Bloemenkrant

19 februari 2019

Bloemenkrant 19 februari 2019


Predicaat Koninklijk voor 100-jarig CNB

Foto: RENE FAAS

Koninklijk n Commissaris van de Koning van Zuid-Holland Jaap Smit heeft donderdag 7 februari het Predicaat Koninklijk uitgereikt aan de 100-jarige CNB in Lisse. Directeur Leo van Leeuwen nam de oorkonde in ontvangst. "Het is een bijzonder bedrijf en dit is een unieke ervaring", aldus directeur Leo van Leeuwen.

Burgemeester Lies Spruit van Lisse was ook aanwezig tijdens de uitreiking. "De gemeente is trots op dit bedrijf, het eerste in ons gebied dat het Predicaat Koninklijk ontvangt."
Ook Smit benadrukte dat de gemeente blij mag zijn met CNB. "De gemeente is een onderscheiden onderneming rijker. Het is een bedrijf dat bewijst dat het tegen een stootje kan én dat van onbesproken gedrag is. Daarom heeft het de Majesteit behaagd CNB het predicaat Koninklijk toe te kennen."

Op 16 januari 1919 werd de Bloembollenveilingsvereeniging West Friesland opgericht. Vijf jaar later, op 21 november 1924, was de oprichting van 'Coöperatieve Veilingvereeniging Hollands Bloembollen Genootschap' (HBG) een feit. Door een fusie van HBG en de Bloembollenveilingsvereniging West Friesland in 1975 is CNB (Coöperatieve Nederlandse Bloembollencentrale) ontstaan. CNB is de bemiddelaar voor handel in bloembollen, knollen, vaste planten in Lisse. Makelaar in bloembollensector, koelen en prepareren.

Wilma Mesman schrijft bestseller

Geurende freesia in Growers Pride

Nieuwe vacaturesite voor Bloemenkrant

Zien is direct kopen bij beurs van Groen-Direkt

Groen- Direkt is een prachtig overzichtelijke beurs.

Geweldig n Zien is kopen. Deze beurswijsheid geldt in het bijzonder voor de voorjaarsbeurs van Groen-Direkt in Hazerswoude. Al voor het middaguur krijgen steeds meer informatieborden bij de planten een gele sticker opgeplakt met de mededeling: uitverkocht.


DOOR FRANK DE KLERK

Na twee dagen kan de balans worden opgemaakt. Deze is positief. De waarde van de verkopen ligt 10 procent hoger dan vorig jaar. ,,Meteen na de opening van de verkoop om 10.00 uur komen de eerste bestellingen binnen'', zegt pr-man Sytse Berends. Het is een drukte van jewelste in de beurshal. Tuincentra en groothandelsbedrijven uit heel Europa zijn gekomen om de producten van 500 kwekers met eigen ogen te bekijken. ,,Groen-Direkt organiseert dertig keer per jaar een beurs maar de voorjaars- en de najaarsbeurs zijn het best bezocht.''

Het is geen toeval dat de beurs in de omgeving van Boskoop wordt gehouden. Er zijn nog steeds 475 teeltbedrijven in de Greenport Boskoop, Hazerswoude en Reeuwijk. Met een gemiddelde van 1,9 hectare zijn ze goed voor 919 hectare totaal areaal. Ook de bedrijven van buiten de Randstand zijn vertegenwoordigd. In tegenstelling tot de vaak kleine bedrijven uit Boskoop zijn ze grootschalig. Boomkwekerij EuroTree uit het Limburgse Blitterswijk is goed voor 120 hectare gunstig geleden langs snelweg A73. ,,Het is belangrijk om op deze beurs aanwezig te zijn'', zegt sales-medewerker Jeroen Surminski van EuroTree.

Maatwerk

Alle producten hebben een vaste prijs maar maatwerk op verzoek is mogelijk. ,,Als een koper het product in groene potjes wil hebben met exclusieve levering en tegen een vaste prijs, kan dat'', zegt Berends. ,,De koper spreekt dan met de kweker een product op maat voor een bepaalde prijs af. Groen-Direkt is ook de enige beurs waar tuincentra en groothandel op afroep producten kunnen kopen. De beurs is strak georganiseerd. De kwekers geven op vrijdag aan wat zij graag willen aanbieden. Groen-Direkt beoordeelt dan of ze deze producten op de beurs wil hebben. Wij willen graag een goede keuzemogelijkheid bieden. Een overaanbod van producten leidt alleen maar tot keuze stress.''

