Bloemenkrant

18 september 2018

Bloemenkrant 18 september 2018


Slagter doopt Ben Oude Nijhuis dahlia

Dahlia n De jubileumtentoonstelling van de honderdjarige Nederlandse Dahlia Vereniging (NDV) die plaatsvond bij tuincentrum Global Garden in Zwaanshoek was een grote explosie van kleur. De doop van de Ben Oude Nijhuis dahlia zorgde voor een extra feestelijk tintje.


DOOR WILMA VAN VELZEN

De doop van de Ben Oude Nijhuis dahlia werd zaterdagmiddag 8 september door Jan Slagter van Omroep MAX verricht tijdens de drukbezochte jubileumreceptie. Slagter vertelde dat Ben Oude Nijhuis in 2014 in het televisieprogramma van Jeroen Pauw de aandacht vestigde op de slechte omstandigheden in veel verpleegtehuizen. Onderzoek toonde aan dat hoewel de regering voldoende geld beschikbaar stelde de benodigde zorg onder de maat was. "Ben's verhaal inspireerde mij zelf een kleinschalige woonvorm voor mensen met dementie op te zetten met alleen AOW, omdat het vooral de mensen met een kleine beurs zijn die aan hun lot worden overgelaten. In het hiervoor aangekochte klooster in Rotterdam-Overschie, dat naar Ben Oude Nijhuis is vernoemd, zit nooit iemand alleen. Dat nu ook een dahlia zijn naam kreeg, zorgt ervoor dat Ben Oude Nijhuis, die drie weken na de uitzending bij Pauw overleed, voor eeuwig voortleeft."
(Vervolg op Pagina 5)

Bouvardiakweker in Boer zoekt Vrouw

Foto: W.H.Zandbergen

Top n Bouvardia kweker Jaap Vreeken is een van de tien boeren die meedoet aan het tiende seizoen van Boer zoekt Vrouw en vanaf nu wekelijks te zien is. De sierteeltsector is zo opnieuw vertegenwoordigd in het populaire tvprogramma waarin Yvon Jaspers met de boeren op zoek gaat naar de liefde.

Een recordaantal van maar liefst 635 boeren heeft zich aangemeld voor het nieuwe seizoen van Boer zoekt Vrouw. Hieruit zijn tien boeren geselecteerd die via het programma de liefde van hun leven hopen te ontmoeten. Dat geldt ook voor Jaap Vreeken.

Bouvardia

In het voorjaar heeft iedereen kunnen zien hoe Yvon de kersverse boeren heeft voorgesteld. Ze hebben vee, akkerbouw of een kwekerij en wonen verspreid over het land. Hoe verschillend ze ook zijn, ze hebben één ding gemeen: het is hun allergrootste wens om verliefd te worden. Een maatje te vinden om koffie mee te drinken, de dag mee door te nemen en oud mee te worden.

Avontuur

De afgelopen periode waren de vrijgezelle brievenschrijvers aan zet. Zij gingen volop aan de slag. Zondag konden ruim 3 miljoen mensen zien hoe Yvon met de brieven op pad ging naar de boeren die uitkeken naar de nodige post. Vanaf deze week kan iedereen zien hoe het de boeren vergaat op het liefdespad en of Jaap er dan binnenkort een 'maatje' bij krijgt die ook van bouvardia houdt. Jaap kreeg veel brieven en zal dus wekelijks te zien zijn. Zijn avonturen zijn te volgen op televisie en op boerzoektvrouw.nl.

2Dezign n Aan tafel met Organizzazione Orlandelli

Veel gericht publiek voor Autumn Fair

Lisianthus in volle pracht te boek

Jumbo nu ook in Germini

Gerichte belangstelling voor de Autumn Fair en Orchid Plaza

Gerichte belangstelling op Autumn Fair. ( Door Frank de Klerk.)

NAALDWIJK n De standhouders van de Royal FloraHolland Autumn Fair en Orchid Plaza blikken tevreden terug op het aantal bezoekers. De beurs vond op 12 en 13 september plaats op de vestiging van FloraHolland in Naaldwijk.

,,Er is meer aanloop dan vorig jaar'', zegt Michelle Veldhuizen van phalaenopsis-kwekerij Levoplant uit Honselersdijk. ,,Vorig jaar waren er drukke momenten. Nu is het de hele tijd druk.'' Jacco Huibers van succulentenkwekerij Amigo Plant in Heerhugowaard noemt de deelname aan de Autumn Fair een groot succes: ,,Het was meteen druk. Ik heb al diverse bestellingen kunnen plaatsen.''

