Bloemenkrant

14 mei 2019

Bloemenkrant 14 mei 2019


Nicolette Kluijver kiest mooiste lelies

Lelie n Met het wegsteken van een drietal lelies ter voltooiing van het laatste arrangement van de Keukenhof Lelieshow in het Willem Alexander Paviljoen gaf de bekende RTL-presentatrice Nicolette Kluijver woensdagmiddag 9 mei de aftrap voor de show.


DOOR WILMA VAN VELZEN


Dit deed zij in het bijzijn van Keukenhofdirecteur Bart Siemerink en Stephanie van Erven, projectuitvoerder en arrangeur van Zuidkoop Natural Projects. De Keukenhof Lelieshow is een echte consumentenshow. Om te laten zien dat consumenten vaak een verrassend andere voorkeur voor lelies hebben dan het vak was Nicolette Kluijver gevraagd een drietal lelies uit de show te kiezen. Daarvoor werd zij rondgeleid door Stephanie van Erven, die de verantwoording droeg voor de presentatie van de Keukenhof Lelieshow. Met een stralende lach op haar gezicht toonde Nicolette Kluijver de door haar gekozen lelies. Apricot Fudge vanwege zijn aparte vorm en fel oranje tint, Spotify White vond ze van die grappige spikkels hebben en Roselily viel op door zijn romantische uitstraling. Samen met Stephanie van Ervan voegde zij de lelies toe aan het arrangement.

Vervolg op P17

FloriWorld

Vraagt die Duitse of Amerikaanse toerist niet waar nou de echte bloemen zijn? Opmerking die ik hoorde tijdens het 'eerste paal evenement' (men was trouwens al aan de laatste toe) voor FloriWorld. Ooit wilde Jan van Dijk, destijds zowel eigenaar van Fides in De Lier als oprichter van stichting Flora-Land, een soort permanente Floriade als manifestatie van de (vooral Nederlandse) tuinbouw. Hij wilde er bloemen tonen en hoe die gekweekt en verhandeld worden. Zijn ideaal leed schipbreuk, maar FloriWorld lijkt nu min of meer alsnog promotie voor de sierteelt te gaan realiseren in een 25 meter hoog gebouw, zij het niet in het Westland (zoals Van Dijk wenste) maar in Aalsmeer. Als goede buur van Waterdrinker, waar eigenlijk het idee voor een plantenpresentatie vandaan komt. Maar in de toekomstige 'experience', zoals dat tegenwoordig heet, lijkt alles virtueel te worden. Tijden zijn veranderd. We leven niet meer als Adam en Eva, die volgens de Bijbel in een tuin woonden, dus omgeven door bloemen en planten. Door digitalisering neemt ook de bloemenzee af bij Royal FloraHolland, op wier terrein dat gebouw verrijst. Dus straks kunnen bezoekers van FloriWorld bij de buren ook niet meer terecht. Men gaat de consument digitaal confronteren met een versproduct, dat hij geacht wordt elders te gaan zien en kopen. Ik heb er niet veel verstand van, maar denk in mijn mogelijke onwijsheid dat nieuwe generaties in FloriWorld vooral software beleven. Voor het échte product kan men in elk geval zeven weken per jaar naar Keukenhof…

De Ruiter Rozen presenteert Rhodos 3.0

Het prachtige arrangement met Rhodos 3.0 trok aller aandacht.

n Volle roos heeft sterke aantrekkingskracht

Roos n Het innovatiecentrum van De Ruiter Rozen was vorige week het stralende middelpunt van de presentatie van de prachtige roos Rhodos 3.0. Een prachtige volle roos die van alle kanten kon worden bewonderd. Daar werd dan ook volop gebruik van gemaakt.        

In combinatie met andere bloemen is het absoluut de moeite waard.
In de speciale presentatieruimte was het een komen en gaan van belangstellenden.

De roos wordt in Kenia geteeld in hoofdzaak op het bedrijf van P.J. Dave Flora Limited. Een familiebedrijf van 57 ha groot, ongeveer 60 kilometer ten zuiden van Nairobi.

Toelichting

Vanuit Kenia waren speciaal General manager Santosh Kulkarni en salesmanager Julius K. Njenga aanwezig om toelichting te geven op de teelt. Het iets verder open laten komen van de roos, die een beeldschoon en iets lichter hart heeft. Voor de consument een schitterende roos omdat hij in al zijn volheid wordt getoond. Proeven wezen uit dat de sterke roos zich gedurende de reis fantastisch houdt, hij onbeschadigd tevoorschijn komt en dat op de plaats van bestemming nog een lang vaasleven tegemoet gaat. Salesmanager van De Ruiter Rozen, Huub Snijders toonde zich verheugd over de grote belangstelling rond de bijeenkomst en het product. 'We zijn heel blij met de Rhodos 3.0. Deze gaat een goede toekomst tegemoet en is een prachtige aanvulling op het assortiment. De Rhodos Classique blijft uiteraard in de collectie."

