Bloemenkrant

26 juli 2016

Bloemenkrant 26 juli 2016


Flower Parade viert "Best of Holland"

Bestuursleden van de Flower Parade: secretaris Daan de Mooij (links) en voorzitter Gerrit Ravensbergen. Foto: Walter Landesbergen

trots n Met bloemen uitbeelden waar Nederland beroemd om is: 'Best of Holland'. Dat is het thema van de 71-ste Flower Parade die zaterdag 13 augustus door de straten van Rijnsburg, Katwijk en Noordwijk rijdt.

De met bloemen versierde praalwagens en personenauto's zijn een eerbetoon aan zaken waar wij Nederlanders trots op zijn. De uitvinding van de telescoop, microscoop en CD bijvoorbeeld. Of evenementen en bezienswaardigheden die ons imago bepalen, zoals schaatsen, tulpen, klompen en molens. En niet te vergeten onze handelszin en creativiteit. Weinig landen die zo sterk zijn in logistiek en export en het voortbrengen van zoveel wereldberoemde DJ's.
De Flower Parade van dit jaar is een iconische optocht. Met muziek en theater omlijst door vier muziekkorpsen en zo'n 100 figuranten die geworven zijn bij toneelverenigingen uit de buurt.

Historie

"Wat in 1946 begon als een bescheiden bloemengroet aan de Rijnsburgse bevolking, is inmiddels uitgegroeid tot een bloemenparade van formaat", zegt Hans Oudwater, die de PR rond de Parade verzorgt. "Steeds als promotor van de sierteeltsector en altijd voor honderdduizenden toeschouwers."

Lees verder op pagina 6.

Nog veel mis bij online bloemen kopen

Foto: bbh

kassa n Consumentenprogramma Kassa besteedde dit voorjaar aandacht aan het online kopen van bloemen.

De test leverde een resultaat op waar de branche niet trots op kon zijn. Of, zoals de jury oordeelde: er was geen online boeket zonder smetje. Nauwelijks de heft van de bestelde boeketten scoorde een voldoende.
Die uitslag was een wake up call voor de bloemisten. Die beloofden beterschap. De brancheorganisaties zegden een vervolgonderzoek toe om te zien of beloftes ook resulteren in betere prestaties.


Vervolgonderzoek

Onlangs heeft de VGB haar vervolgonderzoek gedaan. Bij elf online winkels werd een kleurrijk seizoensboeket van € 25,00 besteld en bij 8 online winkels een witte Phalaenopsis van € 20,00. Op maandag besteld voor levering op dinsdag. De beoordeling volgde op de donderdag. Ditmaal door een meerkoppige jury waarin ook groothandelaren zitting hadden. De waarschuwing van Kassa is niet door elke bloemist begrepen.

Kijk voor de resultaten op pagina 16 van deze krant.

Special n Aan tafel met Jack Mensinga & Jelte Paap

Foto: plantarium

Plantarium
biedt
doorkijk
naar 2017

Foto: haboho

De kracht
van
United Calla

Foto: 2D

Kan
sierteelt
leren van
Unilever?

Milieukeur bollentelers

(vlnr): S. Pennings, R. Uittenbogaard, G. Doornbos en J. Vink. Foto: milieukeur

telers n De eerste Milieukeur certificaten Bloembollen zijn maandag 18 juli uitgereikt door dijkgraaf G. Doornbos van het Hoogheemraadschap van Rijnland. Hij deed dit aan de telers W.A.M. Pennings, Jac. Uittenbogaard & Zonen C.V. en Q.J. Vink & Zn. B.V.

Behalve door de dijkgraaf werden de telers lof toegezwaaid door Greenpeace Nederland en de KAVB die het belang van deze certificering voor het milieu en de branche onderstreepten.
De drie gecertificeerde bedrijven -telers van krokussen, irissen, narcissen en tulpen- zijn de eerste telers in Nederland die het certificaat ontvangen. Zij hebben geïnvesteerd in een duurzamere teelt en voldoen aan de eisen van het Milieukeur certificatieschema Bloembollen.

Ruime keus

Het Milieukeur certificaat voor bloembollen voldoet aan 'Milieucriteria voor het maatschappelijk verantwoord inkopen van Groenvoorzieningen', zoals gepubliceerd door Pianoo. Met Milieukeur hebben overheden nu een ruime keus bij het inkopen van duurzame bloembollen. Voor de retail (zoals tuincentra) is Milieukeur de borging voor een duurzamer assortiment.

Nieuw

Anders dan altijd werd beweerd, is het dus nooit zo geweest. Zelf wist ik wel dat bureaucratische arrogantie Royal FloraHolland niet vreemd was, maar die geeft het nu, na lang tegenspreken, eindelijk toe. In het PR-blad Grow, vooral gewijd aan de frisse wind die Lucas Vos door de organisatie blies. Kort na zijn aantreden ontdekte hij dat die zo rot was als overjarig fruit, maar met de neus omhoog het altijd beter wist dan anderen in de keten. Ik hoor Vos nog zeggen: leden, klanten en medewerkers zijn ontevreden. Meer smaken zijn er niet, zou je denken. Dan vergeet ik de horden managers, waar Vos stevig de bezem door haalde. Om nieuwe aan te stellen overigens, die de talloze programma's voor zijn Strategie 2020 moeten leiden. En wat lees ik, opgetekend uit de mond van de baas van het accountmanagement, Martin de Ruiter? Dat wegens de nieuwe strategie nu kweker en klant centraal staan. Dat is nieuw dus. Elk bedrijf dat de klant niet ziet staan, kan de deuren sluiten, maar de veiling kon 'de koper' blijkbaar decennia lang hooguit als noodzakelijk kwaad beschouwen. 'De eerste stap die gezet is, is het luisteren naar de klant en de kweker', zei De Ruiter, die schaamte voorbij lijkt. Een accountmanager is er voor luisteren en helpen van relaties, leerde ik. Niet bij de veiling. "Het was voor diverse accountmanagers een hele stap. Sommigen komen al tien jaar bij kwekers en moesten nu vragen: 'Wat wil je nou echt?' Waren ze in al die jaren blijkbaar zelf nooit opgekomen. Waarvan akte…

Rechter stelt Fleurop in het gelijk

Fleurop beschouwt uitspraak rechter als grensverleggend. Foto: fleurop

web n Concurrenten maken structureel misbruik van de merknaam van marktleider Fleurop via Google Adwords. Bij de populairste zoekmachine van Nederland bieden zij op de naam Fleurop en zo komen zij met hun eigen advertenties bovenaan de zoekresultaten.

De Rechtbank Den Haag heeft op woensdag 20 juli 2016 uitgemaakt dat de wijze waarop concurrent Topbloemen dit doet ontoelaatbaar is.
'Niet alleen drijft zij de prijs van AdWord advertenties op en kost het ons orders, maar Topbloemen zorgt volgens de rechter bovendien voor verwarring', aldus Jeroen de Zwart, algemeen directeur van Fleurop.

Zoekresultaat

Topbloemen maakt nergens duidelijk of zij nu wel of niet behoort tot het netwerk van Fleurop bloemisten, wat niet het geval is.
De Zwart: 'De consument toetst in Google "Fleurop" in en verwacht dan ook "Fleurop" als zoekresultaat te krijgen. Derden mogen niet op onze naam meeliften, dat maakt het zoeken voor de consument erg onduidelijk.'

