Bloemenkrant

1 oktober 2019

Bloemenkrant 1 oktober 2019


The Flower Bazar première in Hamburg

Succesvol n Meer dan 500 enthousiaste vakbezoekers – bloemisten, tuincentra, bouwmarkten en retailers in woonaccessoires – bezochten in glorieus weer de eerste Flower Bazar in Braak, bij Hamburg.

De Flower Bazar stond geheel in het teken van bloemen en planten samen met woonaccessoires. Onder de exposanten waren bekende vertegenwoordigers van de industrie, Afri Flora, HBX, Breedijk, Dutchmaster in Dried Flowers, Lechuza-Landgard, Brosi, NDT, Barendsen, Jodeco Glass, RM Plants, Just Chrys, Tesselaar Alstroemeria, Lisianthus The Special Flower, Dümmen Orange, Luxform, Pole to Pole, Lehner Wolle, Van der Plas, Calandiva, Piet Vijverberg, Vreeken Bouvardia, G&V, NIFEM, Mixt Creations en nog vele ander kwekers.

Het nieuwe concept werd georganiseerd door het Nederlandse bureau 2dezign, dat zijn competentie op het gebied van cross-selling live aantoonde bij het vlaggenschip van de Boltze Group, locatie Braak. In 4000 m2 showroom werd samen met Boltze speciaal voor dit evenement een toekomstgerichte pop-up store ingericht waar in drie verschillende opstelllingen - een meubelwinkel, een DIY store en een tuincentrum - compleet nieuwe winkel- en verkoopconcepten aan de bezoekers van de beurs werden gepresenteerd. Deze winkels blijven nog zes maanden intact.

"Een allround succesvol evenement met grote inspiraties rond het onderwerp bloemisterij en decoratie voor binnen en buiten. Dit zal in de toekomst zeker een belangrijk onderdeel van het industriële landschap blijven. Wij kijken samen met de vele klanten en exposanten uit naar een vervolg volgend jaar", zei Pascal Koeleman van 2dezign. Juist de natuurlijke producten in de mix met deco trokken zeer veel aandacht van de bezoekers. Naast inspiratie was het ook een verkoop- en order beurs met een speciale outlet hoek waar producten direct werden verkocht, soms met wel 80% korting.

Tijdens het event organiseerde Lehner Wolle haar StylIT congres. Zeven bekende stylisten maakten tot de verbeelding sprekende creaties met onder andere de producten van Lisianthus The Special Flower, Just Chrys en Lehner Wolle.

Onze klanten maken we graag rijk gaf Rudi Tuinman aan. Het concept is zo'n succes dat we het event volgend jaar twee keer in Hamburg willen houden en de plannen om dit event in 2020 ook in Nederland tot een succes te maken zijn vergevorderd. Met toekomstige partners worden gesprekken gevoerd en we verwachten hier snel meer over te kunnen vertellen. Deze manier van pop-up event beurzen smaakt naar heel veel meer, zowel vanuit de bezoekers als vanuit de deelnemers. We willen een boutique-achtige beurs hebben waar verkoop en belevenis samen komen met goed eten en waar iedereen wat gaat verdienen.

Gewoon samen de markt in gaan. Natuurlijk kan je feestjes geven voor jouw eigen klanten en daar is niets mis mee, maar daar komen nooit grote retailers op af. Bij The Flower Bazar hebben we nieuwe klanten ontmoet en interessante opdrachten gekregen. Een kledingwinkel bijvoorbeeld, kocht in vijf minuten voor 1.000 euro droogbloemen in. Hagebau en Obi waren met vijf en zes inkopers en kwamen er al snel achter dat één dag FLower Bazar niet voldoende was. Voor deze bedrijven was er zoveel interessante cross-selling dat zij de volgende dag weer zijn gekomen en zelfs de CEO hebben meegenomen.

Voor meer informatie over de Flower Bazar 2020 kunt u contact opnemen met Pascal Koeleman, pascal@2dezign.nl of 071-4010875.

Florensis rijdt mee in Challenge naar Gambia

Konvooi n De Rotary Challenge is vrijdag 27 september gestart vanaf Florensis.

Deze pittige autorit van Zwijndrecht naar Gambia, bestaat uit een karavaan van 15 auto's, te beschouwen als een bijzonder hulpkonvooi, en is een initiatief van Rotaryclub Zwijndrecht e/o. In Gambia worden de auto's gedoneerd en geveild voor het goede doel. Wim-Arie Hamer reed al vaker mee en deze editie rijden namens Florensis ook Leo Hoogendoorn (CEO) en Marc Philips (vertegenwoordiger België) mee, naast nog een aantal Hamer familieleden. De opbrengst gaat naar Stichting Scholenplan Gambia en Yep Africa.

Sierteelt sponsort bijdrage aan ontwikkeling De karavaan bestaat uit goede tweedehands auto's die in Gambia bij opbod worden verkocht. In de auto's worden zoveel mogelijk hulpgoederen, zoals kleding, schoolspullen en medische materialen meegenomen. Ook voor projecten in Mauritanië en Senegal. Voor de deelnemers, bestuurders en inzittenden, is het een sterk op de praktijk gerichte bijdrage aan de ontwikkeling van een land. Diverse relaties van Florensis uit de sierteelt reageerden enthousiast op de Florensis deelname. Een deel van de reiskosten voor een aantal auto's worden gesponsord door Ball, Ball FloraPlant, BenaryDanziger, Darwin Perennials, Evanthia, Florensis, Florensis UK, Mouthaan, OP Plant, P vd Haak Handelskwekerij, Leo Kieboom Tegelwerken, PanAmerican Seed, Renner Print Media, Sakata, SunPatiens, Takii Seed en Tegelzetbedrijf A.C. de Bruijn.

Burgemeester Van der Loo uit Zwijndrecht wenste alle deelnemers voor vertrek veel succes. Na een hilarische pep-talk van Radio Rijnmond's Marja van Katendrecht zijn de teams vertrokken. De Rotary Challenge is van 27 september tot 20 oktober en is te volgen op http://www.rotarychallenge.nl/. De Florensis deelnemers posten hun ervaringen op Facebook via Friends for Gambia.