Glazen Tulp

Amigo Plant won in 2014 met de 'Glowing Star in de Dark' de Glazen Tulp, een succulent, die in het donker licht geeft. De eerste Glowing Star was zilverkleurig maar het assortiment is inmiddels verbreed. ,,Amigo Plant is de grootste succulentenkwekerij van Europa. Wij maken alle kleuren van de regenboog van pastel tot neon'', zegt Huibers. ,,Vorig jaar november brachten wij een zwart-wit geverfde plant op de markt. Nu leveren wij ook de herfstkleuren erbij.''

De Glowing Star wordt in heel Europa verkocht. Dat ligt anders met de Phalaenopsis Disco 3 tak 3 kleur van Orchid Gardens in Roelofsarendsveen. Zoals de naam al zegt, heeft de bloem door toevoeging van kleurstof felle kleuren gekregen. ,,De plant gaat vooral naar Oost-Europa'', weet Geerd Hilgersom van Flora Holland. ,,In Rusland en Polen zijn ze er helemaal gek van. De kleurstof wordt geïnjecteerd in de steel. Er wordt een gaatje gemaakt, de kleurstof wordt ingebracht en het gat wordt dichtgemaakt. Binnen 24 á 36 uur krijgt de plant de gewenste kleur. Er is vandaag nieuwe belangstelling voor de Disco. Ik heb een paar exporteurs gesproken, die de plant in Zwitserland willen gaan afzetten.''

Orchid

Levoplant staat op de Orchid Plaza met 'I like orchids'. Dit label is afgelopen zomer gepresenteerd en heeft drie lijnen. 'I like' streeft naar een Goede Prijs kwaliteit. 'I like supreme' heeft een luxe uitstraling en 'I like duetto' is de absolute top. Naast de stand van Levoplant staat de uit Thailand afkomstige Vanda-orchidee. ,,Het is de meest exclusieve orchidee met de meest felle kleuren'', zegt Steef van Adrichem van kwekerij Anco uit Wateringen. ,,De Vanda groeit het hoogst in de boom en de bloem moet dan extra aantrekkelijk zijn om te worden bestoven. Bijen en insecten weten een bloem aan de grond altijd wel te vinden ook als de bloem bruin of groen is. Boven in de boom moet hij felle kleuren hebben om de aandacht te trekken.''

Snijbloem en plant

De Vanda wordt zowel als snijbloem als met wortel verkocht. Een van de bekendste klanten van Anco is Four Seasons George V hotel dat vlak bij de Champs Elysees ligt. Het is een zeer exclusief hotel, dat een grote aantrekkingskracht heeft op beroemdheden. ,,Het court yard van het hangt de hele zomer vol met 500 Vanda's van acht jaar oud'', zegt Van Adrichem. ,,Dat betekent dat de celebrities van deze wereld tussen onze Vanda's dineren. Andere afnemers zijn de bloemist en de luxe retail. De Vanda is een bijzondere orchidee en daarom ideaal om cadeau gedaan te worden.''

Vakbonden gaan door

Vakbonden voeren de druk op.

Petitie n FNV en CNV Vakmensen zijn een petitie gestart onder werknemers van Royal FloraHolland voor een goede cao. De cao voor het bedrijf is op 1 juli 2018 verlopen.

De cao voor het bedrijf verliep op 1 juli 2018. De komende weken worden handtekeningen opgehaald, zowel digitaal als aan de poort. Werknemers bieden die later aan de directie aan. Vakbonden FNV Agrarisch Groen en CNV Vakmensen onderhandelen al sinds eind april met Royal FloraHolland over een nieuwe cao, vooralsnog zonder resultaat. Jeroen Brandenburg, eerste onderhandelaar FNV Agrarisch Groen: 'We vragen geen gekke dingen, maar blijkbaar is voor FloraHolland elke aanpassing teveel. Het bedrijf stelt alleen maar verslechteringen voor. Werknemers laten nu hardop weten wat ze willen.' Kitty Huntjens van CNV Vakmensen: 'Medewerkers hebben twee wensen: een fatsoenlijke loonsverhoging en gezond de AOW-leeftijd halen, dus een passende seniorenregeling.' Daarnaast hechten medewerkers en FNV en CNV aan een verlaging van de werkdruk en dezelfde beloning voor hetzelfde werk voor iedereen.Bij Royal FloraHolland werken ongeveer 3.000 mensen.

BDO partner van World Horti Center

BDO n Accountants & Adviseurs is als nieuwste partner aanwezig op de expositievloer van World Horti Center.