Naamsbekendheid

Merken als Fleurop hebben jarenlang gewerkt om een goede naamsbekendheid op te bouwen. Op de wijze waarop de concurrentie nu AdWords misbruikt, wordt er geprofiteerd van de enorme naamsbekendheid van Fleurop.
'We kunnen de naam Fleurop overal beschermen. Echter op internet was ons waardevolle merk tot nu vogelvrij', zegt De Zwart. 'De rechter geeft Fleurop nu een stuk bescherming terug. Dit is een belangrijk oordeel, omdat Google 's werelds grootste en meest gebruikte zoekmachine is'.

Opgelucht

De Zwart is erg opgelucht en tevreden met de uitspraak van de rechtbank tegen Topbloemen.
'Dit is een grote en grensverleggende stap in de wereld van AdWords en rechtenbescherming van een merk', aldus De Zwart.

Reactie

In verband met vakantie was er bij Topbloemen niemand beschikbaar voor commentaar.

Botanische belevenis De Dreijen

Engelse landschapsarchitectuur. Foto: de dreijen

bijzonder n Het arboretum De Dreijen bij Beeldengalerij Het Depot in Wageningen behoort tot de meest bijzondere botanische tuinen van Nederland.

De tuin is vermaard om zijn collectie bomen, struiken en bloemen.
Arboretum De Dreijen heeft een lange bestaansgeschiedenis. De aanleg in 1895 was een initiatief van de Rijkslandbouwschool, een voorloper van wat nu Wageningen University is.
Leonard Springer, één van de bekendste landschaps- en tuinarchitecten van zijn tijd, kreeg de opdracht voor de aanleg. Hij liet zich inspireren door de toenmalige Engelse landschapsarchitectuur wat nog steeds herkenbaar is: kronkelpaden tussen de gazons, borders met hortensia's en een fraaie rotstuin met vijver.

Aanmelden voor een rondleiding met tuinman is mogelijk via de website www.hetdepot.nl.

Juli 2016

Het perkgoed houdt opvallend goed stand in de Top 25 van Groen-Direkt. Afgelopen maand waren Petunia en Calibrachoa uit de lijst gezakt, maar ze komen nu terug. Ook Celosia staat nog net even in de lijst.

Na de all time favorite Hydrangea, completeren Lavendel en Hebe de top drie, ten koste van Buxus.

De lijst met nieuwe binnenkomers wordt verder gedomineerd door typische najaarsbloeiende heesters en vasteplanten.

Opvallende afwezigen zijn de rozen. Afgelopen jaar stonden ze op nummer 11. Dit jaar missen ze volledig in de Top 25 over juli.

In augustus zal Buxus naar verwachting weer de koppositie innemen. Pennisetum zal ook hoog scoren. En typische najaarsproducten als Chrysant, Cyclamen en Pernettya beginnen in augustus aan hun hoogseizoen.

Er gaat een T.rex door de straten

Ontwerp, praalwagen Museumland. Foto: flower parade

kunst n Voor de Flower Parade zijn ruim 300.000 stelen gebruikt. Anders dan bij het corso van de Bollenstreek, waar de stelen worden gestoken, is bij de Flower Parade eerder sprake van bloemsierkunst.

Door Walter Landesbergen

Ontwerp, Dutch DJ's abroad. Foto: flower parade
Een bloemengroet aan de regio Rijnsburg. Foto: Walter Landesbergen

Hoofdarrangeurs zijn Astrid Lankhuizen en Tim van Leipsig. Zij bepalen hoe de wagens gedecoreerd worden, bijgestaan door 15-tal ‚hulp'-arrangeurs.
Hans Oudwater: „Een mega-klus. Op donderdagochtend zijn de wagens nog kaal, op vrijdagochtend zijn ze omgetoverd in een decoratieve bloemenzee. Elke keer ben ik weer verrast door het resultaat. Prachtig om te ervaren.

Ik kijk vooral uit naar de DJ's abroad. Met een knipoog naar het spektakel White Sensation, is deze wagen geheel versierd met witte lisianthus. De Rijnsburgse DJ Stan Frijns zal voor aanstekelijke muziek zorgen."


Daan de Mooij, secretaris van de Stichting Rijnsburgs Bloemencorso, verwacht een prachtige stoet.
"In oktober is ons CreaTeam begonnen met het verzinnen van de onderwerpen. Vervolgens maakte een van de teamleden, Gijs Ravensbergen, ruwe schetsen van de wagens, die nu door JoraVision verder worden uitgewerkt en gebouwd. De sponsors konden meedenken wat ze op de wagen willen", doet de Mooij kort maar krachtig de organisatie rond de Parade uit de doeken.


T. rex

Er nemen 10 praalwagens deel aan de Flower Parade, waaronder twee zeer actuele. Zo staat
de wagen van Hotels van Oranje in het teken van de Olympische Spelen en het oranje-gevoel. Dit wordt uitgedrukt met 8.000 oranjekleurige gerbera's.
Musealand Nederland vraagt aandacht voor de T. rex, de koningin der dinosauriërs. Vanaf zaterdag 10 september te zien in Naturalis. Op bijna ware grootte rijdt de T. rex straks door de regio.
De handelskant van Nederland is vertegenwoordigd door Heemskerk fresh & easy. Met de wagen Geen haring zonder uien wordt invulling gegeven aan het thema Landbouw en Visserij.
Royal FloraHolland en transportbedrijf Jongeneel benadrukken nog eens onze export en logistieke kwaliteiten.

----------------------------------------------------------------

Programma

•vrijdagavond 12 augustus: in Bloemenveiling FloraHolland Rijnsburg de ´Flower Parade Show´
•zaterdag 13 augustus: de parade rijdt vanaf 13.00 uur door Rijnsburg, Katwijk en Noordwijk
•zondag 14 augustus: de praalwagens staan op de Kon. Wilhelmina Boulevard in Noordwijk

----------------------------------------------------------------


JoraVision

Bij JoraVision, het Rijnsburgse bedrijf dat een wereldwijde bekendheid geniet als het gaat om het realiseren van spraakmakende attracties in de leisure-branche, is men inmiddels in de weer om de decors op te bouwen. Voor projectmanager Mathijs Swagers is het een feestje. „Dit is echt heel leuk om te doen. Naast onze vele internationale projecten voelt het heel goed om met de Flower Parade onze betrokkenheid bij Rijnsburg uit te dragen."

De officiële opening van de Flower Parade wordt verricht door de heer Edwin van Huis, algemeen directeur van het Naturalis Biodiversity Center.

Preview en naschouw

Belangstellenden kunnen de praalwagens op hun gemak bekijken op vrijdagavond 12 augustus in de bloemenveiling Royal FloraHolland Rijnsburg. Vanaf 19.00 uur is er een geweldige avond met muziek en honderdduizenden bloemen. De toegang is gratis.

Bij de foto's onder: de praalwagen Dutch DJ's abroad en de praalwagen van Musealand Nederland.

Serie: Een gewaarschuwd mens...

Een Italiaan begint een zaak op de Canarische Eilanden.

Foto: rgb stock


Dat kan natuurlijk prima!

Toch kreeg een van onze deelnemers (we noemen hem hier handelaar 'A') hier onlangs een vreemd onderbuikgevoel over… Handelaar A vroeg de debiteur na bij Floridata.

Papierwinkel

Hij legde uit dat de nieuwe klant, ongevraagd, zijn hele papierwinkel toestuurde om te bewijzen dat zijn zaak legitiem was.
Deze documenten gecombineerd met uitgebreide verklaringen, maakte Handelaar A nog achterdochtiger. Zij hadden namelijk om geen van dit alles gevraagd of enig wantrouwen laten blijken.
Na onderzoek door Floridata bleek dat de eigenaar al eerder handelde onder een andere bedrijfsnaam. Daarnaast hoorde het opgegeven BTW-nummer niet bij het bedrijf waarvoor de aanvraag werd ingediend.

