Bloemenkrant

8 januari 2019

Bloemenkrant 8 januari 2019


IPM ESSEN 2019 in de startblokken

Beurs n De IPM ESSEN 2019 staat in de startblokken. Van 22 tot 25 januari is deze toonaangevende beurs het walhalla voor de internationale sierteeltsector. Partnerland dit jaar is België.

Het wordt weer een beurs boordevol inspiratie waar de crème de la crème uit de internationale sierteelt en tuinbouw sector vertegenwoordigd is. Meer dan 1600 exposanten uit vijftig verschillende landen presenteren er hun innovaties, diensten en producten. Vanaf half januari wordt een gratis IPM ESSEN-app voor iOS en Android beschikbaar gesteld die vanuit de Google Play Store of de Apple App kan worden gedownload. Deze bevat een lijst van alle aanwezige exposanten en zorgt ervoor dat niemand relevante beursinformatie mist.
Volop creatieve inspiratie staat op het programma in de Hal 1A waar ook de Groene Stad centraal staat. Met live demonstraties, tal van workshops en de introductie van nieuwe producten, toepassingen en verkoopconcepten een must voor bloemisten. Dit gaat gepaard met een dynamisch podiumprogramma waar internationale topdesigners schitteren in de Bloom's Special Show. De Nederlandse topdesigners Hanneke Frankema en Hans Zijlstra zijn hier van de partij zijn. In samenwerking met de FDF, de Duitse handelsvereniging voor bloemisten, is hier flink uitgepakt. De Groene Stad is weer een paradijs voor bloemisten met volop nieuwe POS-ideeën en vernieuwende concepten. Hal 5 sluit hierop aan met alles op het gebied van aanverwante artikelen en decoraties zoals wenskaarten, gereedschappen, de laatste trends en designs op potterie gebied en nieuwe materialen. In de Hallen 1 en 2 is de focus gericht op sierplanten, bloeiende kamerplanten en snijbloemen in alle soorten, kleuren en vormen. Hier treft men een groot aantal Nederlandse exposanten aan dus altijd een goed moment om ook nog even te netwerken. Nieuwe introducties zijn er in de vorm van een Innovation Showcase van de Central Horticultural Association in Hal 1A. Dit is nog maar een greep van wat men kan verwachten. Rest nog de tip dat online goedkopere toegangskaarten zijn te verkrijgen. Online kost een dagkaart slechts 22 euro tegenover 33 euro aan het loket. Bovendien heeft men met online toegangskaarten geen last van lange wachtrijen. Meer hierover is te vinden op www.ipm-essen.de

2Dezign komt met eigen magazine

IPM Essen klaar voor de start

Floradecora wordt echte blikvanger

2Dezign n Met magazine en eigen column

Duurzaamheid en transparantie items op de Hobaho relatieweek

Marktbroeishow in de Hobaho.

n Marktbroeiproeven en brede voorjaarsbloeiersshow

Show n De jaarlijkse relatieweek bij Hobaho is van 8 tot en met 10 januari. Duurzaamheid en transparantie in de bloembollenketen staan daarin centraal, terwijl met marktbroei proeven en een product brede voorjaarsbloeiersshow een kleurrijke blik in het noviteiten- en actuele handelsassortiment wordt geboden.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Voor het bollen- en bloemenvak is de Hobaho relatieweek volgens product en kennismanager Stephan van der Vegt het neusje van de zalm. "Alleen al met de marktbroei proeven in het Testcentrum voor Siergewassen worden meer dan 200 rassen getoond, waaronder zo'n 80 soorten vroege tulpen en een aantal veelbelovende noviteiten van het kwekerscollectief Remarkable Tulips. En volop lente is het in de ontvangsthal waar met een kleurrijke product brede show de aandacht wordt gevestigd op voorjaarsbloeiers die via Hobaho worden verhandeld. Van hyacint tot Calla en van narcis tot Muscari is er te zien, zowel in pot- als in snijvarianten."

Retail soorten

Ter inspiratie is er in de ontvangsthal eveneens een hoek met specifieke retail soorten ingericht. "De bedoeling hiervan is ook de groothandel en retail actiever bij de relatieweek te betrekken. Van de lelieweken hebben we geleerd dat de productshows een uitstekend instrument zijn om de verbinding te leggen tussen onze klanten en de bloemenhandel.
Vraagstukken als hoe onze klanten duurzaamheid beleven en hoe de retail dit ervaart kunnen dan ook eenvoudig worden opgepakt in een goed gesprek. Dümmen Orange, het moederbedrijf van Hobaho, heeft zijn focus al langer op duurzaamheid gericht, onder andere door zijn veredelingstechnologieën te richten op bijvoorbeeld ziekteresistentie. Door duurzaamheid en transparantie in de bloembollenketen tijdens de Hobaho relatieweek centraal te stellen wordt een impuls afgegeven om duurzaamheidsontwikkelingen ook verder in de keten nog actiever op te pakken."

Sprekers

Dit brengt Van der Vegt vervolgens naar twee interessante sprekers die op woensdagmiddag 9 januari van zich laten horen: Leon Mol, Director Product Safety & Social Compliance en Richard Immink, hoogleraar fysiologie van bloembollen.
"Leon Mol zal ingaan op zijn ervaringen met andere agrarische sectoren en de leerpunten van die sectoren om de keten duurzaam en transparant te maken.