,,De kweker mag zelf op de maandag voor de beurs nog monsters van producten aanleveren. Soms komt het voor dat de kwaliteit van een product niet goed is. In dat geval is Groen-Direkt streng en wordt het product niet aangeboden. Het aanbod is ruim want er liggen 5000 lagen met monsters. Een kweker is ook gehouden aan de verplichtingen, die hij is aangegaan. Als de kweker zegt dat hij dertig lagen van een veilingkar beschikbaar heeft en het zijn er maar 28, dan heeft hij echt een probleem.''

De beurs sluit dagelijks om 16.00 uur. Groen-Direkt geeft de bestellingen van de hele dag door en de volgende dag moet het verkochte materiaal gereed staan. Als een kweker niet kan leveren, staat dat er een sanctie op. Hij is de volgende keer niet meer welkom. De handel werkt nu eenmaal op vertrouwen dat de levering plaats vindt. De financiële afwikkeling heeft ook via Groen- Direkt plaats. De klant tekent bij levering een overeenkomst voor automatische incasso. Zo is de kweker verzekerd dat hij zijn geld gegarandeerd krijgt.

Aan het einde van de beurs werd nog de prijs voor de Beste Nieuwigheid uitgereikt. Deze ging naar Trachelospermum jasminoides Star of Sicily ('Pink Showers') van het bedrijf Flores in Terra BV uit Melderslo. Gekozen door tuincentra, retail, handelsbedrijven en kwekers vanwege de combinatie van kenmerken: groenblijvend, winterhard, roze bloeiend en geurend.

                                                        

BBH

Waarschijnlijk omdat zij te beleefd waren om het verleden er bij te halen, doe ik het maar even. In de Bloemenkrant stond dat sinds 2016 de handel weer meebetaalt aan Bloemenbureau Holland, nadat die dat enkele jaren niet had gedaan. Waarom nu wel weer, wilde interviewer Piet Kralt wel weten. Het echte antwoord van Marcel Zandvliet (DFG) en Nancy van Kleef (FleuraMetz) bleef steken in marketingfilosofie. Het ware verhaal is dat de handel weer mág meedoen, op de voorwaarden die hij altijd hanteerde. Hij heeft constant betaald voor dat bureau en wilde daar ongewijzigd mee doorgaan. Dat mocht niet van Royal FloraHolland, die de incasso van de ter ziele gegane schappen overnam (en daarmee in feite heel het promotiebureau). De handel wilde gewoon de oude regeling voortzetten. Die hield een plafond in, zodat de bijdrage van bedrijven die het meest betaalden op een gegeven moment niet meer klakkeloos in de hoogte doorging. Daar kappen we mee, zei de veiling, die dus handelaren wegstuurde. Want ja, die hielden aan hun sinds jaar en dag bestaande regeling vast. Zodat zes miljoen euro op de plank bleef liggen en alleen de productie voor vullen van de BBH-kas opdraaide. Toch wel geld gemist, begreep RFH, toen daar kennelijk het boekhoudkundige denken terug was. Opeens kon wat eerder onmogelijk was: Een gedifferentieerde bijdrage per onderneming. Toch jammer dat miljoenen in het water zijn gegooid, denkt men misschien bij het promotiebureau. De handel is terug naar oude bezems, die in dit geval ook schoon vegen…

Keukenhof, een beauty

Kleur te over in Keukenhof.

LISSE n Bloemententoonstelling Keukenhof opent op 21 maart 2019 voor de zeventigste maal haar poorten. Acht weken later, bij de sluiting op 19 mei 2019, zullen meer dan 1 miljoen bezoekers uit alle delen van de wereld de bloemententoonstelling hebben bezocht.