De orchidee straalt in Growers Pride

Cinefleur, inspiratie voor de sierteelt

Dutch n Aan tafel met CEO Intratuin

Wat heeft hockey gemeen met handel

Jodeco Glass breidt uit naar het westen

Foto: Quido van Hien

n Ondersteuning met eigen magazine

Nieuw n Jodeco Glass heeft uitbreiding gekregen met een schitterende showroom op de veilinglocatie Royal FloraHolland Naaldwijk boven Dock 21/22. Hiermee heeft deze specialist in decoratief glaswerk voortaan ook in het westen een centrale en goed bereikbare plek waar bloemisten, kwekers en exporteurs kunnen glasshoppen.

DOOR WILMA VAN VELZEN

"Dinxperlo is niet meer alleen het centrale punt in Nederland, al denken de inwoners daar anders over" grapt Jodeco Glass directeur Jeroen Blaauw. "Natuurlijk heeft het grote voordelen een hoofdvestiging op 50 meter afstand van de Duitse grens te hebben. Door uit te breiden met een showroom op de veilinglocatie Royal FloraHolland Naaldwijk komen we nu ook onze klanten in het westen tegemoet en rekenen we natuurlijk op nieuw potentieel."

Glaswerkspecialist

Voor een kennismaking met Jodeco Glass vertelt Blaauw dat het groothandelsbedrijf in 1997 door hemzelf en toenmalige compagnon is opgericht. "Wat in Westervoort begon met de verkoop van decoratief glaswerk vanuit een magazijn ter grootte van een huiskamer, is uitgegroeid tot een succesvol bedrijf dat zich heeft ontwikkeld tot dé glaswerkspecialist van de sierteeltsector met toonaangevende bloemisten, grote retailers en tuincentra als klanten. In 2003 verhuisden we naar Dinxperlo. Van daaruit leveren we aan klanten die echt glas willen in meer dan zestig landen met de nadruk op Nederland. Dat Jodeco Glass zowel voorraadhoudend is als direct kan leveren vanuit de fabriek draagt bij aan het succes. Ons glas wordt vervaardigd in Polen, Roemenië, Spanje, Egypte en China. Het team van Jodeco Glass omvat zo'n 26 medewerkers en 10 agenten. Dankzij de platte organisatie zijn de lijnen kort en staan we in direct contact met onze klanten."

Terrariums

Jaarlijks worden twee nieuwe collecties uitgebracht, elk voorjaar en ieder najaar. De collecties bevatten kleurloos glas, maar ook wordt gespeeld met kleuren. De stijlen gaan van klassiek tot modern en trendy. "Zzing is wel onze topcollectie en nieuw zijn de terrariums, waaronder ook hangende, die wij zelf hebben ontwikkeld. Ze worden compleet geleverd met granulaat, split en actieve koolstof. Op beurzen krijgen we hier erg leuke reacties op."

Eco Glass

"In het kader van duurzaamheid loopt Jodeco Glass als deelnemer aan Economic Challenge voorop. Bijdragen aan een leefbare wereld door het milieu zo min mogelijk te belasten ben ik niet alleen verplicht aan onze klanten, maar ook aan onze werknemers. Dus zo min mogelijk plastic in het magazijn. Daarnaast leveren we Eco Glass. Dit is 100% recyclebaar. Mooi is het in de fabrieken te zien hoe lege pindakaaspotten en wodkaflessen letterlijk worden omgesmolten tot decoratieve vazen."

Knipoog

Bijzonder is dat Jodeco Glass niet het merk centraal stelt, maar de klant. "De klant betaalt onze boterham dus doen we er alles aan deze tevreden te stellen. We staan altijd open voor een dialoog en onze service moet de beste zijn. Leveren doen we met een knipoog en dus gaat iedere zending gepaard met een klein snackje of snoepje voor wat nieuwe energie bij het uitpakken. Ludiek zijn ook altijd onze beursthema's waarbij vorig jaar in een tank naar plastic afval mocht worden gedoken. Dit voorjaar stond 'Hollandse Meesters' centraal en kregen beursbezoekers een schildertasje aangereikt als creatieve uitdaging. Onze slogan luidt niet zomaar 'helder zakendoen met een glimlach'.

Showroom

Met een fraai Jodeco Glass Magazine als kleurrijke bijlage bij de Bloemenkrant wordt de komst van de showroom in Naaldwijk extra luister bijgezet. Kijk ook op www.jodecoglass.nl

A world of colours

Planten n Maar liefst 40 tuinmannen van Keukenhof leggen op 3 okotber de laatste hand aan het bloembollenmozaiek met als thema A World of Colours.

Het mozaiek wordt geplant met 50.000 bloembollen. In het voorjaar van 2020 zal het in zijn vrolijke kleurenpracht tot volle bloei komen. En zullen honderdduizenden toeristen en belangstellenden weer vol verrukking kijken en foto's van de mozaiek maken.

Het plantmoment kent altijd een feestelijk tintje in Keukenhof. Eigenlijk wordt met het planten van de vele bloembollen de start gemaakt met het bolbloemenseizoen 2020. Het feestelijke planten vindt om 10.30 uur plaats bij het Oranje Nassau Paviljoen. En wordt mede ingeluid door de directeur van het park Bart Siemerink. Keukenhof gaat op 21 maart 2020 open voor publiek.

Stimuflori Award naar Kolster

Winnaar Peter Kolster van de Stimuflori Innovation Award(mi)

Award n Uit een selectie van vijf nominaties heeft de noviteitenjury van de Nationale Zomerbloemententoonstelling de Stimuflori Innovation Award toegekend aan Kolster in Boskoop voor de kruisdistel Magical Green Globe.

Peter Kolster kreeg de prijs, een kunstwerk van Angenelle Thijssen, uit handen van bestuurslid Winfried Versluis van Stimuflori. „Vernieuwend en marktverruimend" was het oordeel van de jury. De tentoonstelling in de Oude Kerk in Naaldwijk trok afgelopen weekend 16.000 bezoekers, duizend meer dan vorig jaar.

De Nationale Zomerbloemententoonstelling in Naaldwijk is jaarlijks hét podium om de breedte en diepgang van het assortiment zomerbloemen voor een breed publiek te exposeren. Honderd kwekers en veredelaars exposeerden met 366 inzendingen van topkwaliteit een schitterend overzicht van het zomerbloemenaanbod.

