Bloemenkrant

17 mei 2016

Bloemenkrant 17 mei 2016


Actie tegen patenten

site n Afgelopen week lanceerde Bionext, ketenorganisatie van de biologische sector, 'De Grootste Zaadbank van Nederland.'

Een landelijke campagne, waarbij tot eind juni aandacht gevraagd wordt voor het gevaar van patenten op natuurlijke eigenschappen van planten. Door een te ruime EU-patentwetgeving claimen internationale bedrijven steeds vaker patenten op natuurlijke eigenschappen van zaden, vruchten en planten.
En dat heeft grote gevolgen: een rem op veredeling van zaden en verdwijnen van diversiteit per soort. Hoewel Bionext zich met name richt op food, speelt de patenten-kwestie ook in de sierteelt.
De campagnesite www.degrootstezaadbank.nl roept het publiek op om in actie te komen en zaden te redden voor de toekomst.

Nieuw
innovatie platform 'Let it Grow'

Special n Aan tafel met Marius Dekker

HR-middag VGB over nieuwe
CAO

Foto: pioenen

Pioenen-
seizoen
van
start

Anthurium in collectief

Eerste anthurium ambassadeur Claudia Broch. Foto: anthurium

samen n Anthurium veredelaars en kwekers hebben besloten om hun promotieactiviteiten te bundelen.

Daartoe is de Stichting Promotie Anthurium opgericht. In de stichting trekken veredelaars en alle snij-anthurium en pot-anthurium kwekers in Nederland samen op met als doel het verhogen van de naamsbekendheid van het product.

Foto: claudia broch


Ambassadeur

Om dat doel te bereiken is direct een eerste ambassadeur benoemd, Claudia Broch (27) uit Leiden. Deze in de communicatiewetenschap afgestudeerde kwekersdochter gaat zich onder andere bezig houden met het verbeteren van de positionering van de anthurium en het opzetten van campagnes in samenwerking met de Hartstichting en Bouquet Tales.

Via social media wil Broch zowel de bloemist als de consument bereiken met de boodschap dat anthurium niet alleen een bijzondere, maar ook eigentijdse en gemakkelijke plant met bijzonder veel mogelijkheden.

"Ik kijk ontzettend uit naar mijn werk als ambassadeur uit en aan groene vingers heb ik zeker geen gebrek', als Broch.

Informatiemiddag CAO

Foto: cao

HR n De VGB, Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten, organiseert donderdag 19 mei een HR-middag. Aanleiding hiervoor is de dit jaar aflopende cao. Doel van de bijeenkomst is VGB-leden en niet-leden te informeren over wijzigingen en ontwikkelen rond cao-zaken.

Tal van onderwerpen komen aan bod, zoals het recentelijk onderbrengen van het bedrijfstakpensioenfonds voor de groothandel in bloemen en planten bij PGB.

Een spreker van de PGB zal toelichten wat hiervan de consequenties zijn, inclusief de gevolgen bij verplichtstelling.

informeren

Om de HR-middag inhoudelijk tot een succes te maken, heeft VGB enkele deskundige sprekers uitgenodigd om de meest belangrijke onderwerpen in te leiden en toe te lichten. Daarna is er ruimschoots gelegenheid voor vragen en discussies met collega's.

Het programma:
-AWVN beloningsmonitor: Pieter Verkuilen, AWVN
Hoe verhoudt uw salarisgebouw zich tot branchegenoten? Heeft u een benchmark?
-Arbeidsmarkt & onderwijs: Mariëla van der Meer, Groen Onderwijscentrum
Sluit het onderwijs aan op uw behoefte? Hoe kunnen wij u daarbij helpen?
-Bedrijfstakpensioenfonds Groothandel Bloemen & Planten: PGB
Wat zijn de consequenties van de overstap naar PGB?

-CAO Groothandel Bloemen & Planten: Pieter Verkuilen, AWVN & Jack Kraypoel, Cornix BV
-De cao voor de groothandel loopt dit jaar af. Wat kunt u verwachten en wat wilt u?

De VGB streeft ernaar om de aanwezigen zo goed en volledig mogelijk antwoord te geven op arbeidsvragen, zodat de handelsbedrijven zich optimaal kunnen voorbereiden op de nieuwe cao.

Meer informatie www.vbg.nl

Praktisch
HR-middag VGB
Donderdag 19 mei 2016
Ontvangst: 13:30 / Aanvang: 14:00 uur
Van der Valk Hotel
Sassenheim/Leiden
Warmonderweg 8
2171 AH Sassenheim
Toegang
Gratis voor VGB leden
Niet-leden betalen € 75,- p.p. excl. BTW

De eerste Nationale Hortensia-week

promotie n De eerste Nationale Hortensia-week wordt gehouden van 30 mei tot en met 5 juni. Initiatiefnemers zijn Hortensia Forever&Ever en Hortensia Magical Four Seasons.

Het initiatief wordt ondersteund door de collectieve promotie Hydrangeaworld.

In de week worden de diverse soorten hortensia's in de consumentenmedia uitgelicht en ondersteunend met promotiemateriaal voor de winkelvloer, aangeboden aan de verkooppunten. Er is een poster ontworpen die in de aanloop naar deze week breed verspreid wordt.

