dutch Flower Awards 2018 bekend

Schijnwerper n Dutch Flower Group (DFG) heeft dit jaar wederom negen kwekers genomineerd voor de Dutch Flower Awards 2018. Het is voor de inmiddels 17e keer dat DFG met de Dutch Flower Awards haar ketenpartners in de schijnwerpers zet.

Deze onderscheidingen worden uitgereikt in de categorieën snijbloemen, planten en buitenlandse kwekers. Dit jaar staat bij de verkiezing het thema "duurzaamheid" centraal.

Genomineerden 2018

Bij de snijbloemen zijn de nominaties gegaan naar Karel Bolbloemen (Tulp), Van Helvoort (Chrysant) en Vreeken Bouvardia (Bouvardia). In de categorie Planten zijn Ammerlaan-Sosef (diverse bloeiende kamerplanten), Fachjan (tropische kamerplanten) en Van der Salm (diverse tuinplanten) de genomineerden. De kwekers Leybaert uit België (diverse tuinplanten), Plantas Ornamentes de Costa Rica uit Costa Rica (decoratief groen) en Tambuzi uit Kenia (geur- en tuinrozen) zijn dit jaar de genomineerde buitenlandse partners voor de Dutch Flower Awards.

Feestelijke bekendmaking

De feestelijke bekendmaking van de winnaars vindt plaats op de RFH Trade Fair Aalsmeer op donderdag 8 november om 15.00 uur op de DFG-stand 15.2.

Speciale erkenning

DFG staat na de uitreiking van de Awards ook stil bij de ketenpartner die speciale erkenning verdient voor haar intensieve en toekomstgerichte samenwerking met de Dutch Flower Group bedrijven. Direct na de overhandiging van de Dutch Flower Awards zal deze prijs, de Preferred Partner Recognition, worden uitgereikt door Marco van Zijverden, CEO van DFG.

Bijschrift foto:

Winnaars Dutch Flower Awards 2017, met als thema digitalisering: De Haas Calla's, Oriental
Growers en Nini Flowers. De Preferred Partner Recognition ging naar De Winter Logistics.

Bloemenbureau Holland start actie

Nodig n Live in de eerste week van oktober: de spraakmakende nieuwe internationale campagne: We Hebben Meer Bloemen Nodig!

Met bloemen vier je echt belangrijke dingen: vriendschappen, mijlpalen, liefde en vele andere belangrijke hoogtepunten in het leven. We Hebben Meer Bloemen Nodig, dus. Dat is de insteek van de nieuwe internationale snijbloemencampagne van Mooiwatbloemendoen.nl van Bloemenbureau Holland. De campagne wordt gelanceerd in Nederland, Duitsland en Verenigd Koninkrijk. In de campagne zijn veel verschillende snijbloemen te zien. Een film van 60 seconden vol bloemen en emotie vormt de kern en wordt in Nederland en Duitsland onder andere vertoond op televisie. Er wordt breed multimediaal ingezet: op digitale schermen in de openbare ruimte, social media en online zal stevig worden gecommuniceerd dat we meer bloemen nodig hebben.

Nieuw digitale exclusieve Orchideeën Gids

Digitaal n Deze digitale 'klikbare' gids is onder coördinatie van Royal FloraHolland Productmanager Pot-Orchidee Cor Middelkoop tot stand gekomen en is bedoeld om zowel inkopers als verkopers die werken bij exportbedrijven te informeren en charmeren over de veelzijdigheid en potentie van de Exclusieve Orchideeën soorten.

Maar vooral is de gids een handigheidje in de dagdagelijks verkoop. De gids toont namelijk beschikbaarheidslijsten, bloeitijden, potmaten, verzorgingsaanbevelingen en USP's van de diverse Exclusieve Orchideeën soorten.

Productsoort

Daarnaast zijn leverende kwekers op productsoort inclusief MPS-nummers te vinden.

Dit alles volgens Middelkoop met het doel om de onbekendheid te verminderen en de authenticiteit van Exclusieve Orchideeën te tonen aan een breder publiek.

