Bloemenkrant

30 april 2019

Bloemenkrant 30 april 2019


Bloemen in lang gekoesterde regen

Ponchos n Keukenhof vierde haar 70ste bloemententoonstelling woensdagavond 24 april met een kleurrijk openluchtconcert. En net op dat moment barstte de hemel open en stroomde het hemelwater met grote bakken spontaan naar buiten. Keukenhof zou Keukenhof niet zijn om niet aan passende maatregelen gedacht te hebben. kleurrijke capes met vrolijke tulpen. Omroep Max verzorgde de inhoud van het concert.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Bekende artiesten van Karin Bloemen tot Tanja Kross bezorgden het goedgemutste concertpubliek een onvergetelijke avond met een heerlijke mix van klassiek en pop.

Guido van Dieteren, die de muzikale leiding had, zette met zijn wereldberoemde poporkest Guido's Orchestra direct de toon voor een bijzonder concert met de William Tell Ouverture van Rossini. Daarbij moeten de orkestleden wel wat vreemd hebben opgekeken, want voor het trotseren van de gelukkig enige regenbui bij aanvang, waren alle concertgangers in tulpenponcho's gehuld. Desondanks zat de stemming er direct goed in en was het diva Karin Bloemen die het spits mocht afbijten.

Vervolg op pagina 4

Eerste paal voor uitbreiding Vilosa

De eerste paal staat er in. (Pull Position)

Vilosa n Na weken van voorbereidingen aan de tekentafel was het afgelopen vrijdag zover voor Vilosa.

Met de eerste paal voor de uitbreiding van de bestaande kwekerij in 's Gravenzande is de bouw officieel van start gegaan! Met de uitbreiding van de huidige locatie aan de Laan van de Heilige Lambertus in 's Gravenzande valt het laatste puzzelstukje op zijn plaats. De komende maanden wordt er hard gewerkt om 8500m2 toe te voegen en de totale oppervlakte van Vilosa te vergroten tot 4 hectare. De nieuwe kas wordt gekoppeld aan de bestaande kwekerij en wordt gebruikt voor de teelt van Kalanchoë in potmaat 10,5cm. Vilosa merkt een toenemende vraag naar haar Kalanchoë's en hoopt dan ook in het najaar de nieuwe kwekerij in gebruik te nemen.

Florafeest in Bloemen in Beweging

Floriworld met en zonder bloemen

Genieten van Chrysanten en Calla's

Premier Mark Rutte eert met Don White bevrijder

Premier doopt met verve tulp Don White.

Bevrijding n Met de doop van de witte tulp Don White heeft minister-president Mark Rutte woensdagmorgen 17 april in Keukenhof de link gelegd naar Bevrijdingsdag 2019.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Veel dank is verschuldigd aan de bevrijders van Nederland. Foto: NIA PALLI

Hiermee eert hij de Canadese oorlogsveteraan Don White en allen die 75 jaar geleden gevochten hebben voor de vrijheid van Nederland. De tulpendoop was tegelijk de vuurdoop voor Rutte, want voor hem was het de eerste keer dat hij een tulp mocht dopen. "Bij het bedenken van een naam voor deze prachtige witte tulp dacht ik direct aan mijn ontmoeting met de Canadese oorlogsveteraan Don White vorig jaar tijdens het Bevrijdingsfeest in Leeuwarden. Deze veteraan maakte deel uit van de Royal Canadian Dragoons en heeft op 20-jarige leeftijd meegeholpen Leeuwarden te bevrijden. Door de tulp zijn naam te geven is dit tevens een eerbetoon aan alle andere militairen die Nederland en de rest van Europa hebben bevrijd. Overigens is Don White ondanks zijn hoge leeftijd van 94 jaar nog 'still going strong'.

Bevrijding

Ik heb ook zijn dagboek over de bevrijdingsperiode gelezen en dit vertelt een bijzonder en authentiek verhaal." Tevens refereerde de minister-president aan zijn bezoek aan Ottawa in oktober van het afgelopen jaar, waar hij het Canadese Parlement mocht toespreken. Ook Don White was hierbij aanwezig. In zijn toespraak benadrukte Rutte de innige band die Nederlanders voelen ten opzichte van de bevolking van Canada vanwege hun hulp. "Toen ik de naam van Don White noemde mondde dit uit in een staande ovatie die minutenlang duurde." Ook zei Rutte dat Canada tijdens de Tweede Wereld Oorlog prinses Juliana en haar kinderen een veilig onderkomen bood. "Als dank stuurde de Koninklijke familie duizenden tulpen, welke traditie sinds de bevrijding jaarlijks door de regering wordt herhaald. Hierdoor worden nergens anders buiten Nederland dan in Canada in het voorjaar zoveel tulpen aangetroffen. Ook het jaarlijkse Tulpenfeest in Ottawa is hieruit voortgevloeid."