De retailer kan de campagne ondersteunen door deze poster, of ander POS materiaal op te hangen en (actiematig) in te spelen op de 'Hortensiaweek'.

Elke dag van de week wordt er een bijzondere hortensia onder de aandacht en zitten hortensia-specialisten klaar om vragen te beantwoorden.

Floridata jubileert

Floridata bestaat 2 jaar. Het jubilerende bedrijf meent dat na een uitdagende start een fundament is gelegd voor de voorziening van markt- en debiteureninformatie binnen de sector.
Floridata is verheugd te constateren dat de afgelopen twee jaren de bereidheid binnen de sector om informatie te delen toeneemt, daar waar voorheen scepsis en terughoudend nog de toon zetten.
Inmiddels vertegenwoordigt het bedrijf driekwart van de sector.

Serie: Een gewaarschuwd mens...

piek n In Frankrijk en Zweden is het binnenkort Moederdag. Ook daar zijn het topdagen in de bloemenhandel. Mooi al die piekmomenten door het jaar heen. Hoe meer hoe beter. De keerzijde is dat het ook pieken veroorzaakt in het debiteurenrisico.

Eén flinke klant die niet betaalt kan wel het hele jaar verpesten. Of nog erger: de continuïteit van het bedrijf aan het wankelen brengen.
Vooral de groothandels in de bloemen- en plantensector zijn uiterst kwetsbaar voor wanbetaling. Ze werken met flinterdunne marges en enorme volumes.

Foto: rgb stock

Daarnaast hebben ze ook nog eens te dealen met superscherpe betalingscondities.

Alles bij elkaar een explosieve cocktail. Toch blijft de risicokant vaak onderbelicht. Zolang de eigen liquiditeitspositie acceptabel is en blijft, gaat de volle aandacht naar het dagelijks wegzetten van zoveel mogelijk handel.


3 x zoveel risico

Ondertussen stapelen de risico's zich steeds verder op. Simpel gezegd: als je 'ja' zegt tegen een betalingstermijn van 90 dagen dan staat er wel drie keer zoveel aan debiteurentegoed open als bij een betalingstermijn van 30 dagen. En dan maar hopen dat er op tijd betaald wordt.

Meestal gaat het goed, maar als het een keer fout gaat, maak dan je borst maar nat.

voorkom dat het debiteurenrisico piekt

Een strakke debiteurenbewaking is in deze branche een absolute noodzaak. Hoe die eruit ziet?

Wat mij betreft neem je nog voordat de betalingstermijn verloopt contact op met de debiteur en vraag of de geleverde goederen goed zijn aangekomen. Hierdoor voorkom je dat eventuele disputen pas later aan het licht komen waardoor extra vertraging ontstaat bij de betaling van het openstaande bedrag.

Ben niet te elastisch

Verloopt de betalingstermijn, dan is er formeel sprake van verzuim. Ken je de klant goed dan heb je de neiging om elastisch te zijn. Dat is begrijpelijk maar niet verstandig, want voordat je het weet is de betalingstermijn rekbaar tot in het oneindige.

Het is gewoon professioneel om bij het verlopen van de betalingstermijn direct een aanmaning te sturen. Tenzij je natuurlijk andere afspraken hebt gemaakt.

Geef in die eerste herinnering opnieuw een betalingstermijn aan (bijvoorbeeld twee weken). Als dan opnieuw niet betaald wordt, bel dan met de klant en vraag wat de reden is waarom de betaling uitblijft. Zeggen ze toe dat het geld binnen een week wordt overgemaakt, stuur dan meteen een e-mail waarin je deze toezegging nog eens verwoordt.

Wordt ook deze mondelinge afspraak geschonden, stuur dan een formele tweede aanmaning (inclusief nieuwe betalingstermijn) en maak duidelijk dat je juridische stappen neemt na die termijn.


Incassoprocedure opstarten

Gebeurt er nog steeds niks, dan zul je een advocaat of incassobureau in de arm moeten nemen.

Ben je verzekerd tegen wanbetaling, draag dan de openstaande vorderingen over ter incasso aan de kredietverzekeraar als de afgesproken overdrachtstermijn is aangebroken.
Gaat het om een internationale relatie? Dan is het wijs om een advocaat of incassobureau uit het betreffende land in te schakelen. Zij sturen namens jou een sommatiebrief. Komt er geen reactie dan volgt een gerechtelijk bevel tot betaling.

De kosten voor deze procedure kun je in rekening brengen bij de niet betalende klant voor zover je algemene verkoopvoorwaarden daartoe de mogelijkheid bieden en deze voorwaarden ook daadwerkelijk van toepassing zijn.


Extra dekking voor bloemen en planten

Je kunt de incassoprocedure natuurlijk ook in handen geven van Euler Hermes. Dan handelen wij die voor je af.

Daarnaast kun je bij ons het debiteurenrisico verzekeren. Voor de bloemen en plantensector bieden we maatwerk. De kredietlimiet die we afspreken mag bij piekmomenten (zoals Valentijnsdag, Moederdag, etc.). worden overschreden met 50% tot een maximum van € 50.000.

Andries Stekelenburg


Euler Hermes

Euler Hermes helpt ondernemers in Nederland met inzicht over en oplossingen voor haar betaalrisico's.

