Bloemenkrant

15 oktober 2019

Bloemenkrant 15 oktober 2019


Keukenhof maakt zich op voor kleur

Kleur n Tuinmedewerkers van Keukenhof hebben donderdagmiddag 3 oktober de eerste bollen geplant voor het jaarlijkse bloembollenmozaïek. Hiermee wordt ingehaakt op het Keukenhofthema 2020 'A World of Colours'.

DOOR WILMA VAN VELZEN

"Keukenhof seizoen 2020 is begonnen!" verkondigde Keukenhofdirecteur Bart Siemerink. "Een week geleden zijn de eerste bollen gearriveerd en in vier ploegen worden er de komende periode zo'n zeven miljoen geplant. De bollen die vandaag zijn geplant, zijn het belangrijkste omdat die het thema uitbeelden. A World of Colours is een bijzonder thema omdat dit alle landen en culturen vertegenwoordigt. Wereldwijd heeft iedereen wel iets met bloemen en velen willen Keukenhof en de tulpen minstens een keer in het echt zien. Bovendien biedt het een ideale kapstok.

Vanuit de themaletters WORLD in de linkerbovenhoek van het mozaïek zal in het voorjaar een regenboog van kleuren ontspringen met daarnaast een grote rood-witte tulp. Het mozaïek is weer uitgezet door onze tuinmedewerker André Beijk, wiens zoon Frans het stokje volgend jaar van hem overneemt."

Keukenhof is volgend jaar van 21 maart tot en met 10 mei geopend.

Vervolg P 3

HilverdaFlorist start bouw voor het nieuwe pand

Feest n Deze week is de eerste paal geslagen voor het nieuwe kantoorpand van HilverdaFlorist aan de Dwarsweg in de Kwakel.

Op het terrein zal de komende periode gestart worden met de uitbreidingen van het kantoor, zodat alle collega's snel vanuit één locatie kunnen werken. Dit is de eerste fase van de bouw, daarna wordt er gestart met de uitbreidingen van de kassen.

Jan Hilverda kreeg de eer om de eerste paal te slaan voor het nieuwe pand voor HilverdaFlorist. Hiermee gaf Jan Hilverda de aftrap voor deze zichtbare stappen van de fusie.

2020

Het gehele HilverdaFlorist team was uitgenodigd om stil te staan bij dit bijzondere en feestelijk moment. De verbouwing van het kantoor zal ongeveer 17 weken in beslag nemen.

Helleborus in Growers Pride

Veel interesse voor Westland Event

Dutch n Aan tafel met Herman de Boon

Foto: Sven van der Vlugt

Visie Waterdrinker op WURpagina

Keukenhofmozaïek toont World of Colours

Bart Siemerink, directeur Keukenhof.

n Belangstelling voor bloemenshows groeit

Vervolg van VP

Frans en André Beijk zeer betrokken bij de mozaiek.

Kleur n Vanuit de themaletters WORLD in de linkerbovenhoek van het mozaïek zal in het voorjaar een regenboog van kleuren ontspringen met daarnaast een grote rood-witte tulp.

Het mozaïek is weer uitgezet door onze tuinmedewerker André Beijk, wiens zoon Frans het stokje volgend jaar van hem overneemt. Niet onbelangrijk om te vermelden is dat Keukenhof van 21 maart tot en met 10 mei geopend zal zijn, een week korter dan anders. Dit zal zo blijven, want we willen alle bezoekers een hoge bloeikwaliteit garanderen en dat lukt niet verder in mei. Keukenhof kiest dus voor kwaliteit."

Brug

Tevens vestigde Siemerink de aandacht erop dat jaarlijks nieuwe kwaliteitsslagen in het park worden gemaakt. "Twee jaar geleden was dat met het nieuwe entreegebouw aan de voorzijde en vorig jaar is het entree aan de achterzijde van het park vernieuwd. Voor dit seizoen is de brug over de water bij het beeld van het witte paard vervangen door een prachtige klassieke brug."

Biologisch

"Niet onbelangrijk zijn ook de inspiratietuinen waar het verhaal van de bollen en de bloemen wordt verteld. In seizoen 2019 hebben we in het Molenbos en in het Julianabos bloembollen in een natuurlijke omgeving aan de bezoekers laten zien. Voor het komende seizoen krijgen de inspiratietuinen een natuurlijke en duurzame insteek. Met biologisch geteelde bollen willen we daar een aantal trends laten zien, alsmede een stukje verwildering. Hiermee willen we de bezoekers het idee geven van dat kan ik zelf ook. Diezelfde insteek gebruiken we ook bij andere toepassingen. Keukenhof is immers het verlengstuk van de kwekers om de bezoekers met hun producten te inspireren."

Inspirerende beleving

Siemerink vertelde ook dat om de steeds kritischer wordende Keukenhofbezoeker een leuke dag te bezorgen het wensenpakket groeit en aanpassing vraagt. "Bezoekers picknicken graag en in de weide bij de inspiratietuinen werd dit tussen de tulpen vaak gedaan. Als dit een manier is om bezoekers te inspireren dan werken we daar graag aan mee. Datzelfde geldt voor de behoefte aan selfieplekken. Ook in dat opzicht zullen we een inspirerende beleving bieden zonder dat dit doorschiet. Keukenhof blijft immers een bloemenpark.

Bloemenshows

Het aantal aanmeldingen voor de bloemenshows vanuit de sierteelt groeit. Steeds vaker wordt Keukenhof gezien als een platform om producten te positioneren in de markt. Met al die mooie productpresentaties kunnen we bezoekers laten zien welke sierteeltproducten in Nederland verkrijgbaar zijn in de getoonde kwaliteit. Inmiddels is dit alweer mijn achtste seizoen en kan ik van daaruit melden dat er elk jaar weer een nieuw en nog beter concept staat!"

Traditiegetrouw ging de start van het bollenplantseizoen in Keukenhof ook gepaard met de bollenmarkt. Deze was op 4 en 5 oktober en werd goed bezocht.