Cees Uitbeijerse, partner bij BDO Haaglanden en tuinbouwspecialist: "Bij een internationale tuinbouw hotspot als World Horti Center, waar innovatie, onderzoek en duurzaam ondernemerschap samenkomen, hoort BDO ook aanwezig te zijn. Wij hebben veel ervaring in de flowers- en foodsector met de nadruk op het mkb/familiebedrijven. BDO is daarom graag zichtbaar in het hart van de tuinbouwsector. Het internationale karakter van World Horti Center past goed bij BDO, met ons internationale netwerk van ruim 1.400 vestigingen in 158 landen is er veel kennis paraat". World Horti Center is hét mondiale kennis- en innovatiecentrum van de glastuinbouw en ontvangt jaarlijks ruim 25.000 vakbezoekers vanuit de hele wereld. World Horti Center heeft ruim 100 participanten op de vloer.

Bijpassen

Floriade, een achterhaalde manifestatie, heeft het moeilijk. De complete Raad van Toezicht en de algemeen directeur stapten op; enig overgebleven directielid Jan-Willem Griep is nog herstellend van een zwaar ongeluk. De happening in 2022, als wereldetalage vol concurrenten van de Nederlandse sierteelt, wordt anders dan alle vorige Floriades, zei de directie. Dat verhaal klonk elke tien jaar en er veranderde eigenlijk niks. Organisatoren vertelden ook steevast dat er geen geld meer bij zou moeten, terwijl iedereen uit ervaring wist dat het wishful thinking is. Het wordt betalen voor Almere, de enige aandeelhouder van de komende Floriade. Die gemeente maakt er dan ook een stedenbouwkundig project van, een reden waarom de RvT, zeg maar bestuur, verdween. Organiseren van een tuinbouwtentoonstelling en bouwen van de nieuwe wijk zijn twee aparte dingen, vond de vorige RvT. In het gemeentelijke besluit die twee halverwege met elkaar te verweven zag hij een koersverandering. Het was blijkbaar een poging van B&W de groeiende tegenstand in de gemeenteraad te beteugelen. Er is nu een interim RvT, waarin Jan de Vries van de Nederlandse Tuinbouwraad (instantie die alleen in de Floriade bestaansrecht vindt) terugkeert en waarvan oud-wethouder van Amsterdam (VVD) Eric van den Burg voorzitter is. In Almere nam wethouder Loes Ypma het Floriade-dirigeerstokje over van PvdA-partijgenoot Tjeerd Herrema, die moest aftreden op beschuldiging van seksuele intimidatie van een journalist. Het lijkt gokken voor Almere hoeveel zij achteraf moet bijpassen…

5 / 14

Tussen de bloemen even bijpraten met goede bekenden.

Kleurrijke eeuwling

Veel belangstelling voor de prachtige expositie.
Een ware kleurexplosie.
Dahlia's in verschillende vormen.

De Ben Oude Nijhuis dahlia is wit-roze en werd veredeld door Henk van Eeuwijk uit Lisserbroek. Van Eeuwijk keek goedkeurend toe hoe Slagter de nieuwe dahlia doopte met champagne. Deze dahliadoop kwam tot stand omdat het bestuur van de honderdjarige NDV aandacht wilde geven aan de oudere medemens.

Vervolg van VP


Eerder plantten bestuursleden al kleurrijke dahlia's in de tuin van het Ben Oude Nijhuis verzorgingshuis.


DOOR WILMA VAN VELZEN

Dahlia's World Wide

In zijn toespraak benadrukte NDV-voorzitter Jos Eijking dat de jubileumtentoonstelling zijn themanaam Dahlia's World Wide eer aan deed. "Hier staat een heel trotse voorzitter" zie hij. "Want toen wij onze leden tijdens de algemene ledenvergadering vroegen invulling aan de tentoonstelling te geven, hadden we niet gedacht dat dit zo'n uitbundige presentatie zou worden!

De dahlia komt uit Mexico en is wereldwijd verspreid. Het internationale karakter is duidelijk in de tentoonstelling aanwezig, evenals de vele vrolijke Mexicaanse accenten."

Kleinzoons

Opgetogen verwelkomde Eijking ook de kleinzoons van John Dix en Hendrik Hornsveld, de oprichters van de NDV en memoreerde hij dat het product dahlia juist in het jubileumjaar zoveel aandacht krijgt. Een heel bijzondere gast was ook Dave Reid van de Engelse National Dahlia Association. Deze krasse 90-jarige beklom het podium voor het uitspreken van zijn complimenten voor de prachtige jubileumshow. Tevens roemde hij de prominente rol van Nederland in de veredeling van veel nieuwe dahlia's en vertelde enkele anekdotes.

