Bloemenkrant

5 februari 2019

Bloemenkrant 5 februari 2019


Eigentijdse en kleurrijke IPM Essen

IPM n ESSEN 2019 mag worden genoteerd als een geslaagde beurs met 1546 exposanten uit 46 landen uit de tuinbouwsector. Zo'n 53.000 nationale en internationale bezoekers hebben de beurs van 22 tot 25 januari bezocht waar 1546 exposanten uit 46 landen.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Thema's als duurzaamheid en klimaatverandering zijn momenteel het gesprek van de dag. Zo ook tijdens de IPM ESSEN 2019 die gezien wordt als de grootste toonaangevende tuinbouwbeurs ter wereld. Oliver P. Kuhr, CEO Messe Essen, blikte terug dat IPM ESSEN zich opnieuw heeft bewezen. "Op de internationale kalender van de groene sector wordt de beurs al vele jaren gezien als een absolute must en ook deze keer was het een beurs van topklasse. Het aandeel buitenlandse bezoekers was ongeveer veertig procent wat het internationale karakter van de IPM ESSEN bevestigt. Partnerland was België, waarop een veelzijdig beursprogramma was afgestemd. Dit leverde een toename op van meer uit België afkomstige beursbezoekers."

Opvallend was in vrijwel alle hallen de toenemende hoeveelheid producten op het gebied van duurzaamheid en geschiktheid ten aanzien van klimaatverandering.

Vervolg op P14 en P16

Foto: W.H.Zandbergen

Antenna in Bedrijfs- Profiel

Hortensia kleurrijk in Growers Pride

Bloemen in Beweging neusje van de zalm

2Dezign n Floradecora en Christmas World een feest

Corokia virgata Maori Green & Maori Silver wint Award IPM

Corokia virgata Maori Green & Maori Silver van Addenda (NL) uit Honselersdijk is tijdens de vakbeurs IPM 2019 in Essen (D) bekroond met de Show Your Colours Award IPM 2019.

Een bezoekersjury en een vakjury kende deze award toe omdat het totale plaatje van de plant, qua uiterlijk en communicatie, klopt. De prijs werd aan Corina van der Heiden van Telersvereniging Addenda overhandigd door juryvoorzitter Oliver Mathys in de BIZZ Holland stand.

Award

Corina van der Heiden was zeer verheugd met de bekroning. "Het winnen van de Show Your Colours Award IPM 2019 is een mooie spin-off om ons product nog steviger in de markt te zetten", aldus Van der Heiden van Addenda.

De jury was unaniem in haar oordeel over de inzending van Addenda, waarbij alles klopte. Een mooi en duidelijk label met goede informatie voor de consument, een trendy plant en de volledige communicatie rondom het product maakte dat deze nominatie bekroond werd met de award. Voor de overige en toekomstige inzendingen had de jury nog als tip om het label beter af te stemmen op de prachtige producten.

Tweede en derde plaats

De tweede plaats was voor Wonder Tree fruit trees van Fruithof uit Kapelle (NL). Hydrangea macrophylla x H. scandens 'French Bolero' ingezonden door van Vegepolys uit Angers Cedex (F) eindigde als derde. De andere genomineerde planten waren Camellia japonica Winter Perfume Pink & Pearl van Van Son & Koot (NL), Cordyline-Mix van About Plants Zundert (NL), Cyclamen persicum Indiaka (div. kleuren) van Morel Diffusion SAS (F), Dianthus Pink Kisses van Selecta One (D), Laurus nobilis Feel Green Kitchen Bay tree van GOVA Decorum (NL), Lavandula intermedia Phenomenal van Joh. Stolwijk & Söhne (NL), Lucky Berry 4-month strawberry van Diederk Heinje icm BCM Baumschule Christoph Marke (D) en Rubus-Mix van Jungheim Boomkwekerijen (NL).

Jurering

De genomineerde planten en concepten stonden op de beurs in de stand van BIZZ Holland tentoongesteld. De bezoekers konden t/m donderdagochtend door middel van speciale muntjes hun stem uitbrengen op hun favoriete plant/concept. Een vakjury bestaande uit Linda Hoogendoorn – Veelenturf (Stichting Beurshal), Jacqueline van der Burg (Varb), Sytse Berends (Blunt Communicatieadvies), Oliver Mathys ("I green you") en Andreas Henk (vakjournalist Gabot – Das Gartenbau Portal), beoordeelde de inzendingen op donderdagmiddag.

Het oordeel van de jury, samen met de stemmen via de muntjes leverde Corokia virgata Maori Green & Maori Silver de Show Your Colours Award IPM 2019 op.
De Show Your Colours Award IPM 2019 is een samenwerking tussen beursorganisatie IPM en BIZZ Communications.

Afrikaanse rozenkweker mikt op Valentijnsdag

Directeur Kipng'etich Arap Korir Bett kwam voor de Meet en Greet naar Naaldwijk

n Meet and Greet Flora Holland

Tros n Afrika staat bekend om de trosrozen in de supermarkt. Sinds een aantal jaren komen uit Kenia echter steeds meer grootbloemige rozen, die aan Europese standaardkwaliteit voldoen. Kenia stond donderdag 24 januari centraal op de Meet and Greet van FloraHolland in Naaldwijk.

DOOR FRANK DE KLERK

,,Het is een jaarlijkse activiteit om een aanbieder onder de aandacht te brengen. Dit jaar is dat Flora Ola uit Kenia'', zegt Wilco Koek van FloraHolland. ,,Het bedrijf is onlangs uitgebreid met zes hectare en komt met acht nieuwe soorten op de markt. De roos Red Lion bijt het spits af met het oog op Valentijnsdag. De komende maanden volgen de zeven andere variëteiten. De kwaliteit van de rozen uit Kenia is sterk verbeterd. Om de kwaliteit van de productie te verbeteren zijn de Afrikanen op Europese rozenkwekerijen komen kijken. Het is niet voor het eerst dat wij een Afrikaans bedrijf promoten. Vorig jaar september stond het Keniaanse bedrijf Panocal centraal. Ook dit bedrijf heeft het assortiment aangepast aan het hoger segment van de markt. Veel Nederlandse rozenkwekers zoals Van den Berg Roses kiezen ook voor goedkoper produceren in het buitenland. Het bijzondere aan Flora Ola is echter dat het bedrijf geen Nederlandse maar Keniaanse eigenaren heeft.''

Promotie

Directeur Kipng'etich Arap Korir Bett is voor de Meet en Greet naar Naaldwijk gekomen. ,,Ik kom twee keer per jaar voor promotie van onze bloemen naar Nederland'', zegt de Keniaan. ,,Wij hebben in ons assortiment 40 variëteiten en 98 procent van onze omzet loopt via FloraHolland. Wij houden van de veiling omdat deze ons de gelegenheid biedt om met andere telers mee te dingen naar marktaandeel. Het resultaat is dat wij nu exclusief voor enkele kopers kweken.'' Flora Ola ligt op een hoogte van ongeveer 1900 meter in Centraal Kenia nabij Nakuru, de vierde stad van het land en het bekende natuurreservaat Lake Nakuru. Het is een jong bedrijf opgericht in 2011. In de afgelopen jaren vond een spectaculaire groei plaats naar 28 hectare rozen en acht hectare zomerbloemen. Flora Ola heeft acht leveranciers van jonge planten waaronder de Nederlandse bedrijven Interplant en Dümmen Orange.