Spagaat

Aan digitalisering van de sector is niet meer te ontkomen. Maar dat zo'n beetje de helft van de ruim 500 bezoekers van een evenement er tegen was dat Floriday door niet-leden van Royal FloraHolland is te gebruiken, geeft de spagaat aan waar de veiling er door in feite kwam te verkeren. Dat de hele wereld via het digitaal zaken doen binnen handbereik lijkt, is zowel een nieuwe uitdaging als een probleem voor haar. Zij heeft een strijdperk betreden met fonkelnieuwe tegenstanders. Vroeger was alles duidelijk: Leden konden voordelig hun handel voor de fysieke klokken brengen, waar tegenover onder meer de veilplicht stond. Die laatste geldt niet voor niet-leden, maar RFH wil graag hun aanbod hebben, om een zo groot mogelijk assortiment op het platform te krijgen en voor afnemers aantrekkelijk te zijn. Het zal vele klanten worst zijn of een kweker lid van de veiling is. En een fors deel van het voormalige ledenbestand heeft al afgehaakt. Voor behoud van de fysieke klokken ijveren sommige leden en de veiling zegt dat afzetinstrument te willen versterken. Maar intussen heeft digitaal zaken doen de toekomst. "We ontwikkelen niet alleen een platform, maar een totale digitale infrastructuur", zei Jefry van den Hoeven van Floriday op dat aan het systeem gewijde evenement. Hij bedoelde blijkbaar dat RFH hét wereldwijde afzetcentrum moet blijven. Dat en de betalingszekerheid voor leden vormen zo ongeveer het enige wat RFH in stelling kan brengen. Niet het minste, maar veel taken zijn afgebroken.

Gebruikers stellen ultimatum aan Container Centralen

Ultimatum aan Container Centralen.

Verbeterplan n Kwekers, kopers en vervoerders ondervinden de laatste tijd veel operationele problemen met de kwaliteit van CC-containers.

Royal FloraHolland praat daarover op reguliere basis met Container Centralen en heeft in een gesprek op 1 oktober een oplossing geëist voor de problemen. Concreet zijn er problemen met kapotte platen, instroom van illegale platen, valse slotjes en het afbreken van slotjes. Royal FloraHolland vindt dat Container Centralen (CC), de beheerder van de pool, onvoldoende haar verantwoordelijkheid neemt om te zorgen voor een kwalitatief goed product. Yme Pasma (COO Royal FloraHolland): "De maat is vol. Alle ketenpartijen zijn extra kosten aan het maken voor controles op kwaliteit en echtheid, dat is niet nodig als CC haar rol als poolmanager beter oppakt."

Verbeterplan

Aan de directie van CC is een ultimatum gesteld. CC moet uiterlijk 31 oktober 2019 met een concreet verbeterplan komen.

Noordhoek CEO Dümmen Orange

CEO n Hugo Noordhoek Hegt wordt per 1 januari 2020 de volgende Chief Executive Officer (CEO) van Dümmen Orange.

Op dat moment gaat de huidige CEO Biense Visser met pensioen, nadat hij heeft gezorgd voor een naadloze overgang. Hugo komt per 1 november in dienst, zodat hij voldoende tijd heeft om het bedrijf met haar wereldwijde activiteiten en – het belangrijkste – haar klanten, goed te leren kennen. Biense blijft als lid van het bestuur van Dümmen Orange betrokken bij het ondersteunen van de bedrijfsstrategie. Hugo Noordhoek Hegt (1961) is geboren en getogen in Nederland. In 1986 behaalde hij zijn masterdiploma rechten aan de Universiteit Leiden. Hugo werkte 17 jaar bij Akzo Nobel in allerlei functies over de hele wereld. In 2001 werd hij managing director van de Global Non-Stick en High Heat Coatings divisie in Chicago, met productiefaciliteiten in de VS, Zuid-Amerika, Europa en Azië.

Waterdrinker stelt duurzaamheid voorop

Koen Druijf, manager kwaliteit en MVO en vertegenwoordiger van Waterdrinker bij de WUR. (foto: Sven van der Vlugt) Foto: Sven van der Vlugt

Club n Eind 2014 introduceerde Wageningen UR Glastuinbouw de 'Club van 100'. Een groep bedrijven rondom de tuinbouw die zich samen sterk maken voor toegepast fundamenteel en strategisch onderzoek bij Wageningen UR Glastuinbouw. Waarom doen zij mee en wat hopen zij te bereiken? In deze editie: Waterdrinker

DOOR ESDOR VAN ELTEN

Waterdrinker is één van de Club van 100 leden van het eerste uur. Het bedrijf uit Aalsmeer is als handelsonderneming de laatste jaren steeds vaker betrokken bij kennisprojecten en onderzoeken, en beseft dat (fundamenteel) onderzoek wel heel belangrijk is voor de sector als geheel. "Onze deelname heeft inderdaad alles te maken met sectorbelang", legt Koen Druijf, manager kwaliteit en MVO en vertegenwoordiger van Waterdrinker bij de Club van 100, uit. "De WUR is een belangrijk instituut voor de sierteelt en de tuinbouw. Dat zij nu door middel van de Club van 100 meer de samenwerking met het bedrijfsleven zoeken juichen we toe. Een prachtig initiatief. We geloven in het belang van meer samenwerking in de keten op allerlei gebieden."

De deelname van Waterdrinker heeft alles te maken met sectorbelang.

Problemen voor zijn

Duurzaamheid is een gebied waar ketenpartners elkaar meer moeten vinden vindt Druijf. Een onderwerp waar hij bij Waterdrinker zelf ook intensief mee bezig is. "We zijn al een eind op weg", legt hij uit. "Duurzaamheid is de laatste jaren meer op de kaart gekomen, mede ook omdat afnemers van onze producten ook eisen begonnen te stellen." Volgens Druijf kan de sector nog wel een stap verder gaan: "We moeten als sector niet afwachten tot duurzaamheid van ons geëist wordt, het moet normaal worden dat wij zelf de verantwoordelijkheid voor onze producten en het bijbehorende bedrijfsproces nemen. Het is beter om ons bij alle dingen die we doen af te vragen wat dit betekent voor mens en milieu, en daarmee eventuele problemen vóór zijn."

