Bloemenkrant

16 april 2019

Bloemenkrant 16 april 2019


Bollenstreekcorso mooi en kleurrijk

Onder het thema Changing World reed de 72 editie van het corso zaterdag 13 april zijn meer dan 40 km lange route van Noordwijk naar Haarlem. Ondanks het frisse weer stonden er toch zeker zo'n 800.000 corsobezoekers langs de weg om te genieten van de creatieve stoet.


DOOR WILMA VAN VELZEN

Maar liefst achttien praalwagens met levensgrote dinosauriërs tot een schitterende phoenix, kleurrijke Thaise toeristische attracties, Chinese snelheidstrein, evolutie van mens tot bollenkweker, de blauwe tram, de worteltjes van Specsavers en zelfs het poppodium van binnenstad Haarlem in de meest frisse kleuren van de voorjaarsbloeiers trokken aan het oog voorbij, alsmede zo'n dertig prachtig met bloemen gedecoreerde luxe en bijzondere wagens. Praalwagen Verandering dierenrijk van Corsogroep KAVB Hillegom-Haarlem eo mocht deze keer de titel van 'Mooiste Praalwagen' dragen. De vele corsobezoekers genoten zichtbaar van dit geweldige bloemenfestijn waarmee Nederland als bloemenland weer eens stevig op de kaart werd gezet.

Ondanks dat het weer vier seizoenen op één dag vertoonde, en dat kan alleen in Holland riep een Japanse corsobezoeker met een brede lach, was het langs de hele route gezellig druk.

Thaise Die Hards in actie

Pret n Naast de lage temperatuur werd het corso geplaagd door wat regen en natte sneeuw.

Dat mocht de pret niet drukken, zeker niet van de Thaise delegatie en filmploegen die speciaal voor dit corso waren afgereisd. Zij zwaaiden, lachten en zongen dat het een lieve lust was. Alleen dat al verdient applaus.
Voor corsovoorzitter Willem Heemskerk was het zijn eerste corso, evenals voor het nieuwe ontwerpteam Eric Pannenborg en Jack van der Ende. Zij hebben de corsotrein uitstekend opgepakt. Het entertainment op de praalwagens verdient ook een compliment, evenals de variëteit van muziekkorpsen. Het was superdruk zowel op de locaties als langs de route. Volgend jaar rijdt het corso op zaterdag 25 april van Noordwijk naar Haarlem.

Uniek lente concert in Keukenhof

Frans Timmermans doopt tulp

Vakshow Rozen steelt de show

Dutch n Met Sander Vijverberg en Alex Duindam

Frans Timmermans doopt tulp in Keukenhof

Frans Timmermans doopt met verve de tulp.(foto Wilma van Velzen)

n Eurocommissaris gedenkt vriend met Peters Pride

Doop n Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie, heeft dinsdagmiddag 2 april bij zijn bezoek aan Keukenhof de tulp 'Peters Pride' gedoopt. Een fraaie rode tulp die vernoemd is naar oud-diplomaat Peter Kok, een goede vriend van Timmermans die afgelopen najaar is overleden en een passie had voor tulpen.

De prachtige rode tulp Peters Pride.

Mr.Drs. P.W. (Peter) Kok overleed 8 september 2018 op 60-jarige leeftijd. Sinds 2017 was Kok ambassadeur in Dublin (Ierland) en daarvoor in Luxemburg. Eerder was hij coördinator EU-benoemingen bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en directeur Internationaal bij het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat.
De tulpendoop werd bijgewoond door naasten van Kok. Timmermans blikte daarbij kort terug op zijn lange warme vriendschap met Kok.

Peters Pride

De tulp 'Peters Pride' werd door Timmermans zoals de traditie het voorschrijft met champagne gedoopt. 'Peters Pride' is een forse donkerrode tot helderrode tulp uit de kraam van Maveridge International BV uit Sint Maarten (Noord-Holland). In 2006 is deze triumph tulp voortgekomen uit een kruising met Tulipa Il de France.
De eigenschappen beloven een prachtige grote bloem, stevige stelen en mooi blad. De tulp 'Peters Pride' is zowel geschikt voor perkbeplanting als kassenbroei.

Expositie

Eerder werd Kok, die bij leven een talentvol amateurfotograaf van tulpen bleek, ook geëerd door bevriend fotograaf Carla van de Puttelaar.
Zij droeg het afgelopen najaar haar tentoonstelling Ophelia & Bloemen in Museum de Zwarte Tulp in Lisse aan hem op.

Anthuriumactie €7.500

Foto v.l.n.r.: Marco van der Goes (Houwenplant), Anne-Jan Steenbeek (Royal FloraHolland), Martin Vestweber (Duitse Hartstichting) en Claudia Broch (Stichting Promotie Anthurium).

Donatie n De Duitse Hartstichting heeft een donatie van 7.762 euro ontvangen van anthuriumkwekers en -veredelaars. De diverse collecte-acties, werden georganiseerd door de kwekers en de verkoop van Hartstichtinganthuriums in september 2018.

De donatie komt ten goede aan het project Skipping Hearts; een sportprogramma voor kinderen in van groep 3 en 4.

"Skipping Hearts is een programma waarbij kinderen leren hoe zij met hun hart kunnen omgaan", spreekt Martin Vestweber van de Duitse Hartstichting. "Door middel van touwtjespringen laten we kinderen meer in beweging komen. Het belangrijkste doel van dit project is niet alleen om de motivatie van kinderen om te sporten te verbeteren, maar ook om hun bewegingsvaardigheden, coördinatie en sociale vaardigheden zoals teamgeest te verbeteren", aldus Vestweber.

Al eerder werd een donatie van 8.396 aan de Nederlandse Hartstichting overhandigd. Daarmee komt de totale opbrengst van 2018 op 16.158 euro. In de afgelopen jaren is er een opbrengst gerealiseerd van ruim 105.000 euro door de Nederlandse anthuriumkwekers en -veredelaars. Ook in 2019 wordt actie gevoerd.

Prijs voor Studente World Horti Center

Droom n Een stevige ambitie, doorzettingsvermogen en bovenal veel plezier beleven met je vak, maakt van Tiffany van Lenten een droomstudente.