Keukenhof levert daarmee een grote bijdrage aan de toeristische- en de bloemensector in Nederland. Honderd bloembollenkwekers zijn inzender in Keukenhof en vijfhonderd bloemenkwekers nemen deel aan de bloemenshows.

Voor "het vak"

Keukenhof is het platform voor de Nederlandse sierteeltsector. Zij biedt de inzenders en deelnemers aan de bloemenshows een prachtige etalage voor hun bloembollen, bloemen en planten. Jaarlijks wordt het park opnieuw ontworpen. De ontwerper van Keukenhof laat zich inspireren door de (mode)trends en past de wensen van de kweker toe in het ontwerp. De bezoekers nemen zo nieuwe ideeën mee naar huis. Ook in de bloemenshows worden door de arrangeurs de nieuwste trends toegepast. Zo versterken Keukenhof en kwekers elkaar.

(K)anjercampagne eer- betoon aan vrijwilliger

Meer info via vbw.nl

Anjer n Samen met Bloemenbureau Holland, de anjerkwekers en NL Doet (Oranje Fonds) zet VBW een campagne op om kanjers te belonen met het (K)anjerboeket! De campagne vindt plaats van 6 /m 23 maart. Doe jij mee? Meld je dan snel aan!

Het Oranje Fonds is initiatiefnemer van NL Doet (15&16 maart) waarbij 200.000 kanjers zich inzetten bij diverse projecten. Via het Oranje Fonds krijgen al deze vrijwilligers een kortingsbon die recht geeft op 25% korting bij aankoop van een (K)anjerboeket bij een deelnemende bloemist (korting wordt door de deelnemende bloemist 'betaald'). Een unieke kans op nieuwe klanten.

Nieuwe vacaturesite Bloemenkrant richt zich op de gehele sierteelt

Vacaturesite n Een laagdrempelige vacaturesite voor iedereen, voor alle soorten functies op elk niveau in de sierteelt, zowel in Nederland als internationaal; vanaf deze week zal www.bloemenkrantvacatures.nl de favoriete plek worden voor iedereen die op wat voor manier iets met het werken met bloemen en planten heeft, op zoek is naar een nieuwe functie of naar nieuwe medewerkers.

Vergeleken met andere sites, die zich veelal specialiseren op bepaalde delen van de sierteelt of zich juist heel breed profileren met daarbij ook verwante sectoren, richt de nieuwe vacaturesite zich uitsluitend en alleen op deze sector. De nieuwe site is daarnaast zeer overzichtelijk, logisch en praktisch opgebouwd en daarom voor iedere bezoeker snel en efficiënt te gebruiken.

Functies

Er kan op trefwoord gezocht worden voor specifiek omschreven functies, maar ook kunnen verschillende categorieën geselecteerd worden; van administratief en leidinggevend en van productie via teelttechnisch en ICT tot commercieel en productie. Ook is er de mogelijkheid om op basis van de locatie van de functie te zoeken. Op de nieuwe site is een onderverdeling gemaakt met daarbij de belangrijkste sierteeltcentra; de regio Aalsmeer, het Westland en de Bollenstreek. Daarnaast kan er gezocht worden voor heel Nederland, Europa en internationaal.

Afgelopen jaar is door onder meer de Bloemenkrant hard gewerkt aan de realisatie van de nieuwe site. Uitgangspunt daarbij was de sterk gevoelde behoefte en vaak uitgesproken wens bij kwekers, handelaren en toeleveranciers om eindelijk te kunnen beschikken over 1 centrale vacaturesite voor alles wat met het werken met bloemen en planten te maken heeft. Die vraag kwam zowel uit Nederland als het buitenland waar zoals bekend de Nederlandse sierteelt met veel respect als mondiaal toonaangevend gezien wordt.

Bij de bouw van de nieuwe vacaturesite is verder uitgebreid geput uit de enorme kennis en ervaring van (het werken in ) de sierteelt bij onder meer bij de Bloemenkrant. De nieuwe vacaturesite is daarmee heel bewust geen aanvulling op al bestaande sites geworden maar heeft als vaste doelstelling om op het gebied van vacatures en personeelsvoorziening dezelfde toonaangevende rol te gaan vervullen als de Nederlandse sierteelt zelf. De vele voordelen van een centrale vacaturesite voor iedereen die op welk niveau dan ook met het werken met bloemen en planten te maken heeft zal ervoor zorgen dat www.bloemenkrantvacatures.nl snel een groot succes wordt.