Samenwerking

Waterdrinker diende bij de WUR een aanvraag in voor meer onderzoek op het gebied van gewasbescherming, met name het gebruik van Neonicotinoïden, de zogenaamde 'Dirty Nine', die insectensterfte veroorzaken. "Daar gebruiken we onze 'knipkaart' voor", aldus Druijf. 'Juist hier kan samenwerking in de keten van belang zijn. Dit gaat iedereen aan, maar de oplossing kan ook van meerdere kanten gevoed worden. Ontwikkelaars van biologische producten, veredelaars, onderzoekers en handelaren kunnen met elkaar tot antwoorden komen." De netwerkfunctie van de Club van 100 beschouwt Druijf als één van de belangrijkste voordelen van het clublidmaatschap. "We zoeken op allerlei manieren de samenwerking. We zitten in de Versnellersgroep en zijn nauw betrokken bij de Floriculture Sustainability Initiative (FSI). De WUR kan in dit geheel ook een belangrijke rol spelen, want uiteindelijk moeten we acteren op wetenschap en kennis, niet op perceptie."

Transparantie

Naast de financiële bijdrage van Waterdrinker stelt het bedrijf dan ook graag haar netwerk open voor mede-clubleden. "Dat is misschien wel onze voornaamste inbreng", denkt Druijf. "Ik geef toe dat we zelf binnen de club niet heel actief zijn, maar in het netwerk wel. Ons doel is een samenwerkende sector die betrouwbaar en transparant is. Certificeringen kunnen daar een onderdeel van zijn. Deel wat je doet en wat je wilt bereiken. Natuurlijk zijn er altijd commerciële overwegingen en kun je niet alles delen, maar we mogen met elkaar wel iets kwetsbaarder durven zijn.

Uiteindelijk is een gezonde en transparante sector, die zich laat leiden door haar verantwoordelijkheid, in het belang van ons allemaal. Laten we met elkaar de schouders eronder zetten."

Waterdrinker: We inspire, innovate, connect, share & We care

Foto: MTB

Toonaangevend n De geschiedenis van Waterdrinker is de geschiedenis van een bedrijf dat begon op de markt en uitgroeide tot één van de toonaangevende exporteurs en groothandelaren van bloemen, kamer- en tuinplanten en accessoires.

DOOR ESDOR VAN ELTEN

In 2018 opende Waterdrinker het Green Trade Center (GTC): het grootste groene inkoopcentrum in Europa met maar liefst 25.000m² aan producten. Als één van de grote spelers in de sierteeltsector neemt Waterdrinker haar verantwoordelijkheid als het gaat om duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Dat begint met samenwerking met andere bedrijven en/of instanties.

Foto: MTB

Duurzaamheidscertificaat

Als lid van FSI (Floricultural Sustainability Initiative) heeft Waterdrinker zich verbonden aan de afspraak dat in 2020 minimaal 90% van alle producten wordt gekocht bij kwekers met een GAP of gelijkwaardig duurzaamheidscertificaat. Waterdrinker wil haar corebusiness zo 'eerlijk' mogelijk laten verlopen en transparant zijn.

Handtekening

Zo zette het bedrijf in juli dit jaar haar handtekening onder het IMVO convenant, Een belangrijke overeenkomst met afspraken over het internationaal verantwoord telen en verhandelen van bloemen en planten. Door certificeringen als het MPS Florimarkt Certificaat en de ISO 26000 zelfverklaring wil Waterdrinker die transparantie bevorderen. Op www.waterdrinker.nl is uitgebreide informatie te vinden over de ambities van Waterdrinker op het gebied van handel, samenwerking en duurzaamheid.

VG Colours in de clinch over patent Royal Blue

DE LIER n Kwekerij VG Colours uit de Lier, producent van gekleurde orchideeën heeft haar afnemers gewaarschuwd voor HE Licenties/Hanson Uitgevers uit Rotterdam.

DOOR FRANK DE KLERK

Dit bedrijf dat patenten en octrooien beheert zou de klanten waaronder Intratuin en Hornbach zonder goede reden 'lastig vallen' en 'bedreigen'. Aanleiding is een recente uitspraak in een rechtszaak over het patent voor de gekleurde orchidee. In juni van dit jaar is VG Colours door de Haagse rechtbank in het ongelijk gesteld in een al jaren slepende procedure over het patent. Volgens de uitspraak moet VG Colours een dwangsom betalen van € 20.000 per dag als het bedrijf doorgaat met de verkoop van de Phaleanopsis Royal Blue, die onder het octrooi valt. Ook is VG Colours veroordeeld tot betaling van een schadevergoeding aan HE Licenties/Hanson Uitgevers uit Bleiswijk. Er loopt een hoger beroep tegen de veroordeling door de rechtbank.

Volgens VG Coulours valt HE Licenties/Hanson Uitgevers de afnemers lastig met het dreigement dat verkopers van de 'illegale' orchideeën ook in overtreding zijn. ,,Daarvan is geen sprake'', zegt VG Colours. ,,Wij gebruiken verschillende kleurtechnieken en maken geen inbreuk op een patent", zo onderschrijft onder meer een octrooigemachtigde.'' VG Colours spande een kort geding aan met de eis dat HE Licenties/Hanson Uitgevers zou stoppen met het benaderen van relaties en afnemers, maar heeft dat verloren.