Duurzaam

De titel van zijn voordracht, Alleen voor duurzame en transparante ketens is plaats in het schap?, spreekt voor zich. Richard Immink doet onderzoek met als doel bloembollen op een snellere en duurzamere manier te produceren. Zijn aandeel is het om het vraagstuk hoe bloembollen ketens duurzaam worden aan de kaak te stellen. Voor het bijwonen van deze activiteit kan men zich aanmelden door te mailen naar receptie@hobaho.nl

Aanmelden

De Hobaho relatieweek vindt plaats op de locatie aan de Prof. van Slogterenweg 2 in Lisse. En wat de marktbroei proeven betreft wordt hiermee nog wat langer doorgegaan en zijn deze zelfs tot maart te bezichtigen.

Na de Hobaho relatieweek kan ook hiervoor met een mail naar receptie@hobaho.nl worden aangemeld."

Klimaat

Op het gevaar af tot het gilde der vurige ontkenners van de klimaatverandering te worden gerekend, waartoe overigens een aantal wetenschappelijke milieu-experts behoort, maar dat terzijde, vraag ik mij af of de gemiddelde burger straks nog wel geld heeft voor een bloemetje. Zo dat is er uit. Natuurlijk heb ik er bewondering voor dat steeds meer bedrijven in de sierteeltsector verduurzamen. De ene na de andere kwekerij en handelsonderneming meldt duurzamer te gaan (of al te zijn). De 'kas zonder gas' bijvoorbeeld en nieuwe panden die worden gebouwd met warmteopslag enzovoort. Natuurlijk speelt bij velen daar idealisme een rol, op het spoor van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Als dat niet het geval is, moet een bedrijf nu om enigszins politiek of sociaal correct te zijn wel meedoen. Maar intussen wordt steeds duidelijker dat de burger, zeg maar de consument, in de komende jaren op enorme kosten wordt gejaagd door de klimaatverandering en de doelstellingen die de elite in Frankrijk en Polen afspraken. Om te beginnen reizen de kosten voor energietransitie nu al de pan uit, maar daar komen nog enorme bedragen bij. Degenen die roepen dat het bedrijfsleven en de overheid die moeten ophoesten, zijn volgens mij dom. Waar denken zij dat uiteindelijk via prijsverhoging (nu al veel meer dan die 3% extra BTW) de rekening terecht komt?

Wat ik mij dus afvraag of er bij de tot de financiële afgrond gedreven consument nog wel geld overblijft voor een (royaal) bloemetje. Ik vrees het ergste…

Coas Tulip promoot tulp

foto: Coas Tulip.

Heemskerk n Van januari tot en met mei organiseert CoasTulip voor belangstellenden rondleidingen door het tulpengebied in Heemskerk aan de kust van Noord-Holland.

De tour met gids laat, zoals de organisator zegt, de meest bijzondere plek van Noord-Holland zien, de tulpenkwekerijen van de CoasTulip. Behalve een bezoek aan de zandgronden waar de tulpen groeien, maakt een kijkje in de tulpenkassen de rondleiding compleet. CoasTulip is een samenwerking tussen 5 bedrijven die streven naar absolute topkwaliteit tulpen. Met passie op ambachtelijke wijze geteeld.

Deze bedrijven zijn alle gevestigd in de Noord-Hollandse kustplaats Heemskerk. Er wordt hier uitsluitend in de vollegrond geteeld, waardoor er een prachtige zware tulp groeit.

Maar liefst 200.000 tulpen kleuren de Dam.

Grootste tulpentuin op de Dam in Amsterdam

Tulp n Iedereen die van tulpen houdt kan op 19 januari weer tulpen komen plukken in de grootste tulpentuin ter wereld op de Dam in Amsterdam.

Op deze Nationale Tulpendag vindt de officiële aftrap van het tulpenseizoen plaats. Nederlandse tulpenkwekers nodigen iedereen uit om in een speciaal aangelegde pluktuin, pal voor het paleis op de Dam, gratis een bosje tulpen te plukken. Dit jaar is het thema 'Flowerpower' en dat komt onder meer tot uiting in het kleurrijke tuinontwerp. Om 13.00 uur opent een bijzondere gast de tuin officieel en daarna mag het publiek naar binnen om een bosje van 20 tulpen te plukken. Naar verwachting is de pluktuin tot 17.00 uur geopend (op=op). In totaal kunnen zo'n 200.000 (!) tulpen worden geplukt die thuis voor een vrolijk lentegevoel zorgen. Voordat de poorten van de pluktuin opengaan, is de immense bloemenzee te bewonderen vanaf een speciale kijkersbrug. Nationale Tulpendag bestaat sinds 2012.

Jubileumjaar met grootse bloemenshow

Nog steeds een bekend beeld. De tijd gaat door.

n 100-jarige CNB viert eeuwfeest

Show n CNB viert dit jaar zijn 100ste verjaardag en opent het jubileumjaar met een extra feestelijke editie van de CNB Bloem- en relatiedagen. Deze gaan gepaard met een grootse bloemenshow die op dinsdagavond 8 januari eveneens is opengesteld voor iedereen uit Lisse en omstreken.

Het nieuwe CNB gebouw op de achtergrond.