De vaste planten zijn vroeg uitgebloeid door de warme zomer. Alleen Sedum en vaste planten die meer blad hebben (Pennisetum, Sempervivum en Heuchera) zien we terug in de Top 25 van september. Via Groen-Direkt werden afgelopen maand vooral de planten verhandeld die het 'groene geraamte' van de tuin vormen: grotere wintergroene planten en haagplanten. Aangevuld met typisch najaarsgoed als Calluna en Erica, Skimmia en Gaultheria. Ilex snoept mee: I. crenata voor de hagen en I. aquifolium en I. meserveae ook voor de bes. De breedte van het Hydrangea-sortiment zien we voluit in de Top 25. Visuele soorten als H. quercifolia, paniculata en serrata ondersteunen met hun herfstkleuren de prachtig uitbloeiende macrophylla tot een hoge positie in deze ranglijst. Volgende maand verwachten we het hoogtepunt voor de besdragers. Ook de heideplanten verkopen nog goed.

Tulpen Promotie Nederland presenteert:

Foto: TPN/VidiPhoto

n Nationale Tulpendag 2019

Tulp n Voor het achtste jaar op rij organiseert Tulpen Promotie Nederland (TPN) de Nationale Tulpendag. Op de Dam in Amsterdam leggen tulpenbroeiers op 19 januari 2019 wederom een gigantische pluktuin aan.

Foto: TPN/VidiPhoto
Foto: TPN/VidiPhoto
Foto: TPN/VidiPhoto

Heel Nederland wordt uitgenodigd om langs te komen en gratis een bosje tulpen te plukken. Het thema van Nationale Tulpendag is 'Flowerpower'.


Tulpen uit Amsterdam

TPN-voorzitter Arjan Smit: "Om consumenten het thema 'flowerpower' en het verbindende effect van de tulp te laten ervaren, is de Dam op Nationale Tulpendag 'de plek'. Met mensen met verschillende achtergronden en nationaliteiten vieren we hartje winter dit typisch Hollandse lentefeest." In totaal kunnen zo'n 200.000 (!) tulpen geplukt worden die thuis voor een vrolijk lentegevoel zorgen. Voordat de poorten van de pluktuin opengaan, is de immense bloemenzee te bewonderen vanaf een speciale kijkersbrug. Om 13.00 uur zal een bijzondere gast de tuin officieel openen en daarna mag het publiek naar binnen om een bosje van 20 tulpen te plukken. Naar verwachting is de pluktuin tot 17.00 uur geopend (op=op).
Diverse bloemisten, supermarkten en tuincentra organiseren rondom de start van het nieuwe snijtulpenseizoen diverse acties en activiteiten in hun winkel. Ter ondersteuning stelt TPN kosteloos POS-materiaal ter beschikking. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen via tulpenpromotie.nl.

Tulpentijd

Nationale Tulpendag bestaat sinds 2012. Op de derde zaterdag van januari wordt ieder jaar de start van een nieuw snijtulpenseizoen gevierd. Samen met familie, vrienden en vrijwilligers legt TPN de pluktuin aan als start van het tulpenseizoen dat tot en met eind april duurt.
Kijk voor meer informatie op:
NationaleTulpendag.nl

Stormloop bezoekers op het World Horti Center

Foto: PR

n Tuinbouwjongeren oprecht geinteresseerd

Interesse n Het liep letterlijke storm bij de Tuinbouwjongeren Westland tijdens een recente Topsprekersavond in het ruim een half jaar geleden geopende World Horti Center in Naaldwijk. Maandagavond 24 september moest de collegezaal door het weghalen van een zijwand worden uitgebreid om aan voldoende zitplaatsen te komen voor alle belangstellenden.

Aandachtig publiek bij de 3 start-ups.
Bovenverdieping van het World Horti Center.

DOOR FRANK DE KLERK

Niet alleen studenten en tuinbouwjongeren weten het World Horti Center (WHC) te vinden. Directeur Erwin Cardol van de daar gevestigde Demokwekerij Westland meldde dat sinds de opening op 1 maart al 23.000 bezoekers op het WHC zijn langs geweest. ,,Wij rekenden op 25.000 bezoekers per jaar maar hebben dit cijfer al snel moeten bijstellen'', zei Cardol. ,,Wij houden met grote regelmaat vakbeurzen en tentoonstellingen, die voor veel toeloop van onze doelgroepen zorgen. Westlandse kwekers hebben de bovenverdieping van het WHC in gebruik en op de begane grond huizen vooral toeleveranciers van de tuinbouw. Wij hebben een kas met 38 afdelingen met allemaal een andere teelt en proefopstellingen van onze opdrachtgevers. Die opdrachten kunnen van een telersvereniging afkomstig zijn maar ook betrekking hebben op bestrijding of het gebruik van LED- verlichting.''