,,Het is geen kwestie van lastig vallen'', reageert Guus van der Kaaden van HE Licenties/Hanson Uitgevers. ,,Als afnemers van VG Colours doorgaan met het verhandelen van de illegale orchideeën zijn ze ook schadeplichtig. Wij hebben de afnemers slechts geïnformeerd over de uitspraak van de rechtbank. Zo zit de realiteit van het patent nu eenmaal in elkaar. Inmiddels hebben wij beslag laten leggen op de boekhouding van VG Colours om de met de Phaleanopsis Royal Blue gemaakte winst te kunnen vaststellen. Het gaat om miljoenen euro's. Wij hebben de rechtbank gevraagd om een deskundige aan te stellen, die deze schade kan berekenen.''

HE Licenties/Hanson Uitgevers heeft de afnemers van de phalaenopsis van VG Colours de uitspraak van de rechtbank gestuurd met een sommatie binnen vijf dagen de verkoop te staken. ,,Tientallen afnemers hebben ons inmiddels bericht dat zij zich aan de uitspraak van de rechtbank conformeren en de verkoop zullen staken'', zegt Van der Kaaden. ,,Wij hebben ook een checklist meegestuurd om de inbreuk op het patent te testen. Deze klanten zijn gewoon door VG Colours misleid. Van der Kaaden wil geen namen noemen van kwekers, waarvoor hij het patent beschermt: ,,Ik wil dat deze kwekers verschoond blijven van dit vuilgooien.''

Annemarie Gerards met expertise naar Floriade

Annemarie Gerards was met haar grote kennis een icoon op Keukenhof.

n Het gaat niet meer om parkfoto, maar om IK in het park

Uitdaging n Na bijna twintig jaar verruilt PR-manager Annemarie Gerards per 1 november Keukenhof voor de Floriade Expo 2022, om daar als senior communicatieadviseur aan de slag te gaan. Aan de ene kant een vertrek met weemoed en aan de andere kant een nieuw avontuur vol uitdagingen.

Een nieuwe uitdaging bij de Floriade.

DOOR WILMA VAN VELZEN

"Indertijd vond ik het een hele stap na twaalf jaar VVV Noordwijk in 2001 over te stappen naar Keukenhof" zegt Gerards. "Ook toen, voelde het net als nu, dat het tijd was voor iets anders. Niet voor een stap in een andere wereld, want toerisme is mijn wereld. Daarvan maakt ook Floriade Expo 2022 deel uit. Hoewel ik met weemoed afscheid neem van Keukenhof, popel ik om bij de 7e editie van de wereldtuinbouwtentoonstelling te starten."

Ongelofelijk trots

Ongelofelijk trots was Gerards altijd op haar deelname in een team dat jaarlijks inmiddels meer dan een miljoen bezoekers vanuit de hele wereld begroet. "Zij komen enkel en alleen voor de bollenvelden en bloemententoonstelling. In het voorjaar als alles op zijn mooist is. Ook voor mij persoonlijk is het toch echt de tulp die als bloem de meeste emoties losmaakt."

Gastvrijheid

"Keukenhof is een echte mannenwereld. Veertig tuinmannen en één tuinvrouw. Hun ervaringen vond ik altijd de mooiste verhalen in de media. Harde werkers zijn immers veel authentieker dan een PR-manager met gelakte nagels. Bijzonder vond ik het wel als eerste manager bij Keukenhof in dienst te komen met een hospitality achtergrond. Gastvrijheid is een vak en moet overal in de toeristische sector als blijvend worden gezien."

Herinneringen

Speciale herinneringen heeft Gerards aan 2006 met Keukenhof in het teken van Rembrandt. "Dat was heel bijzonder. We spraken toen nog niet over een themajaar, dat is pas sinds 2007. Thema De Stijl vond ik verfrissend omdat dit mooi aansloot in het nationale themajaar Van Mondriaan tot Dutch Design. En Dick Bruna, vormvast boegbeeld van Dutch Design, met Miffy/Nijntje die zo geliefd is bij het internationale publiek."

Paaltje

Ook menige hoge gast zag Gerards naar Keukenhof komen, van Beatrix tot Willem-Alexander en Máxima tot regeringsleiders en BN-ers. "Dit leverde vaak unieke verhalen zoals over Kroonprinses Victoria van Zweden in 2007. Met een druk op de knop zou ze het Juliana Paviljoen openen, alleen stond het paaltje met de drukknop los. Zeer charmant ving de prinses dit op, waarmee deze opening wereldnieuws werd. Achteraf vroeg dit intern wel om een evaluatie."

Veranderingen

"Bezoekers zijn in de loop van de jaren veranderd en nog internationaler, jonger en digitaler geworden. Men reist meer met OV, ouderen reizen meer individueel en fotograferen met een smartphone is anders. Het gaat niet meer om een parkfoto, maar om IK in het park. Impactvolle veranderingen waren de fusie met Landgoed Keukenhof en de bouw van het nieuwe entreegebouw."

Netwerk

"En dan ons netwerk van journalisten: lokaal, regionaal, nationaal en internationaal. Ik heb mij zeker gerealiseerd dat we de positieve houding van de media mogen koesteren. Aan zo'n netwerk moet je bouwen. We verwelkomen de media graag en de eerlijkheid gebied te zeggen dat we free-publicity hard nodig hebben. Dat betekent wel faciliteiten bieden en kaders scheppen waarbinnen de media gemakkelijk kunnen werken. Vele prachtige publicaties zijn het resultaat."

Tot ziens

"Het partir c'est mourir en peu overheerst vandaag nog wat, maar morgen zal mijn Floriade-uitdaging sterker zijn. Keukenhof blijft echter in mijn hart. Ik zal de ontwikkelingen blijven volgen, maar van enige afstand. Per 1 november word ik senior communicatieadviseur van Floriade. Onze toeristische wereld is maar klein en ik ga de branche niet uit. Een veelvuldig tot ziens! En over de wereldtuinbouwtentoonstelling zullen jullie nog veel van mij horen!"

Alice van Veen nieuw bestuurslid BBHolland

Nieuw n Vanaf 1 november 2019 verwelkomt Bloemenbureau Holland Alice van Veen als nieuw bestuurslid.