Biologische bestrijding

De productie voldoet eveneens aan Europese milieu eisen. ,,Wij hebben het gebruik van chemische middelen teruggebracht om schade aan het milieu te voorkomen'', zegt Kipng'etich Arap Korir Bett. ,,Wij passen biologische bestrijding door middel van bijen toe. Ik ben overigens niet van de groene vingers maar doe de zakelijke en financiële kant van het bedrijf. De kwekerij telt 400 medewerkers en er is nauwelijks verloop. Dat betekent dat het personeel het naar de zin heeft. De medewerkers krijgen bedrijfstrainingen en hebben recht op medische zorg. Er is busvervoer tussen woonplaats en bedrijf georganiseerd.Wij willen in februari 3 miljoen stelen via FloraHolland verkopen. Februari is voor ons de beste tijd van het jaar. De Red Lion heeft een vaasleven van 12 tot 14 dagen. De bloem, de steel en het blad voldoen aan de Europese standaarden. Ook de houdbaarheid van de zomerplanten is uitstekend. De zomerbloem Anigozanthos Kagaroo Gold Fever heeft een vaasleven van twintig dagen. Het is een premium quality variëteit.''

COO bij Van den Bos Flowerbulbs

Bas Bakker, COO bij Van den Bos Flowerbulbs.

COO n Van den Bos Flowerbulbs heeft de missie het beste bloembollenteam van de wereld te realiseren.

Om deze ambitie te bewerkstelligen wordt de directie van Van den Bos uitgebreid met een nieuwe COO, 'Bas Bakker'. Hans Kleijwegt gaat zich als CEO richten op strategie, overnames en new business development. Per 1 februari is Bas verantwoordelijk zijn voor Commercie & Operatie binnen de groep. Zijn focus voor de eerste maanden komt te liggen op het kennismaken met de bollenwereld en de processen. Bas is 1 december reeds gestart bij Van den Bos Freshpartners in Poeldijk. Na zijn studie International Business heeft Bas diverse commerciële functies bekleed en een brede ervaring opgedaan op het gebied van strategie, category management, product marketing, supply chain management en logistieke dienstverlening.

Beurs

Nog even over IPM in Essen, de grootste en belangrijkste beurs voor de sierteelt in Europa. Dus vroeg ik mij af waarvoor al die ándere beurzen op het continent (of het met Brexit bedreigde VK) er zijn. Tijdens IPM ontdekte ik dat ook telers zichzelf die vraag stelden. Mocht ik dus dom zijn, dan in commissie.

Natuurlijk is de ene beurs de andere niet. Maar er lijken er steeds meer te komen. En allemaal uniek, als ik de promotie mag geloven. "Om klanten er bij te krijgen, heb ik zo'n stand niet nodig", vertelde mij ooit wijlen Maurice Zurel, destijds zo'n beetje de grootste bloemenexporteur ter wereld. "Maar als ik er niet ben, vraagt iedereen naar het waarom," zei hij. Dus was er een inzending van zijn bedrijf op de niet meer bestaande Vaktentoonstelling in Aalsmeer. Organiseren van beurzen werd een sector op zichzelf, met een eigen verdienmodel. Maar onder wie er genoeg van hebben, ontmoette ik voorzitter Jack Goossens van de Raad van Commissarissen van Royal FloraHolland. Hij had niks tegen die vele beurzen en had er vroeger ook stands. Hij en zijn broer drijven een Laurierkwekerij GovaBV in Nispen, waarvoor hij de verkoop voor zijn rekening neemt. "Ik stond dus op veel van die beurzen. Maar daar zag ik dezelfde klanten als op de IPM. Ik kom nu alleen nog hier en op de Trade Fair in Aalsmeer." Als anderen constateerde hij dat die grote beurs in Essen de belangrijkste is in Europa, waar alle geledingen van de sierteelt bijeen komen. En één beurs kost in elk geval minder dan vele…

Nieuwe rubriek: Bloemen in Beweging Reizen door Transitië met Jan de Boer

Jan de Boer neemt ons mee door de wereld die verandert. Foto: BK

Nieuw n We leven in een tijdperk van veranderingen en zijn in de greep van grote transities. Die van fossiele naar duurzame energie bijvoorbeeld.

En die van dierlijke eiwitten naar plantaardige. Het einde van het neoliberalisme is aangekondigd, maar wat wordt het alternatief? Inkomensongelijkheid neemt toe, maar welke maatregelen voorkomen onrust?

Onze privacy is handelswaar en democraturen steken de kop op. De wereld is in beweging. Maar wat betekenen deze veranderingen voor onze sierteeltsector?

In de nieuwe rubriek Bloemen in Beweging, gaat Jan de Boer in de Bloemenkrant op reis door Transitië. Een tocht vol vergezichten, vragen, ideeën, bespiegelingen, antwoorden en oproepen.

In deze eerste aflevering breekt hij een lans voor het onderscheidende product en vraagt hij zich af waarom Nederland wel haar waterschap heeft, maar er geen klimaatschap is.

Lees verder op pagina 10 en 11.

Hydrangea zorgt voor beetje rock and roll

Prachtige kwaliteit en kleuren.

Consumenten geven Hydrangea standaard al een hoge waardering. Met andere verrassende gebruiksvormen wordt daar nog een schepje bovenop gedaan. Een beetje rock and roll dus.

DOOR WILMA VAN VELZEN

"Denk aan 'Stoere hortensia' voor de man, een grappige comic pot voor jongeren en de Baby hortensia als kraamcadeau", zegt Royal FloraHolland product manager Michel Verbeek. "Leuke voorbeelden over hoe promotie kan worden ingezet voor het marktconform maken van Hydrangea. De plant is weer helemaal hip. Het is wetenschappelijk bewezen dat Hydrangea de vochthuishouding in huis verbeterd, goed nieuws voor mensen met droge ogen en/of droge huid."

Michel Verbeek, productmanager FloraHolland tussen de Hyndragea.

Snoepje van vroeger

Verbeek zegt dat het goed gaat met Hydrangea. "Een nieuw driejarig product specifiek promotieplan werd het afgelopen jaar door de kwekers voorgestemd. Er zijn ontwikkelingen op het gebied van nieuwe soorten en kwekers zijn vaker bezig met duurzaam verpakken. Ook op ander gebied zijn de kwekers inventief. Zo'n vier jaar geleden gingen zij samen met breeders op zoek naar nieuwe variëteiten. Dit resulteerde naast Magical in gevulde bloemen (Curly Wurly), gevlamde bloemen en bewerkte bloemen (Smokey hortensia). Bij Hype hortensia komt er nog een mooi gevlamde variëteit aan, zoals het campino snoepje van vroeger."

Kwaliteitsaspect

Ook het kwaliteitsaspect is belangrijk. In gangbare kleuren wordt gezocht naar soorten met steviger takken zodat stokjes niet meer nodig zijn en een langere houdbaarheid wordt gegarandeerd. "Dit kwam ook naar voren in de houdbaarheidstest die Royal FloraHolland dit jaar voor de derde keer voor de pothortensia organiseerde. Consumenten hebben er langer plezier van. Testwinnaars Caipirinha (2017) en Magical Revolution (2018) hebben aangetoond dat vernieuwing ook verbetering van houdbaarheid betekent." Door de weersomstandigheden kreeg de Hydrangea een grillig verloop. "De Russische Beer in maart, gevolgd door een enorme piek met ongekend hoge productaantallen met logistieke hoogstandjes en tenslotte de hete zomer waar de tuinhortensia veel last van had. De middenprijs zakte 1,4%. De aanvoer en omzet stegen met respectievelijk 4,8 en 3,3%. De aanvoerstijging had ook een negatief effect op de middenprijs. De aanvoer op de klok nam iets toe, met name in de winter en hete zomer periode omdat de directe vraag wat wegviel. Aan de andere kant steeg de directe handel weer in de zeven voorjaarsweken. De verhouding klok direct is iets meer naar klok verschoven vergeleken met 2017 (32% -68% versus 30,3%-69,7%)."

