Bloemenkrant

12 november 2019

Bloemenkrant 12 november 2019


'Briljante mislukkingen' bij Greenport Aalsmeer

Innovatief n "Extreem onbetrouwbaar", noemde iemand in de zaal de overheid. Hij reageerde op wat orchideeënkweker Maurice van der Hoorn vertelde tijdens een bijeenkomst van Greenport Aalsmeer. Die stond 31 oktober, in het Aalsmeerse Flower Art Museum, in het teken van mislukkingen, waaruit vaak innovaties voortkomen.

DOOR JOHAN BOS

Van der Hoorn was een der eersten met 'kas zonder gas', zoals door de overheid gewenst, maar zijn overgang naar elektriciteit voor een warmtepomp is achteraf door het Rijk zwaarder belast dan ooit zijn vorige energiebron. Hij werd aan de tand gevoeld door prof. dr. Paul Iske, hoogleraar innovatie aan de Universiteit Maastricht. Die runt tegenwoordig ook het Instituut voor Briljante Mislukkingen. Hij was door schade en schande tot de slotsom gekomen dat werken aan een plan vaak niet oplevert wat men er tevoren van had verwacht, maar wel iets op een totaal ander gebied.

Viagra

Zo werd de werking van Viagra min of meer als bijvangst ontdekt toen men zocht naar een middel tegen hartfalen. De ondernemer leert vaak van mislukkingen. "Alles mislukte wat ik deed", zei Iske zelf. "Misschien moesten zij mij maar betalen om thuis te blijven, dacht ik wel eens." Zijn ervaring maakte hem tot een expert in Briljante Mislukkingen. Hij pleit er voor dat het een universeel mensenrecht wordt dingen te proberen, (briljant) te mislukken en er van te leren. "De werkelijkheid ziet er anders uit dan bij het maken van plannen. Een project dat van begin tot eind is gelukt, heb ik nog nooit gezien." Van der Hoorn leverde hem een van de bewijzen tijdens een interview. Die had op een onveranderlijke overheid en regelgeving gerekend. En een businesscase, zei Iske, is een verzameling van leugens die de bank doet financieren wat de plannenmaker wil. "Briljant mislukken is een goed voorbereide poging waarde te creëren, maar met een andere uitkomst dan gepland en een leereffect", zei hij. Iske pleitte voor het op een andere manier naar mislukkingen kijken. Intussen keek Van der Hoorn op een probleem terug. Hij is gespecialiseerd in Phalaenopsis en maakte het nog mee dat voor die culture goed werd betaald. Nu staan de prijzen ervan enorm onder druk. "Als mij dat vandaag was overkomen, zou ik er niet meer zijn", wist hij. "Je bent afhankelijk van was de overheid doet."

Overleven

Ook bouvardiakweker Jaap Vreeken heeft spijt van een besluit dat hij jaren geleden nam. Hij besloot voor zijn belichting van wisselstroom op gelijkstroom over te gaan, maar wil het nu terugdraaien. Vreeken probeert in zijn teelttechnologie altijd innovatief te zijn, maar de hem in het vooruitzicht gestelde besparingen werden niet gehaald. "Ik had eerder met de omschakeling kunnen stoppen", zei hij. "Ik ben vier jaar lang eigenlijk puur bezig geweest met overleven." Vreeken heeft van zijn DC-avontuur geleerd om niet zulke grote stappen in één keer te nemen en goede afspraken op papier te zetten. De meeting werd geopend voorzitter van de stuurgroep Greenport Aalsmeer, gedeputeerde van Noord-Holland Jack van der Hoek (D66), die het stokje van Jaap Bond overnam. Van der Hoek kwam overigens niet verder dan algemeenheden die iedereen al wist te melden. Jan-Willem Donkers van Greenport Aalsmeer betoogde dat die organisatie duurzame gebiedsontwikkeling blijft bevorderen. Voor vragen Dave Vlaming en Yorick Rens. Over energie Bas Wolfswinkel. Greenport Aalsmeer (info@greenportaalsmeer.nl), tel: 06-53 4426 53.

Doden

De ene marketeer is de andere niet. Neem nou geklooi over Grootouderdag, in Beieren een groots sierteeltevenement, in Nederland nooit doorgebroken. Charles Lansdorp vond het feest in Italië uit en daar is een ook door de paus omarmd succes. Lansdorp werkte in Italië voor Bloemenbureau Holland, werd eruit gegooid en zette met zijn Felini Foundation, Festa dei Nonni in de markt. Die Grootouderdag miste Nederland wegens wisselende opvattingen van het BBH. In 2013 wilde toenmalig directeur Ivo Brautigam het feest in Europa uitrollen, maar wegens onnodig wegvallen van de handelsbijdrage (er lagen miljoenen op de plank, maar FloraHolland deed het liever alleen) ging dat niet door. De VGB poogde wat met het resterende handelspotje van het PT, maar dat werd ook niks. Een paar directeuren verder ziet BBH alleen iets in propageren van bloemen via overléden grootouders, op basis van de in Mexico populaire Día de los Muertos. Die dodendag sluit aan bij Allerheiligen en Allerzielen op 1 en 2 november, sinds mensenheugenis topdagen voor de sierteelt. Daar komt nu naar Mexicaans gebruik een altaar bij met o.a. de lievelingsbloem van de overledene. Maar dat na Moederdag ook Grootouderdag iets kan worden, zien sommige marketeers wel en andere niet. Jaren geleden bedacht iemand bij BBH stigmatiserend dat men op Ouderendag senioren een plant moet geven. Met dodendag gaat men een stapje verder. Landsdorp: 'Mijn oma zei altijd: Je kunt mij bloemen beter nu geven dan op mijn graf leggen.' Maar de ene marketeer is de andere niet…

Nieuwe catalogus Koen Pack vol inspiratie

De kleurrijke catalogus Van Koen Pack.

