Bloemenkrant

4 februari 2020

Bloemenkrant 4 februari 2020


Toonaangevend genieten op IPM Essen

Succes n De 38e International Plant Fair IPM Essen heeft zichzelf overtroffen door zich opnieuw te bewijzen als de meest toonaangevende internationale tuinbouwbeurs. Van 28 tot 31 januari werd de Messe Essen bezocht door 54.000 bezoekers uit meer dan 100 verschillende landen.


DOOR WILMA VAN VELZEN

De IPM Essen had dan ook wat te bieden met 1.538 exposanten uit zesenveertig landen die elk hun innovatieve producten en diensten presenteerden op het gebied van planten, bloemen, boomkwekerijproducten en technologie. Dit zorgde ervoor dat bezoekers werden overladen met informatie over de laatste trends en noviteiten. De Nederlandse inzendingen toonden weer een belangrijke bijdrage aan de beurs.

Zaken

Ook werden er goede zaken gedaan. Maar meer nog dan anders stonden duurzaamheid en klimaatverandering centraal, waarbij de groensector volgens Oliver P. Kuhrt, CEO Messe Essen, zijn innovatieve geest en prestaties op indrukwekkende wijze heeft getoond. "We kijken terug op vier succesvolle beursdagen!"

Vervolg op P8 en 9

Bijzondere Christmasworld een uniek feest

B(l)oeiende Hortensia in Growers Pride

Schitterend n Christmas World in optima forma

Blij genieten van IPM Essen

Bloeiproef Deliflor

Deliflor Linflowers 1e prijs teler got talent. Foto: DIYOU.nl

Bloei n Half januari vonden de jaarlijkse bloeiproeven bij Deliflor Chrysanten plaats.

Telers werden ontvangen in een sfeervol ingerichte hal, die voor de gelegenheid was omgetoverd tot een heuse American Diner, compleet met een blinkende rode Cadillac, jukebox en imposante bloemstukken. In de kas stonden veel nieuwe chrysantenrassen in bloei: een 'etalage' van kleuren en vormen waarin telers en handel heerlijk konden shoppen.

Niet alleen waren er rassen te zien die reeds op de markt gebracht zijn. Ook de nodige rassen in testfase en rassen onder nummer konden bewonderd worden. Noviteiten die door de bezoekers zijn aangestreept als kansrijke nieuwkomers waren onder meer de grootbloemige witte pluischrysant Leonov, de witte pluischrysant Evidence en de prachtige roze Empress. Maar de allergrootste winnaar was toch wel de nieuwe groene troschrysant Deligreen. Niet alleen werd die die door de bezoekers beoordeeld als topper. Ook was dit het ras dat er in de Teler got Talent verkiezing met de 1ste prijs vandoor ging. Linflowers kreeg met dit ras de prestigieuze Teler got Talent Award uitgereikt.

Floor Schamp naar VGB

Floor Schamp heeft zin om aan de slag te gaan bij de VGB.

VGB n Op 1 maart gaat Floor Schamp (47) aan de slag bij de VGB. Zij volgt Manon Velthuis op die onlangs een nieuwe uitdaging is aangegaan.

Floor is geen onbekende in de sierteeltsector. Na haar studie Slavische taal en letterkunde werkte zij in diverse functies bij Bloemenbureau Holland en rondde ze haar NIMA A en NIMA B opleidingen succesvol af. In 2013 trad ze in dienst bij Nieuwkoop Europe als Key accountmanager (senior sales manager). Zij was daar verantwoordelijk voor strategisch beleid en uitvoering klantencontacten in o.a. Russischtalige landen, Tsjechië en Zweden. Bij de VGB gaat Floor zich bezighouden met de verschillende beleidsthema's die door het bestuur van de VGB zijn vastgesteld, waarbij 'duurzaamheid' prioriteit heeft. Samen met leden en stakeholders gaat ze zich inzetten om te verduurzamen.