Meet my Roses

Dave Flora Limited is gespecialiseerd in het telen en exporteren van vers gesneden rozen van premiumkwaliteit. 'Wij hebben een prachtige portfolio", lichtte salesmanager Njenga toe. Die varieert van middelgrote tot grote rozen, met 12 tussenliggende en 8 premium rassen. Onze markt betreft de hele wereld, van Australie, China, tot aan het Verenigd Koninkrijk. We investeren continue in geavanceerde technologieën om de kwaliteit van onze rozen te behouden en te verbeteren. De Rhodos-rozen zijn de bestverkopende rozen van het bedrijf op de internationale markt.

De roos prachtige, volle bloem, lange houdbaarheid en het vermogen goed te reizen maakt hen de roos voor veel importeurs.

Planten zoeken wordt planten vinden

Planten n Op de website www.plantago.nl staan ruim 170.000 plantennamen volgens de juiste en laatste nomenclatuur. Ook zijn er 45.000 synoniemen opgenomen.

Tevens staan er 55.000 foto's op de site bij 20.000 plantennamen. Ook de verkrijgbaarheid van planten staat vermeld. De site wordt voornamelijk gebruikt door particulieren om informatie over planten op te zoeken en om te kijken waar planten te koop zijn in Nederland en België.

Plantago biedt veredelaars en kwekers de mogelijkheid om hun product bekend te maken bij de plantenliefhebber door te zorgen dat de soorten met de juiste namen en fraaie foto's worden opgenomen op de site. Voor info betreffende de mogelijkheden kunt u contact opnemen met ons via email (info@plantago.nl) of telefoon (06-30 38 65 99)

Kennis en Innovatie Westland

Fotostudio GJ Vlekke / Michel Heerkens. Fotostudio GJ Vlekke / Michel Heerkens

Subsidie n Ondernemers en kennisorganisaties met een gedegen plan dat bijdraagt aan de kennis en innovatiekracht binnen Westland kunnen vanaf vandaag een subsidie hiervoor aanvragen.

Het College van B en W van de gemeente Westland heeft besloten een Subsidieregeling Kennis en Innovatie Westland in te stellen. Dit om projecten te stimuleren die aantoonbaar bijdragen aan kennis- en innovatieontwikkeling met een focus op het Greenportcluster en met aandacht voor leefomgeving, welzijn en werkgelegenheid. Daarnaast biedt de subsidieregeling 'triple helix consortia' - samenwerkingsverbanden tussen kennisinstellingen, overheid en bedrijfsleven- uit de regio de kans om innovatieve projecten te toetsen in de markt, waar mogelijk op te schalen en duurzame en circulaire projecten uit te voeren. De subsidieregeling stimuleert kennis- en innovatieprojecten die zonder overheidsbijdrage niet van de grond zouden komen. Indienen aanvraag subsidies Organisaties en ondernemers kunnen vanaf vandaag hun aanvraag indienen met de daarbij behorende ingevulde formulieren. Downloaden via www.gemeentewestland.nl/subsidies

Alstroemeria is continue in beweging

André Hoogenboom en Dirk van Vuurde tussen de White Pearls.

Kwaliteit n Alstroemeria is typisch zo'n product dat continue in beweging is. Is het niet op het gebied van kwaliteit, dan is er wel een interessante assortimentsuitbreiding te melden. Maar ook met duurzaam produceren scoort Alstroemeria bijzonder goed.

"Ruim 60% van de bij Royal FloraHolland verhandelde Alstroemeria's is FSI proof", zegt Dirk van Vuurde, productmanager Chrysant en Alstroemeria. "Van de verhandelde stuks heeft slechts 18% nog geen certificaat. Hiermee zit de productgroep Alstroemeria aan de bovenkant van certificering dus duurzaam produceren. Steeds meer klanten, met de retailers voorop, eisen sierteeltproducten die duurzaam zijn geproduceerd. Met deze koploperspositie kan de productgroep Alstroemeria de afzet vergroten en/of verstevigen."

Alstroemeria staat momenteel op de tiende plek van snijbloemen die bij Royal FloraHolland verhandeld worden. Ongeveer 70% van de aanvoer gaat richting groothandel en 30% wordt opgepakt door de Retail. Belangrijkste afzetlanden zijn Duitsland, Nederland, Engeland en Frankrijk. Een Top 4 Alstroemeria handelsassortiment is er ook met op de eerste plaats Alstroemeria gemengd in de emmer. Nummer 2 is Virginia, nummer 3 Panorama en op de vierde plaats staat Noize.

Florinca Mix.

Florinca groeit hard

Van Vuurde stelt dat de aanvoer van de totale productgroep Alstroemeria vorig jaar in stuks -1,5% was gekrompen, met dat de gemiddelde prijs 3% hoger was. "De aanvoer van de grootbloemige Alstroemeria is het afgelopen jaar -5,5% gekrompen. De gemiddelde prijs steeg met 2%. De aanvoer van de Florinca Alstroemeria groeide maar liefst 99% in stuks. Dat de gemiddelde prijs -8,7% lager was is het gevolg van die snelle groei. De trend is dus dat de Florinca-groep hard groeit en dat de Grootbloemige Alstroemeria iets krimpt."