Met ruim 20 jaar ervaring bij Royal Lemkes, marktleider in potplantenexport, neemt ze een flinke dosis grootschalige retail-ervaring mee. Alice werkt momenteel als commercieel manager bij Royal Lemkes. Zij faciliteren een succesvolle plantencategorie voor tuincentra, bouwmarkten, supermarkten en woonwinkels verspreid over 34 landen in Europa. Alice ziet haar bestuurdersrol bij BBH vooral op het vlak van het verbinden en samenwerken: "Ik sta achter het belang van collectieve sectormarketing. BBH is goed op weg in de herziene opzet, waarbij samenwerking met handelspartners voor uitwerking van campagnes uitgangspunt is geworden. We werken nu in het verlengde van elkaar om de toekomstige campagnes verder commercieel 'uit te nutten'. Een optimaal schaprendement, realiseer je door een succesvolle keten: partnerships met retailers, focus op kwekers en samenwerking met clusterpartners. Waarbij werken vanuit data uitgangspunt is. Vanuit deze expertise zal Alice, als bestuurslid, richting geven aan de koers van het BBH.

Vijftien jaar Christmas Carol

Monique Juist en Harm Stemkens.

Veredelaar N Helleborus Christmas Carol is een belangrijk ras van Syngenta dat dit seizoen zijn vijftiende verjaardag viert. Christmas Carol is uitgegroeid tot succesvol product dat hard op weg is naar volwassenheid.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Prachtig bloeiende Helleborus.

"Per selectieronde overtreft Christmas Carol alle verwachtingen", zegt veredelaar Monique Juist die samen met collega Har Stemkens dit fraaie seizoenproduct onder haar hoede heeft. "Het ras is nu vijftien jaar in de markt. De afgelopen twaalf jaar ben ik intensief bij de verdere ontwikkeling ervan betrokken. Har heeft zich er vooral in de beginfase op toegelegd. Doel was Christmas Carol consumentwaardig te maken en daarin zijn we zeker geslaagd. Het product wordt geteeld uit zaad, wat een duurzame en goedkopere teeltmethode oplevert die het voor een breder publiek bereikbaar maakt. Er zijn grote stappen gezet in uniformiteit en de bloei is vervroegd naar voor de kerst."

Selectieproces

Hoewel het product hard op weg is naar volwassenheid is verdere ontwikkeling volgens Juist ook de komende jaren prioriteit. "De veredeling van Helleborus niger, waartoe het ras Christmas Carol behoort, is in de basis een langzaam proces. Om resultaat te zien van het verbeteren van een bepaalde eigenschap ben je zo drie tot zes generaties planten verder. De verdeling vindt plaats in samenspraak met enkele grote innovatieve teeltbedrijven, waaronder Hoogeveen Plants, Montis en Kwekerij Freek van der Velden. Deze samenwerking maakt het mogelijk nieuwe selecties bij hen op locatie te testen en met de huidige planten te vergelijken. De lijnen zijn kort en met de verkregen testresultaten en feedback van de kwekers kunnen weer nieuwe vervolgstappen worden gemaakt in het selectieproces."

Voorspelbaar

"Met Christmas Carol kunnen we inmiddels vanaf week 14 in dertig weken een goede gezonde kwaliteitsplant kweken. De genetica wordt steeds beter en de kwekers krijgen steeds meer kennis van het product. Ook dit draagt bij aan de uniformiteit. Het tijdig laten bloeien van het gewas is nog wel arbeidsintensief, daarom werken we eraan dat de telers in plaats van vier keer slechts twee keer door het gewas hoeven te gaan. Het idee is in de toekomst vanaf het moment van zaaien de bloei honderd procent voorspelbaar te maken. Bij vlijtige liesjes en begonia is dit al mogelijk. Ook voor Christmas Carol zou dit ideaal zijn, want dan kun je met het product gaan spelen en acties maken."

Nu grip op de bloeiperiode en uniformiteit van Christmas Carol steeds beter zijn geworden zegt Juist dat meer diversiteit binnen het gewas een volgende fase is. "Omdat dit product de eigenschap heeft de hele winter te blijven bloeien, zien tuincentra hiervan ook na kerst de toegevoegde waarde. Graag combineren zij in plantenarrangementen Christmas Carol met andere winterbloeiers zoals viooltjes en cyclamen. Deze ontwikkelingen nodigen ook uit te selecteren op weinig of veel groeikracht om in de toekomst verschillende potmaten in de markt te kunnen brengen."

Toekomst

Bij Syngenta richt de veredeling zich tevens op activiteiten rond Helleborus orientalis. "In tegenstelling tot Helleborus niger met zijn witte bloemen, is dit type tuinplant in meer kleuren verkrijgbaar. Vermeerdering gaat via weefselkweek en met gerichte selectie proberen we ook hiervan de bloei naar voren te trekken. In het selectieproces staan we echter nog waar we met Christmas Carol tien jaar geleden stonden. De vooruitzichten zijn echter (kerst)rooskleurig."

Helleborus, een kerstcadeau waarmee je kunt concurreren

De fraaie witte helleborus

Special n Helleborus Christmas Carol is een echte special voor de kerstperiode. Met zijn lieflijke stralend witte bloemen is het een sieraad in woonkamers en in elke wintertuin.

Kweker Niels van den Berg (Montis) is ervan overtuigd dat Helleborus Christmas Carol het als kerstcadeau moeiteloos kan opnemen tegen concurrenten als wijn en chocolade. "Voor de handel een mooie kans, want met wat toegevoegde waarde zoals een sfeervolle of trendy sierpot krijgt de Christmas Carol nog meer uitstraling. In een mooie terraspot voor balkon of patio doet het product het goed als tuincadeau, en zelfs een tray vol Christmas Carol volstaat."

Kweker Niels van den Berg (Montis).