Michel Verbeek, RFH productmanager

Michel Verbeek tussen de kleurige hydrangea.

Kans n Zowel de handel als de bloemist benutten de creatieve kansen van Hydrangea te weinig. Niet alleen nieuwe soorten of variëteiten hoeven leidend te zijn, blijven nadenken over toepassingen is minstens zo belangrijk.

Michel Verbeek, Royal FloraHolland productmanager Hydrangea, Kamer- en Tuinplanten, stelt dat Hydrangea het nog steeds goed doet bij de consument. "Wel met de waarschuwing dat het product te koop is in elk segment met gevaar van Hydrangea-moeheid bij de consument, terwijl zoveel meer mogelijk is. Zo vind ik dat de handel en bloemist nog steeds veel te weinig doen met de Baby-hortensia. De roze en blauwe bloemen zijn sprekend beschuit-met-muisjes. Door Hydrangea binnen dit concept tijdelijk in winkels te positioneren blijf je de consument verrassen. In de FPC hebben de kwekers aangegeven naar meer bijzondere toepassingen te zoeken. Mogelijkheden te over, want Hydrangea past in de huiskamer, balkon, terras en in de tuin. De bloeiwijze is uniek en heeft een nostalgische waarde."

Rustig Hydrangea-jaar

Ook in een tint zijn ze prachtig.

"Intussen kijken we terug op een redelijk rustig Hydrangea-jaar. Alleen de hete zomer zorgde voor druk op de tuinplantenverkoop. De ingezette weg waarbij kwekers duidelijk kiezen welk segment zij primair willen beleveren krijgt gestalte. Steeds vaker zoeken zij ook contact met hun klanten om het product zo te maken dat dit in de verkoop nog beter aansluit. Wat de gematigde productiegroei betreft verwacht ik dat Hydrangea zijn stevige plek in het winkelschap wel zal behouden. Veranderingen brachten kwekers Dijk van Dijk en De Bonfut met hun samengaan onder de nieuwe naam 'The Mastergrowers' tot grootste aanvoerder van pot-Hydrangea bij Royal FloraHolland."

Rauwer aanvoerstadium

"De omzet steeg het afgelopen jaar met 1,6%, het aantal stuks met 0,9% en de middenprijs met 0,7%, ofwel 3 eurocent per plant. De verhouding klok-direct kwam uit op respectievelijk 33% en 67%. Hiermee nam het klokaandeel licht toe ten opzichte van 2018. Middels houdbaarheidstesten kijken de kwekers die in januari aanvoeren met de kwaliteitsafdeling van Royal FloraHolland welk aanvoerstadium de beste resultaten geeft. Momenteel wordt een rauwer aanvoerstadium getest met een beter eindresultaat bij de consument. Hierdoor werd het aanvoervoorschrift voor levering in januari aangepast. De vraag blijft of de consument zo vroeg al een Hydragea wil kopen. Desalniettemin vinden de geteelde planten hun weg in het Europese handelskanaal."

Duurzaam

"Op duurzaamheidsgebied zijn de Hydrangea-kwekers bezig de verpakkingshoeveelheden te verminderen. Een uitdaging, want de gevoeligheid voor beschadigingen van Hydrangea maakt dit niet gemakkelijk. Als alternatief voor plastic heeft The Mastergrowers (Dijk van Dijk) kartonnen doosverpakkingen en wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een jute plantenhoes. Biologische gewasbescherming hebben zij al jaren onder de knie. Ook andere kwekers maken hierin stappen.'De breeders van Hydrangea zoeken onophoudelijk naar nieuwe soorten met nog langere houdbaarheid. Ook komend jaar verwacht Verbeek weer nieuwe introducties tijdens de Flower Trials. "Voor de tweede keer in drie jaar won Hydrangea Caiprinha in 2019 de houbaarheidstest bij RFH. Inzender was Tim van Leeuwen. In 2017 won Van den Berg Est met Caiprinha. Jammer dat de handelspartijen dit soort nog niet hebben omarmd. Soorten als Magical, Rembrandt en Antique geven prachtige doorkleuringen. De diversiteit is groot."

