Bloemenkrant

19 maart 2019

Bloemenkrant 19 maart 2019


Flora Futura nu echt uit de startblokken

Flora Furuta, v.l.n.r. staand: Gerrit Voogd, Jos Kester, Paul Barendsen, Hendrijk Breetvelt, Frank Notenboom en Henk Spaargaren. Knielend: Frank Timmermans, Gerard van Zuijlen, Martin Hogenboom, Rèmi van Adrichem en Gerard Ammerlaan. Op de foto ontbreekt Sieb van Doorn. Foto: BK

ALV n In het World Horti Center heeft vakvereniging Flora Futura haar eerste algemene ledenvergadering gehouden onder voorzitterschap van Frank Timmermans.

Daarnaast is de eerste, en forse, stuurgroep operationeel.
Gezien het voorprogramma en de agenda, had de opkomst wel groter mogen zijn. Na een indrukwekkende rondleiding door het World Horti Center, wat zonder meer een prachtig visitekaartje is voor de sector, werd op de vergadering teruggeblikt op periode vanaf de oprichting in december 2017 en vooruitgekeken naar de toekomst.

Ambitie

De ambitie van Flora Futura is lovenswaardig. De vakvereniging van handelaren en kwekers zet zich in voor behoud van het vak, door vakkennis uit te dragen en te behouden voor de sector.
3 speerpunten bepalen de agenda voor de komende tijd: kwaliteit, assortiment en scholing.
In de terugblik werden op genoemde punten de eerste successen gememoreerd, zoals het behoud van de fysieke klok, het versterken van de klok door o.a. het realiseren van presentatieruimtes rond de klok en de aanstaande pilot Vandaag-voor-Morgen veilen, waarbij niet eerder geveilde producten voor de klok zullen komen.

Lees verder op pagina 6.

Stichting stopt met organisatie Rozenfestival Lottum

Foto: Jos Derks

rozen n In 2020 zal er geen Rozenfestival in Lottum plaatsvinden. Het bestuur van de organiserende Stichting Rozendorp Lottum heeft dit besloten.

Na het laatste Rozenfestival in 2018 gaf het bestuur al aan dat het evenement moest veranderen. Het festival werd te groot en het aantal vrijwilligers was te klein.

Ondanks de plannen om het festival kleiner te maken, heeft het bestuur nu besloten om helemaal te stoppen met de organisatie. Bestuurslid Obers: "We hebben al enige tijd vacatures openstaan op sleutelposities binnen de organisatie. Het is ons, samen met een externe adviesgroep, niet gelukt om een nieuwe voorzitter te vinden. Ook in de verschillende werkgroepen zijn vacatures die we niet ingevuld krijgen."

"De organisatie van het Rozenfestival is geheel afhankelijk van vrijwilligers en het lukt ons niet om voldoende mensen enthousiast te krijgen om de organisatie van het huidige bestuur over te nemen. Als we in 2020 een Rozenfestival willen hebben, moet de organisatie nu starten. Dat gaat met de huidige bezetting niet lukken. Daarom vinden we het niet verantwoord om het festival in 2020 te organiseren."

Minister Schouten prijst sierteelt sector

Veiling- klok blijft super belangrijk

Begonia straalt in Growers Pride

Dutch n Aan tafel met broers Leenen narcissen

Vernieuwende items op FloraHolland Trade Fair

NAALDWIJK n De FloraHolland Trade Fair in Naaldwijk is dit jaar bijzonder goed bezocht. 1750 handelaren en andere geïnteresseerden hebben zich vooraf digitaal aangemeld. Daarbij komen nog de bezoekers die zich ter plekke hebben laten registreren. Het aantal exposanten is met tien procent toegenomen tot 300.

DOOR FRANK DE KLERK

Op de beurs was bijzondere aandacht voor de zogenoemde Exhibit Highlights, nieuwe bijzondere producten. ,,Dat hoeft niet perse een noviteit te zijn'', zegt beursmanager Wilma Kofoed-Van Straalen. ,,Voor een vernieuwend product volstaat bijvoorbeeld een duurzame verpakking zoals een composteerbare pot. Wij hebben een Campanula, die je met het potje in de grond kunt stoppen. Het potje verteert dan vanzelf.''

Nieuwe productielijn

Behalve de kwekers zijn ook de toeleveranciers zoals Duif International op de Trade Fair vertegenwoordigd. Kwaliteit staat voorop. Veel potten zijn afkomstig uit China maar PotteryDirect uit Ede werkt aan een nieuwe productlijn van potten in Nieuwkoop. ,,Er heeft veel import van aardewerk vanuit China plaats maar vanuit Nederland zijn de levertijden korter,'' zegt accountmanager Martin Brienesse. ,,Import uit China brengt ook hoge vervoerskosten met zich mee. Dat heft het voordeel van lagere productiekosten op. Onze kwaliteit is ook beter. Wij leveren nu veel Duitse producten, waarbij slechts 2 procent met breuk aankomt. Onze nieuwe productielijn moet die kwaliteit evenaren.''