Tiffany is derdejaars studente van Lentiz in World Horti Center en won onlangs de tweede prijs in de categorie Bloembinden van de landelijke Skills Heroes wedstrijden. Tiffany ontving een aanmoedigingsprijs in de vorm van een cheque van € 1.000 van Stichting Greenport Food & Flower Xperience van Harry Brockhoff, CFO van Dutch Flower Group die met zijn bedrijf de initiatieven van GFFX in World Horti Center ondersteunt.

Skills Heroes zijn landelijke vakwedstrijden voor getalenteerde mbo'ers. In Amsterdam RAI ging Tiffany de strijd aan met negen concurrenten. Gedurende drie dagen moest zij een tiental opdrachten uitwerken. Voor Stichting Greenport Food & Flower Xperience reden voor haar aanmoedigingsprijs.

Eiland

Alsof de duivel ermee speelt. Dat zal hij ook wel hebben gedaan, grapte mijn gelovige moeder als ik het zei. Net had ik over de over elkaar rollende sierteelt-organisaties geschreven of wij moeten het met een minder doen. Blooming Breeders (BB) staakt haar activiteiten. Een stap terug te doen, heet dat officieel. BB (lang geleden nog de afkorting van Brigitte Bardot, wier verschijning tot stoute liedjes over haar tot handelsmerk verheven borsten leidde) zegt met activiteiten als netwerkorganisatie te stoppen, omdat andere clubs de speerpunten ervan nu borgen. Naar eigen zeggen droeg zij zelf bij aan de samenwerking in de sector. Maar de meetlat daarvoor ontbreekt. Ik herinner mij dat voorzitter Berry Philippa aan de vooravond van op de toekomst gerichte conferenties meldde eindelijk alle schakels samen een visie te laten maken. Maar of het nu anders is dan Peter van de Pol van Schoneberg Breeding in de voorbereiding van zo'n Blooming the Future happening zei, namelijk dat er in de sector meer eilanden dan bruggen zijn, betwijfel ik. Aan de andere kant: Juist het gebrek aan bruggen biedt de vele clubs de kans dat te benadrukken tijdens het ene na het andere symposium. Die bestaan goeddeels van wat zij zeggen te willen bestrijden. Zoals de politie en het OM bestaan dankzij criminaliteit. Blooming Breeders werd vooral opgericht om veredelingskennis in Nederland te houden. Met eindeloze herhaling van het thema 'samenwerking' ramde zij misschien een brug te ver. Dat deed iedereen al….

FlowerTrials® een must

Top n 62 veredelaars openen van 11 tot en met 14 juni op 31 locaties in het Westland, Aalsmeer en het Duitse Rheinland Westfalen hun deuren om hun meest actuele aanbod aan potplanten en eenjarige zomerbloeiers te tonen aan telers, groothandelaren en exporteurs vanuit de hele wereld.

Drie nieuwe deelnemers

Drie nieuwe deelnemers sluiten zich in 2019 aan bij de FlowerTrials. De informatie over hun rassen en locaties zal deel uitmaken van de FlowerTrials promotieactiviteiten.
AllPlant Young Plants bewortelt stek en produceert jonge weefselkweekplanten voor professionele tuinbouwbedrijven. Dit Nederlandse bedrijf is tevens actief in de productontwikkeling van Echinacea, Heuchera en Phlox. De Allplant-catalogus omvat meer dan 500 rassen van verschillende veredelaars.
DeCock Plants is een bekende, internationale producent van jonge planten met bewortelingsfaciliteiten op de thuisbasis in België en op moederplantbedrijven in Ethiopië. De onderneming heeft eigen veredelingsprogramma's voor Lavandula, Osteospermum en Poinsettia. Ramm Botanicals/Kalantzis Plants is een Australisch-Grieks samenwerkingsverband dat actief is in de veredeling en de productie van jonge planten van Anigozanthos (kangoeroepoot), Lomanda, Dianella en andere Australische inheemse planten. Thompson & Morgan, Bock Bio Science en Cultivaris - eerdere deelnemers aan de FlowerTrials - hebben kenbaar gemaakt in 2019 niet deel te nemen.

Veelzijdige Petunia biedt zeker kansen

Marc Classens van Veiling Rhein-Maas (li) en Sven Kreisig van Kreisig Gartenbau(re) Straelen.

Creatief n Het product Petunia is hoofdzakelijk bestemd voor de tuincentra. Echter, voor de creatieve bloemist biedt dit veelzijdige product ook zeker kansen.

DOOR WILMA VAN VELZEN

„Petunia is een echte zomerbloeier, dus verwacht de consument ook frisse trendy zomerkleuren die zorgen voor een overweldigende bloemenzee", zegt Marc Classens, assortimentsmanager bij Veiling Rhein-Maas in het Duitse Straelen-Herongen.

Petunia in warme tinten.

Kleurrijk

„Kwekers hebben hier een kleurrijk antwoord op, want de laatste jaren worden in het algemeen ook steeds meer planten in de mix aangeboden. Dit is een geliefd kant-en-klaar product en bloemisten kunnen hier zelf een creatieve draai aan geven. Tegelijkertijd is Petunia een prachtige zomerbloeier in zijn grote diversiteit aan plantvormen en frisse zomerkleuren. De vele verschillende groeivormen met goed bovenop liggende bloemen maken het product tot een bijzondere en echte blikvanger."

Assortimentsverrijking

De Petunia's, maar ook de Calibrachoa's, die worden verkocht vanuit Veiling Rhein-Maas zijn in hoofdzaak bestemd voor de Duitse markt. De aanvoer van beide producten komt grotendeels uit Duitsland en Nederland en volgens Marc Classens hebben de aantallen zich bij Veiling Rhein-Maas met name de laatste jaren uitgebreid.

Voldoende markt

"Het is bovendien een vast top tien product bij de tuinplanten op de Duitse veiling. Er is voldoende markt voor zowel Petunia als Calibrachoa. De Calibrachoa (ook wel 'mini-Petunia' genoemd) is een verrijking van het assortiment. Bij de grote groep Petunia blijft het product voldoende in ontwikkeling. Door het brede assortiment is het eveneens een aantrekkelijk product voor een lange aanvoerperiode van vroeg in het voorjaar tot diep in de zomer."

Klokservice groeit

De verkoop via de klokken heeft bij Veiling Rhein-Maas de overhand. "De directe verkoop van Petunia bij klokservice groeit jaarlijks. Wel verwachten we voor het komende jaar een stabilisering van de aantallen en de prijs.