Onderling contact

Regelmatig contact tussen de kwekers onderling en Verbeek werkt constructief. De FPC-overleggen, RFH/FPC productbijeenkomst, LTO productdag en Hydrangea night bij Agriom tijdens de Flower Trials zijn een voorbeeld. Er zijn periodieke kwekersbezoeken en jaarlijks start Verbeek het seizoen met een Product Marktbeeld en laatste ontwikkelingen. De resultaten van een consumentenonderzoek uit 2018 uitgevoerd in de vier kernlanden (NL-DLD-UK-FR) wordt nog concreet gemaakt voor kwekers en klanten, maar dit onderzoek toonde aan dat er grofweg 2 euro ruimte zit in de prijs. Verbeek zegt dat de consument is gevraagd wanneer een product te duur werd ervaren en wanneer te goedkoop aan de hand van een prijsrange. "De toegepaste Westendorpmethode rekent naar een ideaal prijspeil. Getoond werd een foto van een P14 blauw met vijf bloemen." Kamerplanten zijn leverbaar vanaf januari. Van half februari tot augustus is Hydrangea op zijn best. Voor terras en tuin vanaf 1 mei t/m eind augustus.

Met nieuwe kleuren en vormen consumenten triggeren

Sjaak van Schie ook op de IPM Essen.


Kleur n Hydrangea is een populaire plant. Dit betekent echter niet dat de stroom van nieuwe kleuren en vormen mag stoppen. Integendeel, noviteiten blijven altijd nodig om consumenten te triggeren Hydrangea te kopen.

DOOR WILMA VAN VELZEN

De Hyndrangea blijft een graag gezien gast.

"In het Hydrangea vak zit men dan ook beslist niet stil" zegt Sjaak van Schie vanuit zijn functie als voorzitter van de Royal FloraHolland Product Commissie. "Ook de komende jaren komen er weer volop nieuwe soorten, vormen en kwaliteiten Hydrangea in de markt. En hoewel verwacht wordt dat het aantal telers wat zal afnemen, doet dit niets af aan de aantallen vanwege de uitbreidingen van de bestaande teeltbedrijven. Dat compenseert elkaar."

Strategie

Productvernieuwing is volgens Van Schie slechts één van de vele actuele onderwerpen die op de agenda staan van de FPC Hydrangea. "We zijn een dynamische kwekersgroep. Deelname in de FPC vergroot de verbondenheid met Royal FloraHolland omdat je kunt meedenken. Bijvoorbeeld hoe je een gemiddeld hogere prijs voor het product Hydrangea kunt realiseren. Ook krijg je veel marktinformatie en dat is goed voor het bepalen van een strategie voor de komende jaren. Omdat het belangrijk is dat de prijsvorming van Hydrangea's op pijl blijft hebben ontwikkelingen met betrekking tot de klok en Floriday eveneens onze aandacht. Maar ook andere onderwerpen zoals zelfkeur en wat er terugkomt voor herkeur. Dat geldt ook voor ontwikkelingen in de markt zoals de vele regels die klanten wensen over 'suitability'. Dat is blijkbaar een soort toverwoord waarmee alle retailers elkaar proberen af te troeven. Onder andere door zoveel verschillende middelen te pas en te onpas op hun duurzaamheidslijstjes te zetten, dat het voor telers niet meer werkbaar is om ook nog maar iets ondernemen tegen dierlijke parasieten. Het spreekt daarom voor zich dat milieu en duurzaamheid standaard hoog op de FPC-agenda staan."

Promotie

Volgens Van Schie wordt steeds vaker klantgericht geproduceerd. "Hierdoor kan er meer direct aan klanten worden geleverd. De reikwijdte is groot, want er wordt over heel Europa geleverd. Op promotiegebied zijn er verschillende merken en promotie initiatieven. Magical, Forever and Ever en Endless Summer zijn hier voorbeelden van. Royal FloraHolland heeft een centraal overall product specifiek promotieplan. Vanuit de FPC is een promotiecommissie opgericht die uitzoekt waaraan en hoe we het beste ons promotiebudget kunnen besteden. Kwekers betalen door middel van een heffing mee. Deze zijn vooraf ter stemming aan de kwekers voorgelegd in het Promotieplan Kamer- en Tuin Hydrangea dat mede vanuit de FPC wordt gestuurd.

Focus

Op dit moment wordt de focus op Duitsland en Frankrijk gelegd. Een van de duidelijke uitingen richting consument zien we online met onder andere met Hydrangeaworld.com Hier wordt ook samengewerkt met promotie vanuit snijhortensia. Door middel van social media en inspiratie- en verzorgingstips worden consumenten bereikt. Het veelvuldig onder de aandacht brengen van Hydrangea's stimuleert de vraag." Binnen het Hydrangeavak gebeurt er dus veel en spreekt Van Schie de verwachting uit voor een mooie toekomst en een langzame groei.

HBA en kwekers gaan voor het beste

Steve Sonneveld (l) en Jan ten Brinke van Agriom (r): ,,Grote kans dat we met HBA over vijf jaar een subliem ras hebben.

Veredelaar Agriom uit De Kwakel ontwikkelt als partner van Hydrangea Breeders Association (HBA) nieuwe pot- en snijhortensia's. De HBA-soorten worden onder andere geteeld bij kwekerij De Bonfut in Honselersdijk en Sonneveld Hydrangea in Bleiswijk. Zij willen geen volger zijn, maar lopen met nieuwe soorten liever voorop.

Van paars naar lila en blauw, van rozerood naar zachtroze en wit; eindeloos rijgen de tafels met hortensiaplantjes in verschillende kleuren en groeistadia zich aaneen op kwekerij De Bonfut in Honselersdijk. In het voorjaar verkoopt De Bonfut tienduizenden hortensia's per week in kleine potmaten van 9 tot 10 cm. ,,In aantal stuks zijn we de grootste van Nederland'', zegt Henny Zwinkels die samen met neef Erik van der Valk de kwekerij leidt. Trots loopt hij tussen de tafels door, ondertussen bevoelt hij met de vlakke hand de stevige, kleine bloemschermen op de plantjes. ,,Dit is Ice Girl'', wijst hij. ,,Moet je kijken hoe uniform dit erbij staat. Prachtig! Dit raap je achter elkaar op. Je hoeft het niet te sorteren en er blijft weinig staan. Voor ons is dat belangrijk. Wij gaan voor het beste.''

Goed luisteren

Henny Zwinkels (l) en Erik van der Valk (r) van Kwekerij De Bonfut: ,,De planten worden goed uitgetest. HBA zet geen half werk op de markt.

Tachtig procent van de soorten op kwekerij De Bonfut wordt geleverd door Hydrangea Breeders Association (HBA). De relatie tussen Zwinkels en HBA bestaat al vijftien jaar. ,,Wij begonnen als eerste in Nederland met hortensia's in kleine pot'', vertelt Zwinkels. ,,Dat stelt specifieke eisen aan de planten; ze moeten compact groeien, klein blad hebben, houdbaar zijn en we moeten er veel van op een meter kunnen zetten. Het goede is dat HBA echt luistert naar onze wensen.'' De selectie van geschikte soorten voor De Bonfut gaat in overleg. Agriom nodigt de kweker en zijn neef regelmatig uit voor een bezoek aan de HBA-kas met duizenden zaailingen. Met een stokje, ieder in een eigen kleur, geven de twee kwekers en Niels Arts, de veredelaar van Agriom, aan welke selecties ze mooi en geschikt vinden. Zwinkels: ,,Dat levert goede discussies op en uiteindelijk nieuwe rassen.''