Beurs

Kevin van den Berg van Pligt Professionals uit 's-Gravenzande speelt een thuiswedstrijd. ,,Ik ben vijfhonderd meter hier vandaan geboren'', zegt de Westlander, die een stand met Begonia's, potrozen en Campanula's bemant. ,,Wij zijn een bedrijf van twaalf hectare verspreid over drie vestigingen in 's-Gravenzande en Heinenoord. Wij hebben zojuist drie hectare bijgebouwd. Wij doen iedere beurs. Twee dagen zoals met de Trade Fair vind ik prima. In Aalsmeer duurt de beurs drie dagen lang maar daar heb je altijd een dag waarop je niet zoveel te doen hebt.''

Begonia's

,,Wij staan hier met de Dolce Amore Begonia, een premium merk. Het is de hoogste kwaliteit en daar betalen de klanten meer voor dan onze andere verpakkingslijnen. Het jongere publiek proberen wij met de Sweeties te bereiken.
Het zijn kamerplanten maar wij hebben ook een lijn voor tuinbegonia. De afzet loopt over de bloemist of de retail. Onze planten worden verkocht in heel Europa. Het Verenigd Koninkrijk loopt op het ogenblik wat minder maar daar staat groei tegenover op de Oost-Europese markt.''


Glowing Star

De winnaar van de Glazen Tulp Award 2014, Amigo uit Heerhugowaard is ook aanwezig met een fraai vormgegeven stellage van kurk en vetplanten. De winnende Glowing Star in the dark staat niet tussen het aanbod. ,,Die verkopen wij van oktober tot januari.

De aantallen lopen ieder jaar omhoog'', zegt sales manager Jacco Huibers. ,,Op de Trade Fair worden de nieuwe keuzes gemaakt en de bestellingen gedaan. Er is weinig aanbod op de markt en wij krijgen vaker de vraag: hebben jullie nog een laagje? Wij verkopen vanaf één tray en zijn ingesteld op kleinere lagen. De bloemenhandel heeft niets aan een hele tray met hetzelfde product.

Corso

Nog voordat hij voorzitter van het Varend Corso Westland wordt, verscheen Rob Baan al met nieuwe plannen op TV. Ik zeg niet dat het door hem komt, maar de organisatie heeft met hem een goede slag geslagen. Hij richtte ook in eigen bedrijf marketing op de eindklant. Voor bloemen is dat nu eenmaal de consument. Baan werkte eerst internationaal bij de in Enkhuizen (waar hij nog woont) gevestigde zaadleverancier Royal Sluis, nam vervolgens Koppert Cress over, wat hij uit het niets in de vaart der volkeren opkrikte. Door gewoon te doen wat marketeers, die er wel voor gestudeerd hebben, in plannen schreven. Baan ging gewoon naar de eindklanten, superkoks van deze wereld, kreeg daar voet aan de grond en beheerste vervolgens de keten die aan hen vooraf ging. Als circusgek moest ik denken aan Toni Boltini, die met free publicity niet viel weg te slaan uit de media en aan wie men ooit op een persconferentie vroeg wanneer de eerste leeuw zou losbreken…Nee, Baan maakt er geen circus van, maar geeft gezondheid al jarenlang de plaats die zijn mini-groenten verdienen. Terug naar dat corso. Hij wil naar de grote steden met zijn varende editie. En het Rijnsburgse bollencorso, een andere variant, waarin Keukenhof een grote rol speelt, zorgt ervoor dat al maanden van tevoren in wijde omgeving geen hotelkamer is te krijgen. Lang geleden, voordat het toerisme naar de Wallen was gestuurd, reed een jaarlijks op tv-verschijnend corso van Aalsmeer naar Amsterdam. "Niet meer van deze tijd", oordeelden marketeers. Om zoiets aan Baan en boeren buiten de randstad over te laten…

Hyacintenkwekers overhandigen 35.000 EURO aan AYA 'Jong & Kanker'

Foto: RUDI BEXKENS, Rudi Bexkens

Cheque n Snij hyacintenkwekers en Pot hyacintenkwekers hebben in stadion Galgenwaard in Utrecht een cheque van bijna 35.000 EURO overhandigd aan het Nationaal Platform AYA 'Jong & Kanker'.

Het bedrag lag bijna 10.000 euro hoger dan vorig jaar, dit werd mede mogelijk door de extra verkoopactie van de pot Hyacintenkwekers en Ranzijn 'Tuin & Dier'. In 18 ziekenhuizen werden de snij Hyacinten verkocht en dit resulteerde tot bijna 35.000 euro. Na de overhandiging van de cheque kregen de kwekers en aanhang een rondleiding in het stadion en een teambuilding sessie van ex top hockeyer Tom van het Hek. Het Nationaal AYA 'Jong & Kanker' Platform is een kennis- en zorgnetwerk, opgericht om overleving en kwaliteit van leven van AYA's te optimaliseren. Het Platform bundelt maximaal alle kennis en kunde van 'kanker op de AYA leeftijd', in dit netwerk werken zorgprofessionals (professionele deskundigheid), AYA's (ervaringsdeskundigheid) en patiëntenorganisaties in co-creatie en co-participatie hecht samen.

'Kwekers Trots' bij Aldi

Trots n Aldi introduceert 'Kwekers Trots'-planten in alle winkels. Ze worden exclusief voor het bedrijf gekweekt door Royal Lemkes.