Aan de hand hiervan zochten wij contact met een oud-leverancier, zij leverden tot eind 2015 nog aan zijn vorige bedrijf. Volgens het systeem van Floridata stond daar nog steeds een bedrag open
De oud-leverancier gaf aan dat de eigenaar hen met een enorm verhaal verklaarde onder een andere firma verder te gaan. Hij relateerde dit aan het overlijden van een van zijn medewerkers. Ook hier kwam de eigenaar met allerlei documenten op de proppen.

vier verschillende contactpersonen

Daarvoor was er al een aantal zaken voorgevallen die hen de situatie deed wantrouwen.
Zo werd er steeds doorverwezen tussen vier verschillende Spaanse en Italiaanse contactpersonen. Met name wanneer er gebeld werd over betalingen zat de contactpersoon die zojuist nog bereikbaar was nét in Italië of nét in Spanje. Of andersom.

Uiteindelijk heeft de oud-leverancier besloten dit avontuur met de nieuwe firma niet meer aan te gaan. De laatste facturen aan de eigenaars' vorige zaak zijn dan ook niet meer betaald en moesten oninbaar worden afgeboekt.
Inmiddels heeft de oud-leverancier een heel dossier over deze debiteur opgebouwd.
Zij zijn zo vriendelijk geweest dit met ons te delen om zo verdere wanbetaling te voorkomen!

Geloofwaardigheid

In dezelfde periode, paste de debiteur dezelfde aanpak toe op een andere deelnemer (Handelaar 'B'). Om de geloofwaardigheid van zijn verhaal kracht bij te zetten, gaf de eigenaar bij hen aan reeds bij de oud-leverancier in te kopen.
Handelaar B heeft via Floridata contact opgenomen met de oud-leverancier. In dit geval ging het om een nieuwe onderneming, waar nog geen handelsinformatie van bekend was.
Door het signaleren van deze vreemde situatie en het contact met onze deelnemers legden wij al snel een belangrijk verband.
Namelijk het verband tussen deze nieuwe organisatie, de oplichtingspraktijken op de Canarische Eilanden en een Italiaanse organisatie.

Het bleek dat de eigenaar in 2008 een gelijksoortige truc had uitgehaald onder een Italiaanse onderneming. Dit is destijds vastgesteld door het HBAG, dat zijn debiteurenhistorie in 2014 aan Floridata heeft overgedragen.

geen handelsinformatie

Naast verstrekker van debiteureninformatie, fungeert Floridata ook als netwerk waarbinnen deelnemers twijfelachtige informatie direct met elkaar kunnen delen.
De signaleringsfunctie van het platform en de bereidheid om informatie te delen, helpt oplichting te voorkomen.

Door die netwerkfunctie hebben wij de bovenstaande historie onlangs aan een deelnemer terug kunnen koppelen.
Zonder dergelijke achtergrondinformatie, was de nieuwe organisatie van deze eigenaar namelijk 'gewoon' een nieuwe, smetvrije, debiteur geweest.

Sophie Eveleens

Floridata

Floridata is een stichting opgericht door en voor handelaren in de sierteelt. Floridata levert exportcijfers en verleent diensten op het gebied van debiteurenbeheer.
De deelnemers aan Floridata vertegenwoordigen ruim drie kwart van de export. Floridata heeft geen winstoogmerk.

Meer informatie:

www.floridata.nl
085-4834949
info@floridata.nl

7 / 20

Een mooie toekomst voor Calla

Will Zuiderwijk, productmanager Calla en Amaryllis snijbloem.

kwaliteit n Voor een goede toekomst van het product Calla zijn kwekers zich er terdege van bewust dat het brengen van een kwaliteitsproduct van groot belang is. Dit uit zich in steeds meer aandacht voor kwaliteit in de aanvoer. De veredeling sluit daarbij aan met sterke soorten van hoge kwaliteit.


Door Wilma van Velzen

Volgens Will Zuiderwijk, Royal FloraHolland Productmanager Calla & Amaryllis snijbloem, is dit een positieve ontwikkeling. Maar ook op het gebied van vraag en aanbod gaat het de goede kant op.
"Het lijkt erop dat de productie wat beter gepland is dan voorgaande jaren, waardoor extreme aanvoerpieken uitblijven. Soms staat een kleur onder druk omdat er net iets teveel van komt. Hier is nog verbetering mogelijk wanneer kwekers eerder aan de bel trekken.
Immers, vanuit de Producttafel Calla kunnen we dit aanbod vroegtijdig onder de aandacht brengen van een klant of exporteur, die vervolgens met zijn eindklanten bekijkt of er een promotie actie gedraaid kan worden. Hierdoor blijft het klokaanbod in evenwicht, wat de kans vergroot dat het prijsniveau normaal blijft.
Ook de Flormondo Klokvoorverkoop draagt hieraan bij. Een groeiend aantal kwekers maakt hiervan inmiddels gebruik. Klanten en exporteurs die op zoek zijn naar grote aantallen kunnen hiervoor contact opnemen met mijn collega Brigitte de Groot, verkoopster dag- & weekhandel. Vanuit de Producttafel Calla wordt de handel vervolgens verbonden aan de juiste kwekers."

Prachtig gestileerde kelk.
Calla Novi Sun.
"Frankrijk en Engeland kiezen wat meer voor de pastels en Duitsland is gek op de harde en felle kleuren."

Prijsvorming

Wat de prijsvorming tot en met week 23 betreft ligt de middenprijs voor snij Calla Aethiopica fors hoger dan het afgelopen jaar. Deze steeg van 58 eurocent in 2015 naar 67 eurocent in 2016. De aanvoer liet een daling zien van 4,3 naar 3,5 miljoen stelen.
Bij Overige daalde de middenprijs in dezelfde periode licht van 44,1 naar 43,5 eurocent, maar steeg de aanvoer van 17,4 naar 18,4 stelen. Zuiderwijk verwacht dat de afgelopen vijf weken hier nog verandering in zullen brengen en een hogere middenprijs volgt.


Markt

De Nederlandse kasproductie start eind maart. De buitenproductie volgt vanaf begin juni. Hierdoor is er voldoende aanbod vanaf week 12 tot en met week 43. In de overige weken is er eveneens productie, maar dan voornamelijk uit landen als Spanje, Portugal, Kenia, Tanzania Colombia en Ecuador.

Duitsland grootste afnemer

Potproductie heeft nog steeds de overhand en verhoudingsgewijs schat Zuiderwijk dit op 60-70% pot en 30-40% snij. "De afzetmarkten zijn uiteenlopend, maar worden allen bereikt met Duitsland nog steeds als grootste afnemer.
Frankrijk en Engeland staan op een tweede en derde plaats, gevolgd door Italië, Rusland en Zwitserland. Wel is de afzet naar Rusland wat afgenomen vanwege de sterke daling van de Roebel.
Pasteltinten en wit zijn op dit moment populair vanwege het trouwseizoen, maar ook zwarte en donkerpaarse cultivars waaronder Odessa doen het goed. Frankrijk en Engeland kiezen wat meer voor de pastels en Duitsland is gek op de harde en felle kleuren."

Marktvergroting

De Producttafel Calla heeft samen met de FPC een Calla Product Actieplan opgesteld. Een van de actiepunten is het komende jaar het vergroten van de verkoop van Calla in het retailschap. "Langzaam maken we vorderingen. Het geclusterd aanbieden van productie aan de retail door een aantal kwekers heeft inmiddels tot orders geleid.