Op die manier is bijvoorbeeld Bianco, een compact groeiende, witte hortensia uitgekozen om door De Bonfut afgekweekt te worden. En ook de nieuwe, dubbelbloemige Felina blue staat inmiddels bij De Bonfut op de kwekerij. Maar natuurlijk wordt niet elke selectie een succes. ,,We hebben ook wel eens een soort geprobeerd die bij ons toch te slecht bleek te vertakken'', vertelt Zwinkels. ,,Jammer, want hij kleurde mooier roze dan die we al hebben.''

Met de voeten in het vak

Het plantmateriaal dat De Bonfut gebruikt is onder andere afkomstig van Heuger uit Glandorf, één van de twee Duitse partners waaruit HBA bestaat. Heuger bezoekt met regelmaat de kwekerij in Nederland om te kijken hoe het plantmateriaal erbij staat en of er problemen zijn. Omdat Heuger zelf ook hortensia's afkweekt weet hij waar kwekers behoefte aan hebben. ,,Ze staan met de voeten in het vak'', zegt Zwinkels. En ook de schone werkwijze van de Duitsers kan hij waarderen. Aan de potjes zit geen vuiligheid, laat hij zien. ,,En ik heb nog nooit luis of spint hoeven te bestrijden.'' Zwinkels loopt door naar een aparte kweektafel waar hij een aantal selecties onder nummer aan het uittesten is. Van de acht zijn er nu nog vijf over, waaronder een dubbelbloemige, een soort met een bijzonder geelgroen bloemhartje en een witte die echt goed houdbaar is. Zwinkels: ,,Als deze selecties toegevoegde waarde blijken te hebben, mogen we die voor een jaar of twee exclusief telen. Dat is natuurlijk voor ons interessant.'' Maar het meest geïnteresseerd is Zwinkels in een soort waarmee hij het leverseizoen zou kunnen uitbreiden. ,,Ik zou willen dat ik vanaf 1 januari tot 1 oktober hortensia's telen kon'', zegt hij. ,,Klanten vragen ook eind juli nog naar hortensia's in kleine pot. Maar ik moet 1 augustus stoppen omdat een hortensiaplant dan geen groeikracht meer heeft. En dat is jammer.''

Speurtocht naar subliem snijras

Steve Sonneveld van Sonneveld Hydrangea herkent die wens van Zwinkels wel. Hij runt samen met zijn broers Piet en Henk een snijhortensiakwekerij op drie locaties in Bleiswijk. Ook zij zouden het teeltseizoen van een soort graag willen verlengen. Nu levert Sonneveld Hydrangea van maart t/m december snijhortensia in alle kleuren; 65% daarvan is vers, het resterende deel is doorgekleurd (classic). Op zijn speurtocht naar noviteiten en soorten die geen of minder rust nodig hebben, kwam hij vijf jaar geleden in contact met HBA. ,,De snijhortensiamarkt is best conservatief'', meent Sonneveld. ,,Eigenlijk kunnen we heel lang doen met een soort'', zegt hij wijzend naar een grote, uitgestoelde plant waar duidelijk al jarenlang takken van worden geoogst. ,,Nieuwe soorten worden niet snel opgepakt. Dat maakt vernieuwen best lastig.'' Hij streeft daarom op de kwekerij naar een combinatie van soorten die zich al bewezen hebben en nieuwigheden waarmee hij de consument kan verrassen. De eerste HBA-soort die de drie broers aanplantten was Royal Sensation en inmiddels hebben ze ook andere HBA-soorten in hun teeltplan opgenomen, waaronder Royal Queen en een tweetal late soorten. ,,Wat wij zoeken zijn soorten met een hoge productie; een zo lang mogelijk doorbloeiende plant met een goede kleur en compacte bladeren die weinig arbeid vraagt'', somt Steve op. ,,Zo'n subliem ras is er nu nog niet, maar grote kans dat we die over vijf jaar wel hebben.''

Investeren in de toekomst HBA

Om die overtuiging bewaarheid te laten worden, heeft Steve in de kas ruimte vrij gemaakt voor het houden van proeven. Hij vindt het boeiend om met de veredelaar van Agriom te sparren en mee te kijken in de keuken. ,,Ik wil geen volger zijn, maar loop met nieuwe soorten liever voorop. Op dit moment investeren we best veel in veredeling omdat we daar toekomst in zien.'' Die investeringen leveren niet altijd direct geld op. ,,Soms komt er niks uit een proef en ligt het in de bak. Maar als het wel een succes blijkt, dan hebben wij het exclusief, en mogen wij het gedoseerd op de markt brengen, dat is onze gentlemen's agreement met HBA.'' De werkwijze van samen zoeken en langzaam opbouwen, spreekt Sonneveld aan. ,,Wij vinden op dit moment gedegen veredeling en gedoseerde ontwikkeling belangrijker dan snel geld verdienen. Daarom werken wij graag samen met HBA.''

Hydrangea Breeders Association

HBA is het internationale samenwerkingsverband tussen veredelingsbedrijf Agriom uit De Kwakel en de gerenommeerde vermeerderings- en selectiebedrijven Kötterheinrich in Lengerich en Heuger Gartenbaubetriebe in Glandorf. HBA profileert zich op dit moment met vier nieuwe dubbelbloemige macrophylla's: de bolhortensia's Felina en Florentina en de randbloeiers Flame en Feather. Ook wordt gewerkt aan de introductie van een aantal paniculata's met vernieuwde eigenschappen die de potplantenmarkt zal verrassen. Voor de snijhortensiamarkt ontwikkelt HBA de Royal-rassen. Daarnaast is voor de teelt van snijhortensia in het equatoriale gebied een speciaal tropisch veredelingsprogramma opgezet met Force en Ice Cube als eerste resultaten.

Agriom

Bezoek Agriom in De Kwakel tijdens de Flower Trials in week 24. Voor relaties van HBA organiseert Agriom tijdens de Flower Trials op donderdagavond 13 juni de Hydrangea Night met interessante presentaties in een informele setting. Agriom Achterweg 58a, 1424 PR De Kwakel 0297-344078, www.agriom.nl

7 / 22

de voeten in het vak'', zegt Zwinkels. En ook de schone werkwijze van de Duitsers kan hij waarderen. Aan de potjes zit geen vuiligheid, laat hij zien. ,,En ik heb nog nooit luis of spint hoeven te bestrijden.'' Zwinkels loopt door naar een aparte kweektafel waar hij een aantal selecties onder nummer aan het uittesten is. Van de acht zijn er nu nog vijf over, waaronder een dubbelbloemige, een soort met een bijzonder geelgroen bloemhartje en een witte die echt goed houdbaar is. Zwinkels: ,,Als deze selecties toegevoegde waarde blijken te hebben, mogen we die voor een jaar of twee exclusief telen. Dat is natuurlijk voor ons interessant.'' Maar het meest geïnteresseerd is Zwinkels in een soort waarmee hij het leverseizoen zou kunnen uitbreiden. ,,Ik zou willen dat ik vanaf 1 januari tot 1 oktober hortensia's telen kon'', zegt hij. ,,Klanten vragen ook eind juli nog naar hortensia's in kleine pot. Maar ik moet 1 augustus stoppen omdat een hortensiaplant dan geen groeikracht meer heeft. En dat is jammer.''