Elke week is er een nieuw assortiment, de planten zijn duurzaam geteeld, komen rechtstreeks van de beste kwekers en zijn altijd vers. Ze hebben kwaliteitsnorm A1: het hoogste kwaliteitslabel. Ze zijn geteeld door vakmensen met passie voor bloemen en planten. "Iedere dag zetten we ons in voor duurzame groei. Onze telers voldoen aan de hoogste kwaliteits- en duurzaamheidseisen. We gebruiken zo min mogelijk water, energie en bestrijdingsmiddelen. We zijn blij met de samenwerking met Aldi. Ook een bedrijf dat verantwoord ondernemen nastreeft en oog heeft voor wat de klant wil: mooie planten voor een betaalbare prijs", aldus Jaco Blom van Royal Lemkes.

Begonia, een plant om van te houden

Begonia is typisch zo'n plant om van te houden. Niet voor niets hebben veredelaars en kwekers zich ten doel gesteld de consument zolang mogelijk te laten genieten van deze smaakmakende en veelzijdige plant. Hun gezamenlijke doel is immers om Begonia stevig op de woonkaart te zetten.

Royal FloraHolland productmanager Willem Rolvink bevestigt dat er veel beweging is rond het product Begonia. "De veredelaars zijn continue bezig met het ontwikkelen van verbeterde en nieuwe Begonia's. Hoewel het gemiddeld zo'n 7 tot 10 jaar duurt voordat een kamerbegonia met een leuke nieuwe kleur, vorm of geur in de woonkamer staat is er al veel gebeurd. Tegelijkertijd wordt ingezet op een zo duurzaam mogelijke teelt. Het huidige assortiment is dan ook een fraaie afspiegeling van alle geleverde inspanningen van de afgelopen jaren. Wat mij daarvan persoonlijk het meeste aanspreekt is de volle bloei van de plant. Er zijn nauwelijks planten te vinden met net zoveel kleur als Begonia. Maar ook heeft de plant een mooi blad wat je bij andere bloeiende planten toch wat minder vaak ziet."

VerwachtingenTerugblikkend op het afgelopen jaar stelt Rolvink dat het voor Begonia en veel andere productgroepen een lastig jaar is geweest vanwege de extreme weersomstandigheden die varieerden van zeer koud tot erg warm. "Ook zaten de traditionele feestdagen dicht op elkaar wat minder gunstig was voor de handel en zagen we een kleine afname van de indoor Begonia van 0,1% in zowel stuks als omzet. De verwachtingen voor dit seizoen zijn echter positief. Tot nu toe zijn de weersomstandigheden goed en zijn ook de feestdagen mooi verdeeld wat zorgt voor een betere spreiding van de vraag. Daarnaast krijgt de Begonia van Bloemen Bureau Holland een mooi podium als woonplant van de maand april."

GroothandelssegmentBinnen het product Begonia is de indoor Begonia de grootste groep. Jaarlijks komt ongeveer 85% van de totale Begonia omzet vanuit de indoor groep. Volgens Rolvink wordt de indoor Begonia bij warm weer ook steeds vaker buiten gezet, zeker in de Zuid-Europese landen. "Meestal beginnen de aantallen in periode 2 op te lopen. Het hoogtepunt van het Begonia seizoen ligt in periode 5 tot en met 7. Vanaf periode 8 lopen de aantallen weer terug. Gesegmenteerd zien we dat over een verdeling van 100% het supermarktkanaal terrein wint ten opzichte van de tuincentra en groothandel. Derhalve blijft het groothandelssegment het belangrijkste voor de Begonia."

Oost-EuropaDe top 5 van grootste afzetlanden blijft ongewijzigd Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Nederland en Italië. "Wanneer we kijken op google trends, waar veel op Begonia wordt gezocht, komen Belarus, Letland, Rusland, Moldavië en Oekraïne naar boven. In verhouding is de zoekterm naar Begonia daar in verhouding veel hoger dan in West- en Zuid-Europa. Dit zou kunnen betekenen dat in deze Oost-Europese landen mogelijkheden liggen voor Begonia."

Stabiel
Het assortiment Begonia is zeer uitgebreid met als meest voorkomende bloeiende kamerplant de Begonia Elatior Groep. "Deze kennen we als enkelbloemig, halfgevuldbloemig en gevuldbloemig. Intussen is de Begonia niet meer weg te denken in het schap en voorzie ik een goede toekomst voor dit kleurrijke product. Met voortzetting van de goede samenwerking tussen de veredeling en de kwekers en actief consumentenonderzoek ben ik ervan overtuigd dat de Begonia stabiel blijft als groep."

Extra aandacht voor Begonia

Podium n In april krijgt Begonia van Bloemen Bureau Holland een mooi podium als woonplant van de maand. Deze extra aandacht is een mooie gelegenheid voor Begonia om te laten zien wat een schitterende eyecatcher het is voor in huis. Tegelijkertijd is dit extra steuntje in de rug voor de handel om op in te spelen.