Naamgeving

Nadat Rutte de fraaie Don White tulp met Champagne had gedoopt en de certificaten had ondertekend, zei hij dat de tulp symbool staat voor de band met Canada. Hij hoopte dat deze volgend jaar ook in bloei zal staan in Ottawa. "Ik ga er uiteraard vanuit dat ik Don White bij mijn volgende ontmoeting later dit jaar een doos van zijn eigen tulpen mag overhandigen." Na afloop van de tulpendoop maakte Rutte in het bijzijn van Keukenhofdirecteur Bart Siemerink en Gallit Dobner, vertegenwoordigster van de Canadese ambassade, een korte wandeling door het bloeiende lentepark en een fotomoment waarbij hij zich ook geduldig met bezoekers liet fotograferen.

75 jaar bevrijding

De tulp Don White is gewonnen door K.P. de Geus van Maveridge International BV uit Sint Maarten. Het is een spierwitte Triumph tulp met zeer grote bloemen. Vooral als tuintulp krijgt hij enorme bloemen. Anderzijds is Don White ook zeer geschikt als snijtulp en voor op pot. De verwachting is dat de nieuwe tulp Don White een goede toekomst tegemoet gaat. In 2019 en 2020 wordt herdacht dat het 75 jaar geleden is dat de Tweede Wereldoorlog werd beëindigd. Er zal dan worden stilgestaan bij de vrijheid die is bevochten door mensen die daarvoor grote offers hebben gebracht. Sinds 1945 wordt de vrijheid jaarlijks gevierd, alsmede de verantwoordelijkheid deze vrijheid door te geven aan volgende generaties.

FleuraMetz en Coloured by Gerbera

Cees Rombouts, Roy van Kester (Coloured by Gerbera), Kim Berns FleuraM.

Samen n Onlangs hebben FleuraMetz en Coloured by Gerbera hun samenwerking voor 2019 officieel ondertekend.

Deze samenwerking sluit direct aan bij de lopende campagne #feelinggerbera. FleuraMetz inspireert bloemisten en arrangeurs via online en offline marketing. De nieuwe gerbera-campagne leent zich uitstekend voor deze doelgroep. Arrangeur Björn Kroner is het boegbeeld en toont zowel in video als tijdens workshops de toepasbaarheid aan bloemisten. Kim Berns (FleuraMetz): "De gekozen aanpak is een perfecte tweetrapsraket om de veelzijdigheid en toepasbaarheid van de bloem te tonen. We zijn erg enthousiast en kijken uit naar een succesvolle gerbera-campagne binnen onze Duitstalige markt."


Festival der Flora

In september organiseert FleuraMetz op drie locaties in Duitsland het Festival der Flora. Een evenement met als doel de bloemist te inspireren en conversie te stimuleren. De producten die men ziet zijn direct koopbaar, overal liggen productlijsten en er lopen verkopers van FleuraMetz rond. Ook hier worden de zeven gerbera categorieën optimaal uitgelicht en toegepast.

Bouquetnet met stalenboek Koen Pack

Timo Ruigrok, Rob Groeneveld, Koen Pack en Peter Janmaat, Bouquetnet.

Reacties n De lancering van de duurzaamheidscampagne bij Koen Pack vond plaats op 16 april.

Direct de eerste dag werd Koen Pack overdonderd door de vele aanvragen voor het unieke stalenboek. Ook bij Bouquetnet, partner van Koen Pack, is men erg enthousiast. Peter Janmaat, directeur van Bouquetnet vertelt: "Bij Bouquetnet zit duurzaamheid in het bloed. Wij juichen praktische initiatieven zoals deze duurzaamheidscampagne en het unieke stalenboek dan ook toe. Het stalenboek stelt ons en onze eindklanten in heel Europa in staat om nog betere keuzes te maken voor de juiste verpakkingen. Koen Pack en Bouquetnet hebben al jaren een goede samenwerking voor de levering van verpakkingen met toegevoegde waarde voor o.a. boeketten. Koen Pack zorgt voor goede informatie en een persoonlijke benadering." Voor info op Koenpack.com/duurzaam of Bouquetnet.nl.