Eveneens werpt hier het continue onder de aandacht brengen van Calla bij de retail en groothandel zijn vruchten af. Momenteel bekijken we vanuit de Producttafel, samen met een exporteur en Simply Calla, de mogelijkheden van mono-concepten voor retail en winkelketens.
Wanneer Calla als een goed mono-plusboeket kan worden aangeboden aan grote partijen kan dit de markt vergroten. In de Engelse retail en Franse bloemistenketens is nog veel mogelijk."


Social Media

Op social media komt Calla eveneens steeds vaker voorbij. Zo post stylist Jeff Leatham, de rockstar van de bloemen, regelmatig zijn passie voor bloemen op facebook en vestigde al meerdere keren de aandacht op Calla.
Maar ook het promotieplatform Simply Calla is volgens Zuiderwijk zeer actief op social media en gebruikt dit kanaal onder andere om bloemisten wereldwijd te inspireren.
"Anderzijds worden kwekers en veredelaars steeds actiever op facebook en twitter en posten zij de gehele productieperiode berichten waarmee zij het verhaal achter de Calla vertellen. Dit alles bij elkaar biedt Calla een rooskleurige toekomst" aldus Zuiderwijk.

Betrokken bestuurders belangrijk voor Calla

Rob Geerlings, productcommissie Calla Foto: wilma van velzen

De afgelopen jaren is er hard aan getrokken om de positie van Calla te verbeteren en zeker te stellen. Om ook in de toekomst door te kunnen pakken en de veiling in de juiste richting te sturen zijn betrokken bestuurders belangrijk voor het behartigen van de belangen rond Calla.

Rob Geerlings is zo'n betrokken bestuurder. Thans is hij voorzitter ad interim van de Royal FloraHolland Product Commissie Calla, maar eigenlijk is hij altijd al betrokken geweest bij het veilingbeleid en nam hij in de oude structuur deel aan commissies, werkgroepen en adviesraden.

Stokje overnemen

"Meedenken en meebeslissen over je product is ontzettend belangrijk. Er zijn door de jaren heen best een paar flinke stormen geweest waar we goed doorheen zijn gekomen. Betrokken leden zullen altijd nodig zijn om Royal FloraHolland te informeren over wat er bij de producten en leden leeft en feedback te geven waar ze nog beter kan.

Al vele jaren trek ik die kar samen met anderen. Officieel ben ik interim voorzitter, maar het is tijd dat andere leden die een belang hebben bij een krachtig FH, en wellicht jongere kwekers, het stokje overnemen en de veiling in de juiste richting te sturen voor hun toekomst."

Enorme potentie

Liefde voor het product Calla heeft Geerlings al vanaf de eerste dag dat hij kennismaakte met dit unieke gewas. Hij zag direct de enorme potentie ervan.
"Samen met twee broers runnen we het familiebedrijf G. Geerlings & Zonen. Die naam kreeg het bedrijf toen onze overgrootvader Gijs in 1882 zijn eerste zoon kreeg. De bedrijfsvoering richtte zich op de teelt en handel van bloembollen, totdat we in 1981 als eerste de Calla of Zantedeschia op de Europese markt introduceerden.
Sindsdien hebben we ons steeds meer gespecialiseerd en draait inmiddels het hele bedrijf om Calla in al zijn facetten."

Toekomstbestendig

Geerlings stelt dat de markt snel verandert en het oude veilingmodel daardoor onder grote druk is komen te staan. "Dit biedt kansen om de zaken anders in te richten en met Royal FloraHolland 2020 voor de deur moet de coöperatie tot een nieuwe en flexibele strategie komen die toekomstbestendig is.
Landelijk veilen en concentratie van vraag en aanbod zou mijns inziens voor Calla heel goed zijn. Het is nog een echt klokartikel en solo niet geschikt voor grote retail acties. Directe handel dreigt het veilingklokmodel uit te hollen en uiteindelijk te ondermijnen."
Een goede basis biedt het Productmarktplan Calla, maar dit staat nog in de kinderschoenen. "Het wordt echter ondersteund door een aantal nieuwe en actieve medewerkers van FloraHolland en onze FPC die hierin actief is voor de leden. Het is nu aan de leden zelf om actief met ons marktplan aan de slag te gaan. Ik heb er veel vertrouwen in."

Collectief

Punt dat ongetwijfeld op de agenda van de FPC staat, is het bereiken van overeenstemming voor collectief en gericht onderzoek nu de PT-gelden zijn weggevallen. Onderzoek naar het verkrijgen van soorten met een betere resistentie tegen de Erwinia bacterie zou wellicht aan bod komen. Over het areaal Calla snijbloemen zegt Geerlings tenslotte nog dat hij geen grote uitbreiding van het areaal verwacht in binnen- en buitenland. "Daarvoor is het een te risicovol product met teveel uitdaging."
Positief zijn alle leden over Simply Calla dat heeft aangetoond dat productspecifieke promotie goed werkt. Simply Calla wordt collectief gedragen, maar wil Calla meer bestaansrecht, dan zal er nog meer aan promotie moeten worden gedaan. Dat de handel zich weer heeft aangesloten bij de promotie via het BBH is dan ook een goede ontwikkeling."

Calla is nu de meest gebruikte naam. Daar Zantedeschia de officiële botanische naam is, moeten we leven met de twee namen. Calla bekt nu eenmaal beter en makkelijker dan Zantedeschia."

United Calla

Linda van der Slot en Sam van Egmond. Foto: Walter Landesbergen

United Calla is een nieuwkomer in de Calla wereld. Een hechte samenwerking van kwekers, broeiers en Hobaho. Op het testcentrum van Hobaho in Lisse vindt de veredeling in Calla plaats. Het eerste commerciële succes vindt zijn weg in de markt en is de oranje tri-color Morning Sun® bestemd voor de pottenmarkt.


Door Walter Landesbergen

Calla Morning Sun. Foto: hobaho
Calla Pink Puppy. Foto: hobaho
Calla White Flirt. Foto: hobaho
Calla Hawk Eye. Foto: hobaho

"Community is niet het juiste woord voor de wijze van samenwerking binnen deze groep. Het is hechter. Het lijkt bijna een familie." Aan het woord zijn Sam van Egmond, directeur bemiddelen bij Hobaho en Linda van der Slot, marketing manager bij Hobaho. Beiden nauw betrokken bij de opzet en promotie van United Calla.

Van Egmond: "De productgroep Calla is een interessante. Vooral de pot-variant, die het grootste deel van de afzetmarkt in Nederland vormt, heeft onze interesse. Het is een markt met een omvang van ruim 7.5 miljoen knollen.
Maar ook de exportmarkten vormen een grote potentie voor dit product. Klassiek is dit Europa maar ook de Verenigde Staten en de opkomende markten in Zuidoost-Azië vormen een wezenlijke potentie.


Morning Sun

Het jongste succes van United Calla, de cultivar Morning Sun®, heeft als oranje tri-color zeker 10% ruimte in de markt. Het succes van Morning Sun® wordt deels bepaald door zijn 'heilige' 7 beloften: bijzondere tricolor: oranje-rood-geel; direct mooi op kleur in de knop; volle plant met mooie bladeren; weinig ziektegevoelig; geeft veel en makkelijk bloemen, minimaal 5 per plant; goede houdbaarheid en kan op alle potmaten klein & groot, ook als snijbloem.

