Bloemenkrant

5 maart 2019

Bloemenkrant 5 maart 2019


De sector volgens SLB en Flora Futura

Frank Timmermans: lijnrijder, vice-voorzitter SLB en interim-voorzitter van Flora Futura.

podium n In de rubriek Bloemen in Beweging, in de Bloemenkrant van deze week, aandacht voor De Stuurgroep Lijnrijders Bedrijven (SLB) en de snijverse vakvereniging Flora Futura.

SLB-voorzitter Cees Heemskerk vertelt over de bijzondere positie van de lijnrijders in de sierteeltsector en Rémi van Adrichem geeft inzicht in het streven en de ambities van Flora Futura.

Samenwerking is voor de SLB als Flora Futura het middel om de sector vitaal en duurzaam te houden. Beide gremia maken zich o.a. hard voor een kwalitatief goed product en het versterken van de klok.

Onafhankelijk van elkaar laten beide woordvoerders zich positief uit over hun samenwerking met Royal FloraHolland. De ruis in de relatie die de zomer en het najaar van 2017 zo kenmerkte, lijkt onder het nieuwe leiderschap van de coöperatie te zijn omgezet in een constructief overleg. Daarmee heeft de sector winst geboekt, zo is de algemene opinie.

Zowel de SLB (8 maart, bezoek aan Waterdrinker) als Flora Futura (15 maart, jaarvergadering) spreken deze maand hun achterban. Hier in de Bloemenkrant nemen zij het podium om iedereen te vertellen waarvoor ze staan en wat hun toegevoegde waarde is.


Zie pagina 8 voor Flora Futura.
Zie pagina 9 voor SLB.

Wat doet Brexit met de sector

Er zit mooie muziek in de violen

Lenteflora trekt duizenden bezoekers

Nieuwe leden Floral Fundamentals

Nieuw n Met trots delen wij mede dat er drie nieuwe enthousiaste leden zijn toegetreden tot Floral Fundamentals namelijk, Moerman Lilium , My Peony en Voorn Sprayroses.

Floral Fundamentals is een platform waar kwekers in direct contact komen met de bloemist. Wij zijn als Floral Fundamentals heel blij met deze mooie aanvulling van producten en variëteiten op de al bestaande leden.

Jaap Moerman en zijn broers zijn echte lelie experts en markleider in de beste kwaliteit Roselily. Daarnaast kweekt Moerman Lilium een breed assortiment premium lelies.

Van zoiets prachtigs als de pioen moet je zo lang mogelijk kunnen genieten. Daarom zorgt My Peony ervoor dat hun verse pioenen zo lang mogelijk houdbaar zijn. Hun netwerk van 40 kwekers in 6 landen wereldwijd zorgen voor een aanvoer van pioenen 10 maanden per jaar.

Voorn Spray Roses zijn van hoge kwaliteit, dit komt omdat ze geteeld worden in een koude kas met veel licht. De kwaliteit is uitmuntend en ze zien er prachtig uit. Op het moment zijn er zo'n tien variëteiten Voorn Spray Roses in productie.

Eerste kunstwerk eigen collectie

Onlangs is het eerste kunstwerk voor de eigen collectie van het Flower Art Museum onthuld: een stilleven met seringen van Aleid Slingerland.

Het werk is afkomstig uit de collectie van de Verenigde Bloemenveilingen Aalsmeer, thans Royal FloraHolland. Aleid Slingerland (1919-2010) genoot vooral bekendheid als portretschilder. Zij portretteerde vaak bekende personen, zoals prinses Juliana, Godfried Bomans, Harry Mulisch, Anton Pieck en Leonard Bernstein. Ook schilderde zij landschappen en bloemen, waaronder in 1990 deze vaas met seringen. Werk van haar hand is opgenomen in het Frans Hals Museum en het Letterkundig Museum. De Aalsmeerse seringenteelt is uniek in de wereld en vindt grotendeels plaats op de vruchtbare veengrond van de eilanden in de Westeinderplassen. Op verzoek van het Flower Art Museum werd het schilderij onthuld door seringenkweker Jan ten Hoeve van de Seringen Specialist. www.flowerartmuseum.nl.

Handel

Mooi natuurlijk dat de eerder in concurrentiestrijd gewikkelde digitale platforms Blueroots van Dutch Flower Group (DFG) en Floriday van Royal FloraHolland in elkaar zijn geschoven. De veiling participeert nu voor de helft in Blueroots en daarmee startte een joint venture. Had ik eigenlijk eerder verwacht, want begin november beloofde CEO Marco van Zijverden van DFG dat er voor het einde van het vorige jaar nieuws over samenwerking zou komen. Maar ik denk dat er nog wat financiële plooien vielen glad te strijken. Intussen participeert de veiling nu wel weer in (initiatief van) een handelsbedrijf. De partijen zien dat als gezamenlijke investering in versterking 'van de internationale concurrentiepositie van de Nederlandse sierteelt', stond er in een persbericht. Lofwaardig, lijkt me, maar natuurlijk wel iets totaal anders dan het zich terug trekken van RFH uit handelsbedrijven, zoals enkele jaren geleden met veel tamtam aangekondigd. Handelaren waren klanten en die moest men niet met producenten vermengen, werd toen gezegd. Na het 'aankoopmoment' zou RFH niks meer doen, waar zij zich overigens nooit aan hield, want zij wilde de gehele keten tot aan de consument beïnvloeden. Toenemende digitalisering leverde waarschijnlijk een totaal ander afzetmechanisme voor de sierteelt op. Maar als men die tóch internationaal op de kaart wil zetten, wordt het misschien tijd handelaren ook als lid van de veiling toe te laten. In overeenstemming met wensen ik al decennia in handelskringen hoor…

Het violenseizoen gaat nú beginnen

Gerard Spaans tussen zijn violen.