Bijten

Op een radiozender hoorde ik mijn zoon, journalist in Boedapest en reagerend op de melding dat premier Órbán van Hongarije een 'wake up call' uit Brussel kreeg, zeggen: 'Ik denk niet dat hij er wakker van wordt.' De EU is volgens hem een blaffende hond, die nooit bijt. Ik dacht er aan toen VBN-lobbyist Eveline Herben meldde zich kandidaat te stellen voor het CDA bij het Europees Parlement. 'Ik hoop daar de sierteelt te vertegenwoordigen", zei ze in Grow. Volgens mij doet zij een stap terug. Parlementsleden drijven op de wind van lobbyisten, waarvan er vele duizenden zijn in Brussel. Meer dan parlementariërs. Ze zegt zelf 'succesvol te hebben voorkomen' dat er een totaal gesloten importsysteem in Europa kwam. Blijkbaar ontbeert de Nederlandse visserij een goede lobby in Brussel. Oud-CDA voorzitter Bleker zei 'belazerd' te zijn door de Fransen wat de Pulse visserij betreft, de duurzaamste wijze om vis aan boord te krijgen. In plaats van omarmen van die Nederlandse noviteit, greep jaloezie om zich heen en legde de meerderheid in het parlement zich neer bij de EU-commissie. Eveline Herben sluit zich aan bij een tandeloze tijger, want commissarissen en hun ambtenaren maken de dienst uit. Ja, theoretisch heeft dat geld verslindende parlement ook iets te zeggen, maar in de praktijk zie ik er weinig van. "Met lef en kennis" wil Herben er "slim en succesvol doorbijten". Gek, opeens hoor ik mijn zoon weer. En sinds die affaire met de Pulse vissers geloof ik nog minder dat gezond verstand in dat parlement overdadig aanwezig is…

Geranium terecht volop in de media

Romeo Sommers besteedde tijdens RTL's Koffietijd aandacht aan de geranium. ( Pelargonium for Europe)

Kwekers n Aan het begin van een nieuw seizoen van geraniums voert het kwekerscollectief Pelargonium for Europe een uitgebreide promotiecampagne om consumenten te stimuleren balkon en terras op te fleuren met geranium. In de campagne, die zich richt op de doelgroep vrouw (25-50 jaar), staat de diversiteit en het eigentijdse karakter van de geranium centraal.

Consumententitels

De eerste resultaten zijn inmiddels verschenen met publicaties in invloedrijke consumententitels als VROUW, Libelle en Vriendin. Ook in de komende weken wordt volop media-aandacht verwacht onder meer in dagbladen en via social influencers.

Er zijn geraniums in vele kleuren en soorten. (Pelargonium for Europe) Foto: Pelargonium for Europe
Foto: louis Lemaire

Op televisie is er ruime aandacht voor geraniums, onder meer in populaire RTL-programma's als Koffietijd en Eigen Huis & Tuin.

Inspiratie

Trendwatcher en groenstylist Romeo Sommers heeft op dinsdag 23 april in Koffietijd (RTL4) inspirerende ideeën en praktische tips gegeven om het balkon of terras om te toveren tot een bloeiend zomerparadijs. Romeo: "Iedereen met of zonder groene vingers zou geraniums op het balkon of terras moeten zetten.


Hip


Niet alleen zijn het dankbare zomerbloeiers maar ook helemaal hip. Er zijn veel verschillende soorten die uitbundig bloeien of heerlijk geuren." Op zaterdag 1 juni zijn geraniums wederom op televisie te zien in het programma Eigen Huis & Tuin (RTL4).

Winkelvloer

Om verkoop te ondersteunen worden er nieuwsbrieven verzonden naar exporteurs, tuincentra en bloemisten. Bovendien is er volop promotiemateriaal beschikbaar waaronder posters, tafelbanners en banieren.

Social Media

Ook zijn hoge resolutie sfeerfoto's beschikbaar. Via de social mediakanalen (Instagram, Facebook en Pinterest) van Pelargonium for Europe wordt aan consumenten getoond dat de geranium een makkelijke, eigentijdse en dankbare zomerbloeier is. De kanalen zijn:

- instagram.com/mygeranium

- facebook.com/myGeraniumbyPfE

- pinterest.com/MyGeranium17

Pelargonium for Europe

Het kwekerscollectief Pelargonium for Europe is een initiatief van Dümmen Orange, Elsner PAC, Florensis/P. van der Haak Handelskwekerij, Geranien Endisch en Selecta One.

Doel

Het doel is om de verkoop van geraniums te stimuleren in de negen Europese landen: Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, België, Polen, Oostenrijk, Zwitserland en Zweden. Marketingbureau Concept Factory is verantwoordelijk voor de promotiecampagne in Nederland en België.

Trotse sector kijkt uit naar opening van Foriworld, wereld van bloemen en planten

Floriworld. Foto: Floriworld

open n Over een jaar opent FloriWorld de deuren om de eerste gasten te ontvangen voor de pre-opening.

Als je de bouwput ziet waar het nieuwe gebouw moet verrijzen, dan is er nog veel werk te verzetten. Maar dan staat er ook wat.
Volgens de aandeelhouders Royal FloraHolland, BloemenbureauHolland en de Dutch Experience Groep laat FloriWorld de wereld straks de grootsheid van de Hollandse sierteeltsector zien en is het een waardevolle uitbreiding van het toeristische aanbod in de directe omgeving van Amsterdam.

De aandeelhouders RFH, BBH, en de DEG plantten een boom. Foto: walter landesbergen

Waterdrinker

De buitenzijde van het pand krijgt een patroon van verticale, gekleurde banen, een verwijzing naar de bollenvelden. Binnen de muren zijn het bloemen en planten die in een interactief spektakel alle aandacht opeisen.
De experience wordt een verrijking van je persoonlijk leven, zo staat geschreven in het promotieboekje dat speciaal werd vervaardigd voor de eerste-paal-ceremonie, die bij buurman Waterdrinker, aanjager van het project, donderdag 25 april plaats vond.

