Bloemenkrant

13 november 2018

Bloemenkrant 13 november 2018


Sierteelt laat zich van beste kant zien

Kracht n Vele tienduizenden bezoekers hebben vorige week enorm genoten van de IFTF, de Flora Holland Trade Fair en alle events die er omheen waren gebouwd.

Prachtige arrangementen, geweldige stands, hartelijke begroetingen, heerlijk eten en drinken en topartiesten. Of in het bloemenvak of op het podium. Ook de jonge talenten kwamen volop aan bod. Een feest der herkenning.

Het liep storm. Bij de IFTF ging het zo hard en was er zoveel bezoek dat zelfs het tweede parkeerterrein open moest. Veel lof voor de organisatie, maar specifiek ook voor de standhouders. De Royal Holland Trade Fair haalde maar liefst 17.000 bezoekers binnen de FloraHolland muren en 700 standhouders. Vanaf de eerste dag toonden standhouders, bezoekers en organisatie zich uitermate tevreden. De grote hoeveelheid stands was verdeeld over drie hallen toonden vooral overweldigend, kleurrijk en professionele stands.

Op beide beurzen was te zien dat kwekers en handelaren er nog steeds trots op zijn hun prachtige producten aan het grote publiek te tonen. De passie voor bloemen straalde er vanaf. Wie deze overweldigende bloemenkracht heeft gemist doet er goed aan voor volgende jaar alvast drie belangrijke data in de agenda te zetten. De IFTF en de Holland Trade Fair zijn dan op 6,7 en 8 november 2019.

Cymbidium in kasteel

Een week lang was Kasteel Keukenhof het decor voor een unieke Cymbidium expositie. Alle ruimten waren voorzien van arrangementen met Pure Cymbidium in de hoofdrol.

De Cymbidium expositie in Kasteel Keukenhof is uitgevoerd door Floraal Vormgever Paul Deckers, die sinds een aantal jaren ook verantwoordelijk is voor de bloemversieringen tijdens Pasen op het Sint-Pietersplein in Rome. De expositie was uitsluitend toegankelijk voor het vak, zoals een grote groep Italiaanse bloemisten en groothandelaren.
Voor de gelegenheid was elke ruimte in het kasteel door Deckers opgeluisterd met fraaie Cymbidium arrangementen in zowel klassieke als moderne settingen.


Vervolg Pag.2

Terugblik op geweldige IFTF en Trade Fair

Spanjaarden gek op bloemenboeken

Dutch n Aan tafel met Jan de Boer Barendsen Export

Anthurium in Growers Pride

3 / 18

Oktober 2018

De Groen-Direkt Top 25 van meest verkochte tuinplanten over afgelopen maand is gebaseerd op de aantallen verkochte planten. Dat helpt Viola aan kop door de kleine maat en lage stuksprijs. De eerste helft van deze ranglijst wordt gevuld met houtige gewassen. Skimmia, Ilex en Euonymus volgen op Viola en scoren alle beter dan afgelopen jaar. Erica en Gaultheria nemen een wat lagere positie in. De siergrassen doen het heel goed. Vorig jaar kwamen de grassen niet voor in de Top 25 van oktober. Dit jaar treffen we zowel Pennisetum, Festuca als Carex aan. Verkopen in de komende drie maanden lopen gewoon door, zijn minder gevarieerd en bestaan uit kerstbomen en winterbloeiende en wintergroene producten zoals Helleborus, cyclamen, violen, Buxus, Rhododendron, Prunus en Viburnum. De eerstvolgende Top 25 wordt eind februari gepubliceerd.

Dan Xavier wint de Wim Hazelaar Trofee

Dick van Raamsdonk tijdens drukbezochte bloemistenevent.

Trofee n De talentvolle jonge Duitse bloemist Dan Xavier won donderdagavond 8 november de Wim Hazelaar Trofee. Dit gebeurde tijdens het goed bezochte netwerk bloemistenevenement in de Florist Lounge van The World of Flowers dat voor het vijfde achtereenvolgende jaar onderdeel was van de IFTF in Vijfhuizen.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Ruud Hazelaar winnaars en oasis sponsor.
Deelnemers WH Trofee met links Monique Peters en 3e van rechts Ruud Hazelaar.

Dan Xavier sprong een gat in de lucht toen Ruud Hazelaar bekendmaakte dat hij de winnaar was van de Wim Hazelaar Trofee 2018. Behalve de Trofee, een kleine versie van de enorme maar fraaie Mobach vaas die dienst doet als wisseltrofee, kreeg hij ook een cheque van 750 euro uit handen van Chris Martens van Smithers Oasis Benelux, de hoofdsponsor en nog een Bloomtube tutorial.
De tweede plaats ging naar Thijs Harmens uit Zwolle. Derde werd Jonas Jens eveneens uit Duitsland.