Kleur n Het violenseizoen gaat beginnen en draagt evenals de bollen-op-pot en de primula's met extra kleur bij aan het vroege voorjaar. De consument is er blij mee, want de vrolijk ogende violen met hun grote veerkracht zijn alom geliefd voor tuin, terras en balkon.

DOOR WILMA VAN VELZEN

"De vraag naar violen is groot", stelt Gerard Spaans (Spaloo Plant) als voorzitter Royal FloraHolland Product Commissie (FPC) éénjarige tuinbloeiers. "De zachte winter heeft gezorgd voor voldoende violen. Alleen zijn die nog niet allemaal in bloei omdat januari toch nog veel donkere en koude dagen had. De vraag goed te beleveren en de prijzen zijn best leuk. We staan echter pas aan het begin van het seizoen. In de weken 10, 11 en 12 moet het voor de violen gebeuren. Het late Paasweekend maakt het wat lastiger en hoe we ook plannen, het blijft voor 80% het weer dat bepaalt of er handel is. Het ideaalbeeld is tot en met Pasen een goed violenseizoen, gevolgd door een minstens zo goed perkgoedseizoen. De handel heeft er zin in en het huidige economische klimaat stemt gunstig."

Violen zijn er in vele kleuren.

Meer nagedacht

Een goede ontwikkeling vindt Spaans het dat door violentelers meer wordt nagedacht over hun marketingverhaal. "De teelt wordt niet langer gebaseerd op 'vorig jaar ging het goed dus nu maar weer'. Teeltkeuzes worden veel meer marktconform gemaakt, mede omdat er steeds meer data beschikbaar is. Dit gegeven en een kleiner areaal bracht rust in de markt. Anderzijds zijn er veel kleinere kwekers gestopt en loopt opvolging in de tuinbouw terug."

Leuke markt

"Het assortiment violen toont een mooie verdeling. De hardere kleuren blijven de grootste standaard met daarnaast een aanvulling van zachte kleuren. Grootbloemig of kleinbloemig is om het even en ook zijn enkele kwekers ingestapt in de tricolors en hangcornuta's. Specialisaties maken de violen tot een leuke markt. De voorjaarsteelt is het grootst, met nog een mooi aanbod winterviolen in de herfst. Grote kwaliteitsslagen worden ook gemaakt, zoals steeds compactere violen met nog betere tuinprestaties. Veredelaars als Benary, Sakata, Florensis, Syngenta, Beekenkamp en Dümmen Orange zijn hier fanatiek mee bezig. Op de FPC-agenda staan permanent het nieuwe veilen en Floriday qua aanbod, orders en oplossingen voor logistieke piekperiodes."

Brexit

"Maar ook zijn we er alert op wat de gevolgen van de Brexit zullen zijn. Voor de violen is het seizoen eind maart dan wel voorbij, maar het blijft spannend. Daarnaast is er veel aandacht voor promotie en duurzaamheid. Het is belangrijk dat goed wordt geluisterd naar wat kwekers hierover te zeggen hebben. De nieuwe Ledenraad is in dit opzicht al waardevol gebleken, want vanuit de FPC wordt ervaren dat de lijnen veel korter zijn. Dat is een fijne ontwikkeling."

Duurzaam

Trots zegt Spaans dat in de violen al flinke duurzame stappen zijn gemaakt. "Op de vraag van handel en consument voor een duurzame teeltbevestiging verwacht ik dat violentelers in 2020 MPS-GAP en MPS-Global gecertificeerd zijn.

Met behulp van biologische middelen is in veel gevallen al 80% reductie behaald. Slechts in uiterste gevallen is de medicijnkast nog nodig. Het experimenteren met alternatieve middelen zoals bij het remmen is een proces dat tijd kost. Ikzelf en nog een andere telers experimenteren met zeewierextract. Onze ervaringen hiermee delen we graag. Volledige transparantie en het delen van ervaringen zijn immers cruciaal."

Violenseizoen uitstekend van start

Kassen vol kleurrijke violen.

Viool n Bij Veiling Rhein-Maas in Straelen-Herongen is het violenseizoen goed van start gegaan. De verkopen gaan uitstekend. Dit is mede te danken aan het uitzonderlijke zonnige lenteweer van de laatste dagen.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Marc Classens, rechts is de assortimentsmanager bij Veiling Rhein-Maas.