Op de foto: Winnaar Peter Kolster van de Stimuflori Innovation Award en bestuurslid Winfried Versluis (l) en juryvoorzitter Hermen de Graaf (r) bij het winnende product: Eryngium Magical Green Globe.

Timo

Waarom ging Timo Huges eigenlijk weg bij Royal FloraHolland en sierteelt? Die vraag is in het als opzienbarend aangekondigde interview in de Bloemenkrant blijkbaar niet gesteld. Bij de NS zou hij naar zijn zeggen zelfs iets minder gaan verdienen dan de tonnen bij de veiling. Toen hij bij de nog niet gefuseerde VBA begon, vertelde hij mij er graag lang te blijven, verwijzend naar de veertien jaar directeurschap bij Frans Maas. Hij zou er nog zijn als dat logistieke bedrijf niet volgens hem 'vijandig' was overgenomen. Bij zijn vertrek uit veilingland moet dus iets anders dan louter geld hebben gespeeld. Mogelijk begon de coöperatieve structuur van RFH steeds meer te schuren met zijn bedrijfsopvatting. Misschien ook met het toenmalige bestuur. Voor het boek 'Coöperatief Vertrouwen', uitgebracht bij het afscheid van voorzitter Gerrit Ravensbergen, liet hij doorschemeren wel moeite te hebben met steeds opnieuw vertellen van hetzelfde verhaal. Bij een vennootschap heeft hij hooguit met de door aandeelhouders gekozen Raad van Commissarissen te maken. In het boek vroeg hij zich af of de veiling wel toekomstgericht was. "Ik vind wel dat we in veel verschillende organen dezelfde dingen bespreken. Raad van Commissarissen, bestuur, regiobesturen, productcommissies." En: "We moeten ons afvragen of de huidige structuur anno 2010, voor een bedrijf met vier miljard euro omzet en zesduizend leden nog de meest effectieve en efficiënte is." Het is nu 2019. Met een in het geheim vergaderende ledenraad. Zou Huges in die structuur passen?

Olympische hockeyers bij Tuinbouwjongeren

Hockeyer Tim Jenniskens aan het woord.

MONSTER n ,,Alleen ga je sneller, samen kom je verder.'' Deze leuze was het centrale thema op de Topsprekersavond 2019 van de Tuinbouwjongeren Westland. De organisatie geloofde dat de ondernemer het niet een zijn eentje afkan. Twee Olympische kampioenen uit het nationale hockeyteam kwamen dit illustreren met een inspirerend verhaal over teambuilding.

DOOR FRANK DE KLERK

Het Ondernemerspanel.

Om in de stemming te komen en het groepsgevoel te bevorderen, lieten beide hockeyers, Tim Jenniskens en Rogier Hofman de honderd aanwezige tuinbouwjongeren het Wilhelmus zingen. ,,Voor ons een kippenvel-moment'', vond Hofman. Beide oud-spelers van HC Bloemendaal hebben een bedrijf opgericht dat teams leert om beter samen te werken. Daarbij maken zij gebruik van de kennis, die zij in de topsport hebben opgedaan.

Talent

,,Iedereen heeft talent'', zei Jenniskens. ,,Wie speelt er hier een instrument?''. Voorzichtig gingen er enkele handen omhoog. ,,Drums'' en trompet'', klonk het. Jenniskens vertelde over de pianolessen, die hij als kind kreeg maar waar hij weinig zin in had. Vervolgens haalde hij er een wetenschappelijk onderzoek bij. De conclusie luidde dat kinderen, die echt op hun doel afgaan, een veel beter resultaat bereiken. ,,Het gaat erom dat je iets echt leuk vindt'', vatte Jenniskens het onderzoek samen.

Focus

Een andere onderzoek stelde het hebben van een focus voorop. Voor het individu is het mogelijk zich sterk te focussen maar hoe groter het team hoe moeilijker het wordt. Jenniskens ging de stelling aan dat in een team van acht personen de focus nog maar vijftig procent is. ,,De doelstelling is dan om de performance in je team boven de vijftig procent te krijgen. In een teambespreking kun je elkaar leren kennen en begrijpen. Als je jezelf niet veilig voelt op je plek en geen vertrouwen van collega's krijgt, is dat het eerste waar je aan moet werken.''

Na de topsprekers uit de hockey was het een thuiswedstrijd voor drie Westlandse topondernemers: Richard Hartensveld van tomatenkweker Schenkeveld uit de Lier, Robin van Dijk van de hortensiakwekerij DijkvanDijk uit de Lier en René Hendriks van Optiflor uit Monster. De keuze van de twee eerstgenoemde ondernemers is niet toevallig. Zij gingen allebei dit jaar een fusie aan. Door de fusie van De Kabel en Schenkeveld ontstond een nieuw bedrijf met 48 hectare tomaten. DijkvanDijk ging samen met kwekerij Bonfut uit Honselersdijk waardoor het areaal aan Hortensia toenam tot 20 hectare. ,,Wij werkten al jaren samen met Bonfut'', zei Robin van Dijk. ,,Daardoor werd de fusie een stuk makkelijker. Wij hadden een te zware organisatie voor marketing en automatisering, die op ons resultaat drukte. Bij Bonfut was daar juist behoefte aan. Wij kozen voor een andere naam omdat mensen zich ondergewaardeerd kunnen voelen als voor een van de twee oude namen werd gekozen. De nieuwe naam is nog niet bekend.'' Kiezen Bonfut en DijkvanDijk voor een nieuwe naam, de gefuseerde tomatenbedrijven handhaafden vanwege de naamsbekendheid de oude naam Schenkeveld.

Samenwerking

Dat samenwerking niet altijd tot fusie leidt, bleek uit het verhaal van René Hendriks: ,,Wij hebben zes jaar geleden samengewerkt met een ander orchideeënbedrijf maar die samenwerking slaagde niet. Wij waren zoveel tijd kwijt met het oplossen van problemen dat wij de samenwerking moesten beëindigen.''

Brands of Plants gaat van start!

Uitgebreid n Na een jaar van voorbereidingen gaan Air So Pure, Smit Kwekerijen/ Eden Collection, Stolk Brothers, Addenda en Miniplanten.nl zich samen met exporteurs richten op het verder professionaliseren van de Duitse tuincentramarkt.