Marketing

Maar ook de marketing rondom het product draagt bij aan de onderkenning van die beloften. Volgens Linda van der Slot, verantwoordelijk voor de marketing en het beeldmerk van Morning Sun®, biedt de kleur in combinatie met de naam een eenvoudig associatie.
"Iedereen kan zich bij een 'Morning Sun' iets positiefs voorstellen. Juist dat gevoel van positivisme, warmte en puurheid, draagt bij tot een sterke positionering en identiteit. We zijn dan ook trots op het beeldmerk (zie pagina 12 van deze krant, redactie) wat ook in gezamenlijkheid tot stand gekomen is. De opgaande zon geeft uitdrukking aan het nieuwe en verwachtingsvolle en wij geloven in succes voor vele markten.


United Calla

Doelstelling van het samenwerkingsverband United Calla is om vanuit de behoefte van de markt te komen tot het beste product, dat bovendien bruikbaar is voor alle schakels in de keten.
Van Egmond: "Als regisseur voelen wij ons verantwoordelijk voor het rendement van onze veredelaars, kwekers en broeiers. Een goed product is pas een goed product als er een aantrekkelijk verdienmodel achter zit voor al deze schakels. En uiteraard is het oordeel van de consument alles bepalend".
Toch is dit niet het grootste geheim van Morning Sun®. Het geheel komt tot stand door goede onderlinge communicatie, commitment en vooral ook enthousiasme binnen de deelnemende bedrijven. Wij, als Hobaho, zijn vooral faciliterend. Vakinhoudelijk steunen we op de wijsheid van de partners en proberen die te exploiteren."

Social Media als hulpmiddel

Een middel bij uitstek om commitment te realiseren, zijn de WhatsApp-groepen. Van der Slot: "Dat werkt positief. Dit werkt als bindmiddel tussen alle schakels. Noem het een digitale kruisbestuiving van ideeën. Alle kennis die er is, wordt gedeeld. We merken dat het uitnodigt om mee te denken, ook voor partners van de ondernemers.

"Een rol die wij ons wensen: initiëren, mogelijk maken en enthousiasmeren. Al begin jaren 90 zoekt Hobaho naar vernieuwingen in de productgroepen tulp, hyacint, narcis en gladiool middels veredeling. Calla is een logisch vervolg."

[Bedrijven verbonden met United Calla en Morning Sun®: G. Geerlings & Zn, Noordwijkerhout; J.C. van Dijk & Zn, Breezand; Vof Pennings-Onderwater, Breezand; NJJ De Wit & Zn, Anna Paulowna; BB Plant (Bram Breugem), Bleijswijk en G. de Boef& Zn, Poederoijen.]

Calla is top bruidsversiering

De Blomster: Marcel Kuivenhoven, Judith Maasland en Mieke Valkenhoff. Foto: wilma van velzen

variatie n Event Company, dat monumentale toplocaties exploiteert, beveelt naast Roos het product Calla als bruidsversiering aan. Vooral de eenvoud en elegantie, naast een grote variatie aan kleuren spreekt aan.


Door Wilma van Velzen

De locaties die Event Company exploiteert voor bruiloften, vergaderingen, presentaties, recepties, diners en personeelsfeesten zijn niet zomaar de eerste de besten.
We hebben het dan over De Lindenhof in Delft, Kasteel De Hooge Vuursche in Baarn en Landgoed Te Werve en Te Werve Buiten in Rijswijk. Deze buitengewoon prachtige verzameling van historische panden leent zich er bij uitstek voor om voor bruiloften en feesten uitbundig met bloemversieringen te worden aangekleed.
Vaak kiest men dan voor Calla als hoofdbloem. Omdat Event Company bekend staat om hun uitmuntende service, liefde voor het vak en professionaliteit werken zij graag samen met partners met dezelfde kwaliteiten.
Voor De Lindenhof, Landgoed Te Werve en Te Werve Buiten (zie foto rechtsonder) wordt samengewerkt met De Blomster uit Rijswijk, waarvan het team het bloemwerk verzorgd dat geheel in stijl is met de locatie.

Landgoed Te Werve, geliefde trouwlocatie. Foto: wilma van velzen
Calla als tafeldecoratie.
Calla als stoeldecoratie.
Calla als lintdecoratie.

Populair

"De Lindenhof biedt veel inspiratie" zegt bloemenarrangeur Judith Maasland, die al zeventien jaar werkzaam is bij Mieke Valkenhoff en Marcel Kuivenhoven, de eigenaars van bloemenatelier De Blomster.
"De elegante en stijlvolle uitstraling van Calla sluit daar perfect bij aan, wat het voor moderne bruidsparen tot de meest gevraagde bloem maakt voor bruidsboeketten en bloemversieringen op deze locatie maakt.
Maar ook de grote kleurschakering waarin Calla verkrijgbaar is, maakt dit product populair. En waren het in het verleden vooral de witte cultivars waar de voorkeur naar uitging, dan valt de keuze tegenwoordig vooral op de prachtige perzikkleurige en aubergine getinte Calla's."

Creatief

De Blomster bestaat overigens al dertig jaar vervolgt Judith." Twintig jaar geleden werden Mieke en Marcel hiervan de nieuwe eigenaars. Ik kwam drie jaar later bij de Blomster nadat ik een werkperiode in Amerika had afgesloten en weer terugkeerde naar Nederland.
Ik ben er nooit meer weggegaan. Creatief gezien versterken we elkaar in alle opzichten. Calla daarentegen vinden we alle drie een geweldig product dat we graag verwerken in alle mogelijke bloemversieringen."

Sublieme houdbaarheid

Moderne bruiden dragen volgens Judith de kleurrijke Calla's het liefst in een nonchalant afhangend boeket waarbij de bloemen als een waterval naar beneden glooiend worden geschikt.
"Naar traditionele bruidsboeketten is steeds minder vraag en Calla voorziet uitstekend in een nieuwe behoefte. Soms zijn de stelen wel wat dik, maar met een beetje inventiviteit werk je dat wel uit het zicht.
"Maar ook als locatie-, tafel-, stoelversiering is het product Calla ontdekt. Het is ontzettend veelzijdig. Door zijn feestelijke én stijlvolle uitstraling kun je ermee uit de voeten in zowel een klassieke als moderne omgeving.
Daarnaast is de houdbaarheid van Calla subliem en blijft deze ook zonder water nog heel lang mooi. Bijeengebonden met een lint kun je de Calla's daardoor heel goed aan stoelen en andere ornamenten bevestigen zonder kwaliteitsverlies.
Door de toenemende vraag naar de moderne en hippe Calla voor bruidsversiering tot tafel- en locatieversiering kunnen we concluderen dat de consument een beetje is uitgekeken op de traditionele rozenversieringen met gips. Uiteraard biedt dit volop kansen voor Calla."

Sympathie, stijl, eenvoud en vrolijkheid in één

Foto: wilma

De Calla, die ook luistert naar de naam Zantedeschia, is een graag geziene stijlvolle gast op feestelijke gelegenheden. Deze prachtig gevormde bloem doet het goed in luxe boeketten, corsages en decoraties, maar komt ook tot zijn recht thuis in de vaas.


Kleuren en vormen

Foto: wilma

Wat betreft kleur biedt de Calla genoeg keuze. De bloem is er in wit, rood, geel, roze, paars, oranje, groen, zwart en tweekleurig.
Wat het meest opvalt aan de Calla is de prachtig gestileerde kelk. Deze kelk is eigenlijk een bloemblad en groeit sereen en statig uit de stengel.
Het is een soort schub die langzaam opent tot je diep in het hart kunt kijken.
De echte bloemetjes zijn heel klein en bevinden zich op de sensuele bloeikolf in de kelkvorm.