Inspiratie n Deze week is, tijdens dé beurs waar de bloemen en plantenwereld jaarlijks naar uitkijkt door de afdeling Product Development van Koen Pack weer alles uit de kast gehaald met vijf nieuwe trend thema's Re-Balance, Re-Load, Re-Earth, Re-Bloom en Re-Tell.

Een goodiebag met de nieuwe 2020 catalogus en het uitgebreide inspiratieboek vol met trends en toepassingen kon worden meegenomen tijdens de Trade Fair en uit de geheel vernieuwde showroom. Wil je liever een catalogus per post ontvangen? Stuur dan een mail naar sales@koenpack.com.

Informatie en monsters

Bestel eenvoudig en snel alle bloemen en plantenverpakkingen en decoraties via de Koen Pack webshop en vernieuwde app met de meest uitgebreide zoekfunctie. Voor meer informatie of monsters, neem je contact op per mail sales@koenpack.com of telefonisch via 020 - 545 24 70.

Corsobestuursleden planten bollen

De bestuursleden planten de bollen.

STREEK - Bestuursleden van het Bloemencorso Bollenstreek hebben afgelopen week de eerste hyacinten geplant voor het komende corso.

Het planten van de hyacintenbollen vond plaats op het land van kweker Wed. A. van Haaster en Zonen. Ted Kortekaas, als bestuurslid verantwoordelijk is voor de bloemen, stelt dat kwekers zoals Wed. A. van Haaster en Zonen heel belangrijk zijn voor het corso. "Ieder jaar weer stellen zij hun prachtige hyacinten en andere bolbloemen zoals dubbele tulpen en narcissen beschikbaar, zodat wij de praalwagens hiermee kunnen opsteken. Dit maakt van het Bollenstreekcorso uniek en bovendien tot een Lentefeest waarvan iedereen mag genieten."

De 73ste editie van het corso heeft het thema Freedom. Het verlichte corso rijdt op vrijdagavond 24 april in Noordwijkerhout. Op corsozaterdag 25 april rijdt het corso van Noordwijk naar Haarlem. Zondag 26 april staan ze in Haarlem.

Nominatie Anthura Grower of the Year

Award n Anthura is genomineerd voor de prestigieuze International Grower of the Year Award in de categorie 'jonge planten'. Dinsdag 28 januari 2020, wordt tijdens de IPM Essen de winnaar bekend gemaakt.

Tien bedrijven uit acht landen in vier categorieën strijden om deze mooie prijs.Met het doel de beste van de besten in de tuinbouwsector te erkennen, heeft 'International Association of Horticultural Producers' (AIPH) de genomineerden voor International Grower of the Year Awards.2020 gekozen. AIPH verleent deze awards, die ook worden ondersteund door Royal FloraHolland en FloraCulture International. Deze prijs wordt ook gezien als de 'Oscar' in de tuinbouwsector.

Een jury van zes internationale experts beoordelen de genomineerden in de categorieën planten en bomen, snijbloemen, jonge planten, inspiring business en duurzaamheid. De genomineerden in de categorie 'duurzaamheid' worden tijdens het event in Essen bekend gemaakt. Van de winnaars uit elke categorie wordt er een algemene winnaar gekroond tot Gold Rose Winner, de meest prestigieuze award van de avond. Sinds 1948 heeft AIPH tuinbouwproducenten verenigd in een internationale gemeenschap die tot op de dag van vandaag nog altijd actief is. www.aiph.org

Agressieve bezoeker uit de IFTF beurshal gezet

Mark Weitjens van Agrocheck pakte koe bij de horens..

Opschudding n Een IFTF-bezoeker zorgde op de eerste dag van de beurs voor opschudding. Hij werd, nadat beveiligers waren gewaarschuwd, door organisator HPP buiten het Expo-gebouw in Vijfhuizen gezet wegens agressief gedrag.

DOOR JOHAN BOS

Foto: Melinda-lou vd Linden @FOTOMEL

Financiële dienstverlener Agrocheck, met een stand op de beurs, kreeg een telefoontje van een klant, een logistiek bedrijf in Ecuador (ook een standhouder), over een er rond lopende schuldenaar uit Koeweit. Die noemde zichzelf volgens Mark Weitjens van Agrocheck, dat zich onder meer met debiteuren informatie en incasso bezig houdt, een oplichter.
Weitjens zegt dat zijn klant te midden van andere bezoekers ruzie had met de in Koeweit handelende en wonende Libanees.