Dit gebeurt onder de paraplu van Brands of Plants. Doel van de samenwerking is het nog beter inspelen op de behoeftes van tuincentra, het optimaliseren van het schap en het activeren van de consument op de winkelvloer. Dit resulteert in een hogere doorloopsnelheid en minder derving. David Stolk van Stolk Brothers: "Ik merk dat de consument blij wordt van een mooi schap. We bieden jaarrond fantastische producten. De realiteit is dat tuincentra niet altijd gelegenheid hebben het schap optimaal in te vullen en bij te houden. Er is behoefte aan individuele begeleiding om de concepten op de gewenste wijze op de winkelvloer te positioneren. Door op dit vlak samen te werken vullen we deze behoefte effectief en efficiënt in. We hebben direct contact met tuincentra en leveren maatwerkadvies." Op dit moment heeft een viertal exporteurs het assortiment van de vijf topmerken volledig opgenomen in de webshop. De verwachting is dat in een later stadium het aantal exporteurs uitbreidt. Meer info:Ruud Olsthoorn 06-17986950 e-mail: info@brandsofplants.nl
Website: https://brandsofplants.nl/

Henk Boers, tuinbaas

Foto: walter landesbergen

Sinds 1982 is Henk Boers tuinbaas van het Muiderslot. De opdracht die hij meekreeg bij het aanvaarden van zijn functie was om de tuinen van het kasteel weer in historische luister te herstellen. Als tijdvak werd gekozen voor de periode toen dichter en schrijver P.C. Hooft, de Hollandse Shakespeare, er als bestuursambtenaar de bewoner was. We spreken over 1609-1647, toen de eeuw van goud was.

Henk Boers Hortulanus van het Muiderslot Foto: walter landesbergen
Foto: walter landesbergen
Foto: walter landesbergen
Foto: walter landesbergen

Door Walter Landesbergen

Het bleek geen gemakkelijke opdracht. Over het kasteel is een overvloed aan informatie, het tegengestelde is waar als het om de tuinen gaat. Van een (beplantings)plan is vrijwel niets is overgeleverd. Niet op papier, niet op tekening en ook niet op gravures, waar de tuinen achter hagen verscholen gaan.
Boers moest het doen met passages uit de brieven van P.C. Hooft en met bestaande tuinen die vergelijkbaar zijn aan die van het Muiderslot, zoals die van het Rubenshuis in Antwerpen en het Prinsenhof in Groningen. Om dichter bij het verleden te komen ging Boers zelfs kunstgeschiedenis studeren aan de universiteit. Zijn grootste bron van informatie haalde Boers uit de vakliteratuur van eeuwen geleden. Uit een antiquarische exemplaar van Den Nederlandtsen Hovenier, gedrukt in Amsterdam in 1686.
En er was zelfs geen sprake van tuinen. In 1982 was er alleen De Kruidhof. Een eclectische tuin waarin elementen uit verschillen tijdvakken, eeuwen omvattend, bijeen gebracht waren. De Warmoeshof was een kleinschalig parkeerterrein.

Nu 37 jaar later mag je zeggen dat Boers met de tuinen van het Muiderslot zijn meesterwerk heeft gerealiseerd.

Meesterverteller

Een rondleiding met tuinbaas Boers is een genot. Met zijn encyclopedische kennis kost het hem moeite om binnen de geplande tijd te blijven. En dan nog heeft hij maar een fractie verteld van zijn verhaal, dat zeer divers is.
Over de pruimenboomgaard die hij achter de vestingwallen heeft aangelegd; over radijs die zo sterk smaakt dat de oren je van het hoofd vliegen; over gebrek aan vitamine D bij de kasteelbewoners, toen een witte huid mode was en zonlicht erop uit den boze, en over warmoes, wat gekookte bladgroenten betekent, die door verfkruiden weer op kleur werden gebracht.

Museum

Sinds een aantal jaren is het levend cultureel erfgoed niet langer sluitpost op de begroting. Onder directeur Annemarie den Dekker zijn de tuinen volwaardig onderdeel van het Rijksmuseum Muiderslot.

Toch is het beschikbare tuinbudget bescheiden te noemen. € 4.000 op jaarbasis. Dat wil zeggen, nadat het salaris van de tuinbaas en het inhuren van professionele erfgoedhoveniers is betaald. Bomen, planten, hardwaren, gereedschappen en nutszaden die betrokken worden van Vreeken uit Dordrecht; het moet allemaal betaald worden uit dit bedrag. Voor het lichte hovenierswerk wordt een beroep gedaan op een 30-tal vrijwilligers.

Boers: "Gelukkig is er ruimte voor additionele uitgaven. Bijvoorbeeld voor de aanschaf van een niet historisch verantwoord kweekkasje. In de tijd van Hooft werkte men met platte kweekbakken, met van die kleine ruitjes. Dat is voor ons niet praktisch. De uitgave voor de aankoop van een modern kasje is in ons werkbudget van 2020 opgenomen."

Sierteelt

Jaarlijks ontvangt Muiderslot zo'n 145.000 bezoekers. De meeste mensen worden aangetrokken door het kasteel, maar vrijwel elke dagtoerist komt ook in de tuinen, waar tussen de groenten in de Warmoeshof ook de nodige sierplanten staan, zoals vroeger.
Op de vraag of er interactie is met de sierteeltsector antwoordt Boers ontkennend.
Dat is vreemd. Juist tuinen als die van het Muiderslot en al die andere buitenplaatsen zijn zeer inspirerend voor het grote publiek.
Wat zou het mooi zijn als onze sector, toch schatplichtig lijkt me, tuinbazen van Nederland zouden ondersteunen.

Niet alleen om het cultureel erfgoed te behouden, maar vooral om de liefde voor bloemen en planten door te geven.

Phalaenopsis vertelt steengoed verhaal

Cor Middelkoop en Kevin van Embden

Top n De groene planten hebben het goed gedaan.Hoog tijd dat ook Phalaenopsis, want samen met de Exclusieve Orchideeën heeft Phalaenopsis gewoon een goed verhaal voor handel en consument.

