Bloemenkrant

2 mei 2017

Bloemenkrant 2 mei 2017


Boer & Bont mooiste praalwagen corso

Foto: wilma van velzen

corso n Praalwagen Boer & Bont van corsogroep KAVB Noordwijkerhout is uitgeroepen tot de mooiste praalwagen van het corso.

Samen met zestien andere praalwagens en een reeks prachtig versierde luxe wagens maakte deze deel uit van het 70ste Bloemencorso van de Bollenstreek, dat wederom een miljoen bezoekers trok.

Wat was het weer een kleurrijk spektakel. Op een klein buitje in Sassenheim na, werkte ook het weer mee en heeft het publiek optimaal van de bonte bloemenstoet genoten toen dit op zaterdag van Noordwijk naar Haarlem reed.
Het corsothema dit jaar was Dutch Design en nagenoeg alle praalwagens hadden daarop ingehaakt. Een vleugje humor was zeker aanwezig, zoals de in een Boer & Bont kopje badende koe op de winnende praalwagen. Of de vogel die guitig uit de boomstam keek op wagen Dutch Polders van Omroep Max.
Op de achterwagen deden de Baardmannetjes 'Hans en Nico' daar nog een schepje bovenop met grappige acteermomenten. De Eftelingdraak op de Rabobankwagen blies rook, terwijl lange Jan op de achterwagen zijn nek uitstak en dan waren er ook nog wagens die volledig waren meegegaan in Dutch Design zoals 100 jaar De Stijl en Stoelendans. Daarbij waren het vooral de frisse kleuren die de aandacht trokken.

Lees verder op pagina 3.

Nieuwe editie Bouquet Tales-krant uit

Foto: concept factory

boeketten n De voorjaarsuitgave van Bouquet Tales-krant is verschenen en biedt bloemisten tips om 'traditionele' pastel boeketten een nieuwe impuls te geven.

Uit recent onderzoek van de VBW blijkt hoe belangrijk boeketten zijn voor de omzet van de bloemist. Bouquet Tales speelt hier op in.

Het project 'Bouquet Tales' is ruim twee jaar geleden gestart om bloemisten in Europa te helpen zich sterker te onderscheiden met hun boeketten. 'Elke bloemist zou eigenlijk met zijn of haar boeketstijl een duidelijke en herkenbare signatuur moeten afgeven'. Dat is de missie van Bouquet Tales.

Een verrassend boeket bestaat uit een aantal componenten: goede basis producten, unieke verpakking, vakmanschap en creativiteit van de bloemist en enkele 'high impact' bloemen die een boeket 'maken'.

De nieuwste 'voorjaars' uitgave zet een aantal van deze high impact bloemen centraal: Hortensia, Calla, Chrysant en Avalanche Rozen!

Bouquet Tales is een initiatief van Concept Factory en Strøm Creative Marketing. Uniek binnen dit project is de samenwerking met o.a. JustChrys, HydrangeaWorld, Simply Calla en Avalanche+ Rozen.

Special n De 'Familie' Dümmen Orange

Foto: BK

RFH:
nieuwe
markten
nodig

Foto: BK

Anjer en
Begonia in
Growers
Pride

Foto: BK

Unicum
leden
allen
uniek

Snoepreis

Om kosten te besparen sneed hij in naar zijn mening overbodige uitgaven. Ik heb het nu niet over een kwekerij, handelshuis of veiling Royal FloraHolland. Die hadden misschien water naar de zee dragen eerder door. Hij was directielid van een parfum producent en begreep niet waarom modellen en cameramensen plus complete crew voor foto- en bewegende beeldsessies altijd naar verre oorden moesten trekken en daar dagenlang in dure hotels verblijven. Terwijl toch later aan de plaatjes geenszins was te zien dat zij niet in een studio of elders dichtbij huis waren gemaakt. Ik moest er aan denken toen ik in de zaterdagbijlage Vrouw van de Telegraaf las dat men voor foto's over badmode naar Marokko is gereisd. Goed dat hoofdredacteur Marieke 't Hart het erbij vertelde, anders had niemand het geweten. Afgezien van het door haar geschetste probleem dat men in de Marokkaanse woestijn naar water moest zoeken – want ja, badmode – hadden de gepubliceerde opnamen volgens mij overal in Sierteelt Nederland gemaakt kunnen worden. Op de Keukenhof, kwekerijen, Royal FloraHolland, tuincentra en noem maar op. Beter misschien. Zeker nu men over Photoshop beschikt. De decors bestonden goeddeels uit planten of palmen. Voor dat ene plaatje op de rand van een zwembad moest je helemáál niet naar de Marokkaanse woestijn. Magazine Vrouw is niet de enige partij die zich aan geld over de balk gooien schuldig maakt. Misschien een nieuwe promotietak voor de sector en moet die eens met die organisatoren van die snoepreizen praten…

1e prijs Scania geldwagen van De Nederlandsche Bank. Foto: wilma van velzen

vervolg van voorpagina

Genieten van corsofeest

bloemenpracht n Schitterend waren ook de luxe wagens met hun bloemenpracht. In deze categorie pakte De Nederlandse Bank twee prijzen vanwege de bloemrijke wijze waarop deze het nieuwe eurobiljet onder de aandacht bracht.

De geldwagen scoorde de eerste prijs en de begeleidende wagen die vooraf ging werd derde. En dan was dit nog maar een deel van al het moois dat voorbijkwam.

Geheel volgens de regels van het veiligheidsplan werd de optocht vanuit het corsocrisiscentrum gecoördineerd. Het corso reed zijn route aaneengesloten en keurig op tijd. Een bewonderenswaardige prestatie, want dit is niet niks. Bijzonder was het deze keer dat het corso via GPS te volgen was en dat vanaf het moment van opbouw tot Haarlem op de website met live beelden te volgen was.

Na de avondstop, dit jaar voor het eerst bij het Linaeushof in Bennebroek, vervolgde het corso verlicht zijn route naar Haarlem. Hier heeft het corsofeest nog het hele weekend voortgeduurd.

Opening

Voorafgaand aan corsozaterdag vond in Noordwijkerhout het stilstaand corso en het verlichte corso plaats. Hier vond ook de officiële opening plaats die verricht werd door Jos Vranken, directeur van het NBTC Holland Marketing.

Jaarlijks stelt het NBTC een thema centraal waarop kan worden ingehaakt. Dat was dit jaar het jaar 'Van Mondriaan tot Dutch Design'. Een thema dat door het Bloemencorso van de Bollenstreek is omarmd.

Ook het verlichte corso was weer prachtig en duidelijk is te merken dat het publiek het evenement in Noordwijkerhout steeds meer ontdekt. Voorafgaand aan het corso werden de praalwagens door de vele honderden vrijwilligers in de hal van DeLeeuw Flowerbulbs in Sassenheim overdekt met duizenden heerlijk geurende hyacinten en kleurrijke tulpen en narcissen.

Dit begon woensdag 19 april extra feestelijk met het zetten van de eerste steek door schaatskampioene Lisa van der Geest uit Warmond. Dit gebeurde traditiegetrouw op de praalwagen van de gemeente Teylingen in het bijzijn van burgemeester Carla Breuer en corsovoorzitter Leo van der Zon.

Kinderen van 'De Speelkring' uit Teylingen zette dit extra luister bij met een toneelstuk over Mondriaan. De vrijwilligers hebben er vervolgens twee dagen over gedaan om alle praalwagens met bloemen te overdekken.

Corsovoorzitter Leo van der Zon zegt terug te kijken op een geslaagd corso. "We genieten nog even na, maar weldra maken wij ons op voor het corso 2018 dat het thema Cultuur krijgt. Het is dan op 21 april."

'Samen Groeien' met de Vakbloemist

Platform voor kwekers, brancheverenigingen, leveranciers en veredelaars. Foto: bbh

platform n De Vakbloemist introduceerde deze week haar nieuwe programma "Samen Groeien" tijdens een meeting bij lisianthuskwekerij Van der Lugt.

