Bloemenkrant

16 oktober 2018

Bloemenkrant 16 oktober 2018


Flower Power in Keukenhof

Foto: Wilma van Velzen

Kracht n 'Flower Power, de kracht van bloemen' is het thema van de 70ste Keukenhof editie die in 2019 op stapel staat. Met het planten van de eerste bollen in het traditionele bloemenmozaïek naast het Oranje Nassau Paviljoen gaven de tuinmedewerkers met een Jacoba van Beieren begin oktober het startschot voor het bollenplantseizoen.

DOOR WILMA VAN VELZEN

In het park worden tussen nu en de kerstweek meer dan 7 miljoen bollen geplant onderstreepte Keukenhofdirecteur Bart Siemerink zoals altijd enthousiast. "Het Keukenhofthema 'Flower Power, de kracht van bloemen' biedt een prachtige kapstok om extra accenten aan te brengen die gericht zijn op alle leeftijden.

Mozaïek

Behalve in het bloemenmozaïek zal dit ook in de inspiratietuinen en bloemenshows tot uiting komen. Wereldwijd heeft iedereen wel eens gehoord van Woodstock, The Beatles albums 'Yellow Submarine' en 'Strawbarry Fields' of John Lennon en Yoko Ono in bed in het Hilton Hotel en zal het Flower Power thema hiermee ongetwijfeld kunnen associëren."

Vervolg op pagina 6

2Dezign komt naar je toe in Spanje en Duitsland

Reis n 2Dezign gaat samen met kwekers en handelaren letterlijk naar de klanten toe.

De eerste stop in november van dit jaar is Spanje, dat met +123% een mooie derde plaats bezet in de top-5 van de grootste export groeiers snijbloemen over de laatste 20 jaar. Met een mooie combinatie van show, een live event en fotografie in Barcelona en de omgeving van Madrid. Samen met lokale Bloemisten verenigingen en Hollandse kwekers en handelaren worden twee events georganiseerd. De partner in Barcelona is de 44.000 m2 grote Mercabarna-Flor, die op zondag 11 november een bloemistendag heeft waar zo'n 1500 bloemisten worden verwacht. De designers van 2Dezign gaan met producten van onder andere Your Lily, Lisianthus, Florapodium, Vreeken Bouvardia, samen met acht ambassadeurs van de Spaanse bloemisten associatie en twaalf leerlingen van de bloemistenopleidingen die het event ondersteunen en ervoor zorgen dat het Hollandse product weer een speciale plaats krijgt in de Spaanse groothandel. Ook de promotie van het, door Nederlandse handelaren en bloemisten enthousiast ontvangen, Lisianthus Eventboek gaat niet ontbreken. Natuurlijk krijgt Spanje ook een vervolg naar het belangrijkste exportland met de grootste omzet in snijbloemen, Duitsland. De plannen voor twee gelijksoortige events in 2019 liggen al klaar. In het voorjaar reist 2Dezign naar Hamburg en aan het einde van de zomer naar München in Zuid-Duitsland. Wilt u meereizen naar het marktplein voor nieuwe contacten en strategische groeikansen, voor info Pascal Koeleman via T. 0714010875, of info@2dezign.nl

Picture 010

Helleborus bloemrijk in Growers Pride

Tiny Boat House de nieuwe inspiratie

Dutch n Aan tafel met Dennis van der Lubbe

FotostudioGJ Vlekke/Fotovak BV

IFTF en Trade Fair komen eraan

Flora Futura krijgt een nieuw definitief bestuur

In de bloemen.

n Organisatie boordevol innovativiteit

Vak n 'Vakvereniging Flora Futura heeft nu 71 leden', meldde voorzitter Rémi van Adrichem donderdag 4 oktober tijdens een bijeenkomst in Aalsmeer. Hij gaf het stokje in zijn functie binnen het interim bestuur overigens over aan Frank Timmermans. In januari wordt een definitief bestuur gekozen. Hoewel voortgekomen uit een actiegroep voor het behoud van de fysieke veilingklok, stonden in Aalsmeer alleen twee presentaties voor digitale afzetsystemen op de agenda.

Relaxed vergaderen. Wat heeft de organisatie nog meer in petto?

DOOR JOHAN BOS

Door al dat digitaliseren gaat menselijk contact verloren, zei Pieter van den Deijl van de exporteur Barendsen. Hij presenteerde het concept van 'zijn' directeur Jan de Boer: De Tiny Flower Boat, waarmee op een andere manier voor contact met kwekers en kopers kan worden gezocht, naar wie wordt gevaren. De Boer, strijder voor niche producten in de branche, was een van de Founding Fathers van Flora Futura.

Matig

Iemand anders in dat gezelschap, actievoerder voor het behoud van de fysieke klok Jos Kester, was het met het volledig digitale programma van de meeting maar matig eens. Een sterk punt van de vereniging is volgens Van Adrichem dat in de vereniging ieder lid één stem heeft en dat stemrecht niet is gerelateerd aan de omzet. Ook kunnen zowel kwekers als handelaren lid worden.

Unieke producten

Onder meer dat laatste benadrukte Van Adrichem. Het door directeur Maurice van Winden van tuinbouw-automatiseringsbedrijf SDF gestichte digitale platform Floranti, dat in maart de lucht in ging, heeft inmiddels ongeveer 50 aanbieders die live zijn gekoppeld. Van Winden bestreed de opvatting dat er een wirwar aan digitale platforms voor verhandelen van bloemen en planten ontstaat. Hij kwam zelf niet verder dan vier initiatieven: Behalve Floranti ook Floriday (RFH), Blueroots (DFG) en New Green Market. Daarvan is volgens hem Floranti het enige onafhankelijke systeem en heeft het ook oog voor de promotie van unieke producten die in de andere digitale systemen de kans lopen te worden ondergesneeuwd.