Kleurenpalet

Van Vuurde verwacht dat er een kleine groei in areaal komt vanuit het buitenland en dat ook het aandeel Florinca verder groeit ten koste van de grootbloemige Alstroemeria. "Bijna alle veredelaars hebben cultivars die aan de specificaties voldoen waarmee het kleurenpalet van de Florinca groep ook steeds groter en completer wordt. Daarnaast is er de Pot Alstroemeria, die een relatief kleine productgroep bij Royal FloraHolland vertegenwoordigt. Er zijn drie aanvoerders, maar het areaal groeit gestaag."

Afzetadvies

De marktkennis wordt door de productmanagers ook ingezet om de leden van Royal FloraHolland te adviseren. Zo bezoekt Van Vuurde ook de kwekers op locatie voor het geven van Afzetadvies. "Dit geeft de kweker inzicht in zijn positie op de marktplaats en biedt dit een benchmark ten opzichte van de markt. In een persoonlijk gesprek vertalen we de inzichten naar een concreet advies, hoe de commerciële kansen benut kunnen worden en het rendement kan worden verbeterd."
"Vanaf 17 juni kunnen Alstroemeria's ook in de nieuwe efficiënte bloemenemmer Fc588 worden aangevoerd voor zowel de klok als directe handel. Na Lisianthus is Alstroemeria de tweede productgroep die dit fust gebruikt. Royal FloraHolland heeft gekozen voor een gefaseerde introductie om voldoende beschikbaarheid te garanderen, ook in de piekperiode. Bloemenemmer Fc588 heeft als voordeel dat op een stapelwagen tien fusten passen en op een CC-container zes fusten per laag. Het streven is zo snel mogelijk naar een volledige vervanging van de oude emmer te gaan, maar het wordt geen verplichting. Meer informatie over Fc588 kan men vinden op https://www.royalfloraholland.com/fc588."

FPC Alstroemeria gaat goede discussie aan

Niels Tesselaar reeds vijf jaar voorzitter.

Weloverwogen n In de FPC Alstroemeria gaan de leden een goede discussie niet uit de weg. Dit zorgt ervoor dat er steeds weloverwogen stappen worden gemaakt. Eerder leidde dit al tot een betere positionering van het product Alstroemeria.

FPC-voorzitter Niels Tesselaar (HM Tesselaar cs, Heerhugowaard), die inmiddels een vijfde termijn voorzitterschap vervult maar nu toch echt voor het laatste jaar, is beslist positief. "De afgelopen jaren zijn er heel wat slagen gemaakt. De belangenbehartiging vanuit de Royal FloraHolland Product Commissie Alstroemeria heeft daar zeker aan bijgedragen. Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn, als de spreekruimte maar groot is. Juist doordat we een goede discussie niet uit de weg gaan, kom je verder met elkaar. Alstroemeria staat er dan ook uitstekend voor. En de Florinca Alstroemeria heeft laten zien dat ook dit product echt volwassen wordt."

Een echte Prima Donna.

Nieuw fust

Goed te spreken is Niels Tesselaar eveneens over de bijeenkomsten van de gezamenlijke FPC's waarmee vorig jaar is gestart met als doel die veilingzaken te bespreken die alle productgroepen aangaan. "Niet bij alle onderwerpen zitten alle FPC's op één lijn, maar het verhaal dat richting directie van Royal FloraHolland wordt verteld is wel eenduidig. Product specifieke zaken worden in principe binnen de FPC aan de kaak gesteld. Op dit moment zijn we druk met het nieuwe fust Fc588 dat op 17 juni voor het product Alstroemeria door de veiling in gebruik wordt genomen. Wat de steellengte betreft zou Alstroemeria hierin mooier staan op 70 cm, maar dit kan evengoed op 80 cm. De meeste klanten hebben geen moeite met een korte steel. Alleen kan niet iedere aanvoerder zich in een kortere steellengte vinden. In het komende FPC overleg gaan we het er in ieder geval over hebben."

Areaal

Blij en verrast zei Niels Tesselaar vorig jaar te zijn toen binnen de FPC bekend werd dat er na vijftien jaar eindelijk weer wat groei in het areaal werd verwacht. "Die blijdschap was alleen van korte duur, want waar aan de ene kant een aantal kwekers uitbreiding van totaal 5 hectare hebben gerealiseerd, zijn er aan de andere kant enkele kwekers gestopt. Helaas is dit de realiteit en is het areaal van 45 hectare per saldo ongeveer gelijk gebleven. Daarnaast zijn de ontwikkelingen met LED-verlichting goed ontvangen en nemen deze toe in populariteit. Dit zorgt voor een verbeterde winterkwaliteit waardoor jaarrond topkwaliteit geleverd kan worden.