DOOR WILMA VAN VELZEN

"Voor het eerst sinds 2017 is Phalaenopsis niet weer door de ondergrens gegaan", stelt Royal FloraHolland productmanager Cor Middelkoop, die zich al zo'n twintig jaar inzet, de afgelopen jaren samen Kevin van Embden. "Desondanks moet er nog veel gebeuren. Dit kwam ook naar voren tijdens de Productdag Orchidee in de Aalsmeer Studio's. De opkomst was groot. Er waren ook bijdragen vanuit Rabobank en Glastuinbouw Nederland. Duurzaamheid, marktontwikkelingen, excessenbeleid, veilproces en activatie op de winkelvloer waren enkele voorbeelden van wat aan de orde kwam. Arnold Hordijk, voorzitter van Orchidee Nederland, vatte afsluitend samen dat de veranderingen positief zijn ingezet, maar nog niet voldoende. Blijven doorgaan met veranderen luidde zijn advies, alsmede het omzetten van individualiteit in collectiviteit en samenwerking zoeken."

De Paphiopedilum, het venusschoentje.

Phalaenopsis 2.0

Phalaenopsis is nog altijd een gewild product met een marktaandeel van 90% in de potorchideeën die via Royal FloraHolland worden verhandeld. De andere soorten vallen onder Exclusieve Orchideeën, waarbij Dendrobium Nobilé het grootste aandeel heeft naast bijvoorbeeld Dendrobium, Cymbidium, Cambria, Paphiopedilum, Miltonia en Oncidium. De grote diversiteit maakt deze groep op zichzelf al voldoende onderscheidend, waardoor de Exclusieve Orchideeën een voordeel hebben op Phalaenopsis. Dit betekent dat er behoefte is aan Phalaenopsis 2.0. Er moet gezocht naar nieuwe concepten voor het ontwikkelen van meer onderscheidend vermogen. Het duurt vijf tot zes jaar om voldoende Phalaenopsis in nieuwe kleuren te telen, wat vraagt om een andere aanpak zoals het creëren van eigen trends en concepten. In het hoge segment speelt dit minder omdat daarin al conceptmatig wordt gewerkt en andere vormen zoals arcadebogen het onderscheid maken."

Top bloeiende planten

"Qua omzet staat Phalaenopsis rijkelijk aan de top bij de bloeiende planten. De jaaromzet is zo'n 410 miljoen euro. Samen met 50 miljoen euro van de Exclusieve Orchideeën is dat bijna een half miljard. De Kalanchoë staat op plaats twee met een jaaromzet van 65 miljoen euro. De Nederlandse orchideeproductie telt 88 kwekers, waarvan 55 Phalaenopsis kwekers. De rest richt zich op Exclusieve Orchideeën. Opvallend is dat Phalaenopsis naar alle landen gaat en de Exclusieve Orchideeën veel meer gesegmenteerd hun weg vinden. Voor het eerst in twintig jaar maak ik mee dat Phalaenopsis 4,5 tot 5% minder productie heeft." Voor promotiedoeleinden wordt door Royal FloraHolland 0,1% bij de orchideeënaanvoerders geïnd. De uitvoering ligt bij de promotiewerkgroep. Naast kwekers doen ook Puck Woldering voor social media en Fred Verhoeven voor activatie op de winkelvloer mee. "Door de FPC is gekozen voor ad hoc promotie. De Orchid Room op CS Utrecht was spraakmakend tijdens de Dag van de Orchidee en 8 oktober wordt in het Floral Shopping Center Pyramide in Naaldwijk een mooie orchideeënpresentatie verzorgd om de bloemist te inspireren. Eveneens ligt de focus op duurzaamheid. Het orchideeënvak wil geen nieuwe confrontatie met de milieuorganisatie. In 2020 moet de hele sector schoon zijn. Dat orchidee een relatief schoon product is en kind- en huisdiervriendelijk, bleef tot nu toe onderbelicht. Ook hierover heeft orchidee een goed verhaal."

Soms is de handel een moeizaam filter

Joost van Adrichem voorzitter van de productcommissie Potorchidee.

Potorchidee n In de orchideeën zijn er veel ontwikkelingen en hebben bijvoorbeeld de Phalaenopsis op het gebied van kleur veel vooruitgang geboekt. Rood, oranje, fel geel, gespikkeld en gevlekt waren vijf jaar geleden nog een zeldzaamheid, maar inmiddels veel gangbaarder.

'Deze fraaie onderscheidende soorten hebben de consument nog niet bereikt, terwijl er zeker markt voor is', beaamt Joost van Adrichem, voorzitter Royal FloraHolland Product Commissie (FPC) Potorchidee. "Orchidee is de breedste productgroep op de veiling en biedt een mooi bloeiend product met een diversiteit aan kleuren en lange houdbaarheid. Veel orchideeën zijn nauwelijks bekend bij de handel en uiteindelijk bereiken nieuwe ontwikkelingen eerder de vakbloemist dan de retail. Van de wat duurdere varianten weten we dat consumenten bereid zijn daar meer voor te betalen als deze echt onderscheidend zijn. De handel is dan soms een moeizaam filter, omdat die eerst overtuigd moet worden voordat er inspanningen worden geleverd voor het in de markt zetten van iets nieuws. Hier valt zeker nog een hele markt te winnen."

Altijd in beweging, zowel in de productgroep als fysiek.