Vanwege de grote aanvoer hebben de Petunia's en Calibrachoa's bij Veiling Rhein-Maas een eigen veilgroep."

Steeds populairder

Petunia als hangplant wordt eveneens steeds populairder. Dit is volgens Marc Classens een algemene trend die bij het product duidelijk wordt teruggezien. "Maar ook de weelderige natuurlijke vormen en doorgroeiers stijgen langzaam in populariteit. Een goede verdere ontwikkeling van de soorten, vormen en kleuren blijft eveneens gewenst.

Genetische manipulatie

Spijtig is het nog steeds dat twee jaar geleden alle oranje Petunia's wegens genetische manipulatie uit het assortiment zijn gehaald. Wat moet dat moet, maar deze frisse trendy oranjekleur had een welkome aanvulling op het assortiment geweest. De vele andere kleuren en meerkleurige bloemen zorgen verder voor een breed aanbod bloemkleuren bij de Petunia."

Petunia is een echte zomerbloeier, dus verwacht de consument zomerkleuren

Makkelijke dame met zomerse uitstraling

Plezier n In de buitencategorie 'kleine moeite, groot plezier' kom je de Petunia geheid tegen. Met deze makkelijke dame creëer je in no-time dat zalige zomergevoel in je tuin of op je balkon.

De plant bloeit uitbundig met steeds nieuwe kelken van mei tot de vorst. De 'juwelen van de zomer', zoals ze vroeger werden genoemd, kun je prima planten in de volle grond. Maar het beste pronkt de Petunia in hangmanden, bakken en potten. Dat geeft de bloemen de ruimte om als een waterval over de rand te hangen.

Showen

En er valt nogal wat te showen: de plant is er met gestreepte en gestipte bloemen, met kleurverloop, een wit randje of een verfijnde tekening. En effen van hagelwit tot karmozijn, diepblauw paars en bijna zwart. Petunia heeft het allemaal in huis, in enkele en dubbele bloemen.

HERKOMST

Petunia hoort bij de nachtschadefamilie en groeit in het wild in Zuid-Amerika. Daar zijn 35 verschillende soorten te vinden, vaak opmerkelijk schrieler dan de Petunia die je bij kwekerijen, bloemisten en tuincentra koopt.

De eerste Petunia kwam in 1823 naar Europa. Deze witte Braziliaanse kreeg niet lang daarna gezelschap van lila en dieprode Argentijnse soorten. Uit deze oervormen is de Petunia op jouw terras voortgekomen.

TRIVIA

· De Petunia kreeg in 1789 haar naam van de Franse botanicus Antoine Laurent de Jussieu (1748-1836). De plant is verwant aan Nicotiana, bekend van de tabaksplant en Pétun was destijds het plaatselijke woord voor tabak.

· De Amerikaanse kunstenares Georgia O'Keeffe brak in 1925 door met een petuniaschilderij. Ze had paarse en blauwe petunia's geplant bij haar zomerverblijf aan Lake George en was er zo verliefd op dat ze de bloemen vastlegde in sensuele close-ups die een sensatie werden.

· De Petunia maakt deel uit van de nachtschadefamilie (Solanaceae). Deze familie bevat veel giftige planten maar ook goede bekenden als de aardappel, de aubergine, paprika en de tomaat.

Verzorgingstips

* De petunia staat graag uit de wind, in de volle zon.

* Houd de grond vochtig en geef je petunia iedere dag water op zonnige dagen. handig: door voor drainage te zorgen in potten en hangmanden voorkom je een voetbad.

*Je hoeft niet veel of vaak plantenvoeding te geven. dit bevordert namelijk vooral de aanmaak van bladeren en niet per se van bloemen.

*Uitgebloeide bloemen kun je afknippen, met steeltje en al. zo houd je de plant mooi, gezond en uitbundig bloeiend.

*Is je petunia over haar hoogtepunt heen? niet bang zijn, kortwieken en de bloemen komen volop terug.

Kampioenen NK Tulpen Keuren bekend

NK Tulpen Keuren 1e prijs Stede Broec.

Finale n Tijdens de finales van het 28ste NK Tulpen Keuren eind maart hebben de 54 beste keurders van Nederlands hun krachten gemeten in Keukenhof. Na een spannende eindstrijd mogen Jurre Groen en Johan Commandeur zich respectievelijk juniorenkampioen en seniorenkampioen NK Tulpen Keuren 2019 noemen. Groepswinnaar werd Stede Broec.

In zijn openingswoord vatte voorzitter Gerard van Dijk nog samen dat 'geen vorst dit jaar en nauwelijks een Hollandse winter ervoor gezorgd hebben dat de Bollenstreek al vroeg in bloei staat met velden vol kleur. "En ook Keukenhof laat zich deze keer niet onbetuigd en laat al volop kleur zien." Na een uitleg over de wildcards en de indeling van twee keuringsgroepen werden de potten met tulpen gekeurd. Poten werden gemeten, blad werd bekeken en de knoppen werden beoordeeld alsmede de verhouding het prachtige tulpengoed.

De Seniorkampioen Johan Commandeur en Juniorkampioen Jurre Groen.



Bloemenquiz

De organisatie had voor de groep die niet aan de beurt was een bloemenquiz bedacht om aan de hand van het raden van soortnamen in tulpenvazen letters werden verzameld. Hiervan moest een gezegde gemaakt. Deze bleek moeilijk want niemand wist de juiste spreuk 'Goed Tulpen Assortiment' te vinden. De voorrondes van het NK Tulpen Keuren vonden gedurende het keuringsseizoen plaats in de verschillende regio's. Veelal tijdens vaktentoonstellingen. De ontknoping in Keukenhof ging gepaard met een gezellige bijeenkomst. Na afloop werden de prijswinnaars bekend gemaakt en werden de bekers en wisselbokalen uitgereikt.

Uitslag NK Tulpen Keuren

Categorie junioren
1. Jurre Groen ('t Veld) 13 strafpunten
2. Judith Bakker (Venhuizen) 13,5 strafpunten
3. Jesper Pijnacker (Julianadorp) 14,5 strafpunten

Categorie senioren
1. Johan Commandeur (Middenmeer) 9,5 strafpunten
2. Ruud de Waard (Breezand) 10,5 strafpunten
3. Mattie Obdam (Venhuizen) 10,5 strafpunten

Categorie groepswinnaar
1. Stede Broec 45,5 strafpunten
2. Anna Paulowna/Breezand 47 strafpunten
3. Niedorp 49 strafpunten

Gebroeders De Jong dagvaarden Rabobank

Het prachtige bedrijf in betere tijden.

