Bloemenkrant

20 augustus 2019

Bloemenkrant 20 augustus 2019


RVE wagen voor Valentijn

Valentijn (li) is helemaal blij met zijn modelvrachtwagen.

Corso n Of Valentijn later chauffeur wordt of lijnrijder weet hij nog niet, wel was hij enorm blij met de verloting van de RVE modelvrachtwagen. RVE is sinds enkele jaren een vaste gast op de Flower Parade en ontwerpt zijn eigen bloemenpraalwagen zelf.

Kinderen konden tijdens de corsoshow hun naam op een blaadje schrijven om mee te dingen naar de houten modelvrachtwagen. Voor elk kind was er in elk geval een goodiebag met onder andere een leuke RVE-kleurplaat en lekkere snoepjes. Dennis Roijers van RVE verrichtte zaterdag om 17.15 de trekking uit de 150 namen waarbij Valentijn, die met zijn oma Elly Wabeke aanwezig was, de mooie houten model vrachtwagen mee naar huis mocht nemen. Beiden waren reuzeblij en enthousiast. Voor Valentijn kan deze bijzondere corsodag in elk geval niet meer stuk.

Bindcursus Rijnsburg

De cursisten maken de mooiste arrangementen.

Cursus n De Bloembindcursus Rijnsburg, die al bijna tachtig jaar cursussen verzorgd in Veiling FloraHolland, start in september weer met de cursus.

Vindt u het leuk om iedere week een leuk bloemstuk in huis te hebben en deze zelf op een creatieve en vakmatige manier op te steken? Dan is dit uw kans. De Bloembindcursus werkt met bekende en professionele docenten. De cursus telt 17 lessen, 1 lesavond per week. Er worden 9 lessen verzorgd van september tot december en 8 lessen van januari tot maart 2020. Er staat een schema van data op de website. De Bloembindcursus werkt met drie verschillende groepen; de beginners, de gevorderden en de fantasie. Per groep is een keuze van drie avonden mogelijk. De maandag, dinsdag of woensdag. Er dient wel een vaste avond te worden gekozen. Zie website www.bloembindcursusrijnburg.nl

De Bloembindcursus zorgt voor de eerste benodigdheden en alle bloemen. Kosten inclusief materiaal bedragen € 165,- voor beginners ; € 190,- voor gevorderden en € 220,- fantasie. Voor deze bedragen koop je per week geen bloemstuk. Voor vragen: info@bloembindcursusrijnsburg.nl

Transparantie

Laten we eerlijk zijn: Transparantie was altijd een probleem in de sierteelt. Ik herinner me dat er protest kwam tegen wereldwijd publiceren van resultaten van door het toenmalige Productschap Siergewassen (later Tuinbouw) gefinancierd onderzoek. Nederlandse ondernemers betalen voor concurrenten in de hele wereld, was de redenering. Ook het veilingsysteem vonden sommigen te transparant, omdat bijvoorbeeld prijzen wereldwijd op straat lagen. Waar met de hedendaagse technologie niets aan is te doen. Intussen komt er steeds minder openheid bij Royal FloraHolland. Zal wel worden tegengesproken, maar instelling van een ledenraad lijkt mij niet de manier om invloed van leden te vergroten, al wordt het tegenovergestelde beweerd. Weg zijn ledenvergaderingen, waar ieder lid en pers welkom waren. Zij krijgen nu een enkele minuten durende video over een raadsvergadering te zien, die niets zegt over voor- en nadelen van de besluiten. Eén keer per jaar komt er een coöperatiemeeting, die op de afgeschafte ledenvergadering lijkt. Maar niemand weet wat die ledenraad met de daar ingebrachte suggesties doet. Want die vergadert weer achter gesloten deuren. Ander verhaal: De gemiddelde aandeelhouder (veiling-lid) mag niet weten wat een project als 'Let it grow' kostte. Wij doen geen mededelingen over de kosten van strategische projecten, meldde een woordvoerder toen ik er naar vroeg. Kosten van strategie blijven dus geheim. Hoe werd dat in het jaarverslag verstopt? Ach, misschien verschilt mijn interpretatie van het woord 'transparantie' van die van de veiling….