FloriWorld rekent op minimaal 350.000 bezoekers per jaar. De bezoekduur in de High Tech en High Touch-omgeving, zoals Bert Kranendonk van de Dutch Experience Group FloriWorld in zijn speech typeerde, wordt geschat op circa 5 kwartier.

Top-of-mind

De bedoeling van FloriWorld is om de bezoeker te laten ontdekken en ervaren wat bloemen en planten voor ons betekenen. In het dagelijkse en sociaal leven en voor onze gezondheid. Daarnaast is er de marketingdoelstelling om bloemen en planten top-of-mind te houden.

Of een en ander gerealiseerd kan worden in een omgeving die nagenoeg geheel virtueel is, dat zal de tijd leren. Hoe aanstekelijk de digitale experience eruit gaat zien, dat wordt alvast op de bijeenkomst van 24 mei aanstaande tijdens een inhoudelijke presentatie uit de doeken gedaan.
Duidelijk mag zijn dat de sector met grote verwachtingen uitkijkt naar dit aanstaande paradepaardje.

In regen en wind plantten de aandeelhouders, vergezeld door de wethouder van Aalsmeer en de projectleider Metropool Amsterdam, een boom in een sierpot die daarna werd aangevuld met perkgoed.
Een handeling die symbolisch is voor waar het allemaal om te doen is: Flowerize People.


Daniëlle Santen is de directeur van Floriworld en BloemenbureauHolland betrekt de kantoren op de derde verdieping. FloriWorld zal 365 dagen per jaar open zijn. Opening voor het publiek is gepland mei/juni 2020.

7 / 14

We liften mee op de groene duurzame lifestyle trend Krista van der Eijk: "Ik wil met hydroponie blijven innoveren en blijven verbazen."

Krista van der Eijk Foto: walter landesbergen

Meer dan een kilometer lang zijn de kassen waarin zo'n 30 verschillende soorten tropische groene kamerplanten worden gekweekt. Op milieuvriendelijke wijze. Met niet meer energie en grondstoffen dan nodig zijn voor de teelt en met zoveel mogelijk biologische bestrijdingsmiddelen.


Van der Eijk Plant uit Woubrugge, sinds 1948. Met aan het stuur de derde generatie: Edwin van der Eijk (marketing en sales), zus Karin van der Eijk (teelt en new business) en partner Hein Visser (financiën en P&O).

Foto: walter landesbergen

Hydroponie

Door Walter Landesbergen

Het is een verhaal dat door veel familiebedrijven in de sierteeltsector verteld kan worden. Van generatie op generatie prachtige producten maken en verhandelen. Zo was is, zo is het en zo zal het blijven.
In het geval van VDE plant niet helemaal dus. De laatste jaren heeft het bedrijf een nieuwe activiteit ontwikkeld: hydroponie.

Krista van der Eijk: "Hydroponie is het laten wortelen en groeien van planten in water."

Toeval

Sinds een jaar of drie is Krista, de vrouw van mede-eigenaar Edwin van der Eijk, verantwoordelijk voor deze tak.
Krista: "Het begon eigelijk toevallig. Een leverancier van groene planten vertelde eens dat zijn planten ook heel goed op water konden staan. Dat was in 2014. Toen zijn we dat gaan uitproberen. Verrast door het resultaat zijn we januari 2017 serieus aan de slag gegaan met hydroponie."
"We hebben de tijd wel mee. Neem nu bijvoorbeeld de OGreen-lijn van Noviflora. Groene kamerplanten zijn prominent onderdeel van een lifestyle die draait om natuur en gezondheid. In die groene revolutie past hydroponie perfect, omdat het ook nog eens laat zien hoe een plant leeft. Die prachtige wortels in een glazen pot met water… het is letterlijk back to the roots."

Onbevangen

Als ex-politievrouw stortte Krista zich op de hydroponie. "Misschien is mijn niet groene achtergrond juist een voordeel. Onbevangen en weinig geremd door kennis ging ik aan de slag. In mijn hoofd zag ik het eindresultaat waarnaar we hebben toegewerkt: planten in glazen vazen zoals het bij de mensen thuis zou kunnen staan.
Het was een weg met hindernissen, waarbij ik gebruik heb gemaakt van alle kennis die binnen het bedrijf aanwezig is en die ik me eigen moest maken. Welke soorten zijn geschikt, hoe is de verzorging, hoe spoel je wortels schoon, welke vazen gebruik je?
Nu we drie jaar bezig zijn, met inmiddels een hydroponie-team van drie mensen, mogen we best trots zijn dat we zo iets moois aan ons bedrijf hebben toegevoegd."