Brancheorganisatie

Sinds 2011 is Van Adrichem voorzitter van de FPC Potorchidee, hierin zijn alle potaanvoerders van Phalaenopsis en Exclusieve Orchideeën verenigd. "Eigenlijk is het meer een brancheorganisatie, want vanuit de FPC hebben we al veel gezamenlijk aangepakt. Voorbeelden zijn de potwormproblematiek, duurzaamheid, het veilen van de planten en productpromotie. De teelt vindt in Nederland plaats. Alleen in Polen bevindt zich een grotere kwekerij en in Slovenië nog een kleinere. En in veraf gelegen marktgebieden worden soms koelbare planten afgekweekt, zodat de planten als ze bloeien al dichter bij de markt zijn. Hoewel er sprake is van jaarronde teelt, is de marktvraag dat zeker niet", vervolgt Van Adrichem. "Met Valentijnsdag en Vrouwendag is de vraag enorm, terwijl er in de zomer vaak teveel producten op de markt zijn. Gezond uitgangsmateriaal zorgt echter voor een goede start en daar ontbrak het de afgelopen jaren nog weleens aan. Overigens weten de meeste telers elkaar goed te vinden bij teelttechnische problemen. Mogelijk kunnen zij zich ook wat meer verenigen op afzetgebied om teveel aanbod van hetzelfde product te voorkomen." "Met duurzaamheid loopt potorchidee voorop, waarbij de lange houdbaarheid het beeld nog positiever maakt. 90% van de bedrijven is inmiddels productproof. Op verpakkingsgebied en energie valt echter nog te scoren met beter marktconform aanbod. Hierover werd ook uitvoerig gesproken tijdens de productdag. Ruim 85% van de telers was hierbij aanwezig. Phalaenopsis is een enorm sterk product. Een vervangend product is er nog niet. Wel moet blijvend worden gewerkt aan nog betere teeltmethoden, nieuwe kleuren en vormen en meer gereguleerde afzet. Onder aanvoering van Fred van der Hoeven is de promotie verlegd naar activatie op de winkelvloer en samen met Bloemen Bureau Holland worden acties verzorgd bij supermarkten en tuincentra. Wij kijken uit naar de eerste resultaten van de nieuwe orchideeëncampagne."

In snijorchidee is een wereld te winnen

Peter Zwinkels met een prachtige snijorchidee.

Wereld n In snijorchidee is nog een wereld te winnen buiten het rouw- en trouwgebruik. Hiervoor vraagt de bloemist nog te weinig naar dit fraaie product en de groothandel heeft er te weinig van. Ofwel, het bekende kip en ei verhaal.

Dat Peter Zwinkels, voorzitter van de Royal FloraHolland Product Commissie (FPC) snijorchidee, absoluut gelooft in de potentie van dit fraaie product staat als huis. "Snijorchideeën zijn verkrijgbaar in verschillende soorten: Cymbidium, Phalaenopsis, Vanda, Cattleya, Paphiopedilum, Dendrobium en Oncidium. Deze worden geproduceerd door meer dan honderd kwekers. Cymbidium wordt het meest geteeld, gevolgd door Phalaenopsis en Vanda's. Snijorchideeën zijn in de regel exclusief en creatief kun je er oneindig veel mee doen. Daarnaast onderscheidt snijorchidee zich in houdbaarheid, zo'n drie tot vier weken. Voor mooie volle takken Cymbidium loopt de consument zeker warm", zegt Zwinkels. "Steeds vaker zijn jonge mensen verrukt van dit fraaie product. Takken Cymbidium en andere snijorchideeën worden er voldoende geteeld. De bloemist heeft hier vaak geen weet van en de groothandel heeft er te weinig van om vraag te creëren. Die cirkel doorbreken we graag door meer samen met de handel op te trekken en snijorchidee te profileren als decoratieve snijbloem. In het buitenland is Cymbidium vooral een product voor rouwwerk en trouwevents."

Veranderingen"

'We kunnen nog een wereld winnen.'

Vooral in Cymbidium is de afgelopen jaren veel veranderd, de aanbodsmarkt is meer vraaggestuurd geworden en de duwfunctie van de veilingklok is verdwenen. Lagere prijzen waren het gevolg alsmede een aantal moeilijke jaren. Tegelijkertijd kromp het marktaandeel kleinbloemige Cymbidium. Thans voert grootbloemige Cymbidium, die ook onderhevig was aan krimp maar minder massaal als kleinbloemig, de boventoon en bedraagt het aandeel kleinbloemig nog slechts tien procent van wat het was. Dit heeft voor een aantal afvallers gezorgd. De verwachting is dat deze trend ook door schaalvergroting nog verder door zal zetten."

Marktontwikkelingen worden gevolgd en ook veilingzaken staan op de FPC-agenda zoals het versterken van de veilingklok, nog steeds een belangrijk prijsinstrument. "Grote slagen zijn gemaakt op kwaliteitsniveau, want met quality control wordt thans met een onafhankelijke blik naar het product gekeken. Daarnaast levert deze dienst goede adviezen. Een groot aantal Cymbidiumkwekers doen vrijwillig hieraan mee. Dit draagt bij aan een betrouwbaar product van constante kwaliteit. De snijorchidee een voorsprong op duurzaamheid, want de teelt is al duurzaam van zichzelf: geen belichting, laag energieverbruik, laag kunstmestverbruik en vanwege het stevige blad onaantrekkelijk voor insecten."

Positieve toekomst

De snijorchideetelers vormen een hechte club. Een goede opkomst tijdens de afgelopen productdag bij Ansu Vanda. "Behalve het bespreken van actuele zaken werd een interessante bedrijfsrondleiding verzorgd door Steef van Adrichem en Ed Helderman. De toekomst voor snijorchidee zie ik positief waarbij verdere professionalisering en kwaliteitsbehoud voor nog meer productpotentie zorgen. De toename van directe handel zorgt voor kansen om nieuwe producten makkelijker in de markt te zetten. Digitalisering kan helpen en qua duurzaamheid zitten we op het goede spoor. Vanda en Phalaenopsis elk hun eigen promotiecampagnes en snij-Cymbidium heeft dit bij Concept Factory neergelegd. Naast naamsbekendheid richt de promotie zich op verkoopactivatie. Nu nog kleinschalig, zodat dit bij een goede marktwerking kan worden uitgerold."

Groeimarkten snijorchidee deels buiten Europese grenzen

Orchidee

Groei n De groeimarkten voor snijorchidee bevinden zich deels buiten de Europese grenzen. Daarbij kan gedacht worden aan bestemmingen zoals de USA en Rusland.

"Volgens onze retail matrix, gebaseerd op een gefundeerde aanname van waar naartoe exporteurs exporteren, staat Duitsland op de eerste plaats van grootste afzetmarkten", concludeert Manon Poot, Royal FloraHolland productmanager snijbloemen. "Frankrijk staat op de tweede plaats en daarna komen de overige afzetmarkten zoals het Midden-Oosten en Verre Oosten. Als groeimarkten worden de USA en Rusland aangemerkt."

Jill Berends en Manon Poot van Royal Flora Holland.