Speurtocht naar subliem snijras

Steve Sonneveld van Sonneveld Hydrangea herkent die wens van Zwinkels wel. Hij runt samen met zijn broers Piet en Henk een snijhortensiakwekerij op drie locaties in Bleiswijk. Ook zij zouden het teeltseizoen van een soort graag willen verlengen. Nu levert Sonneveld Hydrangea van maart t/m december snijhortensia in alle kleuren; 65% daarvan is vers, het resterende deel is doorgekleurd (classic). Op zijn speurtocht naar noviteiten en soorten die geen of minder rust nodig hebben, kwam hij vijf jaar geleden in contact met HBA. ,,De snijhortensiamarkt is best conservatief'', meent Sonneveld. ,,Eigenlijk kunnen we heel lang doen met een soort'', zegt hij wijzend naar een grote, uitgestoelde plant waar duidelijk al jarenlang takken van worden geoogst. ,,Nieuwe soorten worden niet snel opgepakt. Dat maakt vernieuwen best lastig.'' Hij streeft daarom op de kwekerij naar een combinatie van soorten die zich al bewezen hebben en nieuwigheden waarmee hij de consument kan verrassen. De eerste HBA-soort die de drie broers aanplantten was Royal Sensation en inmiddels hebben ze ook andere HBA-soorten in hun teeltplan opgenomen, waaronder Royal Queen en een tweetal late soorten. ,,Wat wij zoeken zijn soorten met een hoge productie; een zo lang mogelijk doorbloeiende plant met een goede kleur en compacte bladeren die weinig arbeid vraagt'', somt Steve op. ,,Zo'n subliem ras is er nu nog niet, maar grote kans dat we die over vijf jaar wel hebben.''

Beoordeling van de paniculata-selecties in Lengerich
Nieuwe selectie voor de Royal-serie

Investeren in de toekomst HBA

Om die overtuiging bewaarheid te laten worden, heeft Steve in de kas ruimte vrij gemaakt voor het houden van proeven. Hij vindt het boeiend om met de veredelaar van Agriom te sparren en mee te kijken in de keuken. ,,Ik wil geen volger zijn, maar loop met nieuwe soorten liever voorop. Op dit moment investeren we best veel in veredeling omdat we daar toekomst in zien.'' Die investeringen leveren niet altijd direct geld op. ,,Soms komt er niks uit een proef en ligt het in de bak. Maar als het wel een succes blijkt, dan hebben wij het exclusief, en mogen wij het gedoseerd op de markt brengen, dat is onze gentlemen's agreement met HBA.'' De werkwijze van samen zoeken en langzaam opbouwen, spreekt Sonneveld aan. ,,Wij vinden op dit moment gedegen veredeling en gedoseerde ontwikkeling belangrijker dan snel geld verdienen. Daarom werken wij graag samen met HBA.''

Hydrangea Breeders Association

HBA is het internationale samenwerkingsverband tussen veredelingsbedrijf Agriom uit De Kwakel en de gerenommeerde vermeerderings- en selectiebedrijven Kötterheinrich in Lengerich en Heuger Gartenbaubetriebe in Glandorf. HBA profileert zich op dit moment met vier nieuwe dubbelbloemige macrophylla's: de bolhortensia's Felina en Florentina en de randbloeiers Flame en Feather. Ook wordt gewerkt aan de introductie van een aantal paniculata's met vernieuwde eigenschappen die de potplantenmarkt zal verrassen. Voor de snijhortensiamarkt ontwikkelt HBA de Royal-rassen. Daarnaast is voor de teelt van snijhortensia in het equatoriale gebied een speciaal tropisch veredelingsprogramma opgezet met Force en Ice Cube als eerste resultaten.

www.hydrangeabreeders.nl

www.koetterheinrich.de

www.heuger.com
www.agriom.nl

Agriom

Bezoek Agriom in De Kwakel tijdens de Flower Trials in week 24. Voor relaties van HBA organiseert Agriom tijdens de Flower Trials op donderdagavond 13 juni de Hydrangea Night met interessante presentaties in een informele setting. Agriom Achterweg 58a, 1424 PR De Kwakel 0297-344078, www.agriom.nl

Vijverberg breidt certificering MPS uit tot hoogste niveau

Status n Per januari 2019 is de MPS-A status van Piet Vijverberg compleet gemaakt met het behalen van de certificaten MPS-GAP, MPS-SQ en MPS-Product Proof. Dit is een belangrijke mijlpaal voor de kwekerij, in het streven zo duurzaam en verantwoordelijk mogelijk te telen.

De MPS-A status had Piet Vijverberg al langere tijd in haar bezit, maar per januari 2019 is deze compleet gemaakt met de uitbreiding door de MPS GAP, SQ en Product Proof certificaten. 'Processen rondom kwaliteit, teelt, milieu, gewasbescherming, veiligheid, hygiëne en duurzaamheid waren al ruimschoots op orde op ons bedrijf, maar middels de nieuw behaalde certificeringen, nu ook aantoonbaar voor de buitenwereld', aldus Alex Duindam (directie). 'We maken zoveel mogelijk gebruik van biologische gewasbeschermingsmiddelen en zoeken constant naar mogelijkheden om dit verder uit te breiden. We gebruiken geen neonicotinioïden, waardoor we helpen de nuttige insecten (zoals bijen) te overleven. Natuurlijke bestrijding heeft bij ons altijd de voorkeur, vertelt Sander Vijverberg (directie).

Kwaliteitscertificaten

Piet Vijverberg is trots op de inmiddels behaalde certificeringen. MPS-A borgt de milieuprestaties en de milieubelasting van het bedrijf. Dit is de hoogst haalbare certificering op het gebied van milieuvriendelijkheid. MPS-GAP is vooral voor de retail een belangrijke certificering en staat voor aantoonbare traceerbaarheid, milieu, veiligheid en hygiëne. Met dit certificaat voldoen we aan de voorwaarden van FSI (Floriculture Sustainability Initiative). MPS-SQ staat voor Socially Qualified en toont het sociale aspect en arbeidsomstandigheden van onze bedrijfsvoering aan. We voldoen hiermee aan de internationale eisen op het gebied van veiligheid en gezondheid. MPS-Product Proof toont aan dat bepaalde stoffen niet gebruikt zijn in sierteeltproducten. Dit kan op aanvraag onafhankelijk en binnen 24 uur middels monsternames worden aangetoond.

Over MPS

Milieu Programma Sierteelt (MPS) is een veelgebruikt keurmerk in de bloemen-en plantenhandel. De milieubeoordeling hangt af van het niveau (van A t/m C). Het keurmerk geeft aan hoe de teler ten opzichte van anderen scoort op de aspecten mest, bestrijdingsmiddelen, energie en afval. MPS wordt onafhankelijk gecontroleerd en richt zich niet op de consument, maar verschillende consumentenkeurmerken baseren zich wel op de MPS-normen.

Over Piet VijverbergKwekerij Piet Vijverberg is de specialist op het gebied van Phalaenopsis en Dracaena. Door voortdurende innovatie, vooruitstrevende teelttechnieken en in een professionele organisatie worden er planten van hoge kwaliteit geproduceerd en vermarkt. Dit niveau wordt onderstreept door het kwaliteitsmerk 'Star Quality…. By'5'. Een van de diverse merken en collecties die door Piet Vijverberg worden gevoerd. Meer informatie op: www.pietvijverberg.nl.

FloraPodium

Foto: Barendsen

het neusje van de zalm

Stel je gaat met je partner naar een restaurant. Je hebt iets te vieren. Of zomaar. Gewoon, omdat je er zin in hebt. Hoe dan ook, een bijzondere avond wordt het. De ober komt met de algemene menukaart. Er staan heerlijke gerechten op. Maar, fluister hij geheimzinnig; Ik kan u ook het gerecht van de dag aanbevelen. De chef kok wordt erbij gehaald voor een toelichting en het gerecht wat volgt, overtreft je al verwachtingen.