Najaarsproduct

Montis is een van de grotere teeltbedrijven die zich naast andere producten ook toelegt op de teelt van Helleborus. Van den Berg vertelt dat zijn ouders Nico en Elly van den Berg het bedrijf in 1987 zijn gestart. "In 2011 kwam ik in het bedrijf en werd een tweede locatie aangekocht. Zo ontstonden Montis Moerkapelle en Montis Zuidplas, gezamenlijk goed voor 4,5 hectare. We gingen op zoek naar een nieuwe najaarsproduct, waarbij vanuit Syngenta de vraag kwam of wij geïnteresseerd waren in de teelt van Helleborus niger Christmas Carol. Dit begon kleinschalig, inmiddels is dit ons hoofdproduct. In september kochten we er een derde locatie bij en optimaliseren we en breiden we de teelt nog verder uit. Naast Christmas Carol telen we nog een tweede Helleboris ras, de roodbloemige oriëntalis Viv Victoria."

Uniformiteit

Van den Berg ervaart Helleborus als een mooi bloeiend winterhard product. "Het is een koude teelt, waarbij wel de nodige vakkennis komt kijken. Eenmaal onder de knie, is het telen van mooie uniforme planten in het hogere segment goed haalbaar. Veel aandacht is er voor uniformiteit waar Syngenta met Christmas Carol grote stappen maakt. Op stuurbaarheid zijn nog slagen te maken. Zelf zijn we intern veel bezig met kwaliteit en houdbaarheid. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel, Montis is zowel MPS-GAP als MPC-ProductProof gecertificeerd. Dit levert hoogwaardige producten op waarmee we via de daghandel leveren in het hogere (retail) segment."

Weinig last

Hoe groot het totale areaal Helleborus in Nederland is op dit moment, is bij Van den Berg niet bekend. Wel weet hij dat er ten opzichte van het afgelopen jaar geen extreem grote verschillen zijn. "Op zich is dat gunstig, maar kwekers die hun verkopen niet goed met de handel hebben geregeld kunnen hier geen zekerheid aan onttrekken. Van cowboys heeft Helleborus relatief weinig last, want degenen die denken dat het een makkelijke najaarsteelt is die je er even bij kan doen komen van een koude kermis thuis.
Immers, er komt veel onderhoud en sorteerwerk bij kijken. Het aantal afnemers in Nederland en Duitsland is, voor zover ik er zicht op heb, stabiel."

Toekomst

Voor de toekomst ziet Van den Berg collectieve samenwerking met andere Helleborus kwekers wel zitten. Bijvoorbeeld om gezamenlijk promotie te maken voor Helleborus als kerstcadeau. Intussen is de Helleborus markt nog volop in ontwikkeling en zeker nog niet uitgegroeid. Wel zien we dat de verschillen in kwaliteit steeds groter worden. Mogelijk vraagt dit in de toekomst een andere marktbenadering."

14 / 20

15 / 20

16 / 20

Ook Grootouderdag nu officiële feestdag in deelstaat Beieren (Dld)

In het conservatieve Beieren worden familiewaarden gezien als het fundament van de samenleving. Foto: felini foundation

feestdag n Vaderdag en Moederdag bestaan al, maar nu is er ook Grootouderdag in de Duitse deelstaat Beieren. Daartoe heeft de deelstaatregering in haar kabinetsvergadering besloten.


Door Walter Landesbergen

Foto: felini foundation

Grootouderdag zal in Beieren jaarlijks gevierd worden op de tweede zondag in oktober. De eerste keer dus afgelopen zondag, 13 oktober. In aanwezigheid van de premier Markus Söder, een groot pleitbezorger van de nieuwe feestdag, werd het een groot familiefeest voor alle gezinnen in Beieren.
Dat Beieren als eerste deelstaat tot deze feestdag heeft besloten is niet verrassend. In het conservatieve Beieren worden familiewaarden gezien als het fundament van de samenleving die in de wereld van vandaag best meer onder de aandacht gebracht mogen worden.


Nederland

Ook Nederland besteedt ruim aandacht aan Grootouderdag. Wij vierden Grootouderdag vorig weekend, 6 okotber.
Dankzij initiatiefnemer Charles Lansdorp en de Felini Foundation bestaat Grootouderdag officieel sinds 2005.
Lansdorp: "Grootouderdag is moment van bezinning. Het brengt generaties dichter tot elkaar. Een dag waarop het belang van de verbinding tussen generaties nog eens stevig wordt benadrukt. Het is geweldig dat Beieren er een officiële feestdag van heeft gemaakt. Ik hoop dat we die status ook in Nederland gaan krijgen, want opa's en oma's verdienen het om in het zonnetje gezet te worden."


Clarence Seedorf

Oud-voetballer Clarence Seedorf is een van de bekendste Nederlanders die zich met trots ambassadeur noemt van Grootouderdag. Afgelopen week, in de week van de Eenzaamheid, de week waarin Grootouder in ons land een plekje heeft gekregen, ontving Seedorf een boeket met anthurium en oranje rozen, die hij opdroeg aan alle grootouders. Niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld.
Seedorf: "Grootouders spelen een centrale rol in onze samenleving, vooral in de opvoeding van de jonge generatie, door hen waardevolle adviezen en onvoorwaardelijke liefde te geven. Laten we van ze houden en ze elke dag vieren!"

Charles Lansdorp: "Ik hoop dat Grootouderdag ook in Nederland de status van officiële feestdag krijgt."

Dümmen Orange

Die oranje roos in het boeket is trouwens in 2015 door Seedorf gedoopt op de wereldexpo in Milaan in 2015. De roos Clarence+ is van Dümmen Orange en wordt geteeld door BergRoses. De Anthurium in het boeket is weer een knipoog omdat die een variëteit is van Grand Slam. Seedorf zijn nieuwe hobby is immers tennis en in een eerder interview vertelde hij dat de Anthurium bloem voor hem veel betekent.

Sierteeltsector

Dat Grootouderdag door de wereld van de sierteelt warm wordt verwelkomd mag duidelijk zijn. Alweer een dag op de kalender waarop vooral bloemen mogen stralen door grootouder het eerbetoon te geven wat ze verdienen. Bijkomend voordeel van dezxe nieuwe feestdag is dat die een uitstekende kans schept om de jonge generaties kennis te laten maken met de wereld van bloemen en planten.