Hoekhuis Bloemgroep

Er is een coöperatie van mede-eigenaren opgericht voor het platform, waarvan nu vier bedrijven lid zijn, waaronder sinds kort de Hoekhuis Bloemgroep, maar waarbij meer ondernemingen zich kunnen aansluiten. De coöperatie heeft – als investerende organisatie - beslissingsbevoegdheid. Gebruikers kunnen bij de eigen software blijven, mits daarvan de basis is het VMP (Virtuele Marktplaats) protocol.

De kracht van het voorlopig gratis platform ("de tarievenstructuur is nog in ontwikkeling") ziet Van Winder vooral in promotie voor producten, aanbod en order-uitwisseling (door samenwerking met wie men wil) en consultancy en ondersteuning. Met logistiek en betalingsverkeer bemoeit Floranti zich niet. "Het grootste gevaar is dat je alles wilt doen voor iedereen."

RFH

Geen fysieke klok maar ook een digitaal platform daarvoor presenteerde Marco Stolze, die zijn ClockOnline eveneens onafhankelijk noemde. Volgens hem is het een wereldwijd platform, bijvoorbeeld door leden van Royal FloraHolland te gebruiken, nu aan kwekerskant nog de enige aangeslotenen. Afrekening gaat ook via die veiling.

Naar zijn mening zijn er veel voordelen aan ClockOnline verbonden. De kweker kan bijvoorbeeld ál zijn producten (af tuin) aanbieden, die niet meer fysiek naar de veiling met het spul hoeft en van doordraai is geen sprake meer. De bloemen en planten gaan direct naar de exporteur of binnenlandse handelaar die daarop heeft geboden. Stolze belooft de producent een voordeel van 8 tot 13 procent, ten opzichte van de traditionele methode.

Kwekers betalen € 50 per jaar en handelaren € 100 euro plus een half procent transactiekosten. De transactieheffing voor de kweker bedraagt – afhankelijk van het abonnement – een of twee procent. Er is de laatste maanden met een deel van de kwekers en hun klanten uitvoerig getest en op 25 oktober gaat ClockOnline veilen. Anders dan bij Florati kan men door ClockOnline ook de logistiek en de betaling laten verzorgen.

Zij-instroom

Trendwatchers zijn dus gewoon orakels. Ik heb dat van niemand minder dan de zich vaak in New-Age-taal uitende Lidewij Edelkoort. Die zich van onder meer astrologie bedienende voorvrouw van het gilde kan het weten. Evenals haar collega's biedt zij zich aan als spreker, die met verbluffende vergezichten zalen vol zielen amuseert. Ik herinner me nog dat toenmalig directeur André Mulder van de VBA haar met slechte dia's op het podium hees om kwekers vooral over historie wegen te informeren. Zij paste en wel op producenten te vertellen wat zij snel moesten gaan telen. Mulder had haar in Parijs ontmoet en dacht de sector met haar gepraat een dienst te bewijzen. Sindsdien is door BV Trendwatching Nederland de bloemenbranche ontdekt. Uit de mode, waar zij vooral werkzaam waren, stapten zij geheel of gedeeltelijk over naar de sierteelt. Niet wegens verstand ervan, maar hun verhaal over kleuren – die zij overigens nooit dwingend hebben aanbevolen, misschien om juridisch getouwtrek later te voorkomen – deed het goed. Vooral bij marketeers. Nu zien wij iets dergelijks. De automatisering heeft de bloemenbranche ontdekt. Beetje logischer, want aan digitalisering is niet te ontkomen, hoewel de diverse firma's lange tijd vrolijk langs elkaar werkten. Het duurde vele jaren voordat KOA op de (toen nog) concurrerende veilingen via één systeem ging. Ook nu verschijnt platform na platform. Talloze softwareleveranciers pogen hun slag te slaan. Soms is aan zij-instromers niet te ontkomen…

Juf Sandra de leukste

Juf Sandra in de bloemen. Foto: VidiPhoto


Sandra n Basisschool De Kyckert in Wateringen viert groot feest.

Juf Sandra (39) is gekozen tot de leukste juf van Nederland en krijgt dus een dikke tien! Donderdagochtend, de dag voorafgaand aan de Dag van de Leraar, is Sandra bloemrijk gehuldigd door leerlingen, ouders en collega's. De nationale verkiezing is een initiatief van stichting 'Een 10 voor de juf'. Doel is om waardering te tonen voor het vele extra werk dat leerkrachten vaak verrichten voor het welzijn van de leerlingen. Bloemen en planten lenen zich bij uitstek voor het tonen van waardering. De vele extra inspanningen die Sandra doet voor haar klas hebben geleid tot het hoogst haalbare rapportcijfer: een 10. Zo staat de Wateringse spontane juf, als het nodig is, ook in het weekend voor leerlingen en ouders klaar. Wie bij Sandra in de klas zit, komt elke dag enthousiast en vrolijk thuis. De campagne 'Een 10 voor de juf' wordt ondersteund door ondermeer Stimuflori, Coloured by Gerbera, tuinplantenpromotie Outdoor, Altijd Kalanchoë, Royal Flora Holland, Plantion, Van der Voort Potplanten, Decorum, Koppert Biological Systems, Opti-flor, Florensis, Air So Pure, Holstein Flowers, SV.co, Zentoo, Altanova en RAP Redactie.