Symboliek

De Calla heeft verschillende symbolische betekenissen. Hij wordt gezien als bloem van zuiverheid en sympathie en staat voor schoonheid.
Ook ziet men de Calla als geluksbloem. Dit stamt nog uit de tijden van de Grieken en Romeinen. Zij associeerden deze bloem met feesten en plezier omdat de bloemvorm lijkt op een kelk die gebruikt werd om mee te proosten.

Hoewel er inmiddels eeuwen verstreken zijn, heeft de Calla deze betekenis altijd gehouden.
Het is niet zo vreemd dat de Calla bij veel bruiden boven aan het lijstje bloemenwensen staat.

Herkomst

Deze bloem luisterde vroeger naar de indrukwekkende naam: Ethiopische aronskelk.

Hij komt uit een gebied dat zich uitstrekt van Zuid-Afrika tot Malawi, waar hij groeit in moerassen. In de gebieden waar hij groeit, is het afwisselend zompig of uitgedroogd.
Dat maakt dat de Calla niet alleen mooi is, maar ook sterk.

Growers Pride

In deze editie van de Bloemenkrant staat de elegante Calla in het middelpunt van de aandacht. Een bloem met potentie, vanwege haar schoonheid, houdbaarheid en geschiktheid om te figureren bij diverse gelegenheden.

Growers Pride is een uitgave van de Bloemenkrant. In Growers Pride besteden wij extra aandacht aan producten en productgroepen, en vooral aan de mensen die hier achter staan.

Deze speciale bijlage wordt uitgegeven door Uitgeverij Verhagen in samenwerking met FPC FloraHolland, kwekers en veredelaars.


Met bijdragen van:

Wilma van Velzen en Walter Landesbergen


Aan Growers Pride werken mee:

BloemenBureauHolland
VGB
SLB
VBW


Huub Snijders, salesmanager
Teuntje van Delft, hoofdredacteur
Walter Landesbergen, redacteur

Bloemenfestival Noordwijk in teken van 150 jaar badplaats

Bloemenarrangeur Jessica Keet.

feest n In het sfeervolle Noordwijk zal ook dit jaar een fleurig bloemenfestival plaatsvinden. In de NH Kapel in de Hoofdstraat is een grote verscheidenheid aan duizenden kleur- en geurrijke bloemen en planten te bewonderen. Een feest voor oog, neus en oor.

Het bloemenfestival zal dit jaar van woensdag 10 tot en met zondag 14 augustus plaatsvinden met als thema "150 jaar badplaats".
Dankzij een exclusieve samenwerking van Hoofdstraat Koopcentrum, NOV, Stichting Noordwijk Marketing, Gemeente Noordwijk, Stichting Bloem & Zee en Van der Deijl Roses is dit bloemenfestival mogelijk.

Jessica Keet

De unieke combinatie van onder andere de Rozen, Calla's, Lelies, Agapanthussen, Hortensia's, Dalias, Cannas, Gladiolen en nog meer zomerbloemen zorgt ervoor dat het bloemenfestival dit jaar weer naar een hoger niveau getild wordt en dit allemaal onder de leiding van bloemenarrangeur Jessica Keet en haar team.
Zij zullen de maandag 8 augustus starten met de opbouw van de tentoonstelling.
In het kader van de viering van 150 jaar bestaan van Noordwijk als badplaats zal het bloemenfestival hierop inspelen.

Zandsculpturen

Ook de vijf zandsculpturen in het kader van 150 jaar badplaats zijn tot en met 14 augustus om te bewonderen op de Oranjepromenade / Koningin Wilhelmina Boulevard.

Het bloemenfestival is te zien van:



-Woensdag 10 augustus van 12.00 tot 21.00 uur, met een braderie in de Hoofdstraat.
-Donderdag 11 en vrijdag 12 augustus van 10.00 tot 21.00 uur.
-Zaterdag 13 augustus van 10.00 tot 21.00 uur.
-Zondag 14 augustus van 10.00 tot 17.00 uur.


De toegang is gratis.

Flower Parade

Op zaterdag 13 augustus wordt het Bloemenfestival opgeluisterd met het bezoek van de 71-ste Flower Parade (zie in deze krant pagina 1 en 6, redactie).
De Flower Parade met als thema "Best of Holland" rijdt vanaf 13.00 uur door Rijnsburg, Katwijk en Noordwijk.
De aankomst in Noordwijk wordt verwacht om circa 18.30 uur.

Rechter beslist in kwestie Baas

uitspraak n Voormalig Interim-manager Ad van de Wijdeven van het failliete Baas Plantenservice is wegens wanbeleid door de Haagse rechtbank veroordeeld tot betaling van ruim 2,4 miljoen euro.

De rechtbank heeft onlangs de vorderingen van de curator in het faillissement van Baas Plantenservice uit Hazerswoude in zijn geheel toegewezen.
Naast Van de Wijdeven en zijn bedrijf Ventura Management bv is ook Baas Holding veroordeeld.
De curator Jeroen Thiele verwacht de toegewezen vorderingen op Van de Wijdeven volledig te kunnen incasseren. Er is een aantal beslagen gelegd en de interim-manager heeft een beroepskosten aansprakelijkheidsverzekering.


Tijdens de zitting eind mei liet de rechtbank al mondeling weten negentig procent van de vorderingen toe te wijzen.
Dit leidde bij de curator tot een extra toestroom van vorderingen van gedupeerde kwekers.

Kwekers

Begin 2014 werd Baas Plantenservice failliet verklaard.
Het bedrijf handelde in bloembollen, tuinplanten, perkgoed, kamerplanten en vaste planten. Het faillissement volgde na jaren van problemen.
De kwekers gingen de boot in, omdat zij in de periode voor het faillissement in februari 2014 grote partijen planten hebben geleverd.

15 / 20

16 / 20

17 / 20

Verzet tegen octrooien

zaadbank n Bionext heeft de resultaten van de campagne 'De Grootste Zaadbank van Nederland' overhandigd aan het Europees Octrooibureau (EOB). In de vorm van een landkaart met 3.000 filialen.

Het aanbieden gebeurde tijdens een grote manifestatie, georganiseerd door No patents on Seeds. Naast de filialen worden ook 800.000 handtekeningen tegen patenten op voedsel aangeboden.
Deze handtekeningen zijn de afgelopen jaren in Europese landen, waaronder Nederland, verzameld.


Zorgen

Aansluitend ging een delegatie van No Patents on Seeds in gesprek met vertegenwoordigers van de Administratieve Raad van het EOB.
Maaike Raaijmakers van Bionext is één van hen: "Wij willen graag met hen in gesprek om onze zorgen te uiten over de huidige interpretatie van de octrooiwetgeving en de gevolgen die dit heeft voor onder andere onze voedselproductie."
Het EOB beslist over alle Europese octrooiaanvragen. De Administratieve Raad bepaalt het beleid en ziet toe op het werk van het EOB. In de Raad zitten vertegenwoordigers van 38 Europese landen die het Europees Octrooiverdrag hebben ondertekend.

800.000 handtekeningen

Geen patenten

"De administratieve Raad heeft een heel belangrijke functie. Uiteindelijk kunnen zij er voor zorgen dat er geen patenten meer worden verleend op natuurlijke eigenschappen van planten en dieren.", aldus Maaike Raaijmakers.
Zolang het Europees Octrooibureau patenten op klassiek veredelde planten blijft verlenen voert Bionext oppositieprocedures tegen afgegeven patenten.