Handgemeen

"Het liep uit op een handgemeen. Die man uit Koeweit wilde aangifte bij de politie doen, omdat hij volgens hem was aangevallen." De Libanees importeert bloemen uit Nederland, Ecuador en Colombia, betaalt in het begint wel, maar later niet meer. Als zijn crediteuren lastig worden, komt hij vaak met de claim dat de partijen niet goed waren enzovoort. Maar soms reageert hij helemaal niet op aanmaningen. Voor Nederlandse exporteurs wordt de zaak veelal door krediet verzekeraars (soms ten dele) betaald. "Maar in Colombia en Ecuador heeft hij minstens een schuld van 80.000 dollar. Het zal wel meer zijn, maar dat is wat wij weten. Onze klant krijgt 50.000 dollar van hem, maar hij is niet van plan die te betalen. Op een gegeven moment toonde hij hier op de IFTF zijn Rolex horloge en zei tegen hem: 'Die heb ik gekocht van jouw geld.' Hij kwam hier gewoon om nieuwe klanten te werven, zeg maar nieuwe slachtoffers. Totaal zonder enige schaamte noemde hij zelfzelf een oplichter. Dat is hij volgens mij ook. Hij begon zelfs te lachen, toen over de schuld werd gesproken. Iedereen die zaken met hem doet, wordt gewoon bedonderd."


Cashen

De expediteur uit Ecuador wilde eindelijk cashen, maar tevergeefs. Agrocheck is in het gat gesprongen dat het opgeheven bedrijfschap na liet. Bij het schap was men verplicht zowel exporten als betalingen daarvan te melden. Bij Agrocheck kan men nu op basis van een soort lidmaatschap informatie over debiteuren krijgen. Ook biedt het incassodiensten aan.

DFG juicht exit fysieke klok toe

n Bij uitreiking DFG Awards

Dat bij Royal FloraHolland de fysieke klokken verdwijnen, wordt door Dutch Flower Group (DFG) toegejuicht. CEO Marco van Zijverden zei dat donderdag bij de uitreiking van de DFG Awards 2019.

DOOR JOHAN BOS

"Niet iedereen is het er mee eens, maar de ratio is dat zij teveel kosten", zei hij. Van Zijverden vindt dat alom het principe van kostenmaker=kostendrager moet worden gehuldigd. De groep, met tientallen werkmaatschappijen, denkt dit jaar een omzet van € 1,65 miljard te hebben, 8% meer dan vorig jaar.

Transformatiefase

De samenwerking van RFH's Floriday met DFG's Blueroot op digitaal gebied verkeert volgens Van Zijverden nog in een transformatiefase. Op weg naar 2025 denkt het bedrijf zich operationeel te verbeteren door verdere mechanisatie en robotisering, de digitalisering te versnellen en ook de band met kwekers te versterken.

Brexit

DFG heeft zijn positie in Amerika versterkt door integratie van de activiteiten van Intergreen USA in The USA Bouquet Company. In China werd een kantoor geopend en begin januari komt groothandel P. van Dam & Zn. bij de groep. Wat het toekomstige effect van Brexit zal zijn, is volgens Van Zijverden moeilijk te zeggen.

Awards

In de categorie bloemen was Van der Lugt Lisianthus de award winnaar, ruim tien jaar samenwerkend met werkmaatschappijen OZ Export en Hamifeurs. Bij planten werd de award gewonnen door Ter Laak Orchids, waarmee Hamiplant al meer dan 30 jaar samenwerkt en van de buitenlandse leveranciers werd het Flores Silvestres in Colombia. De winnaars werden elk gekozen uit drie per categorie genomineerden, eigenlijk allemaal winnaars volgens Van Zijverden. Die andere genomineerden waren Niels Kreuk BV, specialist in bloembollen en Novastar Lilies (bloemen), Eurogreen BV en Van Geel Orchideeën (planten) en AQ Roses in Ethiopië en Saidi Ronen in Israël (buitenland). Tot Preferred Partner werd Hans van der Meulen uitgeroepen. Zijn prijs werd overigens door marketing directeur Marcel Zandvliet van DFG in ontvangst genomen, omdat Van der Meulen ziek was. Het jaarthema van de 20 jaar bestaande DFG is 'Duurzame Relatie' en daarmee werd gerekend bij het nomineren voor de awards.

Feesten belangrijk voor snijanthurium

Martijn Bentvelsen.

Snij n Bloemen zijn in vrijwel alle Europese landen nog steeds nummer één om alle martelaren mee te herdenken tijdens Allerheiligen op de 1e november. Ook snijanthurium pikte hiervan een graantje mee.

"Al enige jaren vertoont snijanthurium in aanbod een dalende trend", stelt Martijn Bentvelsen, Royal FloraHolland productmanager van onder andere snijanthurium. "Ook dit jaar is er weer minder snijanthurium aangevoerd bij Royal FloraHolland.