Lage rente

Topspreker bij de Tuinbouwjongeren was de Westlandse beleggingsanalist en strateeg Corné van Zeijl. Hij sprak over het thema 'de gevolgen van de Brexit' op 30 maart volgend jaar. ,,Bij no deal heeft de Brexit grote gevolgen'', zei Van Zeijl. Hij sprak over kansen en risico's van de huidige economische situatie. Een risico benoemde hij zeer duidelijk: door het monetaire beleid wordt meer geld in het systeem gestopt met als gevolg een zeer lage rente. ,,Ik ben 53 jaar en toen ik mijn hypotheek afsloot, betaalde ik meer dan tien procent rente'', zei Van Zeijl. ,,De rente staat nu op 0,5 procent maar de economie merkt er weinig van. De huizenmarkt profiteert wel van deze lage rente maar daar staat tegenover dat de balansen van de Centrale Banken bijna zijn ontploft.''

Harde Brexit

Van Zeijl constateerde dat de Brexit met veel luidruchtigheid gepaard gaat maar kan zich niet voorstellen dat er geen overeenstemming tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie komt. ,,In het VK is er thans minder enthousiasme voor Brexit'', zei Van Zeijl. ,,In Londen zie je al dalende huizenprijzen. Er is minder consumentenvertrouwen en minder economische groei in het VK. Er verlaten al werknemers het VK. Minder mensen betekent minder werkloosheid en hogere lonen.''

Handelsverkeer

De beleggingsanalist schatte de schade van een harde Brexit voor Nederland op 0,4 procent minder economische groei maar voor de agrarische sector bedraagt de schade 1,5 procent. ,,De regelingen in het handelsverkeer dreigen allemaal te worden doorgeknipt'', zei Van Zeijl. ,,Het VK is onze tweede handelspartner na Duisland. Ierland zal het meest van Brexit te lijden hebben, gevolgd door België en als derde Nederland.''


Jonge ondernemers

Als sluitstuk van de avond spraken drie jonge ondernemers over hun scale ups: Joran Pronk van Keyplan, Laurien Adriaanse van Kromkommeer en Dirk Beijer van Wout. Keyplan ontwerpt software voor vakantieparken maar heeft deze applicatie ook geschikt gemaakt voor de tuinbouw. Kromkommer maakt exclusieve soepen uit groenten met een afwijkend formaat en Wout verhuurt voor € 19 per maand planten om de binnen-lucht in huizen en kantoren te verbeteren. Of zij een gouden tip hadden voor andere ondernemers in spé: ,,Ga met mensen praten, die totaal geen verstand hebben van de branche'', zei Dirk Beijer. ,,Joran Pronk hield het op: ,,Geloof in je eigen product en durf te dromen.''

Goedkoper inkopen dankzij voorspellingen

Invloed n Met een steeds veranderend assortiment en invloeden van buitenaf op de verkoopvolumes is het inkopen van bloemen en planten een complexe uitdaging. En dan nog maar niet te spreken over de hectiek rond de klok aankopen!

Door de inkoper te ondersteunen met slimme tools kun je goedkoper en efficiënter inkopen. Daardoor heb je minder "overschot" en maak je meer winst. En krijgt de inkoper tijd om op zoek te gaan naar producten waar je echt het verschil mee kunt maken.