Het nieuw gelanceerde programma en platform staat voor digitalisering en verbinding tussen sector en bloemist.
Jan Huisman, medeoprichter van het platform; "Alle partijen hebben elkaar nodig voor een substantiële en duurzame toekomst, het elkaar leren kennen en onderkennen vormt een primaire voorwaarde in dit proces".

Afgelopen week presenteerde De Vakbloemist haar partnerpagina's aan een eerste groep deelnemende kwekers. De profielpagina's vormen een digitaal informatiekanaal voor de bloemist, waar het verhaal rondom bloemen kan worden verteld en worden gevonden. De kweker kan zichzelf profileren en de beschikbaarheid rondom soorten en introducties zichtbaar maken.

Serie: Kroonjuwelen uit Azië

Foto: hortus leiden

De gouden vrucht: kruidnagel

specerijen n De Molukken, een klein eilandenrijk tussen Celebes en Papoea-Nieuw-Guinea, zijn een ware aromatische goudmijn. Het is eigenlijk bizar om te bedenken dat de kostbaarste specerijen zich concentreren op deze kleine archipel.

Foto: hortus leiden

Door Norbert Peeters

Rumphius stelt zichzelf in zijn Amboinsche Kruidboek de vraag waarom dit zo is. Zijn antwoord toont een mooi staaltje religieuze beeldspraak. God schept er volgens Rumphius behagen in om 'glinsterende gesteente, 't roode metaal, en andere kleinodien in de diepe ingewanden des aardtryks te verbergen'. Op die manier maant God de mens tot noeste arbeid om deze rijkdom op te delven uit de krochten van de aarde.
Welnu, op vergelijkbare wijze heeft de Schepper een eilandengroep 'in den alderuittersten hoek des Oosterschen Oceaans' beplant met de meest precieuze specerijen. Om deze plantaardige parels te bemachtigen moet de Europeaan een levensgevaarlijke zeereis maken naar de Oost.

De 'schoonste, cierlykste, als mede kostelyke' onder hen is de kruidnagelboom (Syzygium aromaticum), een met dik loof bezette, groenblijvende boom.

Ambonezen noemen de kruidnagels die afkomstig zijn van deze boom 'gouden vruchten'. In werkelijkheid gaat het om ongeopende bloemknoppen die in trossen aan de uiteindes van de takken groeien.

Zodra deze knoppen van 'ligtgroen' naar 'bloedrood' verschieten, worden ze massaal geplukt en op doeken te drogen gelegd in de tropenzon. Niettemin is de Ambonese benaming zeer treffend. In hun obsessie voor deze kruiden leken de koloniale machten eeuwenlang bevangen door goudkoorts.

Koloniale macht

Rumphius leeft in de hoogtijdagen van de gold rush op de kruidnagel. Hoewel de kruidnagelboom behoort tot een soortenrijk plantengeslacht uit de mirtefamilie (Myrtaceae), waarvan het plantenkleed zich uitstrekt van Afrika tot Australië, groeit de economisch interessante soort enkel op de Noord-Molukken (o.a. Ternate en Tidore).

Eric Beekman beschreef in zijn boek Paradijzen van weleer (1998) dat Rumphius' aankomst in Indonesië samenvalt met een verandering in de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC). In het midden van de zeventiende eeuw verandert de compagnie van een handelsorganisatie in een koloniale macht. Een voorname drijfveer achter deze kentering is het veilig stellen van de teelt en handel in kruidnagel.

Aan admiraal De Vlamingh van Outshoorn kwam de taak toe een einde te maken aan de voortdurende revoltes van inlandse volken en conflicten met andere koloniale mogendheden in dit gebied.

Met zijn armada van oorlogsprauwen poogt de de Vlamingh van Outshoorn de illegale teelt en smokkel in kruidnagel een halt toe te roepen. Op zogeheten hongi-tochten ('hongi' is een Ternataans woord voor oorlogsvloot) patrouilleren zijn manschappen voortdurend de kusten van de Molukken.

Daarbij dwingen zij de naleving van het handelsmonopolie af met afgrijselijk geweld. Elke vorm van verzet wordt bloedig neergeslagen en elke overtreding in de kiem gesmoord. Hierbij worden hele dorpen met bijhorende plantages weggevaagd, de dorpelingen uitgeroeid of gedwongen tot slavernij.

Uiteindelijk besluit de VOC de kruidnagelteelt en masse te verplaatsen naar het goed te verdedigen Ambon en enkele omliggende eilanden. Dit is de laatste nagel in de doodkist van de Noord-Molukse kruidnagelcultuur, waarbij het een vast gebruik was om bij de geboorte van een kind een nagelboom te planten, die gedurende het leven dienst doet als groene graadmeter voor de leeftijd van het kind.

Westerlingen

Hoewel Rumphius zich slechts kort in het strijdgewoel mengt, toont hij weinig wroeging met het wrede optreden van de VOC. Het is zeer bevreemdend om te lezen hoe hij het verblijf van de koloniale mogendheden in de Molukken tracht te verbloemen.

Sterker nog, hij beschouwt het als vanzelfsprekend dat de Europeaan koers zet naar de Oost: 'Want het schynt, dat den Schepper der natuur eygentlyk die geschapen heeft, niet zoo zeer voor deze wilde Inwoonders, als voor de Europische en noorder werelt.'

Kruidnagel is enkel kostbaar in de ogen van de Europeaan. Voor de inlander is deze specerij kruidig klatergoud dat geen plaats kent in de keuken. Met religieuze zekerheid leidt Rumphius hieruit af dat kruidnagel speciaal door God geschapen is voor de westerling.

Rookwaar

Vervolgens vermeldt Rumphius terloops dat inlanders kruidnagel mengen met tabak als rookwaar. Dit gebruik is nog steeds enorm populair onder de Indische bevolking. Tegenwoordig spreek je van zogeheten krètèksigaretten.

Vreemd genoeg wordt de uitvinding van de kruidnagelsigaret toegeschreven aan de Javaan Haji Jamahri, die tegen het einde van de 19e eeuw de eerste zogeheten krètèk-strootjes zou rollen.

Bij Rumphius vinden we een belangrijke aanwijzing dat het roken van kruidnageltabak een veel ouder gebruik is onder de lokale bevolking van Indonesië. Zo biedt het Kruidboek ondanks zijn eigentijdse en soms absurde beweringen ook een uniek venster op het leven van de inlandse bevolking.

2017 is het jaar om in actie te komen

Milou Peeters, Product Manager Bloeiend Jaarrond bij RFH. Foto: wilma van velzen

kansen n Er gebeurt veel in Begonialand. Begin februari is door de Begonia-kwekers in een gezamenlijke sessie de basis gelegd voor een samenwerking rondom kansen voor deze productgroep.

door Wilma van Velzen

"Er zijn zelfs al enkele ideeën geopperd over hoe deze samenwerking er concreet uit kan zien" zegt Milou Peeters, Product Manager Bloeiend Jaarrond bij Royal FloraHolland. "Kwekers en veredelaars gaan op 1 juni gezamenlijk verder in gesprek over USP's van het product Begonia en de welke kansen die gezamenlijk beetgepakt kunnen beetpakken."

Begonia in de picture houden bij de handel. Foto: wilma van velzen


Ontdekkingstocht

De vraag is aan welk radertje gedraaid zal worden om ervoor te zorgen dat de Begonia machine op lange termijn positief blijft draaien.

"Dit wordt een interessante ontdekkingstocht, waarbij wij naast de signalen uit de markt ook vertrouwen op data en onderzoek. Zo loopt er op dit moment een Storecheck Begonia om inzicht te krijgen hoe de kamerbegonia volgens consumenten in het schap presteert."


Potentie

Binnen het marktaandeel Begonia bij RFH is de onderverdeling: indoor Begonia vijfenzeventig procent, buitenbegonia twintig procent en Bladbegonia vijf procent.
Voor de indoor of kamerbegonia zit de piek in week 10 tot en met week 30. Daarna vlakt de handel iets af tot week 40.

"De indoor Begonia heeft in mijn ogen echter potentie om in het najaar als kamerplant in de huiskamers te staan".

De Bladbegonia past bovendien goed in de huidige trend van groene planten en bijzondere tekeningen en vormen. Je ziet deze hippe plant dan ook regelmatig terug in woonmagazines en online op Instagram en Pinterest."