Grondlegger

Namens de jury memoreerde jurylid Hans Hoogerwerf aan Wim Hazelaar de grondlegger van de Trofee. Hij zei het fantastisch te vinden dat Wim's neef Ruud Hazelaar deze traditie voortzet. "Bovendien is bloemstylen geen hobby, maar een echt vak." De Wim Hazelaar competitie telde twaalf jonge internationale bloemisten die al hun creativiteit hadden ingezet bij het realiseren van zeven uiteenlopende opdrachten. Deze werden uitgevoerd in de Florist Lounge, wat een leuke interactie gaf met beursbezoekers. De organisatie van de Wim Hazelaar Trofee is in handen van Ruud Hazelaar en Monique Peters.

Bloemstylist

Tweede prijswinnaar Chris Martens (21 jaar) is freelance bloemstylist en vertelde vorig jaar buiten het deelnemersveld te zijn gevallen. "Ik besloot het toch nog een keer te proberen. Daar heb ik geen spijt van. Het is leuk en je zet jezelf internationaal op de kaart. Nederlandse bloemisten hebben internationaal veel aanzien en voor kwekers is het fijn hen op de IFTF te laten zien wat voor moois je met hun prachtige producten kunt maken. Opvallend veel internationale bloemisten kwamen naar de IFTF. Als Nederlandse bloemist ben je dan in het voordeel met een thuiswedstrijd. Maar wil je jezelf als bloemist onderscheiden dan moet je de prachtige producten hier gewoon zien en ervaren. Het is mooi om je beurservaring door te kunnen vertalen naar de consument. Daarmee heb je ze met tachtig procent in de pocket, daarvan ben ik overtuigd."

Creatives Award

Voorafgaand werd nog door Michael van Namen de winnaar bekend gemaakt van de eerste Young Creatives Award. Deze categorie telde negentien jonge ondernemers die de opdracht hadden een boeket te maken.
Daphne Roesink's boeket scoorde volgens de jury het hoogst. Zij mocht een mooie geldprijs in ontvangst nemen.

IFTF

IFTF woordvoerder Dick van Raamsdonk zei verheugd te zijn over de goede toeloop voor het bloemistenevenement. Immers, ook bloemisten vinden volop inspiratie op de IFTF. Daarnaast biedt het een kennismaking met nieuwe producten.

Tevens sprak Van Raamsdonk zijn waardering uit richting het Green Team (GTC+) dat de World of Flowers voor de vijfde keer organiseerde, inmiddels als vast onderdeel van de IFTF.

Aansluitend werden broodjes zuurkool met worst en een boerenkoolmaaltijd geserveerd.

Parfum Flower Company Onderneming van 2018

Wouter de Vries als Onderneming van het Jaar.

Aalsmeer n Parfum Flower Company is vrijdagavond 2 november in Studio's Aalsmeer uitgeroepen tot Onderneming van het Jaar 2018 in de categorie Midden en Kleinbedrijf.

Na een spannende finale waarin Parfum Flower Company het op moest nemen tegen Boerma Instituut, Gentlemen's Place en Zeilschool Aalsmeer was het Parfum Flower Company die de titel van Onderneming van het Jaar 2018 in de wacht sleepte. Een blijde Wouter de Vries mocht een Award, het gewilde Florabeeldje, een cheque voor een goed doel naar keuze, oorkonde en extra cheque van de Loogman Groep in ontvangst nemen. KNAB Interieurbouw werd winnaar in de categorie Starter en Stieva Metaal Groep in de categorie Groot bedrijf. De verkiezing van Onderneming van het Jaar in Aalsmeer wordt sinds 2011 georganiseerd door het College van B&W van de gemeente Aalsmeer, Ondernemend Aalsmeer en sponsor Rabobank Regio Schiphol. Het gaat niet alleen om de Onderneming van het Jaar, maar ook om de Starter van het Jaar. Finalisten worden in overleg door de gemeente Aalsmeer ook aangedragen voor de Verkiezing van de Beste Onderneming in Noord-Holland 2018.

Bestuursleden Lenteflora planten bollen huisbroei

Het bestuur van de huisbroei aan de slag.

Huis n Bestuursleden van de Lenteflora hebben eind oktober de bollen geplant voor de jaarlijkse huisbroeitentoonstelling. Dit gebeurde op het land van bollenkweker Jan Heemskerk in Lisse.