Beter plannen, beter inkopen

Hoeveel kocht jij voorgaande jaren van een bepaalde productgroep, waar kwamen deze producten vandaan en in welke kwekers heb jij vertrouwen dat ze de gewenste producten leveren. Wat ga je de rest van de week inkopen? Wanneer je gekochte producten slim groepeert en historische aankoopinformatie combineert met externe databronnen, ben je in staat om een goede voorspelling te maken van de volumes en producten die je komende tijd moet inkopen. Doordat je weet welke productvolumes je komend jaar nodig hebt kun je ook afspraken met kwekers maken over volume, levering en afroep. Als 'preferred supplier' is de kweker dan vaak ook bereid om informatie over zijn productieplanning te delen. Met handige tools kunnen benodigde volumes vervolgens automatisch worden afgeroepen en krijg je veelal de producten eerder in je box. Door je inkoop te ondersteunen met slimme software koop je steeds dichter bij de verwachte vraag naar bloemen en planten in. De inkoper beschikt hiermee over de hulpmiddelen om meer rust in zijn hectische werk te krijgen en efficiënter te werken. Hierdoor krijgt hij meer tijd om kennis over nieuwe producten van kwekers te onderzoeken. Wil je hier meer over weten? Voor info: Peter Rosman, 06 83 22 03 46 peter@wdd.nl

De consument zeker centraal stellen

Een kleurrijke potorchidee.

Markt n Pot-Orchidee is nog altijd geliefd bij de consument. De markt vraagt echter een betere afstemming van het assortiment. Goed luisteren naar de consument en doelgerichte promotie kunnen daaraan bijdragen.

"Het kleurenassortiment van het aanbod Pot-Orchidee is de afgelopen jaren nauwelijks veranderd", stelt Kevin van Embden, die samen met collega's Cor Middelkoop en Milou Peeters invulling geeft aan het productteam Pot-Orchidee bij Royal FloraHolland. "Echter, in tegenstelling tot wat werd gedacht liet recent consumentenonderzoek zien dat de aangeboden kleuren in het winkelschap lang niet altijd overeenkomen met de kleurvoorkeuren van de consument."

Kevin van Embden en Milou Peeters van het productteam.

Oranje Pot-Orchideeën

"Hoewel het product Pot-Orchidee in deze kleur niet of nauwelijks wordt aangeboden, bleek oranje in Duitsland op de tweede plaats te staan op het kleuren voorkeurslijstje van de consument." Peeters vult aan ook in andere landen mismatches te zien, zoals op het gebied van het bloeistadium, de hoogte van de planten of het aantal takken. "Praktijkvoorbeelden als deze bevestigen de noodzaak goed te luisteren naar de consument, die ook steeds meer op zoek is naar gemak. Niet alleen in verzorging, maar ook in het aankoopgemak van het product. Dit leent zich om verder mee aan de slag te gaan."

Marktaandeel

Het aantal verhandelde Pot-Orchideeën is de afgelopen jaren toegenomen. Volgens Van Embden is deze groei hoofdzakelijk toe te wijzen aan de toename in stuks van de Phalaenopsis. "De aanvoer van Exclusieve Orchideeën bleef stabiel. De groei in aanvoer van de Phalaenopsis zien we vooral terug op de klok met daardoor een prijsvorming die soms onder druk staat. Thans is de verhouding binnen Pot-Orchidee in stuks zo'n tien procent Exclusieve Orchideeën tegenover negentig procent Phalaenopsis. Het marktaandeel Exclusieve Orchideeën neemt elk jaar licht af. We verwachten dat medio 2019 een lichte daling in aanvoer van Phalaenopsis zichtbaar is. Aanvoerders zijn duidelijk op zoek naar een gezonde balans tussen vraag en aanbod en mogelijke marktverbreding."
"Hoewel in Duitsland een verzadiging is te zien, behoort groei in het hoge segment zeker nog tot de mogelijkheden aangezien de hogere afzetvolumes en lagere prijsvorming zich daar alleen voordoen in het midden- en lage segment. In Frankrijk, Polen en Finland zien we eveneens nog groeimogelijkheden."