FloraPodium op school. Foto: Barendsen
Links: Scabiosa caucasica Davida. Foto: Barendsen
Prunus glandulosa Alba Plena en Nerine bowdenii Berenice. Foto: Barendsen
Tiny Flower Boat: het varende FloraPodium. Foto: Bloemenkrant


Zo kan het ook in de sierteelt. De toewijding waarmee koks hun recepten samenstellen en hun gerechten bereiden, is geweldig om te ervaren. En aanstekelijk. Zij hebben van koken onze nationale hobby gemaakt. Ik ben daar jaloers op. Zo je vak uitdragen, met dit resultaat.

FloraPodium

Dat is ook de reden achter FloraPodium. Want waarom zouden bloemen en planten onderdoen voor vlees en vis?
In onze sector kom ik zoveel kwekers tegen met de meest fantastische producten, die met de allergrootste aandacht en liefde zijn gemaakt. Die gedrevenheid en dat vakmanschap, dat moest breed onder de aandacht worden gebracht, vond ik. Dat verdient een podium.

En zo is FloraPodium geboren. Het is etalage voor alle onderscheidende specialisten die onze sierteeltsector kent.

Van fiets naar boot

Eerst gebruikten we daarvoor een bakfiets. Sinds november 2017 hebben we een ware expositieruimte boven onze boxen in Aalsmeer. En dit voorjaar gaan we varen over de Westeinderplassen met de Tiny Flower Boat.

FloraPodium wil verbinden, inspireren en verrassen door het showcasen van exclusieve en bijzondere sierteeltproducten. We willen vakspecialisten er toe te bewegen elkaar zowel digitaal als persoonlijk te ontmoeten op het FloraPodium.

Gekleurde schapen

De gekleurde schapen op het podium in Aalsmeer staan symbool voor de kwekers met een bijzonder product. Kwekers met kleur. Vakmensen die zich onderscheiden. FloraPodium zet hen graag in de spotlights, want hun exclusieve product is een toevoeging op de algemene menukaart van de bloemist. Het is het neusje van de zalm.


FloraPodium op school

FloraPodium gaat nu ook naar school. Sinds kort werken wij samen met Aeres Velp. Wij hebben de handen ineen geslagen met het onderwijs om scholen te informeren en enthousiasmeren over de mooie producten van sierteeltsector.
Deze school ontvangt iedere twee weken een FloraPodium Mysterybox met producten waaraan een verhaal verbonden is. Inmiddels is FloraPodium gepresenteerd op de open dag van Aeres Velp. De leerlingen zijn er erg enthousiast over.

Nieuwe generatie

Ik ben trots op deze ontwikkeling. Het onderwijs biedt je alle handvatten om creativiteit te ontwikkelen, de mooiste bloemstukken te maken en je klaar te stomen voor het bloemistenvak.
We hebben een overvloed aan materialen en weten daar altijd iets moois van te maken. Maar weet je eigenlijk ook waar al die mooie producten vandaan komen? Ken jij het verhaal achter die bloem en kun je dat aan een klant vertellen? FloraPodium vertelt het je.

Zo maken wij de nieuwe generatie warm voor het mooiste vak van de wereld. Dat van bloemen en planten.

Jan de Boer, Barendsen
www.florapodium.com


# Aeras Velp is een kleinschalige VMBO. De school biedt onderwijs op maat aan in alle leerwegen. Persoonlijke ontwikkeling en het ontdekken van talenten en kwaliteiten van leerlingen zijn prioriteit.

Een Klimaatschap

Links: Jan de Boer, Barendsen Foto: Barendsen

sommige vraagstukken zijn te belangrijk om aan de politiek over te laten

Alleen al als ik naar de vijf grote landen in Europa kijk, dan is er overal rumoer. In Duitsland stijgen de kosten voor de burger harder dan het inkomen; Frankrijk worstelt met de gele hesjes; het Verenigd Koninkrijk is tot op het bot verdeeld over de Brexit; Italië zit in een recessie en Spanje heeft hoofdpijn van separatistische Catalonië. Rumoer is van alle tijden. Maar deze jaren lijkt er sprake van een stapeling.

Ilex verticillata Oudijk's Orange en Gloriosa Lime Foto: Barendsen
Syringa Maiden's Blush Foto: Barendsen
Hippeastrum Lovely Nymph & Magical Touch Foto: Barendsen
Foto: Barendsen

Politiek

Ik reis nogal veel door Europa. Zo kom ik regelmatig in Napels. Het in de stad gelegen vliegveld zorgt daar voor een enorme chaos. En dat terwijl 9 van de 10 mensen die in Napels landen direct hun weg vervolgen naar de kust.
Iedereen in Napels is ervan overtuigd dat een vliegveld verder van de stad en dichter bij de zee de oplossing is. Links en rechts zijn het eens. Toch komt er geen besluit. Stelt rechts het voor, dan is links tegen en andersom.

Ik vind dit kenmerkend voor de tijd van nu. Het is er eentje van politieke gijzeling. Links en rechts houden elkaar in een wurgreep. We zijn letterlijk het midden kwijtgeraakt.
Hetzelfde zien we bij de grote vraagstukken van immigratie en klimaat. 1.000 meningen, weinig besluitvorming. De politiek lijkt stuurloos. Het algemeen belang zit in de tang.

Monnikenwerk

Had Nederland geen dijken en molens, dan zouden Bolsward, Hilversum en Waalwijk aan de kust liggen. Toch hebben we droge voeten. Vanaf de tijd dat Monniken dijken begonnen aan te leggen, hebben we het water weten te beteugelen. Eendrachtig. Met oog voor ieders belang. Er was geen links, er was geen rechts. Er was overlevingsdrang. En er was het waterschap waarin burgers actief mee bestuurden. Dat waterschap functioneert nog steeds. Zouden we niet meer moeten besturen volgens het principe waarin het algemeen belang beter tot zijn recht komt.

Klimaatschap

Waarom is er geen klimaatschap? Klimaat is niet van links of rechts. Of van belangengroepen. Klimaat is van ons allemaal. Schone lucht, schoon water en een gezonde bodem zijn levensvoorwaarden voor allen. Wat valt daar nu over te debatteren!
Een schap lijkt me een goed instrument voor vraagstukken die voor de politiek te groot zijn. Een schap waakt over de lange termijn. Politiek is kortademig. Voor de politiek is klimaat geld: wie betaalt de rekening?

Maar geld is er in overvloed. Alleen in toenemende mate oneerlijk verdeeld. Hoeveel burgers kunnen een dure warmtepomp aanschaffen? Zou een politieke en vermogenstransitie niet passen in deze tijden van verandering?
Burger, samenleving en economie gedijen bij stabiliteit, rechtvaardigheid, veiligheid, bescherming en betrouwbaarheid. Dan floreert alles.

Lucas Vos

Van Lucas Vos heb ik geleerd, dat bloemen en planten niet op de short list van consumentenuitgaven staan. Wel eten & drinken, wonen, gezond & zorg, educatie, mobiliteit, communicatie en veiligheid.
Wij zijn als sierteeltsector dus behoorlijk kwetsbaar. Stijgen de kosten op de short list, bijvoorbeeld door een BTW-verhoging, dan blijft er nog minder over voor de long list. Voor bloemen en planten onder andere.

Waarom de waterpomp uit de portemonnee van de burger? Waarom wordt het geen nutsvoorziening? Waarom creëren we met onze kapitaalkrachtige instituten geen renderend fonds ten behoeve van het algemeen belang? Goed voor het klimaat, goed voor de burger, goed voor de samenleving, goed voor de economie en ja, ook goed voor onze bloemen en planten.