Modiform zet zich in om samen de materialenkringloop te sluiten

duurzaam n De impact van plastic op het milieu is groot. Toeleverancier Modiform is zich bewust dat ze verantwoord om moet gaan met de natuurlijke bronnen. De Closed Loop Commitment van het familiebedrijf richt zich op maximaal behoud van grondstoffen en gaat verder dan alleen recyclen.

Modiform neemt haar verantwoordelijkheid om samen de materialenkringloop te sluiten door in te zetten op: slim ontwerp, de juiste samenstelling, vermindering en recycling van grondstoffen en hergebruik van bestaande producten. Zo wordt onnodig verlies voorkomen en de druk van de producten op het milieu verlaagd.

Samen

Menno Krijger (Sales Director Modiform): 'Modiform doet haar uiterste best om de materialenkringloop te sluiten. Maar dit kunnen wij niet alleen. Daarom gaan wij graag (verder) in gesprek met kwekers, de sector maar ook met afvalverwerkingsbedrijven. Door samenwerking in de keten bouwen we meer circulaire systemen waardoor grondstoffen langer behouden kunnen blijven.'

Closed Loop Commitment

Met de Closed Loop Commitment zet Modiform zich in om de materialenkringloop te sluiten. Door bijvoorbeeld de verdubbeling van de capaciteit van hun eigen recycling van PS kunststof, het opzetten van inleversystemen voor trays bij retailers en kwekers en het produceren van cool grey trays van 100% gerecycled PS-plastic uit koelkasten.
Maar ook het ontwikkelen van producten van een alternatief materiaal, zoals de EcoExpert producten van gerecycled karton.

Duurzaamheid staat bij Modiform al sinds de oprichting in 1980 centraal. Al vanaf het begin ontwikkelt Modiform kunststofproducten gemaakt van gerecycled materiaal. Bovendien recyclet Modiform al dertig jaar in huis polystyreen (PS). Modiform geeft iedere dag, samen met haar klanten en ketenpartners, gerecycled materiaal een nieuw leven.


Fransen Orchideeën met Thaise veredelaar samen

"De markt is toe aan een nieuwe impuls na de opmars van de Phalaenopsis." Foto: fransen

partnership n Dendrobiumkwekerij Fransen Orchideeën in Maasland is een partnership aangegaan met veredelaar Suphachadiwong Orchids.

Het Thaise bedrijf wordt voor de helft partner van Fransen Orchideeën, dat zijn activiteiten onder dezelfde naam voortzet. Met het partnership willen beide bedrijven het marktaandeel van de Dendrobium Sa-nook® vergroten.
Het Thaise Suphachadiwong Orchids is handen van Thamlong en Heike Suphachadiwong en beschikt over een unieke plantencollectie. Daaronder is de Dendrobium, een orchideeënvariant die in het bedrijf in Thailand al veertig jaar wordt veredeld als snijbloem en potplant.
Stekken van Suphachadiwong worden inmiddels al zo'n twintig jaar exclusief opgekweekt bij Fransen Orchideeën en Zeurniet. Sinds zes jaar gebeurt dat onder de merknaam Sa-nook®. De twee teeltbedrijven en verkooporganisatie Logico werken op het gebied van kweken en verkopen intensief met elkaar samen.

Stijl: "studienew" Foto: BBH

Nieuwe impuls voor de markt

Rico Fransen: 'We geloven beide in de potentie van de Dendrobium Sa-nook®. We denken dat de tijd daar nú rijp voor is. De markt is toe aan een nieuwe impuls na de opmars van de Phalaenopsis. Een nauwere samenwerking dan die van leverancier en afnemer kan resulteren in een groter aandeel voor het merk Sa-nook® in de markt voor bloeiende potplanten. Als partners kunnen we elkaar nog meer versterken. '

Nieuw soorten

Fransen Orchideeëen teelt op 4 hectare in Maasland nog twee bijzondere
orchideeënvariëteiten, de Dendrobium Berry Oda en de Paphiopedilum. De verwachting is dat nieuwe aparte soorten door de samenwerking sneller hun weg haar het Europese continent weten te vinden.

Modern Ondernemen op Westland Event

Presentator Twan Huys in gesprek met Edith Bentvelzen Ter Laak Orchids.

NAALDWIJK n Modern ondernemerschap: hoe ziet een modern bedrijf eruit en welke schaalgrootte heeft het? Deze vragen stonden centraal op het Westland Event dat op vrijdag 4 oktober plaats vond bij FloraHolland in Naaldwijk.


Door Frank de Klerk

Netwerken hoort zeker bij zo'n event.
Scheidsrechter Bas Nijhuis zorgde voor een humoristische afsluiter.

,,Spreek elkaar en motiveer elkaar'', hield de Westlandse wethouder Karin Zwinkels van Agribusiness de tot de laatste plaats gevulde veilingzaal voor. Voor dat doel was een aantal sprekers uitgenodigd van buiten de tuinbouw. De oprichters van Rumag, bekend van de zwart op wit oneliners, vertelden over het succes van hun lifestylemerk. ,,Vooral rond de Sinterklaas en kerst lopen de verkopen hoog op'', zei Danny Membre, wijzend naar de koffiemokken, flessen wijn en sweaters met keiharde teksten met een knipoog. De dag werd afgesloten met een flitsende presentatie van Bas Nijhuis over het leven van een internationale topscheidsrechter.

Presentator Twan Huys praatte het geheel aan elkaar. Eerste gast was directeur Edith Bentvelzen van Ter Laak Orchids. Zij vertelde over de wijze waarop deze phalaenopsiskwekerij van 17,5 hectare het moderne ondernemerschap invult. ,,Wij hebben ruim een jaar geleden een data analist in dienst genomen'', zei Bentvelzen. ,,Deze analist heeft nu al zijn waarde bewezen. De data analyse is voor de bedrijfsvoering leidend geworden en gaat hand in hand met gezond vakmanschap.''