DOOR WILMA VAN VELZEN

"Uiteraard met een knipoog naar de Midwinterflora die indertijd op de oude centrumlocatie in Lisse altijd door een groot publiek werd bezocht" zegt Diane Gortzak, manager communicatie & promotie. "De belangstelling is onverminderd, want binnen enkele dagen was het maximum aantal aanmeldingen al bereikt. Deze speciale avond staat geheel in het teken van het 100-jarig bestaan van CNB. Vereniging Oud Lisse vertoont een nostalgische film en CNB-directeur Leo van Leeuwen vertelt over CNB en de ontwikkelingen in het bollenvak door de jaren heen. Voor een nog feestelijker accent opent de Lissese burgemeester Lies Spruit de bloemenshow, waarmee tevens de aftrap wordt gegeven voor het jubileumjaar van CNB."


Driedaagse vakexpositie

De CNB Bloem- en relatiedagen zijn van dinsdag 8 tot en met donderdag 10 januari en dagelijks toegankelijk van 8.30 tot 17.00 uur. Deze driedaagse vaktentoonstelling is bedoeld om te laten zien wat er vroeg in het seizoen beschikbaar is. Lelies, tulpen, narcissen, muscari's en hyacinten staan in de bloemenshow centraal. Studenten van de opleiding Bloem en Design van het Clusius College hebben gezorgd voor een jubileumwaardige uitstraling. "De laatste dag sluiten we af met een feestelijke verjaardagsborrel voor alle klanten van CNB, compleet met muziek en entertainment. Vooraf aanmelden is wel verplicht. Gedurende het jaar volgen nog meer jubileumactiviteiten dus wellicht een goed idee om onze speciale jubileumwebsite www.cnb.nl/100jaar in de gaten te houden."

100 jaar CNB in vogelvlucht

De notulen van de 'Oprichtingsvergadering van de Bloembollenveilingsvereniging West-Friesland' tonen aan dat deze plaatsvond op 16 januari 1919 in het Roode Hert te Bovenkarspel. Een historisch moment. Het veilen van bloembollen floreerde met als gevolg dat op 21 november 1924 de voorkeur werd gegeven aan een coöperatieve verenigingsvorm met de oprichting van de 'Coöperatieve Veilingvereniging voor Bloembollenkweekers H.B.G.'
Hiermee kreeg de Veilingkring Lisse meer armslag om voor verdere exploitatie van haar veilingen de benodigde veel grotere bergruimte te zoeken. Het terrein tussen de Lischbloemstraat en Verlengde Grachtweg in de onmiddellijke nabijheid van de Haven in Lisse bood voldoende ruimte voor het bouwen van een veilingloods van 1500 m2.


Brand

Door brand werd in 1953 een groot deel van deze Bloemlust-loods verwoest met daarin zo'n 18.000 veilingmanden. Enkele maanden later werd op deze locatie een nieuw kantoorgebouw in gebruik genomen en een jaar later een nieuw gebouwencomplex.
Ook in Bovenkarspel deed de bollenveiling het goed en in de jaarvergadering van 1960 werd door de voorzitter bekendgemaakt dat de omzet de 30 miljoen gulden was gepasseerd.

Bloembollencultuur

Na de fusie van West-Friesland en H.B.G. in 1975 werd de oprichting van CNB een feit. Een strategie die goed heeft uitgepakt, want amper twee jaar later werd opnieuw een record omzet genoteerd van maar liefst 252 miljoen gulden. Vaste planten kwamen er als productgroep bij, de fustpool werd opgezet en in 1986 werd de eerste Midwinterflora gehouden.
Het jaar 1991 werd gekleurd door de bouw van een nieuw kantorencomplex aan de Grachtweg in Lisse, een omzet van 400 miljoen gulden en uitbreiding van diensten van het koel- en preparatiebedrijf. In 2002 kreeg het Bovenkarspel er 6.000 m2 bij. Met weemoed werd in 2006 afscheid genomen van de bloembollenveiling. Het jaar daarop betrok CNB nieuwbouw op de huidige locatie aan de Heereweg 347 in Lisse. Opnieuw gaan de ontwikkelingen door en mag CNB gezien worden als een van de pijlers in de bloembollencultuur.

Agro Techniek verstevigt positie

Links Bart Catsman (Agro Techniek) rechts Ronald van der Slot (Van der Slot Techniek)

Overname n Agro Techniek Noordwijkerhout heeft per 1 januari 2019 alle activiteiten en medewerkers van Van der Slot Techniek over genomen. De twee partijen bereikten 20 december 2018 overeenstemming.

De overname is een logische vervolgstap binnen de strategie van Agro Techniek om de marktpositie verder te versterken. Voorlopig blijft de locatie van Van der Slot op de Walserij in Noordwijkerhout in gebruik.
"De overname van Van der Slot Techniek past volledig bij onze groeiambities. Door het bundelen van onze krachten, zijn we in staat om onze klanten nog beter te bedienen en ons marktaandeel uit te bouwen. Bovendien brengt de overname ook nieuwe groeikansen met zich mee", aldus Bart Catsman, directeur Agro Techniek. Agro Techniek is een land- en tuinbouw mechanisatiebedrijf dat zich sinds de oprichting in 1959 richt op de bloembollen- en vaste planten branche. Met 17 personeelsleden produceren, repareren en verkopen zij machines aan een wijdverspreide klantenkring. Agro Techniek behoort tot de Nobels Group. Nobels, Javo en Javo International zijn zusterondernemingen. Begin 2018 is de hele groep verhuisd naar het Bulb Trade Park in Noordwijkerhout en opereert Agro Techniek vanaf de Herenweg 424. Door het combineren van deze bedrijven, kan de groep de meest innovatieve oplossingen bieden voor de automatisering in de landbouw, tuinbouw en industriële markten.