Het is geen monnikenwerk om zaken anders te regelen. Bereidheid is genoeg.

Jan de Boer

Elk tulpenseizoen is echt anders

Allerlei soorten en kleuren.

Seizoen n Het tulpenseizoen is opnieuw afgetrapt met de tulpenpluktuin vanuit Tulpen Promotie Nederland. Zaterdag 19 januari kwamen ruim 17.000 bezoekers naar de Dam in Amsterdam die blij worden van dit prachtige product en de start van het seizoen wilden meebeleven.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Henny Bruggeman en Jaap Houwer.

"Het is nog te vroeg om te voorspellen hoe dit seizoen zal uitpakken" stelt Royal FloraHolland productmanager Jaap Houwer die zich samen met Henny Bruggeman als tweede productmanager toelegt op het product Tulp. "Elk tulpenseizoen is weer anders. Je hebt vroege en late jaren. Wanneer in de bollenteelt het voorgaande jaar gepaard gaat met een koud voorjaar dan wordt er laat gerooid. De productie is dan eveneens later, pas in de loop van januari. Maar andersom kan ook. Hoe de volumes verdeeld zijn over het seizoen is afhankelijk van de natuur, want ook de volume uitbreiding of krimp zijn afhankelijk van de bollenoogst in het voorgaande jaar. Eveneens van invloed op de afzet- en prijsontwikkeling is de spreiding van de feestdagen zoals Valentijn, Vrouwendag, UK Moederdag en Pasen en de weer- en afzetomstandigheden in maart en april. Bij een vroeg voorjaar van 15°C of hoger stagneert de afzet. Het doemscenario is echter een laat seizoen met een behoorlijke volume uitbreiding, een vroege Pasen en een temperatuur van 15°C in de plus in maart en april. Gelukkig hebben we dit de laatste jaren niet meegemaakt."

Prijsvorming

Het afgelopen jaar was de bollenoogst zeer matig waardoor dit seizoen een krimp in het volume wordt verwacht. "Het is moeilijk te voorspellen hoe het volume zal uitvallen, maar met 5% minder volume houden we sowieso rekening. Prijsvorming is een balans tussen vraag en aanbod. In dit geval is het aanbod lager en kunnen we nog niet goed voorspellen wat de uitwerking daarvan zal zijn op de prijsvorming."

Klokprijs

"In de eerste weken van 2019 lag de klokprijs fors hoger (14%) dan in dezelfde weken in 2018. Daar staat wel tegenover dat het klokvolume 21% lager lag. Vooral in de eerste twee weken van januari zijn de aanvoerders langzamer in volume opgestart dan in 2018. Dit kleinere volume heeft de prijsvorming behoorlijk beïnvloed. In totaliteit ligt het volume Klok en Bemiddelen in vergelijking met vorig jaar 13% achter bij Royal FloraHolland." Met betrekking tot de afzet van bloemen en planten en dan specifiek het product tulp heeft Royal FloraHolland veel informatie. Daarmee worden individuele kwekers en clusters ondersteund zodat kwekers en kwekersverenigingen op basis van deze informatie strategische keuzes kunnen uitwerken. Vanuit de Royal FloraHolland Product Commissie wordt jaarlijks een productbijeenkomst voor kwekers, handelaren en stakeholders georganiseerd. Tevens wordt ondersteuning geboden aan Tulpen Promotie Nederland. Aansluiting wordt gezocht bij studieclubs, er worden groepsbijeenkomsten georganiseerd en rondleidingen op klok voor kwekers, naast individuele advisering.

Keten

Tulpen die voor de klok worden aangevoerd moeten beantwoorden aan de kwaliteit, assortimentskeuze en uniformiteit. "We zien door ontwikkelingen op het gebied van digitalisering (e-commerce) dat de marketing van kwekers en het product steeds belangrijker wordt. De keten (vakhandel) is door e-commerce ontwikkelingen van productie gestuurd aan het draaien naar vraag gestuurd. Marketing in een vraaggestuurde keten geeft kansen, maar ook bedreiging als het marketingverhaal niet op orde is."

Tulp, veilingproduct van het eerste uur

Historie, maar nog een herkenbaar beeld.

Historie n De tulp heeft in Nederland een rijke historie. Al in de 16e eeuw werden de eerste bollen door Carolus Clusius geteeld bij de Leidse Hortus Botanicus.

DOOR WILMA VAN VELZEN

De tulpen worden in diverse soorten en kleuren gebruikt.

"Als veilingproduct van het eerste uur werden tulpen al vanaf het begin van de opstart van de coöperaties geveild" zegt Royal FloraHolland product manager Jaap Houwer. "Alleen is het product van toen en nu niet meer te vergelijken. In de veredeling zijn cultivars geselecteerd op zaken zoals kleur, verschijningsvormen en teelteigenschappen. Aanvoerspecificaties werden uitgewerkt en ook zijn de tulpen heden veel uniformer."

Seizoenkarakter

In de broeierij zijn volgens Houwer eveneens veel zaken veranderd. "In het begin kwamen de tulpen van de koude grond. Daarna kwamen de kistenbroei en de eerste broeikassen. Tegenwoordig worden de meeste tulpen op water gebroeid en kunnen we tulpen jaarrond produceren. Toch heeft de tulp zijn seizoenkarakter behouden en wordt zo'n 95% van de totale aanvoer in de maanden december tot en met april verhandeld." Vanaf de millenniumwisseling kwam de supermarkt in opmars met het verkopen van bloemen en planten. "De tulp doet het goed in het retailschap, wat ervoor heeft gezorgd dat er een grote schaalvergroting plaatsvond. De ontwikkelingen in het supermarktsegment en het vakhandelssegment verschillen behoorlijk. Daarmee maken broeiers keuzes voor welk segment zij produceren."

Monobossen

Zowel bij de bloemist als de supermarkt vindt verbreding plaats. Met de opkomst van de supermarkt moesten bloemisten volgens Houwer inspelen op onderscheidend vermogen. "Ook daar worden nog steeds tulpen in monobossen verkocht, maar zien we eveneens veel boeketvormen met gemengde en onderscheidende kleuren en bloemvormen in aparte verpakkingen. Tulp wordt daarentegen ook vaak gekocht als een klein cadeau. Er liggen daarom zeker afzetmogelijkheden in kleine cadeauverpakkingen en bijbehorende prijspunten."

Feiten

Anno 2019 kan worden gesteld dat jaarlijks in Nederland ongeveer 2,3 miljard snijtulpen worden geproduceerd. Hiervan worden 1,8 miljard snijtulpen via Royal FloraHolland verhandeld. Circa 95% van het volume vindt in de piekmaanden december tot en met april zijn weg. Van de totale jaarlijkse productie van 2,3 miljard vindt ongeveer 2/3 via de supermarkt en 1/3 via de vakhandel (veelal bloemist) zijn weg naar de consument. Berekend over week 1 tot en met 52 dan staat tulp als snijbloemproduct op de derde plaats van grootste product achter roos (1) en chrysant (2). Berekend over week 1 tot en met 20 dan staat tulp na roos op de tweede plaats.

Top 10 snijtulpen (2018 RFH)

1. Tulipa Strong Gold, 2. Tulipa Leen van der Mark, 3. Tulipa Purple Prince, 4. Tulipa Debutante, 5. Tulipa Jan Seignette, 6. Tulipa Seadov, 7. Tulipa Purple Flag, 8. Tulipa First Class, 9. Tulipa Ile de France en 10. Tulipa Antarctica.