Samenwerking

De huidige marktsituatie heeft Rabobank, Orchidee Nederland, Royal FloraHolland en LTO Glaskracht Nederland diverse bijeenkomsten doen organiseren voor de Pot-orchidee. "Daarbij zijn duurzaamheid, samenwerking, inzetten van marktinformatie en prijsvorming op de klok benoemd om op te focussen. In een kwekerswerkgroep worden stappen genomen om de verkoop via het klokinstrument te optimaliseren. Anderzijds hebben aanvoerders gezamenlijk afgesproken MPS ProductProof certificering te omarmen" aldus Peeters en Van Embden.
Hierop wordt tijdens de productbijeenkomst Pot-Orchidee voor aanvoerders en veredelaars op 11 oktober zeker nog teruggekeken. Ook wordt over het nieuwe Meerjarenplan Pot-Orchidee 2019-2021 gestemd. Hierin ligt de focus op activatie van de diverse programma's. Het promotieonderdeel richt zich op de winkelvloer om de verkoop te verhogen. Tevens biedt het Meerjarenplan opnieuw veel ruimte voor het verbeteren van de kwaliteit Pot-Orchidee in de keten en duurzaamheid. Alle details worden tijdens de productbijeenkomst ontvouwd."

Aanhoudende vraag ondanks afname areaal snijorchidee

Een prachtige orchidee.

Vraag n Ondanks een afname in het areaal van het product snijorchidee totaal, blijft de vraag aanhouden. Het gevolg hiervan is een stijgende middenprijs. Volgens Manon Poot, productmanager snijbloemen bij Royal FloraHolland, zijn er nog meer ontwikkelingen. "Nu de populariteit van de zogenaamde biedermeiers afneemt en de veldboeketten steeds populairder worden, biedt dit kansen voor snijorchidee.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Jill Berend(li) en Manon Poot.

Niet alleen in Nederland, maar ook daarbuiten. Dit is gunstig voor het product snijorchidee, want juist deze bloem past hier perfect in."


Snijorchidee

Bij het benoemen van het product spreekt Manon het liefst over snijorchidee totaal. "Onder snijorchideeën vallen immers meer typen orchideeën dan alleen Cymbidium. Ook Vanda's, Dendrobiums, Phalaenopsis, Paphiopedilum en overige orchideeën behoren hiertoe.

En zelfs binnen deze orchideeënsoorten is er nog veel te onderscheiden. Neem bijvoorbeeld de Cymbidium, hier onderscheiden we grootbloemige en kleinbloemige takken.

Breed toepasbaar

Tevens worden de bloemen ook apart verkocht , of verpakt tot complete concepten. Ook bij Phalaenopsis, tevens een sterke wedding- en eventbloem, zien we onderscheid in toepassingen van losse bloemen en complete takken. Dit alles maakt het product snijorchidee divers en breed toepasbaar."

Jaarrond beschikbaar

Van toegevoegde waarde is het volgens Manon ook dat het product snijorchidee jaarrond beschikbaar is, zij het dat de aanvoer in de zomermaanden wat minder is. "In het algemeen is snijorchidee een belangrijk product voor Royal FloraHolland en staat het qua omzet aandeel in de top tien van snijbloemen, ondanks de afname van het areaal. Van alle snijorchideeën gaat zo'n 92 procent richting groothandel en bloemist. In die zin spreken we van een niche of exclusief product."

Amerika

De grootste afzetmarkten voor orchidee totaal zijn nog steeds Duitsland en Frankrijk. "Andere niet onaanzienlijke afzetlanden zijn Italië, Scandinavië en Oost Europa. Daarnaast zien we een groei in de overige landen en gebieden, waaronder het Midden Oosten en het Verre Oosten.

Opvallend is daarnaast dat ook de afzet van snijorchidee in Amerika een stijging laat zien. Het grootste afzetsegment van de snijorchidee is en blijft de bloemist."

Hoge waardering

In het kleurenpalet zijn kleuren als groen, wit en roze nog steeds het meest populair. "Bij Cymbidium, dat binnen snijorchidee totaal het grootste aandeel heeft, zien we veel gemengd. Verkoop op kleur vindt ook wel plaats. Omdat dit meestal tijdens de feestdagen is levert dit vaak een meerprijs op. Een toenemende vraag is er naar bruin-oranje. Voor snijorchideeën met deze kleuren zien we vaak een hoge waardering in de prijsvorming. Kijken we naar andere punten, dan is het een goede ontwikkeling dat het aanleveren en presenteren van Cymbidium op water door enkele aanvoerders en handelaren is opgepakt. Dit komt ten goede aan de presentatie. De eindconclusie mag dan zeker worden getrokken dat het goed gaat met het product snijorchidee."