Campagne

Bionext voerde de afgelopen twee maanden campagne met 'De Grootste Zaadbank van Nederland'. Consumenten konden zaden van door patenten bedreigde gewassen laten onderduiken in hun vriezer of uitzaaien in hun tuin.
Er zijn in twee maanden 55.000 zaadzakjes verkocht en er is ruim € 50.000 aan donaties opgehaald.
Raaijmakers: "Dat hadden we allemaal nooit kunnen bereiken zonder de inzet van alle mensen die met ons samen actie voeren.

We gaan nu achter de schermen verder met lobbyen en het voeren van rechtzaken tegen lopende patenten."

Zie voor meer informatie www.degrootstezaadbank.nl

Plantarium showt sector in al haar facetten en belooft vernieuwing

Nieuwighedenkeuring blijft de topper van Plantarium. Foto: plantarium

beurs n Plantarium, de internationale vakbeurs voor de boomkwekerij, wordt van woensdag 24 tot en met zaterdag 27 augustus voor de 34-ste keer gehouden in Hazerswoude-Dorp/Boskoop.

Het thema dit jaar is "Show it!".
Naast de 300 internationale exposanten biedt Plantarium op de vakdagen in dit kader een aanvullend programma. Daarnaast tonen én showen de toeleverende bedrijven hun nieuwste ontwikkelingen.

Het Beste Idee

In het kader van het thema "Show it!"daagt Plantarium bedrijfsleven en studenten (zowel MBO als HBO) uit om mee te doen aan de prijsvraag "Het Beste Idee van Plantarium 2016".
"Met vernieuwende ideeën willen we het bedrijfsleven aan het denken zetten", aldus Jos van Lint, beursmanager Plantarium.
Sleutelwoorden hierbij zijn omdenken, out of the box denken. De inzendingen worden via een pitch op een speciaal ingericht innovatie-plein aan het publiek en de vakjury getoond.
Een vakjury beoordeelt de ideeën. Publiek en vakjury bepalen tezamen welke inzending de titel "Beste idee Plantarium 2016" mee krijgt.

Plantarium 3.0.

Vanaf 2017 heeft het Plantarium bestuur een totaal nieuwe beursopzet voor ogen.
Onder de naam Plantarium 3.0 wordt in de Greenparkhal alvast een doorkijk gegeven naar deze nieuwe opzet. Inspiratie, beleving en innovatie voeren hier de boventoon.
Met de Tuinzaken Retail Experience Shop on Tour worden op een creatieve manier concepten getoond waarmee de retail op een eigenwijze én eigentijdse manier groen kan verkopen.
De Tuin en Landschap Experience, een belevingswereld bestaande uit zes variaties op het thema "klimaatbestendige tuin", maken onderdeel uit van deze pilot, die mede wordt ondersteund door GROEN-Direkt Boskoop.

Sortiment

Topper van Plantarium is en blijft de nieuwighedenkeuring die met ingang van dit jaar Noviteitenkeuring heet. Elk jaar ziet een groot aantal nieuwigheden het licht op Plantarium. De inzendingen worden gepresenteerd in het Plantarium Experience Centre. Nieuw is dat een aantal ingezonden noviteiten worden getoond in een door de inzender aangegeven toepassing. Hierdoor komen de planten nog beter tot hun recht.
Op vrijdag 26 augustus is er een seminar dat geheel in het teken van sortiment staat. In samenwerking met de KVBC zijn zes sprekers uit binnen- en buitenland uitgenodigd die op elk uur van de beursdag een korte presentatie in het kader van sortiment geven.

Plantarium is geopend van 09:00 tot 18:00 uur (op zaterdag tot 16:00 uur) en vindt plaats in het Plantariumgebouw op het International Trade Centre, Italiëlaan 4, 2391 PT Hazerswoude-Dorp/Boskoop. Meer informatie over de beurs en het programma is te vinden op www.plantarium.nl.

Naturalis Biodiversity Center als kennispartner

Naturalis Biodiversity klaar voor samenwerking met de tuinbouwsector. Foto: naturalis

kansen n Er liggen belangrijke kansen voor samenwerking tussen Naturalis Biodiversity Center en de tuinbouwsector. Dit is de uitkomst van een bijeenkomst van Greenport Holland Overheden in juni bij het natuurhistorisch museum in Leiden.

Naturalis en Greenport Duin- en Bollenstreek gaan deze kansen met elkaar verkennen.
Klaas-Jan van der Bent, wethouder van de gemeente Katwijk en bestuurder van Greenport Duin- en Bollenstreek neemt hier namens de andere regionale greenports het voortouw in.
"Er lijkt veel mogelijk op het gebied van kennis en innovatie. Ons gezamenlijke doel is dat we in het najaar een concreet plan hebben over hoe onze tuinbouwsector en Naturalis meer met elkaar kunnen samenwerken."


Kennis en markt

Klaas-Jan van der Bent: "Binnen Naturalis is heel veel kennis. Kennis waarmee we antwoord kunnen geven op vragen uit de markt. Zowel ondernemers als onderzoekers kunnen hier hun voordeel mee doen". Naturalis is niet alleen een populair museum, het is een nationaal onderzoeksinstituut met een van de grootste natuurhistorische collecties ter wereld.
Aan de hand van deze collectie doen onderzoekers baanbrekend onderzoek. Wereldwijd op locatie en in de laboratoria in Leiden. Naturalis werkt hierin samen met de universiteiten van Wageningen, Utrecht, Amsterdam (UvA) en Leiden.

DNA Waterscan

Naturalis is bezig met de ontwikkeling van een DNA Waterscan. Een scan die de biodiversiteit in het oppervlaktewater laat zien via DNA barcoding; een snelle en efficiënte soortbepaling aan de hand van een specifiek stukje DNA.
Ook in de tuinbouw zou deze technologie toegepast kunnen worden, bijvoorbeeld bij de analyse van de hoeveelheid voedingstoffen die na recirculatie door de kas weer moeten worden aangevuld.


Schat aan informatie

Naturalis beschikt over een indrukwekkende collectie van circa 40 miljoen planten en dierensoorten, waaronder de oudst bewaard gebleven tomaat ter wereld die dateert uit 1542.
Deze bewaarde planten en vruchten bieden een schat aan informatie voor de tuinbouw. Zo zijn er eigenschappen bij gekweekte plantensoorten verloren gegaan, zoals droogte- of plaagresistentie.
Als deze eigenschappen kunnen worden teruggevonden in het DNA van de natuurlijke varianten uit de collectie van Naturalis dan is het mogelijk om deze eigenschappen weer terug te brengen in moderne varianten, die inspelen op nieuwe productie- en consumentenwensen.

Sierteelt

Groenteveredelingsbedrijf Rijk Zwaan werkt al samen met Naturalis Biodiversity op het gebied van onderzoek naar biodiversiteit en biologisch materiaal.
Volgens Greenport Duin- en Bollenstreek zijn dergelijke samenwerkingen ook denkbaar in de sierteelt en voor veredelaars die in deze sector actief zijn.
Verder wijst Greenport erop dat Naturalis een van de leidende kennisinstituten in Europa is als het gaat om de kennis van bijen, hetgeen een zeer actueel onderwerp is in de tuinbouw momenteel.
Om te weten hoe het met de bijen gaat moet er fundamenteel en toegepast wetenschappelijk onderzoek worden gedaan, zodat feiten en fictie niet door elkaar gaan lopen. Naturalis is daarvoor het instituut bij uitstek.

Rozenfestival Lottum pakt uitmet modeshow van bloemenjurken

Tot in de gewelven van de kerk aan toe worden naar verwachting 35.000 rozen gebruikt. Foto: flower festival

top n De kerk van Lottum vormt iedere twee jaar tijdens het Rozenfestival één van de hoogtepunten van het evenement. Iedere editie overtreft weer de voorgaande. Ook dit jaar weten top-arrangeurs Johan Martens en Ria Nijssen weer een geheel nieuwe sfeer te creëren in de kerk, die onderdak gaat geven aan een heuse florale modeshow.