Zien doet kopen en het podium van woonplant van de maand gaat volgens Royal FloraHolland productmanager Willem Rolvink dan ook steevast gepaard met een fotoshoot. "Voor Begonia heeft dit geresulteerd in prachtig beeldmateriaal waarop het actuele assortiment wordt gepresenteerd als een schitterende eyecatcher voor in huis. Trendwatcher Aafje Nijmans voorspelde al eerder dat we geleidelijk steeds meer zachtere stoffen en tinten kunnen verwachten in de harde wereld van nu. Het nieuwe assortiment Begonia, dat naast de frisse sprekende kleuren ook vele prachtige pasteltinten behelst, sluit hier naadloos op aan."

Rolvink zegt uiteraard in zijn nopjes te zijn over deze extra aandacht voor Begonia, maar denkt dat een wat later gepland tijdstip nog beter zou kunnen bijdragen aan meer handel buiten de piekmomenten. "Immers, in het voorjaar is de vraag over het algemeen toch wel goed. Overigens wordt informatie over de verzorging van het product Begonia via andere kanalen eveneens veelvuldig verstrekt opdat consumenten optimaal van het product kunnen genieten. Bloemisten kunnen deze informatie als een stukje extra beleving doorvertellen aan consumenten bij de aankoop van Begonia. De stelregel luidt een plekje met veel licht maar geen felle zon. Twee keer per week wat water wordt gewaardeerd, de kluit mag vochtig zijn. Liever niet besproeien, dat kan meeldauw (een schimmel) veroorzaken. Door de uitgebloeide bloemetjes weg te halen maakt de plant nieuwe aan. Eens per week wat plantenvoeding en de Begonia blijft bloeien."

Meer over de campagne Begonia woonplant van de maand april is te vinden op https://www.bloemenbureauholland.nl/campagne/begonia-woonplant-van-de-maand-april

Vervolg van pagina 1
ALV Flora Futura

Het was goed toeven in het Wolrd Horti Center. Voor de snijverse vakvereniging Flora Futura was dit nagelnieuwe clubhuis van de sector een passende locatie. Het uitdragen van het vak, kennis delen en samenwerken, het zijn drijfveren die gedeeld worden.

Voorzitter Frank Timmermans opent de vergadering. Foto: BK

Na de opening van de vergadering door voorzitter Frank Timmermans, volgde een terugblik op de afgelopen periode, inclusief het bijbehorende financieel verslag.

Door Walter Landesbergen

De meest zichtbare activiteiten van Flora Futura concentreren zich rond de klok. Dat is logisch. De vakvereniging is immers voortgekomen uit de actiegroep die zo succesvol pleitte voor het behoud van de fysieke klok.
Op dat punt zijn ook vorderingen geboekt. In constructieve samenwerking met Royal FloraHolland. In deze krant is daar meer over te lezen in het interview met Aad van den Enden en Arie Bezemer.

Klok

Rémi van Adrichem nam het agendapunt assortiment voor zijn rekening. Hij legde nog eens uit dat de presentatieruimtes achter de klokken goed benut kunnen worden om te peilen hoe een product 'valt'. Van Adrichem deed een oproep aan alle kwekers, ook die niet verbonden zijn aan Flora Futura, om gebruik te maken van de riumte. Behalve dat het zorgt voor het verlevendigen van de koopvloer, heeft het ook een handelsplaats effect.
In de vergadering werd de ambitie uitgesproken om ook de bloemenklok te versterken. Daar laat kwaliteit en productinformatie veel te wensen over.

Scholing

Hermen de Graaf, zichzelf introducerend als hulp-secretaris, gaf een beknopte toelichting op het onderdeel scholing en arbeidsmarkt. Met name de integratie van onderwijs en praktijk.
Een aansprekend voorbeeld is het project Groen doen in de Klas, het initiatief van Pim van den Akker en Mirjam Hendriks van Flower Factor.
Groen doen in de Klas heeft als doel kinderen in het basisonderwijs, de groepen 5 en 6, kennis te laten maken met groen door te onderwijzen in bloemen en planten. Dat project is aangeslagen. Circa 700 basisscholen zijn er inmiddels mee aan de slag.
In het project participeren VBW, de plaatselijke bloemist die af en toe als onderwijzer optreedt, Plantion, Oasis en Air so Pure. Stimuflori levert een financiële ondersteuning.

Een volgend belangrijk onderwijsproject is Green Pact fase II. Een lobby om groen in brede zin -sierteelt, groente, fruit, bollen- als verplicht onderdeel op te nemen in het curriculum van het basisonderwijs.

Boodschap

Flora Futura is uit de startblokken. Nu zaak om een brede achterban met een gezonde balans tussen kwekers en handelaren te realiseren. En om de boodschap van de vakvereniging te verkondigen. Voor dat laatste is de Bloemenkrant als een van de podia gekozen.

Dat Flora Futura inhoudelijk werk aan de winkel heeft, bleek tijdens de rondvraag toen bloemist Gerard Bolhuis het onderscheid maakte tussen operationele zaken en strategie. Met name op dat laatste punt vroeg hij om meer verdieping.

In de Bloemenkrant van 2 april aanstaande een interview met Frank Timmermans, voorzitter van Flora Futura.

8 / 16

Klok: super belangrijk

Foto: BK

Voor de rubriek Bloemen in Beweging sprak de Bloemenkrant met Aad van den Enden, Manager Commerciële Operatie, en Arie Bezemer, Teammanager Operatie Veilen Planten, beiden van Royal FloraHolland. Het gesprek vond plaats op de onlangs gehouden en drukke Trade Fair in Naaldwijk. De heren lieten er geen gras over groeien.