Onze uitgebreide kennis van bedrijven, sectoren en economische trends wereldwijd vormt de kern van de oplossingen die wij aanbieden in de vorm van kredietverzekeringen, bankgaranties en internationale incasso's.

Meer informatie:

www.eulerhermes.nl

Wereldprimeur, de eerste incubator gericht op bloemen en planten

Silke Tijkotte Foto: let it grow

innovatie n Het nieuwe initiatief 'Let it Grow' start een open innovation call voor ondernemers en creatieven met groene, innovatieve concepten. Let it Grow is een ambitieus, internationaal georiënteerd innovatieplatform binnen de bloemen- en plantensector', dat is ontwikkeld vanuit Royal FloraHolland.

Het doel is om ondernemers die met bloemen en/of planten het stadsleven positief beïnvloeden te faciliteren en te begeleiden in hun groei.

Foto: let it grow
Foto: let it Grow

Een belangrijk onderdeel is het Let it Grow Lab, de eerste incubator ter wereld die zich richt op bloemen en planten. De incubator is een uniek in de wereld en heeft zijn start in bloemenland Nederland.

Sector

Initiatiefneemster en founder van Let it Grow de 28-jarige Silke Tijkotte: "De bloemen- en plantensector is één van de weinige plekken waar de startup-scene nog niet floreert. Daardoor liggen er ontzettend veel kansen voor ondernemers.

Jonge stedelijke consumenten hebben een duurzame en bewuste lifestyle. Let it Grow vindt dat planten en bloemen hier een vanzelfsprekend onderdeel van zijn.

Om daar op in te spelen, brengt Let it Grow de sierteeltwereld en de (start-up)wereld bij elkaar om de kansen die zo ontstaan samen te benutten".

Open innovation call

Vanaf 10 mei start Let it Grow een wereldwijde 'open innovation call' voor ondernemers en creatieven.

Inschrijven kan met een concreet concept dat het stadsleven positief bevordert met bloemen en planten. Het thema van de open innovation call is Health & Wellbeing.

Silke: "Het doel is om vanuit Nederland een maatschappelijke beweging te starten met innovaties die de stad en haar inwoners gezonder en gelukkiger maken met behulp van bloemen en planten."

Let it Grow Lab

Uit de aanmeldingen kiest een vakkundige jury vijf initiatieven, die vanaf oktober gedurende vijf maanden vanuit het groene en kleurrijke Let it Grow Lab in Amsterdam worden ondersteund en gecoacht in een op maat gemaakt incubatieprogramma.

Let it Grow stelt samen met Royal FloraHolland zijn (inter)nationale netwerk en expertise ter beschikking. Voor de realisatie van hun concepten is € 100.000 beschikbaar voor de teams.

Inschrijven kan vanaf 10 mei tot 10 september 2016, via letitgrow.org/apply.

veel kansen voor ondernemers

Silke Tijkotte

Silke Tijkotte studeerde Bedrijfskunde. Na haar studie wordt ze in 2013 ingelijfd door Royal FloraHolland. Als lid van het productteam planten, merkt ze dat het opzetten van nieuwe initiatieven binnen de sector ingewikkelder is dan gedacht. Tegelijkertijd ziet ze zoveel kansen en zoveel potentieel binnen de florerende startup-scene in Nederland.
Vanuit Royal FloraHolland gaat Silke met Let it Grow innovaties helpen groeien. Het platform ontwikkelt zij samen met partners binnen en buiten de sierteeltsector.

[Foto-credits: Prathna Singh (boven), Valentina Vos (portret) en Harry Brieffies (onder)]

9 / 28

11 / 28

13 / 28

Zo blijft 'Altijd Kalanchoë' altijd interessant

Foto: kalanchoe

De leden van 'Altijd Kalanchoë' gaan verder dan uitsluitend het leveren van Kalanchoës van topkwaliteit en het zijn van een betrouwbare handelspartner. Met de makkelijke en kleurrijke Kalanchoës willen ze nu en in de toekomst interessant zijn voor de handel in het binnen- en buitensegment en voor de eindconsument.

De veredelaars, vermeerderaars en kwekers van dit vooruitstrevende collectief gaan dan ook, gezamenlijk en individueel, voor u een flinke stap verder. Het resultaat is veelzijdig.

Inspirerend assortiment

Het leveringsprogramma omvat veel soorten, waaronder zeldzame en exotische Kalanchoës, met diverse soorten bloemen in talloze kleuren en potmaten, altijd jaarrond en bloeiend leverbaar. De telers bieden vele retailconcepten, zowel kant-en-klaar als geheel op maat en zelfs, category management in gesloten afzetketens voor winkels en winkelketens.

Ondertussen geven ze ook de (incidentele) afnemer van grote partijen alle aandacht met een keus uit alle soorten, potmaten en kleuren, altijd inclusief leveringszekerheid.

Met deze onderscheidende kenmerken zijn en blijven de kwekers van 'Altijd Kalanchoe' interessant.