Kwaliteit goed zichtbaar maken

Foto's n Royal FloraHolland werkt hard aan de verbetering van de kwaliteit van de productfoto's van bloemen en planten. De voorschriften zijn aangescherpt en kwekers krijgen adviezen hoe zij betere foto's moeten maken. Desnoods komt een medewerker de aanvoerder op zijn bedrijf als gratis service daarbij helpen.

DOOR FRANK DE KLERK

Foto: W.H.Zandbergen

,,Als je foto's beter zijn dan kun je beter verkopen aan de grote groep handelaren, die niet op de tribune voor de veilingklok aanwezig is'', zegt manager kwaliteit Petra Schrikkema van FloraHolland. ,,Foto's zijn belangrijk in de digitale strategie naar de toekomst. In vergelijking met andere takken van het bedrijfsleven lopen wij achter. Op een website voor schoenen kun je deze al in 3D zien. Ik kan mij voorstellen dat deze wijze van presenteren de toekomst heeft. Het Controle en Begeleidingsteam van de afdeling kwaliteit bestaat uit twintig mensen waarvan er vijf gespecialiseerd zijn in de verbetering van de foto. Het zijn voormalige keurmeesters, die uit jarenlange ervaring precies weten hoe het aanbod van producten moet zijn.''

Tuinkabouter

Zonder foto kan er geen aanvoer aan de klok zijn. Het was echter nodig de kwaliteit van de foto te verbeteren. ,,Veel aanvoerders deden maar wat'', zegt Schrikkema. ,,Het kwam voor dat de plant naast een tuinkabouter op de foto stond. Daarmee wilde de kweker de foto leuker maken. Iedere kweker heeft zijn eigen smaak maar als iedereen de planten en bloemen op dezelfde wijze fotografeert, krijgen wij een rustiger beeld aan de klok.

Soms houdt de kweker een wit laken achter de plant en zien wij nog zijn vingers op de foto. Dat maakt een onprofessionele indruk. Op de website van FloraHoland zijn de voorwaarden beschreven waaraan de foto moet voldoen. De achtergrond moet bijvoorbeeld wit of grijs zijn. Wij hebben ook voorgeschreven dat bloemen van bovenaf worden gefotografeerd met slechts een minimaal deel van het fust op de foto. Een hoes gaat tien centimeter omlaag om de bloemen goed in beeld te krijgen.''

Software

Via software komt rechtsonder op de foto nog een inzet van een kleine detailfoto met een close up van de bloem. Linksonder op de foto is ruimte voor het logo van de aanvoerende kweker. Het komt voor dat met name oudere kwekers moeite hebben om goede foto's aan te leveren.

Bij de hand

,,De kleine aanvoerder van een jaar of zeventig moet je bij de hand nemen'', zegt Schrikkema. ,,Die kweker ga je een beetje helpen door hem te begeleiden. Wij gaan hem uitleggen hoe je met een smartphone of digitale camera goede foto's kunt maken. Zij kunnen daarvoor een hoekje van hun tuin inrichten om de juiste achtergrond te hebben. De foto is sinds begin dit jaar verplicht en bij de planten leggen wij een heffing op als de foto niet representatief is.
Bij de snijbloemen beginnen we eerdaags ook met een heffing als de foto niet aan de voorschriften voldoet.

Handel

De handel is heel blij met de foto's. Ze kunnen de verbeterde foto's gelijk doorzetten naar hun eigen webshop. Er wordt nog steeds veel op naam gekocht maar voor de koper van verder weg wordt de foto steeds belangrijker.''

10 / 12

Servaas van der Ven weg bij Royal FloraHolland

Vertrek n Begin dit jaar heeft Royal FloraHolland haar strategie aangescherpt en besloten Royal FloraHolland te positioneren als een dienstverlener. De structuur van de organisatie wordt hierop aangepast.