Bloemencommercial is al hit op televisie

Bloem n De nieuwe internationale bloemencampagne "We Hebben Meer Bloemen Nodig!" is tot en met zondag 21 oktober te bewonderen op de Nederlandse televisie.

Op zowel de commerciële zenders als de publieke omroep is de commercial te bewonderen. Op gezette tijden wordt de commercial uitgezonden en zeker is dat de prachtige beelden worden gezien en er positief wordt gereageerd. Zowel de 30 als 60 seconden versie van de video zullen te zien zijn.
Voor meer info over de nieuwe internationale campagne "We Hebben Meer Bloemen Nodig!" verwijzen we u naar Bloemenbureauholland.nl

PB Techniek kiest voor Club van 100

Club n Eind 2014 introduceerde Wageningen UR Glastuinbouw de 'Club van 100'. Een groep bedrijven die zich samen sterk maakt voor toegepast fundamenteel en strategisch onderzoek bij Wageningen UR Glastuinbouw. De Bloemenkrant portretteert regelmatig één van de deelnemers. Wie zijn ze, waarom doen zij mee en wat hopen zij te bereiken? In deze editie: PB Techniek

Door Esdor van Elten

"Wij willen betrokken zijn bij alle innovaties in de glastuinbouw", aldus Koen Brabander. Samen met zijn broer Paul leidt hij het Westlandse bedrijf PB Techniek, de toeleverancier van elektro-, watertechniek en automatisering voor de internationale tuinbouw. Het bedrijf zei dan ook meteen 'ja', toen zij werd gevraagd om deel te nemen aan de Club van 100. "Volgens mij waren wij zelfs het eerste officiële lid", herinnert Brabander zich. "Er was geen twijfel. Wij dragen de WUR een warm hart toe, het is het beste instituut op haar gebied wereldwijd en heeft een belangrijke rol als het gaat om het behouden van onze wereldwijde positie in de glastuinbouw. Als je innovatie belangrijk vindt, dan moet je bij deze club willen horen."

Onderzoeken, adapteren

En PB Techniek vindt innovatie belangrijk: "We doen veel aan research and development." Toch heeft het bedrijf daar geen aparte afdeling voor: "Wij innoveren als het ware op projectbasis", legt Brabander uit. "Innovatie houdt mensen scherp. Het gaat eigenlijk als vanzelf in onze projecten mee." Dat resulteerde in bijzondere staaltjes innovatie, zoals het plaatsen van zonnecellen op buisrailwagens, meebewegende beregeningssystemen voor in de kas, en in samenwerking met Koppert Cress de 'Cressomatic', en speciale kas met Led-verlichting waardoor je op bijzondere plekken, bijvoorbeeld het dak van het Amstelhotel of op het cruiseschip Eurodam, verse gewassen kunt telen. Zeker de laatste jaren investeert PB techniek overigens fors in onderzoek naar en gebruik van LED verlichting. Het deel van de contributie aan de Club van 100 die het bedrijf aan eigen onderzoek mag besteden schonk Brabander dan ook aan Lemnis, ten bate van lichtonderzoek voor de medicinale wietteelt. "Tot nu toe zijn er geen onderzoeken binnen de club waar wij direct baat bij of speciale belangstelling voor hebben", vindt Brabander. Een gul gebaar, maar zeker geen liefdadigheid; "de resultaten van het onderzoek komen immers ook weer bij ons terug. Dat is de kracht van de Club, en van de Nederlandse tuinbouw: communicatie. Als er iets goeds gebeurt in Nederland op ons vakgebied, dan weet iedereen dat binnen een paar weken. En de adaptiesnelheid is vervolgens enorm." Het is dan vooral ook het algemeen belang dat telt binnen de Club: "we moeten onze gezamenlijke positie in de wereld beschermen." PB Techniek is niet vertegenwoordigd in één van de werkgroepen, "maar we luisteren wel mee. En natuurlijk zijn we ook bereid om onze kennis bij te dragen als daar vraag naar is." Dat er tot dusver geen onderzoeken zijn geweest die Brabander zelf 'triggerden', of waar direct praktisch nut uit komt, is wat hem betreft geen bezwaar. "Dat betekent niet dat de Club niet werkt. De expertise van de club staat niet ter discussie. Op dit moment houden ze zich alleen niet bezig met direct voor ons relevante gebieden." Niettemin heeft hij zelf ook nog wel een tip: "Wellicht kunnen we met de WUR ook eens onderzoek doen naar wat niet werkt, of waarvan men zègt dat het niet werkt. Soms zijn er 'waarheden' binnen ons vakgebied die al sinds decennia verkondigd worden, maar die nog nooit ècht zijn getest." Een soort tuinbouw-mythbusters dus. Daarnaast zou Brabander graag zien dat bedrijven elkaar ook los van de Club van 100 opzoeken: "Wij zijn voor samenwerking. Ook met onze naaste concurrenten. Daar zijn we niet bang voor. Samenwerken creëert hoogst zelden een nadeel."

PB techniek: toonaangevend, innovatief en vooruitstrevend

WUR n "Wellicht kunnen we met de WUR onderzoek doen naar wat niet werkt of men zègt dat het niet werkt. Soms zijn er 'waarheden' binnen ons vakgebied die al sinds decennia verkondigd worden, maar die nog nooit ècht zijn getest."