Echter, in tegenstelling tot voorgaande jaren had deze daling in stuks een positief effect op de prijsvorming. Gemiddeld kwam de prijs namelijk 14% hoger uit dan in 2018. Een piek zagen we met Allerheiligen op 1 november, wat voor snijanthurium een belangrijke feestdag is. Doordat er minder aanbod was ontstond er een vraagmarkt, wat ervoor gezorgd heeft dat de prijs in de aanloop naar 1 november 20% hoger was in vergelijking met vorig jaar."

Toegevoegde waarde

Een prachtige anthurium.

Afgelopen zomer heeft Bentvelsen de productgroep snijanthurium overgenomen van Manon Poot. "Daarnaast ben ik ook nog steeds productmanager Amaryllis. Zo richt onze dienstverlening zich meer op de individuele aanvoerders met bijvoorbeeld de dienst afzetadvies die zich specifiek richt op het omzetten van grootschalige databronnen naar waardevolle marktinzichten en adviezen voor een aanvoerder."

Verkrijgbaarheid

Jaarlijks worden meer dan 150 soorten via Royal FloraHolland aangevoerd, waarvan het merendeel in kleine hoeveelheden. "Hoewel deze soorten ook in Nederland worden verkocht moet je daar als consument net toevallig tegenaan lopen. Ook tijdens de consumentenshows in Keukenhof wordt hier vaak naar gevraagd. Voor het snijanthuriumvak ligt hier nog wel een uitdaging om de vraag naar exclusieve soorten bij de bloemist te vergroten. Als de verkrijgbaarheid wordt verbeterd kan ook de productie van het exclusieve assortiment omhoog. Dit heeft mij ervan overtuigd dat hier zeker nog kansen liggen.

Overigens vind ik 150 soorten wel erg veel voor deze productgroep, vooral nu continuïteit in de markt steeds belangrijker wordt. Soorten waarvan niet meer dan 25.000 stuks per jaar worden aangevoerd zijn voor de markt minder aantrekkelijk. Exporteurs kunnen dan hun klanten niet garanderen dat het product altijd beschikbaar is. Hier zou nog eens goed naar moeten worden gekeken."

De top vijf snijanthurium wordt aangevoerd door Midori, Tropical, Pistache, Moments (nieuwkomer in top vijf) en Calisto. Het aandeel directe verkopen is de afgelopen drie jaar jaarlijks met 3% gegroeid, waarmee dit aandeel 38% bestrijkt. De verbeterde koude tolerantie van de nieuwe generatie snijanthurium zorgt ervoor dat de bloemen door alle schakels van de keten komen. Dit is uiteraard een ontwikkeling die het product ten goede komt, mede omdat snijanthurium ideaal is in boeketverwerking. De variatie kleuren en vormen, hart- tulp- of lintvormig, maakt deze elegante en veelzijdige bloem passend voor elk thema en interieur."

Promotie

"Het onder de aandacht brengen van nieuwe soorten snijanthuriums wordt gedaan door de veredelaars zelf. Jaarlijks organiseer ik voor Amaryllis een Meet & Greet met productpresentatie voor exporteurs en kwekers. De ervaringen hiermee zijn heel positief. Ik zie wel mogelijkheden dit concept ook toe te passen op snijanthurium. Met regelmaat zijn er campagnes en daarnaast biedt de website www.anthuriuminfo.com volop inspiratie en tips voor bloemist en consument" aldus Bentvelsen.

Potanthurium vaker in arrangementen

Ontwikkeling n Dat potanthurium de langst bloeiende kamerplant is, lijkt geleidelijk door te dringen in de keten. Hierdoor wordt het product ook vaker gebruikt in arrangementen, zowel voor de particuliere als zakelijke markt.

"Een ontwikkeling die we graag wensen", zegt Royal FloraHolland productmanager Mark Zijlstra. "Vooral omdat verwacht wordt dat de reguliere aanvoerders ook de komende jaren meer potanthurium blijven afzetten. Sinds 2016 toont het product een stabiele groei in volume en omzet. Mede doordat de aanvoerders goed op de hoogte zijn van de wensen van hun klanten is er jaarlijks uitbreiding.Ik zie echter geen mogelijkheden voor nieuwe toetreders."

Mark Zijlstra, RFH productmanager.

Binnen de bloeiende planten staat potanthurium, na Kalanchoë en potroos, qua omzet bij Royal FloraHolland op de derde plaats. "Door de volume- en omzetgroei zien we dat het aandeel potanthurium groter wordt. Uiteraard speelt de lange houdbaarheid hier zeker een rol. Wel loopt de prijsontwikkeling van potanthurium vanwege verschillende redenen licht terug."

"De grootste volumegroei wordt gerealiseerd in de kleinere potmaten. Het lijkt dat de retail hierdoor het product potanthurium heeft herontdekt. Naast de volumegroei in de kleinere maten, zoals mini's, 9, 12 en 14 cm, is ook de koude tolerantie verbeterd waardoor potanthurium beter aan de retail kan worden verkocht. Rood is nog steeds de grootste kleur, hoewel dit per potmaat verschilt. Door de grotere retailvraag neemt het aandeel mixkleuren in rood, roze, wit en oranje toe. Paars, tweekleurig of bruin worden eerder op kleur besteld. Het aandeel Anthurium Clarinervium neemt toe en continue worden noviteiten geïntroduceerd met nieuwe bloemvormen en kleuren, soms ter verbetering van een rode Anthurium. Er zijn ontwikkelingen op het gebied van ziekteresistentie, houdbaarheid, plantvolume en groeivorm."