Het planten van de bollen voor de huisbroei is voor de bestuursleden van de Lenteflora een jaarlijks terugkerende klus. "Het is ons weer in een ochtend gelukt", zegt de voorzitter Ronald van Loon, die na de laatste Lenteflora het stokje heeft overgenomen van Sjaak van der Ploeg.
Omdat er altijd wel wat uitval is, planten we standaard wat meer porties bollen dan dat er deelnemers zijn. Een portie bollen bestaat uit elf potten tulpen, narcissen, hyacinten en bijzondere bolgewassen. In totaal hebben we bijna 900 potten bollen geplant, ruim voldoende voor 75 deelnemers." De uit 1933 daterende huisbroeivereniging is nog de enige die is overgebleven in den lande. De huisbroeicompetitie kent twee categorieën, gevorderden en beginners. De mooiste broeiresultaten worden bij de opening van de Lenteflora bekendgemaakt. De Lenteflora en huisbroeitentoonstelling vinden plaats van 22 tot en met 25 februari 2019 bij Hobaho, onderdeel van Düngen Orange.

Sortiment huisbroei 2019

Narcissen (twee potten): Exception (Meeuwissen Voorhout), Signor (Fa. Leenen)
Hyacinten (drie potten): Golf de Gascogne (Dames & Werkhoven b.v.), Ibis (Van Noort Hyacinten), Purple Voice (P.van Reisen & zonen b.v.)
Tulpen (drie potten):Time out (Van der Slot Tulips), Seadov (Fred. de Meulder Export b.v.), Calgary Flames (Westerbeek Bulb Company)
Bijzondere bolgewassen (drie potten): Muscari zaailing (Kwekerij Turfspoor), Scilla mischtschenkoana (C.S. Weijers b.v.),
Fritillaria michailovskyi (C.S. Weijers b.v.)

Hanneke Frankema doopt lisianthus

Lisianthusdoop door Hanneke Frankema.

n Echte doop met Champagne

Champagne n De bekende bloemstyliste Hanneke Frankema heeft donderdag 8 november een lisianthus gedoopt in de stand van Gebr. Van der Lugt op de Trade Fair Aalsmeer. Megalo shosha 'Champagne' luidt de klinkende naam van deze nieuwe aanwinst.

Marcel en Jolanda van der Lugt in hun fraaie stand.

De nieuwe lisianthus Megalo shosha 'Champagne' van Gebr. Van der Lugt heeft een schitterende zachtgele champagnekleur aan de buitenzijde en is zacht roze/geel getint aan de binnenkant. De groei- en bloeieigenschappen zijn uitmuntend en het vaasleven is excellent. "We vonden het ontzettend leuk dat Hanneke Frankema deze lisianthus wilde dopen" zegt Jolanda van der Lugt enthousiast. "Hanneke is Nederlands Kampioen bloemschikken en ambassadrice van Floral Fundamentals. Bovendien werkt ze graag en veelvuldig met deze kleuren. Marcel en ik vonden onze nieuwe lisianthus dan ook direct een echte Hanneke bloem!"

Sumika

Ook vertelt Jolanda dat lisianthus Megalo shosha 'Champagne' veredeld is door de Japanse veredelaar Sumika. "De tweede naam shosha hebben we evenals de naam ook zelf mogen kiezen. Shosha betekent winnaar en dat past helemaal bij deze lisianthus van topkwaliteit. Op termijn verwachten we overigens een nog grotere uitbreiding van soorten, want met de nieuwe tuin in Monster krijgen we er 5,8 hectare bij. Dit is een heel nieuw tuingebied. Als alles volgens planning verloopt zijn we hier op Vrouwendag 2020 volop in productie. De nieuwe tuin biedt eveneens de mogelijkheid onze plannen voor een Florist education centre te realiseren. Klanten van groothandelaren komen regelmatig met bussen langs voor een bedrijfsbezichtiging en nemen dan producten mee die ze van andere kwekers hebben gekregen. Hiermee kunnen ze dan bij ons aan de slag naar aanleiding van een demonstratie, workshop of masterclass. Op deze wijze breiden we de rondleidingen uit met een stukje extra informatie en beleving dat verder reikt dan een rondje door de kas. Hanneke en ook onze dochter Tiffany van Lenten, eveneens een Floral Fundamentals designer, helpen mee het lisianthus gevoel door te vertalen naar de bloemist en consument. Geweldig toch?"

6 / 18

Duurzaamheid hoog in het vaandel

Lex Scheffers temidden van zijn glanzende anthurium.

Pot n De kwekers van pot-Anthurium hebben collectief besloten MPS-GAP certificering te behalen. Hiermee laten zij zien dat duurzaamheid hoog in het vaandel staat.