Een soort tuinbouw-mythbusters dus. Daarnaast zou Brabander graag zien dat bedrijven elkaar ook los van de Club van 100 opzoeken: "Wij zijn voor samenwerking. Ook met onze naaste concurrenten. Daar zijn we niet bang voor. Samenwerken creëert hoogst zelden een nadeel." PB Techniek is een toonaangevende toeleverancier van watertechniek, elektrotechniek, belichting en automatisering. Het hoofdkantoor is in Maasdijk met daarnaast vestigingen in Kenia en Australië. Het bedrijf is wereldwijd actief. "In de meeste landen werken we samen met lokale partners." Meer dan 95% van de bedrijfsactiviteiten vindt plaats binnen de internationale intensieve glastuinbouw. PB Techniek maakt deel uit van het wereldwijde Priva Horticulture Partner netwerk. Daardoor kunnen klanten, naast HortiMaX systemen, voortaan ook voor hun Priva systemen en Priva ondersteuning bij PB Techniek terecht. Partners zijn voor PB Techniek zowel nationaal als internationaal enorm belangrijk. Het bedrijf beschikt dan ook over een uitgebreid netwerk van partners, waarmee alle onderdelen van de glastuinbouw bediend kunnen worden. Deze werkwijze resulteert in een reeks van succesvolle projecten op allerlei gebied: van het AquaReUse project dat rioolwater en spuiwater van aangesloten kwekerijen in de Bleiswijkse Overbuurtse polder zuivert en teruglevert, tot de innovatieve LED belichting bij Boer en Den Hoedt. Tevens levert PB Techniek tal van installaties en (computer)systemen en zorgt ook voor periodiek onderhoud daarvan.

PCJ int teh field

Flower Power, de kracht van bloemen

n Bollenplantseizoen Keukenhof begonnen

Vervolg van voorpagina

Martin Elling tuinarchitect en Bart Siemerink, directeur van Keukenhof.

Bloemen n De kracht van bloemenAnderzijds wil Keukenhof de kracht van bloemen extra onderstrepen door het Keukenhofpubliek te laten zien dat Nederland op het gebied van bloemen wereldwijd al vele jaren de grootste marktplaats is.



"Bloemen, bollen en planten zijn niet alleen ontzettend mooi om te zien, maar ook van grote betekenis voor onze economie en de sierteeltsector waarin vele duizenden mensen werkzaam zijn. Vanuit deze insteek zal er weer een prachtig Keukenhof worden uitgerold" aldus Siemerink.

Bloemenmozaïek

Het grote bloemenmozaïek is een van die uitingen. Voor de vijfde keer geeft ontwerper Martin Elling hier kleur en vorm aan, evenals aan de fraaie borders in het park. "Om het Keukenhofthema in het mozaïek tot uitdrukking te brengen heb ik mij verdiept in de Flower Power periode. Kenmerkend hiervoor zijn de volkswagenbusjes, peace tekens, een wat langere haardracht en pilotenbrillen. Vervolgens dacht ik terug aan het mozaïek van 2015 met Vincent van Gogh. Zijn beeldvullende kop kwam heel krachtig over waardoor ik besloot te kiezen voor het gezicht van een vrouwelijke hippie, met bloemen en een haarband in haar lange haren en uiteraard een pilotenbril. Een vlinder staat symbool voor 'peace' en met de tekst Power Flower erbij is het een mooi geheel geworden."

Twee lagen

Het bloemenmozaïek bestaat uit twee lagen bollen, vroege en latere bloeiers. In totaal zijn er zo'n 50.000 tulpenbollen, muscari en krokussen in verwerkt. "Het in lagen planten doen we nu zo'n jaar of drie opdat bezoekers de hele Keukenhofperiode van het mozaïek kunnen genieten. Dit bevalt goed. Omdat krokussen er niet in alle kleuren zijn zal het kleurenschema in de eerste bloeifase iets anders zijn. Twee soorten muscari, Superstar en Ocean Magic, zorgen daarentegen voor sterke contouren."

Iets van hemzelf

Tulpen geven het mozaïek vorm tijdens de tweede bloei en ook hiervoor heeft Elling fraaie kleuren gekozen. Neem bijvoorbeeld de tulpen Pieter Geraedts en Rembrandt. En met de tulp Elias Martin heeft hij ook iets van hemzelf toegevoegd, zo grapte Martin Elling. "Hoewel het teeltseizoen wat minder bollen heeft opgeleverd dan anders zijn er toch voldoende in prachtige kleuren voorhanden. Uiteraard met dank aan de kwekers waar we altijd weer op kunnen rekenen."

Bloembollenmarkt
De start van het bollenplantseizoen kreeg wederom extra cachet met de Bloembollenmarkt die op 5 en 6 oktober een groot publiek naar Keukenhof trok. Kwekers voorzagen de vele belangstellenden van informatie uit de eerste hand en de Keukenhof tuinmedewerkers hebben volop demonstraties bollenplanten laten zien. In het seizoen 2019 is de 70ste Keukenhof van 21 maart tot en met 19 mei geopend.

Helleborus populair bij consument

Een prachtige roze Helleborus.

Bloei n De populariteit van de Helleborus is de afgelopen jaren enorm toegenomen bij de consument. Vooral de eigenschap dat het een tuinplant is die in de winter bloeit maakt de Helleborus zo bijzonder.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Nick Nieuwenhuyzen Product Manager.

De stijgende populariteit van de Helleborus is volgens Nick Nieuwenhyzen, Product Manager Eenjarige Zomerbloeiers bij Royal FloraHolland, eveneens toe te schrijven aan het feit dat er gewoonweg meer beschikbaar komt in aantallen vanuit de veredeling en vermeerdering waardoor de handel dit breder kan oppakken. "In een tijdbestek van amper drie seizoenen zagen we de afzet via Royal FloraHolland groeien van 6,7 miljoen stuks naar 9,6 miljoen stuks in het seizoen 2017-2018. Ook voor het komende jaar verwacht ik nog een groei in aantallen, maar iets minder sterk dan de afgelopen jaren. Het product zit nog niet aan zijn top, maar verstandig is het wel om qua areaal mee te groeien met de vraag uit de markt in plaats van vooral maar te produceren."