"De seizoenartikelen bij Veiling Rhein-Maas vinden hun afzet voor een groot gedeelte regionaal in het Ruhrgebied" stelt Marc Classens, assortimentsmanager bij Veiling Rhein-Maas en verantwoordelijk voor de Bol-op-pot producten en de een- en tweejarige. "Dat geldt ook voor de violen. De verkoopstemming in deze regio is dan zeer bepalend voor een goede prijsvorming. Het seizoen is in ieder geval goed gestart."

Stabiele afzetontwikkeling

"Het afgelopen voorjaar (2018) is vanwege de extreme kou in heel Europa moeizaam verlopen" blikt Classens terug. "Bij normale vriendelijke gemiddelde weersomstandigheden zoals nu, verwachten we dit voorjaar een goed verkoopverloop met voldoende klokaanvoer. Dit staat in verhouding met de verwachting voor een stabiele afzetontwikkeling."

Meest geliefd

De voorjaarsviolen zijn het meest geliefd, wat betekent dat dit aandeel het grootst is. De verkoop van violen in het najaar verloopt volgens Classens de laatste jaren helaas moeizamer. "Die aantallen lopen hier terug. Echter, wat de voorjaarsviolen betreft zijn de aantallen voor de klokverkoop de laatste jaren gestaag gegroeid. De violen die aan de klok worden ingekocht zijn in hoofdzaak bestemd voor de vakhandel en de bloemisten.

Klanten van Veiling Rhein-Maas kijken overigens niet specifiek of de aangevoerde violen van Nederlandse of Duitse kwekers afkomstig zijn. Van groter belang is de kwaliteit en het opgebouwde kwaliteitsvertrouwen bij bepaalde aanvoerders."

Lentefrisse heldere kleuren

"Wat de kleuren van de violen betreft worden bij de aanvoer in het voorjaar met name de lentefrisse heldere kleuren gevraagd" vervolgt Classens. "Dit in tegenstelling tot het najaar, wanneer de vraag naar de meer natuurlijke kleuren het grootste is.

Wat aanbod betreft zijn de Viola F1 en Viola cornuta op de veiling nagenoeg in evenwicht. De hangende varianten groeien echter langzaam in aanbod."

Trend ontwikkelingen

Trend ontwikkelingen bespeurt Classens eveneens en zo laat hij weten dat bloemisten steeds meer naar de kant-en-klare producten vragen. "Daarbij kun je denken aan violen in een hangende pot (ook wel hanging basket genoemd), violen in schalen, violen in gemengde schalen met andere bloeiers en violen in wandhangers. De verwachting is dat met name de kant-en-klare producten nog verder in aantallen zullen toenemen. In de toekomst zullen we daarom deze vormen en kleurrijke ton sur ton combinaties vaker terugzien. Maar ook in andere verkoopconcepten zullen de violen de aandacht vragen van de consument."

Flora Futura

Foto: BK

uniek samenwerkingsverband tussen handel en kwekers

Je zou kunnen zeggen dat Flora Futura geboren werd op 4 oktober 2017. De dag dat vertegenwoordigers van de groep 'Behoud van de fysieke klok' succesvol optraden op de extra algemene ledenvergadering van Royal FloraHolland. De klok bleef. En als uitvloeisel van het succes werd niet veel later de nieuwe vakvereniging Flora Futura opgericht. Met als eerste voorzitter Rémi van Adrichem, eigenaar van RM Plants.

Detail van de presentatieruimte achter de klok in Aalsmeer. Foto: BK
Het belang van een breed en bijzonder assortiment. Foto: BK
Rémi van Adrichem Flora Futura Foto: BK
Door Walter Landesbergen Foto: BK

Van Adrichem: "Flora Futura is uniek, omdat handel en kwekers gezamenlijk optrekken. Wij zijn ervan overtuigd dat deze samenwerking in de keten de toekomst is."
FF richt zich dan ook op zaken die alle schakels in de keten aangaan. Speerpunten zijn: scholing, kwaliteit en het versterken van de fysieke klok.

Wie de jeugd heeft…

Van Adrichem: "De sierteeltsector in Nederland is de Champions Leaque als het gaat over veredeling, logistiek en productie. Toch kampen we met een tekort aan jonge arbeidskrachten. Enerzijds door het uitgedunde groene onderwijs, waar zijn nog goed tuinbouwscholen, anderzijds omdat onze sector zich te weinig laat zien.
Dat onbekend is onbemind zullen we moet omzetten in bekend en bemind. Flora Futura ziet het als haar taak om de jeugd te enthousiasmeren voor het vak. En dat werkt. Onze stages en workshops worden goed gewaardeerd. Leerlingen zijn verrast door de wereld van bloemen en planten."

Kwaliteit

"Dat de keurmeesters en de monsterkassen zijn verdwenen is geen vooruitgang. Foto-informatie bij het veilen van bloemen laat veel te wensen over. En bij het veilen is niet duidelijk of je te maken hebt met vers gesneden of lang gekoelde bloemen.
Het zijn zomaar wat voorbeelden van zaken die beter moeten. Ons product moet goed zijn, ons assortiment breed met de nodige bijzonderheden en noviteiten, en ons handelsproces efficiënt. In zeer goede harmonie werken wij met Royal FloraHolland aan diverse verbeteringen. Flora Futura ziet kwaliteit als een license to operate."