Goed duurzaamheidsverhaal

Op duurzaamheidsgebied zegt Niels ervan overtuigd te zijn dat de Alstroemeria telers voorlopen. "We gaan enorm goed met duurzaamheid en met trots kan ik zeggen dat vijfenzeventig procent van het areaal van onze productgroep minimaal MPS-GAP gecertificeerd is. Het duurzaamheidsverhaal gaat bij ons zelfs nog een stap verder, want er is al een collega bezig met een CO2-footprint.

En met ons eigen bedrijf hebben we het afgelopen najaar nog het extra milieukeurmerk On the way to PlanetProof behaald. De productgroep Alstroemeria kan dus ook op duurzaamheidsgebied een ongelofelijk goed verhaal vertellen!"

Alstroemeria feest

De Alstroemeriashow die tot en met 6 mei het Oranje Nassau Paviljoen in Keukenhof kon worden bewonderd was een feest voor de consument. De enorme toeven en explosie van kleuren nodigde uit bij vrijwel iedere vaas een foto te maken.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Kleurrijke grote toeven.
Geel in vele variaties.
Een geweldige tekening in hart en bloemblaadjes.
Eén grote ode aan een zo bijzondere bloem.

Maar liefst vierenveertig Alstroemeria soorten in verschillende kleuren waren in de bloemenshow aanwezig, van rood tot geel en bijna alles daartussen. Dit moois was geleverd door Könst Alstroemeria, Royal van Zanten, H.M. Tesselaar Alstroemeria, Hoogenboom Alstroemeria, Hoven & de Mooij, Koole Alstroemeria, Together2Grow en HilverdaKooij. De enorme bloementoeven imponeerden en grappig was het om te zien dat veel bezoekers even moesten voelen of de bloemen wel echt waren.


Uniek


Menigeen was er helemaal weg van en dat was precies de bedoeling van de inzenders. Immers, hoe meer consumenten Alstroemeria leren kennen, des te meer vraag zal deze unieke kennismaking opleveren. En inspiratie genoeg, want naast de grote vazen was Alstroemeria ook in kleinere vazen en in andere toepassingsvormen te zien.

Favoriete noviteit

De opening van de show ging gepaard met een Meet & Greet voor het vak op donderdagmiddag 2 mei. Daarbij werd door de aanwezigen een stem uitgebracht op hun favoriete noviteit. De uitslag hiervan luidde dat de prijzen voor de beste noviteit voor de Alstroemeria's en de Astroemeria Florinca voor dezelfde inzender waren: HilverdaKooij won met de lilakleurige Alstroemeria Ardenne en de zachtgeel/rose Asltroemeria Florinca Yutacan.

Promotiecommissie

Tevens werd door Gerard Gardien, Projectleider Product Specifieke Promotie bij Royal FloraHolland, een korte presentatie verzorgd over de stand van zaken met betrekking tot de promotiecommissie Alstroemeria die hij ondersteuning biedt. Behalve voorzitter Karolien Tesselaar bestaat de commissie uit een viertal kwekers en veredelaars Royal van Zanten, Könst en Hilverda Kooij. Concept Factory, de uitvoerende partij, wordt in de commissie vertegenwoordigd door Inge Vervoort.
In zijn presentatie werd door Gerard Gardien de stand van zaken rond de promotieactiviteiten belicht. "Diverse creaties met Alstroemeria, zowel online als offline, worden gedeeld in samenwerking met Flower Factor en Bouquet Tales en via 365 dagen bloemen wordt ook in het najaar van 2019 deelgenomen aan Burendag."

Roadshows

"Met roadshows worden de promotiepijlen op de bloemist gericht. Deze doen het goed en na het Plantion, Veiling Rhein Maas en de Pyramide staat er op 2 juni nog een roadshow bij FloraZon op het programma. Hierbij wordt het Alstroemeria campagnebeeld 'échte schoonheid zit van binnen' direct bij de bloemist onder de aandacht gebracht, evenals de bloem zelf.
Aan de roadshows wordt ook een verkoopactie gekoppeld en beelden en content worden aangereikt om te delen op de sociale kanalen. Roadshows worden eveneens ingezet om ook de Duitse bloemist te bereiken tijdens Festivals der Flora op 7 september in München en op 14 september in Baden-Baden. Doordat dit in samenwerking met FleuraMetz gebeurt, worden 750 Duitse bloemisten bereikt en is er een directe koppeling met de verkoop."

Promotieplan

Tot besluit vestigde Gerard Gardien de aandacht op het Promotieplan voor de periode 2020-2022, waarvoor eerst de FPC nog akkoord moet geven voordat dit in het komende najaar in stemming wordt gebracht bij de leden. In het nieuwe plan komt de regie wat meer bij de promotiecommissie te liggen.