Hippere imago

De kamerbegonia ontdoet zich meer en meer van zijn stoffigheid door introductie van nieuwe soorten de afgelopen jaren en de toegenomen gebruikstoepassingen vanwege de verbetering in houdbaarheid.

"Een volledig imago veranderen gaat echter niet over één nacht ijs. Dit gaat stap voor stap en moet ontstaan vanuit de USP's en de kracht van het product, in combinatie met de juiste communicatie en inspiratie.

Vanuit deze gedachte faciliteert Royal FloraHolland de samenwerking tussen de Begoniakwekers en veredelaars."

Traditionele kanalen

Begonia is een traditionele bloeier en vooral te vinden bij de groothandel en bloemist. Echter, Begonia heeft zijn weg ook gevonden naar de supermarkten en tuincentra & bouwmarkten. De meeste Begonia's gaan naar Duitsland, maar dit loopt ieder jaar af. Het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk volgen en ook gaan er nog wat Begonia's richting Italië en Rusland.


Consumentenvertrouwen

Terugblikkend op het afgelopen jaar stelt Peeters dat 2016 weer eens een goed jaar liet zien.

"Van het eerste kwartaal van 2017 kan worden gezegd dat ook dit na moeizame start toch positief is verlopen. Het consumentenvertrouwen is goed en hopelijk zet deze trend zich voort zodat consumenten naast een mooie groene plant ook een bloeiende plant in huis halen voor het opvrolijken van hun leefomgeving.

De toenemende samenwerking in de keten gaat in de toekomst de sector volgens mij ook een positieve swing geven vanwege professionalisering en gezamenlijke communicatie. Maar dat neemt niet weg dat de individuele kwekers Begonia in de picture moeten houden zodat de rijk bloeiende planten zichtbaar blijven voor de handel. Ook hierin zie ik nog ruimte voor verbetering."

Nick Nieuwenhuyzen: de tuinbegonia is weer in opmars

Foto: wilma van velzen

winnaar n De tuinbegonia is weer in opmars. Afgelopen jaar nog won Begonia Miss Malibu als beste nieuwkomer met de meest visuele impact en de hoogste gemiddelde score op handelspotentieel de Fleurostar Award tijdens de Flowertrials.

"Zo'n binnenkomer geeft vertrouwen voor de toekomst", stelt Nick Nieuwenhuyzen, productcoördinator éénjarige zomerbloeiers bij Royal FloraHolland.

Nick Nieuwenhuyzen, coördinator éénjarige zomerbloeiers. Foto: wilma van velzen

"Dit is echter nog maar het begin van een reeks ontwikkelingen aan de veredelingskant. Met nieuwe productintroducties zoals Miss Malibu krijgt het product tuinbegonia immers nieuw elan. Terecht, want qua tuinprestatie en visualiteit is tuinbegonia een echte topper. Daarnaast ligt er de uitdaging om deze kwaliteiten beter over te brengen naar de consument."


Veelheid aan variëteiten

Begonia's zijn er in alle mogelijke kleuren, vormen en variaties. Deze veelheid aan variëteiten maakt het voor de klanten niet altijd even gemakkelijk om te kiezen, maar dit is juist ook de kracht van het product tuinbegonia.

Voor iedereen zit er wel een favoriete begonia bij. Nieuwenhuyzen zegt het daarom bijzonder positief te vinden dat ook dit jaar weer een collectieve begoniapresentatie aanwezig is in het Willem Alexander Paviljoen in Keukenhof.

"Voor kwekers en veredelaars is dit een gelegenheid bij uitstek om verrassende kleuren en vormen aan de vele honderdduizenden consumenten te tonen.

Een positieve ontwikkeling voor Begonia is ook het Dreams project van Beekenkamp. Het doel van het Dreams project is een betere positionering van de Begonia met een duidelijker segmentering. Tijdens de Flower Trials in week 24 wordt dit project gelaunched.

Handelsindeling

De meest gebruikte indeling vanuit de handel voor tuinbegonia is: knolbegonia (Tuberhybrida Group), perkbegonia (semperflorens typen) en hangbegonia.

Binnen het marktaandeel Begonia bij Royal FloraHolland is de onderverdeling: indoor Begonia vijfenzeventig procent, buiten Begonia twintig procent en Bladbegonia vijf procent.
Het tuinbegonia-seizoen start rond week 14 en na de Moederdag zien we de aantallen weer afnemen. De piek voor tuinbegonia ligt rond week 18.


Aanwinst

De afzet van tuinbegonia verschilt per type. "Zo zien we de perkbegonia bijvoorbeeld in ieder kanaal terugkomen. De knol- en hangbegonia's zien we hoofdzakelijk terug in het groothandelskanaal en bij de tuincentra. De semperflorens typen zijn traditioneel het populairst, maar zelf word Ik vooral enthousiast van de huidige ontwikkelingen in het assortiment knol- en hangbegonia's.

Of het nu de nieuwe Miss Malibu is, een Begonia een uitbreiding van de Waterfall serie, of een Begonia Glowing Embers met zijn donkerbladige blad, iedere soort is een aanwinst voor het huidige assortiment hangbegonia. Indrukwekkend zijn eveneens de ontwikkelingen van de Non-stop serie, waarvan de enorme grote bloemen een lust voor het oog zijn."


Balkonplant van het jaar

In 2017 is de hangbegonia de balkonplant van het jaar. Dat wil zeggen dat dit product in samenwerking met Bloemenbureau Holland een seizoen lang positieve aandacht krijgt.

"Dit doen we door het inzetten van consumentenpromotie en het beschikbaar stellen van POS-materiaal en content richting handel.

De toekomst van Begonia zien we vooral positief. Immers, met nieuwe productintroducties zien we eindelijk de vernieuwing die deze productgroep nodig heeft."

Kleurrijke presentatie begonia's in Keukenhof

De Begoniashow is nog tot zondag 21 mei in Keukenhof te bewonderen. Foto: wilma van velzen

show n Een prachtige presentatie Begonia's is te bewonderen in Keukenhof. Acht weken lang, ofwel de gehele openingsperiode, kan het internationale publiek in het Willem Alexander Paviljoen genieten van de kleurrijke Begonia's.

Door Wilma van Velzen

Foto: wilma van velzen
Foto: wilma van velzen
Foto: wilma van velzen

Naast tulpen en andere voorjaarsbloeiers schittert Keukenhof ook met een groot aantal weelderige planten- en bloemenshows in de paviljoenen.

Een heel leuke en kleurrijke show is de Begoniashow, waarvan parkmanager Henk de Mooij zegt dat de inzenders van dit fraaie product feilloos doorhebben dat het hier om een consumentenshow gaat.

"Bij aanvang van het Keukenhofseizoen arriveert er een grote vrachtwagen vol Begonia's in allerlei kleuren en soorten. Dit wordt geregeld door Willem Kuipers en zijn vrouw Ria uit Roelofarendsveen.

Zij verzamelen een breed assortiment van hun eigen Begonia's en die van collega kwekers. Dit doen zij al jaren met veel enthousiasme."

Kleurexplosie

De Begoniakwekers showen een gevarieerd assortiment van hangbegonia tot bladbegonia met van alles daartussen.

Dit betekent dat de presentatie een explosie van kleuren en vormen toont, wat voor de consumenten een lust voor het oog is en bovendien fotogeniek.

Hier wordt dankbaar gebruik van gemaakt. "Binnen de groep bloeiende potplanten is de Begonia-show bovendien een show waar we weinig omkijken naar hebben. De houdbaarheid van Begonia's is uitstekend en van het begin tot het eind van het seizoen is het genieten.

En moet een exemplaar worden vervangen, dan is dat geen enkel probleem."


Hele seizoen

Ook vertelt De Mooij dat de Begoniashow voorheen korter duurde, maar dat deze sinds twee jaar verder is uitgebouwd tot het hele seizoen.

Tevens is de presentatie breder geworden. Een enorme Waterfall hangbegonia met zijn langwerpige feloranje bloemen valt direct op en wordt geflankeerd door een gevarieerd assortiment enkelbloemige en dubbelbloemige Begonia's in allerlei kleuren.