Klok

"Van de totale bloemen- en plantenhandel gaat ongeveer 40% via de klok. De bulk van vroeger wordt nu direct geleverd, waardoor het kopende publiek de laatste jaren enorm is veranderd. De huidige klokclientèle koopt graag veel meer sortiment in kleinere afname-eenheden. De klok heeft anno 2019 een totaal andere functie gekregen.
Het versterken van de klok is van groot belang. Dat onderkent Royal FloraHolland. Vanuit de veiling worden we, in de personen van Aad van den Enden en Arie Bezemer, volop gesteund bij het realiseren van presentatieruimtes achter de klokken in Aalsmeer en Naaldwijk.
En dat werkt. Het oude adagium zien is kopen is nog steeds van kracht.
Als vakvereniging maken we ons hard om de presentatieruimte als fenomeen flink op te tuigen. De koopvloer moet weer groen worden. Een inspirerend en verrassend meeting point."

Toegevoegde waarde

Van Adrichem; "Wat mij heeft overdonderd sinds ik actief ben in Flora Futura is de feedback die ik krijg van mijn kopers. Ik ben er achter gekomen dat kweker en koper meer overeenkomen dan verschillen. We zitten in hetzelfde schuitje: de consument zo goed mogelijk bedienen.
Dat gezamenlijke streven, ondersteund door de kennis en kunde van de verschillende schakels, resulteert in onbetaalbaar voordeel voor de samenwerkende partijen. Dat is misschien wel de belangrijkste boodschap van Flora Futura."


Flora Futura telt nu 71 leden. 60% is koper, 40% is kweker. Eind 2020 wil de vakvereniging op een ledental van 250 zitten.

SLB: Kracht = Macht

Foto: Michel Heerkens

"Individueel bereik je weinig, samen veel"

Cees Heemskerk ten voeten uit. Een sierteeltsector-man die sinds een jaar of 6 voorzitter is van de Stuurgroep Lijnrijders Bedrijven (SLB). Dat bijzondere gilde van ondernemers dat tot in de uithoeken van Europa de mooiste producten aan de man en vrouw brengt.

Michel Heerkens-Fotostudio GJ Vl
Door Walter Landesbergen Foto: Erik van der Burgt / Verbeeld
Foto: RFH
Cees Heemskerk voorzitter SLB. Foto: BK

Lijnrijders

Heemskerk. "Ik ben soms verbaasd dat lijnrijders wat minderwaardig kunnen doen over hun status, terwijl die juist zo uniek is. Wie komt er nu 50 tot 100 keer per jaar fysiek en in een persoonlijke sfeer in contact met zijn afnemers? Lijnrijders blinken ook uit in betrouwbaarheid van levering, van kwaliteit en van prijs. Bovendien trakteren zij hun afnemers op een breed assortiment en vakmanschap. Dat laatste niet alleen met betrekking tot het product, maar ook als het gaat om kennis van de klant, kennis van de klanten van de klant en van de regio waarin de klant opereert.
Die ervaring en dat jarenlange contact staan garant voor een duurzame relatie. Een prestatie waar de lijnrijder trots op kan, en moet, zijn".


SLB in het netwerk

Van alle lijnrijders is ongeveer 50% aangesloten bij de SLB. Heemskerk: "Ik zou graag zien dat we dit marktaandeel vergroten. Als belangenbehartiger hebben wij de lijnrijders veel te bieden. Hoewel veel activiteiten onzichtbaar zijn, gebeuren er essentiële dingen achter de schermen.
Voorbeeld. Mede door de SLB zijn de fysieke klokken nog open. En mede door de SLB worden de transactiekosten in toom gehouden.
Dat kan alleen als je beschikt over een goed netwerk en bij de juiste mensen je belangen onder woorden kan brengen. Zoals bij Royal FloraHolland, waarmee we wel eens van mening verschillen, maar waarmee we uitstekend samenwerken.
En zo hoort het. Kritisch zijn, maar respectvol. Een ieder in zijn waarde laten. Het is niet tegen maar met elkaar. Op alle niveaus. Maar wel stevig opkomen voor je belangen."

Niet alleen de relatie met de veiling is goed, ook binnen de VGB en in het bijzonder met de grote spelers zoals DFG. Heemskerk: "Zaken als hoe om te gaan met de Brexit en het verpakkingsconvenant moet je benaderen vanuit het collectief, met klein en groot. De VGB vervult die rol uitstekend."

Klok

Dat de fysieke klok voor spanningen heeft gezorgd, is logisch. Voor de lijnrijder, maar ook voor de kleine kweker, is de klok een essentieel onderdeel van het bedrijfsmodel. Daarom maakt de SLB, samen met Flora Futura, zich hard voor het versterken van de klok.
Heemskerk: "In dat opzicht vind ik dat kwekers ook een zorgplicht hebben om de klok in stand te houden. Met een goed en regelmatig aanbod en goede kwaliteit. Betrouwbaarheid is de basis van de handel."