Agro Techniek verstevigt positie

Links Bart Catsman (Agro Techniek) rechts Ronald van der Slot (Van der Slot Techniek)

Overname n Agro Techniek Noordwijkerhout heeft per 1 januari alle activiteiten en de medewerkers van Van der Slot Techniek overgenomen. De twee partijen bereikten 20 december 2018 overeenstemming.

De overname is een logische vervolgstap binnen de strategie van Agro Techniek om de marktpositie verder te versterken. Voorlopig blijft de locatie van Van der Slot op de Walserij in Noordwijkerhout in gebruik. "De overname van Van der Slot Techniek past volledig bij onze groeiambities. Door het bundelen van onze krachten, zijn we in staat om onze klanten nog beter te bedienen en ons marktaandeel uit te bouwen. Bovendien brengt de overname ook nieuwe groeikansen met zich mee", aldus Bart Catsman, directeur Agro Techniek. Agro Techniek is een land- en tuinbouw mechanisatiebedrijf dat zich sinds de oprichting in 1959 richt op de bloembollen- en vaste planten branche. Met 17 personeelsleden produceren, repareren en verkopen zij machines aan een wijdverspreide klantenkring.
Agro Techniek behoort tot de Nobels Group. Nobels, Javo en Javo International zijn zusterondernemingen. Begin 2018 is de hele groep verhuisd naar het Bulb Trade Park in Noordwijkerhout en opereert Agro Techniek vanaf de Herenweg 424. Door het combineren van deze bedrijven, kan de groep de meest innovatieve oplossingen bieden voor de automatisering in de landbouw, tuinbouw en industriële markten.

Pligt Professionals versterkt directie

© RH Fotografie. Gert en Arjan van der Pligt. Foto: Richard van 't Hof

Stap n 'Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!' Die woorden markeren voor Arjan van der Pligt de volgende stap in zijn carrière en voor Pligt Professionals de volgende zet in professionalisering en slagvaardigheid.

Met ingang van 1 januari is Arjan van der Pligt Operationeel Directeur van het familiebedrijf. Arjan is verantwoordelijk voor de operationele zaken van de drie vestigingen van Pligt Professionals. Broer Gert richt zich als Algemeen Directeur vooral op beleid, strategie, financiële zaken en commerciële activiteiten. De versterking van de directie is een logische volgende stap in de ambitie het bedrijf klaar te stomen voor de markt van morgen.
Onlangs opende Pligt Professionals al een splinternieuwe en hypermoderne vestiging in 's-Gravenzande. Het familiebedrijf teelt nu potrozen, begonia's, campanula's, gentiana's, princettia's en poinsettia's. Daarnaast is de bouw van een nieuw kantoorgebouw in volle gang. Met de uitbreiding van de directie is Pligt Professionals ook organisatorisch klaar voor de toekomst.

Vernieuwend en slagvaardig

Naast een moderne teelt en een goed team, is continuïteit en een professionele aansturing van levensbelang, vindt Gert van der Pligt: 'Arjan was al vijf jaar verantwoordelijk voor de productie van vestiging Heinenoord, we zijn blij dat hij onze directie versterkt.

Hij heeft zijn sporen verdiend en zal met zijn passie, gedrevenheid en professionaliteit onze organisatie op een hoger plan brengen. Arjan houdt ons familiebedrijf jong, vernieuwend en slagvaardig.'

Arjan zelf kan niet wachten om aan de slag te gaan: 'Er is niets mooier dan leidinggeven aan een van de prachtigste bedrijven van onze sector!' Een mooi uithangbord voor Pligt Professionals '2.0' is de nieuwe, moderne huisstijl. Het logo en de website passen bij de frisse kijk op de toekomst en bij de ambities van het familiebedrijf.

Met MATE meer kans

Showroom n Al bijna 20 jaar is MATE actief in de sierteelt markt om klanten te inspireren met creatieve toegevoegde waarde voor hun product.

Het assortiment wordt steeds uitgebreider; naast het gebruik van de materialen hout, glas, vlechtwerk, keramiek en metaal voor planters, zijn er nu ook verschillende soorten stekers en flesjes in de showroom te vinden.

De showroom heeft een oppervlakte van 500m2 en is voorzien van artikelen welke thema gericht zijn gepresenteerd. Bij een bezoek aan de showroom treft u de artikelen jaarrond aan. Komt u voor de kerst, het najaar of de moederdag periode, bij MATE staat het gepresenteerd.

Ook biedt MATE de mogelijkheid uw eigen concept te ontwikkelen. Naast nette prijzen voor uw gewenste kleinere aantallen, verrast MATE u ook graag met scherpe prijzen voor aanvragen met grotere aantallen. Omdat de vraag naar duurzaam toeneemt, is MATE per 1 oktober 2018 FSC gecertificeerd.
Dit houdt in dat zij naast hun standaard collectie, FSC producten kunnen aanbieden aan hun klanten.

Verkoopteam

Om een nog breder duurzaam assortiment te hebben, beschikt MATE sinds kort ook over een collectie gerecycled Pools glas in vernieuwende modellen.