De snijorchidee is jaarrond beschikbaar. Alleen in de zomermaanden is het aanbod wat minder. "Het areaal neemt wel wat af. Dat neemt niet weg dat dit fraaie product qua omzetaandeel bij Royal FloraHolland nog steeds deel uitmaakt van de top tien in snijbloemen. De snijorchidee staat op de zevende plaats. Ondanks afname in het areaal zien we een aanhoudende vraag. In combinatie met een afname in aantallen, met een licht stijgende middenprijs als gevolg."

"In 2018 vond van de snijorchidee in totaliteit 39% zijn weg via bemiddeling, terwijl 61% overig via de veilingklok werd verhandeld. Onder overig werden ook Vanda's en snijorchideeën in toegevoegde waarde gerekend. Normaal worden deze alleen via bemiddeling verhandeld. De verhouding bij snij-Cymbidium grootbloemig en kleinbloemig in 2018 toont dat 29% via bemiddeling werd verhandeld en 71% via de veilingklok. Ongeveer 92% van de snijorchideeën gaat richting groothandel en bloemist."

Trendverschuiving

"Veranderingen zijn er in boeketten. De vraag naar Biedermeiers neemt wat af. Populairder worden de zogenaamde BLOOMON boeketten die zijn samengesteld uit allemaal verschillende bloemen of bloementakken. Deze trendverschuiving zie je ook buiten Nederland en dat is gunstig voor snijorchidee. Juist deze bloem past perfect in zo'n BLOOMON boeket. Onder snijorchideeën heb je veel onderscheid. Niet alleen in soorten, maar ook in aanduidingen zoals grootbloemig en kleinbloemig. Naast takken vindt de verkoop van snijorchideeën ook plaats in losse bloemen en verpakt wat bijdraagt aan een brede toepasbaarheid."

Phalaenopsistakken worden door slechts enkele kwekers in Nederland geteeld en zijn zeer exclusieve bloemen. Grotendeels worden deze buiten Europa verkocht, zoals aan de USA, Midden-Oosten en het Verre Oosten. "Vaak is hun bestemming besloten feesten, waardoor het niet zo gek is dat de Nederlandse consument Pahlaenopsistakken zelden aantreft bij de bloemist." Al bijna zeven jaar wordt Cymbidium-specifieke campagne gevoerd door de kwekers en Royal FloraHolland. Vanuit de promotiewerkgroep, die in opdracht van de FPC opereert, houdt Jill Berens zich als projectleider product specifieke promotie bezig met deze promotie. De focus ligt op de Nederlandse en sinds twee jaar ook op de Duitse bloemist. Aandachtspunten in de promotie zijn de verkrijgbaarheid en goede zichtbaarheid middels presentaties bij de groothandel. Dit is nog steeds niet op orde. Anderzijds wordt aan de hand van bloemistenevents getoond wat allemaal mogelijk is met snij-Cymbidium. Hiervoor worden arrangeurs ingezet om bloemisten te inspireren. Zij zijn immers de ambassadeurs. Tevens wordt inspiratie geboden via filmpjes op YouTube en www.orchids-info.com en andere social media.

Enthousiaste klanten op The Flower Bazar

Vervolg van Voorpagina

Succes n "Een allround succesvol evenement met grote inspiraties rond het onderwerp bloemisterij en decoratie voor binnen en buiten. Dit zal in de toekomst zeker een belangrijk onderdeel van het industriële landschap blijven.

Rosenkönigin Afriflora Yvonne Barnhoorn. Foto: ithos from I.A.P

Wij kijken samen met de vele klanten en exposanten uit naar een vervolg volgend jaar", zei Pascal Koeleman van 2dezign. Juist de natuurlijke producten in de mix met deco trokken zeer veel aandacht van de bezoekers. Naast inspiratie was het ook een verkoop- en order beurs met een speciale outlet hoek waar producten direct werden verkocht, soms met wel 80% korting. Tijdens het event organiseerde Lehner Wolle haar StylIT congres. Zeven bekende stylisten maakten tot de verbeelding sprekende creaties met onder andere de producten van Lisianthus The Special Flower, Just Chrys en Lehner Wolle.

Onze klanten maken we graag rijk gaf Rudi Tuinman aan. Het concept is zo'n succes dat we het event volgend jaar twee keer in Hamburg willen houden en de plannen om dit event in 2020 ook in Nederland tot een succes te maken zijn vergevorderd. Met toekomstige partners worden gesprekken gevoerd en we verwachten hier snel meer over te kunnen vertellen. Deze manier van pop-up event beurzen smaakt naar heel veel meer, zowel vanuit de bezoekers als vanuit de deelnemers. We willen een boutique-achtige beurs hebben waar verkoop en belevenis samen komen met goed eten en waar iedereen wat gaat verdienen.

Gewoon samen de markt in gaan. Natuurlijk kan je feestjes geven voor jouw eigen klanten en daar is niets mis mee, maar daar komen nooit grote retailers op af. Bij The Flower Bazar hebben we nieuwe klanten ontmoet en interessante opdrachten gekregen. Een kledingwinkel bijvoorbeeld, kocht in vijf minuten voor 1.000 euro droogbloemen in. Hagebau en Obi waren met vijf en zes inkopers en kwamen er al snel achter dat één dag FLower Bazar niet voldoende was. Voor deze bedrijven was er zoveel interessante cross-selling dat zij de volgende dag weer zijn gekomen en zelfs de CEO hebben meegenomen.
Voor informatie over de Flower Bazar 2020; n met Pascal Koeleman, pascal@2dezign.nl of 071-4010875.

11 / 14

12 / 14

Cinefleur, internationale inspiratie voor sierteelt

n Filmisch vakmanschap, passie, bloemen en planten

Film n De 2e editie van online magazine Cinefleur is vrijdag 27 september gelanceerd. Dit maal opgenomen en geproduceerd in Parijs, de stad der liefde. Met film, fotografie en fraaie vormgeving wordt je meegenomen in 'stories'.

Verhalen over de connectie tussen bloemen, modern art en cosmetica. Het belang van planten voor een stad als Parijs, maar ook persoonlijke verhalen van Parijse Eva Couve, een immigrante die flower design combineert met interieurontwerp en over Catherine Muller, met een bloeiende internationale bloemistenschool vlak achter het Louvre. Deze herfst editie is mede mogelijk gemaakt door Decofresh, Royal van Zanten, Dümmen Orange en Air So Pure.