Trots

Heemkerk: "Als ik ergens trots op ben, dan is het het open houden van de fysieke klok. Het heeft bij voor- en tegenstanders veel los gemaakt, maar het blijft een in mijn ogen onmisbaar instrument, al geloof ik zeker dat het systeem KOA de toekomst is. Maar dan wel zo dat men dit systeem kan gebruiken in de mijnzaal(tribune).
En ik ben trots op de evenementen die de SLB organiseert, zoals kwekersbezoeken aan Esmeralda en Porta Nova, bezoeken aan Waterdrinker en Decorum of een bijeenkomst met WDD over wat de digitale wereld de lijnrijder kan brengen.
Zulke informatie- en kennisoverdracht is van onschatbare waarde."


Daarom zou ik tegen de lijnrijders die nog geen lid zijn van de SLB willen zeggen. "Laat je niet weerhouden door het lidmaatschapsgeld. Dat is echt verkeerde zuinigheid. Met de SLB bereik je meer dan alleen. Kracht is macht."

Lenteflora trok 4.000 bezoekers

Show n De Lenteflora bood weer een prachtige show met voorjaarsbloeiers. Kleurrijke huisbroeiresultaten, vrolijke collages van de scholenbroei en fraaie inzendingen van kwekers waren van 22 tot en met 25 februari te bewonderen bij Hobaho, onderdeel van Dümmen Orange in Lisse. Het evenement werd evenals vorig jaar door ruim 4.000 bloemenliefhebbers bezocht.

Het leuke van deze tentoonstelling van voorjaarsbloeiers is dat deze nog steeds stoelt op huisbroei, een oude traditie in het bollenvak. Met meer dan zeventig enthousiaste deelnemers kan worden geconcludeerd dat de bloembollen nog steeds een bijzonder warm hart worden toegedragen. Door de huisbroeiers werden in totaal elf potten met narcissen, tulpen, hyacinten en verschillende bijzondere bolgewassen thuis zo mooi en gelijkmatig mogelijk gebroeid onder huislijke omstandigheden. Een deelnemer vertelde dat zijn potten door het hele huis zijn gesleept, van zolder naar de huiskamer en weer terug, voor het raam in het zonnetje, op de verwarming of juist koel en donker in de koelkast. De gekste trucs werden uitgehaald en menig huisbroeier zweert bij zijn of haar eigen broeigeheim. Maar het eindresultaat was echter weer kleurrijk. De opbouw van de show was verzorgd door het Lenteflorabestuur en leerlingen van het Wellantcollege Aalsmeer.

De opening stond in het teken van het Lenteflora thema Delfts Blauw en werd verricht door hyacintennestor Piet Goemans sr. Behalve dat hij de historie van de 75-jarige hyacint Delfts Blauw vertelde, reikte hij aansluitend de prijzen uit van de huisbroei samen met Lenteflora voorzitter Ronald van Loon. Prijzen waren te verdienen in scholenbroei, bollen op glas en de huisbroei met de B categorie (beginners) en de A categorie (gevorderden). Extra prijzen waren er ook zoals de Nic van Wieringenbokaal voor de beste pot narcissen die Lia van Wieringen met genoegen overhandigde aan Pascale Meeuwissen. Haar pot Narcissus Exception was fenomenaal. De bokaal voor de beste inzending in zijn totaliteit ging naar voormalig Lenteflora voorzitter Sjaak van der Ploeg. Met een brede lach nam hij de wisselbeker in ontvangst en zei hij het huisbroeien nog niet verleerd te zijn. Tijdens zijn bestuursperiode heeft hij niet meegedaan, maar nu kon het weer. Zijn huisbroeipotten zagen er dan ook prachtig uit. Dat gold eveneens voor de prachtige presentatie met de inzendingen van de kwekers uit de regio. Volop kleur en diversiteit bood deze weelde van voorjaarsbloeiers!

Violen plukken vrucht van Outdoor Promotie


Promotie n Ook de violen plukken de vruchten van de gezamenlijke promotie Outdoor planten 2017-2019, waarin wordt deelgenomen door alle kwekers van Eenjarige Zomerbloeiers (Tuinplanten), Balkon- en Terrasplanten en Boomkwekerijproducten.

De hieruit voortgevloeide landelijke campagne 'Wissel van het Seizoen!' is de afgelopen periode enthousiast opgepakt door GroenRijk en een aantal GRS-tuincentra. Hiermee wil de tuincentrumketen consumenten stimuleren jaarrond, dus ook in de koudere maanden, buitenplanten te kopen.

Aandacht

"De uitingen in de tuincentra zijn heel creatief en ook de violen krijgen alle aandacht" zegt Gerard Spaans, FPC-voorzitter éénjarige tuinbloeiers. "De campagne voor Outdoor, die betrekking heeft op de wisselende seizoenen wordt in de praktijk enorm goed opgepakt. Uniek is dat hiermee wordt ingezet op samenwerking met de hele keten. Daarbij richt de campagne zich op vragen zoals 'hoe verhogen wij de bekendheid en herkenbaarheid van Outdoor planten op de winkelvloer' en 'hoe stimuleren wij consumenten meer, vaker jaarrond Outdoor planten te kopen'. De Outdoor Projectgroep zorgt in samenwerking met Royal FloraHolland, Bloemen Bureau Holland en Channel Up voor de uitvoering van de campagne. De aansturing komt vanuit de FPC zodat de kwekers hierbij direct zijn betrokken. Ook met Pasen en Pinksteren wordt het promotiemateriaal veelvuldig door tuincentra opgehangen. Dat stemt goed, zeker omdat er voor de violen nog een wens ligt voor uitbreiding van de markt in Nederland en Duitsland. De Outdoor promotie kan daaraan zeker bijdragen. Ik verwacht dan ook dat de promotie Outdoor planten zeker nog een vervolg krijgen."