De clusia rosea princess is het paradepaardje van de Intenz Home collectie. Met haar leerachtige ovaalgevormde, glanzende bladeren een echte blikvanger en een topper onder de luchtzuiveraars.

Bijdrage

Partner in het bedrijf Hein Visser schuift aan om dit te bevestigen. "Als financieel man ben je toch in eerste instantie een controleur. Nieuwe business is nodig, maar het moet allemaal wel binnen verantwoorde kaders. Het mag niet ten koste gaan van onze huidige activiteiten en moet bovendien bijdragen aan het bedrijfsresultaat.
Vergis je niet, een nieuwe activiteit vergt niet alleen behoorlijke investeringen, extra personeel, voorraad van plantmateriaal en glaswerk, ook in je organisatie verandert er het een en ander.
Niet elk bedrijf zal zich zoiets kunnen veroorloven. Je moet er een bepaalde omvang en portemonnee voor hebben. Maar, zoals het er nu voor staat, is er sprake van een geslaagd experiment, zaak is nu om het verder te ontwikkelen zodat het een duurzame plaats krijgt in VDE."

Concept Store

Daaraan wordt hard gewerkt. Nieuwe plantensoorten worden getest en er komt een nieuwe glaslijn, waarbij de planten in de vazen worden belicht. Zeer decoratief.
Ook aan de marketing wordt stevig getrokken. Business to business zijn de exclusieve soorten van VDE al een tijdje herkenbaar onder een eigen merknaam - Intenz Home - en in de inloop van de kwekerij is een ruimte ingericht als concept-store. Klanten kunnen hier inspiratie op doen. Op zaterdagen zijn zelfs consumenten van harte welkom.

De handel pakt hydroponie goed op. Riviera Maison en Intratuin bieden het aan in hun winkels. Niet in de laatste plaats, omdat hydroponie ook in de trend aangevende media aandacht krijgt, zoals VT Wonen.
Om de producten van VDE plant goed herkenbaar te maken is er een speciale, natuurvriendelijke, smaakvolle, kartonnen hoes, die van het product een echt cadeautje maakt. Voor jezelf of voor een ander.


Wie thuis geïnspireerd wil worden, kan op de social media-kanalen van VDE terecht, voor content en sfeerbeelden.

website
https://www.vdeplant.nl/

instagram
https://www.instagram.com/intenz_home/

Faciliteer inkoopgedrag

Foto: Barendsen

Van alle marketinginstrumenten is het product de belangrijkste. Toch is het samenstellen van een onderscheidend assortiment nog niet zo eenvoudig.

Volgens Jan de Boer, de man achter Florapodium en een van de oprichters van Flora Futura, is er sprake van verschraling van het aanbod. Enerzijds in de hand gewerkt door het toepassen van big data, anderzijds door de ongedifferentieerde wijze van inkopen.

Jan de Boer (r) Foto: barendsen
Foto: barendsen
Foto: barendsen
Foto: barendsen

De Bloemenkrant legde hem de vraag voor hoe de handel kan bijdragen aan een breed en gedifferentieerd scala van producten.

Door Walter Landesbergen

"Laten we eerst teruggaan naar de klok", zegt de Boer, "als je beseft wat een stortvloed van informatie een inkoper daar over zich krijgt uitgestort, dan zie je -naast alle zegeningen- ook de beperkingen. En dan bedoel ik vooral de plantenklok. Kan je je bij bloemen nog oriënteren op 3 of 4 productkenmerken, bij de planten heb je meer data nodig voor een weloverwogen keus. Maar de snelheid van de klok ligt feitelijk hoger dan onze hersenen kunnen bijbenen."

Big Data

"Big data bieden houvast. Je gaat van huis of kruipt achter je pc met een top-zoveel lijstje van producten die je graag wil hebben: drukken en wegwezen. Een routineuze klus. Maar hoe kom je aan dat speciale product waarmee je je als handelaar onderscheidt? Ik heb niets tegen big data, integendeel, ik zou er zelfs beter gebruik van moeten maken. Een goede data-analist is goud waard. Met de informatie die hij of zij ontsluit, kun je een renderend bedrijf voeren.
Maar big data is niet het hele verhaal. Big data vertelt je over dat wat loopt, maar niets over de verrassing, de innovatie, de pareltjes en de toekomstige succesnummers. Bovendien, als iedereen alleen maar gebruik maakt van big data, dan gaan we wel erg veel op elkaar lijken, vind je niet."