Consumenten stimuleren tot aankoop van pothortensia's

Prachtig gekleurde hortensia's.

Start n De promotiecampagne Hydrangeaworld is voor kamerhortensia weer afgetrapt. Op verschillende manieren wordt de consument aangespoord tot aankopen. Later in het seizoen volgen ook verschillende activiteiten voor tuinhortensia.

Consumentenonderzoek (uitgevoerd in 2017 door Royal FloraHolland) liet zien dat hortensia's erg geliefd zijn bij consumenten. Maar ook dat de consument onzeker kan zijn over verzorging en de kamerhortensia nog vaak associeert met een buitenplant, zelfs als deze in de winkel op het kamerplantenschap staat.

Inge Vervoort.

Positief effect op gezondheid

"Door een koppeling te maken tussen de kamerhortensia en een verbeterd binnenklimaat, maken we duidelijk dat er ook hortensia's speciaal voor binnen zijn. We spelen in op de trend dat een steeds grotere groep consumenten bezig is met hun gezondheid ", zegt Inge Vervoort, doe-marketeer bij Concept Factory en projectleider van de promotiecommissie pothortensia bij Royal FloraHolland. "Hortensia heeft een bewezen status van luchtvochtigheidverbeteraar en dit heeft een positief effect op de gezondheid. We zien dat media, maar ook verkooppunten dit oppakken. Hierdoor kunnen we de aankoop van kamerhortensia's stimuleren. We weten ook dat onzekerheid over de verzorging van hortensia voor sommige consumenten een reden is om het product niet te kopen. Door consumenten beter te informeren willen we deze onzekerheid wegnemen. Hiermee sturen we op een tevreden consument die overgaat tot herhalingsaankopen."

Zichtbaarheid

Over het doel van de collectieve promotiecampagne 2016-2018 zegt Vervoort dat deze gericht was op de kamer- en tuinhortensia zichtbaarheid in het seizoen te geven. "Hier hebben we vol op ingezet, met diverse internationale online en offline kanalen. Zeker 250 Nederlandse publicaties en 1400 Duitse publicaties waren het resultaat, met daarnaast 12 items in TV programma's, samenwerkingen met verschillende influencers en een gemiddeld bereik van 70.000 consumenten per week via eigen social media kanalen en de website HydrangeaWorld."

Stap verder

De doelen van de promotiecampagne 2019-2021 gaan een stap verder. Activiteiten zijn nu nog meer gericht op het verhogen van de koopbereidheid en aankoopfrequentie . We zijn crossmediaal zichtbaar, zowel online, offline en op de winkelvloer, met inspiratie én informatie. We geven ideeën hoe hortensia gecombineerd kan worden en geven ideeën voor verschillende plekken in en om het huis. We sluiten altijd aan bij de laatste trends en spelen in op cadeaumomenten die wat minder aan smaak gebonden zijn. Zoals een cadeau voor een nieuwe woning, Valentijn, Vrouwendag, Moederdag of voor kersverse ouders ."

Hortensiaweek

"Met promotie richten we ons op onze focuslanden Nederland en Duitsland, waar mogelijk lopen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk mee. Voor dit seizoen staan er (inter)nationale activiteiten op de planning om hortensia bij de consument, maar ook bij het vak, de tuincentra en bloemist onder de aandacht te brengen. Op 29 februari komt een hortensia item in Eigen Huis & Tuin en wordt in week 22 voor de vijfde keer de Internationale Hortensiaweek georganiseerd, 'Bloeiend de zomer in'. Trends, inspiratie en verzorgingstips voor kamer- en tuinhortensia via de social mediakanalen en Hydrangea World".