Kleurexplosie

De tentoonstelling zelf was een explosie van kleur waarbij honderden soorten dahlia's in al hun verschijningsvormen te zien waren. Bij het begin een dahliaschilderij om een dahliafoto van jezelf te maken, een vrouwfiguur in een prachtige dahliajurk en de reusachtige bloeiresultaten van de oranje dahlia My Pride. Deze maakten deel uit van de ledencompetitie 'wie kweekt de grootste dahlia'.

Domtoren

Beeldschoon waren eveneens de arrangementen in meerdere internationale stijlen en prachtige showkamers van de aangesloten dahliaverenigingen waaronder Ons Genot uit Utrecht. Deze bevatte zelfs een miniatuur van de Utrechtse domtoren van de hand van Frans Ritzer.
Zijn vrouw Lida was er ook en vertelde dat zij puur uit liefhebberij sinds enkele jaren dahlia's kweekte. "Mijn buurvrouw op de tuin is bestuurslid Wil Dat en bij haar kan ik terecht met al mijn vragen. Ik heb nog veel te leren, waaronder goed dieven. Maar zo bezig zijn met de dahlia's is ontzettend leuk."

Foto links boven: De 90 jarige Dave Reid NDA Engeland spreekt tijdens het 100 jarig bestaan van de Nederlandse Dahlia Vereniging.

Chrysantenpromotie loont zeker

Brigitte Hagen is blij met het imago van de chrysant.

Zeker n Dat promotie loont bewijst de meerjarige investering in chrysantenpromotie in Duitsland. Hierin werd onder andere samengewerkt met de Duitse bloemistenvereniging FDF, Duitse vakbladen en groothandelaren en heeft de chrysant weer een vaste plek gegeven binnen het assortiment van de Duitse bloemist.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Chrysanten in vele soorten en kleuren.

"En dat is nog niet alles" zegt Brigitte Hagen van Concept Factory als projectleider voor de collectieve promotie van chrysanten. "Tegelijkertijd zagen we een stijgende trend van de chrysantenconsumptie in Duitsland. Bijzonder, omdat in dezelfde periode de algehele Duitse bloemenconsumptie een licht dalende trend liet zien. Dit blijkt uit zowel de douanecijfers als de cijfers van de consumenten tracker van Royal FloraHolland. Duitse bloemisten geven bovendien herhaaldelijk toe verrast te zijn door de variatie in het chrysantenassortiment en de creatieve mogelijkheden."

Vrolijk gevoel

"De promotiecampagne voor chrysanten is opgestart als een imagocampagne die in eerste instantie gericht was op bloemisten met de focus op Duitsland" stelt Hagen. "Onderzoek uit 2010 toonde aan dat bloemisten veel vooroordelen hadden en ervan overtuigd waren dat consumenten buiten de herfst geen chrysanten wilden. Het consumentenonderzoek liet echter zien dat de consument juist wel open stond voor chrysanten. Ruim 80% vond het een aansprekende bloem die een vrolijk gevoel opriep, ook buiten de herfst. Maar ook de mooie kleuren en lange houdbaarheid karakteriseren de chrysant. Met deze waardevolle informatie zijn we aan de slag gegaan."

Verfrissende invulling

Inmiddels is de campagne verder uitgerold om de chrysant, behalve bij bloemisten, ook bij de supermarkten beter te positioneren. "Samen met verschillende internationale ketens en hun leveranciers, geven we het chrysantenschap op basis van consumenten behoefte een verfrissende invulling. Ook daar wordt groei gerealiseerd. Betere aansluiting bij de consument verhoogt bij de betreffende ketens de koopbereidheid en de waardering voor boeketten."

Stijgende interesse

Vanuit een ketenbrede benadering loopt er richting consumenten een PR-campagne waarmee op meerdere momenten in het jaar wordt getoond dat chrysanten dagelijks plezier kunnen brengen. "Over de hele breedte merken we dat het imago van de chrysant sterk verbeterd is. Elk jaar stijgt het aantal publicaties en de nieuwe generatie bloggers gaat helemaal los met ons product. En dat de consumentenpanels van Royal FloraHolland eveneens een stijgende interesse voor chrysanten bij de jongere generatie van 19 tot 30 jaar laten zien is uiteraard een welkome ontwikkeling."