Boodschappen en winkelen

De Boer: "Naar mijn idee heb je twee verschillende manieren van inkopen. Ik noem het maar even boodschappen doen en winkelen. Die twee zijn complementair, maar verschillen als dag en nacht.
Bij boodschappen doen gaat het om snelheid en efficiëntie. Je wil in zo'n kort mogelijk tijdbestek je courante handel bij elkaar hebben. Je spreekt dan over 80 tot 90% van je assortiment. Dat kan via big data. Winkelen is anders. Bij winkelen ga je op zoek naar het bijzondere en afwijkende product. Winkelen is tijdrovend. Een avontuur. En een activiteit waarvan het hart van de vakman op veert.
Gaat het bij boodschappen doen om lijstjes die je op den duur kan dromen. Bij winkelen gaat het om droomlijstjes. Die bijzondere sering en die extravagante lelie waarmee je je klanten verrast. Tot op heden is het echter zo, dat de marktplaats weinig rekening houdt met winkelen en sterk gericht is op boodschappen doen."

Webshop

De Boer: "Bij Barendsen zijn we nu bezig om een marktplaats te creëren die wel rekening houdt met de twee snelheden van inkopen. In het boodschappen-deel plaatsen we de hardlopers. Hiervan worden de meest noodzakelijke kenmerken weergeven, inclusief, ongelikt, beeld. Alles gericht op efficiëntie. Zie het als een snelweg, waarop je vaart kan maken.
In het winkelen-deel komen de bijzondere producten, met een uitgebreide beschrijving, kweker-info en inspirerende foto's van toepassingen. Alles gericht op verleiding. Zie dit als de toeristische route, waarbij het gaat om het vergezicht en de verrassing en pas op de plaats. Binnen de webshop kan de gebruiker eenvoudig switchen tussen boodschappen doen en winkelen."

"Wij geloven heilig in deze benadering. Ik denk dat dit een van de uitdagingen is, waarvoor de sector staat. Hoe gaan we de verschillende soorten inkoopgedrag faciliteren? Als we daar in slagen, dan zie ik ook een hele mooie toekomst voor het bijzondere product."

www.florafutura.nl
www.florapodium.n
l

Theater van het product

Foto: walter landesbergen

"Laat klanten participeren in het veilpunt"

Jammer dat je niet op een donderdag kon komen, dan is de tribune goed bezet en staat de hal vol met karren prachtige handel. De vrijdag is een stuk rustiger.

Gerard Bolhuis met personeelsleden in zijn winkel in Haren (Groningen) Foto: walter landesbergen
Foto: walter landesbergen
Foto: walter landesbergen
Foto: walter landesbergen

Door Walter Landesbergen

De Bloemenkrant is op bezoek bij Gerard Bolhuis, eigenaar van Bloemen-Mozaïek, een keten van bloemenwinkels in Groningen en omgeving. Daarnaast is Bloemen-Mozaïek gevestigd op de Cash & Carry in Eelde. Bolhuis is lid van de vakvereniging Flora Futura.
We zoeken een plekje aan de koffietafel in de Cash & Carry, waar vakmensen onder elkaar gedachten uitwisselen over het vak. Bijvoorbeeld over de klok, over het kennisniveau en het onderwijs en over het assortiment. Vooral de fysieke klok en het assortiment houden de gemoederen bezig.

Fysieke klok

Bolhuis: "De fysieke klok is voor de vakspecialist een geweldig instrument om aan onderscheidend assortiment te komen en biedt voor de kweker de beste kans op de hoogste prijs.
Die levende etalage is voor koper en kweker van groot belang. Bij fysieke handel springen de verschillen in cultivars direct in het oog. Bij digitale plaatjes is dat niet altijd en soms zelfs helemaal niet het geval. Daarbij is de fysieke klok een zeer efficiënt instrument. In een paar uur tijd koop je het assortiment bijeen dat niet veel later bij je op de stoep staat.
Een fysieke klok brengt je ook in de verleiding om bij te kopen. Wie komt niet van de tribune met meer handel dan hij van plan was te kopen. Maar wel handel wat je assortiment verrijkt.
Ook de kweker heeft voordeel bij de fysieke klok. Want ook voor hem geldt dat onderscheid beter wordt gemaakt voor de tribune dan voor de pc. Op de pc gaat zijn onderscheidende product op in de massa, met alle prijsconsequentie van dien.
De fysieke klok is onmisbaar. Inkoop, contacten met collega's en veiling, de fysieke klok biedt het allemaal."

Theater

"Ik zie de klok als een theater waarin alle producten aan je voorbij trekken. Het is een beleving. In het echt worden al je zintuigen optimaal geprikkeld. Virtueel is en blijft toch een afgeleide.
Fysieke handel die je kan ruiken en voelen zorgt voor een verhoogde alertheid, terwijl digitaal inkopen slaapverwekkend kan zijn."

Let wel: digitaliseren moet... maar de fysieke klok moet mee veranderen."

Eelde

Bolhuis: "In Eelde zitten we verder weg van de grote veilingen en besliscentra. We moeten er harder aan trekken. Dat hebben we ook gedaan. De laatste 5 jaar is hier een betrokken kopersgroep opgestaan die initiatieven neemt ter versterking van het veilpunt.