Lenteflora maakt zich op in carnavalsfeer

LISSE n De jaarlijkse Lenteflora en huisbroeitentoonstelling maakt zich op voor wederom een kleurrijke voorjaarsbloemenshow. Deze keer geheel in carnavalsfeer, want het thema luidt Carnaval polonaise in het voorjaar.

DOOR WILMA VAN VELZEN

De voorbereidingen voor de aankomende Lenteflora zijn al in volle gang. Zo hebben bestuursleden Pascale Meeuwissen en Monique de Lardanoye afgelopen week maar liefst vijfhonderd potjes Jetfire narcissen uitgedeeld aan alle groep 5 leerlingen van de basisscholen in Lisse en Lisserbroek. Naast de huisbroei en vrije inzendingen is de scholenbroei eveneens een geliefd onderdeel van de jaarlijkse Lenteflora. Vol enthousiasme binden de basisscholieren de strijd aan met elkaar om tijdens de Lenteflora voor de dag te komen met de mooiste collages waarop hun broeiresultaten kleurrijk zijn vastgelegd. Want welke school wint dit jaar de wisselbeker.

Huislijke omstandigheden

De huisbroeiers, zo'n tachtig in totaal, hebben zaterdagmorgen 25 januari hun bollenschalen mogen ophalen. Voor elke huisbroeier hadden de Lenteflora bestuursleden een portie klaargezet van elk elf potten tulpen, hyacinten, narcissen en bijgoed. De bollen mogen uitsluitend onder huislijke omstandigheden worden gebroeid. Verhalen over bollenschalen in de koelkast naast de kaas, onder de zonnebank of föhn om de broei te beïnvloeden zijn dan ook niet vreemd. "Met name de laatste week komt het erop aan" zegt een deelnemer. "Dan ren je met je potten huis en tuin door voor het vinden van de meest optimale broeiplekjes van dat moment. Alles wordt uit de kast gehaald voor de mooiste broeiresultaten."

Hobaho

De huisbroeibollen zijn traditiegetrouw in oktober door de Lenteflora bestuursleden geplant. De locatie was volgens voorzitter Ronald van Loon deze keer wel even spannend. "De Lisser bollenkweker Jan Heemskerk, waar we altijd terecht konden, heeft het afgelopen jaar zijn bedrijf beëindigd. Nu zou ook de nieuwe eigenaar ons wel een stukje grond beschikbaar hebben gesteld, ware het niet dat dit onder water was gezet voor een duurzame manier van aaltjes bestrijding. Toen Arjan van der Lans, de bedrijfsleider van het Testcentrum voor Siergewassen van Hobaho hiervan hoorde, liet deze spontaan weten naast de loods nog wel een plekje te hebben voor de huisbroeibollen."

Uitdaging

Omdat er altijd wel wat uitval is plant het Lenteflora bestuur standaard meer porties bollen dan dat er deelnemers zijn, ruim tachtig in totaal. Een portie bollen bestaat uit elf potten tulpen, narcissen, hyacinten en bijzondere bolgewassen. In totaal bijna 900 potten bollen. "Voor het afhalen van de huisbroei hebben we de potten naar onze vaste afhaallocatie gebracht, bij VOF P. van Dijk & Zonen. Ondanks de zachte winter zagen de bollen er goed uit, alleen het bijgoed stond nagenoeg in bloei. Dat wordt dus nog een uitdaging voor de huisbroeiers."

Carnaval

Het thema van de komende Lenteflora is Carnaval: polonaise de lente in! Van Loon: "Hierop hebben we met de keuze van de bollen voor de huisbroei een beetje ingespeeld. Wat te denken van de narcissen Wild Carnival en Candy Princess? Of bij de tulpen Carnaval de Rio? Deze bestaan echt, wat het extra leuk maakt. Tevens mochten we twee jonge kwekers als nieuwe vrije inzenders noteren, G. de Wit & Zn. en Maarten Duineveld. Voor inspiratie hebben we met enkele bestuursleden carnavalsverenigingen in Brabant bezocht. Wat een groots en maatschappelijk gebeuren is dat. Het heeft ons voldoende bagage gegeven om een geweldige carnavalssfeer te creëren in de aanstaande Lenteflora met huisbroeitentoonstelling. Lenteflora 2020 is van 22 t/m 24 februari bij Hobaho Lisse. Kijk voor meer informatie op www.lenteflora.nl "