Denken vanuit de markt

Al die voordelen voor de handel (bloemisten, tuincentra, exporteurs, bouwmarkten en supermarkten) vloeien logisch voort uit het standpunt dat de deelnemende veredelaars, vermeerderaars en kwekers innemen tijdens alle fasen van hun bedrijfsproces.

denken in wensen

Ze denken en handelen vanuit doelen en wensen van de individuele bloemenspeciaalzaak, winkelketens en de eindconsument. Dit marktgeoriënteerd ontwikkelen draait de keten als het ware om. Niet produceren en zien of er kopers voor het product zijn, maar eerst kijken en luisteren naar wat de markt beweegt en daarop inspelen.

Innoveren door observeren

Stylistes onderzoeken trends op het gebied van mode, lifestyle, interieurinrichting, ideeën over binnen- en buitengroen, tuinmeubilair en aanverwante gebieden. Consumenten zijn ingedeeld in diverse stijlgroepen, zoals klassiek, modern, trendy en populair.
Ook wordt gekeken naar winkelformules en de plaats in de markt van de diverse ketens. De extrapolatie van dit 'mood board' vol impressies, observaties en visies stimuleert het innovatiebeleid en is leidend bij het ontwikkelen van nieuwe soorten en het verbeteren van bestaande.

De tuincentra, bloemisten, supermarkten en bouwmarkten en hun klanten krijgen dus precies wat ze wensen. Dat leidt regelmatig tot nieuwe introducties.

Compacte plant met grote bloemen

Gebaseerd op signalen uit de markt werd de ontwikkeling van een grootbloemige Kalanchoë in gang gezet. Traditioneel is de bloem circa 1,1 cm. De trend gaf een voorkeur aan van 4 cm. Na geduldig en nauwkeurig veredelingswerk en talloze proefkweken kon het resultaat getoond worden. Het is een compacte plant geworden waarvan de takken en blaadjes grotendeels schuilgaan onder de grote bloemen. Vrijwel tegelijkertijd zijn alweer varianten ontwikkeld met iets langere stelen in een wat lossere struikvorm.

En zo blijft 'Altijd Kalanchoë' altijd interessant.

Peter Rodenrijs, productmanager

Samenwerken n De groep Kalanchoë aanvoerders kent een lange periode van samenwerken. Thans uit zich dit in het delen van informatie en jaarlijkse productbijeenkomsten met een hoge opkomst.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Peter Rodenrijs, al bijna twee decennia actief met Kalanchoë.

De productgroep Kalanchoë is voor Royal FloraHolland en de totale Europese sierteeltmarkt van strategisch belang. Alleen al het afgelopen jaar zijn er via de veiling 90 miljoen stuks planten aangevoerd.
In Europa is één op de tien kamerplanten een Kalanchoë. Hiermee is op plantenbelang de Kalanchoë, na Orchidee, de tweede productgroep.


Peter Rodenrijs, productmanager bloeiende planten, is al bijna twee decennia actief met Kalanchoë. "Door mijn lange ervaring in de productgroep Kalanchoë heb ik de geschiedenis ervan goed in beeld. Bijzonder was de eerste witte enkelbloemige Mount Robson Kalanchoë in 1996. Maar ronduit spectaculair was de introductie van de gevuldbloemige Calendiva in 2002.
De afgelopen jaren is het assortiment verder uitgebreid met onder andere botanische soorten zoals Magic en Lucky Bell."

Productmarktbeeld

De kwekers en veredelaars zijn mij goed bekend. Onderling is er veel openheid en de communicatie naar elkaar is vrijwel altijd helder en direct.
Naast kwekersbezoeken hecht Peter Rodenrijs eraan om klanten via een productmarktbeeld te informeren, onder andere naar de nieuwe mogelijkheden in deze productgroep.
"De groep aanvoerders is al jaren redelijk stabiel. Omdat alle segmenten door hen stevig worden bediend stappen nieuwe aanvoerders niet gemakkelijk in deze productgroep. Afgelopen decennium zijn Solis Plant en GP Power toegetreden. Anderzijds werd afscheid genomen van enkele gerenommeerde aanvoerders zoals H. Kuilboer, Blommendale, 's Gravenhoorn en Molenbroek."

Productactiviteitenplan
In overleg met de FPC Kalanchoë en Royal FloraHolland is het afgelopen jaar een Productactiviteitenplan tot stand gekomen. De speerpunten hierin zijn een promotieplan Kalanchoë, een betere informatievoorziening via een nieuwsbrief naar kwekers en meer inzicht in de ontwikkeling van de vraag en aanbod. De promotiecommissie werkt nauw samen met marketingbureau Sense marketing & More, LTO Glaskracht Nederland en Royal FloraHolland. Nog dit jaar worden alle punten opgepakt.

Verrassen
Met een continustroom van vernieuwingen weet Kalanchoë zowel handel als consument keer op keer te verrassen. In 2015 zijn de Grandiva's met hun extreem grote bloemen geïntroduceerd. Bijzonder was eveneens de introductie van de groen bloemige Kalanchoë Croco. "Vanuit marktverbreding start deze maand de nieuwe promotiecampagne Kalanchoë Garden, waarmee een nieuwe buitenafzetmarkt wordt gecreëerd. De verwachting is dat de klokaanvoer van de binnen Kalanchoë in de zomerperiode zal afnemen, met een stabielere zomerprijs als gevolg."

Prijsvorming
In de eerste afzetweken was de vraag en prijsvorming matig. Echter, vanaf week 5 is de vraag en prijsvorming omgedraaid en was dit overwegend positief.