Zorgplicht n Hortensiakwekers Gebroeders De Jong uit Boskoop hebben de Rabobank voor de rechter gedaagd vanwege het schenden van de zorgplicht. De zaak dient op 21 mei voor de rechtbank in Amsterdam. Volgens aandeelhouder Jos de Jong heeft Rabo de gebroeders in 2008 gedwongen om een malafide interim-manager aan te stellen bij Baas Plantenservice.

DOOR FRANK DE KLERK

Gebroeders De Jong waren destijds voor 75 procent aandeelhouder van Baas Plantenservice. Volgens De Jong heeft de interim-manager Van de Wijdeven hun op grond van onjuiste en onvolledige informatie onder druk gezet om op 4 november 2008 de aandelen voor 1 euro van de hand te doen. Ruim één week daarna kwam op de Algemene Ledenvergadering van Baas Plantenservice een begroting boven water over 2009 met een winstprognose van 1,5 miljoen euro, die eind oktober 2008 al klaar bleek te zijn. De winst viel achteraf nog hoger uit. Dat neemt niet weg dat het bedrijf in 2014 failliet ging.

Inmiddels heeft de rechter Van de Wijdeven veroordeeld tot terugbetaling van een bedrag van ruim 2,1 miljoen euro dat hij aan het faillissement zou hebben onttrokken. Jos de Jong verwijt Rabobank dat zij hun de malafide interim-manager door de strot heeft geduwd. Baas kwam onder toezicht van de afdeling Bijzonder Beheer en er lagen twee visitekaartjes op tafel'', zegt Jos de Jong. ,,Een interim-manager kostte 250 euro per uur. Van de Wijdeven had ervaring in de tuinbouw en kostte slechts de helft.''

Strop

De Rabobank heeft volgens de Jos de Jong toegegeven dat de interim-manager nooit gescreend is op betrouwbaarheid. Door deze nalatigheid zou de bank haar zorgplicht aan de laars hebben gelapt en De Jong nu met een grote strop zitten ten gevolge de handelwijze van de door Rabo 'opgedrongen' interim-manager. Tijdens een voorlopig getuigenverhoor bij de rechtbank in Utrecht in 2017 gaf een oud-medewerker van Bijzonder Beheer toe dat Baas ook niet met een eigen interim-manager hoefde te komen, want dan was per direct de financiering stopgezet.

Schade

,,Die schade zal in een aparte procedure nader bepaald moeten worden'', zegt de Jong. Zover komt het echter niet als het aan Rabobank ligt. In een memorie van antwoord uit september 2018 stelt de bank dat de schadeclaim verjaard is. Ook zouden de gebroeders De Jong niet verplicht zijn geweest om de voorgestelde interim-manager inderdaad te nemen. Het Boskoopse bedrijf zou ook zelf een geschikte persoon hebben kunnen aanstellen. De bank ontkende druk te hebben uitgeoefend op de gebroeders De Jong om aandelen voor een symbolische bedrag van de hand te doen.

Gedupeerde kwekers in het gelijk

Geld n Een aantal kwekers die de dupe waren van het faillissement van Baas Plantenservice in Boskoop in 2014, krijgen na bijna 5 jaar eindelijk een groot deel van hun geld terug. Dat is bijzonder, aangezien er na de meeste faillissementen vaak weinig overblijft voor deze zogeheten concurrente crediteuren.

De rechtbank heeft deze maand bepaald dat kan worden overgegaan tot daadwerkelijk betaling aan de crediteuren. De boedel- en preferente crediteuren ontvangen 100%. De concurrente crediteuren (vnl. kwekers) ontvangen 80% van hun vordering. Een dergelijke hoge uitkering aan concurrente crediteuren is uitzonderlijk bij faillissementen. Gemiddeld zien zij maar 5% van hun vordering terug. Deze eerste uitkering betreft een bedrag van zo'n 2,1 miljoen euro.

Vorig jaar april had de rechter al bepaald dat gedupeerden een groot deel van hun geld zouden terugkrijgen. Daar is toen door een zestal crediteuren bezwaar tegen ingediend, aangezien zij het niet eens waren met de hoogte van het aan hen uit te keren bedrag. 5 bezwaren zijn van tafel, 1 loopt nog, waarna na afwikkeling van deze kwestie het resterende actief kan worden uitbetaald.

Het faillissement van Baas Plantenservice (100 miljoen omzet) bracht in 2014 een schok teweeg in de kwekerijwereld. De rechtbank stelde curator Guus Berntsen aan om het faillissement af te wikkelen. Dat resulteerde uiteindelijk in een rechtszaak met de bestuurder van Baas Plantenservice en een schikking.

Op 5 april werd de tussentijdse uitdelingslijst gepubliceerd. Indien geen verzet wordt aangetekend door crediteuren zal eind april 2019 een eerste uitkering van zo'n 2,1 miljoen volgen.

Wie is kroop er in de huid van deze arrangeur

Toparrangeur Dries Lecke.(Foto: Wilma van Velzen)

Pruik n Zeker geen bokkepruik, maar tussen het hard werken op Keukenhof door, is er ook wel eens even tijd voor een 'lolletje'. En lokt het soms mensen uit de tent die vol passie arrangeren.

In het Beatrix Paviljoen was men ten tijde van de opening en ervoor hard bezig met de seizoenshow Orchidee en Anthurium. Dries Lecke en zijn team van toparrangeurs hebben deze producten uitzonderlijk gewaagd neergezet. Het thema 'Flower Power' heeft hen volgens zeggen volledig los gegooid, waardoor ze deze producten uit hun comfort zone hebben gehaald. Het resultaat is bijzonder kleurrijk.

Flower Power

De letters Flower Power die de arrangeurs nog aan het vullen zijn met honderden flesjes orchidee, anthurium en vanda's bevatten in totaal zo'n 7.000 tot 8.000 bloemen!