Meer campagnes

"Vorig jaar is de promotie in Engeland gestart met de focus op bloemisten. Evenals in Duitsland zoeken we ook hier samenwerking met de Engelse bloemistenvereniging en andere toonaangevende partijen. Laten zien hoe veelzijdig het assortiment en toepassingsmogelijkheden zijn staat voorop. Tevens worden de promotiepijlen op Rusland en Polen gericht. De aanpak is hetzelfde, alleen werken we hier met weer andere partijen. Het mooie dat we zien in elk land is dat als we bloemisten uitdagen zij volledig los gaan en we chrysanten terugzien in allerlei items zoals bruidswerk, fashion, sprankelende arrangementen en boeketten.

Vervolg op Pagina 9

Promotie maken we overigens voor de gehele categorie snijchrysant, waarbij we geen verschil maken tussen troschrysant, pluischrysant en Santini."

Just Chrys
De campagne voor chrysanten is behalve één van de langst lopende productpromoties binnen de sierteelt, ook de meest succesvolle. Met bijna 100% draagvlak wordt deze productpromotie al jarenlang ondersteund door zowel de Nederlandse chrysantenveredelaars als de kwekers. De collectieve chrysantenpromotie is sinds 2013 door Stichting Chryson ondergebracht bij Concept Factory. Daarvoor lag de promotie bij Bloemen Bureau Holland (BBH). Hagen was ook toen al via BBH bij de chrysantenpromotie betrokken. "Eind 2005 is gestart met de promotiecampagne 'Just Chrysanthemum' ofwel 'Just Chrys'. Het doel is door de keten heen te laten zien dat juist de chrysant een bloem is voor verrassend en eigentijds bloemwerk, betaalbaar en bovendien gewild bij consumenten."

Chrysantenkrimp resulteert in betere prijsvorming

De chrysant blijft een gewild product.

Prijs n De krimp van vijfentwintig hectare, zo'n vijf procent van het chrysantenareaal, heeft geresulteerd in een betere prijsvorming.

Ondanks de krimp blijft chrysant met 450 hectare en 340 aanvoerders nog steeds het grootst geteelde product in Nederland. Alle ontwikkelingen worden nauwlettend gevolgd door Royal FloraHolland productmanager Dirk van Vuurde. Sinds een jaar doet hij dit samen met Remco van Leeuwen, die evenals Van Vuurde goed thuis is de chrysanten. "Naast de gebruikelijke veilingtaken houden we ons ook bezig met een aantal actuele zaken zoals onderzoek naar het krimpende areaal chrysanten, de prijsvorming van Santini's en duurzaamheid. Zo weten we dat het krimpende areaal mede veroorzaakt werd door enkele bedrijfsbeëindigingen en een aantal kwekers overstapten naar het product Lisianthus."

Dirk van Vuurde en Remco van Leeuwen tussen de chrysanten.

Prijsvorming

"De grootste krimp zagen we bij de troschrysanten, ten opzichte van vorig jaar zo'n 6% in stuks" vult Van Leeuwen aan. "Dat zorgde ervoor dat de gemiddelde prijs tot nu toe ruim vier cent hoger ligt dan in de eerste negen periodes van vorig jaar. De Santini's deden gemiddeld bijna een cent meer. We verwachten dat deze positieve prijsvorming ook de komende weken doorzet. De aanvoer van de geplozen chrysanten steeg met ruim 4%. De gemiddeld prijs bleef hiervan helaas vier cent achter op vorig jaar." De grootste afzetmarkten zijn het Verenigd Koninkrijk en Rusland, met de grootste pieken in het voorjaar de Engelse Moederdag en Russische Vrouwendag. "Maar ook de eerste schooldag in Rusland die zojuist achter de rug is leverde uitstekende verkopen op. Feestdagen van oudsher zoals Allerzielen en Allerheiligen nemen daarentegen af in populariteit. Het Verenigd Koninkrijk is nog steeds het belangrijkste afzetland, maar we volgen alle ontwikkelingen rond de Brexit."

Rusland

Van Vuurde ziet in de afzet een duidelijke splitsing tussen kwekers die zich richten op retail en de groothandel. "Voor Retailkwekers is het Verenigd Koninkrijk het belangrijkste afzetland. Hier gaat meer dan 25% van de chrysanten naartoe. Voor groothandelskwekers is Rusland het belangrijkste afzetland. Met name voor de geplozen chrysanten en de zware trossen, alhoewel we de laatste jaren een verschuiving zien van de zwaardere geplozen chrysanten naar de troschrysanten. Rusland toonde zich de afgelopen twee jaar als de grootste groeimarkt voor chrysanten. Wel blijft de Russische Roebel (RUB) een belangrijke factor om rekening mee te houden. De koers stond 7 september rond de 80 RUB voor een Euro en dat was vorig jaar rond deze tijd 66 RUB voor een Euro. De bloemen zijn hierdoor duurder geworden voor de Russen, maar voorlopig zien we nog groei en positieve cijfers."