Deze ontwikkeling zien we ook bij veel bloeiende planten, maar de Kalanchoë heeft hierin wel bovengemiddeld gepresteerd. Peter Rodenrijs stelt dat de afzet tot op heden zonder problemen verloopt. "Duitsland is veruit de grootste afnemer van Kalanchoë, gevolgd door Frankrijk en Nederland.

Engeland nieuw aandachtsgebied

Engeland wordt het nieuwe aandachtsgebied vanuit de promotiecommissie. De concurrentie is voornamelijk Deense productie.

Concurrentie uit andere landen zal de komende jaren verder afnemen. Op segmentgebied blijft de afzet naar de groothandel en supermarkt stabiel. Een daling was te zien bij de tuincentra en een lichte groei bij de bouwmarkten.

Via de campagne Kalanchoë Garden wil men de afzet richting tuincentra weer laten groeien. Deze start op 17 mei." Begin juni organiseren we een tweedaags marktbezoek richting Engeland. Hier willen we onder meer bekijken in hoeverre de campagne Kalanchoë Garden aanslaat bij de tuincentra en consumenten.

Onderzoeken

Naar aanleiding van drie verschillende Kalanchoë onderzoeken in 2015, te weten de Voorkeurwinkel, Consumentenonderzoek bloeiende planten en Storecheck Kalanchoë, kon de conclusie worden getrokken dat de consument beter moet worden geïnformeerd over de eenvoudige verzorgingseigenschappen van Kalanchoë.

Daarom zullen de aanvoerders een collectief logo Easy en uniforme verzorgingsiconen gebruiken op de hoezen. Dit zal in 2016 in fases worden geïntroduceerd.

Keukenhof 2016

Foto: keukenhof

In de acht weken dat Keukenhof open was, hebben bezoekers vanuit de hele wereld de schoonheid van bolbloemen mogen ervaren. Holland op zijn fraaist. Het mooiste lentepark heeft de poorten weer gesloten en gaat zich opmaken voor de 68-ste editie. Tot ziens in 2017.

Foto: Walter Landesbergen
Foto: Walter Landesbergen
Foto: Walter Landesbergen

Plantgezond onderzoek dankzij gewascoöperatie

Jelle Strijbis.

innovatie n Het product Kalanchoë heeft sinds december zijn eigen gewascoöperatie. Dit zorgt ervoor dat Kalanchoë ook op het gebied van plantgezond onderzoek de weg van de innovatie kan blijven volgen.

Door de landelijke commissie Kalanchoë van LTO Glaskracht Nederland werd vorig jaar het initiatief genomen om de gewascoöperatie op te richten.

Foto: lto

Door de Kalanchoë kwekers is dit direct breed opgepakt, wat in een deelname resulteerde van ruim driekwart van alle kwekers. Ofwel, elf van de vijftien kwekers doen mee. Om alles ook formeel vast te leggen vond de ondertekening van de oprichtingsakte op 4 december plaats door Rene van Dop (Solis Plant, 's Gravenzande) en Jelle Strijbis (SV.CO, De Lier).

Rene vervult de rol van voorzitter en Jelle die van penningmeester en secretaris. Aan de gewascoöperatie zijn ook nog drie bestuursleden toegevoegd: Fred van Luijk (Kwekerij De Veranda, Honselersdijk), Aad Vreugdenhil (Kwekerij Vreugdenberg, De Lier) en Karel Schoenmaker (Maasluiden Potplanten, 's Gravenzande). De gewascoöperatie Kalanchoë is de twaalfde gewascoöperatie die is opgericht onder de vlag van LTO Glaskracht Nederland.


Jongste bestuur

"Uniek is het wel dat de gewascoöperatie Kalanchoë het jongste bestuur heeft van alle andere gewascoöperaties" zegt Jelle Strijbis. "Dat mag zeker worden genoemd. Wij en ook de andere deelnemende kwekers hebben allemaal een passie voor het kweken van de allerbeste en mooiste Kalanchoës. Zelf ben ik van kind af aan opgegroeid met Kalanchoë op het ouderlijk bedrijf en vind ik het een prachtig product.

Met name de grote variatie in kleuren en vormen van Kalanchoë, in combinatie met het gegeven dat dit product makkelijk te onderhouden is, maakt het zo aantrekkelijk."


Investeren

Als eigenaar van SV.CO kan Jelle Strijbis met trots melden dat Kalanchoë al meer dan vijfentwintig jaar op het bedrijf wordt geteeld en dat het mooi aansluit bij de andere bloeiende kamerplanten die zij telen. "Evenals mijn collega kwekers leveren we topkwaliteit.
Om de lat zo hoog mogelijk te houden, is het belangrijk om dan ook te investeren in de plantgezondheid van je product. Het is dan een geruststellende gedachte dat de gewascoöperatie ons de mogelijkheden biedt het onderzoek naar plantgezondheid, alsmede een stukje innovatie, gezamenlijk op te pakken."


Speerpunten

In overeenstemming met de kwekers zijn er eerder dit jaar binnen de gewascoöperatie een aantal speerpunten naar voren gebracht voor uit te voeren onderzoek. "Thans worden deze punten uitgewerkt, zodat we later dit jaar gezamenlijk kunnen besluiten in welk onderzoek we als coöperatie gaan investeren.