De shows zijn een El Dorado voor de consumentbezoekers, maar zeker ook voor de vakmensen. Daarom worden de vakavonden en bijeenkomsten ook heel druk bezocht.
En voor diegene die hem niet direct herkennen, toparrangeur met en zonder pruik is Dries Lecke.

Keukenhof viert 70-jaar met uniek lenteconcert

Karin Bloemen is een van de topartiesten van het concert.

Concert n Voor de eerste keer organiseert Keukenhof een uniek muziekconcert met Landgoed Keukenhof als spectaculair decor. Door de mix van locatie en artiesten belooft het een zeer uniek concert te worden. Met Nederlandse topartiesten die onder leiding van Guido Dieteren van Guido's Orchestra een mix laten horen van pop en klassieke muziek.

'Mooie muziek in een prachtige omgeving, het wordt een geweldige happening', aldus Tom Schreuder, commercieel manager van Keukenhof. 'Met Nederlandse talenten Karin Bloemen, Alain Clark, Tanja Kross, Elske DeWall, Ripley, Patricia van Haastrecht, Hans van Heiningen en Carel Kraayenhof hebben we een verrassende line-up.'

Keukenhof organiseert het concert ter gelegenheid van de 70ste verjaardag van de bloemententoonstelling. Dit doet zij samen met partners. Mediapartner Omroep MAX brengt het concert professioneel in beeld voor uitzending op NPO2. Wie op 24 april wil genieten van prachtige muziek, kan hiervoor speciale concertkaarten kopen via www.Keukenhof.nl. Het concert begint om 18:00 en duurt 2 uur. Vanaf 17.00 uur is het landgoed open.

Rozenfestival een lust voor het vak

Roos n De Vakbijeenkomst Roos, in Keukenhof, mocht rekenen op een overweldigende belangstelling. Dit hield gelijke tred met de minstens zo overweldigende bloemenshow in het Oranje Nassau Paviljoen met maar liefst 335 soorten rozen, waarvan 89 Nederlandse soorten en 251 Import soorten.

Voor hoofdarrangeur Heleen Valstar en haar team was het weer een hele uitdaging de talrijke vazen met prachtige rozen een plekje te geven in de rozenshow. Het resultaat was ernaar en deed het Keukenhof jaarthema Flower Power eer aan. De start van de rozenshow gaat volgens traditie gepaard met een vakbijeenkomst. Vanwege de overweldigende belangstelling hiervoor, werd voor het officiële gedeelte uitgeweken naar een grotere ruimte in het Willem Alexander Paviljoen.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Keukenhofdirecteur Bart Siemerink verwelkomde het rozenvak door te zeggen dat de bloemenshows steeds mooier worden en nog meer consumentgericht. "Hiermee biedt Keukenhof een platform voor uw product roos waarmee we consumenten enthousiasmeren om meer rozen te kopen. De rozenshow heeft deze editie extra voordeel omdat deze plaatsvindt in de drukste week van het Keukenhofseizoen. Dagelijks bezoeken zo'n 20.000 consumenten Keukenhof, maar in het corsoweekend zijn dat er op corsozaterdag rond de 60.000 en de dag erna nog eens 40.000. Ook is er extra pers aanwezig uit de hele wereld."

Rozen

Vervolgens vond de prijsuitreiking plaats naar aanleiding van de keuringen door de vakjury en de handelsjury van de vazen met ingezonden rozen. Cees Hageman meldde dat er zo'n 400 keuringsvazen waren.

"De meetlat voor het keuren ligt tegenwoordig anders omdat de VKC-regels zijn losgelaten. Uitgangspunt is dat een vaas met 38 rozen net zo mooi kan zijn als een vaas met 42 rozen. Deze aanpak zorgt voor andere uitslagen."Over de import rozen zei Hageman nog dat deze aanvankelijk veilingrijp werden ingezonden. "Tegenwoordig is het meer showkwaliteit. We zijn blij met deze exposure. Opvallend is het wel dat de import rozen veel meer tweekleurige soorten tellen ten opzichte van de mono kleuren."

De speciale gast was Steve Carlin, een bekende goochelaar, illusionist, mindreader en zakkenroller. Met een dynamische show zorgde Carlin voor vermaak. Daarna was het tijd voor de prachtige rozen. Het publiek kon tot 16 april genieten.

Uitslagen vakkeuring

Keukenhof Roos Nederland 2019, 1e. Avalanche+ van SK Roses, 2e. Kiss me Kate van Sjaak van der Hulst, 3e. Carousel Illusion van JK Rose.

Keukenhof Roos Import 2019, 1e. Hurricane van Kisima, 2e. Cubanna van Akina, 3e. Paloma van Alani Gardens.

Keukenhof Trosroos 2019, 1e. Green Glow van Braam, 2e. Classic Sensation van Voorn 3e. Bombastic van Goudriaan.
Extra prijs is deze keer een Waarderingsprijs voor Meijer Roses.

VGB Handelskeuring

Roos Nederland, 1. SK Roses voor Rosa 'Avalance+' 2. Nice2get! BV voor Rosa 'Maisie+' 3. Sjaak van der Hulst Rozenkwekerij BV voor Rosa 'Adele'

Roos Import, 1. Akina voor Rosa 'Cubanna', 2. Kisima voor Rosa 'Hurricane' ,3. Bliss voor Rosa 'Basanti'

Roos Tros, 1. Voorn Sprayroses voor Rosa 'Tanja', 2. Eldama voor Rosa 'Smashing', 3. Eldama voor Rosa 'Sweet Flow'

9 / 16

Haar marketing- en communicatiestrategie om Nederlandse sierteeltproducten onder de aandacht te brengen van het Russische publiek, roept het beeld op van een barokke cascade in de tuin van een imposant vorstenpaleis. Een klaterende waterloop die trapsgewijs eindigt in een imposante vijver.

Natasja Mironova met Mario Brandt, eigenaar van Grand-Café restaurant 1e Klas op Amsterdam CS. Foto: WL

Deze week in de rubriek Bloemen in Beweging Natasja Mironova. De Bloemenkrant sprak met haar in een passende setting. Aan een tafeltje in het Grand Café-restaurant 1e Klas op het Centraal Station in Amsterdam, waar sierlijke bloemstukken de grandeur van de historische locatie onderstrepen.