We stimuleren RFH om met ons mee te doen, maar dat loopt niet soepel. We zullen samen moeten ondernemen om te overleven. Naast het verbeteren van de fysieke klok kunnen we ook op andere gebieden voordeel behalen.
In het verleden werd ketensamenwerking vaak van bovenaf gepusht, maar die initiatieven bereikten niet de basis. Met onze klantgroep en Flora Futura kan daar nu verandering in komen.

Een van de ideeën is om naast kwekers ook klanten te laten participeren in het veilpunt. In de praktijk is het veilpunt voor veel klanten al belangrijker dan voor de meeste aanvoerders.

Daarnaast zouden we samen met kwekers iets richting de consument kunnen doen, want die komt tenslotte bij ons in de winkel.

Het nadeel van de kleine veiling Eelde kan dus evengoed een voordeel blijken. Juist hier, in een min of meer geïsoleerde, regionale setting, kan geëxperimenteerd worden met een nieuw samenwerkingsmodel.

Resultaat 2018 Royal FloraHolland magertjes

David van Mechelen (CFO) en Steven van Schilfgaarde (CEO), de directie van Royal FloraHolland. Foto: walter landesbergen

n 'Digitale marktplaats is onze toekomst'

jaarverslag n Maandag 15 april jongstleden presenteerde Royal FloraHolland haar jaarverslag over 2018. Een select gezelschap van journalisten kreeg op de 8ste verdieping in Naaldwijk een toelichting op de cijfers van het afgelopen boekjaar en een strategisch vergezicht voor de komende jaren. Voor CFO David van Mechelen was het zijn eerste jaarverslag, voor Steven van Schilfgaarde zijn tweede, maar zijn eerste als CEO.

Foto: Erik van der Burgt / Verbeeld


Het jaar 2018 stond voor RFH in het teken van veranderingen: nieuwe directie; strategische focus op kernactiviteiten; ontwikkelen digitale marktplaats en de joint venture met Blueroots; het proces integrale logistieke besturing en de installatie van de ledenraad, om maar iets te noemen.
Het mag duidelijk zijn dat Royal FloraHolland zich bevindt een fase van transitie.

In de tussentijd werden er 12,1 miljard bloemen en planten verhandeld, waren er ruim 100.000 transacties per dag en werd er een productomzet gerealiseerd van 4,65 miljard euro.

Resultaat

Het resultaat na belasting over het boekjaar 2018 is nagenoeg nihil, onder andere tengevolge van forse investeringen. De omzet, gerealiseerd door 5.550 aanvoerders en 2.465 klanten, zakte met 0.8%.
Volgens Van Mechelen is de omzetdaling te wijten aan een warme zomer in Europa en koude weersomstandigheden in de belangrijkste productiegebieden van Afrika. De gemiddelde prijzen waren in 2018 wel licht hoger dan in 2017.

Daartegenover zijn de bedrijfslasten met 10 miljoen euro verlaagd en is er sprake van een stabiliseren van het risicodragend vermogen. Al is de 55.7% nog altijd hoger dan de gewenste bandbreedte die is gesteld op 45-55%.
Ook op het punt van solvabiliteit scoort RFH slechter dan het streefgetal van minimaal 30%. De solvabiliteit zakte naar 27.2%.

Toch staat RFH er volgens Van Mechelen financieel goed voor. Mede gezien het feit dat er nog voldoende mogelijkheden zijn om bedrijfsvoering en processen verder te optimaliseren.

Strategie

Die efficiencyslag zal hard nodig zijn om de uitgestippelde strategie te kunnen financieren, want uit de gepresenteerde cijfers spreekt geen al te grote investeringsruimte.

Op basis van de aangescherpte strategie voor 2018 zijn er drie prioriteiten vastgesteld:
1- Het verbeteren van de dagelijkse dienstverlening om kwekers en kopers te ondersteunen bij hun dagelijkse bedrijfsvoering.
2- Het uitbouwen van Floriday als basis voor het wereldwijde digitale ecosysteem voor de sierteeltsector.
3- Het mogelijk maken van uniforme logistieke dienstverlening op basis van Integrale Logistieke Besturing (ILB) op alle locaties als voorwaarde voor de ontwikkeling van innovatieve diensten.

Dat dit laatste nog niet meevalt, blijkt uit het achterblijven van de KPI's. Het uniformeren en optimaliseren van de logistieke processen en (IT-)infrastructuur op de verschillende locaties heeft meer voeten in de aarde dan werd ingeschat.

Digitale marktplaats

Voor het versterken van de marktpositie gaat RFH stevig inzetten op de digitale marktplaats. "De digitale marktplaats is onze toekomst en krijgt een hogere prioriteit dan de fysieke", sprak van Schilfgaarde. RFH wil wereldwijd zoveel mogelijk kwekers en kopers gaan verbinden. In dat kader de joint venture met het handelsplatform Blueroots.