Vraag het verkoopteam gerust naar de mogelijkheden.

Mechanisatie Expo-event

n "Alles wat het vak nodig heeft is aanwezig"

Vijfhuizen n De jaarlijkse mechanisatietentoonstelling staat weer voor de deur. Van dinsdag 8 januari tot en met donderdag 10 januari presenteren zo'n 100 standhouders zich in de Expo Haarlemmermeer in Vijfhuizen.

"Bezoekers staat een mechanisatietentoonstelling te wachten met een gevarieerd en vernieuwend aanbod van uiteenlopende producten, diensten en noviteiten die zijn toegespitst op de bloemen-, bollen- en plantensector" zegt Hans Guldemond, secretaris/penningmeester van de organiserende Stichting Mechanisatie Tentoonstelling Bollenstreek die samen met voorzitter Hennie Groothedde het bestuur vormt. "Eigenlijk alles wat het vak nodig heeft is aanwezig. Behalve dat we een aantal nieuwe standhouders mogen verwelkomen, onder andere op het gebied van track & trace, zijn we verheugd te mogen melden dat ook de Bloembollenkeuringsdienst weer een stand bemand. Voor een leuke afwisseling zorgt Museum de Zwarte Tulp die present is met een aantal bijzondere museumstukken."

Spuitlicentie

En meer specifiek, op het beursoppervlak van ruim 10.000 m2 wordt een breed scala aan producten en diensten aangeboden op het gebied van landbouwtractoren, apparatuur, plant-, rooi-, en sorteermachines, computers, ontsmettingskasten, spoel- en dompelbaden, verpakkingen, beschermingsmiddelen en producten van veel andere toeleveringsbedrijven. "Ook worden diensten op het fiscale, juridische en financiële vlak aangeboden. Extra aandacht is er voor milieu, duurzaamheid en veiligheid. In dit kader is er de mogelijkheid voor het behalen van een aantekening voor de spuitlicentie."

Noviteitenprijs

"Vermeldenswaardig is eveneens dat de entreehal prachtig wordt gedecoreerd met uitbundige tulpenpresentaties van Borst Bloembollen en Holland Bolroy Markt. Op die manier willen we voor een extra kleurrijk welkom zorgen.

En dan zijn er nog de talrijke noviteiten die door de standhouders worden aangemeld voor de noviteitenprijs. De beoordeling wordt gedaan door een groep jonge kwekers, want wie kan er nu beter beoordelen wat het beste is voor de toekomst dan de degenen die er later mee moeten werken. Naast de andere waarderingen is dit altijd een populaire prijsvraag."

Opening

De officiële opening van de jaarlijkse mechanisatietentoonstelling wordt dinsdag 8 januari verricht door John Huiberts van Huiberts Biologische Bloembollen. Kijk voor meer informatie over de mechanisatietentoonstelling en de openingstijden en toegangsprijzen op www.smtb.nl

De Netherlands Vietnam Horticulture Platform

The Netherlands Vietnam Horticulture Platform.

Ambassade n Nederlandse bedrijven en instituties hebben besloten hun capaciteiten en kennis te bundelen om zodoende bij te dragen aan de ontwikkeling van de Vietnamese horticultuur en sierteelt sector.

19 December 2018 vond er een ondertekeningsceremonie plaats op de Vietnamese Ambassade in Den Haag. Diverse Nederlandse bedrijven en instituties hebben gezamenlijk "The Netherlands Vietnam Horticulture Platform" formeel opgericht. Leden binnen dit platform bundelen hun capaciteiten en vakkundigheden samen om kennis, expertise en investeringen te verstrekken en zodoende bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van de gehele Vietnamese horticultuur- en sierteeltsector, inclusief (zaad)teelt, levering van kassen en bijbehorende technologie, post-harvest management, handel, logistiek, design en engineering. Gedurende deze ceremonie heeft de Ambassadeur, H.E. Mevr. Ngo Thi Hoa, haar volledige steun uitgesproken, en tezamen met de assistentie van Dhr. Nguyen Hai Tinh, economisch consulent binnen de Ambassade, zijn de eerste contacten met diverse Vietnamese organisaties al gelegd.
Initiatiefnemers en eerste leden zijn: Axia Vegetable Seeds, Onings Holland Flower bulbs, Wageningen Food Biobased Research, Van der Valk Horti Systems, Kneppelhout & Korthals Advocaten, Kuiper Compagnons, Kenlog b.v. Voor informatie: Dhr. Theo Tiegelaar, Kenlog b.v., theotiegelaar@kenlog.nl.

Fotobijschrift
V.l.n.r.: dhr Fokke Kracht (Van der Valk Horti Systems),mevr Heike Axmann (Wageningen University & Research), dhr Theo Tiegelaar (Kenlog), dhr Fred Jansen (Kenlog),
mevr. Ngo Thi Hoa (ambassadeur), dhr Jeroen Haver (NL.IN.BUSINESS), dher Paul Onings (Onings Holland Flower Bulbs), dhr Nguyen Hai Tinh (economisch consulent)

Stijl: "Color tone - warm" Foto: BBH

Special Orchids neemt Meewisse Orchids over

Special Orchids groeit en investeert in de toekomst. John en Wim Bos hebben per 1 januari jl. Meewisse Orchids overgenomen, een kwekerij gespecialiseerd in de teelt van snij-Cymbidiums in de zomerperiode. Special Orchids verstevigt haar positie op de markt nu klanten echt jaarrond kunnen bestellen.