"Duurzaamheid vinden we binnen onze productgroep ontzettend belangrijk", onderstreept Lex Scheffers (Amazone plants) vanuit de Royal FloraHolland Product Commissie pot-Anthurium. "Met zoveel mensen op aarde moeten we zuinig omgaan met onze aarde, anders wordt het voor de generaties na ons niet leuk. Met MPS-GAP hopen we een positieve draai te geven. Tegelijkertijd hopen we dat de handel, met name de grootschalige retail, hierdoor ook sneller kiest voor het product pot-Anthurium."

Kassen vol prachtige pot-anthuriums.

Sterke pluspunten

Volgens Scheffers een ideaal moment, want pot-Anthurium is nu meer in trek dan enkele jaren geleden. "Dit geldt ook voor de groene planten. Ik zeg wel eens dat je met pot-Anthurium een groene plant in huis haalt met als extra mooie grote kleurige bloemen. De lange houdbaarheid, gemakkelijke verzorging en luchtzuiverende werking van het product zijn extra sterke pluspunten. Bovendien is pot-Anthurium in een mooi en divers kleurenpalet verkrijgbaar. Rood is de kleur met de grootste aantallen en daarna komen roze, wit, oranje, paars, bruin, groen en enkele fraaie bi-colours."

Derde speler

In Nederland neemt het aantal pot-Anthuriumkwekers af, nu nog een kleine twintig. Daarentegen blijft het totaal aangevoerde Anthuriums wel op niveau. "De markt is goed ingevuld, maar het lijntje is dun. Zodra de vraag iets afneemt, zie je dit direct aan de prijsvorming. Omgekeerd zie je gelukkig ook een prijsstijging zodra de markt weer aantrekt. Anderzijds was de Orchideeëndip niet bevordelijk voor de prijsvorming en had ook Anthurium hier wat last van. Omdat het erg lang duurt voordat een nieuw ras echt met substantiële aantallen in de markt kan worden gezet, is het moeilijk op productniveau in te spelen op trends. Dit kan natuurlijk wel met toegevoegde waarde. Intussen zijn de veredelaars met veel energie bezig om nieuwe kleuren en vormen te ontwikkelen, maar dit vergt tijd. Onlangs is er een derde speler in de veredelingsmarkt toegetreden." Met de uitbreiding in het vooruitzicht voorziet Scheffers wel dat ook op afzetgebied meer samenwerking wordt gezocht met andere kwekers. "In de potmaten 12 en 14 cm worden er meer grote retailorders gedraaid waarbij men elkaar nodig heeft om de aantallen bij elkaar te krijgen. Vanuit Amazon Plants hebben we dat al eens gedaan en dit is goed bevallen."

Ambassadrice Claudia Broch

De toekomst voor pot-Anthurium ziet Scheffers niet negatief. Pot-Anthurium wordt door steeds meer consumenten een leuke plant gevonden. Mede omdat ze voor relatief weinig geld een mooie forse plant met lange bloei en luchtzuiverende kwaliteiten krijgen. Qua verzorging is er ook weinig nodig en dat maakt pot-Anthurium tot het ideale product voor huishoudens met weinig regelmaat. "Met promotie zetten we daar graag op in. Tot tevredenheid hebben we met Anthurium al enkele jaren een samenwerking met de Hartstichting en daarnaast werken pot-Anthurium en snij-Anthurium op promotiegebied samen vanuit de Stichting Promotie Anthurium. Intussen brengt onze Anthurium ambassadrice Claudia Broch ons product alweer een dikke twee jaar onder de aandacht bij de vakhandel en de consument via de media en mode- en life style events. Dat de snij-kwekers zich nog meer willen profileren heeft geen consequenties voor de huidige samenwerking op promotiegebied. Dus Claudia blijft fulltime en full swing voor beide Anthuriumclubs ons mooie product promoten."

Pot-Anthurium voor ketenpartners nog interessanter

Een schitterende rode anthurium.

Lift n Pot-Anthurium zit op alle fronten in de lift. De kwaliteit van de kleinere potmaten heeft een grote vlucht genomen en de kleuren worden steeds harder en meer kleurvast. Intussen wordt hard gewerkt aan koudetolerantie wat het product voor alle ketenpartners nog interessanter maakt.

"Mede hierdoor neemt het belang in het supermarktsegment geleidelijk toe" zegt Mark Zijlstra, Royal FloraHolland productmanager pot-Anthurium. "De grootste aantallen vinden hun weg via het gespecialiseerde kanaal. Wel wordt op het gebied van koudetolerantie in samenwerking met veredelaars getest. Dummen Orange laat bijvoorbeeld al zijn rassen testen bij Royal FloraHolland. Aan samenwerking en kennisdeling wordt veel tijd besteed omdat 95% van de productie van deze langst bloeiende kamerplant plaatsvindt in Nederland."