De Alstroemeria campagne 'échte schoonheid zit van binnen' is onderdeel van het Promotieplan 2017-2019. Met de succesvolle campagne is het verrassingseffect van deze prachtige bloem centraal gesteld. Ook in het nieuwe promotieplan zal Astroemeria blijven verrassen.

MBO Westland verguld met haar stagebedrijven

Anja Olijhoek (l), Docent & mentor Bloem & Design en Ria Elgersma, docent en mentor. Foto: walter landesbergen

stage n De groene afdeling van MBO Westland, Lentiz, is continu op zoek naar stagebedrijven voor haar studenten.

Hamifleurs

Met enkele stagepartners is inmiddels een zeer goede relatie opgebouwd. Bijvoorbeeld met Hamifleurs, die studenten Bloem & Design ondersteunt.
In het kader van Grower of the week levert Hamifleurs wekelijks bloemen aan de school, waarmee studenten arrangementen maken. In de webshop van Hamifleurs krijgen ze bovendien de mogelijkheid om aanvullende materialen te bestellen. De arrangementen worden vervolgens in de verkoopruimte van Hamifleurs gepresenteerd en de foto's ervan op social media.
Positieve feedback van kwekers heeft in sommige gevallen geleid tot een excursie naar de kwekerij.

Dutch Flower Group

Bij de Dutch Flower Group heeft Lentiz zelfs 16 studenten mogen plaatsen, op tal van bedrijfsonderdelen. Studenten ervaren de DFG als een top stage-adres.

Zie pagina 13 van deze krant voor het interview met Atie de Gier, directeur MBO Westland.

12 / 20

Sering de biografie van een Aalsmeers icoon Een lofzang op onze meest geliefde trekheester, de subtielbloemige en heerlijk geurende sering.

Foto: qlandesbergen

De ontvangst bij Brasserie-Café Oevers in Kudelstaart was aller hartelijkst. We hadden de jassen nog niet uit of er werd ons een champagneglas aangeboden met seringen-limonade. Beetje de smaak van 7 Up, maar dan zonder prikkels. Lekker licht en fris. In 7 Up drijven trouwens ook geen kleine paarse seringenblaadjes.

Door Walter Landesbergen

Foto: monique landesbergen

Sering

We kwamen voor een lezing over seringen. Een teelt die in Aalsmeer letterlijk tot grote bloei is gekomen en nergens ter wereld is geëvenaard.

Smakelijke lofzang

Bloemengroothandelaar Jan de Boer nam het gezelschap mee in de geschiedenis van de sering, terwijl Joyce en Rob Amelsbeek, de uitbaters van Oevers, het gehoor trakteerden op een 3 gangen verwen-arrangement met seringen in de hoofdrol: seringen op koekje, seringen-ijs, seringen-mousse en seringen-thee. Alles van verse seringenbloemen gemaakt, speciaal voor de gelegenheid, die niets anders was dan een lofzang op onze meest geliefde trekheester, de subtielbloemige en heerlijk geurende sering.

Bloemencultuur

In de chique hotels van Sint Petersburg, Londen en Parijs fleurden bloeiende seringentakken de lobby's om de bezoekers toch vooral een warm welkom te heten. We spreken over de Belle époque, de periode die vooraf ging aan de Eerste Wereldoorlog, gekenmerkt door bedrijvigheid, puissante welvaart voor de elite en de opkomst van het toerisme.
Seringen waren luxe, een statusartikel. Schaars. Zeer geliefd door de zachte geuren en kleuren en in de rijkere kringen onderdeel van een bloemencultuur die tot het gewone bevolking pas zou doordringen toen het besteedbaar inkomen het toeliet bloemen te kopen.


Aalsmeer

Eind 19de eeuw wordt in Aalsmeer een serieus begin gemaakt met de seringenteelt. Het telen van buxus, appel en peer is dan al bekend. Van de kennis die hiermee is opgedaan profiteert de sering. Zoals bij de appel en de peer wordt er op wilde stammen geënt, wat zorgt voor een grote groeikracht en betere resistentie tegen zieken en plagen.
In de hoogtijdagen zijn er rond de 600 kwekers die zich toeleggen op de seringenteelt.


Rijke bodem en poelbagger

Het vakmanschap wat zich ontwikkelt, bereikt een fenomenaal niveau, maar het is ook de bodemgesteldheid die bijdraagt aan het succes. De drachtige veengrond van Aalsmeer, en met name die van de eilandjes in de Westeinderplassen, bevat enzymen en bacteriën die je spaarzaam elders aantreft in de wereld, maar onontbeerlijk zijn voor het uitbundige gedijen van seringen.
Daarbij wordt op de teeltgrond met regelmaat zogenoemde poelbagger aangebracht. Deze ploegbagger, die afkomstig is van de bodem van de Westeinder, is rijk aan mineralen.
Door verdeling ontstaan er steeds nieuwe kleuren en rassen. Door de ervaring gevoed, worden de struiken elke twee jaar gesnoeid, mag de stam niet te diep wortelen en moet die in de regel met twee keer steken te oogsten zijn.