Foto: BK
Arie Bezemer (l) en Aad van den Enden (r).
Foto: BK
Foto: RFH

"De klok", zo begon Van den Enden het gesprek, "is voor Royal FloraHolland super belangrijk."

Door Walter Landesbergen

Van den Enden: "De klokomzet van RFH bedraagt zo'n 2 miljard en van de directe verkoop 2,4 miljard euro. Van de bloemen ging 63% via de klok en van de planten 21%. Overall gaat dus circa 45% van de handel via de klok. De klok is nog steeds ons kloppend hart.
En dat zal voorlopig zo blijven. Kijken we naar de laatste 10 jaar, dan zijn de cijfers met betrekking tot de planten stabiel. Wel is het zo, dat het klokaandeel bloemen per jaar met ongeveer 3% terugloopt."

Businessmodel

Van den Enden: "RFH streeft naar open marktplaats. We willen zoveel mogelijk vraag en aanbod bij elkaar brengen. De joint-venture met Blueroots brengt het aanbod op Floriday in nauwe verbinding met de vraag vanuit de handelshuizen. Dit is dan ook een logische strategische doorontwikkeling om onze marktplaats te versterken."
Van den Enden: "Binnen ons businessmodel blijft de inbreng van de klok substantieel. Behalve een efficiënt prijsvormingsinstrument, is de klok ook sterk in het maken van vele transacties in korte tijd, heeft het een etalagefunctie en biedt het afzetzekerheid. Vandaar dat ons er alles aan gelegen is om de klok te versterken.
Dat doen we via verschillende beleidslijnen, zoals het verder ontwikkelen van landelijk veilen, het verbreden van het assortiment, verdere digitalisering met Kopen op Afstand en Klokvoorverkoop, en het verbeteren van de kwaliteit en dienstverlening."

Versterken klok

Bezemer geeft een aantal concrete voorbeelden van versterken van de klok. "Het in het leven roepen van de Ophoudprijs is een wijze van veilen, waarbij we de niches beschermen door niet te verkopen onder een bepaalde prijsgrens. Dat geeft aanvoerders van exclusieve, wat duurdere producten prijszekerheid.
Het werken met klokvoorverkoop heeft een vergelijkbaar doel.
KOA is een ander voorbeeld. KOA heeft zich in 1 jaar tijd bij de planten ontwikkeld van 35% naar 54%. Omdat wij met KOA klanten in staat stellen om hun klanten op de klok te laten kopen, komen er meer vingers aan de knoppen."

Kwaliteit

Bezemer: "Omdat handel op vertrouwen gebaseerd is, waken we over de kwaliteit van de producten. Productinformatie en bijbehorende foto's moeten betrouwbaar zijn. Zo halen we per week 500-1000 karren uit het aanbod, omdat de informatie niet strookt met de partij die daadwerkelijk wordt aangeboden.
De schouw-app zorgt ervoor dat klanten aanbod dat ze willen kopen bij het langslopen van de partijen, kunnen markeren voor aankoop via KOA. Verder is onze dienstverlening verbeterd door kortere doorlooptijden op de klok, het minimaliseren van storingen en manifesteert de veilingmeester zich nadrukkelijker als schakel tussen koper en verkoper."


Meeting Point

Bezemer: "Het is wel zo, dat door digitale en directe verkoop de tribune als meeting point aan belang inboet. Maar ook daar werken we hard aan alternatieven. Bijvoorbeeld met de ondersteuning bij het realiseren van de prestatiemogelijkheden bij de klok, het organiseren van beurzen zoals de Trade Fair en het stimuleren van meet & greets.

Van den Enden: "In vergelijking met zomer en najaar van 2017, toen de discussie over het sluiten van afmijnzalen ontstond, voltrekken de nieuwe ontwikkelingen zich nu meer als een organisch proces. Een goede manier om vertrouwen terug te winnen."

10 / 16

Het is het totaalplaatje dat absoluut loont

Pascal Koelewijn(zittend) en Rudi Tuinman van 2Dezign.

n Floradecora biedt op termijn veel kansen

Concept n Op het eerste gezicht lijkt het bij 2Dezign alleen maar glitter en glamour. Maar wie de moeite neemt wat verder te kijken ontdekt dat een goed marketingconcept alleen kan ontstaan als alle neuzen dezelfde kant opstaan. Een brede marktkennis, goed luisteren naar de klant en driedimensionaal kunnen denken zijn de volgende stap. Immers, het is het totaalplaatje dat loont.

DOOR WILMA VAN VELZEN

"In tegenstelling tot wat men vaak denkt komt een marketingconcept niet aanwaaien", stelt Rudi Tuinman die samen met Pascal Koeleman invulling geeft aan 2Dezign. "Hier komt ontzettend veel bij kijken. Want denk je het ei van Columbus gevonden te hebben, dan nog kan het zomaar zijn dat wat voor het ene product wel werkt, bij een ander product niet lukt. Dit was bijvoorbeeld zo bij Gerbera, maar bij Chrysant en Lisianthus werkte het weer wel. Ook wordt een goed concept na een eerste succes niet altijd verder opgepakt waardoor het een vroege dood sterft of trekt een klant er slechts één onderdeel uit en komt er dan te laat achter dat dit zonder totaalplaatje niet werkt."