Vanuit andere geldstromen, zoals de PT-gelden, is er in het verleden al veel onderzoek verricht die de nodige kennis heeft opgeleverd. Onder andere op het gebied van biologische bestrijding van Sciara, de invloed van fosfaat op de strekkingsgroei van Kalanchoë en het verkrijgen van meer rendement uit CO2 en belichting."

Wensen voor onderzoek

Echter, onderzoekwensen zijn er altijd, waarbij het beheersen van terugkerende gewasproblemen zoals meeldauw en wortelproblemen een blijvende uitdaging vormen.

Maar ook noemde Jelle Strijbis onderzoek naar andere methodes van het remmen van Kalanchoë, belichting en waterzuivering, naast onderzoek met een wat meer plantgezonde insteek zoals alternatieve methoden voor het bestrijden van ziekten en plagen.

"Het idee is om de belangrijkste speerpunten voor onderzoek samen met elkaar als Kalanchoë club jaarlijks te benoemen en te laten uitvoeren. Zo bepalen we zelf wat wel en niet van belang is voor de teelt van Kalanchoë, en van voldoende praktische aard is en kan worden toegepast.

Dat geeft veel voldoening. Ondersteuning daarbij krijgen we van LTO Glaskracht Nederland, die veel zaken achter de schermen voor ons regelt. Daar mag zeker een compliment aan worden gewijd, want LTO levert hier echt goed werk!"

21 / 28

22 / 28

23 / 28

'Opleiden doe je op de werkvloer'

Op de winkelvloer gebeurt het echt.

studenten n Bedrijven weten dat goed opgeleide groene studenten hun bedrijf veel kunnen bieden. Steeds vaker dragen bedrijven daar tijdens de opleiding ook zelf een steentje aan bij.

Het Wellant-college in Rijnsburg zoekt bedrijven om dit samen te doen in de sierteelt- en bloembollensector, zodat er in de toekomst nog goed én genoeg personeel beschikbaar is.

Hogere klantbesteding in de retail.
Goed geschoold, is het halve werk. Foto: opleiden

Op 26 mei 2016 staat het Flower Science Café geheel in het teken van personeel en de toekomst. Het groene onderwijs weet wat zij hun leerlingen moeten meegeven voor een goede start in de praktijk.
Bedrijven weten dat waarschijnlijk nog beter. Daarom nodigt het Wellant-college bedrijven in de sierteelt- en bloembollencluster uit om in gesprek te gaan met het onderwijs.

'Samen optrekken voor de beste medewerkers van de toekomst'

Sarah Dikker

Hollands Beste Bloemstylist, Sarah Dikker, is gastvrouw in het Flower Science Café. Zij zal het programma presenteren en de sprekers introduceren.
Het programma bestaat uit een aantal inspirerende sprekers die vervolgens als panel met de zaal in discussie gaan. De sprekers zijn:

•Pim Theunissen

Locatiedirecteur Wellant-college over de toekomstplannen van het groen onderwijs.


•Sam van Egmond

Directeur Hobaho over de kennis die jonge medewerkers én jonge ondernemers moet hebben om de sector toekomstproof te maken én hoe we jongeren kunnen boeien en binden aan de sector.


•Ben van Berge Henegouwen

Directeur van machinefabriek West End spreekt over hun eigen aanpak en opleiding en hoe zij jongeren weten aan te trekken.

Na de sprekers pitchen enkele leerlingen hun praktijkprojecten die zij samen met een bedrijf in het sierteeltcluster zijn gestart.

Personeel

Het vinden van goed en goed geschoold personeel is een probleem wat in de groene sector hardnekkig is. Gebrek eraan kan leiden tot aanzienlijke economische bedrijfsschade.

De wetenschap dat personeelskosten de kostenkant van de bedrijfsvoering domineren is algemeen bekend.

Maar andersom is het ook zo, dat goed en goed gekwalificeerd personeel voor een aanzienlijke positieve impuls kan zorgen.
In de retail is dit direct zichtbaar in de omzet en gemiddelde klantbesteding en in de achterliggende bedrijfskolom in de efficiëntie van de arbeids- of voortbrengingsprocessen.

Onderzoeken wijzen ook uit dat bedrijven die personeel beschouwen als 'asset' significant beter presteren.

Praktisch

Het Flower Science Café wordt georganiseerd bij FloraHolland, Laan van Verhof 3 in Rijnsburg. Het programma start om 15.30 uur.
Aanmelden voor dit café is niet verplicht, maar wel gewenst. Voor meer informatie is dit mailadres bruikbaar: info@flowersciencecenter.nl.


Flower Science

Het Flower Science Café is een initiatief van de gemeente Lisse en vindt iedere laatste donderdag van de maand plaats. Deze editie van het Flower Science Café is een co-productie met het Wellantcollege Rijnsburg en de Greenport Duin- en Bollenstreek.

Koppert Cress gaat voor Koning Willem I Prijs

Rob Baan (Koppert Cress) en voorzitter van de vakjury Anne-Marie Rakhorst. Foto: Koppert Cress

prijs n Hare Majesteit Koningin Máxima reikt op donderdag 26 mei in Eindhoven de Koning Willem I Prijs 2016 en de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap 2016 uit.