Trekheester

Door de veranderingen in het klimaat komen de seringen in de natuur de laatste jaren steeds eerder in bloei. Was mei vroeger de bloeimaand, nu is dat verschoven naar april.
Maar door het klimaat laten de telers zich al lang niet meer sturen. De seringenoogst strekt zich sinds jaar en dag uit van oktober tot mei. Na het uitsteken van de onderstammen verhuizen de heesters, met bootjes overgevaren, naar de verwarmde kassen. Daar wordt tot 40 graden gestookt. Onder ideale omstandigheden van warmte en vocht trekt de kweker de seringen in bloei. Vandaar de vakterm trekheester.

Seringenhoofdstad

De handel ruikt het geurende goud. En als rond 1968 de eerste bloemenvrachtwagens Europa intrekken met dit Hollandse icoon wordt Aalsmeer definitief gekroond tot seringenhoofdstad van de wereld.
Als de gehele sierteelt profiteert van de welvarende jaren die volgen, raakt de sering wat op de achtergrond. Met het breder worden van het aanbod stappen er nieuwe sterren op het podium, zoals hortensia en magnolia.
En elders in de wereld zet men concurrerende teelten op. In Italië, Zwitserland en Canada bijvoorbeeld. Alleen in Canada, waar de geëmigreerde Nederlanders de seringenteelt introduceren, lukt het om het unieke bodemleven te creëren dat zo onderscheidend is voor Aalsmeer.


Erfgoed

Momenteel zijn er in Nederland nog zo'n 15 families actief in de seringenteelt. Een van hen is Jan ten Hoeve, die zich met gepaste trots De Seringen Specialist noemt. Ten Hoeve beseft dat hij verder bouwt aan een rijke traditie. Hij koestert het oude vakmanschap als cultureel erfgoed.
'Als je niet weet waar je vandaan komt, weet je ook niet waar je naar toe gaat, zijn de slotwoorden van Jan de Boer.
En zo zitten we op zaterdag 4 mei 2019 aan de boorden van de Westeinderplassen, in Brasserie-Café Oevers, als onderdeel van een stukje seringen-geschiedenis. Op een van de plekken waar het allemaal is begonnen, genieten we van het levensverhaal van de sering en van de seringen-thee, het seringen-ijs en alle andere seringen-hapjes die ons zijn voorgezet.

Tip: Bezoek dan de Historische tuin Aalsmeer. Hier worden de bijzondere seringensoorten geënt en beheerd voor het nageslacht.
http://www.historischetuinaalsmeer.nl/

WHC als broedplaats

Foto: walter landesbergen

Tussen Goes en Amsterdam zijn er maar 80 horti-studenten voor een middenkaderfunctie als bedrijfsleider, en dat terwijl er wel werk is voor zo'n 250.

De Bloemenkrant spreekt met Atie de Gier, directeur van MBO Westland. Het MBO huist sinds de opening in het World Horti Center. In totaal zo'n 1.100 studenten van wie er 375 de groene opleiding volgen bij Lentiz. "Dat is niet heel veel", zegt De Gier met gevoel voor understatement. We hebben direct een hardnekkig probleem te pakken: het imago van de groene sector.

Foto: walter landesbergen
Foto: walter landesbergen
Atie de Gier Directeur MBO Westland Foto: walter landesbergen
Foto: walter landesbergen

Door Walter Landesbergen

De Gier: "Het merendeel van onze groene studenten heeft raakvlakken met de sector, de een wat meer dan de ander. Van buitenaf is werven lastiger, daar liggen kansen als we het imago kunnen verbeteren. Maar het is knokken tegen vooroordelen. Het idee leeft dat banen in de groene sector vooral betrekking hebben op productie, zwaar zijn, slecht betaald en oninteressant. Wij zien het anders. De groene sector is innovatief, internationaal en ketenbreed. Een sector die veel betekent voor onze economie en bovendien haar bijdragen levert en mens en wereld. Voor die sector leiden wij onze studenten op."

Student

De Gier: "Het World Horti Center moet zowel broedplaats als ontmoetingsplaats zijn van jong talent, wat in bloei getrokken wordt tot vakman en vakvrouw. Om dit voor elkaar te krijgen, leggen wij in ons onderwijs de nadruk op het zelfbewust zijn van de student, ondernemendheid en internationalisering.
Met name het zelfbewust zijn speelt een belangrijke rol in hun ontwikkeling. Daarom is het internationale aspect en 1 verplichte internationale stage ook zo goed. Letterlijk over de grenzen gaan vraagt om durf, adaptievermogen en zorgt voor zelfreflectie. Het is prachtig om te zien hoe studenten omgaan met andere culturen, gewoonten, gedrag en omstandigheden. Zeer vormend.
Daar hebben we sommige ouders wel van moeten overtuigen, van die noodzaak van internationalisering. Dat is de reden waarom wij behalve voor studenten en stagebedrijven, ook bijeenkomsten organiseren voor ouders. Inzicht in onze filosofie vergoot de betrokkenheid bij de studie van hun kind. En dat hoort weer bij het creëren van een optimaal leerklimaat."