Bedrijven

Bedrijven in de sierteelt die graag willen meeliften met dat succes kunnen vanaf nu voor een zeer schappelijk tarief al hun vacatures op de nieuwe site plaatsen. Belangstellenden en geïnteresseerden kunnen daarvoor contact opnemen met Uitgeverij Verhagen, Ambachtsweg 7a, Postbus 3066, 2220 CB Katwijk of mailen naar contact@bloemenkrantvacatures.nl

Christmasworld/Floradecora 2019

Foto: W.H.Zandbergen

Drie jaar geleden startte Sandra Balk haar eigen bedrijf, Creatizz- promotie voor de sierteelt. Een nieuwe stap. Voor de Bloemenkrant ging ze naar Christmasworld en Floradecora. Ze kwam geinspireerd terug in Nederland. Na de Royal FloraHolland Trade Fair, bezocht ze de IPM in Essen. Groots, internationaal en divers.

Direct daarna tekende ze in voor de bijzondere beurzen in Frankfurt. Beurzen waar Rudi Tuinman en Pascal Koeleman van 2 Dezign bij betrokken zijn. 'Nu wilde ik zelf kijken waar mensen enthousiast over zijn, maar ook waarover mensen een oordeel over vellen zonder dat zij er zijn geweest. Dus op naar Christmasworld/ Floradecora; eerst zien, dan oordelen."

"Ik wilde er echt een hele dag kijken, de sfeer opsnuiven en al het moois bekijken. De Frankfurter Messe; een zeer groot gebouw, veel roltrappen en loopbanden plus pendelbussen tussen de diverse hallen. Het was echt groots en ik kon direct merken dat dit zeer professioneel was georganiseerd. Zelf ben ik ben erg gevoelig voor beursstands. Als je er voorbij loopt moet je direct getriggerd worden door het 'WOW- effect'. De eerste blik bepaalt veel. Zelfs een aankoop. Elke beursstand was een verhaal op zich.

Nieuwe markten

De Galleria met Floradecora inclusief het nieuwe concept The Retail BLVD en Kinemona Vintage in hal 12 waren het domein van 2Dezign. De twee creatieve inspirators laten hier zien wat verleiden is. Voor mij was het een droomwereld. Alles sprankelde, was kleurrijk, zelfs het tapijt was goud, een doordacht concept. Hier word je echt blij van, krijg je energie, hier gebeurt het. Vooral de cross-overs spraken mij aan: de combinatie met nieuwe markten buiten onze sector. En inderdaad, er werd volop zaken gedaan. Eigenlijk is het zo dat alles wat je op Christmasworld en Floradecora laat zien, de wereld ingaat. Een foto, een interview; alle ogen zijn gericht op deze beurzen. Bezoekers uit de hele wereld zijn hier aanwezig, vanuit allerlei branches. Want niet inkopen op Christmasworld, is letterlijk de boot missen met kerstmis. Christmasworld is veel breder dan de naam zegt. Het geeft een bijzonder feestelijke sfeer en juist dát gevoel wordt hier gebruikt als sausje over het geheel. Want als je het slim speelt, haal je hier jaarrond orders binnen. Je presenteert een kerstcollectie naast jouw gehele collectie. Elke maand is er wel een feestje. Voor alle seizoenen komen er orders binnen.

Verleiding

Voorwaarde is wel dat je met een doordacht plan deze beurs betreedt, met concepten. Een bloem of plant is niet genoeg, het moet een geheel zijn. Zie het als een cadeautje dat iedereen wilt hebben, waarmee iedereen verleid wordt, met daarbij het stukje ontzorgen van de retail en het bieden van gemak. En of het nu gaat om een kerstcadeau of een Moederdag cadeau… dat doet er niet toe.

De regel die hier geldt: verwondering, beleving én uiteindelijk de verleiding.