"De groothandel voert met 45% marktaandeel nog steeds de boventoon. Van alle verkochte potanthuriums in Europa wordt 95% in Nederland geproduceerd. Duitsland is de grootste afnemer en groeit nog altijd. De Zuid-Europese markt heeft het nog altijd wat lastig. Steeds meer aanvoerders zijn met hun klanten in gesprek om de directe stromen zo optimaal mogelijk te benutten. Hierdoor daalde het aandeel klokverkopen van potanthurium in de afgelopen vier jaar van 40% naar 22%. Dit zorgt voor assortimentsverschraling op de klok, waardoor klokprijzen niet langer representatief zijn voor de productgroep."

De veranderingen bij Royal FloraHolland zorgen dan wel dat meer naar het principe kostenmaker kostendrager wordt gekeken, maar hebben de rol van Zijlstra inhoudelijk niet veranderd. Zijn toegevoegde waarde blijft het adviseren waardoor de aanvoerders hun bedrijfsvoering kunnen aanscherpen. "Deze rol past goed omdat wij beschikken over inzicht in de totale markt. Ik zie de functie van productmanager als de neutrale verbinder tussen primair Royal FloraHolland, aanvoerders, veredelaars en klanten. Richting de FPC hebben wij een ondersteunende rol. De Coöperatie ziet het belang van de FPC als adviesorgaan richting directie en ledenraad."

Jan Guldemond krijgt de World Tulip Award

Jan Guldemond(li) krijgt de Award uit handen van Michel Gauthier.

n Grote verdienste om tulp internationaal te promoten

Tulip n Jan Guldemond ontving eind oktober in het Haagse Hilton Hotel de World Tulip Award uit handen van Michel Gauthier, voorzitter van de World Tulip Society. Een benoeming tot 'Member in the Order of the Tulip' maakte hier tevens deel vanuit.

Guldemond kreeg deze prestigieuze prijs vanwege zijn grote verdiensten om de tulp zowel nationaal als internationaal te promoten. De award uitreiking was onderdeel van de World Tulip Summit die tweejaarlijks door de World Tulip Society wordt georganiseerd. Vorig jaar was de summit in Zuid-Korea en deze keer werd het event voor het eerst van 14 tot en met 16 oktober in Nederland georganiseerd. Ibo Gülsen, de eigenaar van IGMPR Flowers, Parks & More met wie ik regelmatig samenwerk was summit voorzitter. De World Tulip Summit is volgens Guldemond een soort netwerk van mensen uit de hele wereld die tulpenfestivals, tulpentuinen en tulpenparken vertegenwoordigen. Ook voor die categorieën werden Awards uitgereikt.

Kuubskisten

"En dan te bedenken dat ik de uitreiking bijna had gemist" lacht Guldemond. "Van Ibo had ik wel een uitnodiging voorbij zien komen, maar daar had ik nog niet op gereageerd. Ik ben nogal druk. Na zesendertig jaar Keukenhof ,waar ik ook bloemenmozaïeken ontwierp, ben ik de afgelopen twaalf jaar bezig geweest met allerlei projecten in binnen- en buitenland voor JUB Holland uit Noordwijkerhout. Directeur Robbert Uittenbogaard had mij gevraagd of ik die ochtend mee wilde lopen met een groep bezoekers bij JUB en Jansen Overseas. De meeste bezoekers hebben geen flauw idee van wat er allemaal komt kijken bij het telen van de bollen. Als ze dan bij Jansen Overseas die enorme stapels kuubskisten zien staan of een kijkje nemen in die enorme koelcellen vallen ze van de ene verbazing in de andere. Aansluitend was er nog een lunch bij de Hortus Botanicus in Leiden. Ook werd nogmaals aangedrongen er 's avonds in Den Haag bij te zijn. Op mijn vraag wat er dan toch ging gebeuren werd geantwoord dat ik een onderscheiding zou krijgen. Dan denk je, nee joh dat is toch niets voor mij. Maar het was toch echt zo."


Veertien zeecontainers

De projecten die Guldemond de afgelopen jaren heeft opgepakt variëren van advieswerk tot het ontwerpen van bloemmozaïeken en themaparken. Meestal in het buitenland, zoals Engeland, Canada en China. De ontwerpen tekent hij op papier. "Niks digitaal, dat is veel te steriel. Ontwerpen op papier spreken veel meer tot de verbeelding. De ene keer pas ik een mozaïek van de opdrachtgevende partij nog wat aan en een andere keer doe ik het hele ontwerp. De themaparken in China zijn vaak groot en éénmalig, op kale vlaktes zonder ook maar één boompje. Een van de laatste projecten is daar een 65 hectare groot themapark, waarvoor veertien zeecontainers met bollen nodig zijn. Qua parkgrootte troeven de Chinese provincies elkaar af. Maar de economie loopt ook daar terug, dus wellicht is het over een paar jaar voorlopig afgelopen. Bang dat China de bollenteelt zal overnemen hoeven we niet te zijn, want door de keiharde kleigrond daar zal China nooit het assortiment kunnen telen dat wij hebben. Maar die parken en mozaïeken zijn ongelofelijk leuk om te doen en ik hoop er nog wat jaren mee door te gaan."