Stagebedrijven

"Om dezelfde reden zijn we ook selectief met stagebedrijven. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat een student tijdens zijn stage fungeert als goedkope werkkracht.
Aan een stagebedrijf stellen we duidelijke eisen. Te allen tijde dienen ze meerwaarde te bieden als het gaat om de ontwikkeling en het vakbekwaam maken van de student. Met afwisseling, goede begeleiding, verdieping, perspectief en een positieve ervaring creëer je ook ambassadeurs voor je bedrijf. Goed voor je imago en voor een gemotiveerde toekomstige werknemer. Wij verwachten van een stagebedrijf dat ze het onderscheid kan maken tussen lange & korte termijn, branchebelang & bedrijfsbelang."

Toekomstig werknemer

De Gier: "In de driehoek student, school en stagebedrijf speelt ieder zijn rol. De rol van het stagebedrijf mag niet onderschat worden. Behalve het aanreiken van praktijkervaring, vullen bedrijven niet zelden de 'blinde vlekken' in ons kennisaanbod, zoals bijvoorbeeld digitalisering en marktontwikkeling. Dit zijn toch onderdelen die voor een school sec lastig te onderwijzen zijn.
Bedrijven verzorgen gastlessen en excursies, ook voor docenten, ze werken mee aan lesopdrachten en gezamenlijk doen we de PR. In dat laatste geval veelal bijgestaan door studenten die hun stage-ervaringen graag doorgeven.
Voor al die inzet zijn we onze stagebedrijven zeer dankbaar. Hun inzet is onontbeerlijk om van onze studenten goed geschoolde werknemers te maken, die zo behouden blijven voor de groene sector."


* Zie elders in deze krant over de samenwerking tussen MBO Westland en Hamifleurs.
* In de volgende Bloemenkrant is een artikel gewijd aan de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB), over de accreditatie van een stagebedrijf.

Lisianthus in topvorm

Voor het eerst is het Oranje Nassau Paviljoen in Keukenhof volledig gevuld met Lisianthus. Een primeur, want niet eerder werd de consument geconfronteerd met zo'n breed assortiment Lisianthus.

Keukenhofbezoekers keken dan ook hun ogen uit, wat een kleuren en soorten! De geweldige inzet van de Lisianthus veredelaars en kwekers van de afgelopen jaren betaalt zich duidelijk terug in de presentatie van deze prachtige Lisianthusshow.

Een blauwe bloemenweelde.
Gave arrangementen.
Een aparte bloemenhoek.
Een van de vele variaties.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Op dit moment zijn er zo'n tachtig commerciële Lisianthus soorten in de markt en daarvan zijn er maar liefst vijftig soorten in de Lisianthusshow te zien, naast nog vijftien nieuwe soorten. Voor de consumentenbezoekers van Keukenhof is deze bloemenshow dan ook een regelrechte primeur, en vanwege dit brede karakter minstens zo interessant voor het bloemenvak. Want waar vind je zoveel Lisianthus soorten bij elkaar in één ruimte. Dit is echt uniek.

Spannend

Henk de Mooij, parkmanager Keukenhof, zegt verrast te zijn door het enthousiasme van deze productgroep. "Ik weet nog dat amper twee jaar terug gestart is met het neerzetten van enkele vazen Lisianthus en vorig jaar deed Lisianthus mee met een gecombineerde show naast Tulp. Deze keer is Lisianthus echter helemaal zelf het stralende middelpunt in een soloshow.

Vijftien jaarrond telers en nog enkele inzenders hebben ervoor gezorgd dat het product Lisianthus in zo'n grote variatie aan ons consumentenpubliek kan worden getoond. Consumenten vinden het spannend Lisianthus te ontdekken. Het product is bij hen nog vaak onbekend, maar ze vinden het prachtig. Naast de vele fraaie pasteltinten is het leuk om te zien dat ook de dieppaarse varianten een grote aantrekkingskracht hebben."

Ontwikkeling

Lisianthus heeft in relatief korte tijd een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt, zowel op het gebied van assortiment als in kwaliteit. Een vaasleven van twee weken is gemakkelijk haalbaar. Dit alles bij elkaar heeft ervoor gezorgd dat het product Lisianthus in slechts enkele jaren regelrecht is doorgemarcheerd naar de zesde plaats in de Top 10 van snijbloemen.


Prestatie

En dat is beslist geen geringe prestatie. Het actuele assortiment toont een breed kleurenpalet en een interessante variatie van bloemvormen die van enkelbloemig gefranjerd tot de vorm van een roos reikt.

Hoewel Lisianthus in de handel wordt verkocht onder de oorspronkelijke botanische naam Eustoma, communiceert men richting consumenten heel bewust Lisianthus. Deze naam past veel beter bij dit lieflijke product.