7 / 12

8 / 12

9 / 12

10 / 12

n Op Internationale Lijst Immaterieel Erfgoed UNESCO

Rijnsburgs Corso Foto: Dirk van Egmond

Minister draagt Corsocultuur voor

Corso n Minister van Engelshoven van OCW heeft aan de Tweede Kamer laten weten dat zij namens Nederland de Corsocultuur gaat voordragen voor de (internationale) Representatieve Lijst van Immaterieel Cultureel Erfgoed van de Mensheid van UNESCO. Hiermee gaat een lang gekoesterde wens van de Nederlandse corso's in vervulling. De voordracht vindt plaats in maart van dit jaar; UNESCO besluit pas in 2021 of de bijschrijving op de Lijst plaatsvindt.

Corso voor de Bollenstreek. Foto: Sven van der Vlugt
Corso in Zundert

De Corsokoepel, het landelijke samenwerkingsverband van de Nederlandse corso's, vormt samen met het ministerie van OCW en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland de werkgroep die de voordracht gaat voorbereiden. De Nederlandse corsogemeenschappen worden hier nauw bij betrokken.

Corsocultuur in Nederland

Nederland telt zo'n dertig corso's verspreid over het hele land. Er zijn dahliacorso's in de nazomer, voorjaarscorso's in de bollenstreek, er zijn allegorische optochten met bloemen, er is een fruitcorso, er zijn bloemendagen met mozaïeken, er zijn varende corso's en er is een papiercorso. Sommige corso's zijn heel klein, maar ook de grootste corso's ter wereld rijden in Nederland. Een corso is veel meer dan alleen een optocht. Het bouwen van de corsowagen is een sociaal en creatief proces waar de hele gemeenschap gedurende een groot deel van het jaar mee bezig is. Jong en oud, man en vrouw, kinderen en jongeren worden intensief bij het corso betrokken, en de cultuur wordt overgedragen van generatie op generatie. Daarmee leveren de corso's een grote bijdrage aan de sociale cohesie van hun gemeenschap.


Kracht van samenwerking

De kracht van de Corsocultuur, en speerpunt van de UNESCO-voordracht, zit ook in de intensieve samenwerking tussen de corsogroepen en tussen de corso's onderling, bijvoorbeeld in de Corsokoepel. Er wordt samengewerkt op het gebied van dahliateelt, er is uitwisseling van juryleden en ontwerpers, er is een gezamenlijke nieuwssite, een tijdschrift en er is een corsoacademie. De corso's organiseren bij toerbeurt, samen met de Corsokoepel, een jaarlijks corsocongres. Daarnaast is er samenwerking met corso's in België, Duitsland en Spanje.


Het UNESCO Verdrag

Immaterieel Erfgoed gaat over cultuuruitingen die van generatie op generatie worden overgedragen. Het is levend erfgoed dat wordt gedragen door een gemeenschap, groep of individuen, en verandert met zijn tijd mee om levend te blijven. Het UNESCO Verdrag inzake de Bescherming van het Immaterieel Cultureel Erfgoed is inmiddels ondertekend door 178 landen.


Borgen

Nederland ratificeerde het Verdrag in 2012. De doelstelling van het Verdrag is het beschermen van het immaterieel cultureel erfgoed. Beschermen of 'borgen' is voor UNESCO altijd toekomstgericht: hoe kun je je immaterieel erfgoed bij de tijd houden zodat steeds ook nieuwe generaties kunnen worden aangesproken? Het borgen doet de erfgoedgemeenschap zelf, met ondersteuning vanuit Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland, dat zorg draagt voor de uitvoering van dit UNESCO Verdrag in Nederland.
Gelijk met het voornemen om de Corsocultuur in Nederland in 2020 voor te dragen, heeft de minister besloten om in 2021 Zomercarnaval Rotterdam voor te dragen bij UNESCO.