Kamerplant

Nieuwenhuyzen zegt ook dat Royal FloraHolland geen onderscheid maakt tussen Helleborus gewonnen uit zaad of stek. "Wel hebben aanvoerders de mogelijkheid dit als extra kenmerk mee te geven ter verduidelijking richting klant. Er zijn productcodes voor Helleborus als tuinplant én als kamerplant. Die voor kamerplant wordt alleen nauwelijks gebruikt, want in de regel praat men over een vaste tuinplant."

Snijvariant

"Interessant is het dat we de Helleborus in alle afzetkanalen zien terugkomen. De tuincentra voeren het hele seizoen door een diep en breed assortiment. De bloemist heeft naast de planten tevens een snijvariant van de Helleborus in zijn assortiment. Daarnaast is ook in het supermarktareaal de afgelopen jaren groei geconstateerd. De nadruk ligt dan wel hoofdzakelijk op de decembermaand waarbij de Helleborus, ook wel kerstroos genoemd, dan als actie in de winkels komt."

Kleuren

De teelt van Helleborus vindt hoofdzakelijk plaats in Nederland en Duitsland. Het areaal in België vertoont een lichte groei, als is dit nog steeds kleinschalig. Dit geldt ook voor Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. "Van het areaal wordt tachtig procent in dezelfde landen afgezet. Maar ook in Zweden is de Helleborus populair. De hoofdkleur is wit, maar binnen enkele jaren verwacht ik een uitbreiding binnen het assortiment. Meerdere nieuwe kleuren zijn de afgelopen jaren geïntroduceerd, waaronder wit gespikkelde varianten, licht- en donkerroze, lila, paars, roodpaars, crème gele en lichtgroene typen. Deze zijn nu nog nauwelijks beschikbaar. Eveneens wordt er in geïnvesteerd om deze soorten voor de kerst aan te kunnen voeren. In die periode is de vraag het grootst. De veredeling maakt hier serieus werk van. Echter, dit zijn lange trajecten. Maar als het zover is zal dit de productgroep als geheel weer naar een hoger niveau brengen."

Nieuwe specificaties

"Met de huidige ontwikkelingen op het gebied van digitalisering vraagt de handel tevens om steeds meer en completere informatie. Als antwoord hierop kijken we met enkele aanvoerders of de productkenmerken die we richting klanten communiceren moeten worden aangevuld. In 2004 zijn de specificaties voor het laatst aangepast, terwijl er inmiddels vele nieuwe typen geïntroduceerd zijn. Een update is nodig om de verschillen tussen al die typen goed aan te duiden."

Tuinplant van de Maand
Een extra podium krijgt de Helleborus in december, want dan is hij Tuinplant van de Maand. Promotiemateriaal is via Bloemen Bureau Holland beschikbaar. Richting consument en handel wordt de Helleborus dan extra onder de aandacht gebracht.

Trendy Helleborus

De fraaie Helleborus.

Markt n Het product Helleborus is trendy en heeft de markt verbreed. Ter ondersteuning van een gezonde afzet en prijsontwikkeling is een duidelijke visie en strategie belangrijk.

Helleborus is een prachtig, maar relatief jong product dat nog volop in ontwikkeling is. Peter Bontekoe, voorzitter van de Royal FloraHolland Product Commissie (FPC) Boomkwekerijproducten, heeft Bob Hoogerdijk, mede eigenaar van Hoogeveen Plants en een van de grotere aanvoerders van onder andere Helleborus, gevraagd zijn visie op het product in de GrowersPride te geven. "Bij Hoogeveen Plants wordt al bijna twintig jaar Helleborus geteeld", stelt Hoogerdijk. "We hebben daardoor nagenoeg alle grote ontwikkelingen meegemaakt, waaronder de introductie van de uit zaad geteelde variëteit Helleborus Christmas Carol alweer zo'n dertien jaar geleden die we verkopen onder ons merk Hello, Helleborus. Een volledig nieuwe ontwikkeling indertijd, want normaal werkte je met botanische soorten die in het vroege voorjaar bloeien en weefselkweek voor vroeger bloeiende soorten. Een vroeg bloeiende uit zaad geteelde Helleborus bleek eveneens succesvol en maakte de teelt bovendien bereikbaarder voor een grote groep consumenten."

Bob Hoogerdijk.

Naar elkaar toe gekropen

Hoogerdijk bevestigt dat de teelt uit weefselkweek voor zeer uniforme Helleborus en unieke verschijningsvormen zorgt. "Echter, door het maken van goede selecties en de juiste manier van telen is dus ook de teelt van Helleborus uit zaad geleidelijk steeds beter geworden. Je mag daarom wel concluderen dat beide teeltwijzen op kwaliteitsniveau steeds dichter naar elkaar zijn toe gekropen. Anderzijds komen er steeds meer kleuren en variaties bij, voornamelijk uit weefselkweek."

Kwaliteitsnormering

"Met zoveel ontwikkelingen binnen een product groeide ook de behoefte aan een nieuwe kwaliteitsnormering of kwaliteitsstandaard. De huidige normering dateert namelijk nog uit 2004 en hier is nooit meer naar gekeken waardoor deze sterk verouderd is. Inmiddels is op initiatief van Royal FloraHolland productmanager Nick Nieuwenhuyzen aan Hoogeveen Plants en nog enkele aanvoerders gevraagd te adviseren over een nieuwe kwaliteitsnormering. Het is de bedoeling dat deze vernieuwde standaard volgend jaar wordt ingevoerd. De verwachting is dat dit meer duidelijkheid zal bieden aan de afnamekant en wellicht in het hogere en midden segment een betere en eerlijker prijsvorming teweeg zal brengen."