Door Walter Landesbergen

Natasja Mironova is geboren in Markovo, regio Irkoetsk, Oost-Siberië. In Rusland studeerde ze toerisme en financiële economie. Haar Nederlandse man sloot ze in haar hart op Keukenhof en sinds 1990 woont zij in Nederland.
Hier studeerde ze Nederlandse taal en vaderlandse geschiedenis en startte in 1994 haar eigen bedrijf. Een van haar opdrachtgevers was Bloemenbureau Holland, waarvoor zij actief was op de Russische markt. Momenteel is ze eigenaar en directeur van Sobolj en van het internetplatform www.flowerexperience.eu


Status

Mironova: "De voorliefde van Russen voor bloemen en planten heeft te maken met ons landklimaat. Als je zes maanden in koud en grijs weer hebt gezeten, zijn de geuren van de lente en de vrolijke kleuren van bloemen en planten een soort ontwaken. Dat verlangen naar nieuw en fris is sterk verankerd.
Meer dan in Nederland worden bloemen en planten in Rusland ook gelieerd aan status. Het is eerder regel dan uitzondering dat er boeketten worden gegeven die wel honderden euro's kosten, omdat er ook andere geschenken mee overhandigd worden, zoals sieraden en waardevolle accessoires."
Dat is ook de reden waarom wij het sierteeltproduct als een premium positioneren. In een decor van kunst, cultuur en geschiedenis. Prachtig verpakt in aansprekende, veelal, bewegende, beelden en vergezeld van een bijzonder verhaal. Bloemen en planten zijn in Rusland geen producten maar een experience, vandaar de naam van ons internetplatform Flower Experience."

"Neem nu het verhaal van Hortense de Beauharnais. Zij was koningin van Holland en stiefdochter van Napoleon Bonaparte. Hortense werd aanbeden door tsaar Alexander I van Rusland. Van dit soort feiten maken wij een stijlvol beeldverhaal met de hortensia in de hoofdrol, in een koninklijk decor en met muziek van Ravel."

De Russische vrouw

"De belevingswereld die wij neerzetten is in eerste instantie gericht op de Russische carrière-vrouw. Goed opgeleid en met een ruim inkomen. Die zich kleden volgens de laatste mode, met bijbehorende make up, haardracht en accessoires. En die zich graag omringen met luxe en… bloemen en planten.
Dit alles is een bewijs van haar succes. Trots en bevestiging spelen hier een rol. En zij draagt haar succes ook graag uit. Via haar eigen, door veel volgers in de gaten gehouden social media kanalen, zoals Facebook en Instagram.
Deze vrouwen zijn echte sterren en trendsetters. Wat zij doen en tonen wordt vaak opgepakt door de media, zoals glossy's en special interest bladen."

Vrouwenoverschot

"Je moet ook begrijpen dat veel Russische vrouwen aangewezen zijn op een eigen carrière. Ten gevolge van de twee wereldoorlogen, waarin Rusland 30 miljoen slachtoffers telde, is er een overschot van ruim 11 miljoen vrouwen.

De luxe van part time werken of thuiszitten zit niet in onze cultuur. De vrouw moet net zo hard, misschien wel harder knokken voor een carrière. De beloning in de vorm succes geeft een gelukzalig gevoel en de toegang tot een aangenaam leven.
In onze campagnes is deze Russische vrouw rolmodel. Zij is de wensdroom voor al die andere werkende vrouwen die minder hoog op de maatschappelijke ladder staan en minder te besteden hebben. Vertaald naar de eigen mogelijkheden vindt er navolging plaats. Niet met dezelfde spulletjes, maar wel met het doel om hetzelfde geluksgevoel te creëren."

"In Rusland zijn bloemen en planten onderdeel van een hogere cultuur. Om de Russisch sprekende doelgroep te interesseren voor Nederlandse sierteelt producten positioneren wij bloemen en planten in een decor van kunst, cultuur en geschiedenis."

Collectivisme

Mironova: "Bij het maken van onze campagnes worden wij bijgestaan door jonge goed geschoolde vakmensen. Wij werken samen met communicatie- en marketingspecialisten, fotografen, filmers, stylisten en welke discipline we nog meer nodig hebben.
Voor deze jongen mensen is Flower Experience een creatief platform en een etalage voor hun werk. Daar zijn ze trots op. Dat laten ze graag aan hun contacten en bekenden zien. Zij worden op het platforn dan ook met naam genoemd.
Sobolj is niet meer en maar ook niet minder regisseur in dit netwerk. Onze campagnes zijn collectieve producties, waar niet een partij met de eer gaat strijken, maar alle betrokkenen meedelen in het succes. Misschien is dat delen nog een overblijfsel van ons collectivistisch verleden."


Keten

"Dezelfde strategie passen we toe in de handelsketen. Ook hier werken we top down en in gezamenlijkheid. Voordat er een campagne wordt gelanceerd, gaan we eerst op zoek naar de juiste partners. Bijvoorbeeld een Cash & Carry en bloemisten. Die informeren we over de campagne en we hebben overleg welk assortiment hier het best bij past. Door ons werk weet de Russische handel inmiddels wat er zoal te koop is in Nederland. Ook zijn ze nu redelijk vertrouwd met inspiratieplatforms zoals justchrys.com en hydrangeaworld.com. Voor onze relaties zijn we meer dan een handelspartner. We zien het ook als onze taak om kennis over te dragen: van de markt, van de consument en van de boodschap."

Lange adem

Daarin zijn we succesvol. Onze werkwijze vereist weliswaar een lange adem en vertrouwen, maar daar staat wel duurzaamheid van de relatie tegenover. Met veel partners werken wij al jaren.

Behalve dat we met de handelspartners tot en met de bloemist een publicatiekalender samenstellen, stemmen we met de schakels ook de publicatiemomenten af. Alles optimaal getimed, want een campagne moet stromen. Wat op Facebook of Instagram met een high society-plaatje begint, moet in de bloemisterij als afgeleid product herkenbaar en verkrijgbaar zijn.
Dat vereist organisatie en regie. Maar als het slaagt, dan profiteert de hele keten. En, wat belangrijker is, de gewone Russische vrouw, die net zo kan genieten van Hollandse bloemen en planten als haar voorbeeld."

www.sobolj.eu

10 / 16

Dirk Kuyt scoort corso

Dirk Kuyt heeft vrijdagavond 12 april voorafgaand aan het verlichte corso in Noordwijkerhout de 72ste editie van het Bloemencorso van de Bollenstreek officieel geopend.

