Logo bloemenkrant.nl
<p>Pieter Straathof</p>

Pieter Straathof

(Foto: walter landesbergen)

Pieter Straathof: ‘Strategie RFH is rampzalig voor de sector’

 ”De 100% digitale marktplaats is een bedreiging voor de sector”

Pieter Straathof runt twee bloemenwinkels. Een in winkelcentrum Winkelhof in Leiderdorp en een in winkelcentrum Mariahoeve in Den Haag. Straathof zit dagelijks op de klok. Zijn concept voor zijn Bloemenhof-winkels is eenvoudig: de juiste bloemen, voor de juiste prijs.

Door Walter Landesbergen

Voor Straathof betekent dit een groot, herkenbaar en kwalitatief goed assortiment, tegen een scherpe prijs. De lagere marge die hij rekent, compenseert hij door de hoge omloopsnelheid. Met zijn concept is Straathof al 23 jaar succesvol bloemist. Maar Straathof heeft zorgen. De veranderingen op de marktplaats van Royal FloraHolland houden hem uit zijn slaap. Hoe komt hij vanaf 2021 aan de gewenste handel tegen de juiste prijs?

Straathof is een van die ondernemers voor wie digitalisering serieuze problemen opleveren voor zijn bedrijfsmodel. De Bloemenkrant sprak met hem. Over hoe de marktplaats was, hoe die wordt en hoe die voor ondernemers zoals hij zou moeten zijn.

De oude situatie

Straathof: “Voor kopers zoals ik mankeerde er weinig aan het oude veilingsysteem. Je stapt uit je bed en rijdt naar de veiling om je lege schappen aan te vullen. Je neemt plaats op de tribune en doet je inkopen op de verschillende klokken. 20% van je inkoop stond op je lijstje, 80% bepaal je ter plekke, afhankelijk van wat voor de klok komt. Voor mij de ideale manier van inkopen. Wat mij betreft is dit meer dan 100 jaar oude systeem nog springlevend.”

De nieuwe situatie

Straathof: “Maar nu gaan we digitaal. Geen fysieke handel meer voor de klok, straks geen tribune meer en kopen op afstand. De verschillen in werkwijze zijn enorm. De werkvloerman wordt kantoorklerk, dat is een hele omschakeling. Maar wat het echt problematisch maakt, is het digitale systeem zelf. Dat schiet tekort.
Het computerscherm is geen geschikt alternatief voor de tribune. Digitaal ben je praktisch gesproken vrijwel beperkt tot 1 klok, op de andere klokken zie je te weinig. Het switchen tussen de digitale klokken is een hindernisbaan. Kon je bij fysieke inkoop in een oogwenk beslissen, op de PC gaat dat niet. Daar mis je de handelingssnelheid door een gebrek aan overzicht. Een snelle blik op het aanbod, betrouwbare foto’s en een duidelijke koppeling tussen product/beeld en prijs is er niet. Daarover heb ik grote zorgen.”

Straathof meent dat zijn probleem voor veel collega’s herkenbaar is. “Niet als je een groot bedrijf bent, en je de inkoop kan verdelen over meerdere personen in een eigen dealingroom, maar wel voor de kleine en middelgrote bedrijven die vaak met één of twee inkopers het totale assortiment bij elkaar moeten kopen.” En, zo waarschuwt hij, “dat geldt ook voor de kwekers. Ik verbaas me erover dat die zo weinig van zich laten horen. Misschien dat die nu verblind zijn door de goede klokprijzen die bij een vraagmarkt horen, maar wat als dit omslaat in een aanbodmarkt, en de kleine kweker niet meer naar de klok kan, dan sneeuwen zij in het digitale systeem onder of moeten zij zich aansluiten bij commissionairs die hun handel gaan vermarkten, omdat ze zonder eigen verkoopapparaat geen afzet hebben. Sluit de mijnzaal dan zullen veel kwekers niet meer of op een lager niveau gewaardeerd worden. De gevolgen voor de gehele sector kan je raden: verschraling en een achteruitgang van Nederland Bloemenland.”

De gewenste situatie

Straathof is koper en dus geen RFH-lid. Omdat hij niet wilde toekijken hoe de toekomst zich ontwikkelt, sloot hij zich in 2017 aan bij de nieuwe vakvereniging Flora Futura, een unieke krachtenbundeling van kwekers en kopers. De start was veel belovend. Ondanks de stelligheid van Royal FloraHolland - toen nog onder Lucas Vos - om de fysieke klok te sluiten per oktober 2017, lukte het om via een extra algemene ledenvergadering uitstel af te dwingen. Vooralsnog, zo heette het, werd de fysieke klok open gehouden.
Flora Futura heeft inmiddels een afspraak zwart op wit dat RFH pas 100% digitaal gaat als er betere beelden zijn of vergelijkbaar als fysiek. Maar hoe principieel is deze afspraak? Nog in hetzelfde jaar 2017 voerde RFH een belangrijke strategische wijziging door, de algemene ledenvergadering werd vervangen door een geselecteerde ledenraad, volgens Straathof een groep ja-knikkers, onwetend wat de gevolgen zijn van 100% digitaliseren. Daar bovenop komt nu corona.
“De omstandigheden worden nu benut als het geschikte moment voor een overstap naar het nieuwe normaal: digitaal wordt de norm, eind 2020 geëffectueerd.” Volgens Straathof zal dit rampzalige gevolgen hebben voor de hele sector.

Rijnsburg heeft de sleutel

Maar daar wil Straathof zich niet bij neerleggen. Straathof: “Het lijkt me goed dat RFH ook luistert naar kopers. De digitale weg, zoals die nu is uitgestippeld is een bedreiging voor de continuïteit van bedrijven zoals het mijne. Onder collega’s -kwekers en kopers- gaat nu een enquête rond om te zien hoe breed dit probleem in de sector is.
Straathof, lid locatiecommissie Rijnsburg: “Een andere benutting van locatie Rijnsburg kan alle problemen voorkomen. Waarom houden we in Rijnsburg de fysieke veiling niet open. Waarom creëert RFH in Rijnsburg geen combinatie van het oude en nieuwe veilen. Maak van Rijnsburg één grote dealingroom, waar digitaal en fysiek samen gaan. Dat lijkt mij een verstandig keuze. Met de nieuwe situatie worden nu oude schoenen weggegooid, maar op de nieuwe kunnen we niet lopen.”

Zie ook het artikel Digitaal veilen schaadt impulsaankopen.

Meer berichten