Ook de bladbegonia's zijn breed vertegenwoordigd.

Opvallend is eveneens de wijze van presenteren in een vierkante stellage, waar je zowel omheen als tussendoor kunt lopen en tevens een mooie doorkijk biedt.

Niet eerder zag men Begonia zo divers. De Begoniashow is nog tot zondag 21 mei in Keukenhof te bewonderen.

Daarmee houdt het niet op, want hangbegonia is door Bloemen Bureau Holland verkozen tot Balkonplant van het Jaar 2017 op basis van zomeruitstraling, bloeicapaciteit, stijltrends en gebruiksgemak. De plant is daarmee synoniem gesteld voor een zomer lang plezier met een waterval van bloemen.

Ook buiten Keukenhof krijgt Begonia zo alle aandacht.

Een plant met twee gezichten: bloei & blad

Hangbegonia: balkonplant van het Jaar 2017 Foto: BK

adres n Wie van fleurige bloemen houdt of juist geniet van stoer blad met mooie bladtekening en intense kleuren is aan het goede adres bij Begonia's.

Er zijn namelijk bloeiende Begonia's en Bladbegonia's.
De bloeiende Begonia heeft bloemetjes in het rood, roze, oranje, wit en geel of meerdere kleuren per plant, terwijl de Bladbegonia alleen fluweelachtig blad showt.
Maar wat voor blad! Met bladtekeningen in het zilver, roze, bordeauxrood of verschillende tinten groen. En als het licht anders valt…dan zie je weer een nieuwe kant van de harige blaadjes.

Foto: BK


Kosmopoliet

Voordat de Begonia werd ontdekt als ideale woonplant, vond je de plant in warme, vochtige bosrijke gebieden in Nieuw-Guinea, zuidelijk Afrika en de Andes. Ook nu is er nog een buitenvariant voor je terras. In 1690 noemde Charles Plumier, een Franse botanicus en monnik, de Begonia naar zijn beschermheer Michel Bégon, een Franse botanicus en diplomaat uit de 17-de eeuw.


Bloeier

Als er één plant de naam tuinbloeier verdient, dan is het wel de Begonia. Van juni tot halverwege de herfst is de Begonia haast meer bloem dan plant. Er zijn meer dan 1.000 soorten Begonia's. Voor ieder wat wils dus.


Kleuren

Met de Begonia zijn mooie kleurencombinaties te maken. De zonnige kleuren, zoals rood, wit, oranje en geel, doen het goed bij blauwachtige planten. Gele Begonia's staan mooi in een pot met kleine coniferen, zoals Juniperus horizontalis. Een terracotta pot met witte Begonia's en dan wat klimop over de rand ziet er ook prachtig uit.


Trivia

Investeringstip: begoniazaad is heel veel geld waard. De prijs van één gram begoniazaad ligt zelfs hoger dan de prijs van een gram goud.


Balkonplant van het jaar

De hangbegonia is verkozen tot Balkonplant van het Jaar 2017.

De plant kreeg deze bijzondere titel op basis van zomeruitstraling, bloeicapaciteit, stijltrends en gebruiksgemak.

Niet zo gek als je bedenkt dat de hangbegonia verkrijgbaar is in vele bijzondere bloemvormen, kleuren, geuren en aparte groeiwijzen.

De plant staat hiermee synoniem voor een zomer lang plezier met een waterval van bloemen.

De Begonia is een van de oudste planten die in cultuur gebracht is.

We kennen de plant vooral als kamerplant (B Elatior Grp), als bladbegonia (B. Rex Grp), als perkplant (B. Semperflorens Grp) of als knolbegonia (B. Tuberhybrida Grp). Minder bekend is het assortiment hangbegonia.

Juryrapport

De jury van de verkiezing Balkonplant van het Jaar bestond uit groenjournalisten van onder meer Margriet, Eigen Huis & Tuin, Home & Garden en Libelle. Uit het juryrapport:
"Van ouderwetsheid is geen sprake. De hangbegonia is helemaal van nu en kent tegenwoordig een enorme variatie van kleuren en soorten die de hele zomer doorbloeien. De plant is voor iedereen, ook voor de beginnende tuinier.

En wie eenmaal een begonia op zijn balkon heeft, krijgt geheid de smaak te pakken om nog meer bloeiende planten buiten te zetten."

Meer betrokkenheid en daadkracht

FPC-voorzitter en anjer-kweker Ed Toussaint. Foto: wilma van velzen

kweker n Dat een kweker voorzitter is van de Royal FloraHolland Product Commissie Anjer heeft volgens FPC-voorzitter Ed Toussaint gezorgd voor meer betrokkenheid en daadkracht.


Door Wilma van Velzen

"Sinds vier jaar ben ik voorzitter van FPC-Anjer", zegt Toussaint van Anjerkwekerij Nieuwland in Hoek van Holland.

Foto: wilma van velzen

"De reden dat ik mij hiervoor beschikbaar heb gesteld is, dat ik deze functie een uitdaging vond. Maar ook omdat het mij een goed idee leek dat een kweker voorzitter werd. Voor die tijd was een veilingmedewerker voorzitter.

De verandering van de structuur van de FPC's bood deze nieuwe mogelijkheid van bestuurlijke invulling, die inmiddels tot meer betrokkenheid en daadkracht in de FPC heeft geleid."


Aanvoerexcessen voorkomen

Een van de belangrijkste punten welke de afgelopen jaren veelvuldig in de FPC aan de orde kwam, is volgens Toussaint de aanvoerregelmaat van contractzenders voor de klok bij Royal FloraHolland.

"Tot zo'n drie jaar geleden werd er door de veiling onvoldoende gelet op de aanvoerregelmaat en aanvoerhoeveelheden van de contractzenders. Veel aanvoerexcessen bij klokverkoop en mindere prijzen voor de leden waren hiervan het gevolg.

Om hier iets aan te doen was een lange en moeilijke weg. Het stellen van voorwaarden waaronder contractzenders bloemen mogen aanvoeren voor de klok bij Royal FloraHolland werd aangedragen als oplossing.

Ofwel per periode worden door Royal FloraHolland de aanvoerhoeveelheden vastgesteld voor de contractzenders. Aanvoerexcessen bij klokverkoop worden op deze manier door de veiling voorkomen."


Promotie

Hoog op de agenda staat ook de anjerpromotie, waaraan door alle aanvoerders van Anjer wordt meebetaald.
"VBW verzorgt de promotie van Anjers naar de Hollandse bloemisten en een aantal groothandelaren. De Belgische bloemistenvereniging VLAM lift hierop mee.

Kijken we naar het teeltoppervlak van in Nederland geteelde Anjers dan is dit de afgelopen vijf jaar vrij stabiel gebleven. Het kasoppervlak varieert van 4.000 m2 tot 28.000 m2, wat aangeeft dat er grotere en kleinere anjerkwekerijen zijn.

Het merendeel van de kwekers legt zich toe op de teelt van standaard anjers. Een handvol teelt trosanjers, maar de aanplant van trosanjers is de laatste jaren wel geleidelijk toegenomen."


Noviteiten

De samenwerking tussen kwekers en veredelaars verloopt goed en er is volop communicatie over noviteiten. Nieuwe anjers worden vaak bij de kwekers getest, die hun ervaringen en oordeel op hun beurt weer communiceren naar de veredelaars.

"Van de manier van bewortelen tot in welk medium is bespreekbaar. Een knelpuntje is echter de beschikbaarheid van sommige soorten.

Als hiervoor alleen vraag is van de Nederlandse telers kan het zijn dat een vermeerderaar te weinig stekken van dat soort verkoopt en besluit hiermee te stoppen, omdat het dan te duur is dit soort in stand te houden."


Goed contact

Anjers zijn thans in vrijwel alle denkbare kleuren verkrijgbaar en het sortiment in bestaande kleuren is steeds breder en breder.

Vooral bij de trosanjers zijn er nieuwe bloemtypen in het sortiment te vinden zoals stervormige bloemen en platte bloemen in steeds meer kleuren.