Nadat Rudi en Pascal hoorden dat ik naar Christmasworld/Floradecora zou afreizen hebben zij mij de mogelijkheid geboden om de mensen achter de verleidingen te interviewen. Dat heb ik heel graag gedaan; ik was nieuwsgierig naar hun verhaal. Want waarom zijn zij hier, wat doen zij hier en wat zoeken zij hier. Wellicht inspireert het de lezer om ook zelf een bezoek te brengen aan Christmasworld, als bezoekers of misschien wel als deelnemer. Ik beveel het zeker aan!

Sandra Balk – Creatizz – Promotie Sierteelt
Foto's - Freelens Media- Wim Zandbergen

Foto: W.H.Zandbergen

Brede paden en prachtig ingerichte en overzichtelijke stands.

Foto: W.H.Zandbergen

Een mooi overzicht over de beurs.

Foto: W.H.Zandbergen

Barendsen blijft een trendsetter.

Foto: W.H.Zandbergen

Pascal van 2Dezign geeft toelichting.

Foto: W.H.Zandbergen

De bekende 'Orange' kleur is ook hier van de partij.

Foto: W.H.Zandbergen

Een explosie van kleur.

Foto: W.H.Zandbergen

De sierteelt komt volledig tot zijn recht.

Geurende Freesiacampagne en Brexit-zorg

Paul Bosboom, productmanager snijbloemen bij RFH.

Geur n Dit voorjaar krijgt Freesia samen met andere geurende bloemen een prachtig podium in de 365 Dagen Bloemen promotiecampagne 'Ruik de Lente' voor bloemisten. Een geurend feestje met daarnaast de Brexit-zorgen houden de Freesia gemoederen bezig.

DOOR WILMA VAN VELZEN

"Op dit moment kijken we vooruit naar de mogelijkheden om in 2019 de positie van Freesia te verbeteren", zegt Paul Borsboom, productmanager snijbloemen bij Royal FloraHolland met Freesia in zijn pakket. "2018 was voor de meeste aanvoerders geen fijn jaar. De productie bleek te laag wanneer de bloemen nodig waren en het omgekeerde deed zich ook voor. In de zomer draaiden er zelfs bloemen door wat voor Freesia ongekend is. Een aantal aanvoerders besloot hun bloemen op het gewas uit te laten bloeien. Een andere reden voor de daling was een afname van aanvoerders wegens bedrijfsbeëindiging of keuze voor aan ander product."

De freesia blijft een prachtige, geurende bloem.


Brexit zorgen

Anderzijds zijn er Brexit-zorgen, waarbij de besluitenloosheid van het Brexit-kamp in het Verenigd Koninkrijk volgens Borsboom het Freesiavak voor een grote uitdaging stelt. "De economische groei in dit voor Freesia belangrijke afzetland is gedaald naar het laagste niveau sinds 2012. Geen prettig uitgangspunt om Freesia's en andere bloemen te verkopen, want de exportwaarde naar het Verenigd Koninkrijk daalde in 2018 naar 23 procent. Belangrijke afzetlanden zijn verder Duitsland, Nederland, Frankrijk en Rusland."

Quote veilingmeesters

Desondanks staat Freesia nog altijd fier op de elfde plaats in de top 15 snijbloemen. "Week 6 was zelfs een prima week voor Freesia, wat de volgende gezamenlijke quote opleverde van de veilingmeesters van Freesia van de veilinglocaties Naaldwijk, Aalsmeer en Rijnsburg: Deze week is het veilen van de Freesia een feestje, redelijke aantallen. Kleurtjes en gemengd werden goed tot zeer goed verkocht, evenals het lichtere slag. Voor volgende week is de verwachting mooie prijzen zo voor Valentijn. Daarnaast is er vanuit het productteam Freesia extra aandacht voor betrouwbaarheid van aanvoerinformatie en het fotogebruik." Voor het benutten van kansen in de markt houdt het Freesiavak vast aan een actief promotiebeleid waarin Gerard Gardien vanuit zijn rol als Projectleider Product Specifieke Promotie een actieve rol vervult. "Voor de Freesia promotie in het voorjaar is gekozen voor een samenwerking met de promotiecampagne 365 Dagen Bloemen. De geur van voorjaarsbloemen staat hierin centraal onder het thema 'Ruik de Lente'. In de voorjaarsuitgave, die naar circa 40.000 bloemisten gaat, krijgt de Freesia een kleurrijk podium. Het blad is digitaal te zien via https://www.365dagenbloemen.nl/magazine/"