De Koning Willem I Prijs is een ondernemingsprijs die sinds 1958 tweejaarlijks wordt toegekend door de Koning Willem I Stichting.

Innovatie

De Koning Willem I Prijs wordt uitgereikt aan een onderneming uit het midden- en kleinbedrijf en aan een grote onderneming met meer dan 250 werknemers.
De genomineerden zijn beoordeeld op durf, daadkracht, duurzaamheid, innovatie en doorzettingsvermogen.
De genomineerden in de categorie MKB zijn Verhoef Aluminium (Aalsmeerderbrug), TOBROCO (Oisterwijk) en Ventura Systems (Bolsward).
In de categorie Grootbedrijf zijn drie koninklijke ondernemingen genomineerd: Philips (Eindhoven), Zeelandia (Zierikzee) en Vopak (Rotterdam).


Duurzaam

Voor de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap zijn Fujifilm (Tilburg), Fairphone (Amsterdam) en Koppert Cress (Monster) genomineerd. De Plaquette beloont duurzame innovaties van zowel kleine als grote organisaties.
De Koning Willem I Stichting is in 1958 op initiatief van De Nederlandsche Bank in het leven geroepen door een aantal aan het bedrijfsleven verbonden organisaties. De Stichting heeft als doelstelling de nationale economie nieuwe impulsen te geven en het aanzien van het Nederlandse bedrijfsleven te vergroten. De prijs wordt toegekend met steun van het ministerie van Economische Zaken. De Plaquette met steun van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Peony Showgarden Holland weer open

Meer dan 700 verschillende pioenrozen. Foto: peony show garden

pioenen n Het pioenenseizoen is begonnen en de deuren van de Peony Showgarden zijn weer geopend. De showgarden is de grootste pioenen showtuin van Europa.

Met meer dan 700 verschillende soorten pioenrozen is de Peony Showgarden de plaats om kennis te maken met de groei en de bloei van de verschillende cultivars.

Het initiatief is in 2010 opgestart, met als doel om potentiële klanten de verschillende pioenen cultivars op een onafhankelijke locatie te laten zien.

Kwekers, exporteurs en handelaren kunnen door de showtuin bestaande en nieuwe cultivars onder de aandacht van een breed publiek brengen.

De vorige seizoenen waren een groot succes. Honderden bezoekers uit binnen- en buitenland hebben de tuin bezocht.

De verwachting is dat de tuin een groot effect zal hebben op de landelijke kwaliteit van het product pioenroos.

Meer informatie op www.peonyshowgarden.com

26 / 28

Bakker en Frederique gaan samen online

Frederique van der Wal tijdens workshop. Foto | Keukenhof Foto: keukenhof

merk n Bakker.com, de grootste online tuinspecialist van Europa gaat samenwerken met Frederique's Choice, het bloemenmerk van ex-model Frederique van der Wal.

Onder de naam Bakkerflowers worden boeketten in Nederland en Duitsland geleverd. Bakker.com kiest voor het bloemenmerk van Frederique van der Wal, omdat ze direct samenwerkt met kwekers en eigen binderijen heeft.

Daarnaast garandeert Frederique's Choice verse en kwalitatief goede boeketten door de bijzondere verpakking én door het snelle leveringsproces, direct van binderij naar consument, zonder tussenleveranciers. De boeketten worden binnen 24 uur aan de deur van de klant bezorgd.


Paul Geraeds, CEO van Bakker.com: "Frederique's Choice kent dezelfde werkwijze als wij: een directe lijn van leverancier naar eindconsument, dus het meest vers. Dit is zeer belangrijk bij groenproducten. Daarnaast delen we de passie voor alles wat bloeit. Dat zie je terug in de assortimentskeuze van Frederique van der Wal. Zij heeft een prachtige collectie boeketten samengesteld waar haar liefde voor bloemen vanaf straalt."


Frederique van der Wal: "Bloemen zijn voor mij echt een verrijking. Ze maken het thuis niet alleen gezelliger maar hebben ook een enorm effect op ons well being.

Het leuke is dat dit allemaal zo'n 10 jaar geleden begon toen er in de Keukenhof een bloem naar mij werd vernoemd. Met mijn bloemenmerk Frederique's Choice en de samenwerking met Bakkerflowers wil ik mijn liefde voor bloemen overbrengen en het fijne gevoel dat mooie bloemen ons kunnen geven naar zoveel mogelijk huiskamers brengen."


De bloemen van Frederique zijn vanaf nu verkrijgbaar op Bakker.com.

Rozenfestival in Lottum

Rianne Thijssen, kwekersdochter, geboren en getogen in Lottum.

roos n Rianne Thijssen mag zich de Rozenkoningin van 2016 noemen. Zij zal de komende maanden het boegbeeld zijn voor de promotie van de roos en het Rozenfestival dat van 12 tot en met 15 augustus in Lottum plaatsvindt.

Tijdens de presentatie van de Rozenkoningin bij kasteel de Borggraaf opende Jan Huijs, voorzitter van Stichting Rozendorp Lottum, het rozenseizoen en benadrukte hij dat de nieuwe Rozenkoningin een belangrijke taak wacht om Lottum te promoten als hèt Rozendorp van Nederland.