Daarbij is de aanvoerrijpheid volgens Toussaint geen discussiepunt meer, omdat op de aanvoerbrief een rijpheidscode moet worden ingevuld.

"Dit werkt prima in de praktijk. Overigens hebben de overgebleven anjerkwekers in Nederland goed contact met elkaar. Zo weten zij van elkaar welke soorten worden geteeld, wat uiteindelijk resulteert in een breed aanbod."

'Met anjer-promotie willen we vooral de bloemisten inspireren'

Foto: wilma van velzen

promotie n Met de huidige promotiecampagne voor het product Anjer wordt vooral beoogd bloemisten te inspireren over hoe zij Anjer kunnen toepassen in een monoboeket of arrangement. Het verhaal hierachter is minstens zo interessant.

Voor specifieke productpromotie van het product Anjer is sinds 2012 een promotiecommissie actief. Hierin wordt deelgenomen door Ab van Kester (kweker van trosanjers), Johan Buis (Kwekerij Mediaverdi), Rik Degryse (Anjerkwekerij Degryse-Dieryck in België), Bram Rijkers (VBW) en Martijn Bentvelsen (Royal FloraHolland).

Foto: wilma van velzen

Vanuit zijn functie als Projectleider Markt & Product begeleidt Bentvelsen de commissie met de promotiecampagnes die worden uitgevoerd door de VBW.

"De promotie loopt nog tot en met 2017. Dit najaar moet er door de Anjerkwekers opnieuw gestemd worden om de promotie een vervolg te geven in 2018. Een mooi moment dus om terug te blikken."

Belgische samenwerking

Het doel van de Anjerpromotie is het realiseren van een afzetgroei van 'FloraHolland Anjers' via de Nederlandse bloemisten.

Dit gebeurt onder andere door jaarlijks 250 Nederlandse bloemisten te laten inhaken op de campagne. Daarbij is het zaak het product Anjer eigentijds te positioneren met inbegrip van het tonen van toepassingsmogelijkheden en het onder de aandacht brengen van de breedte van het assortiment.

Het product Anjer staat tevens in mei op de bloemenagenda van Bloemen Bureau Holland en populair is inmiddels de Facebook-groep 'Trendy Dianthus!' die al eerder werd aangemaakt.

"In 2016 hebben ook de Vlaamse bloemisten aangehaakt bij de promotiecampagne. Hiervoor is een samenwerking op gang gekomen met De VLAM en diverse Cash & Carry's in België.

Een voorbeeld is de Belgische Cash & Carry Agora die tijdens de Week van de Vrijwilliger POS materiaal aanbiedt aan hun klanten en de campagne onder de aandacht brengt via social media en een Anjerpresentatie."

Een Anjer voor een Kanjer!

Een Anjer voor een Kanjer! is de inmiddels alom bekende slogan van de promotiecampagne waarmee Anjer wordt gepositioneerd als bloem voor de vrijwilligers. De promotie is volgens Bentvelsen jaarrond met één promotiepiekmoment tijdens de Mijn Bloemist vrijwilligersweken.

Dit jaar waren deze van 10 tot en met 26 maart wat perfect aansloot op de vrijwilligersactie NL Doet van het Oranje Fonds op 10 en 11 maart. Tijdens de vrijwilligersweken werden bloemisten ondersteund met een uitgebreid promotiepakket.

Bij het onder de aandacht brengen van de campagne bij bloemisten werd samengewerkt met Cash & Carry's en groothandelaren.

"De promotiecampagne Kanjer van de Maand zorgt voor jaarronde promotie. Hieraan kan door consumenten actief worden meegedaan.

Via de website www.mijnbloemist.nl/kanjervandemaand kunnen zij zelf vrijwilligers aandragen die zij in het zonnetje willen zetten. Maandelijks wordt een Kanjer gekozen. Via de bloemist ontvangt deze een fraai Anjerboeket.

Ook is er aandacht voor in de social media en de nieuwsbrief Mijn Bloemist. Vanaf de start is de actie een succes en worden vanuit het hele land Kanjers voorgedragen."

Stemmen

"In mei wordt de promotiecampagne geëvalueerd en zullen we op basis daarvan besluiten of we de samenwerking met de VBW een vervolg willen geven of dat we een andere richting op willen gaan.

Als we met de VBW verder willen dan is dat een intentieverklaring waarover de Anjerkwekers komend najaar zullen stemmen.

Minstens 66,6% van de kwekers moet voor zijn, waarbij het percentage gebaseerd is op de basis van de omzetwaarde.

Uiteindelijk is het de FPC Anjer die de richting bepaalt.

Begin 2018 kunnen we dan van start met een nieuwe campagne of wordt de samenwerking met de VBW vervolgd."

Anjer gaat met zijn tijd mee

Foto: wilma van velzen

hip n Het product Anjer wordt weer hip en gaat goed met zijn tijd mee. Een mooie ontwikkeling, want wereldwijd is Anjer een van de Top 3 snijbloemen, zowel qua verhandelde aantallen en als het gaat om bekendheid.

Door Wilma van Velzen

"Geheel onterecht werd het ietwat oubollig imago de afgelopen jaren in stand gehouden door met name de oudere generatie bloemisten",zegt Astrid Groenewegen, productmanager bloemen assortiment bij Royal FloraHolland.

Astrid Groenewegen. Foto: wilma van velzen
Anjer: veel ontwikkelingen op het gebied van diversiteit, kwaliteit en houdbaarheid. Foto: wilma van velzen
Jaarrond verkrijgbaar. Foto: wilma van velzen
Toegepast in boeket. Foto: wilma van velzen

"Dit in tegenstelling tot hoe de consument naar Anjer kijkt, want die ziet in Anjer steeds meer een hippe bloem.

Doordat het product zich blijft ontwikkelen in kleuren en soorten ziet inmiddels ook de bloemist de veelzijdigheid van de unieke product. Steeds vaker wordt Anjer toegepast in boeketten en arrangementen."


Gaaf product

Groenewegen, die afkomstig is uit een kwekersgezin, is goed bekend met de sector en inmiddels meer dan een jaar actief als productmanager van een groot aantal verschillende producten, waaronder naast Anjer ook Zomerbloemen, Hortensia en Lisianthus.

"Anjer vind ik echt een heel gaaf product. Het is tegenwoordig in ontzettend veel kleuren en variëteiten beschikbaar en blijft zich maar ontwikkelen. De uitstraling is zacht en kwetsbaar, terwijl het in werkelijkheid een oersterke bloem is. Dat specifieke aspect spreekt mij wel aan."


Concurrentie

Nederlandse Anjers zijn volgens Groenewegen kwalitatief goed en bijzonder sterk, wat zeker van toegevoegde waarde is.

"In Nederland worden geen specifieke soorten geteeld anders dan in andere gebieden. Van oorsprong is Anjer een zomerbloem en wordt hij alleen van het voorjaar tot in de nazomer geteeld.

De teelt in Afrika en Zuid-Amerika zorgt ervoor dat Anjer jaarrond verkrijgbaar is.

En hoewel de Zuid-Amerikaanse teelt aanvankelijk alleen gericht was op de aanvoer naar de Verenigde Staten, heeft de hoge houdbaarheid ervoor gezorgd dat deze ook naar Europa worden getransporteerd.

Dit gebeurt in alle soorten en kwaliteitssegmenten, wat de Nederlandse aanvoerders van Anjer flink wat concurrentie bezorgt."


Trosanjers

De breedte en variatie maakt het product Anjer voor elke markt geschikt.

Dat wil zeggen van de gemengde trosanjers voor de supermarkt tot de hoogste kwaliteit standaard Anjers in unieke kleuren zoals de zalmroze Apple Tea, groene Goblin of nieuwe lichtgele variëteiten voor het hogere segment bloemisten.

"Niet alleen in de standaard Anjers, maar ook bij trosanjers zijn er interessante ontwikkelingen.
Zo hebben bijvoorbeeld Raffine, Solomio en de stervormige Star Ruby gezorgd voor een nieuw en opvallend assortiment trosanjers met een prachtige uitstraling."