Duurzaam

De eisen van de retailers worden steeds zwaarder. Ook vanuit de groothandel wordt meer naar duurzaam geteelde producten gevraagd constateert Van Leeuwen. "Een belangrijk initiatief in de sector is het Floriculture Sustainability Initiative (FSI) waarin momenteel vijfenveertig internationale organisaties samenwerken om de sector verder te verduurzamen. Royal FloraHolland is als lid aangesloten bij FSI en neemt deel in het bestuur. Een concreet doel is dat in 2020 alle door FSI-leden geproduceerde en verhandelde bloemen en planten 90% duurzaam zijn.''

Chrysantenpromotie loont zeker

n Brigitte Hagen: 'Imago van de chrysant is sterk verbeterd'

Vervolg van Pagina 7

Promotie maken we overigens voor de gehele categorie snijchrysant, waarbij we geen verschil maken tussen troschrysant, pluischrysant en Santini."

Just Chrys
De campagne voor chrysanten is behalve één van de langst lopende productpromoties binnen de sierteelt, ook de meest succesvolle. Met bijna 100% draagvlak wordt deze productpromotie al jarenlang ondersteund door zowel de Nederlandse chrysantenveredelaars als de kwekers. De collectieve chrysantenpromotie is sinds 2013 door Stichting Chryson ondergebracht bij Concept Factory. Daarvoor lag de promotie bij Bloemen Bureau Holland (BBH). Hagen was ook toen al via BBH bij de chrysantenpromotie betrokken. "Eind 2005 is gestart met de promotiecampagne 'Just Chrysanthemum' ofwel 'Just Chrys'. Het doel is door de keten heen te laten zien dat juist de chrysant een bloem is voor verrassend en eigentijds bloemwerk, betaalbaar en bovendien gewild bij consumenten."

Eerste Lisianthus Eventboek gelanceerd bij de VBW Flowercup

Boek n Lisianthus The Special Flower, het promotiecollectief voor de Nederlandse Lisianthussector, heeft gisteravond de eerste exemplaren van het Lisianthus Eventboek uitgereikt aan de bloemisten tijdens de VBW Flowercup "Florall Inspiration" in Veenendaal.

Het 100 pagina's tellende hardcover boek met de titel Events staat vol met inspirerendgefotografeerde boeketten en bloemwerk die de schoonheid en kracht van Lisianthus laat zien. De lezer wordt in het boek meegenomen op een reis van event naar event. Van de sterke symboliek van Lisianthus, naar de liefde en het huwelijk, de feestdagen, de seizoenen tot het afscheid, het boek is een complete belevenis geworden.

Eventboek

De foto's voor het Eventboek zijn tijdens verschillende fotoshoots op veel plaatsen over de hele wereld geschoten. Het boek wordt verspreid onder telers, groothandelaren en bloemisten die de foto's en het materiaal van de fotoshoots gratis kunnen gebruiken, bijvoorbeeld voor hun eigen site of Facebookpagina. Achterin het boek is het volledige Lisianthus assortiment opgenomen, gesorteerd op type en kleur.

Dit eerste exemplaar van het Lisianthus Eventboek bevat prachtige beelden en praktische informatie dat smaakt naar meer.

Bent u ook geïnteresseerd of wilt u meer weten over het Lisianthus Eventboek, neem dan contact op via info@2dezign.nl of www.lisianthus.nl

Berg Roses start met de verkoop waxrozen


Wax n Berg RoseS neemt de verse wax rozenlijn van Primera Fashion Flowers over van B&G de Mooij. Van den Berg Roses uit Delfgauw voegt met de verse Hollandse rozen in wax een extra waarde toe aan haar brede en exclusieve pakket van rozen. Na de vorige week aangekondigde samenwerking met Van der Drift Roses voor de rode roos Red Naomi, heeft Berg RoseS met B&G de Mooij een overeenkomst gesloten om de verse Nederlandse waxrozen van het merk Primera Fashion Flowers onder het merk Berg RoseS te verkopen. Het voordeel voor de klant is dat er geen voorraad meer hoeft worden aangehouden, de rozen realtime via VMP beschikbaar zijn en direct vers geleverd kunnen worden vanaf de kwekerij.