Meteorologische Lente, voorjaar in Keukenhof

Lente n Keukenhof opent op 21 maart 2019 voor de zeventigste maal haar poorten. Acht weken later, bij de sluiting op 19 mei 2019, zullen meer dan 1 miljoen bezoekers uit alle delen van de wereld de bloemententoonstelling hebben bezocht.

Honderd bloembollenkwekers zijn inzender in Keukenhof en vijfhonderd bloemenkwekers nemen deel aan de bloemenshows. Thema 2019: Flower Power, de kracht van bloemen. Bloemen inspireren mensen. In Keukenhof verbinden de bloemen mensen uit de hele wereld, die samen genieten van tulpen, geuren en kleuren. Met felle kleuren, hippies, peace & music staat Flower Power voor de sfeer van begin jaren '70. Een prachtig thema om de 70ste Keukenhof mee te vieren 70 jaar Keukenhof is een moment van terugzien op het verleden, maar ook van vooruit kijken naar een zich steeds weer vernieuwende bloemententoonstelling. Keukenhof is een initiatief van tien bollenkwekers/exporteurs, die een etalage voor het bollenvak wilden creëren. Jacoba van Beieren is al vele jaren de gastvrouw van Keukenhof. Zij was in de vijftiende eeuw de eigenaresse van het gebied.

12 / 16

13 / 16

Bloemencorso in teken van Changing Worlds

Gemeente Teylingen. Foto: pr.

Regio n De 72ste editie van het Bloemencorso van de Bollenstreek heeft het thema 'Changing World'. De praalwagens zijn hierop geïnspireerd. Op maandagavond 4 februari werden de zeventien ontwerpen onthuld tijdens een presentatieavond in Van der Valk in Sassenheim. Een kleurrijke vooruitblik.

"Hoe trots wij zijn op onze mooie kleurrijke, veranderende wereld, is terug te zien in de ontwerpen voor de praalwagens. Innovatie, bewuster leven, dynamiek, gezondheid en geluk, dat is wat u op 13 april voorbij ziet trekken in de bonte stoet door de Bollenstreek, van Noordwijk tot Haarlem," meldt het bestuur van Bloemencorso Bollenstreek.

Het is ook niet voor niets dat trendwatcher en innovatie-ambassadeur Lieke Lamb de aanwezigen in een presentatie een andere kijk op de veranderende wereld gaf. Vervolgens was het aan de 16-jarige Cain Slobbe uit Voorhout, rapper en voormalig deelnemer aan The Voice Kids, om de ontwerpen van de 72ste editie te onthullen.

Verrassend en imposant

Floral designers Jack van der Ende en Eric Pannenborg hebben halverwege het stokje overgenomen van designer Lucinda van der Ploeg, die begin januari vanwege persoonlijke omstandigheden haar taken moest neerleggen.

De ontwerpen van de praalwagens zijn zeer divers, verrassend en imposant om te zien. Corsogroep De Zilk gaat voor 'Rise of the Phoenix', Corsogroep KAVB Hillegom Haarlem e.o. voor 'Verandering dierenrijk' en Corsogroep KAVB Noordwijkerhout brengt 'Evolutie' in beeld.

Ook de gemeenten vertalen de veranderende wereld naar een kleurrijke corsowagen. De gemeente Hillegom gaat voor 'Mobiliteit', de buren in Lisse voor 'Samen!' en in Teylingen is het thema 'Vitaal'. De nieuwe gemeente Noordwijk kiest toepasselijk voor 'Connectie', terwijl de gemeente Haarlem gaat voor de 'Hollandse Meesters'. Keukenhof kiest voor een ontwerp met als thema 'Flower Power', Leiden, stad van ontdekkingen voor 'Leven in vrijheid'.

Omroep Max doet ook dit jaar weer mee en zet in op 'Max Maakt Mogelijk'. Rabobank Bollenstreek - Haarlem e.o. heeft het ontwerp 'Growing a Better World Together' en Van der Valk Hotel Sassenheim - Leiden kiest voor 'Natuurlijk thuis'. Het Ondernemersfonds binnenstad Haarlem heeft een corsowagen met als titel 'Poppodium binnenstad'. Ook de buitenlandse deelnemers weten te verrassen. Thailand gaat voor 'Nong Nooch Tropical Garden' en Volksrepubliek China richt zich op 'Traditional and New China'. Tot slot is ook de schooiwagen van de Stichting Bloemencorso Bollenstreek weer een kleurrijk geheel.