Veiligheid boven alles

Toen weerman Piet Paulusma door de organisatie van de Flower Parade gevraagd werd om de 74ste editie te openen, vroeg hij hen 'Weten jullie wel waar je aan begint'…

Door Carin van der Spijk-Kralt Foto's Dirk van Egmond

Dat heeft de organisatie inderdaad geweten. Daardoor gaat de 74ste editie van de Flower Parade, met als thema 'Beroepen', de boeken in als het eerste indoor bloemencorso van de wereld.

Zomerstorm

Namens het bestuur van de Flower Parade liet voorzitter Dirk Hogervorst tijdens de officiële opening weten dat het weer de organisatie erg heeft bezig gehouden. 'Vanwege de aangekondigde zomerstorm, met windkracht 8 of 9, hebben wij een aantal scenario's uitgewerkt. Een daarvan is om de route gewoon te rijden, maar de Boulevard in Katwijk te mijden vanwege de rukwinden. Ook is de kans zeker aanwezig dat de bloemenstoet niet naar buiten gaat en dat we het feest binnen in de veiling voortzetten. Natuurlijk hopen we dat we gewoon de routes kunnen rijden. Maar veiligheid gaat boven alles', aldus Hogervorst, die liet weten dat zaterdagochtend om 08.00 uur het definitieve besluit werd genomen. Namens de gemeente sprak loco-burgemeester Gerard Mostert zijn trots uit over dit evenement: 'Het is een landelijke visitekaartje voor de gemeente, maar ook een Rijnsburgse traditie', aldus Mostert, die als kind al betrokken was bij het bloemencorso. 'Het is een feest voor ons allemaal. Rijnsburg blijft ook op deze manier de wereld in bloei zetten.'

De weerman

In z'n camping outfit - sprak weerman Piet Paulusma op zijn eigen wijze. 'We weten dat het extreme weer doorgaat. Maar wat we nog niet zeker weten is waardoor dit komt. Men denkt dat CO2 de oorzaak is. Maar daar zijn de meningen over verdeeld. Wat we wel zeker weten is dat de opwarming van de aarde doorgaat. Maar ook dat er nog wel een keer een Elfstedentocht komt. Wij zijn een land van tradities, zoals deze Flower Parade, en dat is fantastisch.' Tot slot liet Paulusma weten dat het weer tijdens de Flower Parade eigenlijk best wel mooi wordt: zo'n 23 graden en een zonnetje. 'Alleen de wind zal ons parten gaan spelen.'

Prijzen

Vervolgens reikte Dirk Hogervorst de verschillende prijzen uit. De vakjury kende de mooiste personenauto toe aan Rotoflowers, door arrangeur Ger van Dijk die ook de Bindersprijs ontving. De vakjury kende de mooiste praalwagen 'BABS' toe aan de gemeente Katwijk, van arrangeur Ernst van Woerkom. De publieksjury vond de mooiste auto van aangeboden door Louwman Noordwijk, van arrangeur Judith de Frankrijker. Praalwagen 'Veredelaar', van Van Egmond Lisianthus met als arrangeur Astrid van der Berg, werd als mooiste beloond. De mooiste muziekwagen was de Bietskar gearrangeerd door Christa Snoek.

We blijven binnen

Zaterdagmorgen werd bekend gemaakt dat de Flower Parade niet de straat opging. Het was niet verantwoord. Voor de eerste keer in 74 jaar. 'Heel erg jammer, maar het moet wel veilig kunnen. De decoraties moeten windkracht 6 kunnen weerstaan, maar het lijkt erop dat er meer wind komt. De mensen mogen dus naar ons toe komen, we vieren het corso binnen', aldus voorzitter Dirk Hogervorst.

Tussen 13.00 en 19.00 uur kon men alle wagens binnen bekijken. Compleet met figuratie en muziek. 'Natuurlijk is het mooi om de stoet rijdend te bekijken. Maar dit heeft ook wel wat. Je hebt nu alle tijd om leuke foto's te maken', aldus een van de bezoekers. 'Ik vind het een moedig en dapper besluit van de organisatie. De enige juiste beslissing. Het is super gezellig hier in de veilinghal.'
Zondagmorgen reed de bloemenstoet alsnog richting Noordwijk, waar het corso volop bekijks trok.

Weerman Piet Paulusma tijdens zijn 'geen weer' praatje. Foto: Treffend Beeld.