Partners

Cinefleur komt zes keer per jaar uit en wordt naar circa 70.000 nationale en internationale emailadressen verstuurd. Verder wordt op social media iedere editie door Cinefleur en haar partners gedeeld en gepromoot. Wat Cinefleur nog meer onderscheidt is dat de content niet alleen in het magazine wordt ingezet. Partners krijgen na lancering van het magazine de video's en foto's aangeleverd om in te zetten via hun eigen kanalen. Zo komen trends, genietmomenten, productontwikkelingen en inspirerende toepassingsmogelijkheden voor een groot publiek beschikbaar.


Informatie

Voor volgende Cinefleur edities staan Frankfurt - de kerst editie -, net als Milaan, Liverpool en Gdansk op de planning. Wil je meer weten, heb je tips of interesse om deel te nemen, neem dan contact op met Cinefleur. Bekijk daarom de najaar editie van Cinefleur op https://www.cinefleur.com/en_US/14684/208640/autumn_in_paris.html

Gratis abonneren kan via http://eepurl.com/gtNgcT. Voor meer informatie: Johanna Snel, 071-4085826. johanna@cinefleur.nl
www.cinefleur.com

TrackOnline Connect

Event n Bexter organiseerde begin september het eerste Bexter Relatie Event met als thema 'Digitaal Samenwerken'. Hier werd de nieuwste functionaliteit van TrackOnline gepresenteerd; TrackOnline CONNECT.

Bexter wil zoveel mogelijk organisaties die al emballage met elkaar uitwisselen digitaal verbinden, want alleen op die manier maken we de keten. Met de ontwikkeling van het online emballageplatform TrackOnline, is een nieuwe stap naar duurzaamheid en digitalisering gezet. Met de volledige SaaS-oplossing kan een organisatie zijn emballageregistratie gemakkelijk opzetten en onderhouden. Zo weet de gebruiker altijd en overal waar zijn herbruikbare emballage staat.
TrackOnline CONNECT is geheel gericht op het digitaal samenwerken en het verbinden in de logistieke sector op het gebied van ladingdragers. Op deze manier worden de communicatielijnen tussen de verschillende partijen in de sector breed en overschrijdend korter.
Door data te analyseren, viel het Bexter op dat veel partijen binnen de sierteeltsector met elkaar samenwerken. Door hen de mogelijkheid te bieden relaties uit te nodigen voor TrackOnline CONNECT, ontstaat een netwerk waarin data voor de betreffende partijen inzichtelijk is. Hiermee worden discussies voorkomen en is er minder administratief werk nodig. "Naast de overlap in de relaties van onze klanten, vonden we het belangrijk om het exporteren en importeren van data uit verschillende automatiseringssystemen zoals Navision en Trimble efficiënter te maken", vervolgt Miedema. Met TrackOnline CONNECT kan bijvoorbeeld een kweker vanuit zijn omgeving transacties en documenten automatisch doorsturen naar de omgeving van een transporteur en/of exporteur, zodat iedereen kijkt naar dezelfde informatie. En kunnen relaties van onze klanten direct de transacties inzien en met elkaar chatten over een specifieke transactie. Op deze manier worden tijd en resources bespaard. De relaties die uitgenodigd worden om data te ontvangen kunnen hier gratis mee aan de slag. Info Rob Heshusius via r.heshusius@bexter.nl of (015) 750 10 50.

Dümmen Orange wint de Duurzaamheidsprijs

Prijs n De Plantum Duurzaamheidsprijs is gewonnen door Dümmen Orange met hun protocol voor duurzaam telen met minimaal gebruik van gewasbeschermingsmiddelen.

De prijs werd uitgereikt tijdens de Algemene Ledenvergadering van Plantum, de branchevereniging voor bedrijven werkzaam met zaden en jonge planten. De Plantum Duurzaamheidsprijs is een wisseltrofee en wordt elk jaar uitgereikt aan een ander initiatief. De prijs heeft tot doel de leden van Plantum te motiveren om meer over hun maatschappelijke activiteiten te communiceren. Dit jaar is de Plantum Duurzaamheidsprijs gewonnen door Dümmen Orange. In samenwerking met Koppert Biological Systems hebben zij een nieuw protocol (GreenGuard) voor duurzaam telen met minimaal gebruik van gewasbeschermingsmiddelen in de sierteelt geïntroduceerd. Door stekmateriaal te produceren met zo min mogelijk chemische gewasbeschermingsmiddelen, kunnen telers biologische gewasbescherming direct inzetten. Dit sluit naadloos aan bij de geïntegreerde gewasbescherming. Op deze manier wordt gewerkt aan een toekomst met oog voor innovatie en duurzaamheid waarin producenten zo duurzaam mogelijk kunnen produceren ter bescherming van mens en milieu.

Genomineerden Dutch Flower Awards

Foto: Melinda-lou vd Linden @FOTOMEL

Dutch Flower Group (DFG) heeft dit jaar negen kwekers genomineerd voor haar Dutch Flower Awards 2019. Het is voor de 18e keer dat DFG met deze Awards haar ketenpartners in de schijnwerpers zet. Deze onderscheidingen worden uitgereikt in de categorieën snijbloemen, planten en buitenlandse kwekers. Gezien het 20-jarig bestaan van DFG staat het thema 'duurzame relatie' centraal bij de verkiezing. Genomineerden in de categorie Bloemen zijn Niels Kreuk B.V., Novastar Lilies en Van der Lugt Lisianthus. In de categorie Planten zijn genomineerd: Eurogreen B.V., Van Geel Orchideeën en Ter Laak Orchids. AQ Roses uit Ethiopië, Flores Silvestres uit Colombia en Saidi Ronen uit Israël zijn de genomineerde buitenlandse partners voor de Dutch Flower Awards. De feestelijke bekendmaking vindt plaats op de RFH Trade Fair Aalsmeer donderdag 7 november om 15.00 uur, op de stand van DFG, 18.2. Preferred Partner Recognition DFG staat na de uitreiking van de Awards stil bij de ketenpartner die speciale erkenning verdient voor haar intensieve en toekomstgerichte samenwerking.