Oostbloklanden

De populariteit van Anjer in met name Oostbloklanden is volgens Groenewegen te danken aan de sterke symboliek ervan. "Zo wordt een rode Anjer daar gezien als teken van liefde en romantiek, vergelijkbaar met roos."

Van de aanvoer op Royal FloraHolland worden vooral veel Anjers verkocht aan Nederlandse, Duitse, Franse en opvallend veel Deense bloemisten.

De prijsvorming verloopt redelijk stabiel, met een licht stijgende lijn. Dit komt voornamelijk door de verbreding van het assortiment en de verbeterde kwaliteit van buitenlandse aanvoerders. Hierdoor wordt jaarrond een kwalitatief goed product aangeleverd waardoor de vraag naar en dientengevolge ook de prijsvorming van Anjer het hele jaar goed blijft."


Bijeenkomsten

Vanuit Royal FloraHolland worden ook bijeenkomsten georganiseerd zoals donderdag 13 april nog de Meet&Greet voor aanvoerders en inkopers van Anjer in Aalsmeer.

Behalve dat tientallen vazen bewonderd werden met het mooiste en nieuwste aanbod tros en standaard bood dit gelegenheid elkaar te ontmoeten.

"Daarbij is het altijd goed kwekers druk in gesprek te zien met de handel.

De ontwikkelingen in het product Anjer zijn volop in gang, zowel in diversiteit als op het gebied van kwaliteit en houdbaarheid en dat is precies wat nodig is om de concurrentie voor te blijven."

De kleurrijke, vrouwelijke en sexy anjer past echt in elk boeket

Bloemstyliste Dorien van den Berg. Foto: wilma van velzen

Bloemstyliste Dorien van den Berg ziet Anjer als een bloem die anders durft te zijn. Vrouwelijk en sexy of misschien wel zonnig en blij afhankelijk van de kleur.

De wereld is volgens Van den Berg al mooi zonder dat bloemen in vakjes worden gestopt zoals rouw of trouw.

"Het is welk verhaal je vertelt en wat jij zou willen wat het verhaal wordt. Ik zou Anjer vooral neerzetten als een bloem die elk boeket een nieuwe uitdaging geeft. Vrouwelijk en met een sexy uitstraling.

De Anjer is heerlijk om mee te werken. Hij kan goed als solobloem en als kleurvlak. Samen met andere bloemen is hij heel spannend. Vooral nu met al die mooie nieuwe kleuren, waarmee je de trends kunt versterken."


Drijfveer

Als dochter van een bloemenkweker ervoer Van den Berg bloemen al op jeugdige leeftijd als een feestje. Op 14-jarige leeftijd maakte zij haar eerste bloemstukje op Keukenhof, wat de deuren opende naar een carrière als bloemstylist.

"Ik kan superblij worden van de eerste krokussen, het fluitenkruid dat langs de weg wuift en de grassen die stralen in het avondlicht. Bloemen geven mij veel energie en hebben ervoor gezorgd dat ik kon reizen en werken in het buitenland, culturen mocht ontdekken en nieuwe technieken kon leren. Ook ontmoette ik mensen met een passie, wat de drijfveer is van ons vak."


Eenduidig

De stijl die Van den Berg ontwikkelde kan het beste worden omschreven als natuurlijk en stoer, met een vleugje luxe en elegantie en altijd een zoektocht naar vernieuwing.

Respect voor bloemen en planten spelen daarbij een hoofdrol als het verhaal van de opdrachtgever moet worden verteld.

"Ik heb veel in het buitenland gewerkt. De laatste tien jaar heeft mijn werk zich voornamelijk in Nederland verder uitgebreid. Mijn advies zou zijn het Anjerverhaal eenduidig te vertellen naar de landen waar je op focust.

Kijk hoe dat het beste past, het ene land houdt meer van felle kleuren of juist pastel. Gebruik thema's en trends binnen je verhaal, daarmee wordt het sterk en eigen."


De Nederlandse Bank

"Ik mis wel eens die lekkere vette Anjers. Dat kan zijn omdat we nog niet in het seizoen zitten en ik onlangs een paar keer middelgrote Anjers heb gehad.

Qua kleur zijn ze een feest en zouden er zoveel mogelijk kleuren bij de groothandel mogen staan. Superbelangrijk is het dat er mooie gemengde combinaties worden gemaakt, waar je niet omheen kunt.

Recent heb ik nog Anjers verwerkt in gecombineerde arrangementen op de geldwagen en de begeleidende wagen van De Nederlandse Bank die meereden in het Bloemencorso van de Bollenstreek."

1e en 3e prijs

Behalve een grote sticker van het nieuwe 50-eurobiljet op de geldwagen werd Van den Berg volledig vrij gelaten.

"Ik vond dat een mooie, rijke, luxe aankleding waarin de kleuren van het nieuwe biljet extra naar voren kwamen het beste bij de wagens paste. Het cijfer 50 staat erop in smaragd groen en hiervoor bleek Anjer Green Trix super te gebruiken, evenals een mooie zalmkleurige variant. Bij de prijsuitreiking werden wagens een eerste en derde prijs toebedeeld. Het speelse ritme, luxe élégance, veel beweging, spannende kleurencombinaties, de uitdaging en de trend om koper en goud erin te verwerken alsmede de mooie doorkijkjes naar de 50-eurobiljetten spraken de jury aan bij de beoordeling van deze stoere wagens. (Zie ook pagina 3.)

Maar evenals Anjer is elke bloem bijzonder om mee te werken.

Bloemen, bollen en planten, het blijft een feest!"

16 / 22

17 / 22

18 / 22

Hoe om te gaan met personeel

Bijeenkomst van de Tuinbouwjongeren Westland in De Lier. Foto: Frank de Klerk

Hoe krijgt een leidinggevende een medewerker zover dat hij een vervelend klusje gaat doen zoals het vegen van een pad. Of hoe maakt deze een vrouwelijke medewerker duidelijk dat zij een onfrisse geur uit haar mond verspreidt.

Door Frank de Klerk

Deze praktische vaardigheden stonden afgelopen week centraal tijdens een bijeenkomst van de Tuinbouwjongeren Westland bij Plantenkwekerij Vreugdenhil in De Lier.
Tijdens de bijeenkomst sprak Marlen Smal van P&O met Passie. Smal weet waarover zij praat. Zij werkte 18 jaar in het personeelswerk bij het voormalige Fides in De Lier.

Sinds een aantal jaren is zij zelfstandig adviseur voor human resource management. Met de Tuinbouwjongeren ging zij in gesprek over ideaal werkgeverschap.

Trainingsacteur Simone Valk zorgde voor het praktische aspect. Zij speelde een onwillige medewerker en enkele Tuinbouwjongeren mochten oefenen om haar een boodschap over te brengen: het vegen van een pad en zorg om een frisse adem.


Compliment

"Ik ruik af en toe een onprettige geur uit je mond. Weet je dat?'', probeert een van de tuinbouwjongeren de trainingsacteur duidelijk te maken. Deze reageert verbaasd met: "Oh ja'', maar de tuinbouwjongere geeft niet op: "Poets je de tanden wel als je van huis gaat? Heb je een mondhygiëniste, maak dan een afspraak met haar.''

De tuinbouwjongere in de rol van leidinggevende krijgt te horen dat hij van een klein mondprobleem de grootste stank van het bedrijf heeft gemaakt. Wel krijgt hij een compliment mee naar huis: "Chapeau voor de duidelijkheid en rust.''


Ongezonde leeftstijl

Een andere tuinbouwjongere komt in het gesprek met de trainster minder goed weg.

De man moet een medewerkster aanspreken op het vermoeden van een ongezonde leefstijl. Immers als mensen zichzelf verslonzen, hoe kunnen zij dan een goed product afleveren?

In het gesprek met de trainingsacteur weet de man zich duidelijk geen raad met de opdracht. "Ik heb waargenomen dat je toch wat dikker bent '', zegt de man tot grote hilariteit van de aanwezigen tegen de acteur. "Dat is geen reële opmerking'', luidt de evaluatie.


Pro-actieve

Eerder had Marlen Smal de oude regel voor een goed bedrijf uitgelegd: zie medewerkers als een investering en niet als een kostenpost.