20% efficienter inkopen

Software n Tussen 6 en 10 is het een gekkenhuis op de inkoopafdeling. Je hebt de voorraad al verdeeld naar de bestellingen, waarna je het heel druk hebt met het inkopen op de klok.

Ondertussen moet je continu de aangeboden producten afstemmen met je klanten. En een inschatting maken welke voorraadpositie noodzakelijk is op basis van de verwachte vraag, producten en prijs.

Al die ballen in de lucht houden, dat kan makkelijker met behulp van slimme software met voorspellingsalgoritmes. Op basis van die techniek voorzien wij je bestellijsten van een doorkijkje naar de aankopen in de komende dagen. Voor hardere producten kun je alvast voorraad aanleggen, afgestemd op die voorspelde bestellingen. Omdat je weet wat je klanten gaan kopen, kun je ook producten alvast laten afroepen bij kwekers. Dit kan zelfs automatisch voor de door jou geselecteerde producten.

Met nauwkeurige digitale voorspellingsoplossingen stem je de vraag en het aanbod veel beter op elkaar af. Zo neemt de kans op derving (of losmakers) aanzienlijk af. Bovendien bespaar je tijd op het inkoopproces. Tijd die je dan kunt besteden aan vernieuwing; aan het ontdekken van nieuwe producten en procedures. Je hoort het al, de mogelijkheden liggen voor het oprapen… Makkelijker kan niet. Wil je meer efficiency, minder hectiek en minder derving? Wil je de voorspellende kracht van data optimaal benutten voor de inkoop van jouw bedrijf? Peter Rosman, 06 83 22 03 46
,peter@wdd.nl

Royal Anthos ontvangt forse Europese subsidie

Foto: l: Johan Maas, r: Henk Westerhof

VS n Johan Maas, plaatsvervangend algemeen directeur bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) en Henk Westerhof, voorzitter van de Koninklijke Handelsbond voor Boomkwekerij- en Bolproducten (Royal Anthos), tekenden 17 januari een contract in het kader van de Europese regeling voor voorlichtings- en afzet bevorderende acties van landbouwproducten.

Promotieprogramma

Op basis van dit contract startte Royal Anthos op 1 februari 2020 in de Verenigde Staten met het 3-jarig promotieprogramma: 'Flower Bulbs from Europe make you bloom'. Het programma richt zich op de bevordering van de afzet van Europese bloembollen in de Verenigde Staten. De totale begroting voor dit programma is € 1,95 miljoen. Het is door de Europese Commissie geselecteerd onder het Werkprogramma 2019 en wordt voor 80% gefinancierd door de EU, terwijl Royal Anthos voor de resterende 20% zorgdraagt. De campagne heeft drie doelstellingen: Bewustwording creëren om meer Amerikaanse huishoudens te herinneren aan het aankoopmoment van een breed assortiment bloembollen en bolbloemen; Het kennisniveau verhogen over gebruik van bloembollen in de tuin, bloembollen op pot en bolbloemen, zoals tulpen en lelies; Verhogen van de export van bloembollen naar de VS.

De campagne

Daaronder vallen de activiteiten; Een mediacampagne gericht op het vergroten van het bewustzijn van de consument;Een mediacampagne gericht op educatie;De organisatie van een jaarlijks evenement: "Flower Bulb Day";De organisatie van persreizen. Voor de uitvoering van de mediacampagnes wordt samengewerkt met het Amerikaanse PR bureau, de Garden Media Group. Het eerste evenement vindt plaats op 7 maart in San Francisco, waar de aanleg van een pluktuin met 100.000 tulpen, de eerste Flower Bulb Day wordt gevierd.

12 / 12