"Het zijn bijzonder mooie en kwalitatief hoogwaardige soorten die Marcel Meewisse tot op heden onder de naam 'Oriental Summer' op de markt bracht. Grootbloemige snij-Cymbidiums in frisse zomerse kleuren. "We zijn erg blij dat dit assortiment nu tot dat van Special Orchids behoort", aldus Wim Bos. "De kwekerij van twee hectare in Lepelstraat is er helemaal op ingericht om al vanaf juli tot en met oktober te oogsten."

Sinds de overname van kwekerij Celine Colours in 2017 beleverde Special Orchids haar klanten al nagenoeg jaarrond. Nu ook de kwekerij van Meewisse Orchids is overgenomen kunnen klanten ook buiten het traditionele seizoen rekenen op een zeer exclusief assortiment van de hoogste kwaliteit. Special Orchids groeit van vier naar vijf teeltlocaties.

IPM ESSEN van 22 t/m 25 januari

IPM n Rond de 1.600 exposanten uit 50 landen en experts van over de hele wereld zorgen ervoor dat IPM ESSEN van 22 tot en met 25 januari 2019 hét belangrijkste informatie- en bestelplatform in de groene sector is. Het aanbod is omvangrijk en uniek. De talrijke innovaties en oplossingen van de exposanten zijn gericht op de hele groene waardeketen. Of u nu werkzaam bent in de tuinbouw, tuincentrumbrance, bloemensector of als landschapsarchitect, een bezoek aan de Messe Essen biedt iedereen inspiratie, nieuwe producten en kennis.


De exposanten kunnen in 2019 hun bedrijven presenteren in een bijzonder hoogwaardige omgeving. De IPM ESSEN vindt namelijk plaats op het vernieuwde beursterrein van de Messe Essen, dat na afronding van de laatste bouwfase in 2019 geheel gemoderniseerd zal zijn. Ruime, gelijkvloerse hallen met veel licht zorgen voor de perfecte setting. Tijdens de IPM ESSEN 2019 zal voor het eerst gebruik worden gemaakt van de nieuwe nummering. Bedrijven op het gebied van planten exposeren in de hallen 1, 1A, 2, 4, 6, 7, 8, 8A, 8B, in de foyer van de Grugahalle en in de Galeria. Techniek vinden de bezoekers in de hallen 3 en 4 en in de Galeria. In beurshal 5 zijn alle bedrijven uit de bloemisterijbranche te vinden. Inrichting en accessoires zijn zoals gewoonlijk thematisch gerangschikt in alle hallen.

België partnerland

In 2019 wordt het land dat IPM ESSEN al jarenlang nauw aan het hart ligt het partnerland. België krijgt namelijk dit jaar deze eervolle rol. Sinds het allereerste begin hebben exposanten uit dit buurland van de IPM ESSEN deze grootste vakbeurs ter wereld voor de groene sector ondersteund. Zelfs al bij de allereerste editie in 1982 presenteerden Belgische bedrijven hun producten op de Messe Essen. Met een aandeel van 80% van de Europese azaleaproductie, is het land dan ook toonaangevend in de Europese tuinbouwsector. In 2019 pakken de Belgen bijzonder groots uit op de beurs. De Belgische sierteeltproducenten tonen op hun gezamenlijke stand in hal 2 hun planten. De boomkwekerijen zijn vertegenwoordigd in hal 6 en 8. Op alle beursdagen is er op de gezamelijke stand in hal 2 een informatief programma. Daarnaast legt België tijdens het internationale tuinbouwforum de focus op het thema duurzame tuinbouw.

Groen en natuur

Bij de Bloom's Trends spelen in 2019 groen en natuur een essentiële rol. De bezoekers kunnen hun hart ophalen aan inspirerende floristiek in vier trendthema's. Themahuizen in verschillende stijlen bieden plaats aan trendgeoriënteerde productpresentaties, consumentenrelevante en actuele producten, plantennieuwtjes en realiseerbare ideeën met bloemen. Daarnaast zijn in het g&v CreativCenter nog meer POS-concepten te vinden.
De IPM ESSEN is hét platform om nieuw talent warm te maken voor de groensector. Op woensdag 23 januari zijn schoolkinderen van klas 8 tot en met 10 welkom om meer over de beroepen in de groene sector te weten te komen. Deze kennismakingsdag wordt door de Messe Essen in samenwerking met meerdere vakverenigingen georganiseerd.

IPM ESSEN van 22 t/m 25 januari

Ter Laak Orchids, winnaars van 2018.

Award n De International Association of Horticultural Producers (AIPH) heeft afgelopen week de finalisten voor de prestigieuze internationale teler van het jaar (IGOTY) Awards 2019 bekend gemaakt.

We hoeven niet chauvinistisch te zijn als we zeggen dat we hopen dat Nederland wint. Er is hard aan gewerkt en als Nederland zijn we trots op OK Plant.

Negen

OK Plant TOP NTO Denk Copyright: Fotostudio G.J. Vlekke / Fotovak B.V. The Netherlands Phone 0031174241537 www.gerardjanvlekke.nl Foto: Gerard-Jan Vlekke

De negen siertelers van de kweker komen uit: België, China, Denemarken, Kenia, de Nederland en Polen.