De afdeling Commercie vervalt en wordt vervangen door een afdeling Kwekersdiensten en een afdeling Markt & Verkoop. Dit moment was voor Servaas van der Ven, lid van het MT en verantwoordelijk voor Commercie, aanleiding om zich te bezinnen op zijn toekomst. Hij zet zijn carrière na het vormgeven van Kwekersdiensten buiten Royal FloraHolland voort. Eind 2018 zal Servaas de organisatie verlaten. "Na ruim 27 jaar is het voor mij tijd voor een nieuwe fase. Ik heb met ontzettend veel plezier en passie bij Royal FloraHolland gewerkt. Ik voel me verbonden met al die collega's, kwekers en klanten waarmee ik heb samengewerkt. Met name de contacten met ondernemers en familiebedrijven vond ik altijd inspirerend. Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid om mijn club goed achter te laten. Tot 31 december zet ik mij dus nog voor de volle 100% in om als kwartiermaker voor Kwekersdiensten een mooie nieuwe organisatie neer te zetten. In die tijd hoop ik van zoveel mogelijk mensen persoonlijk afscheid te kunnen nemen."

Boegbeeld

Steven van Schilfgaarde: "Ik vind het jammer dat Servaas onze organisatie gaat verlaten. Hij is echt een boegbeeld voor Royal FloraHolland en een vertrouwd gezicht voor klanten. Vanuit zijn carrièreperspectief begrijp ik zijn keuze. Ik ben Servaas dankbaar voor zijn verdiensten en de resultaten die hij heeft geboekt. Ik ben blij dat wij tot 1 januari 2019 nog van zijn kennis en expertise gebruik kunnen maken."
De wijziging in de structuur en de invulling van de nieuwe afdelingen wordt nog ter advies aan de nieuw te kiezen Ondernemingsraad voorgelegd.

Bio kleurstof voor spijkerbroek

Grote belangstelling voor het bassin.

n Biologisch telen is mooi, maar het moet wel opleveren

Verdienmodel n Op biologische basis telen is mooi, maar moet ook wat opleveren. Dat was eigenlijk een boodschap die deelnemers aan het Go Café van het Groen Onderwijscentrum donderdag 20 september mee naar huis namen. Filip van Noort van Wageningen Universiteit & Research (WUR) betoogde dat de (blauwe) kleurstof Indigo, oorspronkelijk uit de plant Polygonum afkomstig, voor bijvoorbeeld spijkerbroeken ook synthetisch is te maken. Maar daarmee komt men niet meer op bepaalde exportmarkten.

Een zaal vol geinteresseerde toehoorders.

DOOR JOHAN BOS

Vergroenen hangt trouwens in de lucht, zodat er een terugkeer is naar de biologische productie. Maar telers zijn op zoek naar een verdienmodel, constateerde Van Noort. Het is dus zaak de biobased productie, waaraan de meeting was gewijd, onder de streep voordeliger te maken. In kassen lijkt dat te duur voor spijkerbroekenmerken. "Het gaat daarbij niet zozeer om de gebruikte energie en zo, maar de om de kas zelf."

Kwaliteit

Vandaar de buitenteelt. Op dat idee kwam Van Noort in Japan, waar men er al mee aan de slag was gegaan. In Nederland wordt nu de eerste oogst ervan verwacht. "Wij zien die met spanning tegemoet", zei hij. Het gaat er om hoeveel indigo uit de plant komt en wat de kwaliteit ervan is. "Als die goed zijn, hebben wij interesse, zeggen bedrijven."

Biologisch

Intussen is de term 'organic' die wereldwijd wordt gebruikt niet wat in Nederland biologisch wordt genoemd, betoogde Van Noort, die evenals de ook als spreker optredende Ted Slaghek voorheen bij TNO werkte, maar met ruim veertig andere medewerkers werd doorgestuurd naar de WUR.

Behalve Polygonum is er trouwens saffraan, waaruit de kleurstof kan komen. Het gaat erom daarmee een jaarrondteelt te ontwikkelen, wat ervan afhangt hoe lang saffraan-knollen zijn te bewaren, zei Van Noort. "Ik zou mijn geld om saffraan zetten."

Algen

Ted Slaghek sprak over 'Biologisch afbreekbare pluggen en afdekmaterialen voor de sierteelt'. Hij had bijvoorbeeld de melding dat chemisch gemaakte pluggen bijvoorbeeld de VS niet meer inkomen en er dus iets biologisch moet worden gevonden, waarmee WUR in samenwerking met bedrijven doende is.