Welkome aanvulling

In het najaar omhullen we ons graag met warmte, licht en een toefje glitter. Inspirerend, tijdloos of juist
passend bij de nieuwste trends; de prachtige waxrozen van Berg RoseS zijn sfeervol en kleuren iedere dag. De waxrozen worden geleverd in Avalanche+ van Van den Berg, zijn van constante kwaliteit, beschikbaar in 60 en 70 cm en leverbaar in de verpakking van Berg RoseS.
De productie van de waxbloemen is in handen van TMC productions uit Rijnsburg die al vele jaren
ervaring heeft in het waxen van Avalanche+. B&G de Mooij, het bedrijf uit Honselersdijk, dat actief is als platform en dienstverlener voor groothandelaren, lijnrijders en online bloemistenleveranciers, zal het merk Primera Fashion Flowers blijven voeren. De gewaxte rozen, net als de overige assortiment zoals zijden rozen, blijven beschikbaar en af te nemen via B&G de Mooij.

11 / 14

12 / 14

Van Geest ProductProof

Proof n Sinds afgelopen week zijn de resultaten van de residuanalyses van D.C. van Geest potplanten inzichtelijk via ProductProof.

Het bedrijf liet al jaren monsters nemen om het residu in de planten vast te kunnen stellen. Nu is dit ondergebracht bij MPS, die samples nemen om de diverse planten uit het assortiment te kunnen monitoren. In combinatie met een nauwkeurige registratie van de aanwezige en gebruikte gewasbeschermingsmiddelen beoordeelt MPS of de producten van het bedrijf schoon zijn. Het is nu mogelijk om deze inkijk in de producten van D.C. van Geest potplanten te nemen. Door te koppelen met het bedrijf blijven klanten op de hoogte.

D.C. van Geest potplanten nodigt haar klanten uit om deze koppeling te maken en steeds op de hoogte te blijven. Naast ProductProof is het bedrijf MPS A, -Socially Qualified en -GAP gecertificeerd. De teelt van phalaenopsis is volledig biologisch ingericht en voor de groene planten wordt ook nauwelijks chemie ingezet. Met het juiste teeltrecept en biologie zijn de producten erg goed te telen. Een constante uitdaging, die het bedrijf graag aangaat. Het assortiment van D.C. van Geest potplanten bestaat uit diverse soorten grootbloemige phalaenopsis en multiflora types in potmaat 9 en 12cm en uit groene tropische kamerplanten zoals Areca (Dypsis) en Musa (Banana). Op de verschillende locaties in Westland wordt er met dezelfde methodiek gewerkt. D.C. van Geest potplanten is geregistreerd onder MPS nummer 600780.

Doop Germini 'Jumbo'

Doop van de Jumbo Bloem. Foto: Photo Republic / Bibi Neuray

n CEO Colours of Nature en Jumbo supermarkten

Germini n Als eerste supermarkt in Nederland krijgt Jumbo een eigen bloem; een geelzwarte germini in de huisstijlkleur van het familiebedrijf. De eerste Jumbo bloem werd vandaag geplukt en door Sarah Dikker, Hollands Beste Bloemstyliste, verwerkt in een prachtig boeket. Vervolgens werd de bloem officieel gedoopt door Frits van Eerd, CEO van Jumbo. De bijzondere germini is in nauwe samenwerking met Jumbo ontwikkeld door Colours of Nature en vanaf 10 september verkrijgbaar op de bloemenafdeling van alle Jumbo supermarkten.

De Jumbo.

Colours of Nature uit De Lier is een Nederlandse coöperatie van minigerbera-kwekers – de germini. Zij zijn de afgelopen twee jaar druk beziggeweest om een germini te kweken die gedurende het hele jaar verkrijgbaar is, van uitstekende kwaliteit is en exact overeenkomt met de kleuren van Jumbo. De Jumbo bloem heeft – net als de andere bloemen die bij Jumbo verkocht worden - een zeven dagen versgarantie.

Herkenbaar

"Met bloemen en planten kun je onderscheidend zijn van andere supermarkten. Het is de eerste indruk die de klant bij binnenkomst van een winkel krijgt en de laatste indruk waarmee hij of zij weer naar buiten gaat. Daarom zijn we twee jaar geleden de zoektocht naar onze eigen Jumbo bloem begonnen", aldus Frits van Eerd, CEO van Jumbo. "We kozen voor een germini, omdat deze zo herkenbaar is. Colours of Nature heeft de Jumbo bloem precies in onze kleuren weten te kweken. We zijn er heel trots op dat we nu een unieke bloem hebben. Eentje die er alleen voor onze klanten is."