Een vernieuwing in de dienstverlening is het vraaggestuurd gaan leveren van handel, vanuit voorraad: fulfillment. Een ontwikkeling die de druk op het vastgoed verder vergroot. Want het ruimteoverschot van een jaar of vijf geleden is inmiddels omgeslagen naar een ruimtegebrek.

Ledenraad

Meest in het hoogspringende verandering van 2018 was wel het vervangen van de Algemene Ledenvergadering door een 42-koppige ledenraad. Daartoe werd besloten halverwege 2018 en vond de installatie plaats in december 2018. De ledenraad, zo staat in het jaarverslag te lezen, wordt gezien als een mijlpaal in het bestaan van de meer dan 100 jarige coöperatie, omdat daarmee de betrokkenheid van de leden zou toenemen.
Het is de bedoeling dat de ledenraad de schakel wordt tussen de leden, de directie en de raad van commissarissen en voor draagvlak zorgt bij belangrijke beslissingen.

11 / 14

12 / 14

Nieuwe tulp bij viering 85 jaar A'damse Bos

Wethouder Laurens Ivens (SP) samen met tuinarchitecte Saskia Albrechts dopen de tulp Jacoba Mulder.

Doop n Ter gelegenheid van het 85-jarige bestaan van het (op het grondgebied van buurgemeente Amstelveen gelegen) Amsterdamse Bos, doopte de hoofdstedelijke wethouder Laurens Ivens (SP) samen met tuinarchitecte Saskia Albrechts de tulp Jacoba Mulder.

De variëteit is genoemd jaar een van de hoofdontwerpsters van het Bos, waarmee zij zich staande moest houden in een toen nog mannenmaatschappij, zei Ivens. "Een geëmancipeerde tulp dus", zei de Amstelveense wethouder Floortje Gordon. Volgens haar was de ongetrouwde Jacoba Mulder haar tijd ver vooruit. De cultivar is een product van kwekerij Weijers in Burgerbrug (NH).


Tulpenfestival

De nieuwe tulp is royaal in het bos aanwezig. Initiatiefneemster voor de doop was Saskia Albrechts, organisator van onder meer het tulpenfestival in Amsterdam, wil de bolbloem in de hoofdstad zichtbaarder te maken ('wij willen voor elke Amsterdammer een bol'), en de op 14,15 en 16 juni daar te houden open tuinendagen (in de grachtengordel zijn dan veel tuinen te bekijken). Volgens Albrechts heeft Amsterdam altijd wat met de oorspronkelijk uit Turkije komende tulpen gehad. In de zeventiende eeuw, stegen de prijzen van een bol tot de prijs van een hoofdstedelijk grachtenpand.
Overigens duurde die krankzinnigheid maar drie jaar (1634-1637), waarna velen al hun geld kwijt raakten door die bubbel. Ivens wees er op dat Amsterdam nu, behalve tulpen, ook het Amsterdamse Bos heeft, waarin constant aanpassingen worden ontworpen, maar binnen het nog steeds geldende oorspronkelijke concept. "Ooit was de tulp voor de sultan van Turkije een symbool van rijkdom, maar als zodanig hebben wij nu het bos. Natuurlijk hebben wij ook de Nachtwacht van Rembrandt, maar dit Amsterdamse Bos is veel indrukwekkender."

Rabobank en Aalsmeer Flower Festival

AFF n De zesde editie van het Aalsmeer Flower Festival (AFF), 'het jaarlijkse hoogtepunt van de bloemsierkunst in de Greenport Aalsmeer' vindt plaats op 15 en 16 juni. Rabobank Regio Schiphol heeft ook ditmaal haar naam verbonden aan het kleurrijke evenement. AFF-voorzitter Mariska Foppen is daar blij mee.

Met deze nieuwe sponsorverbintenis blijft de relatie tussen de Rabobank en het Aalsmeer Flower Festival in tact. De bank is vanaf de start betrokken bij het initiatief. Volgens Ron Leegwater, Marketing en Communicatie bij Rabobank Regio Schiphol, is dat niet meer dan logisch.
"Als bank staan we midden in de sierteeltsector. Toen het bloemencorso wegviel, is het Aalsmeer Flower Festival uiteindelijk enthousiast in het gat gesprongen. Er was weer iets nodig dat laat zien dat Aalsmeer het centrum is van de wereldwijde sierteelt. Dat ondersteunen wij van harte."

Toparrangeurs

Het Aalsmeer Flower Festival toont het publiek de ongekende veelzijdigheid van bloemen en planten. Het verrast bezoekers met hoogwaardige decoratieve toepassingen in kunst, design en food. Mariska Foppen: "Ook dit jaar hebben we arrangeurs van topniveau, die de grenzen van onze verbeelding oprekken. Dat zijn Elize Eveleens en Marloes Joore. Zij laten zich inspireren door onze locaties, die ook nog eens zeer verschillend zijn van elkaar: de Historische Tuin in Aalsmeer en het Flower Art Museum. Ik ben benieuwd welke creaties dat oplevert."