Verrassende IPM

Gaaf n De IPM Essen blijft een internationale publiekstrekker. Ook nu weer was het er razend druk. Met nog meer stands, bezoekers, kleur en inventiviteit. Want één ding is zeker; onze sierteeltsector is een trendsetter. Prachtige foto's. Foto's Wilma van Velzen en Nico Alsemgeest.

16 / 22

18 / 22

19 / 22

20 / 22

Greenports lopen vast in regel- en wetgeving

Wet n De diverse Greenports in Nederland dreigen vast te lopen in de Haagse wet- en regelgeving. "Wij staan toch wat meer in de klein", voegde voorzitter Jaap Bond van Greenport Aalsmeer en gedeputeerde van Noord-Holland (Economie) aan die opvatting toe.

DOOR JOHAN BOS

Hij deed dat tijdens een bijeenkomst van Greenport Aalsmeer over duurzame warmte en CO2, maandag 28 januari in Royal FloraHolland. Volgens Bond is de structuur van de Greenports en die van Geenport Holland van levensbelang. Hij is ook in GS van Noord-Holland een verdediger van de belangen van de tuinbouw, maar vertelde dat toen hij bij de wieg van de Economic Board van Amsterdam stond, hij had moeten zeggen dat bloemen toch wel 'een dingetje' zijn. "Wij zijn de derde mainport en druk bezig met de positionering van de glastuinbouw. Daar is een krachtige structuur van Greenport Holland voor nodig. Om te voorkomen dat alleen over Schiphol en de Rotterdamse haven wordt gesproken door de politiek.

Polarisatie

De bijeenkomst was bedoeld om zicht te krijgen op de voortgang van de diverse projecten van Greenport Aalsmeer ter bevordering van de duurzaamheid. "De klimaatdiscussie verloopt nogal polariserend, zei Bond, doelend op de ruzie makende politiek, milieuorganisaties en aan de klimaattafels tot stand gekomen plannen. Volgens Bond moet het parlement met een duidelijke visie en regie komen. Intussen werken niet alle gemeenten mee, wat biomassa (voor warmteopwekking) betreft, bleek tijdens de discussie. Sommige gebruiken biologische afval alleen voor composteren. Waternet, gemeente Haarlemmermeer, Provincie Noord-Holland en Gasunie werken wel mee aan plannen voor meer groene warmte. Waar een nieuwe biomassalocatie moet komen, wordt in de loop van dit jaar bekend.

Witte vlekken

Warmte kan intussen ook uit de aarde komen, presenteerde Jeanot van Belkom van de directie omgevingsbeleid van Noord-Holland. Per kilometer diepte komt er dertig graden aardwarmte bij. Maar niet overal zijn de diverse aardlagen hetzelfde, wat consequenties heeft voor het naar boven halen. Er zijn nog veel witte vlekken, qua onderzoek. De Metropoolregio Amsterdam (MRA) is er een van. "Wij gaan inzetten op diepe en ultradiepe aardwarmte. Proefboringen zijn in voorbereiding. Daarvoor draagt het Rijk wel 85% van de kosten, mits bekend is dat die niet tevergeefs zijn", schetste Van Belkom. "Er is op dit moment geen investeringsfonds, maar dit jaar start in elk geval een onderzoek. Een proefboring kost al gauw drie- tot vier miljoen euro. Intussen heeft de tuinbouw wel CO2 nodig." "Hoe meer CO2, hoe meer fotosynthese", zei Jacob Limbeek van OCAP. "Kunnen we die niet halen uit de CO2-opslag, die klimaatlobbyisten willen, vroeg iemand in de zaal. "Dat zou ook een mogelijkheid zijn", zei Limbeek. "Mits andere sectoren meedoen, want de drempel is nu te hoog voor alleen de tuinbouw. De plannen zijn nu voor levering van CO2 uitstotende bedrijven te kiezen. 25 kwekers in Aalsmeer en De Kwakel hebben daarover een overeenkomst gesloten met een afvalbedrijf." Limbeek verwacht de eerste externe levering van CO2 in 2020.

Connecting Lilies en L&M Groep sluiten strategische samenwerking

Connecting Lilies en L&M Groep.

Top n Met ingang van 1 januari 2019 zijn Connecting Lilies en de L&M Groep een intensieve strategische samenwerking aangegaan. De specialist op het gebied van inkoop en verkoop van lelies beschikt over een groot assortiment lelies die zij rechtstreeks van de bron leveren.

De samenwerking betekent dat Connecting Lilies de complete inkoop en verkoop van lelies op zich neemt. De efficiency en de afzetmogelijkheden voor de aangesloten kwekers en handelsbedrijven worden door deze samenwerking vergroot. Jan Willem Leeuwenburg, directeur van de L&M Groep, en Otto de Ruiter, algemeen directeur van Connecting Lilies, hopen door het bundelen van de krachten gezamenlijk 'hét Leliehuis van Nederland' te worden.

L&M Groep

Het familiebedrijf L&M Rijnsburg BV is in ruim 70 jaar uitgegroeid tot één van de grootste spelers binnen de internationale bloemenbranche. Een familiebedrijf van wereldformaat dat zich met haar grootschaligheid en optimale prijs-kwaliteitverhouding richt op de Retail. In de afgelopen jaren is L&M Rijnsburg, mede door de overname van een aantal bedrijven, uitgegroeid tot de L&M Groep. De bedrijven, onderdeel van de groep, zijn uniek en hebben hun eigen toegevoegde waarde. Doordat de bedrijven binnen de L&M Groep elkaar versterken, wordt er optimaal ingespeeld worden op wensen en behoeften van deze dynamische markt. Het specialisme van Connecting Lilies past hier uitstekend bij.

Connecting Lilies

Sinds 2010 richt Connecting Lilies zich exclusief op de markt van lelies. Vele Europese retailers worden direct of indirect beleverd door Connecting Lilies. Het bedrijf beschikt over een groot assortiment lelies. Er wordt nauw samengewerkt van bollenkwekers tot aan het bloemenschap in de supermarkt. Met eigen en nabijgelegen gecertificeerde kwekerijen in Nederland als ook in Zuid-Europa, kan er flexibel worden ingesprongen op vraag en aanbod vanuit de markt.

Royal Van Zanten breidt uit in Oeganda

Oeganda n De vraag naar chrysantensoorten van Royal Van Zanten blijft toenemen.

Om aan deze groeiende vraag te voldoen, worden er op dit moment twee kassen bijgebouwd in Mukono, Oeganda. Deze kassen hebben een totale oppervlakte van 22.116m2 en worden opgeleverd met LED verlichting voor nachtonderbreking. Klaar voor de toepassing van geïntegreerde gewasbescherming. Hiernaast wordt een Teeltspecialist aangetrokken om kwaliteit van stekproductie te borgen en initiatieven met betrekking tot duurzame teelt te ontplooien. Naar verwachting worden er jaarrond 100 nieuwe teeltmedewerkers ingezet om aan de vraag te voldoen. Een win – win situatie voor milieu en werkgelegenheid. Uitbreiding en centralisatie productie"Naast de geplande centralisatie van veredeling- en vermeerderingsactiviteiten in Colombia bij Colibri dit jaar, is dit een nieuwe stap en investering die we zetten om stabiel en betrouwbaar aan de groeiende vraag naar onze bloemen en potplanten te voldoen", vertelt Dik van Alphen, Manager Productie bij Royal Van Zanten. Onder andere onze troschrysant Chic® zit behoorlijk in de lift en we verwachten dat deze groei zal gaan doorzetten. De eerste kas wordt in week 12 van dit jaar in gebruik genomen.