Weerman Piet Paulusma tijdens zijn 'geen weer' praatje. Foto: Treffend Beeld.

Louwman kreeg de publieksprijs personenauto's.

Toyota Louwman kreeg de publieksprijs personenauto's.

In de hal volop aandacht voor de wagens, muziek en figuranten. Foto: Dirk van Egmond. Foto: |Dirk van Egmond.

In de hal volop aandacht voor de wagens, muziek en figuranten. Foto: Dirk van Egmond.

Ook Verhagen Media met de Bloemenkrant deed mee.

Ook Verhagen Media met de Bloemenkrant deed mee.Foto: Dirk van Egmond.

Bloemenpracht van het beroep Kwekers.

Bloemenpracht van het beroep Kwekers.

Astrind Lankhuizen, 20 jaar hoofdarrangeur. Foto: Dirk van Egmond.

Astrid Lankhuizen, 20 jaar hoofdarrangeur. Foto: Dirk van Egmond.

Een combinatie van muziek en bloemen. Haringrock en Flower Parade.

Kansen outdoor Cyclamen blijven liggen

Peter Rodenrijs tussen de cyclamen.

Cyclaam n Van outdoor Cyclamen kunnen consumenten maanden plezier hebben. Alleen is er geen promotie en wordt het verhaal van de outdoor Cyclamen niet verteld.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Cyclamen in verschillende kleuren en maten.

"Jammer" zegt Peter Rodenrijs, Royal FloraHolland productmanager bloeiende planten waaronder Cyclaam. "Vooral omdat van de Cyclamen ook een prachtig assortiment balkon- en patioplanten beschikbaar is voor buiten. Hierdoor laat de sector een unieke kans liggen om de verkoop in het najaar te stimuleren. Hoog tijd dus voor de kwekers en afnemers om ook het outdoor Cyclamen verhaal te vertellen."

Multifuncioneel

Cyclaam is een van de grotere najaarsproducten en wordt aangevoerd door zo'n zestig aanvoerders van Royal FloraHolland. Het kleurenpalet is breed en de toepasbaarheid is multifunctioneel. "Behalve als kamerplant worden Cyclamen ook gebruikt als tuinproduct en zie je ze steeds vaker in najaarsarrangementen. Zo heeft een Franse keten afgelopen jaar rode grootbloemige Cyclamen in een outdoor Kerst arrangement goed verkocht."

Kwaliteit

De markt groeide de afgelopen jaren te hard en kon dit moeilijk verwerken. De extra productie ging volledig naar de veilingklokken, wat resulteerde in slechte prijzen. Doordat enkele aanvoerders vorig jaar gestopt zijn met Cyclamen en meer marktgericht werd geteeld, is de klokaanvoer fors gereduceerd. Dit deed de prijzen weer enigszins normaliseren. Anderzijds is Cyclaam een product dat verzorging nodig heeft in de keten. De beste kwaliteit wordt dan beloond met betere prijzen. Immers, ook de handel kiest steeds vaker voor kwaliteit."

Kwaliteit en houdbaarheid blijven een punt van aandacht stelt Peter: "Ook in het schap is Cyclaam een product dat verzorging nodig heeft. Doordat de retail steeds meer macht krijgt en juist bij dit afzetkanaal relatief weinig aandacht aan het product wordt gegeven, vraagt dit actie van kwekers en veredelaars. Bijvoorbeeld met verlenging van de levensduur van Cyclaam waarmee uitval wordt geminimaliseerd middels vochtvasthoudende grond, ingenieuze watergeefsystemen en/of kwalitatief goede planten."

Grootbloemig

Het komende seizoen verwacht Peter dat de afzet van Cyclamen stabiel blijft. "Voor de aanvoerders die gestopt zijn met Cyclamen hebben zich nog geen nieuwe kwekers aangemeld. Prijsvorming is een lastiger punt. Mijn persoonlijke keuze is dat de grootbloemige Cyclaam voor wat betreft de prijsvorming nog wel wat verder mag groeien. Bij deze potmaat zijn de marges namelijk het kleinst. Trend is dat aanvoerders naast gemengde trays ook vaker een gedeelte van de productie op kleur gaan telen. De vraag hiernaar neemt toe." Jaarlijks komen er weer fantastische productverbeteringen bij, maar de vraag blijft of de consument deze kan onderscheiden. De consument zou hierop geattendeerd moeten worden, waarbij een beetje hulp van de handel wel gewenst is. Dit seizoen wordt een noviteit selectief geïntroduceerd bij twee ketens die de verkoopcijfers gaan terugkoppelen. Seizoen 2020-2021 wordt deze soort verder uitgerold."