JUB Holland partner van De Groene Stad

JUB is een welkome aanvulling.Foto: Raymond van der Zalm Foto: Raymond van der Zalm

Stad n JUB Holland heeft zich aangesloten als partner bij stichting De Groene Stad. Bloembollenbedrijf JUB Holland heeft jaren internationale ervaring met het machinaal planten van bloembollenmengsels in de stedelijke omgeving.

De laatste jaren is hier extra aandacht voor aangezien bloembollen een efficiënt middel zijn om vroeg in het jaar meer biodiversiteit te brengen. Daarbij zijn bolbloemen in dit seizoen een van de belangrijkste voedselbronnen voor nuttige insecten. De problematiek rond de eikenprocessierups is het meest actuele voorbeeld waardoor vooral Nederlandse gemeenten meer aandacht hebben voor de aanplant van bloembollen.

Aansluiting

Robbert Uittenbogaard van JUB Holland motiveert zijn aansluiting bij De Groene Stad: "Al decennia planten wij bloembollen bij gemeenten. Wij merken nu ook bij andere partijen een groeiende interesse naar de meerwaarde van groen.

Vastgoedbeheerders bijvoorbeeld. En bedrijventerreinen en zorginstellingen. Het netwerk en de evenementen van De Groene Stad bieden ons waardevolle inzichten en contacten om breder bloembollen toe te kunnen passen. De Groene Stad beschikt daarnaast over veel wetenschappelijk onderbouwde feiten over de meerwaarde van groen. Onze klant heeft behoefte aan deze inzichten."


Waardevol

Voor De Groene Stad en haar overige partners is de aansluiting van JUB Holland een waardevolle toevoeging.
Het bedrijf uit Noordwijkerhout heeft een rijke ervaring met de toepassing van groen in de stedelijke omgeving.

AlphaJET print zelf plantenpaspoort

JET n Vanaf 14 december 2019 wijzigt het plantenpaspoort qua uiterlijk en wordt verplicht voor bijna alle voor opplant bestemde planten.

Koenig & Bauer Coding is producent van industriële codeerapparatuur waaronder de AlphaJET plantenpaspoort printers, welke reeds bij vele kwekerijen te vinden zijn. Veelal staat deze printer direct na de oppotlijn, waarbij het plantenpaspoort automatisch op de potten kan worden geprint. De inkt is vrijwel meteen droog en na het aanbrengen heeft water geen invloed. Dankzij deze oplossing zijn er geen extra handelingen of mensen nodig om het plantenpaspoort aan te brengen. Wisselen tussen verschillende paspoorten is secondewerk dankzij het gebruiksvriendelijke touchscreen op de printer. De Europese Commissie werkt aan een lijst met planten waarbij het verplicht is een traceerbaarheidscode aan te brengen. Dit is ook gemakkelijk door de AlphaJET plantenpaspoort printer (automatisch) aan te brengen. Omdat alle potten worden voorzien van een plantenpaspoort wordt aan alle wettelijk eisen voldaan. Naast kwalitatief hoogwaardige Duitse degelijke producten heeft Koenig & Bauer Coding een zeer betrokken service organisatie. De producten kenmerken zich door haar robuuste en degelijke kwaliteit. Officieel goedgekeurd plantenpaspoort! T +31 (0)10 5226052 E-mail:info-coding.nl@koenig-bauer.com

Dillewijn Zwapak komt met het DZ Magazine

Magazine n Een inspirerend tijdschrift boordevol nieuwe verpakkingsproducten, trends en interessante verhalen.

DZ Magazine verschijnt 4x per jaar. DZ Magazine en de nieuwe catalogus met ruim 2.000 basisartikelen voor kweker, retailer en bloemist waren uiteraard verkrijgbaar tijdens de Royal FloraHolland Tradefair.

En ze zijn nog steeds verkrijgbaar in de winkels van Dillewijn Zwapak. Het is ook mogelijk om exemplaren via de website te bestellen.

Assortiment

Bekijk het complete assortiment van Dillewijn Zwapak. Alles voor de bloemist en groothandel. Direct uit voorraad leverbaar. www.dillewijnzwapak.nl

Dillewijn Zwapak is gevestigd aan De Loetenweg 2, 1187 WB in Amstelveen.
Openingstijden: ma-vr 05:00–21:00; za-zo Gesloten

Telefoon: 088 735 4111

Trade Fair Eldorado

De Royal FloraHolland Trade Fair Aalsmeer 2019 is weer een feit. Drie dagen achtereen was de Trade Fair het Eldorado van de sierteeltsector.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Zo'n 700 exposanten toonden zich van hun beste kant met de focus op vernieuwing en duurzaamheid. Ook waren er veel noviteiten waarbij geurbeleving wel de nieuwste trend mag worden genoemd.