Vijf dagen bloemenfeest

Het Bloemencorso van de Bollenstreek voorziet in een voorjaarsbloemenfeest van maar liefst vijf dagen van 10 tot en met 14 april. Van woensdag 10 tot en met vrijdag 12 april worden de praalwagens voorzien van bloemen tijdens de opbouwdagen in de Klinkenberghal. Vrijdag 12 april staan de wagens vanaf 16.00 uur in Noordwijkerhout. Daar wordt om 21.00 uur het startschot gegeven voor een verlichte ronde door dit dorp. Op zaterdag 13 april start om 9.15 uur de 40 kilometer lange tocht van het Vuurtorenplein in Noordwijk totdat hij 's avonds om 22.00 uur eindigt bij Raaks in Haarlem. Op zondag staan de praalwagens nog de hele dag in het hart van bloemenstad Haarlem. In elke dorp of stad worden diverse activiteiten georganiseerd tijdens het corso.

Bloemencorso 2019

Gemeente Lisse Foto: pr.

Boven: 'Samen!' van de gemeente Lisse. Links: 'Vitaal' van de gemeente Teylingen.

Foto: pr.

Onder: De gemeente Hillegom gaat voor 'Mobiliteit'.

Alle deelnemers aan het Bloemencorso tonen hun ontwerp. Foto: pr.

Alle deelnemers aan het 72ste Bloemencorso tonen hun ontwerp. | Ontwerpen: Bloemencorso Bollenstreek

Foto: pr.

'Rise of the Phoenix' van KAVB De Zilk. Onder: KAVB Noordwijkerhout met 'Evolutie'.

Foto: pr.

Boven: KAVB Hillegom-Haarlem met 'Verandering Dierenrijk. Onder: 'Flower Power' van de Keukenhof.

Foto: pr.

KAVB Noordwijkerhout.

Foto: pr.

'Flower Power' van de Keukenhof.

Praktijkles: Red de Bij!

17052017 © Thierry Schut Fotografiemaassluis, basisschool het balkon, aanleg van de eerste honey waterway, door marcel houtzager en deborah postHoogheemraadschap van Delfland iov A v Rijn Foto: Thierry Schut

DFG n Voor alle basisschoolkinderen in regio Aalsmeer dé kans om te leren over het belang van de bij. Dutch Flower Group, familie van handelsbedrijven in bloemen en planten, roept vaders, moeders, juffen en meesters in Aalsmeer en omstreken op om de basisschool van hun kinderen aan te melden voor Praktijkles Red de Bij!

Deze praktijklessen zijn in navolging van de eerdere lessen op 25 scholen in de regio Westland. Op initiatief van Dutch Flower Group (DFG) is deze samenwerking met Deborah Post van Honey Highway voor het geven van zo'n praktijkles op scholen tot stand gekomen.

Praktijklessen

"Dutch Flower Group ondersteunt van harte deze praktijklessen, want bijen en hommels zijn misschien wel heel kleine beestjes, maar ze zijn superbelangrijk in onze land- en tuinbouw. Niet alleen voor bevruchting van onze gezonde groenten en fruit, maar ook voor de natuur in onze eigen omgeving," aldus Marcel Zandvliet, Director Marketing & CSR van DFG. Harry Brockhoff, CFO van Dutch Flower Group: "Wij ondersteunen dit initiatief van harte, omdat we het betrekken van basisschoolkinderen bij het zaaien van wilde bloemen belangrijk vinden.

Honey Highway

In samenwerking met Honey Highway zaaien wij, met steun van de VVE en Stichting Leefbaar Schiphol, meerjarige bloemen in twee bermen langs de N213 en N196 dit voorjaar. Dit onderhouden wij met de bedrijven op het terrein VBA Zuid (tegenover Royal FloraHolland). Hier ontstaat deze zomer een bloemenzee met een oppervlakte van maar liefst 26.000 m². De nectar en stuifmeel van deze streekeigen bloemen gaan voor een lange periode voedsel aan de bijen, hommels en vlinders leveren," aldus Harry Brockhoff.

Interesse

Interesse? U kunt uw school eenvoudig aanmelden via info@honeyhighway.nl.

Benefits of Nature krijgt een nieuw bestuur

n Duurzaamheid in Tuinbouwsector bevorderen

Bestuur n Stichting Benefits of Nature installeert per 1 april een nieuw bestuur. Onder leiding van Karolien Tesselaar, Leo Swart en Carlo van den Berg moet het duurzame initiatief een volgende stap in haar ontwikkeling zetten. Daarbij is het van belang dat de leden nog meer binding krijgen met Benefits of Nature, aldus de nieuwe bestuurders.

Foto: APFOTOGRAFIE

Benefits of Nature werd bijna vier jaar geleden opgericht om duurzaamheid in de tuinbouwsector te bevorderen en consumenten te kunnen voorzien van mooie, gezonde, eerlijke en duurzame producten. Enerzijds door de footprint van bedrijven en hun producten te berekenen, anderzijds door ondernemers te helpen om verder te verduurzamen. Een groot aantal kwekers en toeleveranciers sloot zich de afgelopen jaren al aan bij Benefits of Nature, waardoor een stevig netwerk ontstond. Het initiatief groeide dan ook in korte tijd uit tot een begrip binnen de tuinbouw. Aan de hand van een nieuw bestuur moet de stichting nu een volgende fase worden ingeloodst.