Tweejarig gewas

Wat de aanvoer betreft stelt Hoogerdijk in het algemeen dat een meer marktconforme insteek wenselijk is. "De enorme groei van het product heeft in 2017 mogelijk zijn hoogtepunt bereikt, want door de grote aanvoer daalde de gemiddelde prijs. Omdat de Helleborus een zogenaamd tweejarig gewas is verwacht ik alleen niet dat de aanvoer dit jaar al zal dalen. Immers, het product is twee jaar geleden al vermeerderd. We hebben dus nog met de naweeën hiervan te maken. Maar de verwachting is dat de aanvoerkant spoedig zal consolideren met uitzicht op meer stabiliteit op korte termijn. Bovendien hebben we het geluk dat de Helleborus een trendy product is geworden bij de consument, zowel in Nederland als daarbuiten, met nog groeikansen in een aantal West Europese als Oost Europese landen."

Bezoek Trade Fair Aalsmeer 2018 een must

Een blik op de FloraHolland Trade Fair.

n 'Connect to Global Growth'

Fair n Voor wie bij wil blijven met de ontwikkelingen in sierteelt is een bezoek aan de Trade Fair Aalsmeer 2018 een must. Op 7, 8 en 9 november vindt de beurs weer plaats bij Royal FloraHolland locatie Aalsmeer. Het beursthema is 'Connect to Global Growth'.

Beursmanager Wilma van Straalen staat voor haar FloraHolland Trade Fair. Foto: Wilma van Velzen

DOOR WILMA VAN VELZEN

Wat in 2000 begon als Aalsmeer Market bleek een succesformule en is uitgegroeid tot de Trade Fair Aalsmeer, dé allesomvattende sierteeltbeurs met heel veel inspiratie, nieuwe producten, trends en presentaties, waar de gehele sierteeltsector samenkomt. Royal FloraHolland beursmanager Wilma van Straalen geeft vanuit Trade Fairs & Events alvast een vooruitblik van wat beursbezoekers kunnen verwachten.

Connect

"De sierteelt is sterk internationaal georiënteerd en internationale samenwerking, innovatie en digitalisering bieden volop groeimogelijkheden. In dit kader zorgt de Trade Fair Aalsmeer 2018 voor verbinding met het wereldwijde netwerk van sierteeltondernemers dat bestaat uit grote, kleine, innovatieve, ervaren ondernemingen én alles daartussen. Onder het thema 'Connect to Global Growth' worden drie beursdagen vol wereldwijde inspiratie, innovatie en kansen voor groei geboden."

Royal FloraHolland House

Nieuw is het fenomeen 'Digital Market' waarmee beursbezoekers worden geïnformeerd over Floriday en andere digitale initiatieven van Royal FloraHolland. "Het spreekt voor zich dat in het Royal FloraHolland House alle informatie kan worden verkregen over de dienstverlening. Blikvanger is hier de uitgebreide noviteitenpresentatie. Ook kan men er stemmen op genomineerden voor de Dutch Tulip Award en de Greenovation Award. Onze Barista is aanwezig voor een lekkere kop koffie of thee en dagelijks zijn er interessante en inspirerende workshops en presentaties."


Presentaties


Speciaal voor ondernemers die handel drijven met Engeland verzorgt Matthijs Mesken (VGB) een presentatie over de Brexit. Eveneens een interessante spreker is belevenis architect Bart Kranendonk die betrokken is bij de ontwikkeling van Floriworld, de nieuwe thema-attractie die in 2020 haar deuren opent.

Het thema duurzaamheid staat in enkele presentaties centraal en trend- en inspiratieworkshops zijn te verwachten van onder andere Aafje Nijman, Romeo Sommers en Pim van den Akker. "Het complete beursprogramma publiceren we nog op onze website. Tijdens de Trade Fair Aalsmeer organiseren ook een aantal op het veilingterrein gevestigde handelsbedrijven een evenement zoals het Green Trade Center, Hoven en de Mooij en Barendsen."


Beursoppervlak

Van Straalen meldt eveneens over het gebruik van een andere hal voor de Trade Fair. "Dit heeft ons meer beursoppervlak opgeleverd. Met een beursoppervlak van maar liefst 25.000 m2 k unnen we ook meer exposanten kwijt. Onder de ruim 600 aanwezige exposanten bevinden zich kwekers, veredelaars, handelaren in bloemen en planten en leveranciers van toegevoegde waarde artikelen. De exposanten zijn afkomstig uit onder andere Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Denemarken, Italië, Spanje, Israël, Ethiopië, Taiwan, Japan en de Verenigde Staten."

Hoge waarderingscijfers

Vorig jaar werd de Trade Fair Aalsmeer bezocht door ruim 16.000 bezoekers, waaronder kwekers, handelaren en detaillisten (retailers én vakbloemisten). Van alle bezoekers was circa 35% internationaal. Verwacht wordt dat het internationale karakter de komende jaren nog wat verder zal toenemen. "Het meest belangrijk vinden we echter dat onze exposanten tevreden zijn en hun doelstellingen voor deelname aan de Trade Fair Aalsmeer behalen. Uit alle evaluaties onder de exposanten bleek eerder een grote tevredenheid en ook gaven bezoekers hoge waarderingscijfers. Dat willen we graag zo houden.