Vanaf dag één is de Trade Fair Aalsmeer goed bezocht. Exposanten, bezoekers en organisatie toonden zich tevreden. De stands verdeeld over drie hallen toonden met zorg hun prachtige producten. Soms bescheiden, maar ook overweldigend, kleurrijk en professioneel. Als rode draad liepen hier vernieuwing, duurzaamheid en vooral veel noviteiten doorheen.


Geurbeleving

De nieuwste trend die bij een rondje Trade Fair werd opgemerkt was geurbeleving. Neem Sion, die pakte alle bezoekers in met een geweldig marketingconcept waarbij het de nieuwe geurende orchideeënsoorten Scention en Odorion presenteerde als Si'Or 'fragrance sensations'. Uiteraard met een kwinkslag naar de luxe parfums van Dior. Green Works daarentegen trok de aandacht met een stand vol bloeiende pioenrozen, afkomstig van het zuidelijk halfrond. Eén vaas bevatte pioenrozen met een heerlijk geur. En bij meer soms zeer verrassende producten is men druk met geurbeleving, zo vertelde een aantal standhouders. Maar dat zit nog in de pijplijn.

Creatief

Creativiteit met een vleugje humor kwam er ook aan te pas, zoals FleuroSelect Award winnaar Begonia MacaRouge van Beekenkamp Plants, die gepresenteerd werd als een grote makaron. Pulcher wist op elegante wijze met slechts twee Phalaenopsis de aandacht te trekken en Kwekerij Leekade had het kleine standoppervlak omgetoverd in een vrolijke 'snoepwinkel' gevuld met mini-cymbidium in alle kleuren. HBA had Kalanchoë neergezet als Hydrangea, terwijl JUB Holland een bollenmengsel introduceerde dat de eikenprocessierups te lijf gaat. Zo waren er meer pareltjes die uitblonken in creativiteit, teveel om allemaal te noemen.

Feest

Feest was het bij Decorum vanwege het 20-jarige bestaan. Deze telerscoöperatie telt inmiddels ruim 50 leden die gezamenlijk meer dan 4.000 producten in de markt wegzetten onder de merken Decorum en Feel Green. De stand was extra feestelijk gedecoreerd en met de Decorum bruiden mocht iedereen een selfie maken. Maar eigenlijk was elke stand een feestje waard. Immers, het is toch altijd een feest om het verhaal te mogen vertellen van je noviteit, nieuwste teeltproduct, mooiste bloemen of planten, decoratiematerialen, duurzame product, verpakking, trend of dienst(verlening)?

Greenovation Award

Het Royal FloraHolland House was deze keer met een enorm oppervlak aanwezig en bood ruimte voor novelties, presentaties en netwerken. Ook werden alle nieuwe diensten er uitgelicht, van Floryday tot FloraMondo. Gedurende de hele beursperiode was het een trekpleister voor menigeen. De Greenovation Award werd er door Steven van Schilfgaarde (CEO Royal FloraHolland) uitgereikt aan JH van der Vossen uit Lisserbroek voor diens Bollen op Pot ECO concept. En enerverend was ook de Trade Fair Focus bijeenkomst over duurzame teelt. Teruggeblikt kan worden op weer een geslaagde beurs waarmee de sierteeltsector heeft laten zien volop in beweging te zijn op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid, sortiment en innovatie. De volgende Trade Fair is 4, 5en 6 november 2020.

Prachtige lisyanthus.

Prachtige lisianthus.

Een schitterende bloementoef.

Just Chrysanthemum.

Just Chrysanthemum.

De prachtige stand van Decofresh.

De prachtige stand van Decofresh.

Marginpar om van te genieten.

Stijlvolle stand van Marginpar. Om te genieten.

Stand van Piet Vijverberg.

Stand van Piet Vijverberg.

Dillewijn Zwapak.

Kijken bij Dillewijn Zwapak.

12 / 16

Royal van Zanten.

13 / 16

14 / 16

Claudia Hölzel nieuw in bestuur Bloemenbureau

Bestuur n Vanaf 1 november 2019 heeft Claudia Hölzel het bestuurlijke stokje overgenomen van Gerhard van der Bijl. Zij vertegenwoordigt vanaf die datum Royal FloraHolland (RFH) binnen het bestuur van Bloemenbureau Holland (BBH).

Claudia heeft bij RFH, als Manager Kwekersdiensten en Coöperatiezaken, een brugfunctie tussen het bedrijf en de ledenraad plus alle leden. "Binnen het Bloemenbureau Holland-bestuur wil ik ook graag bijdragen aan een nog betere aansluiting van de promotieactiviteiten van BBH op de verwachtingen van kwekers en klanten. Dus zoeken naar de verbinding en samenwerking om tot promotiecampagnes te komen die planten- en bloemenaankopen echt stimuleren. En het liefst nog meetbaar ook."
Opgegroeid in een agrarisch bedrijf, studeerde Claudia bedrijfskunde om vervolgens verschillende senior lijn- en stafmanagementfuncties te vervullen bij grote internationale bedrijven.

Dienstverlening centraal

"In haar werk stond dienstverlening altijd centraal. Daarbij ging het vaak om implementatie van zowel grote strategische als operationele programma's en projecten. "Elementen die ook in het BBH-bestuur waardevol zullen zijn. We zijn blij met de komst van Claudia", aldus Dennis van der Lubbe, directeur van Bloemenbureau Holland.