Promotie

In 2017 was de laatste kleinschalige promotie voor outdoor Cyclamen. Deze is jammer genoeg gestopt. Naast de noodzaak hiervoor vanuit de aanvoerderskant zouden derden zoals veredelaars en vermeerderaars op dezelfde lijn moeten zitten.

Vervolg volgende pagina

Kennis delen is samen verder komen

Arthur van den Berg, netwerkcoordinator. Fotostudio Gerard-Jan Vlekke. Fotostudio Gerard-Jan Vlekke

Kennis n Cyclaam heeft dan wel geen gewascoöperatie, maar kwekers en veredelaars kunnen op elkaar rekenen als gelden bijeen moeten worden gebracht voor onderzoek.

Om echt samen verder te komen is het belangrijk dat de veredelaars en kwekers open zijn naar elkaar. "Het verdwijnen van het Productschap Tuinbouw is door meerdere productgroepen opgevangen met het oprichten van een gewascoöperatie om gezamenlijk onderzoek te financieren", stelt Arthur van den Berg, netwerkcoördinator voor onder andere Cyclaam bij Glastuinbouw Nederland.

Een kas vol bloeiende cyclamen.

"Cyclaam heeft de landelijke (gewas)commissie waarin naast kwekers ook wordt deelgenomen door de Nederlandse veredelaars en een jonge plantenkweker. Omdat Cyclaam ook geen eigen FPC heeft bij Royal FloraHolland lopen vragen over de afzet eveneens via deze commissie. Vanuit de landelijke commissie Cyclamen worden contacten onderhouden met partners zoals Morel Diffusion in Frankrijk en de Arbeitskreiz in Duitsland, die ook veel aan onderzoek doen. Dit sluit aan het doel om gezamenlijk de belangen van de kwekers te behartigen. Met name op gebied van plantgezondheid, water en milieu, arbeid en energie, evenals afzetzaken, kwaliteit in de keten en teelt. Ook bij de veredelaars staat de toekomst van de kwekers voorop."

Groene strategieën

Tevens neemt Cyclaam deel aan het project 'Ketenbenadering voor verlaging milieu impact sierteelt'. Hiervoor zijn een reeks proeven uitgevoerd om meer kennis te vergaren over groene bestrijding van trips, waaronder zogenaamde effectiviteitsproeven met Californische trips. "Een interessant onderzoek waarbij het ook waardevol was het effect van de verschillende strategieën naast elkaar te zien. Groene en geïntegreerde strategieën hebben zeker potentie, maar zijn vaak nog geen goed alternatief. Chemisch ingrijpen blijft dan soms nodig. Komend najaar volgt nog een vergelijkbaar onderzoek met strategieën tegen botrytis."

Benchmark Cyclamen

Voor het verbeteren van kwaliteit en houdbaarheid zodat consumenten meer Cyclamen kopen wordt in samenwerking met de landelijke commissie Cyclamen van Glastuinbouw Nederland en de veredelaars in het Kenniscentrum van Royal FloraHolland in Naaldwijk jaarlijks een Benchmark georganiseerd. "Het komende najaar alweer voor de 9e keer. Dit begon met het testen van de patiocyclaam. Daarna met Cyclamen opgekweekt in de zomer en de laatste jaren met Cyclamen opgekweekt in het najaar. Door de afnemende lichtintensiteit een lastige opkweekperiode. De allereerste keer heeft Proeftuin Zwaagdijk de test uitgevoerd; daarna het Kenniscentrum van Royal FloraHolland. Het meest belangrijke van de Benchmark is het verkrijgen van inzicht in de kwaliteit en houdbaarheid van Cyclamen in de keten."

Inzicht krijgen

Het aantal deelnemers/inzendingen voor de Benchmark is volgens Arthur stabiel.