Zélf bijdragen aan succes

Professionalisering en profilering vormen de sleutelwoorden voor het nieuwe bestuur, dat begint met drie vertegenwoordigers en op termijn zal worden uitgebreid naar vijf personen. Naast Leo Swart, ondernemer met Cresultant en Carlo van den Berg, eigenaar van Van den Berg Hedera, neemt ook Karolien Tesselaar van Tesselaar Alstroemeria zitting in het bestuur. Volgens Tesselaar hecht het nieuwe bestuur er waarde aan om andermaal duidelijk te maken waar Benefits of Nature voor staat, wat de stichting doet en wat het de leden oplevert. "En niet onbelangrijk: wat kun je als lid zélf bijdragen aan het succes van Benefits of Nature en daarmee ook aan de verduurzaming van de tuinbouw als geheel?", aldus Tesselaar.

"Als neutrale stichting zet Benefits of Nature zich in voor haar leden door advies te geven en richtingen aan te geven voor verduurzaming. Daarbij is het tevens van belang om slim samen te werken met bestaande initiatieven. Wij willen een onafhankelijke spil zijn tussen kwekers, NGO's en handel om samen de verbinding aan te gaan."

Voorzitter

Tesselaar, die bestuursvoorzitter zal worden, geeft aan dat Benefits of Nature de afgelopen jaren hard is gegroeid. "Als het nieuwe bestuur op 1 april van start gaat, zullen wij ons ervoor inzetten om de stichting verder op de kaart te zetten. We doen weliswaar al heel veel, maar moeten het nóg beter vertellen en uitdragen." Daarbij is groei van de organisatie geen doel op zich. "We willen vooral ook investeren in de huidige leden", zegt Tesselaar. "Wij vinden het belangrijk dat zij nog meer binding krijgen met Benefits of Nature en met elkaar, zodat een hechte community ontstaat waarin iedereen van elkaar kan leren."
Tesselaar besluit met een woord van dank aan Henri Potze, die de afgelopen jaren keihard werkte om de stichting gestalte te geven. "Onze dank is groot voor wat hij voor de sector heeft gedaan. Met zijn eigen bedrijf Greenhouse Marketeers gaat hij daar de komende jaren mee verder."

Great in Green!

Slogan n Vakbeurs GrootGroenPlus krijgt in 2019 voor het eerst een slogan, die op een creatieve manier aangeeft waarop de nadruk tijdens de beurseditie dit jaar ligt.

Voor de 29e editie van de vakbeurs, die van 2 tot en met 4 oktober in Zundert plaatsvindt, is gekozen voor de slogan: GrootGroenPlus, Great in Green! Deze slogan dekt geheel de lading en sluit mooi aan bij wat de beurs is, GrootGroenPlus is immers de meest groene vakbeurs met een volledig sortiment.

Nieuwigheden

Er werd ook hard gewerkt aan de invulling van de komende editie van de vakbeurs. Er wordt weer een Road Show georganiseerd. In het kader van de 29e editie, worden dit jaar 29 planten die in het verleden gekeurd werden, opnieuw op de beursvloer getoond. Daarnaast wordt aan de reguliere keuringen van de nieuwigheden een extra prijs gekoppeld. Tijdens de uitreiking van de medailles zal aan een nieuwigheid een veldkeuring worden geschonken. Door het invoegen van deze extra prijs wil GrootGroenPlus het belang van de veldkeuringen benadrukken. Om de PR een juiste impuls te kunnen geven zet GrootGroenPlus in de komende weken onder 60 (groene) deelnemers een onderzoek uit. 20% Van het totale budget gaat op aan PR. Hoofddoel blijft het trekken van meer internationaal bezoek en daarmee meer internationale deelnemers.

Rabobank en Lentetuin Breezand proosten op nieuwe samenwerking

Breezand n De 39e editie van de Lentetuin is op woensdag 27 februari extra feestelijk geopend. Harry Nieuwenhuizen, directievoorzitter van Rabobank Kop van Noord-Holland, vertelde dat de stichting Lentetuin ook de komende drie jaar op sponsoring kan rekenen.

Samen met Frank van den Hoek, voorzitter van de Lentetuin, proostten zij op het nieuwe sponsorschap. "De Lentetuin Breezand is een professioneel podium voor bloembollenkwekers uit het Noordelijk Zandgebied. Jaar in jaar uit laten zij zien wat ze in huis hebben. Dit evenement staat als een huis, opgebouwd door vakmensen en enorm veel vrijwilligers", zegt Harry Nieuwenhuizen.

Sponsorcontract

Frank van den Hoek: "De lokale Rabobank helpt ons ook de komende jaren met sponsoring om het evenement toegankelijk te houden en de bloembollensector te promoten."
Door het nieuwe sponsorcontact wordt de Lentetuin Breezand de komende jaren weer mede mogelijk gemaakt door de hoofdsponsor: Rabobank Kop van Noord-Holland