Logo bloemenkrant.nl
Foto: Melinda-lou v/d Linden
Column

Koper

Ik herinner mij nog dat voormalig CEO Lucas Vos van Royal FloraHolland niet begreep hoe een bedrijf zo’n beetje al decennia op voet van oorlog leeft met zijn klanten, terwijl juist die overal elders in het bedrijfsleven worden gekoesterd als enige oorzaak van voortbestaan en (in de sierteeltsector groeiende) omzet zijn.

Vooral in zijn begintijd bij de veiling hing hij de theorie aan dat de handelaar de klant van de kweker is en niemand anders. In handelskringen dacht men er, constant morrend over onbegrip bij de veiling, al eerder zo over. Daar werd elke kleine verbetering op dat punt in de loop der jaren toegejuicht. Voorzitters van zowel het - wegens een politieke fout opgeheven - Bedrijfschap voor de Groothandel als van de private, inmiddels uitgeklede, brancheorganisatie VGB constateerden met vreugde dat in plaats van het woord ‘koper’ de veiling soms ‘klant’ gebruikte.
Dat lijkt weer verleden tijd.
Ik kan mij vergissen maar volgens mij kwam in het jongste nummer van het PR-blad Grow van RFH niet één keer het woord ‘klant’ voor als afnemer werd bedoeld. Het bleef als vanouds bij ‘koper’. Misschien onuitroeibaar spraakgebruik, maar het lijkt er toch op dat de afnemer als helaas noodzakelijk kwaad wordt beschouwd en achter dat veilingjargon die opvatting schuil gaat.

Decennialang klaagde men erover in handelskringen, want de miljarden voor de kwekers werden door hun klanten opgehoest. Tegenwoordig hoor ik geen protest meer. Misschien heeft de handelaar de moed opgegeven…

Johan Th. Bos
Johan Th. Bos, redacteur van de Bloemenkrant, geeft in zijn columns zijn mening over de sierteelt.


Meer berichten