Focus

De focus van de beurs zal wederom gericht zijn op het bij elkaar brengen van vraag en aanbod en het stimuleren van de afzet van onze kwekers. Dit past goed bij de strategie van Royal FloraHolland. Kom naar de Trade Fair Aalsmeer 2018 en weet dat digitaal aanmelden ervoor zorgt dat iedereen snel binnen is!"

BloemPlaza.nl Live!

Live n BloemPlaza.nl is een nieuwe marktplaats waarop groothandelaren, kwekers en specialisten hun handelswaar prachtig kunnen etaleren en verkopen aan elke aangesloten exporteur die bloemen, planten, groen en deco gemakkelijk, snel en safe wil kopen.

BloemPlaza.nl is een onafhankelijke online marktplaats en dat is in de huidige markt een enorme kracht. De organisatie breidt wekelijks uit met nieuwe kopers en nieuwe leveranciers. Het assortiment groeit dus continu, zodat een (in)koper meestal vindt wat hij zoekt, tegen de juiste prijs, met nauwelijks overlap in producten en direct leverbaar. Prettige manier van one-stop-shopping dus !

En "gemakkelijk vinden" zit m ook in het feit dat wij de toegang tot ons grote assortiment simpel maken: het kan via de alom bekende VMP koppeling, maar tegelijkertijd ook via webshop en onze klantvriendelijke App (te verkrijgen via de Apple store en Google Play), waardoor elke (in)koper wereldwijd, 24 uur per dag en 7 dagen per week Bloemen, Planten en Deco kunnen kopen via hun smartphone ! Daarnaast wil BloemPlaza.nl maximale transparantie, keuze en zekerheid bieden. Wij zien de kwaliteit van de bij ons aangesloten kwekers en handelaren, maar vooral ook de snelheid van levering, als essentieel onderdeel voor elke geslaagde transactie. Voorbeeld ? Een (in)koper in Aalsmeer wil iets kopen van een kweker uit De Lier, maar wil wel zeker weten dat de handel nog op tijd in de box is om op transport van 13 uur naar het buitenland te gaan. De handel van die kweker staat dus 'open' voor kopers in Aalsmeer tot 10.00 uur, zodat de kweker de handel gegarandeerd rond 12.00 uur in de box van de koper af kan leveren. Maar dezelfde handel van dezelfde aanbieder staat voor (in)kopers in Rijnsburg open tot 0730 uur, om dezelfde reden.

Wat wij u bieden ? Transparantie. Inzicht. Overzicht. Kosten- en tijdbesparing op IT. Ga naar https://www.bloemplaza.nl/klant-worden/

Grootouderdag succes!

Foto: PHOTOTON.ro


Ruim n 1000 opa's en oma's, kinderen, klein- en achterkleinkinderen vierden vorige week met elkaar Grootouderdag.

In woon-zorgcentra en bibliotheek in Deventer en in woon-zorgcentra in Apeldoorn, Vaassen, Epe en Heerde. Onder het genot van een drankje en een hapje en speciale Grootouderdag petitfour, werd iedereen met zang en muziek onthaald en werden vooral veel familieverhalen verteld. Ontroerende, grappige, unieke verhalen, met als rode draad de bijzondere rol en aandacht van grootouders
voor hun klein- en achterkleinkinderen. Als waardering werden enkele verhalen met een boek beloond.
In Amersfoort was het op zaterdag 6 oktober in dorpshuis De Neng in Hoogland grootouderdag. Carel Jansen, bestuurslid van de Felini Foundation opende de festiviteit. Het werd een gezellige, feestelijke middag met live muziek, bloemenworkshops en Italiaanse lekkernijen. De Bibliotheek Deventer organiseerde zaterdag 6 oktober een grootouderdag in de nieuwe bibliotheek aan de Stromarkt. De kinderen, opa's en oma's hebben een leuke dag voorgeschoteld gekregen door Openbare Bibliotheek Deventer. Het recept voor Grootouderdag is : generaties bij elkaar, vertellen, luisteren, aandacht en liefdevolle zorg. En bloemen voor iedereen.

14 / 18

15 / 18

Broekhof voorziet klanten informatie over recycling

Fair n Broekhof start volgende maand op de Trade Fair met het voorlichten van klanten over de mogelijkheden van recycling van bloemen- en plantenverpakkingen. Voor steeds meer bedrijven in de sierteeltsector is het van belang te weten of de verpakking van een boeket of plant recyclebaar is.

Vanwege de behoefte in de markt aan duurzame verpakkingen gaat Broekhof klanten informeren over de mogelijkheden van recycling van bloemen- en plantenverpakkingen. Vooral de supermarktketens gaan de komende jaren het niet-recyclebare plastic uit de schappen weren. Het assortiment verpakkingen en decoratiematerialen van Broekhof biedt al langer duurzame keuzes met onder andere FSC papier. In de nieuwe catalogus van Broekhof met het assortiment van 2019 komt hierover nog meer duidelijkheid: per artikel is met een symbool aangegeven of een artikel recyclebaar is. Ook is aangegeven of een artikel bestaat uit gerecycled materiaal. De nieuwe catalogus zal vanaf de Trade Fair in november aan klanten worden verstrekt.