Samen met zijn grootste fan, de 86-jarige mevrouw Van der Meij, een aantal jeugdvoetballertjes van VVSB en in het bijzijn van de Wereldwandelaar en corsovoorzitter Willem Heemskerk.

De openingshandeling bestond uit het wegschieten van een bal door een spandoek met het corsothema 'Changing World'. Een feestelijke confettiregen volgde, waarna een prachtig corso met zo'n kleine zestig deelnemers, waaronder achttien kleurrijke praalwagens, voorbij trok. Men genoot zichtbaar van de bloemenpracht en het entertainment. The Rise of the Phoenix, Verandering dierenrijk, MAX Maakt Mogelijk, Vitaliteit en Thailand zijn slechts enkele titels die indrukwekkende praalwagens vertegenwoordigden. Samen met de luxe en bijzondere wagens en muziekkorpsen zorgde dit voor een leuke afwisseling. Bijzonder was dat korpsleden van het korps uit Mainz (Duitsland) speciaal voor de gelegenheid een Nederlandse vlag hadden gekocht om mee te dragen.

Voorafgaand aan het verlichte corso sprak Heemskerk in het Witte Kerk de genodigden toe. "Sinds een klein jaar ben ik voorzitter van het Bloemencorso van de Bollenstreek. Ik dacht, dat is een coole functie, niet wetende dat het vanavond zo koel zou zijn. Maar we gaan er een mooi feest van maken. En vanwege de nachtvorst gaat het corso overnachten zodat het ook in Haarlem nog mooi is. Drie ondernemers hebben hiervoor hun ruimte aangeboden. Dat zijn Frylink, Jansen's Overseas en Wout Hogervorst."

Eveneens gaf Heemskerk aan trots te zijn op de bestuurs- en commissieleden die met veel energie jaarrond in touw zijn om het corso voor elkaar te krijgen en de stekersverenigingen die vaak onzichtbaar al vroeg beginnen met de voorbereidingen. "En dan zijn er nog 1500 vrijwilligers. Tijdens de opbouw heb ik alleen uit respect voor hen geapplaudisseerd, want zij maken het corso."

Traditie

Het corsothema Changing World greep de corsovoorzitter aan om met een oude traditie te breken. Hij maakt het corsothema pas bekend tijdens de corsovrijwilligersdag in mei. Vervolgens werden de winnaars van de corsoprijzen bekendgemaakt en sprak hij ook met opener Dirk Kuyt. Deze woont sinds enige tijd in Noordwijk en had zijn plek gevonden. Een Katwijker in Noordwijk. Kuyt zei veel affiniteit met de Bollenstreek en het corso te hebben, in zijn jeugd bollen te hebben gepeld en er veel te hebben gevoetbald met Quick Boys. Johan Derksen noemde hem daarom Bollenstreek Hero. Gekscherend, maar een titel waar Kuyt eigenlijk trots op was. Heemskerk zei hierin wel mogelijkheden te zien onder deze naam een nieuwe corsoprijs in het leven te roepen om meer jeugd bij het Bloemencorso van de Bollenstreek te betrekken. Jeugdeducatie is een van de nieuwe pijlers van het corso.

Prijzen

De corsoprijzen die bekend werden gemaakt waren die van de categorie Mooiste Praalwagen en de categorie Luxe- en bijzondere wagen. De uitslag van de Stekersprijs, Leo van der Zon entertainmentprijs en chauffeursprijs worden pas tijdens de corsovrijwilligersdag bekend gemaakt.
Mooiste Praalwagen:
1e prijs: Corsogroep KAVB Hillegom-Haarlem eo met Verandering dierenrijk
2e prijs: Corsogroep De Zilk met The Rise of the Phoenix...
3e prijs: Keukenhof met Flower Power
Luxe- en bijzondere wagens:
1e prijs: Happy Bodies (Peugot 208)
2e prijs: De Nederlandse Bank NV (DAF CF)
3e prijs: CDA (Hyundai Kona)

DOOR WILMA VAN VELZEN

Praalwagen gemeente Noordwijk.

Ook een winnende praalwagen en wel van de gemeente Noordwijk.

Mooiste praalwagen van het corso. Veranderend dierenrijk van KAVB Hillegom-Haarlem.

Een verrassende wagen evolutie van aap tot bollenkweker.

En aan de andere zijde van bol tot bloem.

Thailand Nong Nooch met weer een geweldige bijdrage.

Verrassend en vindingrijk irissen als irissen.

3e Prijs praalwagen Keukenhof met Flower Power.

13 / 16

14 / 16

Toekomststrategie voor MKB en de sector

De prachtig versierde BAVO.

"Wie in 2030 nog bestaat, beschouwen wij als klant", zei Frank Hollaar, sectormanager glastuinbouw en bedrijfsadviseur van Flynth adviseurs en accountants. Hollaar sprak begin april in het Go Café van het Groen Onderwijscentrum, dat werd gehouden in de, ter gelegenheid van het Haarlemse Floral Event, door studenten van diverse 'groene' scholen met bloemsierkunst verrijkte Kathedraal Haarlem.

DOOR JOHAN BOS

Deelnemers aan Go Café over de toekomst van (vooral marketing in) de sector, kregen ook een rondleiding door de enorme basiliek, waar studenten Bloem, Groen en Styling van Lentiz MBO Westland, Wellant- en Clusius College arrangementen hadden ontworpen en gemaakt onder leiding van docenten Ingeborg Kemperman en Theo Selhorst. Er werden tijdens het festival 'De Nieuwe Bavo Bloeit' ook workshops en demonstraties bloemsierkunst gegeven.

Geen instrumentarium

Intussen blijft het de vraag hoe de sierteelt zich naar een fleurige toekomst ontwikkelt. "Er gebeurt nogal wat in de sector", zei Hollaar eufemistisch. Zijn organisatie richt zich vooral op het MKB, in zijn geval vooral kwekers, die het instrumentarium missen om strategieën voor de toekomst te ontwikkelen. In 2050 zijn door algoritmen vraag en aanbod volledig op elkaar afgestemd. Maar ook in 2030 is er al veel veranderd. Er bestaan dan drie groepen kwekers: Franchisenemers, door schaalvergroting ontstane grotere bedrijven en specialisten in niche markten. In elk geval gaan kleinere bedrijven samenwerken en spelen big data een uiterst belangrijke rol. Toekomstbeelden bieden naar zijn mening de inspiratie om los te komen van de realiteit waarin men thans leeft. De vraag voor hem is welke bedrijven toekomstgericht bezig zijn en in 2030 nog bestaan.