Voordat de bijeenkomst in de Wellant MBO in Aalsmeer begon, was er een rondleiding bij Algae Innovations in Rijsenhout, waar sinds enige tijd algen worden geteeld, die als mest voor planten bleken te kunnen dienen. "Dat hebben we eigenlijk bij toeval ontdekt", zei eigenaar Ad van Vugt van de kwekerij, waar zich stromende waterpartijen op bevinden. Nu nog twee, maar er komen er meer in de kassen, zei hij. "De alg van ons blijkt iets bijzonders te zijn en wij hebben de ideale sloot daarvoor kennelijk gemaakt", zei Van Vugt. Hij was oorspronkelijk bezig met de alg als smaakstof voor voedingsmiddelen, maar bleek dus bij toeval verder in de prijzen te vallen. Onder meer geven de planten die bewerkt zijn met de alg uit Rijsenhout (een van de 120 soorten die er zijn) twaalf tot twintig procent meer opbrengst, onder meer bij tomaten, bromelia en hibiscus. Om maar een paar producten te nemen. "Als ze met onze alg zijn bewerkt en een periode geen voeding krijgen, blijven planten langer goed en ze herstellen daarna in doorsnee ook sneller dan andere exemplaren", zei Van Vugt.

Officiële opening Van der Ende Groep

Bedrijfspand n Na maanden van voorbereidingen en een intensieve verbouwperiode is Van der Ende Groep klaar voor de toekomst. Het moderne bedrijfspand aan de Aartsdijkweg 23 in Maasdijk is al een aantal weken operationeel, maar op zaterdag 22 september heeft onder grote belangstelling de officiële opening plaatsgevonden.

Voor deze speciale gelegenheid was een deel van de bedrijfshal omgetoverd tot een sfeervolle ontvangstruimte, met alle denkbare faciliteiten. In de ochtend luisterden ca 350 genodigden, personeel en familieleden, naar een inspirerend verhaal van algemeen directeur Lex van der Ende. Verder werd er die ochtend een energieke bedrijfsimpressie getoond en konden alle aanwezigen zich kostelijk vermaken met de "Van der Ende conference" door Sjaak Bral. Het officiële deel werd afgesloten met een welgemeende toost en een uitgebreide lunch.

Plantarium verder op ingeslagen weg

Positief n De resultaten van Plantarium 2018 zijn duidelijk: de nieuw ingeslagen weg is goed en smaakt naar meer.

Standhouders lieten zich positief uit over de afgelopen editie en sterken de organisatie dat zij de goede richting kozen. In 2018 verhuisde Plantarium naar een nieuwe locatie, onder 1 dak met GROEN-Direkt, en ook het format werd aangepast van drie naar vier dagen (zonder consumentendag op zaterdag). De beurs was constructief van opzet en daarmee is Plantarium weer een echte zakenbeurs geworden.

De deelnemers beoordeelden Plantarium 2018 als goed, getuige de cijfers voor bezoekersaantal (7,1), bezoekerskwaliteit (7,7) en verbinding met GROEN-Direkt (8,3). Het best laat het zaken doen zich uitdrukken in het percentage deelnemers die direct orders noteren (48%), nieuwe contacten leggen (78%) en zoals verwacht bestaande relaties ontmoeten (94%).

Bezoekers

Naar schatting is het totale event bezocht door 11.000 bezoekers waarvan een kwart uit het buitenland. Uit de voorregistratie blijkt dat er 44 verschillende nationaliteiten naar Boskoop zijn gekomen met een top 5 bestaande uit Duitsland (19%), België (13%), Italië (11%), Engeland (10%) en Frankrijk (10%). Plantarium blijft bezocht worden door veel eigenaren (40%), medewerkers (30%), inkopers (16%) en verkopers (14%) met als achtergrond kweker (35%), handelaar (21%), tuincentrum/retail (16%), toeleverancier (15%) of hovenier (8%).
De beurs blijft gehandhaafd in week 34, (21 t/m 23 augustus 2019). Meer info www.plantarium.nl.

12 / 12