Afbreekbare verpakkingen

Naast de informatiebehoefte over de mogelijkheden van recycling, is er vanuit klanten steeds meer belangstelling voor de duurzame verpakkingen die Broekhof verkoopt onder het merk 'Green Leaf'. Bovendien is de verpakkingslijn 'Green Leaf' vanaf dit najaar uitgebreid. Naast 100% industrieel composteerbare artikelen, zijn ook biologisch afbreekbare artikelen én thuis composteerbare artikelen hieraan toegevoegd. Al sinds 1974 is Broekhof uit Noordwijkerhout een toonaangevende leverancier van verpakkingen en decoratiematerialen voor de bloemen- en plantenbranche. Het familiebedrijf Broekhof is uitgegroeid tot 110 medewerkers in Nederland, 150 medewerkers overzee en heeft vestigingen in Noordwijkerhout, Rijnsburg, Honselersdijk, Aalsmeer, Kenia, Vietnam en Colombia.

Haarlemmermeer IFTF Expo weer groter

n Geweldige boost voor sierteelt

Haarlemmermeer n Alweer de 9e editie van de International Floriculture Trade Fair (IFTF) Expo Haarlemmermeer staat op stapel. Een alles overtreffende beurs voor kwekers en een groot internationaal koperspubliek. Met de World of Flowers inbegrepen is de IFTF eveneens dé beurs voor bloemisten.

FotostudioGJ Vlekke/Fotovak BV

DOOR WILMA VAN VELZEN

"De fikse uitbreiding van het beursoppervlak heeft er vorig jaar voor gezorgd dat de beurs verder kon doorgroeien" zegt IFTF-woordvoerder Dick van Raamsdonk. "Daarmee hebben we goed geluisterd naar onze klanten, want maar liefst zo'n 300 standhouders, waaronder weer veel kwekers uit binnen- en buitenland, hebben zich aangemeld. Zij zullen op kleurrijke wijze invulling geven aan de beurs met het volledige sierteeltassortiment in al zijn kleuren, vormen en innovaties. Vooral veel trends en vernieuwing is wat de beursbezoekers graag zien. Daar komen ze voor."

Landenpaviljoen

Onder de standhouders zijn meer dan vijftig landen vertegenwoordigd in het landenpaviljoen wat representatief is voor het internationale karakter van de IFTF. "In het verleden waren veel landen individueel aanwezig, maar inmiddels nemen ze deel in het landenconcept. En was Iran vorig jaar nog bescheiden aanwezig, dan wordt er nu groot uitgepakt. Een nieuwkomer is Zimbabwe en ook dat is van grote toegevoegde waarde."

World of Flowers

Voor de vijfde keer is ook de World of Flowers onderdeel van de IFTF. Vooral voor bloemisten biedt dit een bron van inspiratie die zij niet mogen missen. Elke beursdag vinden er wedstrijden plaats met een internationaal deelnemersveld. Daarbij wordt gestreden om de Wim Hazelaar Trofee op woensdag en donderdag en de Student Challenge op vrijdag. Voor de Wim Hazelaar Trofee maken twaalf internationale bloemisten elk zeven arrangementen in de Florist Lounge. Een mooie toevoeging zullen de Inspiration Zones zijn en voor het eerst ook de World of Trends. Verwacht wordt dat zowel in het landenpaviljoen als de World of Flowers de wow-factor overduidelijk aanwezig zal zijn. Een mooie ontwikkeling vindt Van Raamsdonk het dat zowel de IFTF als de Trade Fair Aalsmeer zich hebben ontplooid tot goede internationale beurzen die steeds meer vakmensen lokken uit de hele wereld. "Zelfs op locatie wordt door sierteeltbedrijven tijdens de beursweek ingehaakt met open huizen en andere activiteiten. De hele sector komt in beweging en dit maakt de beursweek tot dé internationale week van de sierteelt in Nederland of misschien wel beter gezegd van de wereld. Het concept is een ijzersterke formule die staat als een huis!"

Beursdagen

De 9e IFTF Expo Haarlemmermeer in Vijfhuizen vindt plaats van 7 tot en met 9 november en is tijdens de beursdagen geopend van 10.00 tot 18.00 uur. De prijsuitreiking van de Wim Hazelaar Trofee is op donderdagavond 8 november.

Meer kwaliteit en minder losmakers

Top n Het meenemen van het juiste assortiment hoge kwaliteit bloemen en planten, dat past bij jouw klanten, zorgt ervoor dat je minder losmakers overhoudt. Deze factoren dragen direct bij aan een hogere winst van de rit.

Wat neem jij als lijnrijder mee op de rit om zo min mogelijk losmakers over te houden? Welke bloemen en planten liepen bij de eerste 10 klanten zo goed dat je te weinig mee had voor je volgende klanten? Het begint met het krijgen van meer inzicht; in het koopgedrag van je klanten, in producten die je teveel of te weinig meeneemt en in losmakers. Deze inzichten en slimme software helpen je je assortiment beter af te stemmen op de vraag, waardoor je dus minder kosten maakt.

Meer informatie

Meer informatie helpt je de kwaliteit van je producten en tevredenheid van je klanten te verhogen. Slimme oplossingen kunnen je informatie over het klantenprofiel geven. Inzicht in de behaalde marges, openstaande facturen en zoekgedrag van je klanten helpen je vervolgens betere service te leveren. Vroeger kochten bloemisten alleen maar uit de vrachtauto; tegenwoordig oriënteren klanten zich via internet en kopen ook steeds meer via de webshop. Software die data van zowel jezelf als van internet verwerkt, zorgt er ook voor dat jij meer over je klanten en je eigen business te weten komt. Daarmee kun je je bedrijfsvoering verbeteren. Zo kan de verkoophistorie, worden geanalyseerd en geeft de software je concrete aanbevelingen voor de volgende rit: Meer weten? Peter Rosman, 06 83 22 03 46
Peter@wdd.nl