Logo bloemenkrant.nl
<p>Afmijnzaal Eelde.</p>

Afmijnzaal Eelde.

(Foto: rfh)

Digitaal veilen schaadt impulsaankopen

De overschakeling naar het beeldveilen op veiling Eelde is inmiddels een paar weken onderweg. De Bloemenkrant meldde eerder dat de nieuwe manier van veilen te kampen heeft met aanloopproblemen, bijvoorbeeld bij de verdeling.

Gemeld wordt dat deze logistieke vertraging nog steeds aan de orde is, waardoor klanten hun bloemen 1 tot 2 uur later in huis hebben dan normaal. De kans is zelfs groot dat het orderpicken in het nieuwe systeem blijvend meer tijd kost.

Een ander probleem doet zich voor bij het schouwen, omdat de producten niet meer bij elkaar staan, is dit zeer onoverzichtelijk geworden.

Impulsaankopen

Een groot probleem vormen de impulsaankopen. Door gebrek aan overzicht leidt het nieuwe systeem van digitaal veilen nauwelijks meer tot bijvangsten. Voor de koper, met name de bloemist die met een breed en verrassend assortiment zijn klanten bedient, kan dit gemis uitgroeien tot een serieus probleem. Maar ook voor de kweker, die gaat afzet missen.
(Zie ook het interview op pagina 5 van deze krant met Pieter Straathof, bloemist in Leiderdorp en Den Haag.)
Het is niet duidelijk hoe en of dit probleem opgelost kan worden.

Verbazing

Het wekt dan ook verbazing dat RFH elders in het land al bezig is met de implementatie van het nieuwe veilen, terwijl de proef in Eelde nog loopt. RFH schijnt dus niet het eindresultaat af te wachten, terwijl de coöperatie dit wel had aangekondigd bij de start van het Eelde-traject. Er blijkt dus geen weg terug te zijn. Maar wat als het nieuwe systeem geen verbetering blijkt van het oude?

Vanuit Eelde wordt wel aangegeven dat er wekelijks overleg is om de voortgang te bespreken en dat dit overleg constructief verloopt. (wl)

Meer berichten