FloriDay afgelopen zaterdag landelijke storing | de bloemenkrant
Logo bloemenkrant.nl
Royal FloraHolland Naaldwijk-Honselersdijk.
Royal FloraHolland Naaldwijk-Honselersdijk. (Foto: Erik van der Burgt / Verbeeld)

FloriDay afgelopen zaterdag landelijke storing

Afgelopen zaterdag kampte het platform FloriDay met een landelijke storing. Onder andere werden de klanten van FreshPortal getroffen door de onbereikbaarheid van FloriDay.

Vanaf 09.00 uur was het niet mogelijk om veilbieven aan te maken, waardoor gebruikers moesten teruggrijpen op het oude systeem, wat wel werkzaam was. Rond 16.00 uur waren de problemen verholpen door het extra inzetten van 4 man personeel.
Onder de door storing getroffen bedrijven waren de bloemuitpakkers Alkemade en Vrolijk Bloemen die veilbrieven probeerden aan te maken voor aan hen gelieerde klanten.

De storing werd veroorzaakt door een programmeerfout van een externe software leverancier, waardoor het FloriDay-systeem continu werd gevraagd grote hoeveelheid data op te leveren en ten slotte on hold ging. De vraag is nu of FloriDay bestand is tegen het massaal opvragen van data, en vooral, hoe het mogelijk is dat een partij van buitenaf het systeem onbewust en door verkeerd gebruik kan plat leggen?
Aan de kwetsbaarheid van het FloriDay systeem zou een ontwerpfout ten grondslag kunnen liggen, die nu in de operatie aan het licht komt, menen kenners.

Komende weken zal de Bloemenkrant meer aandacht besteden aan de operationele kant van FloriDay. Aan de redactie van de Bloemenkrant worden nu tal van problemen gemeld.

Meer berichten