Toepassingen

Door hoofdarrangeur Heleen Valstar en haar team is het product Lisianthus niet alleen in grote toeven presentaties neergezet, maar ook in kleine vazen en in andere aantrekkelijke toepassingen om de consumentenbezoekers tevens inspiratie mee te geven wat je allemaal met Lisianthus kunt doen. Subtiel was er ook wat pot Lisianthus te zien.

Sfeermakend

De consumentenbezoekers gingen daardoor niet alleen met de grote vazen op de foto, maar je zag hen eveneens van de kleinere arrangementen meerdere foto's maken. Een mooiere kennismaking met deze prachtige sfeermakende bloemen kun je je niet wensen. De Lisianthusshow was tot en met 13 mei in Keukenhof te zien.

17 / 20

18 / 20

De mooiste lelies in één prachtig arrangement

Stijlvolle creaties met de kleurrijke lelies. tekst en foto's Wilma van Velzen.

n Bloemenmeisje Nicolette steelt de show

Nacht n Leuk detail is dat Nicolette Kluijver door Bart Siemerink werd aangeduid als het 'bloemenmeisje van Keukenhof'. Dit vanwege het feit dat zij vanwege een actie van booking.com ooit samen met haar moeder en dochter in een koepeltentje een nacht in Keukenhof verbleef.

Overweldigende belangstelling voor de presentatie.
Geweldige arrangementen.

DOOR WILMA VAN VELZEN

55.000 lelies in één nacht

Bij de opening van de Lelieshow was ook het lelievak goed vertegenwoordigd. Michel van Marrewijk, verkoper voor Paauw Lilies en Lilies of Life, zei goedgemutst dat Nicole Kluijver een heel goede keuze had gemaakt. "Spotify White komt immers uit de collectie van Lilies of Life. Het is een mooie aparte lelie dus ik ben het helemaal met Nicolette eens."

Lelieshow

De Lelieshow zelf was nog kleurrijker dan andere jaren en deed het Keukenhofthema Flower Power in alle opzichten eer aan. Siemerink kondigde het al aan, 55.000 lelies afkomstig van zeventien aanvoerders vormen de basis van deze overweldigende consumentenshow. "Al deze lelies zijn door Stephanie en haar team weggestoken in één nacht. Dit heeft geresulteerd in deze prachtige show met grote uitstraling."

Spanning

Hoewel de Lelieshow voor de derde keer werd opgebouwd door Zuidkoop Natural Projects, was het voor Stephanie van Erven haar eerste keer als projectleider. Dit seizoen name zij het stokje over van Marlies Schouten. "Het is inderdaad een hele klus, maar samen met het team is het prima gelukt. Alles liep als een geoliede machine. Het bouwteam heeft de decors gemaakt en met zeven arrangeurs zijn alle 55.000 lelie weggestoken.

Het thema Flower Power nodigde uit tot kleurrijke decors en details met humor uit de provotijd. Neem bijvoorbeeld de caravan en het tentje tussen de lelies waarbij je een bikini ziet liggen als je door de tentopening kijkt.

Of de kleurige zonnebrillen tussen de lelies.

Afwisseling

Consumenten houden van afwisseling, maar ook van een stukje spanning. Vandaar dat de tunnel met lelieschilderijen als vast onderdeel in de show is gebleven. Een veelheid eenvoudige maar sfeervolle toepassingen moet consumenten enthousiasmeren vaker lelies te kopen. In de show is zoveel te zien, dat iedere consument hier wel inspiratie vindt."


Grootste

De Keukenhof Lelieshow geniet bekendheid als een van de grootste lelieshows ter wereld en is al vele jaren het kleurrijke slotakkoord van het Keukenhofseizoen. Tot en met zondag 19 mei kan men nog van deze prachtige bloemenshow in Keukenhof genieten.

Bijeenkomst FPC Lelie

Een levendige belangstelling tijdens de bijeenkomst.

FPC n Voorafgaand aan de aftrap van de Keukenhof Lelieshow vond woensdagmiddag 8 mei in het Oranje Nassau Paviljoen nog een bijeenkomst plaats van de Royal FloraHolland Product Commissie (FPC) Lelie.

Hierbij werd door Wim van den Berg een heldere presentatie verzorgt over Floriday, het open en wereldwijde platform voor de sierteelt waarmee Royal FloraHolland inzet op de toekomst. Zowel de huidige stand van zaken van Floriday als een blik in de toekomst maakten hier deel vanuit. Tevens kwam naar voren dat dit het ideale moment is om in te stappen. Aansluitend namen Rik, Pepijn en Henk de lelievakgenoten op humoristische wijze mee met een robbertje OMDenken.

Wim van den Berg verzorgde de presentatie.

Aan de hand van echte casussen maakten zij in drie rondes duidelijk hoe je van een probleem een nieuw marktsucces kon maken. Met de door hen voorgeschotelde andere manier van denken boden zij handvaten voor nieuwe inspiratie.