"In een bedrijf moeten de medewerkers het samen voor elkaar krijgen en zijn ze van elkaar afhankelijk. Een onderneming met slechts passieve medewerkers redt het niet, maar een bedrijf met louter pro-actieve werknemers ook niet. Het moet een mix tussen passief en actief zijn.

medewerkers zijn een investering geen kostenpost

De passieve medewerkers moeten wel de kans krijgen zich te ontwikkelen. Van alleen hoogvliegers word je ook niet blij.

Een werkgever maakt iemand pas gelukkig als hij gebruikt maakt van zijn of haar kwaliteiten. Dan ontstaat een win/win situatie.''


Professionalisering

Marlen Smal: "Denk niet in problemen maar in uitdagingen en kom afspraken na. Aan een arbeidsrelatie moet je werken. Personeel en Organisatie is echt een vak.

Veel kun je zelf maar het is vaak nuttig een personeelsfunctionaris in te huren.

Dat kan uurtje factuurtje.

Plantenkwekerij Vreugdenhil heeft mij voor anderhalve dag ingehuurd voor professionalisering van de organisatie maar het is niet voor eeuwig.''


Onze wereld wordt Blockchain

Peter Rosman. Foto: BK

evolutie n Blockchain, oftewel 'gedistribueerd vertrouwen' gaat de wereld radicaal veranderen en heeft de potentie om zich te ontwikkelen tot de grootste technologische evolutie sinds het internet. Het zal bestaande businessmodellen op z'n kop zetten. Er wordt veel gesproken over blockchain, maar wat is dit nu eigenlijk?

Door Peter Rosman

Bij Blockchain gaat het eigenlijk om een digitale versie van een grootboek gevuld met transacties. Deze transacties bevatten verschillende soorten informatie; denk aan verandering van eigenaar van een woning of elektronisch geld.
Het bijzondere van dit digitale grootboek is dat de inhoud ervan op duizenden computers in alle hoeken van de wereld opgeslagen kan zijn. Het blockchain netwerk bewaakt de integriteit door vóór het goedkeuren van een transactie vast te stellen of de data juist zijn en degene die de transactie wil uitvoeren daartoe gerechtigd is. Dit proces is een belangrijk element binnen blockchain.

Een digitaal grootboek waarvan de inhoud op duizenden computers in alle hoeken van de wereld opgeslagen is.

Werking

De werking is simpel én geniaal. In plaats van een centraal grootboek, als bij een bank, heeft blockchain een gedistribueerd grootboek waarvan iedereen een kopie bezit. Welke informatie je kan lezen of wijzigingen is afhankelijk van een niet te kraken digitale sleutel.

Elk bezit, bijvoorbeeld een Bitcoin, wordt opgeslagen in een digitale portemonnee. Transacties worden met een digitale sleutel gebaseerd op een persoonlijke code uitgevoerd. Zo wordt de identiteit van de betaler of ontvanger gecontroleerd. Elke transactie kent een unieke code wat fraude voorkomt.

Toepassingen

Maersk, 's werelds grootste rederij, test of de ladingen van het bedrijf beheerd kunnen worden met blockchain. Dit helpt de documenten van de tientallen miljoenen zeecontainers over de hele wereld te beheren. Digitaliseren van het supply chain proces, en de end-to-end transparantie verbetert de uitwisseling van informatie tussen handelspartners.

Energiebedrijven, in Nederland netbeheerder Enexis, experimenteren met blockchain voor de doorverkoop van energie.
SkuChain werkt aan een Blockchain-oplossing voor de voedselvoorzieningsketen. Streven is de consument beter inzicht te geven in de herkomst van het eten, de productiedatum en hoe het efficiënter werd geproduceerd. Een transparant inzicht in plaats van een inefficiënt, eenvoudig te manipuleren etikettering systeem.
In de muziekindustrie worden er testen uitgevoerd waarbij alle informatie over muzieknummers worden vastgelegd in blockchain. De muziekindustrie denkt dan aan informatie over de nummers, maar ook de rechten. Wordt de muziek gedownload dan is de producent zeker van betaling.


En de sierteeltsector?

Met blockchain kan de sierteeltsector informatie op een transparante en veilige manier met alle partijen delen en transacties uitvoeren. Een veilige code geeft individuele partijen toegang tot de informatie. De overdracht van kweker naar verlader en vervolgens naar de handel wordt binnen blockchain vastgelegd en workflow toepassingen bepalen dan de route in de keten.
Koppel daaraan een digitaal vraag en aanbod systeem dat op basis van kunstmatige intelligentie de beste prijs bepaalt en de sierteeltketen wordt ineens heel transparant, efficiënt en met mogelijkheden voor een optimale kwaliteitsbewaking.
Veredelaars kunnen hun rechten in blockchain vastleggen en beheren met smart-contracts, zoals in de muziek dus.


Toppositie

Voor het behoud van de Nederlandse toppositie in de sierteeltmarkt en om opgewassen te zijn tegen wereldwijde concurrentie is het verstevigen van het cluster en de transitie naar een nieuw ecosysteem een must. Blockchain kan op een veilige manier het delen van informatie en kennis en de transitie richting een nieuwe eco-systeem ondersteunen.
In dit najaar worden projecten opgestart om te experimenteren met blockchain-toepassingen voor de sierteeltsector. Vooruitstrevende partijen kunnen zich bij het projectteam aansluiten. Wil je meedoen, stuur dan een berichtje.

Peter Rosman is digitaal expert. Maandelijks neemt hij de lezer mee in de nieuwe digitale wereld en in relatie tot de sierteeltsector.

Dümmen Orange brengt totale gerbera-aanbod opvallend in beeld

Foto: Nico Alsmgeest

Veredelingsbedrijf Dümmen Orange is sterk in een uiteenlopend assortiment van bloemen en planten. Ook in de gerbera-veredeling heeft het bedrijf een sterke positie met opvallende rassen in het standaardassortiment, de germini's en de bijzondere rassen.

Foto: nico alsmgeest

Reden voor een fotoshoot om het totale aanbod eens goed in beeld te brengen. "We willen die foto's vooral inzetten op social media", zegt Roy van Kester van Dümmen Orange. "Daar willen we laten zien hoe kleur- en vormrijk de gerbera is en hoe breed toepasbaar. Daarom wilden we in de shoot bijzondere bloemarrangementen, maar ook foto's met mensen bij het product.

Fotoshoot

De shoot werd verzorgd door topbloemstyliste Hanneke Frankema en topfotograaf Nico Alsemgeest. "De gerbera is zo'n mooie bloem", zegt Hanneke. "Hij staat als het ware symbool voor alle bloemen.

Als kinderen een bloem tekenen, ziet die er meestal uit in een gerbera. Gerbera's doen mij dus altijd aan kinderen denken, maar je kunt er wel mooie, volwassen dingen mee doen.

En dan anders dan anders.

Laten zien hoe zomers en kleurrijk de gerbera is en hoeveel bijzondere vormen er zijn, was een ander uitgangspunt.

Dus hebben we een grasveld vol gerbera's gemaakt en een aantal arrangementen op water. Een prachtig product in een natuurlijke omgeving.

Wie meer wil zien van deze bijzondere fotoshoot moet de komende tijd zijn social media maar in de gaten houden.

Of een keer een kijkje nemen op www.dummenorange.com.

Fraai Flower Event groot succes

Foto: sandra balk

succes n Het Flower Event 'Dutch Design and More' was een groot succes.

In Noordwijkerhout, het Hart van de Bollenstreek, werden in een kleine vier dagen, meer dan 6000 bezoekers in de Witte Kerk verwelkomd.

Foto: BK

Woensdagmorgen 19 april werd het event geopend door burgemeester Goedhart. Op de vrijdagavond van het Bloemencorso, vond de officiële opening van het corso plaats in Noordwijkerhout.

Op deze dag konden de praalwagens 's middags al bewonderd worden in het centrum. Om nog meer exposure te geven aan de bolbloem werd voor de tweede keer het Flower Event georganiseerd.