Not showing is not sold

De weg naar een goed marketingconcept is er daarom een van hobbels en bobbels en zowel Rudi als Pascal benadrukken dat het overbrengen van de kern van het verhaal richting klant essentieel is. "Heb je eenmaal de juiste toon te pakken dan werkt het " zegt Pascal. "Alleen waar we soms tegenaan lopen is dat men denkt dat het ontwikkelen van marktconcepten bij ons veel te duur zou zijn zonder dat een offerte is opgevraagd. Dit zou verassend anders kunnen zijn, maar aan de andere kant begrijpelijk want van nature heeft het vak een hekel aan promotie omdat het geld kost en het effect ervan heel moeilijk meetbaar is. Gelukkig ziet men steeds vaker in dat goede marketingconcepten zich bewijzen en dat not showing is not sold."

Doelpunt scoren

Intussen komt men ook tot de ontdekking dat promotionele internetacties niet het ultieme verdienmodel zijn gebleken en wordt internet meer gezien als een servicetool. "Vernieuwingen zullen klanten daarom eerder in goede marketingconcepten vinden als investering in de toekomst." Hoe dit werkt legt Pascal uit in voetbaltermen. "Hoe groter de clubs, hoe mooier zij in beeld willen. Allemaal moeten ze een wedstrijd van 90 minuten spelen, maar als er binnen 10 minuten geen doelpunt wordt gemaakt raken de spelers in paniek. Juist dan is het zaak rustig te blijven en zo goed mogelijk te blijven spelen om toch dat doelpunt te scoren."

Kansen op termijn

Een praktijkvoorbeeld is Floradecora, een vreselijk moeilijk project dat echter op termijn veel kansen biedt. "Ook hier verwachtte men direct resultaat" zegt Rudi. "Dat is onmogelijk en tussentijds het spel veranderen werkt niet" zegt Rudi. "Vooral als je zoekt naar echte vernieuwing. Dat kost tijd. Dümmen Orange, partner van FloraDecora vanaf het eerste uur, gelooft wel in dit concept. In de prachtige stand van Dümmen Orange was daarom onder andere Sonja Dümmen zelf aanwezig om de beurs mee te beleven. Van de negatieve informatie die haar eerder had bereikt bleek niets te kloppen. Integendeel, zij ervoer de beurs zelfs positiever dan verwacht. Op de beursvloer waren acht leveranciers aanwezig die met schitterende kant-en-klare verkoopconcepten echt iets te bieden hadden wat met succes ontvangen werd."

Televisie

Bovendien werken promotionele acties bij bloemisten, retailers en groothandelaren volgens Pascal alleen als ze met emotie zijn bedacht. "Royal FloraHolland CEO Steven van Schilfgaarde is zo iemand die open staat voor emotie en bijvoorbeeld veel potentie ziet in het cadeausegment.
Elk product dat door BV Nederland wordt geleverd wordt immers verwerkt. Vergelijk hiervoor maar eens een krop sla in de voedingsindustrie die in meerdere sla variaties in zakjes wordt verkocht met een boeket.

Ook hieraan ligt een verkoopconcept ten grondslag en weet de voedingsindustrie als geen ander dat deze concepten nog beter werken in combinatie met kookprogramma's op televisie ter inspiratie. Dat zie je inmiddels ook bij de tulpen die op dezelfde wijze worden vermarkt. Echter, te vaak nog roept men langs de zijlijn bij andere producten vanuit het verleden, terwijl we in de toekomst moeten scoren. 2Dezign helpt mee deze stap te maken."

Dillewijn Zwapak opent shop-in-shop

In Waterdrinker Green Trade Center

Modern, sfeervol en vooral inspirerend, zo laat de shop-in-shop formule van Dillewijn Zwapak in het Green Trade Center van Waterdrinker zich het beste typeren.

Met de opening van dit verkooppunt is meteen het einde van de oude Dillewijn Zwapak winkel op de Cultra ingeluid. 'Na een jaar proefdraaien op het Green Trade Center hebben we er bewust voor gekozen om al onze verkoopactiviteiten rond de veiling in Aalsmeer op een plek te concentreren', aldus Norbert Albers, Business Unit Manager Shops. 'De locatie op de Cultra was erg gedateerd en bovendien heeft Royal Flora Holland er ook andere plannen mee, dus de overstap naar het eigentijdse Green Trade Center van Waterdrinker is eigenlijk een logische. We hebben de afgelopen maanden veel tijd gestoken in de ontwikkeling van het winkelconcept, IT-structuur en verhuizing van het assortiment. Voor onze klanten is het fijn dat niet alleen het interieur een zeer herkenbare Dillewijn Zwapak uitstraling heeft, ook de complete verkoopstaf staat weer klaar voor advies.' In het GTC wordt naast het complete assortiment van verpakkingsoplossingen en bloemisterijartikelen, ook de onlangs geïntroduceerde "Selected" lijn verkocht. Dillewijn Zwapak hanteert in alle winkels én de webshop uniforme prijzen.