'Vrolijke uitstraling'

Sarah Dikker, bekend als bloemstylist in verschillende tv-programma's en magazines, mocht het eerste boeket met de Jumbo bloem samenstellen. En dat deed ze met plezier: "De Jumbo bloem laat zich uitstekend combineren met andere bloemen. Deze germini geeft in de zomer een vrolijke uitstraling en in de herfst combineert de Jumbo bloem mooi met oranje, rode en roze bloemen voor een boeket met een warme uitstraling", legt Sarah uit. "Ik ben vereerd dat ik de nieuwe Jumbo bloem mocht presenteren in een prachtig boeket en daarmee heb bijgedragen aan de doop van deze nieuwe bloem."

Assortiment

De Jumbo bloem wordt toegevoegd aan het 2 voor 5 euro assortiment en is vanaf 10 september verkrijgbaar op de bloemen- en plantenafdeling van alle Jumbo supermarkten.

Klanten die geld kosten

Foto van Arrangement Beautiful Bloom.

Meer n Inzicht krijgen in indirecte kosten en de resultaten die je per klant en product behaalt, geven je de feiten op basis waarvan je meer winst kunt gaan maken.

Weten wat je margekillers zijn en het vergelijken van gegevens met geanonimiseerde andere sierteelt groothandelsbedrijven en -exporteurs geven je houvast voor verbeteringen en meer winstgevendheid. Alles begint met het krijgen van inzicht in de brutowinst en indirecte kosten van klanten en producten voor je bedrijf. Wanneer je de indirecte kosten per klant van de brutowinst aftrekt, krijg je inzicht in wat je echt verdient aan je klant. Het verrekenen van deze kosten (zoals vastgoedkosten en personeelskosten) helpt je inzicht te krijgen in de werkelijke winstgevendheid per klant. Er zijn meerdere manieren om indirecte kosten toe te kennen aan een klant. Zo kom je erachter wie van je klanten en producten de toppers en hekkensluiters zijn en al dan niet relevant voor jouw bedrijf.

Margekillers?

Er zijn tien duidelijke oorzaken die voor hoge kosten zorgen en daarmee de marges in gevaar brengen. Krijg je grip op deze 'margekillers', dan krijg je meer 'perfecte orders', minder faalkosten en meer tevreden klanten. Deze tien oorzaken zijn in 4 hoofdgroepen in te delen:On time: Het niet op voorraad hebben van producten; de transporteur levert niet op tijd.In full: Je klant kan het product niet vinden in het assortiment; het niet compleet kunnen leveren van een zending.No error: Fouten en schades bij het verzamelen en leveren van orders; retouren van producten en coulance bij credit nota's; het niet berekenen van de juiste prijs; het niet factureren van orders.No contact: Onnodig contact met de klant over de order; het weglopen van ontevreden klanten. Op welke klanten en producten verdien jij geld? En beschik je over op feiten gebaseerde informatie om inzichten te krijgen dat je daadwerkelijk aan een klant of product verdient. Voor info: Peter Rosman, 06 83 22 03 46. Peter@wdd.nl

Decorum lanceert duurzaam Label

Duurzaam n Met het oog op het verduurzamen van de sierteeltsector brengt Decorum een nieuwe lijn op de markt: Feel Green. Als lid van het Floriculture Sustainable Initiative staat duurzaamheid hoog op de agenda van afzetcoöperatie Decorum.

Met Feel Green gaat Decorum een stap verder op het gebied van duurzaam produceren van planten en bloemen. De coöperatie stelt hoge duurzaamheidseisen aan kwekers die Feel Green uitleveren, alsmede aan de verpakkingsmaterialen. Decorum kwekers die Feel Green producten leveren zijn in het bezit van de kwaliteits- en duurzaamheidscertificeringen MPS SQ, MPS GAP en MPS-ProductProof. Niet alleen het product is duurzaam; de verpakking is gemaakt van afbreekbare en hernieuwbare materialen die worden geleverd in een papieren hoes en in een kartonnen tray.

Afgelopen week verschenen de eerste Feel Green producten van Decorum kwekers Ten Have Plant en Ammerlaan-Sosef in de markt. De eerste reacties vanuit de markt zijn positief. "Mijn klanten zijn blij dat ze voor steeds meer producten kunnen kiezen waarvan ze weten dat het goed zit. Dan bedoel ik goed qua certificeringen en met een duurzame verpakking. 'We blijven Feel Green doorontwikkelen", aldus Gertjan Sosef. De komende weken breidt het Feel Green assortiment verder uit, welke Decorum tijdens de Royal FloraHolland Trade Fair Aalsmeer 2018 presenteert. Het op de markt brengen van een duurzaamheidslabel past in de strategie van Decorum, waarin duurzaamheid een belangrijke rol speelt. De coöperatie heeft als ambitie om al haar leden minimaal MPS of Global GAP te certificeren en ook een sociaal certificaat zoals MPS SQ te laten behalen.