#ScentOfSpringSelfie

Flower Factor, die de uitvoering doet, zorgt ervoor dat hieraan een intensief social mediaplan wordt gekoppeld. "Twee video tutorials met geurende voorjaarsbloemen, veel close-up fotografie en video-close-ups van de geurende voorjaarsbloeiers. Op Facebook en Instagram is er eveneens een #ScentOfSpringSelfie actie gestart waarmee fans van geurende lentebloeiers zoals Freesia een selfie met het product kunnen inzenden. Uiteraard waardeert de promotiecommissie het bijzonder als kwekers zelf ook een selfie maken, bij voorkeur tussen het gewas op het bedrijf. Selfies kunnen naar redactie@flowerfactor.nl of worden gepost op ##ScentOfSpringSelfie. Meer staat op https://www.flowerfactor.nl/nieuws/selfiecontest/ Rondom het thema Ruik de Lente vinden er tijdens de actieweken (rond 21 maart) nog meer activiteiten plaats."

Freesia is hip, trendy en onderscheidend

Freesia's: Ruik de lente.

Kleur n Freesia is een product dat meerdere kwaliteiten heeft zoals kleur en geur. Daarnaast wil Freesia vooral hip, trendy en onderscheidend zijn.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Thomas Akerboom; 'Nu is de kas nog groen.'

Het bleek tijdens de IPM Essen dat het fraaie assortiment Freesia ook een grote aantrekkingskracht heeft op het jongere publiek. Aan de lopende band lieten de jongelui zich fotograferen in de kleurrijke #FreestyleFreesia stand waarin Flower Factor de bloem vol kleur en geur in een hippe graffiti achtige setting had gepresenteerd. Voor Royal FloraHolland FPC voorzitter Thomas Akerboom (Akerboom Freesia) is hiermee het beoogde doel bereikt. "Vanuit kwekerszijde willen we juist dat ook jonge mensen verliefd worden op Freesia. Het product oogt jong en hip, maar het is nog mooier als ook de trendy bloemist dit ontdekt en meer doet met Freesia in de bloemenzaak."

Keurbeleid

De promotie van de Freesia is geïntegreerd in de Royal FloraHolland Commissie (FPC). Deze en andere taken sluiten aan bij de coöperatieve gedachte die Akerboom zo aanspreekt om deel uit te maken van dit orgaan, waarvan de afgelopen vier jaar als voorzitter. "De FPC agenda staat vol met actuele zaken. We hebben de transitie naar de Ledenraad op de voet gevolgd en hopen dat deze ingrijpende verandering goed uitpakt. We willen een betrouwbare productgroep zijn en denken mee voor een nieuwe invulling rond het keurbeleid. Je eigen vlees keuren is iets heel anders. Hoe ga je hiermee om. Daarnaast wordt vanuit de FPC de Landelijke Freesiadag georganiseerd die om het jaar plaatsvindt in het najaar. Tijdens deze dag wordt het promotieplan in stemming gebracht."

Brexit

Verontrustend vindt Akerboom het dat het aantal Freesia kwekers en het areaal weer zijn afgenomen. "Het blijft een kwestie van vraag en aanbod en gevreesd wordt dat de Brexit in het Verenigd Koninkrijk tot een recessie leidt. Dit doet de druk in de markt toenemen, want het Verenigd Koninkrijk is een groot Freesialand. Deze toenemende druk is wellicht ook een mooie aanleiding om goed in de spiegel te kijken en een aantal Freesiazaken bespreekbaar te maken. Te rauwe aanvoer en het laten veilen van in het buitenland geteelde Freesia's voor Nederlands product mag niet voorkomen en brengt schade aan in het verkoopkanaal. Met elkaar moeten we nog flink werken aan het imago van een betrouwbare productgroep."