Meer dan veertig vrijwilligers, negen bloemisten (onder wie Nijssen en Martens) en vijf klussers zijn sinds vorig jaar oktober druk in de weer om ervoor te zorgen dat de kerk weer zal schitteren tijdens het Rozenfestival.
Voor de aankleding, tot in de gewelven van de kerk aan toe, worden niet alleen naar verwachting 35.000 rozen, maar ook hortensia, lisianthus, cymbidium, orchideeën, buxus en vele andere materialen gebruikt.
En dit alles in de hoop op één reactie van de bezoeker: Wauw!

Rozenjurk. Foto: rozenfestival

Florale modeshow

Dit jaar ligt de grootste uitdaging echter niet in de aankleding van de kerk, maar in het organiseren van een heuse florale catwalk, meldt de organisatie.
Er worden niet alleen enkele jurken uit de collectie van Monique Désar van Désar Design geshowd, maar ook drie bloemenjurken. Iets wat nog zelden gepresenteerd is in Nederland.
En ook daar gaan vele uren werk in zitten. Voor de bloemisten die de jurken maken, maar ook voor de visagiste en de kapster en uiteraard door de enthousiaste modellen zelf.
De Lottumse modellen, zowel dames als heren, volgen momenteel speciale catwalk-lessen om tijdens het festival van 12 tot en met 15 augustus 2016 optimaal voor de dag te komen.
Tussen de shows door zijn er optredens, onder meer van Roel Verheggen.

Alles voor die ene reactie van de bezoeker: Wauw!

Arrangeurs

Ria Nijssen uit Lottum en Johan Martens zijn voor het derde jaar op rij verantwoordelijk voor de inrichting van de kerk.
Martens is werkzaam als bloemist/arrangeur voor diverse organisaties en heeft onder meer de aankleding van de bruiloft van de Spaanse kroonprins en het evenement 300 jaar St. Petersburg op zijn naam staan.
Nijssen is op latere leeftijd begonnen met de opleiding tot bloemist. Het tweetal heeft elkaar tien jaar geleden leren kennen tijdens de bruidsshow van Florazon, en werkt sindsdien vaker samen aan diverse projecten.


Rozenfestival

Iedere twee jaar is het centrum van Lottum tijdens het Rozenfestival uitbundig versierd met rozen.
Miljoenen rozenknopjes zijn verwerkt in betoverende mozaïeken, modeltuinen en prachtig versierde objecten.

Een tuinfair, rozen- en bloemschikdemonstraties en volop informatie over kas- en buitenrozen completeren het geheel.
In 2014 trok het festival 50.000 bezoekers.
In 2016 is het gehele festival aangekleed rond het thema 'Rozen uit de kunst'. Dit jaar met aandacht voor rozen-tatoeages. Een fotoreportage van de vijf mooiste rozen-tatoeages is te zien op het festival.


Het Rozenfestival vindt plaats van vrijdagavond 12 augustus tot en met maandag 15 augustus.

Gratis businessplan voor waterzuivering

Waterzuivering noodzakelijk voor een duurzame glastuinbouw.

plan n Het Platform Duurzame Glastuinbouw heeft een 'standaard businessplan' voor collectieve waterzuivering gelanceerd. Het document is bedoeld voor tuinders die vanaf 1 januari 2018 collectief willen water zuiveren: zij moeten namelijk voor eind dit jaar een businessplan hebben ingediend bij het bevoegd gezag.

Tuinders kunnen voor hun waterzuivering vanaf 1 januari 2018 grofweg kiezen uit twee opties: individueel zuiveren of aansluiten bij een collectief.
Die laatste optie moet echter tijdig goedgekeurd worden door het bevoegd gezag. De beoordeling gebeurt op basis van een businessplan. Daaruit moet blijken dat collectieve zuivering inderdaad de beste oplossing is.

Inzenden

De uiterste inzenddatum voor een businessplan voor collectieve waterzuivering is 31 december 2016. Het bevoegd gezag besluit vervolgens uiterlijk 1 juli 2017 of collectieve waterzuivering is toegestaan per 1 januari 2018.
Als geen toestemming wordt verleend, dan moeten de tuinders uit het collectief vanaf die datum individueel water zuiveren.


Eisen

Het businessplan dat door een collectief wordt ingediend moet ten minste de onderdelen bevatten die in het 'standaard businessplan collectieve waterzuivering' staan.
De mate van uitwerking per onderdeel kan verschillen per collectief aan hand van de gekozen oplossing.
Het bevoegd gezag neemt ingediende businessplannen in behandeling als het de opbouw heeft van 'Standaard businessplan collectieve waterzuivering' én inhoudelijk voor 90% volledig is.

Het document is te downloaden via de website www.ltoglaskracht.nl.
Voor meer informatie: Daan van Empel: 06-295 -20-256 of email: water@ltoglaskracht.nl.

Eerste deelnemer WK KassieBouwen

profs n Een bouwteam van Kees Greeve Tuinbouwprojecten heeft zich als eerste aangemeld voor deelname aan het Van der Ende WK KassieBouwen 2016 voor professionele bouwers.

Teamleider is Michael van der Elst, die al ruim 25 jaar werkzaam is voor de kassenbouwer uit Bergschenhoek. Greeve deed ook mee in de vorige editie van het kampioenschap, dat werd gewonnen door het team van Certhon uit Poeldijk.
De organisatie verwacht dat er dit jaar tussen de 12 en 16 bedrijven zullen deelnemen. Het evenement vindt dit jaar plaats op een nader te bepalen locatie op zaterdag 8 oktober.

Het Van der Ende WK KassieBouwen is een jaarlijks terugkerend evenement en wordt georganiseerd door Stichting WK KassieBouwen, met als voornaamste doel om geld in te zamelen voor de ontwikkelingshulpprojecten van Stichting de Zaaier uit Maasdijk.

SCP publiceert een verkenning van tuinen en tuinieren

mode n Stekken is hip; de moestuin in de mode. Her en der zijn stedelijke oasen als buurttuinen en dakakkers verrezen, waar bewoners zich vermeien in hun moestuin, het aanzien van hun buurt verfraaien en buurtgenoten ontmoeten.

Tegelijkertijd zien we dat particuliere tuinen bij de Nederlandse woningen in toenemende mate 'ontgroend' worden: een klinkers, tegels en steenslag maken de omgeving ook in overdrachtelijke zin harder. En minder goed bestand tegen klimaatverandering.
Dit is te lezen in de onlangs verschenen publicatie van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Er wordt een inkijkje gegeven in de discussies die stedenbouwkundigen en architecten hebben gevoerd om de Nederlander al dan niet een eigen tuin te bieden.
Voor hedendaagse tuinen is nagegaan wat mensen er zoal mee doen en wie tot verharden overgaan. Tuinieren wordt in verband gebracht met andere vormen van vrijetijdsbesteding; een reeks interviews werpt meer licht op drijfveren en inspiratiebronnen van tuiniers.
Auteur Jeanet Kullberg: "Willen we graag groenere en misschien ook mooiere tuinen in de woonomgeving, dan begint dat met begrijpen waarom tuinbezitters doen wat ze doen of juist nalaten."

Tussen groen en grijs staat voor het eerst tuinieren als factor in de kwaliteit en beleving van de woonomgeving centraal. Het rapport is via de site www.scp.nl te downloaden.