De finalisten zijn:

1. Clematis Zródlo Dobrych Pnaczy Spólka, z ograniczona odpowiedzialnoscia

Spólka komandytowa, Polen

2. Fujian Hongzhan Landscape Engineering Co., Limited, China

3. Gartneriet Tvillingegaarden, Denemarken

4. Gediflora, België

5. Binnen-Mongolië M • Grass Ecological Environment (Group) Co., Ltd, China

6. Jiangsu Zhonghe Flowers Co. Limited, China

7. OK Plant, Nederland

8. Oserian Development Company Limited, Kenia

9. Sichuan Colorful Forestry Development Co.Limited, China.

De IGOTY Awards worden gehouden op 22 januari op het IPM Fairground, Essen, Duitsland, naast 's werelds grootste internationale tuinbouwbeurs en worden ondersteund door headlinepartner Royal FloraHolland en oprichter FloraCulture International.


Prestaties

Opgericht door AIPH, zijn de IGOTY Awards sinds 2009 in het leven geroepen om de uitstekende prestaties in de sierteeltsector te onderstrepen. Zij promoten de beste werkwijzen in tuinbouwproductie door de top sierkwekerijen van over de hele wereld, en de expertise en energie die ze aan de tuinbouw geven te vieren.

De prijzen stimuleren en bevorderen het meedoen van de beste bedrijven door wereldwijd aandacht te schenken aan de uitstekende producenten en het bevorderen van kennis in de hele industrie. De IGOTY Awards worden beoordeeld door een jury bestaande uit zes internationaal erkende experts. Tijdens de gala-ceremonie, worden vier afzonderlijke winnaars bekend gemaakt; afgewerkte planten en bomen, snijbloemen, jonge planten en duurzaamheid. Van al deze winnaars wordt een overall kampioen gekroond tot de 'Gold Rose Winner'.

2018 Gold Rose Winnaar, Eduard Ter Laak van Ter Laak Orchids zei: "Elke dag streven we ernaar voor topkwaliteit, dus investeren we continu in technische innovaties en de ontwikkeling van ons product. En altijd op een duurzame manier omdat respect voor mensen en de

omgeving een deel is van ons karakter. Samen met onze klanten, leveranciers en medewerkers, leggen wij de lat steeds iets hoger. Daarom investeren we niet alleen in ons product, maar ook in duurzame relaties. Dat onze inspanningen nu worden beloond met deze prijs is fantastisch!" Om tickets te reserveren voor de IGOTY 2019 Awards en de deelnemers van IGOTY 2019 te bekijken, zie
http://aiph.org/groweroftheyear/.

10 / 14

11 / 14

Anthos trekt zich terug uit Brancheorganisatie

Sierteelt n Het bestuur van Anthos heeft besloten om de deelname aan de Brancheorganisatie Sierteelt (BO Sierteelt) te beëindigen.

Het besluit is genomen omdat de activiteiten van deze organisatie zich alleen richten op het verkrijgen van een Algemeen Verbindend Verklaring (AVV) waarmee de verplichte financiering voor sectorale projecten bij het bedrijfsleven kan worden afgedwongen.

Bij Anthos is geen draagvlak voor het inzetten van dit instrument en om die reden heeft de organisatie zich uit de BO Sierteelt teruggetrokken.

Erkend

De BO Sierteelt is in 2015 opgericht en naast Anthos participeren Royal Flora Holland, de KAVB, de VGB, LTO Glaskracht en de LTO Vakgroep Bomen en Vaste Planten in deze stichting. Deze Brancheorganisatie is door het ministerie van Economische Zaken officieel erkend wat haar de mogelijkheid biedt om bij voldoende draagvlak een heffing op te leggen aan ondernemers die onder de werkingssfeer van de BO vallen.

Naar het middel van de AVV wordt in het bijzonder gegrepen voor de financiering van fundamenteel en strategisch onderzoek.

Heffing

Het bestuur van Anthos is geen voorstander van het opleggen van een verplichte heffing in een tijd waarin ondernemers in hun eigen bedrijf willen investeren om zich in de markt te kunnen onderscheiden.


Ervaring

Daarnaast heeft de organisatie zelf ervaring opgebouwd met het investeren in collectieve activiteiten op het gebied van markttoegang, onderzoek en promotie, waar de aangesloten bedrijven op vrijwillige basis jaarlijks zo'n 3 mln. euro in investeren.

Takii en Van Gogh Museum verlengen contract met drie jaar

Axel Rüger en Denichi Takii hebben elkaar als partners gevonden. Foto: Takii & Co. Ltd.

Contract n Takii en het Van Gogh Museum verlengen de lopende partnerovereenkomst metdrie jaar. Deze verlenging komt voort uit de succesvolle samenwerking van de afgelopen drie jaar. Takii wil zich als sponsor blijven verbinden aan het museum om een gemeenschappelijke missie uit tedragen: het leven van mensen verrijken.

De Nederlandse ambassade in Tokio diende als decor voor de officiële bekrachtiging van het vernieuwde partnerschap tussen Takii en het Van Gogh Museum. De uitgebreide ceremonie werd bijgewoond door ambassadeur Aart Jacobi, genodigden uit het Japanse bedrijfsleven en afgevaardigden van Takii en het Van Gogh Museum.