Rozendorp Lottum: mozaïeken, modeltuinen en prachtig versierde objecten.

Een taak die Rianne Thijssen met verve zal kunnen vervullen. Als heuse kwekersdochter, geboren en getogen in Lottum, ging zij namelijk als klein meisje al mee naar het rozenveld. "En ook nu zit ik nog elk jaar in de zomerperiode met mijn vader rozen te oculeren en te binden. Daarnaast werk ik ook af en toe in de kasrozen; heel anders maar wel leuk," aldus de nieuwe Rozenkoningin.

Rozen uit de Kunst

Bovendien heeft Rianne twee jaar geleden al de kneepjes van het Koninginnevak van dichtbij mogen aanschouwen: toen stond ze de toenmalige Rozenkoningin bij als achtergronddanseres.

Dit keer treedt Rianne naar de voorgrond en zal ze zelf deze koninklijke functie op zich nemen.

Middels een kunstzinnige animatieshow werd Rianne Thijssen tijdens haar verkiezing aan het publiek voorgesteld. Een presentatie die geheel in het teken stond van het thema van dit jaar, namelijk 'Rozen uit de Kunst'.

De nieuwe Rozenkoningin heeft als doel het Rozenfestival in de aanloop naar het evenement zo veel mogelijk onder de aandacht te brengen van een breed publiek, en liet weten deze taak serieus op te pakken: "Ik heb heel veel zin om het Rozenfestival te promoten en uiteindelijk het festival zelf te beleven!"

Dat Lottum zich het rozendorp mag noemen, spreekt uit de cijfers: liefst 70% van de Nederlandse rozenproductie komt uit dit pittoreske dorpje.

Aftellen

Na de opening van het rozenseizoen en de presentatie van de Rozenkoningin werd op het marktplein van Lottum, onder begeleiding van de Koninklijke Harmonie, het nieuwe aftelbord tot het Rozenfestival onthuld. In kenniscentrum De Rozenhof werd samen met de Rozenkoningin geproost op het nieuwe seizoen en het 10-jarig jubileum van De Rozenhof.

Het Rozenfestival 2016

Iedere twee jaar is het centrum van Lottum tijdens het Rozenfestival uitbundig versierd met rozen. Miljoenen rozenknopjes zijn verwerkt in betoverende mozaïeken, modeltuinen en prachtig versierde objecten. Een tuinfair, rozen- en bloemschikdemonstraties en volop informatie over kas- en buitenrozen completeren het geheel. In 2014 trok het festival 50.000 bezoekers.

In ruim 20 jaar is het Rozenfestival uitgegroeid tot één van de belangrijkste toeristische attracties in Noord- en Midden-Limburg.

Nieuwe website 'Altijd Kalanchoë'

live n De volledig vernieuwde website www.kalanchoe.nl is live. De website is geheel vanuit de behoefte van de eindconsument ontwikkeld met veel beelden en aandacht voor verzorging en inspiratie.

Afgelopen december hebben de Kalanchoë-veredelaars en kwekers in de concept testwinkel 'Voorkeur' de consument gevraagd naar de (gewenste) communicatie voor en over Kalanchoë.

De Kalanchoë werd vooral gewaardeerd als gemakkelijke en kleurrijke plant. Jaarrond verkrijgbaar in een breed palet aan soorten, kleuren en maten.

Op de website staan prominent ook alle merken en productlabels van de deelnemende kwekers vermeld, zodat de consument deze van de verpakking van de gekochte plant kan herkennen en desgewenst meteen naar de betreffende site kan.

Met de geheel vernieuwde aanpak van de website, met de focus op informatie en inspiratie in de belangrijkste talen, legt deze zo optimaal mogelijk verbinding tussen de collectieve promotie en de verkoop.


Gezamenlijk

De collectieve promotie 'Altijd Kalanchoë' voor de bloeiende plant Kalanchoë is een initiatief van de veredelaars en gezamenlijke kwekers die lid zijn van Royal FloraHolland. Royal FloraHolland faciliteert deze groep, LTO Glaskracht Nederland organiseert en verzorgt het secretariaat en Sense marketing & more is verantwoordelijk voor de positionering en de campagne.

Voor meer informatie: zie ook www.kalanchoe.nl

Derde keer Aalsmeer Flower Festival

aandacht n De derde editie van Aalsmeer Flower Festival vindt plaats op zaterdag 18 en zondag 19 juni. Op zes bijzondere locaties in Aalsmeer en Kudelstaart worden bloemen en planten op allerlei manieren onder de aandacht gebracht.

Tijdens het Flower Festival laat Aalsmeer zich van zijn meest bloemrijke kant zien.

Arrangeurs maken prachtige bloemcreaties met verse producten van topkwekers. Veredelaars tonen hun nieuwe rozensoorten, hoveniers bieden verrassende tuinideeën en kunstenaars laten zien hoe de bloemen- en plantenwereld hen inspireert.

Bezoekers kunnen ook eetbare bloemen proeven of meedoen aan een workshop bloemschikken. In Fort Kudelstaart, onderdeel van de Stelling van Amsterdam, worden rondleidingen gegeven. Op 18 en 19 juni is ook het Open Tuinenweekend van Groei & Bloei.