Veredeling

Blijkbaar meer capaciteit om daar dieper op in te gaan heeft een grote onderneming als veredelaar Royal van Zanten, waarvan marketing manager Rob van der Helm de komende jaren een ketenverkorting ziet, hoewel die zich bijvoorbeeld in Amerika heel anders zal afspelen dan in Europa. Er zijn namelijk cultuurverschillen tussen de diverse afzetmarkten. Maar dat informatie over het einde van de steeds sneller en efficiënter naar het begin zal komen leek voor hem een uitgemaakte zaak. Zo weet men daar steeds meer over de eindgebruiker. Neemt niet weg dat nu bijvoorbeeld bloemisten, zo bleek uit een opmerking in de zaal, steeds meer stuiten op de realiteit dat een bloem die zij willen hebben bij een kweker zit waarmee diens leverancier geen zaken doet.

Digitaal

Ook al door de toenemende technologie en de stappen die Royal Van Zanten op digitaal gebied zet, komt een groeiende hoeveelheid big data over eindgebruiker en de daarvóór liggende keten bij de veredeling binnen. "Wij gaan als veredelaar steeds verder de keten in", zei Van der Helm. De technologische ontwikkeling heeft ook invloed op het product. En er is steeds meer sprake van resistente veredeling en duurzaamheid.

Eindproduct

De vraag blijft intussen wat de (grillige) consument in 2030 wil hebben. "Wat is dan het eindproduct en hoe zit de verspreidingsstructuur er uit?" vroeg Hollaar zich af. Flynth wil het MKB helpen bij het ontwikkelen van een strategie maar het is niet aan haar de toekomstbeelden van de afnemers van haar klanten te bepalen, wist hij. Een snel wendbaar bedrijfsproces lijkt essentieel in elke strategie, nu technologie vrijwel per dag verandert, samen met de wensen van de consument. Daarin speelt ook een rol dat bloemen en planten steeds meer niet alleen een decoratief element zijn, maar ook andere rollen vervullen, bijvoorbeeld ten dienste van gezondheid, welzijn en duurzaamheid. Hollaar: "Ik ben een stuk minder rechtlijnig is mijn mening geworden sinds ik hiermee bezig ben."

HBA levert forceerbare paniculata's al in mei

Norbert Artmeyer en zijn zuster Dorothee van de Wint. Foto: hen

Hydrangea n HBA (Hydrangea Breeders Association) introduceert vier paniculata-rassen die compact groeien, makkelijk vertakken en door hun forceerbaarheid al in mei verkoopbaar zijn.

De vier nieuwe tuinhortensia's Pandora, Panflora, Pandria en Panzola zijn het resultaat van het paniculata-veredelingsproject dat HBA vier jaar geleden startte. ,,Vanaf Moederdag kunnen onze forceerbare paniculata's bloeiend op de markt worden gebracht'', zegt plantenspecialist Jan ten Brinke van HBA. ,,Dat is uitzonderlijk. Gangbare paniculata's zijn er pas vanaf juli/augustus en dat is net de periode dat consumenten op vakantie zijn.'' De forceerbaarheid is één van de onderscheidende kwaliteiten van de vier nieuwe paniculata's van HBA. Daarnaast hebben Pandora, Panflora, Pandria en Panzola de eigenschap goed te vertakken en compact te groeien. Dat is van belang voor zowel kweker als klant."

Op het bedrijf van Norbert Artmeyer in Hörstel (D) testte HBA de paniculata's uit het jonge veredelingsprogramma. ,,HBA is goed op weg in de ontwikkeling van een stevige paniculata", meent de Duitse kweker. Bijzonder vindt hij ook de kleurnuances van de bloemen in crèmewit en limoentinten, en de doorkleuringen naar rood, roze en groen in de herfst. ,,De rijkgevulde bloemschermen van Pandora zien er echt heel anders uit dan de veel lichtere kegels van Pandria die meer als een randbloeier toont.'' En wat een paniculata nog extra aantrekkelijk maakt voor de consument is dat de plant op eenjarig hout bloeit. ,,De teleurstelling bij consumenten is vaak groot als blijkt dat ze onbedoeld de bloemen uit hun macrophylla hebben gesnoeid'', weet Ten Brinke. ,,Om een paniculata te laten bloeien hebben consumenten geen specifieke snoeikennis nodig.''

Hydrangea Breeders Association B.V., Achterweg 58-A, 1424 PR De Kwakel, t. 0297344078. www.hydrangeabreeders.nl

Minder derving, meer winst

Mismatch n In de bloemen- en plantenketen is de totale derving ongeveer 40%. Van die 40% is een belangrijk deel te wijten aan een mismatch tussen in- en verkoop. Producten blijven onverkocht in de winkel liggen, worden niet verkocht door de groothandel of draaien door bij kweker of veiling.

Het is tijd om die derving te reduceren. Daar kan voorspellende software een significante bijdrage aan leveren. Veel handelsbedrijven en retailers maken nog gebruik van 'traditionele" forecast-technieken. Door meer data – big data – te gebruiken is het mogelijk veel nauwkeuriger te voorspellen wat er verkocht gaat worden. Dankzij nieuwe methoden zoals algoritmes en machine learning zijn de voorspellingen wel veel betrouwbaarder geworden én makkelijker toe te passen. Voorspellende software kan binnen no-time de vraag voorspellen van duizenden artikelen voor honderden klanten. Voor (dag)verse producten zoals bloemen is voorspellende software uiteraard zeer interessant.

Info

Als de derving met een paar procent vermindert, levert dat direct veel geld op! Ondernemers zijn zich vaak niet bewust hoeveel data ze verzamelen, en hoeveel die data waard is. Niet als je de data onbenut in het systeem laat staan, maar wel als we er bewust mee aan de slag gaan.

Wil je weten hoe we voor jouw onderneming de voorspellende kracht van data optimaal kunnen benutten? Peter Rosman - 06 83 22 03 46 - peter@wdd.nl