Vervolg volgende pagina

Kansen Outdoor Cyclamen blijven liggen

Vervolg van Pagina 7

Promotie

In 2017 was de laatste kleinschalige promotie voor outdoor Cyclamen. Deze is jammer genoeg gestopt. Naast de noodzaak hiervoor vanuit de aanvoerderskant zouden derden zoals veredelaars en vermeerderaars op dezelfde lijn moeten zitten. Thans ontbreekt dit. Kansen biedt een met andere producten gedeelde promotiecampagne, zoals de goed lopende promotiecampagne Kalanchoë Garden. Vanuit Royal FloraHolland willen we dit ondersteunen, mits hiervoor behoefte is."

Brexit

"De Brexit-perikelen blijven zorgelijk, want één op elke zeven Cyclamen gaat richting Verenigd Koninkrijk. De exacte impact weet niemand, terwijl daar de eigen productie Planten, ook Cyclamen, weer licht wordt opgeschroefd. Positief is dat vanaf dit seizoen vanuit Royal FloraHolland een dienstverlening is gestart om samen met de kweker of klant inzicht te geven waar kansen liggen voor meer afzet van Cyclamen met bijvoorbeeld een afzetadvies, Benchmark of productmarktbeeld."


11 / 16

12 / 16

13 / 16

14 / 16

Bloemenfestival 2019 in teken van verbinding

Foto: Wim Siemerink. Foto: Picasa

Kapel n Het regionale bloemenweekend van augustus begon in Noordwijk officieel met de opening van het Bloemenfestival in de bekende visserskapel aan de Hoofdstraat. Een kleinschalige maar kwalitatief zeer hoogwaardige tentoonstelling van zomerbloemen.

Wethouder Sjaak van den Berg van cultuur verrichte, in het bijzijn van een aantal speciale gasten, de officiële openingshandeling. Hij vroeg in zijn toespraak vooraf eerst nog eens aandacht voor de speciale omgeving waar het bloemenfestival plaats vind. Naar zijn mening passen de feeërieke bloemenarrangementen van Jessica Keet perfect in de sfeer van de oude visserskapel en sluit het festival naadloos aan bij het Noordwijkse thema 'Cultuur Verbindt'.

Foto: Picasa

Ladyspeaker Marjolijn van der Jagt kon vol enthousiasme meedelen dat er al een enorme belangstelling voor het festival werd getoond en dat er de eerste dag meer dan 2000 bezoekers de geuren en kleuren van het festival hadden bewonderd.
Zij prees de geweldige prestatie van arrangeur Jessica Keet en noemde daarbij ook de geweldige samenwerking met de exploitant van de kapel, ' Klooster events art & design'.
In het bijzijn van de Noordwijkse Bloemenkoningin mocht wethouder Sjaak van den Berg voor het bekende fotomoment, de laatste hand leggen aan het arrangement van 'de versierde fiets'.
De tentoonstelling mocht tot en met zondag maar liefst ruim 12.000 bezoekers binnen halen. Zowel het Bloemenfestival als de Flower Parade wisten op die laatste dag voor een klapper aan bewonderaars te verwelkomen.

Claudia Hölzel manager FloraHolland

Met ingang van 1 september 2019 is Claudia Hölzel benoemd tot Manager Kwekersdiensten en Coöperatiezaken. In deze rol maakt zij deel uit van het Management Team van Royal FloraHolland.

Claudia Hölzel (56) is een manager met een track record in het aansturen van klantgerichte afdelingen bij grote organisaties met een complexe operatie. Zo heeft ze senior management functies bekleed bij onder meer KLM, Randstad en DHL. Meest recentelijk werkte zij als Operational Director Environmental Services bij Boskalis Westminster Groep.

Steven van Schilfgaarde, CEO Royal FloraHolland, is verheugd met de aanstelling: "Claudia heeft in het verleden bewezen een sterke verbinder te zijn. Ze past daarmee uitstekend bij Royal FloraHolland en de ontwikkeling die we op dit moment als organisatie doormaken. Ik wens haar succes en plezier toe in haar functie bij Royal FloraHolland."