HEYER levert bloemen aan Bollenstreekcorso

De heren van Heyer en het Bloemencorso voor de Bollenstreek.

Drie n Bloemenexporteur HEYER levert de komende drie jaar de snijbloemen voor het Bloemencorso van de Bollenstreek. Deze afspraak is bekrachtigd door HEYER directeur Dave Meertens en Desmond de Bruijn van HEYER en corso hoofdarrangeurs Jack van der Ende en Eric Pannenborg.

Meertens en De Bruijn vonden het een eer de komende drie jaar de snijbloemen voor het Bloemencorso Bollenstreek te leveren. "Een mooier visitekaartje is er niet", zei Meertens. Van der Ende en Pannenborg waren enorm blij te zijn met deze afspraak. Van der Ende: "Naast de vele duizenden hyacinten, tulpen en narcissen die door bollenkwekers jaarlijks beschikbaar worden gesteld om de praalwagens te overdekken, zijn er ook snijbloemen nodig. Deze worden gebruikt voor de arrangementen op de praalwagens en luxe wagens. Omdat de bloemen meerdere dagen op de wagens moeten stralen is kwaliteit erg belangrijk. In HEYER denken we een goede partij te hebben gevonden. HEYER levert namelijk niet alleen een prima kwaliteit bloemen, maar ook een stukje extra service in de vorm van de verdeling vooraf per wagen op hun locatie in Rijnsburg. Dit bespaart ons veel werk."

HEYER Bloemen Groothandel is sinds 1995 een van de toonaangevende exporteurs van bloemen en planten naar Scandinavië. Zij leveren dagelijks in heel Zweden en een groot deel van Finland aan bloemisten in het hogere segment. Dit vereist een hoge logistieke efficiëntie, want in dit exportgebied varieert de temperatuur van extreem koud tot zeer warm. Behalve een perfect lopende inkooporganisatie heeft HEYER de beschikking over zo'n veertien geconditioneerde bloemenwagens. Tussen de ritdagen door heeft HEYER ruimte vrij om in de corsoweek de verdeling van de bloemen te regelen. Een extra service als deze laat het Bloemencorso Bollenstreek dan ook graag over aan de logistieke specialisten van HEYER.

13 / 16

14 / 16

Houden jouw klanten van Caas?

Waarde n Groothandelsbedrijven in bloemen en planten zijn zoekende naar de manier waarop ze extra toegevoegde waarde kunnen leveren aan hun klanten.

Sommige ondernemers hebben de strategie om nog transparanter te werken en streven operationele excellentie na. Andere bedrijven richten hun pijlen op klantgerichter werken en het maximaal ontzorgen. Bedrijven beschikken tegenwoordig over steeds meer data. Data vertelt het verhaal van je klanten. Neem bijvoorbeeld een tuincentrum. Je levert al jarenlang bloemen en/of planten en hebt een goed beeld van wat ze wekelijks kopen. Op basis van jouw data en Artificial Intelligence (algoritmes) kun je nóg nauwkeuriger voorspellen wat de klanten volgende week gaan kopen. Plus een goede analyse maken welke andere productsoorten aan zullen slaan bij deze doelgroep. Met data is het mogelijk het assortiment bloemen en planten steeds beter af te stemmen op de klanten én de behoefte van de consument. Meer verkoop en minder derving! Als je beter in staat bent te voorspellen, dan kun je daar ook pro-actiever mee omgaan. Doe je klanten een voorstel welke producten ze het beste in de winkel kunnen zetten én hoeveel ze moeten bestellen. Op basis van jouw aanbevelingen verspilt de retailer minder voorraad én kan hij producten aanbieden met een hogere winstmarge.

Succes

Wanneer de retailer het succes van jouw aanbevelingen heeft ervaren, groeit het vertrouwen. Totale ontzorging! CAAS staat voor Category management as a Service. Een category manager is gespecialiseerd is in het samenstellen en optimaliseren van productgroepen. Het doel van zijn werkzaamheden is het maximaliseren van de waarde van een productgroep voor de consument en de organisatie. Bijvoorbeeld door te kijken naar de samenstelling van het assortiment, de aanbiedingen en de manier waarop een product bij de consument gepresenteerd wordt.

Wil je meer weten over CaaS voor jouw bedrijf? Ik ga graag met je in gesprek.

Peter Rosman, 06 83 22 03 46.
peter@wdd.nl

Schouten: 'Tuinbouw gemakkelijke sector'

Landbouwminister Schouten in het midden van de 35 vertegenwoordigers.

n Tuinbouwminister roemt Tuinbouwsector

Minister n "Jullie zijn een gemakkelijke sector voor mij. Heel vaak houden jullie je eigen broek op," zei Landbouwminister Carole Schouten. Eigenlijk geen wonder dus dat zij namens het kabinet donderdag 14 maart, samen met 35 vertegenwoordigers van organisaties, het Tuinbouwakkoord ondertekende.

Een belangstellende zaal.

DOOR JOHAN TH. BOS

Dat gebeurde op het nationaal tuinbouwcongres bij Koppert Biological Systems in Berkel Rodenrijs en was uitgeschreven door (het nieuwe) Greenports Nederland, waarvan Jaap Bond (gedeputeerde in Noord-Holland) voorzitter is, en Greenport Holland.