Mark Zijlstra links met verschillende kleuren anthurium.

Analyse-tool

Vanuit de producttafel van Royal FloraHolland is de samenwerking met de FPC geïntensiveerd. Ingezet werd op een betere afstemming van aanbod en vraag. "Aanvoerders gaven we inzichten in de markt, zowel op product- als eindklantniveau. Anderzijds is een grote bijdrage geleverd aan het promotieplan, dat zijn vruchten afwerpt. Recent is ook vanuit Royal FloraHolland een analyse-tool ontwikkeld waarmee aanbevelingen worden gedaan. Deze kwekersspecifieke informatie wordt zeer gewaardeerd." Inmiddels laat pot-Anthurium een kleine stabiele groei zien. Volgens Zijlstra verschilt dit wel per kweker en potmaat. "We zien een verschuiving naar extra vraag in het voorjaar en een stabiele vraag later. Ondanks een forse uitbreiding in potmaat 12 cm, heeft deze uitbreiding nauwelijks invloed op de prijsvorming. De markt voor 17 cm neemt gezond toe. Die voor 14 cm verdient meer aandacht. De 12, 14 en 17 cm zorgen voor 80% van de omzet. De balans is fragiel. Wel wordt de groep aanvoerders steeds kleiner. De vier grootste aanvoerders leveren 50% van de productie. Belangrijk is daarom een goede vertrouwensband tussen de aanvoerders onderling. Vanuit Royal FloraHolland is hier veel aandacht voor."


Vraag

De grootste afname van pot-Anthurium vindt plaats in de traditionele kernlanden. Italië en Spanje neemt weer toe. Ook uit Polen en Tsjechië komt meer vraag. "Van de totale productie is nog altijd 50% rood. Wit en roze verdelen de rest. Aparte kleuren blijven een niche markt. De productie stijgt nauwelijks en de consument heeft daardoor te weinig zicht op deze speciale rassen. Voorheen werd 55% pot-Anthurium verhandeld via de directe verkoopstromen. Thans is dit 70% door meer marktgericht te produceren. In het voorjaar ligt dit percentage hoger. In de zomer en het najaar betekent dit verhoudingsgewijs meer klokken. Kwekers moeten zich afvragen of dit wenselijk is. Voor promotie hanteert de productgroep pot- als snij-Anthurium. "Zodoende is de promotiecommissie onder aanvoering van Anthurium ambassadeur Claudia Broch actief voor beide groepen. Het hele jaar door worden promotie activiteiten gepland. Voorbeelden zijn onderzoek ten behoeve van activatie van de Duitse consument, Bloemenshows zoals Keukenhof en Flouramour, de jaarlijkse Hartstichtingsactie, Express yourself, #fanthurium, Events en diverse winacties op social media. Ook is pot-Anthurium komende maand Woonplant van de Maand en in samenwerking wordt geblogd hoe de Anthurium kan bijdragen aan de kerstsfeer. www.anthuriuminfo.com".

Snijanthurium kent breed assortiment

Manon Poot, productmanager snijanthurium Royal FloraHolland. Foto: Wilma van Velzen

Kleur n De snijanthurium kent een breed assortiment waarin alle kleuren en vormen vertegenwoordigd zijn. Een prachtig product met een lange houdbaarheid dat uitstekend past in trendy boeketten.

"Het assortiment is zo divers, dat er voor elke boeketwens wel een snijanthurium is die erbij past" zegt Manon Poot, productmanager snijanthurium bij Royal FloraHolland. "Het hele assortiment is verkrijgbaar via Royal FloraHolland. Het is jammer dat de inkoper niet altijd het brede assortiment inkoopt. Dit resulteert erin dat de bloemist er niet altijd bekend is met wat er op het gebied van snijanthurium beschikbaar is."

Jaarrond

De aanvoer van snijanthurium bij bloemenveiling Royal FloraHolland Nederlandse teelt betreft een jaarrond teelt en is in hoofdzaak bestemd voor bloemisten en groothandel. "Ook zijn er enkele kwekers die zich specifiek richten op de retail. Via Royal FloraHolland wordt 72% voor de klok verhandeld en omvat 28% directe verkopen. De grootste afzetlanden zijn Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Maar ook wordt de snijanthurium in diverse andere landen gekweekt voor lokale afzet."

Betere prijs

Volgens Manon Poot begon snijanthurium het jaar goed met betere middenprijzen dan in 2017. "Met Moederdag en de periode tot 1 november waren de prijzen minder, waardoor de middenprijs zakte. Helaas zijn er ook dit jaar weer kwekers gestopt omdat het rendement onder druk kwam te staan. Intussen spelen kwekers steeds meer in op de vraag om via een webshop in te kopen. Zo kan de klant kopen wat hij nodig heeft zonder voorraad. Voor de kweker betekent dit dat hij vaak een betere prijs krijgt omdat hij levert wanneer de klant snijanthuriums nodig heeft."