De Witte Kerk werd hierbij omgetoverd in een ware bloemenzee. Arrangeurs Tineke Geerlings en Sandra Balk tekenden voor het ontwerp en de styling. Samen met een groot aantal vrijwilligers slaagden zij erin de prachtige producten op een bijzondere manier te presenteren.

Inspiration Days orchidee-kwekers

orchidee n Tijdens het evenement Orchid Inspiration Days openen dertien specialisten de deuren van hun kwekerij.

Een unieke samenwerking tussen kwekers uit drie verschillende regio's in Nederland.
Met de Orchid Inspiration Days zet de organisatie in op het prikkelen van de handel en export. Door het organiseren van deze inspirerende dagen voorafgaand én tijdens de FlowerTrials richt de organisatie zich ook op de buitenlandse relaties, die hun bezoek aan Nederland extra goed kunnen benutten.

De dertien bedrijven die aan Orchid Inspiration Days deelnemen, zijn: Aphrodite Orchidee, GreenBalanZ, Van der Hoorn Orchideeën, Orchids4all, Cympha Orchideeën, Pannekoek Orchideeën, Stolk Flora, De Vreede Holland, Lansbergen Orchideeën, Levoplant, OK Plant, Opti-flor en Piet Vijverberg.

De Inspiration Days worden gehouden van 6 t/m 13 juni.

Unicum-leden zijn allen uniek, maar samen kan je meer dan alleen

Voorzitter René van Dijk zou graag meer kwekers bij Unicum willen zien. Foto: BK

zekerheid n Unicum Freesia heeft als doel zekerheid te geven van product aan grootschalig inkopende Retail-kanalen.

Doordat de krachten in de telersvereniging zijn gebundeld gebeurt dit al meer dan twintig jaar via termijnhandel en kan door deze samenwerking beter worden ingespeeld op de veranderende wensen van de afnemers.

Het streven is een houdbaarheid van minstens zeven dagen. Foto: bbh

"Rendement is belangrijk binnen een bedrijf, maar Retail beleveren is een keuze", stelt René van Dijk. "Bijvoorbeeld omdat je wil weten waar je product naar toegaat en je terugkoppeling krijgt. Nadelen zijn er zeker ook. Echter, de zekerheid van een stuk afzet binnen je bedrijf maakt het goed."


Twintig jaar

Sinds de oprichting van Unicum Freesia is van Dijk al lid van deze toonaangevende telersvereniging. Meerdere functies heeft hij hierin vervuld, maar sinds vier jaar is hij voorzitter en penningmeester. Thans zijn dertien kwekers bij Unicum Freesia aangesloten.
"Vorig jaar hebben we ons twintigjarig jubileum uitgebreid gevierd met klanten en telers. Unicum Freesia hebben we destijds opgericht omdat er kansen lagen op grootschalige Retail. Vanwege het volume en de juiste kwaliteit van Freesia kun je dit niet alleen en dus hebben de kwekers zich verenigd."


Zekerheid

Van Dijk stelt dat Unicum Freesia graag zou willen dat meer kwekers zich aanmelden. Alleen is er niet veel aanbod van telers meer en wordt er nogal wat verwacht op het gebied van planning, aanbod, certificatie en dagorders verschillend in rijpheid en aantallen per bos. Daarnaast zijn er meerdere individuele kwekers die conceptmatig handelen.
Unicum Freesia heeft veertig procent van het areaal, maar wat volume betreft is dit meer dan vijftig procent. "Hiermee zijn we in staat onze afnemers, providers en grootwinkelketens voor honderd procent zekerheid te bieden op kwaliteit en volume. Wij zijn de voorraad van deze klanten, zowel bij veel als weinig verkoop in de winkels."


Brexit zorgen

"Duitsland doet het met name het eerste half jaar goed, maar het Verenigd Koninkrijk is jaarrond de grootste markt voor Freesia. Voor Brexit en het traject ernaartoe maken we ons zeker zorgen. Vooral als je bedenkt dat zeventig procent van onze afzet naar het Verenigd Koninkrijk gaat. Met de meeste van onze afnemers hebben we één- of tweejarige contracten welke tot nu toe worden gerespecteerd.

Door minder bestedingsmogelijkheden en een ongunstige wisselkoers zouden de boeketten te duur kunnen worden voor de consument met een volumedaling tot gevolg. Gelukkig hebben we hier nu nog geen last van, maar we moeten er wel rekening mee houden en vooruitlopend hierop nieuwe afspraken maken. Ook richt Unicum Freesia zich daarom nu al op marktverbreding op het vaste land."


Nieuw assortiment

Het leveren van topkwaliteit is voor Unicum Freesia minstens zo belangrijk. Daarbij wordt er niet voor teruggeschrokken een spiegel voor te houden. "We doen veel uitbloeitesten en zien in dat in de toch wel lange cyclus naar de consument sommige rassen niet goed functioneren met een te korte houdbaarheid als resultaat. Het streven is minstens zeven dagen of meer.

Samen met de veredelaars zijn we gestart met het testen van een nieuw assortiment in onze eigen bedrijven. Groei en productie staan daarin centraal, evenals uitbloeitesten. Helaas moeten we nog even geduld hebben, want het duurt vier tot vijf jaar voordat we een nieuwe Freesia in voldoende areaal regelmatig beschikbaar hebben."

Green Trends Report van Floramedia voor sector

Green Trends Report biedt handel handvatten voor marktbenadering. Foto: BK

groen n Floramedia presenteerde vorige week haar eerste Green Trend Report aan vakmensen uit de groene markt.

Kwekers, marketeers, pers, sales-mensen en klanten van Floramedia gaven ruim gehoor aan de uitnodiging om de première in Hortus botanicus Amsterdam bij te wonen.
In het rapport lichten de experts en designers van Floramedia de trends toe die volgens hen de komende jaren hun stempel zullen drukken op de Europese groene markt.
In het eerste deel van het rapport wordt in tekst en beeld geschetst welke trends en ontwikkelingen de komende jaren van grote invloed zullen zijn op onze maatschappij. Ze hangen nauw samen met veranderingen op het gebied van bevolkingsopbouw, migratie, verstedelijking en veranderde sentimenten. De trends worden vertaald in bijpassende kleuren, materialen en texturen.
Het tweede deel van het rapport is de onderbouwing van het onderzoek. Het bestaat uit cijfers en data; gegevens op het gebied van import en export, demografie en technologische ontwikkelingen in Europa.

Volgens Judith Klute, samensteller van het rapport, wil Floramedia met dit rapport haar autoriteit in de branche benadrukken en vakgenoten helpen en inspireren met het vormgeven van hun toekomstvisie, het creëren van nieuwe concepten en het bereiken van nieuwe doelgroepen.
"Retail", zegt Klute, "gaat over authenticiteit, betekenis geven, je verhaal vertellen. Niet direct zaken waar ondernemers dagelijks mee bezig zijn of zich in thuis voelen. We steken ze op dat gebied graag de helpende hand toe met dit rapport en onze, indien gewenst, ondersteuning."

De data die voor het rapport zijn gebruikt, zijn gebaseerd ervaringen van 300 respondenten / consumenten, die digitaal via Tuinen.nl, een merk van Floramedia, zijn bevraagd.

Eerste schooldag in World Horti Center

mbo n Na de zomervakantie, op maandag 21 augustus, volgen de studenten van MBO Westland voor het eerst hun lessen in het World Horti Center.

Het nieuwe kennis- en innovatiecentrum van de internationale glastuinbouw wordt op dit moment gebouwd.

Daarnaast zullen de eerste bedrijven in oktober hun intrek nemen in het nieuwe centrum.

Zo'n 1.200 studenten zullen in september een (groene) mbo-opleiding volgen. De nog intensievere samenwerking met het bedrijfsleven in het World Horti Center zal een grote meerwaarde zijn. Het wereldcentrum levert een bijdrage aan de verbetering van het welzijn en welbevinden van mensen, door oplossingen te bieden voor maatschappelijke vraagstukken op het gebied van waterkwaliteit, voedselvoorziening, voedselveiligheid en duurzaamheid.
De officiële opening zal medio maart 2018 plaatsvinden.