Twee werelden, één missie

De unieke samenwerking met het Van Gogh Museum heeft Takii de afgelopen jaren veel gebracht
rondom het concept 'Sunrich – Van Gogh's Favorite'. Het bijzondere verhaal van Vincent van Gogh geeft het totaalconcept meer commerciële waarde en maakt daarmee stappen in afzet. Het creëren van maatschappelijke waarde blijft ook van groot belang voor de Japanse bloemen- en groenteveredelaar.

Musea

Denichi Takii (president & CEO van Takii): "Wij zijn zeer verheugd de verbintenis met één van de best geclassificeerde musea van de wereld voort te zetten. Het raakvlak tussen de iconische zonnebloemkunstwerken van Vincent van Gogh en onze zonnebloemserie is niet het enige wat ons bindt. Het is ook de gemeenschappelijke missie om het leven van mensen te verrijken. Takii heeft als maatschappelijk doel levens te verrijken met gezond voedsel en prachtige bloemen, het Van Gogh Museum met inspirerende programma's, evenementen en tentoonstellingen. Als medestander willen wij hen ondersteunen in het verwezenlijken van hun missie."

Trots

Axel Rüger (directeur Van Gogh Museum) vult daarop aan: "Wij zijn enorm trots op de verlenging van deze verbintenis. Niet alleen onze missie, maar ook onze kijk op de wereld is overeenkomstig. Het verrijken van de levens van mensen en het brengen van schoonheid is voor zowel Takii als voor het Van Gogh Museum enorm belangrijk. Wij kijk uit naar de aankomende drie jaar!"

Intensieve samenwerking

Sinds de verbintenis in 2015 heeft Takii als trotse sponsor verschillende opvallende acties georganiseerd zoals het zonnebloemenlabyrint, de excursie voor ouderen met een beperking, de felicitatie aan KLM voor de nieuwe Dreamliner en het uitdelen van zonnebloemen op verschillende plekken in de wereld.

De symboliek van de zonnebloem (liefde, hoop en vriendschap) blijft ook de komende drie jaar een grote rol spelen in de geplande acties.

Takii en het Van Gogh Museum hebben zich beide gecommitteerd aan een plan waarbij het partnerschap wordt geïntensiveerd.

Het jaar 2019 zal in het teken staan van campagnes rondom de tentoonstelling Van Gogh en de Zonnebloemen, die van 21 juni tot en met 1 september in het Van Gogh Museum in Amsterdam te bezoeken is.

Efficiënt inkopen op beurs in het zuiden

Beurzen n In 2019 is het zuiden van Nederland een favoriete hot spot voor inkopers.

Vier verkoopbeurzen met samen 100 deelnemers hebben namelijk weer gekozen voor een samenwerking. Zij zijn in dezelfde periode geopend, waardoor het makkelijk bezoeken is.

Groenbeurs Haaren (16 en 17 januari); de 'Tuin van Brabant' in Haaren, wordt georganiseerd door ongeveer 15 kwekers, die ieder hun eigen uitgebreide assortiment en specialiteiten presenteren. Meer informatie op: www.groenbeurshaaren.nl

Groenbeurs Brabant (16 en 17 januari); zo'n veertig boom- en plantenkwekers uit Midden-Brabant presenteren tijdens de 13e editie op de nieuwe locatie in Best een compleet groenassortiment. Alle kwekers presenteren zich met hun producten in een eigen stand. www.groenbeursbrabant.nl

Vakbeurs GrootGroenPlus (16 en 17 januari); de tweede voorjaarseditie in Zundert, met circa 20 deelnemers, diverse collectieven en een digitale database (VARB). Geschikt voor de inkoop van boomkwekerij- en visueel aantrekkelijke producten. www.grootgroenplus.nl

TreeVention (20 en 21 januari); ongeveer 25 kwekers en bedrijven uit de Euregio presenteren tijdens de vijfde editie op Flora Trade Parc Venlo hun assortiment boomkwekerijproducten, tuinplanten en diensten. www.treevention.eu of www.voorjaarsbeurzen.nl

Kweker Van Winden wil duidelijkheid in plantnaam Curio 'Mount Everest'

Foto: Kwekerij van Winden

Curio - Curio 'Mount Everest', ook wel Senecio 'Mount Everest' genoemd, vindt zijn oorsprong in de droge gebieden van een Afrikaans berglandschap.

Het is een rechtop groeiende plant die weinig verzorging behoeft. De bijzondere eigenschap van Curio is dat deze een grijs blauwe waslaag op de bladeren heeft, waarmee de plant zichzelf beschermt tegen straling van de zon en uitdroging.
Kwekerij van Winden produceert de plant nu al zo`n 8 jaar en in die tijd is er een onafgebroken groei geweest in de vraag.
Tijdens de introductie van de plant is deze zowel Senecio als Curio genoemd. De volledige naam, zoals de plant omschreven staat in het CVPO, het register voor beschermde plantenrassen in Europa, is Curio ficoides 'Mount Everest' (syn. Senecio ficoides). Daarmee is onduidelijkheid ontstaan. Een deel van de mensen die de plant kennen gebruikt Senecio. Een ander deel gebruikt de naam Curio.
Kwekerij Van Winden hanteert vanaf heden de naam Curio 'Mount Everest'. Dit in de hoop dat ook de klanten en consumenten van dit product meegaan in een eenduidige naam omwille van de duidelijkheid voor iedereen.