Claudia Hölzel kijkt uit naar Royal FloraHolland: "Royal FloraHolland is een prachtige coöperatie, die bepalend is voor de Nederlandse en internationale sierteelt. Ik ben opgegroeid in een agrarisch bedrijf en weet goed welke uitdagingen er liggen bij het runnen van een dergelijk bedrijf. Hierdoor spreekt de serviceverlening aan de leden, de brugfunctie van Kwekersdiensten en Coöperatiezaken, mij bijzonder aan." Claudia volgt Fedor Hoevenaars op, tot 1 september ad interim. Hij draagt dan zijn werkzaamheden over en gaat daarna CCO Gerhard van der Bijl ondersteunen bij het bedrijfsonderdeel Commercie.

Hightech innovaties in World Horti Center

12062019 - naaldwijk, WHC, Diverse foto's.WorldHortiCenter© Thierry Schutiov DD Foto: Thierry Schut

Horti n Van drones tot hyper spectraalcamera's, van biotouw tot footprint berekeningen, de laatste innovaties voor telers zijn deze zomer te zien in World Horti Center. Tijdens de Summer of Innovation Expo zijn zakelijke bezoekers welkom om hypermoderne ontwikkelingen in de tuinbouw te bekijken.

Diverse startups en bedrijven presenteren speciaal voor de Expo innovaties, maar ook de permanente stands, het onderzoekscentrum én de pas geopende All Climate Greenhouse zijn te bezoeken.

Toekomst van de tuinbouw

Tijdens de rondgang kunnen bezoekers innovaties bekijken die normaal gesproken niet in het moderne kennis- en expertisecentrum van de tuinbouw te zien zijn, zoals drones om motten uit te schakelen, speciaal groeifoam voor stekjes en de nieuwste sensoren en camera's die de teeltspecialist helpen om de plant beter te zien. De Summer of Innovation Expo is een unieke kans om de toekomst van de tuinbouw met eigen ogen te ervaren. In World Horti Center tonen ruim honderd bedrijven permanent hun innovaties. Deze bedrijven presenteren zich jaarrond op twee beursvloeren aan bezoekers. Normaal zijn deze stands alleen onder begeleiding te bezoeken. Tijdens de Summer of Innovation Expo zijn deze vloeren onderdeel van de route, waar je onder andere een VR-wereld in kunt duiken, de laatste data-software voor de kas ontdekt en talloze producten kunt bekijken. Je kunt ook een rondje om de All Climate Greenhouse -meest futuristische kas ter wereld- lopen en een blik werpen in de hightech waterruimte van World Horti Center.
Je kan tot 30 augustus terecht bij de receptie van World Horti Center en schrijf jezelf in. Bezoekuren op werkdagen van 09:00 tot en met 16:00 uur. De tour duurt ca. anderhalf uur. Bij de receptie ontvang je de benodigde informatie om zelfstandig de Expo te bezoeken.

Meer winst met Big-data

Tulp n Groothandel Jan Tulp exporteert bloemen en planten, o.a. naar Duitsland, Frankrijk en Oost-Europa. Hij verkoopt ongeveer de helft van zijn producten online via een goedlopende webshop.

Zijn internationale klanten zijn vooral importerende groothandels en cash-and-carry's. Jan Tulp heeft een omzet van zo'n 30 miljoen euro. Wij gingen in gesprek over datagedreven bedrijfsvoering en hoe je data optimaal kunt inzetten. In de eerste fase analyseerden we alle aanwezige informatie, zoals historische data, verkoop- en inkoopinformatie en webshopgegevens. Hiermee kregen we meer inzicht in de complete bedrijfsvoering en zagen we ook direct waar administratieve taken verder konden worden geautomatiseerd. Parallel pasten we voorspellingsalgoritmes toe om kooppatronen van klanten te herkennen en te vertalen naar toekomstige bestellingen. Met behulp met onze algoritmes is Jan Tulp beter in staat om de behoefte van zijn klanten goed te voorspellen. Zo kan hij de inkoop veel beter laten aansluiten op de -geprognotiseerde- klantvraag. Dat leidde niet alleen tot een positief effect op sales, maar verminderde ook de derving. De klantinzichten die we verkregen uit de BigData analyses gebruikten we ook om klantaanbiedingen te personaliseren. Jan Tulp realiseerde met deze manier van datagedreven werken al binnen een jaar meer winst. Dankzij de inzet van WDD heeft hij meer grip op zijn bedrijf. Hoe zit dat met jouw bedrijf? Peter Rosman 06 83 22 03 46 peter@wdd.nl