Opvolger G. van der Bijl

Claudia Hölzel volgt Gerhard van der Bijl op binnen het bestuur van het Bloemenbureau. Gerhard heeft afscheid genomen als bestuurslid omdat hij per 1 oktober is gestopt als Chief Commercial Officer bij Royal FloraHolland, om zijn carrière voort te zetten bij Albert Heijn.

n Fleur Vision Ridderkerk eerste bloemist

Het team met certificaat en champagne.

Duurzame bloemisten kiezen voor certificering

Green n Bloemisterij Van der Veer - Fleur Vision - in Ridderkerk heeft de afgelopen maanden hard gewerkt om te worden gecertificeerd als duurzame bloemist.Het gaat hier om een certificatie van Green florist. Dit is een samenwerking Green florist met MPS-ECAS, de grootste keuringsdienst in de sierteeltsector wereldwijd.

Half oktober werd Fleur Vision als eerste bloemist in Nederland gecertificeerd als duurzaamste bloemist van Nederland onder dit certificaat. Met recht zijn ze er trots op dat ze naast hun gewone werk er alles aan hebben gedaan en doorgezet deze certificering in de wacht te slepen.

Topbloemen

'Het verhaal begint er eigenlijk mee dat het bedrijf 'Topbloemen' het duurzaamheid certificaat, Green Florist, heeft ontwikkeld in samenspraak met MPS-ECAS', vertelt Ingmar van der Veer. 'Elke bloemist die aangesloten is bij Topbloemen moet binnen afzienbare tijd gecertificeerd zijn. Dit alles om te voldoen aan de eisen die de maatschappij tegenwoordig stelt aan bepaalde zaken binnen een onderneming. Zo moet wij aantonen dat wij voor minimaal 40% MPS gecertificeerde bloemen en planten aankopen en binnen drie jaar moet dat 60% zijn. Hier voldoen wij ruimschoots aan. Er moet ook een complete RI&E zijn die volledig voldoet aan de eisen binnen de bloemen detailhandel. Dit houdt in dat er eisen komen op het gebied van vluchtroutes, keuren van machines, gedocumenteerd aantonen van bedrijfs-en personeel reglementen, werken via de cao, enzovoort.'

Eisen

Maar dat is nog niet alles. 'Tevens moeten de voertuigen aantoonbaar aan hoge milieueisen voldoen', gaat Ingmar verder. Het afval binnen de onderneming moet aantoonbaar via contracten volledig gescheiden worden afgevoerd. We moeten kunnen aantonen dat er alleen met groene energie wordt gewerkt. Hier valt weer onder dat de energieverbruikers allemaal in hoge mate energiezuinig zijn. Zo zijn er nog een tal van elementen waar we aan moeten voldoen. Er moeten bij al die verplichte eisen ook plannen van aanpak bij zitten voor de komende drie jaar. Dit om ervoor te zorgen dat er op de verplichte eisen verbeteringen plaats vinden. Het is binnen elke onderneming bijna altijd mogelijk om elk jaar verbeteringen door te voeren die ten goede komen aan het milieu, mens en leefomgeving. Er gaat echt heel veel werk inzitten om alles te realiseren waar aan voldoen moet worden. Ook brengen dit de nodige kosten met zich mee, maar we zijn er ondanks alles heel blij mee dat we dit positieve resultaat hebben gehaald. Het is de moeite waard. We hopen dan ook dat er meerder bloemisten volgen."

AlphaJET print zelf plantenpaspoort

JET n Vanaf 14 december 2019 wijzigt het plantenpaspoort qua uiterlijk en wordt verplicht voor bijna alle voor opplant bestemde planten.

Koenig & Bauer Coding is producent van industriële codeerapparatuur waaronder de AlphaJET plantenpaspoort printers, welke reeds bij vele kwekerijen te vinden zijn. Veelal staat deze printer direct na de oppotlijn, waarbij het plantenpaspoort automatisch op de potten kan worden geprint. De inkt is vrijwel meteen droog en na het aanbrengen heeft water geen invloed. Dankzij deze oplossing zijn er geen extra handelingen of mensen nodig om het plantenpaspoort aan te brengen. Wisselen tussen verschillende paspoorten is secondewerk dankzij het gebruiksvriendelijke touchscreen op de printer.
De Europese Commissie werkt tevens aan een lijst met planten waarbij het verplicht is een traceerbaarheidscode aan te brengen. Dit is ook gemakkelijk door de AlphaJET plantenpaspoort printer (automatisch) aan te brengen. Omdat alle potten worden voorzien van een plantenpaspoort wordt aan alle wettelijk eisen voldaan. Naast kwalitatief hoogwaardige en typisch Duitse degelijke producten heeft Koenig & Bauer Coding een zeer betrokken service organisatie. De producten kenmerken zich door haar robuuste en degelijke kwaliteit. Officieel goedgekeurd plantenpaspoort! Ervaren adviseurs van Koenig & Bauer Coding helpen u graag. T +31 (0)10 522 60 52 E-mail: info-coding.nl@koenig-bauer.com