Samenwerking

"Eerder dit jaar is ook XAnthu opgestart, een coöperatie waarin snijanthurium kwekers de samenwerking zochten met als doel een beter rendement voor de toekomst. Al eerder werkten de snij- en potanthurium kwekers samen op het gebied van promotie, waarvoor zij marketingmanager Claudia Broch als ambassadeur van anthurium hebben aangesteld. Claudia doet veel op social media, zet acties op met bloemisten en heeft de Anthurium Hartstichtingsactie onder haar verantwoordelijkheid. Zo wordt met een gezamenlijk budget veel aan promotie gedaan."

Belangrijke dag

"Evenals voorgaande jaren werd rond Allerheiligen in korte tijd veel snijanthuriums afgenomen wat een positieve invloed had op de prijs. Hiermee werd weer enigszins goedgemaakt dat grote delen van het jaar onder de kostprijs werd gewerkt. Op dit moment zien we dat in de directe stromen de prijzen stabiel zijn en vergelijkbaar met vorig jaar. Op de klok werd ten opzichte van vorig jaar een prijstoename van +3% geconstateerd."


De top 5 snij-Anthurium is volgens Manon Poot nagenoeg nog hetzelfde als in 2017. "Alleen Acropolis, de nummer 5, werd in aantal stuks voorbij gestreefd door Calisto. Midori, Tropical, Gemengd en Pistache bezetten de plaatsen 1 tot en met 4. Overigens is er een algehele krimp te bespeuren in de top 5. Dat komt omdat kwekers van snijanthurium steeds vaker kiezen voor de teelt van exclusieve soorten.
De gedachte hierachter is dat kleinere aantallen betere prijzen opleveren. Qua marktaandeel/omzet staat anthurium op de 18e positie snijbloemen die verhandeld worden via Royal FloraHolland. Er gebeurt veel bij snijanthurium op alle vlakken!"

12 / 18

De Ruiter in vol ornaat.

De Ruiter in vol ornaat.

Trade Fair 2018 meer dan goed bezocht

De Royal FloraHolland Trade Fair Aalsmeer 2018 is meer dan goed bezocht. Met meer dan 17.000 bezoekers en ruim 700 standhouders is de Trade Fair uitgegroeid tot een volwassen beurs. Het evenement vond plaats op 7, 8 en 9 november.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Vanaf de eerste dag is de Trade Fair goed bezocht. Standhouders, bezoekers en organisatie toonden zich dan ook uitermate tevreden. De grote hoeveelheid stands verdeeld over drie hallen toonden vooral overweldigend, kleurrijk en professioneel. Duidelijk was te zien dat de deelnemers er trots op zijn hun prachtige producten aan het grote internationale publiek te tonen. De passie voor bloemen straalde er vanaf.

Greenovation Award

Ook het beursthema 'Connect to Global Growth' werd goed ontvangen en heeft volgens de organisatie zijn doel bereikt. Het Royal FloraHolland House was lekker ruim opgezet en bood volop ruimte voor novelties, presentaties en netwerken. Gedurende de hele beursperiode was het een trekpleister voor menigeen. Bij de presentatie van de nieuwe Hillenraad, deze keer voor het eerst met een 'sub40', was het zelfs afgeladen vol. De Greenovation Award, die voor de tweede keer door Royal FloraHolland werd georganiseerd, werd uitgereikt door Steven van Schilfgaard (CEO Royal FloraHolland). De Zentoo Easy Bio Sleeve, ofwel compasteerbare bloemenhoes, won de Greenovation Award voor 'Best Article'. De Greenovation Award voor 'Best Concept' ging naar OVATA voor hun 'Because we care' Aloe vera gel project voor vrouwen in Oeganda.

Lagere CO2-uitstoot

Veel stands waren uitbundig gedecoreerd met grote toeven en soms hele muren met planten en bloemen. De Florius Vlinder en rozen bloemenbank waren geliefde selfie objecten. En ook werden de vele internationale bezoekers die speciaal voor de noviteiten naar de Trade Fair kwamen niet teleurgesteld. De focus lag meer dan anders op het verduurzamen van de productie en van de keten. Yme Pasma (COO Royal FloraHolland) en Matthijs Mesken (Directeur VGB) droegen hieraan bij met de introductie van de nieuwe efficiënte bloemenemmer Fc588 op de Trade Fair. Deze zorgt voor aanzienlijk lagere CO2-uitstoot. Teruggeblikt kan worden op een geslaagde beurs waarmee de sierteeltsector heeft laten zien volop in beweging te zijn op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid, sortiment en innovatie.

