Lisianthus geeft juist extra gas | de bloemenkrant
Logo bloemenkrant.nl
<p>Voorzitter FPC Lisianthus, M. van der Lugt.&nbsp;</p>

Voorzitter FPC Lisianthus, M. van der Lugt. 

(Foto: )
Growers pride

Lisianthus geeft juist extra gas

Daar waar andere producten vanwege de Covid-19 problematiek misschien even een pas op de plaats hebben gemaakt, besloot de FPC Lisianthus juist extra gas te geven. Door goed in beeld te blijven kreeg Lisianthus meerdere podia.

“Dit gaf de jaarronde teelt van Lisianthus meer bekendheid”, zegt Marcel van der Lugt, voorzitter Royal FloraHolland Product Commissie (FPC) Lisianthus. “Het claimen van de kerstperiode voor Lisianthus draagt daaraan bij en in juni was dat de groothandelsactie met het vrachtwagendisplay voor productpresentaties en de gratis Lisianthusboeken. Lisianthus is een schitterend product waarvan lang nog niet iedereen weet hoezeer dit is verbeterd. Dan hebben promotie en acties ook zin.”

Toegevoegde waarde

Ook na zes jaar voorzitterschap ziet Van der Lugt het vertegenwoordigen van het product in de FPC nog steeds als toegevoegde waarde. “Als alleenstaande kweker kun je weinig. Ik denk dat je er wijzer van wordt met zijn allen beleid te maken en dit niet alleen aan de veiling over te laten. Het idee groeit dat er beter naar ons wordt geluisterd. Er wordt meer input van ons gevraagd en de discussie over de minimum prijs is hier een voorbeeld van. Naast de gebruikelijke FPC-zaken zijn de speerpunten de aanvoerregeling, minimum prijs en Covid-19 gevolgen. Feitelijk hebben we de eerste acht weken flink last gehad van alle maatregelen. Daarna ging het wel, pas in de zomer en het najaar was het beter. Een beetje dubbel eigenlijk. We willen bereiken dat de imagoverbetering van Lisianthus nog verder doorzet. De teelt van Lisianthus is geen gemakkelijke. Voor een mooie kwaliteit moet je er bovenop zitten.”

Naast zo’n dertig seizoentelers zijn vijftien kwekers actief met jaarronde teelt die goed is voor circa 90-95% van de omzet. Enkele telers zijn gespecialiseerd in de Retail, maar het merendeel richt zich op groothandel. “In Italië, Polen, Oekraïne, Israël en Rusland wordt ook Lisianthus geteeld, voornamelijk seizoenteelt. Wij kunnen als enigen jaarrond telen, daardoor de wintermaanden een Nederlands gebeuren. In lokaal zie ik een kans. Consumenten raken bekend met lisianthus . Op de momenten dat ze het niet kunnen krijgen is er vraag.”

Assortiment

“Het assortiment is breed en divers. Wat nog mist is een echte knalrode en knalgele Lisianthus. Alle rassen proberen we jaarrond te maken. De insteek van de veredelaars is het structureel in de markt zetten van introducties. In tegenstelling tot andere producten blijft bij Lisianthusverbeteringen binnen het ras de naam hetzelfde. Rosita wit is hier een voorbeeld van. Deze bestaat zo’n twintig jaar, is al vier of vijf generaties verder en heet nog steeds Rosita. Komend jaar staat het ontwikkelen van een nieuw promotieplan op de FPC-agenda. Het vergroten van de bekendheid van Lisianthus en jaarronde productie worden verder uitgerold. Door het vergroten van de productbekendheid zien we dat de vraag toeneemt. Daarnaast vraagt 100% Digitaal de aandacht. Natuurlijk moeten we digitaliseren, maar de wijze waarop dit door de veiling wordt opgedrongen verdient geen schoonheidsprijs. Een meer coöperatieve aanpak was beter geweest. Uiteindelijk kan dit nu wel en is dit drie maanden opgeschort.”

Meer berichten