Prioriteiten

Bond is ook voorzitter van Greenport Aalsmeer en tekende zelf ook publiekelijk, net als de minister en voorzitter Niek Jan van Kesteren van Tuinbouw NL, c.q. van het vooral op bedrijven gerichte Greenport Holland. De tientallen anderen hadden dat op het grote symbolische bord al gedaan.

Nationale Tuinbouwagenda

Het akkoord betreft een Nationale Tuinbouwagenda tot 2030, gericht op circulaire tuinbouw, met zeven prioriteiten: Energie, Ruimtelijke Inrichting, Verslogistiek, Gezonde planten en gezonde mensen, innovatie, arbeidsmarkt & onderwijs en Internationalisering. "Een historisch congres", noemde dagvoorzitter Anouschka Laheij het.

Doel van de agenda is met heel het tuinbouwcluster de groeiende steden in de wereld te vergroenen en te voeden, met een circulaire, duurzame tuinbouw. Plus versterking van de internationale concurrentiepositie van Nederland.

Aanspreekpunt

Er zijn prioriteiten en belemmeringen die de bedrijven, branches en regionale greenports overstijgen, maar tegelijk niet in alle onderdelen van de tuinbouw worden gevoeld, is de redenering. In Greenports Nederland – waarin overheden, bedrijfsleven en kennisinstellingen (met onderzoek en onderwijs) samenwerken - wil men die aanpakken en zoveel mogelijk wegnemen.

"Door één aanspreekpunt voor gesprekspartners te vormen kan de tuinbouw dit beter realiseren en oplossingen versnellen. De behoefte aan dat ene aanspreekpunt was in feite de basis ervoor. Opnieuw werd in verband daarmee door sommigen het onfortuinlijke politiek gestuurde wegsmijten van het Productschap Tuinbouw genoemd. "Dat hadden we ervoor, maar dat is weg", verzuchtte iemand.

Koppositie

Volgens Schouten is het Tuinbouwakkoord het begin van een nieuwe vorm van samenwerking in de sector, die al jarenlang voorop loopt in duurzaamheid, zich uitend in zorgvuldig grondstoffen gebruiken en voorkomen van schadelijke uitstoot.

"Wij zijn al heel goed, maar dit is een volgende stap", zei Jaap Bond. "Dit is een sector die zijn koppositie graag in stand wil houden." Naar zijn mening kennen te weinig mensen de voorsprong op het gebied van milieu en klimaat van de tuinbouw, mede doordat daarover nauwelijks in media wordt gerept.

Brexit

Minister Schouten zei dat men ervoor moet zorgen dat rijksoverheid en sector elkaar blijven vinden. Zij waarschuwde tegen Brexit, vooral nu een no-deal strategie steeds waarschijnlijker wordt, en zei dat de rijksoverheid daarop voorbereid is. "De kracht van samenwerking bestaat uit het versterken van elkaar", hield zij de tuinbouw voor.

Rutger Lammerse, programmamanager van Greenports Nederland, constateerde dat er al veel is gebeurd, maar versnelling nodig is en zoeken naar verschillen tussen de diverse onderdelen van de sector. "Het ene thema taakt het andere", zei hij. Behalve een nieuwsbrief komen er volgens hem geregeld informatieve bijeenkomsten.

Gehoord

De geluiden van de ondernemers moeten worden gehoord, zei Van Kesteren, die overigens twijfels had over de politiek. "Die is geweldig, maar je moet er altijd wel mee uitkijken", vond hij. "Politiek is opportunistisch."

Nazomeren Thema Zomerbloemen

Editie n De organisatie van de Nationale Zomerbloemententoonstelling heeft voor de 34e editie van 12 – 15 september voor het thema 'Nazomeren' gekozen.

Op de drempel van de herfst wil de organisatie een afspiegeling van de zomer uitbeelden. In de uitvoering staat daarom het nagenieten van allerlei zomerse zaken centraal zoals het weer, de uitbundigheid van de natuur, het buitenleven en alles wat daarbij hoort. De artistieke uitwerking van het thema ligt ook dit jaar weer in professionele handen van het team van Heleen Valstar BV.

Themabloemen

Om het thema nog kracht bij te zetten is er dit jaar voor twee themaproducten gekozen: Lisianthus en Bouvardia. Deze producten zullen de nazomerse sfeer zeker onderstrepen. De wortels van Lisianthus liggen in het Wilde Westen van Noord-Amerika. Daar groeit deze veelzijdige bloem in rivierbeddingen van de woestijn en in prairiegebieden. De isianthus staat in Texas, Nebraska, Nevada en Colorado bekend als prairiegentiaan. Lisianthus staat voor waardering, dankbaarheid en charisma. De Bouvardia is met haar ster- of trompetvormige bloemen een bloem met allure, die in maat, kleur en aanzien kan variëren. Deze lieflijke en goed houdbare bloem staat voor enthousiasme en is vernoemd naar de lijfarts van Lodewijk XIII, Charles Bouvard. De NZBT-keuring vormt ook dit jaar de basis van het evenement. Open Monumentendag valt ook in 2019 in het weekend van de expo, waardoor de historische Oude Kerk in Naaldwijk weer het mooist versierde monument van Nederland is.