Duurzaamheidsmolen

De Freesia is een lastige teelt waarvoor veel productkennis nodig is. De teeltkosten zijn hoog, met door het arbeidsintensieve karakter dat daarbij speelt. "Positief is de koude teelt, waardoor het gebruik van fossiele brandstoffen laag is. De koude teelt beperkt eveneens de ziektedruk. Op dit moment wordt een nieuw systeem getest waarmee mogelijk kan zijn zijn dat de Freesia teelt volledig fossielvrij en duurzaam wordt. Hiermee hebben we een mooie troef, want de duurzaamheidsmolen staat niet stil en maximale duurzaamheid in de toekomst is een must. Als dan ook nog een hogere sierwaarde kan worden nagestreefd is het product Freesia voldoende toekomstproof. In ieder geval wordt hieraan in de veredeling al gewerkt."

9 / 12

10 / 12

LED belichting vergt grote investering

Serieuze belangstelling voor dit onderwerp.

Van een combinatie van LED- én de traditionele HPS-belichting in de kas, de zogenoemde hybride optie, verwacht hij veel. Een langdurige presentatie leidde op 14 februari in het Go Café van het Groen Onderwijscentrum Aalsmeer tot die conclusie van Theo Tekstra. "Maar leer wel kweken met LED, neem er proeven mee", adviseerde hij telers.

DOOR JOHAN BOS

Ruimte om te informeren en te discussieren.

Tekstra, consultant glastuinbouwverlichting, benadrukte dat LED een drie- tot vijfmaal hogere investering vergt dan HPS (High Pressure Sodium), met bovendien het risico dat er gauw een nieuwe generatie LED-lampen komt, terwijl de investering nog niet is afgeschreven.

Robots

Het Go Café werd gehouden bij het volledig gemechaniseerde en zelfs gerobotiseerde HDP Potplanten in De Kwakel, onderdeel van Vireõ Plant, waar op 6,5 hectare zes miljoen potrozen per jaar worden gekweekt. De vele bezoekers kregen een rondleiding en waren niet weg te slaan bij de door robots gestuurde stekproductie. Camera's beoordelen de stekkwaliteit. Het stekmateriaal komt van door verdeling verkregen diverse variëteiten potrozen, om te worden vermeerderd. Vermeerdering en productie gaan hand in hand. Tekstra, die nu een verlichtingscurriculum ontwikkelt voor MBO+ en de instroom voor HBO, betoogde dat de sector nog niet toe is aan complete vervanging van HPS, maar dat kan over vijf jaar anders zijn. Men moet er rekening mee houden dat een plant meer ziet dan een mens, vooral als het om blauw en rood in het spectrum gaat. "Rood, groen en blauw met elkaar mengen, zien wij als licht, maar een plant is niet zo dom als wij", zei Tekstra.

Gat ozonlaag

Licht, CO2 en temperatuur zijn eisen voor de teelt, maar de producent moet er rekening mee houden dat méér licht niet altijd een efficiëntere teelt betekent. Dat verschilt per gewas, maar tweemaal zoveel licht is in sommige gevallen niet gunstig. Het gaat vooral om het spectrum ervan. "Niet efficiënte kleuren gebruiken wel stroom", zei hij. Een voordeel van LED is dat gemakkelijk allerlei kleuren er uit zijn te halen. "Je hebt blauw nodig om een plant te laten groeien." Overigens kan het gat in de ozonlaag, volgens Tekstra verstrekkende gevolgen voor de teelt hebben, zowel positief als negatief. Hij gaf toe dat LED-verlichting veel voordelen biedt, maar waarschuwde tegen de hoge kosten. Armaturen van HPS zijn er niet voor te gebruiken. "LED is wel interessanter dan een paar jaar geleden, maar je zit wel aan die investering vast. Het zijn heel complexe beslissingen."