Vogende Trade Fair

De volgende Trade Fair is 6, 7en 8 november 2019.

14 / 18

15 / 18

16 / 18

Energietransitie door het 'Nieuwe Telen'

Gas n In 2040 kan de tuinbouw fossielvrij zijn en energie uit andere bronnen halen. 'Los van aardgas' dus. Althans volgens Aat Dijkshoorn van LTO Glaskracht. Maar tijdens de bijeenkomst van Greenport Aalsmeer op 31 oktober bij Quakel Plant in De Kwakel over Het Nieuwe Telen, waar hij sprak, was er wel enige scepsis. Vooral omdat Dijkshoorn, projectleider Kas als Energiebron, er bij zei dat het allemaal rendabel moet zijn.

DOOR JOHAN BOS

"Is dat realistisch?" vroeg een teler. Hij gaf zelf een ontkennend antwoord. Anderen waren optimistischer. Formeel moet Nederland in 2050 klimaatneutraal zijn, maar LTO denkt tien jaar eerder klaar te zijn. Restwarmte gebruiken is volgens Dijkshoorn één van de vele opties. Het wemelde die middag van wegen die werden aangedragen. Duurzaam, zei iemand, is breder dan fossielvrij. En beslaat daarom ook andere terreinen dan energie. Er mogen bijvoorbeeld steeds minder gewasbeschermingsmiddelen worden gebruikt.

'Dingetje'

Probleem apart: CO2, die van milieugoeroes moet verdwijnen, maar in kassen nodig is. Men kan die opslaan en weer vrij geven, maar de voorzieningen daarvoor 'gaan nog wel een dingetje worden', zei Dijkshoorn. In 2040 is er volgens hem 30 procent minder warmtebehoefte in de kassen en eenzelfde percentage komt uit geothermie (aardwarmte). Er zijn nog andere methoden om gas te vervangen, bijvoorbeeld biogas, maar daarvoor moet men dicht bij een bron zitten. Locatie is trouwens goeddeels bepalend voor mogelijkheden, net als de teelt. Gebruik (door opslag) van de warmte die vrijkomt van assimilatieverlichting noemde Dijkshoorn een "niet ondenkbare route". Met technieken van vandaag al heel wat denkbaar, vond hij. Lastig blijft terug verdiensten van investeringen te berekenen. "Je kunt niet op economische gronden berekenen wat het kost in 2040." Ter vergadering klaagde men ook over de toenemende luchtvaart, die doorgaat met gebruik van gesubsidieerde benzine, terwijl de glastuinbouw zich inspant voor de energietransitie. "Als wij kolen uit het vuur moeten halen voor anderen, wordt het tijd dat wij de rekening bij die anderen leggen", zei iemand. Over Het Nieuwe Telen draaien cursussen (€ 725), gegeven door ook aanwezige onderzoeker bij Hoogendoorn Growth management Jan Voogt. Behalve die volgen, adviseerde Dijkshoorn nog meer te isoleren, zoveel mogelijk te clusteren met andere bedrijven en het onderzoek goed te volgen.

Plant zelf

Voor Voogt is nieuw telen productie, waarbij men zowel natuur- als plantkunde gebruikt. Energiebesparing komt vanzelf door zich te richten op de behoeften van de plant, filosofeerde hij. "Als men zich exclusief op energiebesparing richt, gaat het meestal fout." Volgens hem is er sinds de gesloten kas geregeld iets verschoven in aanpak van energiebesparing en kwam in 2015 de focus op optimale plantgroei te liggen (met energiebesparing als gevolg). Hij propageert 'denken vanuit de plant', er voor zorgen dat die gezond blijft en daarbij niet alleen letten op het zichtbare maar ook op het wortelstelsel, waarop de plant steeds reageert. "Die moet steeds dingen met elkaar in evenwicht brengen." Nieuw telen is volgens hem ook een zaak van balans tussen energie, water en assimilatie. "Mijn droom is dat duurzaam telen niet langer een donkere wolk aan de hemel is. In de groeikracht van de plant ligt de toekomst van Het Nieuwe Telen."

Bunnik Plants duurzaam verder als een nul-lozer

Nul n Sinds 1 januari 2018 geldt de zuiveringsplicht voor de glastuinbouw. Restwater moet tot minimaal 95% worden ontdaan van alle gewasbeschermingsmiddelen alvorens het mag worden geloosd.