Data analist

Op het vlak van duurzaamheid draagt Ter Laak Orchids ook zijn steentje bij. De speciaal ontworpen daglichtkas levert 50 procent energiebesparing op. ,,Wij ontkomen niet aan schaalvergroting'', zei Bentvelzen. ,,Dat kan door nieuwbouw, fusie of samenwerking. Wij hebben een groei van 12,5 naar 17,5 hectare doorgemaakt en het aantal medewerkers is gegroeid van 180 naar 250 inclusief flexkrachten. Voor het werven en behouden van goede medewerkers hebben wij ons inspiratiecentrum, waar ook scholieren terecht kunnen.''

Familiebedrijf

Salesmanager Wouter van Vliet van toeleverancier Van Iperen, groeispecialist sinds 1921, vertelde over dit familiebedrijf, dat een jaar geleden de groothandel van Horticoop overnam. ,,Er zijn nog maar vijf grote toeleveranciers in Nederland,'' zei Van Vliet. ,,Het gaat er voor ons om te focussen op de toekomst en het loslaten van het verleden van ons bedrijf. Als je groeit, wordt het nooit meer zoals het was.''

Interessante tijden

Waar gaat het de economie naar toe? Dat was de rode draad in het verhaal van economisch journalist Mathijs Bouman. ,,Ik houd vandaag geen pessimistisch verhaal maar onze economie bevindt zich thans wel op een hoogtepunt,'' zei Bouman. ,,Een voorspelling is onmogelijk maar er komen interessante tijden. Het geld blijft goedkoop en de arbeid schaars.'' Naast een aantal minpunten zoals de handelsoorlog met de VS en de Brexit zag Bouman ook pluspunten zoals de binnenlandse vraag en groei van de dienstensector. Voor de ondernemers in deze tijd van schaalvergroting had Bouman een duidelijke boodschap: 'ga zelf opleiden en investeer in arbeid vervangende technologie'.

Humor

Internationaal scheidsrechter Bas Nijhuis uit Enschede zorgde voor de afsluiting door een verhaal vol humor met filmbeelden van moeilijke beslissingen op de groene mat. Scheidsrechter zijn is teamwork met de grensrechters, was de boodschap van Nijhuis. ,,Je hebt elkaar nodig en laat elkaar in het openbaar niet vallen'', hield Nijhuis zijn gehoor voor. ,,Een scheidsrechter kan niet alles zien.'' En niet onbelangrijk: ,,Je moet passie hebben voor wat je doet.''

Duurzaam verpakken in World Horti Center

Naaldwijk, WHC, Diverse foto's.WorldHortiCenter© Thierry Schutiov DD Foto: Thierry Schut

Congres n World Horti Center organiseert op dinsdag 29 oktober een congres met als titel: 'Plastic fantastic? Aan de slag met duurzaam verpakken'. Er is veel te doen rondom het thema verpakkingen. Kunnen we plastic blijven gebruiken, is papier of karton een alternatief of kunnen we verminderen?

World Horti Center organiseert een event voor telers en handelsbedrijven waarmee je in één dag helemaal geïnformeerd bent over het thema verpakkingen.

Gedurende de gehele dag exposeren 20 bedrijven op het expositieplein van World Horti Center met de meest duurzame oplossingen en trends in verpakkingen.

In het middagprogramma is een seminar met sprekers als Prof. Roland ten Klooster van Universiteit Twente die vertelt over het perspectief van verpakkingen, de footprint van plastics en prints. Hij geeft tevens inzicht waarin de situatie waarin de sector zich bevindt ten aanzien van verpakkingen. Brenda Horstra vertelt over het Brancheplan van Tuinbranche Nederland, de organisatie van tuincentra en toeleveranciers van tuincentra. Welke voorwaarden stelt deze organisatie aan haar leveranciers? Shaun Herdsman, Eco Expert en retailmanager van Modiform zal praten over trends in verpakkingen in UK en Europa, over kunststoffen, karton en niet-verpakken. Met zijn contacten in de retail schetst hij de toekomst van verpakkingen.

Congres

Telers van sierteeltproducten, vertegenwoordigers van handelsbedrijven en geïnteresseerden uit de sector zijn van harte welkom om dit congres bij te wonen. Meer informatie over het programma en de mogelijkheid tot aanmelden kan via de website van World Horti Center:

https://www.worldhorticenter.nl/nl/event/plastic-fantastic-aan-de-slag-met-duurzaam-verpakken

Eerste editie Tech Talks in World Horti Center

Eerste n World Horti Center organiseert donderdagmiddag 17 oktober de eerste editie van Tech Talks. Tech Talks is een terugkerend event waarbij steeds een innovatief en onmisbaar thema voor de kweker van de toekomst onder de loep wordt genomen.

De eerste bijeenkomst gaat over innovaties op het gebied van substraat & irrigatie. Kun je telen op kokos of bamboevezels, hoe zorg je ervoor dat jouw gewas précies genoeg water krijgt en hoe kan een zelflerende omgekeerde osmose-installatie jou helpen in je kwekerij? Een kleine greep uit de vragen die tijdens de eerste editie van Tech Talks beantwoordt gaan worden. Tijdens het plenaire gedeelte bespreken we de uitkomsten van recent onderzoek naar substraten en ook deelt een grote kweker praktijkervaring. Martin Tietema van FoamPlant vertelt over het innovatieve product Growfoam: bio-afbreekbaar schuimsubstraat.

De start-up werd genomineerd voor een GreenTech Innovation Award en sleepte onlangs een miljoeneninvestering binnen voor de doorontwikkeling van deze innovatie.

Na het inhoudelijk programma gaan de bezoekers in een rondgang langs specialisten van toonaangevende bedrijven op het gebied van substraat & irrigatie. De middag duurt van 13.00 tot 17.00 uur