Kassim

Frank van der Helm, docent en onderzoeker tuinbouw bij Hogeschool Inholland, demonstreerde het door hem samen met Gert Jan Swinkels ontwikkelde simulatieprogramma Kassim. Er was wel een door de Universiteit Wageningen programma Glassim, maar dat moest worden verbeterd, vond het tweetal. Er kwam subsidie van het Rijk voor de ontwikkeling van een simulatietool voor het onderwijs op het gebied van klimaatregeling en toepasbaar in de praktijk. Iedereen kan het gebruiken via https://wiki.groenkennisnet.nl. "Je kunt ervan leren zonder dat je het in de kas hoeft te proberen", zei Van der Helm. Er is overigens een nieuw programma in ontwikkeling, waarbij specifieke gewassen aan de orde komen. "Kaspro wordt de motor van Kassim."

Data vertelt het verhaal van je klant!

Data n Klanten hebben steeds meer behoefte aan een persoonlijke benadering.

Ze willen makkelijker kunnen kopen in een webshop en af en toe verrast worden. Als je dat weet, waarom speel je daar met jouw webshop niet op in?

Beter inzicht

Ook jouw bedrijf beschikt over steeds meer (interne en externe) data. Dankzij databronnen en algoritmes, Artificiële Intelligentie, is de klantvraag goed te voorspellen. Bijvoorbeeld welke producten je klant morgen nodig heeft, in welke hoeveelheden en wat nog meer interessant voor de klant is.

Maak het je klant makkelijk

Weet je op basis van verzamelde data wat je klant nodig heeft en welk productaanbod voor hem interessant kan zijn? Dan bied je dat via de webshop direct aan. Je gaat als verkoper nog een stap verder door de complete voorspelde bestelopdracht vooraf klaar te zetten. Zo kan je klant vervolgens met één druk op de knop alles bestellen. Waarom zou je moeilijk doen als het makkelijker kan?

Win-win

Zodra je klanten persoonlijk benadert en ze een productaanbod toont, gaan ze automatisch meer kopen. Een verkoopstijging van 30% is niet onrealistisch! Door het productaanbod zo te sturen dat de klant de voor hem optimale mix van producten te zien krijgt, stuur je op twee belangrijke factoren: klanttevredenheid én extra omzet. Door je klant online en offline beter te leren kennen, ben jij als 'matchmaker' van extra toegevoegde waarde. Door hem steeds meer te ondersteunen en het koopgemak te vergroten neemt de klanttevredenheid toe. Zo ontstaat er een steeds hechtere samenwerking. Wil je weten hoe je data benut en een win-winsituatie realiseert? Ik ga graag met je in gesprek. Peter Rosman - 06 83 22 03 46 - peter@wdd.nl

Doe de Selfie wedstrijd

Selfie n Doe mee aan de Flower Factor Beste #ScentofSpringSelfie wedstrijd!

Ben jij, net als Flower Factor en 365 Dagen Bloemen, een groot fan van geurende lentebloemen zoals Freesia, Narcis, Hyacint en Sering? Deel die liefde en stuur je vrolijkste selfie foto met geurende lentebloemen op en maak kans op een gave prijs. Er zijn twee manieren om mee te doen: via Facebook of Instagram!

Facebook
Zo doe je mee: email je origineelste selfie met geurende lentebloemen naar redactie@flowerfactor.nl voor dinsdag 19 maart, 12.00 uur. Zet in je mail ook je Facebook naam als je getagd wil worden. Alle inzendingen worden gepubliceerd in een post op de Facebook pagina's van Flower Factor en zullen worden gedeeld door de Facebook pagina's van 365 Dagen Bloemen / 365 Days of Flowers op woensdag 20 maart. De winnaars worden in datzelfde bericht bekend gemaakt.

Instagram
Maak een fantastische selfie en plaats deze op je Instagram pagina met de hashtags #ScentofSpringSelfie EN #flowerfactor voor dinsdag 19 maart, zodat Flower Factor en 365 Dagen Bloemen de selfies van alle deelnemers kunnen zien. Als je een van de winnaars bent, dan zal Flower Factor op woensdag 20 maart jouw selfie reposten op de Instagram pagina's van Flower Factor en 365 Days of Flowers en krijg je via de mail bericht. De voorwaarden van de Selfie Wedstrijd zijn samengevat in een disclaimer, zie https://www.flowerfactor.nl/nieuws/selfiecontest/