Bij Bunnik Plants, potplantenkweker uit Bleiswijk, reikt de ambitie nog verder. Om het milieu voor de volle 100% te ontzien is er gekozen om een dialoog aan te gaan met het Waterschap en DCMR Milieudienst Rijnmond. In de gesprekken is aannemelijk gemaakt dat Bunnik Plants geen afvalwater loost. Met de blik op de toekomst ligt dit in lijn van de visie van Bunnik Plants om een duurzame plant op een verantwoorde manier te kweken: met een blij milieu, blije klanten en tevreden medewerkers. Nick van den Berg, teeltspecialist bij Bunnik Plants, is nauw betrokken geweest bij alle gesprekken met DCMR en het Waterschap. "Er is bewust gekozen om de rapportage in eigen beheer te houden om zo nog beter inzicht te krijgen in de waterstromen op de verschillende locaties bij Bunnik Plants. Op deze manier is tot achter de komma alles inzichtelijk en helder voor de eigen teeltspecialisten. Wanneer de rapportage zou worden uitbesteed aan een adviesbureau ben je er toch minder bij betrokken dan wanneer je alles zelf moet organiseren." Door enkele aanpassingen door te voeren in de verschillende waterstromen is het resultaat dat Bunnik Plants nu als nul-lozer door het leven gaat.
Nu de status als nul-lozer een feit is wil Bunnik Plants de ingeslagen weg voort zetten en zoveel mogelijk mensen in Europa blij maken met mooi kamerplanten die op een duurzame verantwoorde manier gekweekt zijn. Als potplantenkwekerij is Bunnik Plants al jaren bekend. De afgelopen hebben zij een enorme groei doorgemaakt. Per week worden er gemiddeld 700.000 planten geproduceerd op ruim 25 hectare. Bij Bunnik Plants geloven ze in duurzaam kweken. Daarom gebruiken zij meer dan 9.000 zonnecollectoren om in hun stroombehoefte te voorzien, vangen zij regenwater op voor de planten, wordt er CO2 vanuit de raffinaderij de kassen in geblazen om de plantjes te laten groeien en wordt de stikstof omgezet in zuurstof, verwarmen zij zich met restwarmte van de elektriciteitscentrale en worden zo veel mogelijk schimmels , bacteriën en beestjes ingezet ter vervanging van meststoffen en insecticiden.

10 Topstudenten voor 1 dag Directeur

Naaldwijk n In de week van 19 tot en met 23 november 2018 krijgen 10 topstudenten de kans om een directeur in de Food & Flower Industry te adviseren. Zij gaan 1 dag meelopen en ondertussen moeten zij aan een uitdagende adviesopdracht werken.

Directeur voor 1 dag wordt georganiseerd door HortiHeroes en LTO Glaskracht. Het aantrekken van talent in de Food & Flower Industry is nog steeds een uitdaging en vraagt blijvende aandacht. Het bedrijfsleven zit te springen om goede mensen. Directeur voor 1 dag draagt bij aan het verder versterken van het imago van de sector.


Bedrijven enthousiast
Bedrijven zijn erg enthousiast over het initiatief en stellen graag hun tijd en energie beschikbaar om jong talent te enthousiasmeren voor een carrière in de Food & Flower industry. Bijzonder is ook dat er bedrijven uit verschillende Greenport gebieden in Nederland meedoen.
Deelnemende directeuren komen van: Best Fresh Group, RijkZwaan, Scelta Mushrooms, Royal Flora Holland, Ter Laak Orchids, Dutch Flower Group, LTO Glaskracht, Bakker Brothers, Koppert Cress, Royal Brinkman.


Aanmelden studenten

3de of 4de jaars hbo/wo studenten kunnen zich aanmelden via de website hortiheroes.com/programmas.
Studenten moet er wel snel bij zijn, want er zijn slechts 10 plekjes beschikbaar. HortiHeroes is het platform voor innovatie, startups en talentontwikkeling van de Nederlandse Food & Flower Industry.

Modiforms EcoExpert tray in veilingverrekensysteem

Modiforms EcoExpert trays zijn opgenomen in het veilingverrekensysteem van Royal FloraHolland. Onze EcoExpert trays, gemaakt van papierpulp, hebben de traytesten doorstaan en per direct de code Fc225 gekregen. Vanaf vandaag kunnen kwekers hun verrekening krijgen. De EcoExpert zes gaats transporttray, de equivalent van de Normpack 200 reeks, heeft deze code gekregen. Modiform ontwikkelt en produceert meer modellen. Shaun Herdsman (EcoExpert, Retail & Industry Division Manager Modiform): "Door eisen vanuit de industrie, retail en consumenten hebben we met Royal FloraHolland een aantal maanden getest en we zijn trots erop dat de testen geslaagd zijn". Modiform streeft ernaar transport-en verpakkingsystemen voor de tuinbouw te produceren die duurzaam en milieuvriendelijk zijn.